Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har sett på sykkelen og tenkt på å flytte GP 4-season til crossen, og montere tilbake slangeløst. Tror jeg nøyer meg med å hoste opp sennepslignende gruff fra lungenes dypeste gjemmer, drømme om karriere som vokalist i AC/DC (stemmen har beveget seg mellom Gauloises-røykende fyllik og sølvgutt i stemmeskiftet mesteparten av dagen), og synes synd på meg selv. Dette trenger faktisk å gå over snart.

220px-Gauloises_Caporal.jpg

Sist redigert av en moderator:

Gurba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Antall liker
    86
    Noen med erfaring med tubeless her? Jeg konverterte en mtb for to år siden og dekkene holder trykket ennå. Er dette vanlig eller har jeg vært usedvanlig heldig?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen med erfaring med tubeless her? Jeg konverterte en mtb for to år siden og dekkene holder trykket ennå. Er dette vanlig eller har jeg vært usedvanlig heldig?
    Jeg kjører slangeløst både i terrenget (Maxxis Ardent Race med alle bokstavene) og på landeveien (diverse Hutchinson). Dekkene som trenger tilsyn er de feite Roubaix-landeveisdekkene Hutchinson Sector 28. De slipper to bar i døgnet etter overvintring. De skal straks åpnes for å sjekke for guffekaker og så blir det påfyll.

Apropos feite dekk. Ikke mange ukene igjen til Gylne Gutuer nå. >:D

Ottestad sk-176.jpg

Eivind Flendsborg tok dette bildet i fjor. Lillehammer legger feltet på en strek i sidevinden mellom Croonergutua og Galgumvegen, mens Joker og Ringeriks-Kraft passer på og en Frøy-Bianchi sitter fint til. Galgum betyr galgene.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har kjørt tubeless siden 2010 og har vanligvis etterfylt litt en gang i året for å være på den trygge siden. Innbiller meg at fersk guffe har bedre evne til å tette hull.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Guffe er ferskvare. Det lønner seg nok å få ut gammel guffe en gang i året eller så. Den koagulerer og setter seg fast i dekket. Det er nok ikke akkurat optimalt.

Jeg tror forresten jeg foretrekker Schwalbe foran Hutchinson.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som mye arbeid å bytte guffe sammenlignet med å skru ut ventilkjernen å sprute inn mer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror det er verdt det. En gang i året har vi vel tid til? Av med dekket, tørk dekk og felg med en klut, sett på igjen, ut med ventilstammen, inn med ny guffe, ventilstammen på og pump opp. Totalt sett en enorm tidsbesparelse i forhold til gjentatte slangebytter ved punktering i alle fall...

:D

Tror ikke nødvendigvis det er bra å bare la gammel guffe bli i dekket. om sykkelen står over vinteren, så kan alt stivne på samme sted.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Her er svaret jeg fikk etter nesten 1 mnd med venting etter jeg sendte inn bilder av skaden.

Hei.
    Dette er tydelig ikke en reklamasjon.
    Brudd/skade er samsvarende med frost-spreng. Altså at det har ligget vann i rammen når det har frosset på.

Vi finner derfor ingen grunnlag for reklamasjon, da dette ikke er en produksjonsfeil og/eller svakhet ved produkt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Trenger ikke å bli så dyrt, mange rammer å få kjøpt til en tusenlapp eller to.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er ikke akkurat sikker på at det der holder som bevis på noe, altså...

Jeg minner om at man kan få startnekt om man mangler propper i enden av styret.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke akkurat sikker på at det der holder som bevis på noe, altså...

Jeg minner om at man kan få startnekt om man mangler propper i enden av styret.
    Neida, selvsagt ikke. Men jeg så nå ikke for meg det utfallet akkurat. Beviser ingenting, men kanskje en pekepinn på at det ikke er fullt så farlig som mange frykter. For ordens skyld så har jeg selv ikke gjort meg opp noe mening om dette, annet en at jeg syns skivebremser ser litt rart ut på landeveissykler.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Farlig eller ikke, skivebremser på DBS syclocross i vinter og vår har vært noe forbannet ræl. 100%problemfritt på offroad i et par år.
    Mulig jeg ikke er flink nok til å skru. Kan i grunn ikke fordra å skru. Jeg vil sykle, ikke skru.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror forresten jeg foretrekker Schwalbe foran Hutchinson.
    Se der! Det motsatte av meg. Please elaborate?
    Mine Hutchinson har en langsgående stripe etter støpeformen, så langt så godt, og helt vanlig. Problemet er at dekkene har 'sprukket' i skjøten, og at de plukker med seg sandkorn i sprekken. Ellers ikke noe problem, jeg er fortsatt punkteringsfri på slangeløst. Men det er irriterende.

Ser forresten at Vittoria Corsa speed er 'tubeless ready'. Venter og håper på at det kommer en standardmodell som kan kjøres slangeløst. Tillegg: Eller kanskje enda bedre Conti?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    125km i dag, og litt over 2000 høydemeter. Formen er bedriten. Må skjerpe treningen. Må snart forstå at det ikke går å hvile seg i form :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Går smått, dette. Rettestativ i hus, og litt eiker.

Men min måling av ERD på felgen og Campas oppgitte mål på navet ga eikelengde på 298 høyre bak, og 300 venstre bak og begge sider foran. Så kan man jo gjette hvilken av lengdene som er restnotert, og om jeg kommer i gang med det samme....

Dekkene ble glemt av i kaoset hos leverandøren, og er fortsatt på vent. Men jeg har fått tak i Effetto Mariposa Carogna tape, så det andre hjulsettet kunne vært ferdig i morgen om jeg ikke prioriterte en dram Uigeadail i stedet. Prøv det med Mastik!

DSCN0842.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har enda ikke fått noen Cube Stereo 27.5+ og kan kansellere bestillingen kostnadsfritt etter 1. Mai.

Begynner å bli usikker på hva jeg skal gjøre enten det blir å vente eller kansellere for å nøye meg med fatbike på sti i år. Som småbarnsfar har jeg uansett ikke tid til å sykle.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.020
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg endelig limt på Vittoria Corsa SR 24mm på Nucleonhjulene. Kaffetur, noen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvorfor kan de ikke lage pumper med kombinert 'automatisk' hode for Presta og Schrader som som funker? Eller i det minste lag en med manuell omstiller? Eller med bare Presta? Nå har jeg en Park og en SKS som rett og slett ikke vil oppføre seg, og blåser all lufta ut gjennom Schraderåpningen i stedet for inn i slangen.

Faen!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor kan de ikke lage pumper med kombinert 'automatisk' hode for Presta og Schrader som som funker? Eller i det minste lag en med manuell omstiller? Eller med bare Presta? Nå har jeg en Park og en SKS som rett og slett ikke vil oppføre seg, og blåser all lufta ut gjennom Schraderåpningen i stedet for inn i slangen.

Faen!
    Har också undrat över varför man måste vara ingenjör för att använda cykelpumparna. I tron om att jag som newbe inte var drillad nog i mästrandet av cykelpumpar anno 2016, är det fint att läsa att jag i det minsta är i gott sällskap. :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Var förresten och inhandlade stativ och diverse remedier idag, så nu har cykeln fått en ordentlig rens. Är du hemma nån dag Zomby så kanske jag kan komma förbi och låta dig se litt raskt över om det är något som behöver justeras/byttes?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Angående pumper: Jeg kjøpte 2 av denne på tilbud for 99 per stykk på Birk i høst. Munnstykke for Presta på den ene siden og for Schrader på den andre. Fungerer knirkefritt og uten plunder og heft hver gang.

15412.jpg

Eneste minus jeg kan se er at den ikke føres lenger. Fnis.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Faen!
    Har också undrat över varför man måste vara ingenjör för att använda cykelpumparna. I tron om att jag som newbe inte var drillad nog i mästrandet av cykelpumpar anno 2016, är det fint att läsa att jag i det minsta är i gott sällskap. :D

Var förresten och inhandlade stativ och diverse remedier idag, så nu har cykeln fått en ordentlig rens. Är du hemma nån dag Zomby så kanske jag kan komma förbi och låta dig se litt raskt över om det är något som behöver justeras/byttes?
    Mye av grunnen til at jeg slapper av i lufta er at det er mekanikerne og ikke pilotene som skrur.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Faen!

Mye av grunnen til at jeg slapper av i lufta er at det er mekanikerne og ikke pilotene som skrur.
    :cool:

Precis! Man skal hålla sig till det man kan. Du får bli med en dag totte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.998
    Torget vurderinger
    23
    Hva med han som sykler seg selv opp i lufta? Så en på TV her og tenkte på lustigkurrarna i OV&VK :D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

På klapp? Svært gjerne

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

På klapp? Svært gjerne
    Ja, vi får ta det vidare på PM.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Det blir bra. Siste mekkedagen med totte bar preg av øl og mat og skravling og høyst moderat produksjon pr. medgått time. Hadde man hatt sånne dager på jobben.

Forøvrig skrur jeg gjerne sykkel, men kvier meg litt for flymaskiner....

Limte forresten akkurat dekk med Carogna tape. Hele prosessen gikk forter enn et strøk Mastik på felgen. Kunne kjørt på det i morgen tidlig om jeg ikke skulle på nattevakt. Jeg kan til og med lime dekk og spille vinyl samtidig! :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Angående pumper: Jeg kjøpte 2 av denne på tilbud for 99 per stykk på Birk i høst. Munnstykke for Presta på den ene siden og for Schrader på den andre. Fungerer knirkefritt og uten plunder og heft hver gang.

Vis vedlegget 377985

Eneste minus jeg kan se er at den ikke føres lenger. Fnis.
    Jeg hadde en pumpe til dempegaffel fra Giyo en gang. Visst hadde jeg tatt vare på bruksanvisningen.

DSCN0845.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tror inte du ska kvie dig för flygmaskiner Zomby. Garanterat enklare än den sorgliga instruktionen där!

Är du hemma på fredag på dagen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Går av nattevakt 0700 på fredag. Litt utpå ettermiddagen/kvelden?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn