xerxes skrev:
Anonym skrev:
JohnnyD skrev:
Griffenfeldt skrev:
Minutten:
Hvis du skal ha skivebremser, må du ha hydrauliske. Jeg liker godt skivebremser da de er mer pålitelige i dårlig vær. Dessuten er de veldig mye mer effektive enn ordinære v bremser.
Kan ikke helt se hvordan skivebremser skal være betydelig mer effektive enn v-bremser annet enn under spesielle forhold (vått, søle og skitt på felg, etc.) all den tid v-bremsers effekt ut i fra hva jeg har erfart er mer enn tilstrekkelig til oppgaven.
Søle sliter på lette hjul for felgbremser, jeg har selv opplevd at felgen kollapset fordi jeg ikke har fulgt med på slitasjen. Selv cantileverbremser har tilstrekkelig bremsekraft så det er ikke bremsekraft som er problemet, det er en motesak på samme linje med alle sub 10kg birkensyklene og alle 29'erne som blir solgt med tunge og sannsynligvis myke hjulsett.
Så lenge en slipper bremser fra Formula er det enkleste hydrauliske skivebremser, klosser bytter man veldig enkelt.
Hvis en ønsker mest mulig problemfritt sykkelhold kjøper man en sykkel med 100% Shimano utstyr og stiv gaffel
Min nye skogskringle er velsignet med stoppeutstyr fra Formula. Foreløbig har det vært en ubetinget suksess, men aktiv bruk er bare noen uker så langt. Hvilke problemer bør jeg være forberedt på?
Har Formula Oro K24 men jeg bruker de ikke lengre.
- I sesongen har jeg omtrent månedlig luftet en av bremsene.
- Sammen med Hope skiver lager de mye lyd så fort de blir våte.
- Pakningen til lufteskruen på caliper er kun en bitteliten O-ring så den må man regne med å miste hver gang bremsene luftes og det er også vanskelig å få den til å stå riktig siden den skal stå på tuppen av en skrue som har en spiss på enden.
- I et forsøk på å få redusert lufteintervallene har jeg byttet pakninger på stemplene på bakbremsen uten at resultatet ble bedre.
- Bremsehendel til bakbrems tar inn luft, det hjalp ikke å bytte lufteskrue med pakning.
Men da de virket var de gode, bedre modulasjon enn Avid Elixir R og vekta er lav. Har brukt de mye og de fulgte med sykkelen jeg kjøpte brukt så jeg antar at de var bedre da de var nye.