Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.
    Har snakket med de, men hadde håpet å spare meg turen til Drammen...
    De hentet min på Skøyen og kjørte den til avdelingen på Gjerdrum for fix der, og returnerte den til Skøyen etterpå. Drop-off og pick-up hos jentene i desken hos Tesla.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan gi deg et svar på det i morgen, da min skal inn for rep etter en kødd kjørte på og stakk
    Surt. Anbefaler en installasjon av en Blackvue 650 dashcam som filmer både bak og foran. Har heldigvis aldri hatt bruk for den, men det er en liten investering om du ser på det som en forsikring. Om du finner det interessant kan jeg gi info om en gubbe som installerer dem helprofft i Tesla.

    Du får kameraene for under 3K, installasjonen for rundt 2,5 og noen hundrelapper i en god 64GB minnebrikke.

    Glemmesak etter det at noen kan kjøre på å stikke uten å måtte betale.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Askøy FTW!

    Landeveisrøverne griner over at de ikke får rane alle som passerer.

    Nå er Askøy blitt et eldorado for elbiler - Askøyværingen


    " Ved utgangen av september var det solgt 345 nye elbiler på Askøy i inneværende kalenderår, noe som utgjør 57,2 prosent av alle nye personbiler i kommunen."

    Nå er det vel litt forskjell på "solgt på Askøy" og "til folk som bor på Asøky" regner jeg med ... men okkesom

    Askøy er i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlig transport.



     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt ironisk at du som er så opptatt av overvåkning, datalagring og personvern kjører rundt å spiller inn omgivelsene dine :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt ironisk at du som er så opptatt av overvåkning, datalagring og personvern kjører rundt å spiller inn omgivelsene dine :)
    Ja ser ironien i det.

    Min datalagring er sterkt begrenset, og så lenge ingen har skadet mine verdier uten å gjør opp for seg så går alt i glemmeboken.

    Men ja det er en problemstilling helt klart.

    Kan folk ha anledning til å forvare sitt hjem, sin bil sin båt og annen betydelig eiendom mot overgrep ved å dokumentere det og dermed ha grunnlag til å forfølge det på fredelig sivilisert vis eller ikke.

    Opp i mot det sammenligner du med Staten Norges rett til å følge med på alt og alle noensinne gjør for å passe på at ingen gjør noe som kan straffes.

    ..

    Forskjellen i mine øyne er beskyttelse mot en konkret trussel, vs. det å skulle sikre seg mot alt som kan være politimat.

    Jeg har med andre ord ingen problemer med at noen har et Securitas klistremerke på vinduet, men jeg er likevel skeptisk til at alt mennesker sier til hverandre skal overvåkes i tilfelle det avdukes noe skummelt.

    Kanskje ser du forskjellen, kanskje er alt ironi ...

    jeg vet ikke helt ennå
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    3.096
    Torget vurderinger
    1
    Kan gi deg et svar på det i morgen, da min skal inn for rep etter en kødd kjørte på og stakk
    Surt. Anbefaler en installasjon av en Blackvue 650 dashcam som filmer både bak og foran. Har heldigvis aldri hatt bruk for den, men det er en liten investering om du ser på det som en forsikring. Om du finner det interessant kan jeg gi info om en gubbe som installerer dem helprofft i Tesla.

    Du får kameraene for under 3K, installasjonen for rundt 2,5 og noen hundrelapper i en god 64GB minnebrikke.

    Glemmesak etter det at noen kan kjøre på å stikke uten å måtte betale.

    Jepp surt,…hadde plan om det men har ikke stresset det, nå er det bare å få det gjort.

    Og takk send gjerne en pm med info
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan gi deg et svar på det i morgen, da min skal inn for rep etter en kødd kjørte på og stakk
    Surt. Anbefaler en installasjon av en Blackvue 650 dashcam som filmer både bak og foran. Har heldigvis aldri hatt bruk for den, men det er en liten investering om du ser på det som en forsikring. Om du finner det interessant kan jeg gi info om en gubbe som installerer dem helprofft i Tesla.

    Du får kameraene for under 3K, installasjonen for rundt 2,5 og noen hundrelapper i en god 64GB minnebrikke.

    Glemmesak etter det at noen kan kjøre på å stikke uten å måtte betale.
    Regner med at dette gir billigere forsikring....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men jeg har registrert en del issues med den sorte lakken til Tesla. Tidligere fikk man ikke bilen i sort metallic, men det er tilgjengelig nå. For øvrig er det neppe noe spesielt til eller fra med selve lakken som brukes, det regner jeg med er rimelig standardvare uten at jeg er noen lakkekspert.

    Siden vi er inne på lakk: Jeg har en ripe jeg ønsker fikset, noen som vet om noen i Oslo-området som er flinke på spot-repair?
    Både grunningen og klarlakken er pulverlakkert, så vidt jeg vet. Det er nokså spesielt. Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.

    Apropos John_Haralds liste over garantipunkter: Bremseskiver og klosser ble byttet rund baut på min to år gamle P85 ved årlig service i september. Det var en oppgradering til en nordisk spec som ikke eksisterte da jeg kjøpte bilen og som ble gjort uten at jeg hadde forlangt det. Bevisbyrde? "But certainly, Sir." Kostnad for min del? 0 kr, som alle andre punkter på den servicelisten. Nå biter bremsene på P85 like godt som på P85D, og et fullt sett Brembo-bremser er nok ikke gratis for Tesla. Det er ting man kan kritisere Tesla for, men dårlig oppfølging av garantiansvar er ikke en av de tingene.
    God service - måtte det vare alle 8 år ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest

    Askøy er i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlig transport.
    Noen her inne ville nok heller sagt at 'Askøy er i verdenstoppen når det kommer til å snike til seg økonomiske fortrinn som Norges skattebetalere må finansiere' >:D
    Jeg er tilhenger av å finansiere veier over skatteseddelen, ikke gjennom landeveisrøveri.

    Slik det er nå er det ikke "skattebetalerne" som betaler, men forurenserne. Det er en grei løsning det også forsåvidt, for det fører jo som man ser til en utskifting av bilparken til stillegående grønne utslippsfrie biler, og det er jo glimrende. Ingen grunn til å ødelegge denne utviklingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg er veldig fascinert over resonementer som grunnleggende sier at akkurat elbiler kjører på marginalproduksjon mens alt annen kjører på norsk vannkraft. Så dersom noen samtidig kjøper en elbil og bygger et hus så blir det ved magi altså slik, i følge enkeltes logikk, at elbilen kjører på importert tysk kullkraft mens huset ved en inkurie utelukkende går på ren, fin vannkraft. Det burde ikke være vanskelig å se det meningsløse i en slik logikk, men det faller åpenbart ganske mange svært tungt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når Stelzer kom med sin konkurrent til Ottomotoren på tidlig 80-tall, fikk lobbyistene vann på mølla og den ble ingen suksess:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Stelzer_engine
    Se litt på animasjonen, og tenk over hvordan motoren skal kobles til en girkasse og noen hjul som skal gå rundt og rundt.

    image.gif

    Det var kanskje ikke lobbyistenes feil at du ikke ser så mye til Stelzer-motoren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    ^Ja, man må stusse over den innbitte motstanden mot den transformasjonen vi nå gjennomgår. Folk vil nødig tenke nytt, det betyr i verste fall at man har tenkt feil før?

    Morsom artikkel om alt man fant på dengang bilene kom, og jernbane og hestevognselskap motarbeidet dem:

    Motoffensiven mot ren energi er i gang | Energi og Klima
    Hvilken transformasjon? I løpet av en storbyhelg i Europa ser man like mange Maseratier som model S.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Når Stelzer kom med sin konkurrent til Ottomotoren på tidlig 80-tall, fikk lobbyistene vann på mølla og den ble ingen suksess:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Stelzer_engine
    Se litt på animasjonen, og tenk over hvordan motoren skal kobles til en girkasse og noen hjul som skal gå rundt og rundt.

    Vis vedlegget 342442

    Det var kanskje ikke lobbyistenes feil at du ikke ser så mye til Stelzer-motoren.
    Motoren oscillerer med et fast høyt turtall og man tar bare ut den effekt man trenger til enhver tid.
    Det ligger visstnok en gass over stempelet som komprimeres og dermed gir et skyv som hjelper til.
    Den gir veldig høy effekt på lite volum/fysisk størrelse.
    Akkurat hvordan transmisjonen med en horisontalbevegelse skal resultere i en drivmekanisme på en bil vet jeg lite om, men den var lovende på 80 tallet. Det er ikke min personlige mening som refererer til lobbyister. Det var noe som stod i de artiklene jeg leste.
    Etterpå var det vel helst pumper det gikk i for dette prinsippet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Med Norge som det 3. største markedet i Europa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klart største marked, faktisk, men tabellen for Q2 2014-15 viser 115 % vekst i Belgia, 115 % i Frankrike, 67 % i Finland, 45 % i Tyskland, 42 % i Spania, 52 % i Sverige, 164 % i UK, 150 % i Sveits, og så burtetter. Totalt 65 % økning i EØS-området. Det baller på seg. Eneste marked med en signifikant nedgang fra i fjor er Nederland, og jeg tipper det har noe med Teslas importhavn der å gjøre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Var i Baden, Sveits (Aargau) forrige uke og så 2 stk Model S. Ikke like utbredt som på Averøy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Tesla model s er ikke og har aldri vært ment som en bil for massene. Det er den kun i Norge siden andre biler koster så himla mye her. I Norge er det en svært bra deal, mye mindre så i land uten særavgifter på alternativene.

    Det har aldri vært Teslas plan å selge veldig mange model s. Noe de heller ikke har gjort eller kommer til å gjøre. Men som showcase for hva som er mulig med batteridrift gjør den akkurat der den skal.

    Prisen på batteripakker må ned slik at biler med kurant rekkevidde blir tilgjengelige for flere. Om Tesla og andre får det til gjenstår å se, men de har empirien med seg når man ser på prisutviklingen på ymse teknologi.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Og det vil balle på seg mer med flere modeller og bedre rekkevidde. Nissan er nå ute med sin nye Leaf med 26% bedre rekkevidde. Det er fortsatt ikke nok til å nå massene, men trolig åpner det for et nytt mindre marked allikevel. Har sett mange i debatter nevne at de hadde kjøpt elbil dersom rekkevidden var noen mil bedre, p.g.a. avstanden til jobb e.l.

    Når vi i 2017-2018 får rimeligere modellen med reell rekkevidde på 30 mil eller høyere, så tror jeg elbil salget vil virkelig begynne å ta av.
    Til spesielt bykjøring er elbil overlegen å kjøre med automatgir, fult dreiemoment som gjør det enklere å smette inn mellom biler og den lave støyen. Jeg er i alle fall overbevist etter og ha kjørt mye elbil i det siste. Til bykjøring så blir det en nedtur å gå tilbake til min BMW 1-serie.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Mye går på konfigurasjon av kontrolleren.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla model s er ikke og har aldri vært ment som en bil for massene. Det er den kun i Norge siden andre biler koster så himla mye her. I Norge er det en svært bra deal, mye mindre så i land uten særavgifter på alternativene.

    Det har aldri vært Teslas plan å selge veldig mange model s. Noe de heller ikke har gjort eller kommer til å gjøre. Men som showcase for hva som er mulig med batteridrift gjør den akkurat der den skal.

    Prisen på batteripakker må ned slik at biler med kurant rekkevidde blir tilgjengelige for flere. Om Tesla og andre får det til gjenstår å se, men de har empirien med seg når man ser på prisutviklingen på ymse teknologi.
    Ja. Det er ikke et spørsmål om subsidier, men om riktig prising av "eksternaliteter" (som klimautslipp og luftveislidelsene eksosen påfører tredjeperson). Batteriprisene faller også ganske fort. Jeg fant denne grafen:

    image.jpg

    Men Tesla selger batteripakker til husbruk for $350 pr kWh nå, og industripakker til $250. Hvis vi går ut fra at de ikke selger disse med direkte tap, ligger Tesla ganske mange år foran kurven på batterikostnader. Kanskje rundt $200 nå, mindre enn halvparten av konsensusestimatet fra bare noen få år tilbake.

    Andre studier viser kostnadsreduksjoner på alt fra 8 til opp mot 20 % pr år, omtrent som for solcellepaneler. Et panel og et batteri kommer til å bli standard utstyr i bolighus i store deler av verden før 2030, og da skal man være bra sær for å insistere på å kjøre en bråkete fossilbil til en sjuskete bensinstasjon for å fylle illeluktende og brannfarlig drivstoff i stedet for å plugge inn i sin egen vegg og overføre energi fra husbatteriet. Quantifying Tesla's impact on falling battery prices | GreenBiz

    Denne analytikeren mener at Tesla kan komme veldig lavt i batteripriser når gigafabrikken er i full gang. Godt under $100. Med slike batteripriser vil ingen fossilbil være i nærheten av konkurransedyktig på pris og ytelser (uten massive offentlige subsidier :) ).
    Tesla Gigafactory & Battery Improvements Could Cut Battery Costs 50%
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Vær litt snill 'a, Asbjørn. Dette blir litt mye oppvåkning for raringene.

    Andre studier viser kostnadsreduksjoner på alt fra 8 til opp mot 20 % pr år, omtrent som for solcellepaneler. Et panel og et batteri kommer til å bli standard utstyr i bolighus i store deler av verden før 2030, og da skal man være bra sær for å insistere på å kjøre en bråkete fossilbil til en sjuskete bensinstasjon for å fylle illeluktende og brannfarlig drivstoff i stedet for å plugge inn i sin egen vegg og overføre energi fra husbatteriet. Quantifying Tesla's impact on falling battery prices | GreenBiz
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Har Fela våknet?
    En off grid løsning blir nok lite aktuelt her i landet med det første av flere grunner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Vær litt snill 'a, Asbjørn. Dette blir litt mye oppvåkning for raringene.

    Andre studier viser kostnadsreduksjoner på alt fra 8 til opp mot 20 % pr år, omtrent som for solcellepaneler. Et panel og et batteri kommer til å bli standard utstyr i bolighus i store deler av verden før 2030, og da skal man være bra sær for å insistere på å kjøre en bråkete fossilbil til en sjuskete bensinstasjon for å fylle illeluktende og brannfarlig drivstoff i stedet for å plugge inn i sin egen vegg og overføre energi fra husbatteriet. Quantifying Tesla's impact on falling battery prices | GreenBiz
    Mulig det, men de forstår det vel etterhvert. Uansett er det viktig å huske at miljøeffekten av en Model S handler om å få fart på denne kurven, ikke om finregning på kraftbalanse i det norske strømnettet og livsløpsutslipp pr bil. Det er ingen som innbiller seg at en P90D er en miljøbil i seg selv, men den skaper andre assosiasjoner rundt elbiler enn hva en Th!nk kunne gjøre, og den får fart på lærekurven og teknologiutviklingen for batteriene. På ti års sikt er det et ganske viktig miljøbidrag.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Catch 22?

    " I 2012 ble Stortinget enige om et nytt klimaforlik. Blant annet ble det vedtatt at dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler skulle videreføres til 2017, så fremt antallet ikke overstiger 50 000. Få tenkte nok da at det ville være 50 000 elbiler på veiene før 2017. Nå når det er i ferd med å skje, blir det et politisk tema om fordelene bør sikres."

    Bare å følge med.

    https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/politikk-og-elbil/hvorfor-er-elbil-et-politisk-tema/

    https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/politikk-og-elbil/hvor-lenge-varer-fordelene/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn