Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei, det er du som alltid snakker om at tråden (som du vel ikke startet) skal brukes til å lære noe, og DET bidro mitt innlegg til. Hvis "konkret" for deg betyr at alle svar skal være "gjør sånn", uten noen begrunnelse eller forklaring, da vil jeg heller være litt mindre konkret. Selvsagt er det ikke noe galt i å si at den kjempeenkle malen fra Technics som gir 15mm overheng gir bra resultater, men det er da ikke noe galt i å lære seg/bort litt utover det heller.

"En teknisk tråd", forresten? Hvem har bestemt det? Du?

Det som "bidrar lite" er å agere forumpoliti og forsøke å arrestere alle som poster på en måte man ikke liker, slik jeg ser det.
    Oh, here we go again:(

"Jeg bidro også, det synes jeg", "Du startet jo ikke tråden engang!". Dazed, hør på deg sjøl da!? Jeg vet at for mange, inklusive deg, er det å være konkret å anbefale mange forskjellige ting. Litt fordi man ønsker å helgardere, og for at det ikke krever så mye egenerfaring å være generell. Hvis det for deg er å være konkret hva gjelder overheng til Technics, er å anbefale en (som selv sier han ikke skjønner så mye av protraktor i utgangspunktet) å printe ut 3 protraktorer; for så å prøve å se hva du liker best, så er det i mitt hode det motsatte. Dra inn protraktorer som gjør at en må vinkle pickup i tillegg, så blir alt sikkert enda mer forståelig:):)

Men, så sier du at det ikke er galt å si at Technics SL-12XX med overheng på 15mm gir bra resulteter? Ok, hvilken(e) overheng gir bedre resultater enn 15mm mener du? Hvilken overheng gir bedre sporing, mener du, på en SL-12xx med originalarm? Og hva baserer du begrunnelsen din på? Enkle spørsmål, du godt kan svare på.

"Teknisk tråd, hvem har bestemt det? Du?" Men du mener tråden ikke bør være så teknisk, ikke sant. Hvem er du som skal inn i en Technics tråd og bestemme at den ikke skal være så teknisk? Du som ikke eier en SL-12xx og som heller ikke virker til å komme til å eie en i nær fremtid? At tråden er teknisk, betyr så absolutt ikke at det ikke skal diskuteres ting; men diskuter med bakgrunn i kunnskap og erfaring da! For det du skriver her i Technics-tråden kunne du like gjerne ha skrevet i en Rega-tråd, en VPI-tråd, en LP-12 Sondek-tråd eller en hvilken som helst annen platespiller-tråd. Noe du også gjør, har jeg sett. Du kommer jo ikke med annet en generelle betraktninger. Men igjen, så er det å gi generelle åpne svar litt tryggere enn å gi konkrete råd basert på egenerfaring og kunnskap; kunnskap basert på annet enn noe man har lest et sted. Slik kan du si at: "jeg bidro også". For ingen kan vel henge meg for å komme med generelle betraktninger....

"Forumspoliti"?. Dazed, nå faller du ned på et lavmål som ikke er første gangen du gjør. Nå skal du igjen diskutere noe annet, og prøver igjen å dreie tråden over til noe som er totalt uinteressant å lese for en stakkar om 1-2 år som har kjøpt seg Technics og lurer på overheng! Det er jo nettopp derfor jeg sier at det kan være greit å holde tråden teknisk. Men jeg vet hvor mange som ikke liker det, for da kan det jo hende at man ikke kan være med å diskutere i alle tråder her inne....

Selv om vi skværet opp en god del på pm sist gang, så er du fortsatt en av de som tåler aller minst her inne at noen ikke er enige med deg. Så hvorfor anklager du meg, for å være forumspoliti og å arrestere folk som poster på en måte man ikke liker!? Det er jo du som ikke liker hvordan jeg poster og leker forumspoliti??

Jeg registrerte for øvrig at du forsøkte å være veldig konkret i Jelco-tråden hva gjaldt dempeolje. Kan være skummelt å være konkret, for noen med mer kunnskap enn deg selv kan komme til å rette på deg:) Da er det og greit å legge seg flat å si, "der tok jeg litt feil, ja". Enklere å bortforklare og fortsette med generelle betraktninger som ikke like lett kan angripes....

Nei, jeg startet ikke denne tråden, men jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg har bidratt til mer i denne tråden enn det du har gjort. Tror kanskje heller ikke at du har lest tråden fra start. Og dersom du mener at ikke andre enn trådstarter har lov å henstille til hvilken retning tråden bør ha, så lurer jeg på hvem som leker forumspoliti (som for øvrig er et dårlig ord, når det heter administrator).

Men nå blir det sikkert side opp og side ned her inne hvor du skal diskutere dette hjel, forsvare hvorfor det er greit å ikke være konkret og at tråden ikke bør være så fagbasert, og få med deg et par av dine faste chear leaders som pleier å heie på deg med "liker-knappen".... Kjempeinteressant å lese tilbake til om 2 år for ny Technics-eier. Not.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gå til Vinylengine og print ut Baerwald for SL-1200. Det du gjør er å måle 2 stk "null-punkter" på en bue (armens buede bevegelse mot senter). Når du har fått diamanten akkurat på skjæringspunktet (på hvert nullpunkt) så må du se ovenfra og ned, å se at PU sitter parralelt med strekene. Altså at den er 90 grader på begge nullpunkter. Starter ytterste kryssningspunkt og så det innerste. Da har du riktig overheng som er 15 mm på Technics eller lettere sagt 52mm dersom du måler fra headshell.
    Jeg vil anbefale deg å lese deg opp når det gjelder Technics standard armgeometri, og Technics innstilt til f.eks Baerwald (Løfgren A) geometri

Twisting your cartridge in the headshell - Vinyl Engine

Baerwald for Technics gir både nytt overheng og ny offsetvinkel
    Pickupen må monteres litt på skrå i headshellet for å få korrekt offset vinkel

new overhang = 17.817 mm
    new offset angle = 23.664 °
    Hva snakker du om nå egentlig? :):)

EDIT:
    Nå ser jeg det, jeg skrev Baerwald. Det skulle stå Stevenson; som 52 mm Technics overhang tool er basert på:) Uansett ikke mye forskjell i lyd mellom Stevenson og Baerwald på originalarmen, erfarer både jeg og andre.

Med Jelco 750D fikk jeg et annet resultat, men ift EIA blir det en annen diskusjon.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    På Jelco 750D på Technics så er overheng 17,8-18mm. Ingen IGD da heller.
    I tillegg må pickupen vris i headshellet for å få korrekt offset vinkel.
    Når pickupen flyttes fremover i headshellet uten å vris (parallellt med shellet), så blir offset vinkel mindre.
    Igjen, hvem er du prøver å overbevise? Jeg skjønte ikke ha du prøver å si; at jeg ikke har lest og prøvd alle de anbefalinger som er på SL-12xx hva gjelder originalarm og ettermontert Jelco 750D? Du tror vel ikke jeg klarer å stille inn en London Decca på en Jelco 750D på min spiller dersom jeg ikke vet hva jeg snakker om?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Kutt ut kranglinga, den bidrar veldig lite! (nå får jeg kjeft :) )

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oh, here we go again:(
    Slett ikke. Bare slapp av.

Dazed, hør på deg sjøl da!? Jeg vet at for mange, inklusive deg, er det å være konkret å anbefale mange forskjellige ting. Litt fordi man ønsker å helgardere, og for at det ikke krever så mye egenerfaring å være generell. Hvis det for deg er å være konkret hva gjelder overheng til Technics, er å anbefale en (som selv sier han ikke skjønner så mye av protraktor i utgangspunktet) å printe ut 3 protraktorer; for så å prøve å se hva du liker best, så er det i mitt hode det motsatte. Dra inn protraktorer som gjør at en må vinkle pickup i tillegg, så blir alt sikkert enda mer forståelig:):)
    Roe ned litt, kanskje. Jeg forsøker ikke å krangle med deg, så du trenger ikke fare opp som om det var tilfelle.

Poenget var ikke å anbefale en fremgangsmåte/løsning, som jeg sa.

Men, så sier du at det ikke er galt å si at Technics SL-12XX med overheng på 15mm gir bra resulteter? Ok, hvilken(e) overheng gir bedre resultater enn 15mm mener du? Hvilken overheng gir bedre sporing, mener du, på en SL-12xx med originalarm? Og hva baserer du begrunnelsen din på? Enkle spørsmål, du godt kan svare på.
    ANER ikke! Det var som sagt mange ganger ikke poenget mitt. Jeg har ikke sagt noe om hvilken geometri eller overheng (en av mange sammenviklede parametre) som gir best noe som helst. P_o_e_n_g_e_t mitt var at overhenget bestemmes av nullpunktene, som igjen bestemmes av likningene/filosofien man har valgt å styre etter, som gir en zenith (ikke "offset angle", som er vinkelen på selve headshellet) og et overheng basert på armens monteringsavstand. Dette vet du tydeligvis, så jeg skjønner ikke hvorfor du insisterer på å fortsette å kverulere eller hvilke svar du mener jeg burde gi deg.

"Teknisk tråd, hvem har bestemt det? Du?" Men du mener tråden ikke bør være så teknisk, ikke sant. Hvem er du som skal inn i en Technics tråd og bestemme at den ikke skal være så teknisk? Du som ikke eier en SL-12xx og som heller ikke virker til å komme til å eie en i nær fremtid? At tråden er teknisk, betyr så absolutt ikke at det ikke skal diskuteres ting; men diskuter med bakgrunn i kunnskap og erfaring da! For det du skriver her i Technics-tråden kunne du like gjerne ha skrevet i en Rega-tråd, en VPI-tråd, en LP-12 Sondek-tråd eller en hvilken som helst annen platespiller-tråd. Noe du også gjør, har jeg sett. Du kommer jo ikke med annet en generelle betraktninger. Men igjen, så er det å gi generelle åpne svar litt tryggere enn å gi konkrete råd basert på egenerfaring og kunnskap; kunnskap basert på annet enn noe man har lest et sted. Slik kan du si at: "jeg bidro også". For ingen kan vel henge meg for å komme med generelle betraktninger....
    Jeg mener ingenting om hva tråden skal eller ikke skal innrholde. Det er det du som gjør, så å snu spørsmålet til meg har lite for seg. Hvis denne tråden kun skal inneholde emner som utelukkende omhandler SL-1210, så er det neimen ikke mye man kan snakkes om. ...Men jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder å "forsvare" meg her.

"Forumspoliti"?. Dazed, nå faller du ned på et lavmål som ikke er første gangen du gjør. Nå skal du igjen diskutere noe annet, og prøver igjen å dreie tråden over til noe som er totalt uinteressant å lese for en stakkar om 1-2 år som har kjøpt seg Technics og lurer på overheng! Det er jo nettopp derfor jeg sier at det kan være greit å holde tråden teknisk. Men jeg vet hvor mange som ikke liker det, for da kan det jo hende at man ikke kan være med å diskutere i alle tråder her inne....
    Jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal si til slikt vås.

Selv om vi skværet opp en god del på pm sist gang, så er du fortsatt en av de som tåler aller minst her inne at noen ikke er enige med deg. Så hvorfor anklager du meg, for å være forumspoliti og å arrestere folk som poster på en måte man ikke liker!? Det er jo du som ikke liker hvordan jeg poster og leker forumspoliti??
    Dette er et diskusjonsforum, og vi kan ha våre meninger. Jeg føler ikke at jeg har noe problem med deg som trenger å skværes opp, og hvis du føler det, må du nesten stå for det selv. Nå snur du mine argumenter tilbake mot meg selv igjen, forresten. Jeg har ingen problemer med at du velger å poste om akkurat hva du vil.

Jeg tåler ikke at noen ikker er enige med meg? Jo, det har jeg ingen som helst problemer med. Pot, kettle, black! ;)

Jeg registrerte for øvrig at du forsøkte å være veldig konkret i Jelco-tråden hva gjaldt dempeolje. Kan være skummelt å være konkret, for noen med mer kunnskap enn deg selv kan komme til å rette på deg. Da er det og greit å legge seg flat å si, "der tok jeg litt feil, ja". Enklere å bortforklare og fortsette med generelle betraktninger som ikke like lett kan angripes....
    Ja, og?

Nei, jeg startet ikke denne tråden, men jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg har bidratt til mer i denne tråden enn det du har gjort.
    Unnskyld, jeg visste ikke at det var en konkurranse.

Men nå blir det sikkert side opp og side ned her inne hvor du skal diskutere dette hjel, forsvare hvorfor det er greit å ikke være konkret og at tråden ikke bør være så fagbasert, og få med deg et par av dine faste chear leaders som pleier å heie på deg med "liker-knappen".... Kjempeinteressant å lese tilbake til om 2 år for ny Technics-eier. Not.
    Jeg skal love at jeg ikke kommer til å komme med side opp og side ned med svar til deg.

Har jeg cheerleaders? Kult!

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    @ ChrisAndre: Ingen grunn til å angripe seriøse debattanter. Tråden vil da utarte & m. resultat at færre ønsker å teste vinyl som er det beste mediet. Har ikke
    hørt mastertapes på gamle revoxer ennu, da:cool:.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Oppsummert:

- Du ønsket ikke å gi noen anbefaling av overheng til EIA eller de som kommer etter, eller på hvor man bør starte for å få god lyd på spilleren.

- Du ønsker ikke å dele hvilken erfaring eller hvilken offset EIA bør starte på. Det var heller ikke poenget ditt.

- Tråden som omhandler Technics SL-1210 bør inneholde mye mer enn SL-1210 eller så er det ikke så mye å snakke om. Den var fin:) Jo om du har erfaring med SL-1210 så er det MYE å snakke om. Sjekk ut AoS forumet og hvor mange poster og tråder som omhandler SL-1210. Tror vi snakker om 100 forskjellige temaer om SL-1210'og tusenvis av faglig teknisk stoff:):)

- ting du ikke klarer å svare på kaller du for "vås".

- Det du skriver om å "skvære opp" sier en hel del etter de pm vi skrev. Men greit, da setter jeg en strek over de pmer.

- Jelco og dempeolje: du vet godt hva jeg mente!

- "Konkurranse"-argumentet sier jo litt, når man prøver å bidra med bilder og tips inn i en tråd der folk lurer på hvordan de skal og kan gjøre ting. Men jeg danner meg et bilde av deg når du argumenterer slikt!

- Ja du har 2-3 chear leaders her som heier på deg:) Men ta det med ro. De er middelaldrende menn....

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @ ChrisAndre: Ingen grunn til å angripe seriøse debattanter. Tråden vil da utarte & m. resultat at færre ønsker å teste vinyl som er det beste mediet. Har ikke

mvh
    Hvorfor er motsvar angrep, oct? Hvorfor er det å være konkret så ille her inne? Hvorfor får jeg en drøss med pm fra folk som lurer på SL-1210, og ikke spør her inne på tråden i steden, tror du?

Jeg vet det, for de skriver det i pm. Jeg tør å være konkret ut i fra kunnskapsbasert erfaring uten generell synsing. Det er i såfall merkelig at jeg får så mange tekniske spørsmål på pm om SL1200, men de gidder kanskje ikke starte slike diskusjoner som nå kommer opp.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg synes innleggene til Dazed var informative, man må da kunne informere om forskjellige alternativ til justering av pickup uten at det skal bli en pissekonkurranse om hvem som har mest erfaring etc.
    Jeg har justert både med overhang tool og etter protractor fra vinylengine og synes begge deler hørtes like bra ut.
    Jeg endte med å bruke overhang gauge da jeg måtte vri PU ved bruk av protractor.
    I mine ører er det ikke så kritisk hvilken metode man bruker for å justere offset så lenge man er nøyaktig med den metoden man bruker.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    - Du ønsket ikke å gi noen anbefaling av overheng til EIA eller de som kommer etter, eller på hvor man bør starte for å få god lyd på spilleren.
    - Du ønsker ikke å dele hvilken erfaring eller hvilken offset EIA bør starte på. Det var heller ikke poenget ditt.
    Nei, og det er ikke det samme som at de ikke bør ha et sted å starte. Jeg synes bare ikke at man skal gi inntrykk av at det finnes én riktig verdi for overheng for en arm.

- Tråden som omhandler Technics SL-1210 bør inneholde mye mer enn SL-1210 eller så er det ikke så mye å snakke om. Den var fin:) Jo om du har erfaring med
    SL-1210 så er det MYE å snakke om. Sjekk ut AoS forumet og hvor mange poster og tråder som omhandler SL-1210. Tror vi snakker om 100 forskjellige temaer om SL-1210'og tusenvis av faglig teknisk stoff:):)
    Du misforstår med vilje, tror jeg.

Selvsagt skal 1210 tråden handle om ting som har med 1210 å gjøre, men de samme tingene er gjerne gjeldende for mange/alle andre spillere, så hjvis tråden skal begrenses til emner som BARE kan omhandle akkurat denne ene spilleren, blir det ikke mange godkjente emner.

- ting du ikke klarer å svare på kaller du for "vås".
    Vås! ;) Det jeg kalte for "vås" var at du hevder at jeg til stadighet "drar tråden ned på et lavmål" og at jeg "prøver å dreie tråden over til noe helt uinteressant". Det var ingenting i det avsnittet jeg svarte på som fordret noe svar fra meg, såvidt jeg ser.

- Det du skriver om å "skvære opp" sier en hel del etter de pm vi skrev. Men greit, da setter jeg en strek over de pmer.
    Du synes det er negativt at jeg ikke har noe problem med deg? Det burde da være noe positivt, slik jeg ser det, at jeg ikke føler vi har noe "uoppgjort"? Alt jeg har skrevet, både på forumet og i PM-er står jeg selvsagt for 100%.

- Jelco og dempeolje: du vet godt hva jeg mente!
    Ja, jeg forklarte feil hvordan dempeoljen virket, og skrev etterpå at jeg hadde gjort det, og fortsatte en interessant diskusjon. Det har forøvrig heller ingen relevans i denne tråden. ;) Jeg har nemlig ingen problem med å innrømme når jeg har tatt feil Det viktigste i sånne tilfeller er å lære noe.

- "Konkurranse"-argumentet sier jo litt, når man prøver å bidra med bilder og tips inn i en tråd der folk lurer på hvordan de skal og kan gjøre ting. Men jeg danner meg et bilde av deg når du argumenterer slikt!
    Herregud, mann! SELVSAGT er det bra å bidra med hjelp, forklaringer, bilder, guider, etc i denne og andre tråder! Det der var et svar til "Jeg har bidratt mer enn deg i tråden"-argumentet DITT!

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo

mvh
    Hvorfor er motsvar angrep, oct? Hvorfor er det å være konkret så ille her inne? Hvorfor får jeg en drøss med pm fra folk som lurer på SL-1210, og ikke spør her inne på tråden i steden, tror du?

Jeg vet det, for de skriver det i pm. Jeg tør å være konkret ut i fra kunnskapsbasert erfaring uten generell synsing. Det er i såfall merkelig at jeg får så mange tekniske spørsmål på pm om SL1200, men de gidder kanskje ikke starte slike diskusjoner som nå kommer opp.
    Liker ikke å krangle. Dette er strengt tatt en Technics tråd. Meen den tiltrekker seg også de fleste her inne som har vinyl som preferanse. I aller beste mening:).

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så da er vi tilbake til at 15 mm (eller 52 mm med tool) er det beste å bruke. De andre Baerwald og Lofgren blir ofte ikke helt optimale fordi de er vanskelige å stille inn pga offset. Det kan hende at de i teorien er bedre, men de blir ofte ikke det, da det kan være vanskelig å få riktig offset vinkel. Med 15 mm så er det et så godt kompromiss at dersom du får IGD med 15 mm, så har du enten feil et annet sted eller du har ikke vært nøye nok i utgansgspunktet med VTA, VTF, azimuth eller at nåla rett og slett ikke sporer godt nok ift armmasse.

Så dette var en temmelig lang vei å gå, med en masse "jeg vil også si noe", for så egentlig å havne der jeg nevnte i første innlegget.
    Altså forslag til EIA om hvor han bør starte, sett ift hva han sa han visste om overheng/ protraktor:

- Start med 15 mm for det er det beste utgangspunktet.
    - Har du ikke mye peiling på protraktor, så la det ligge eller eksperimenter. Men ikke forvent de store forbedringer ift originalarmen.

Back to square one...:rolleyes:

Så dersom noen andre mener noe annet, så kom med det, men vær snill å begrunne litt hvorfor. Ikke bare "det kan hende" etc....

Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.140
    Torget vurderinger
    2
    Nå et det på tide å slutte med denne kranglingen, og hvis det fortsetter har jeg ikke annet valg enn å sette dere under "mod-kontroll" - med andre ord at deres innlegg må godkjennes før de kommer på trykk.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Derom strides de lærde. Noen hevder at DD gir mer driv (?) i musikken. Det synes jeg høres litt merkelig ut.
    OT. Sorry.

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Derom strides de lærde. Noen hevder at DD gir mer driv (?) i musikken. Det synes jeg høres litt merkelig ut.
    OT. Sorry.
    Fisker etter krangel.

rettere tråd å gulpe opp slik magesyre er den store direktedrifttråden.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Fikk justert overhang til 52mm i dag, og det var endel forskjell.
    Mye av sibilanter og tendens til mekanisk lyd forsvant, det var bra, for jeg var litt overrasket over at lyden var betydelig dårligere enn på Pioneeren. Nå tror jeg at jeg liker lyden bedre fra Technics, men det er ikke store forskjeller, og litt justering forandrer jo lyden totalt.
    Det virker som vinyl er følsomt på innstillinger, så jeg forstår godt at akkurat den diskusjonen kan bli litt opphetet.
    En litt mer åpen og inviterende holdning hadde nok gjort tråden mer trivelig :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Etter å ha fått superjustert colibri i 4point på blackbird spilte det bedre enn noensinne på alle parametre så jeg forstår hva du mener. Og da snakker vi om best protractor, lupe og fozgometer samt en meget tålmodig og nøyaktig kwil til å foreta justeringene. Slikt betyr alt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Ot: moro å bli kalt cheerleader da. Ufattelig å komme på tanken, men det er vel bare å stå frem som barmfager modellblondine i drag som seiler under falsk flagg for å innynde seg :rolleyes:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For de som leter etter best mulig matte til best mulig pris, anbefales Funkfirm Achromat 1200. Dette er versjonen som er tilpasset SL1200/1210 sin tallerken; da tallerken ytterst har en leppe. Denne er nå tilgjengelig hos Mala Audio, hvor du tidligere måtte bestille den fra utlandet. Jeg betalte kr. 1500 for min fra England for to år siden (pluss frakt/ mva). Mala selger de for kr. 1249,- Vesentlig oppgradering fra gummimatta, som dreper dynamikken og drivet i musikken og filtmatta som gjør at det høres ut som du har bomull i øra. En god matte har mye å si!

Achromat SL1200 - Mala Audio

image.jpg

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette er merkelig fordi platetallerkenens oppgave er å rotere i så stabil hastighet som mulig og så vibrasjonsfritt som mulig. Om et spesifikt mål på disse parametrene blir nådd på den ene eller den andre måten burde være likegyldig, tror jeg.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, men slik er det nok ikke. Valg av materiale i både tallerken, tyngde av tallerken og valg av materiale for plattere er avgjørende. Derav stor variasjon i hvordan platespillere er laget og dets lydforskjeller.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig, men det forandrer ikke på mitt syn på direktedrift kontra reimdrift. Målet er uansett det jeg skisserte ovenfor, mener jeg, og materialvalg er et middel for å nå dette. Dette med PRAT, som engelskmennene ynder å kalle fenomenet, skjønner jeg ikke så mye av. Men meg om det. OT igjen.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Skal tallerken stoppe helt når du stopper, eller skal den snurre noen cm før den stopper?

L

Larkus

Gjest
    På Jelco 750D på Technics så er overheng 17,8-18mm. Ingen IGD da heller.
    I tillegg må pickupen vris i headshellet for å få korrekt offset vinkel.
    Når pickupen flyttes fremover i headshellet uten å vris (parallellt med shellet), så blir offset vinkel mindre.
    Igjen, hvem er du prøver å overbevise? Jeg skjønte ikke ha du prøver å si; at jeg ikke har lest og prøvd alle de anbefalinger som er på SL-12xx hva gjelder originalarm og ettermontert Jelco 750D? Du tror vel ikke jeg klarer å stille inn en London Decca på en Jelco 750D på min spiller dersom jeg ikke vet hva jeg snakker om?
    Beklager å måtte si det, men du opptrer ikke på en noe særlig sympatisk måte her på hfs, ChrisAndre.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    ^^ Må si meg enig. Retorikken fra trådens selverklærte hovedforfatter kunne m. fordel vært rundere i kantene.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Finn ut ting sjøl guttær, det er best sånn. Det er ingen i denne tråden som har lært meg noe som helst om SL12xx, og når man forsøker å være konkret så blir man oppfattet som arrogant å ufin. Det jeg kan har jeg fått fra andre forum, hvor det faktisk er lov med faglig temperatur uten å bli stemplet som ufin og usympatisk. Jeg eier ikke tråden, som noen hevder. Diskuter og finn ut ting sjøl, slik jeg har måtte gjøre.

Og til dere som kun egentlig er innom tråden for bare å slenge noen person-meldinger, uten å bidra med ett eneste faglig tilsnitt; sier sitt om hvordan enkelte ønsker at denne tråden skal være.

L

Larkus

Gjest
    når man forsøker å være konkret så blir man oppfattet som arrogant å ufin.
    Det er akkurat slik du oppfatter andre i denne tråden når de kommer med konkrete innspill og velmente gode råd.
    Det hadde vært fint med en smule selvinnsikt, ChrisAndre. At noen gir deg et velment råd om ting som du allerede er klar over og har tatt hensyn til, betyr ikke at de stiller spørsmål ved kompetansen din på 1210 og korrekt oppsett og justering av denne:)

Sist redigert:

toral1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Antall liker
    80
    Torget vurderinger
    14
    Nå nå gutter, verden er alt for sart til slike ord.

På tide med en god vits eller historie.

tor arne

• Liker
    Reaksjoner: oct

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.313
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Skal tallerken stoppe helt når du stopper, eller skal den snurre noen cm før den stopper?
    Er vel ingen fasit på det. Jeg har justert bremsen til full stopp når jeg stopper, trives med at lyden stoppet kontant. Hvis jeg ikke husker feil er justeringsskruen lett tilgjengelig gjennom hullene i tallerkenen hvis den står i rett posisjon. Bare ikke juster bremsen så kraftig at tallerkenen går noen cm baklengs ved stopp ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn