Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.203
    Antall liker
    5.165
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Liten oppsummering:

    En av de tryggeste personbilene som finnes
    En av de kjappeste biler i vanlig produksjon i lovlige hastigheter
    Pen bil
    Svært romslig bil
    0 MVA
    0 Bilavgifter
    0 Bompenger
    Lave driftsutgifter
    symbolsk vegavgift
    Superladernettverk over hele Europa
    God rekkevidde
    God å kjøre i følge dem som har testet den
    God lyd (m hifi pakke)
    Stillegående
    Gode seter (om man velger det)
    Autopilot som blir mer og mer sofistikert med sonar, radar, kamera etc.
    Svært god navigasjon, der bilen husker hvor du er og justerer den deretter... f.eks. bakkeklaring.
    Mulighet for full customizing av funksjoner når du bestiller den.
    Funksjonalitet som stadig blir bedre og oppgradert
    Stor skjerm med all funksjonalitet
    8 års garanti på batteri og drivverk

    ... hva mer kan man realistisk ønske seg av en bil egentlig?

    Ok... den kan ikke fly, men det er vel det eneste.
    Over hele Europa? Det samme som å si at Tesla har servicesteder over hele Norge.
    Jeg var 14 dager i Italia i høst. Så ikke en Tesla, ingen ladestasjoner og heller ingen andre elbiler.
    Bortsett fra disse små som henter søppel i trange bygater som ikke har plass til en vanlig bil.

    Autopilot? Skal vi miste en hver kjøreglede? Kan like godt ta toget.

    Stor skjerm? Hva er vitsen hvis en liker å kjøre bil?
    Litt rart at disse (store) skjermene er tillatt. Er det mindre distraherende å følge med på en slik skjerm enn å bruke en mobiltelefon på øret?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Liten oppsummering:

    En av de tryggeste personbilene som finnes
    En av de kjappeste biler i vanlig produksjon i lovlige hastigheter
    Pen bil
    Svært romslig bil
    0 MVA
    0 Bilavgifter
    0 Bompenger
    Lave driftsutgifter
    symbolsk vegavgift
    Superladernettverk over hele Europa
    God rekkevidde
    God å kjøre i følge dem som har testet den
    God lyd (m hifi pakke)
    Stillegående
    Gode seter (om man velger det)
    Autopilot som blir mer og mer sofistikert med sonar, radar, kamera etc.
    Svært god navigasjon, der bilen husker hvor du er og justerer den deretter... f.eks. bakkeklaring.
    Mulighet for full customizing av funksjoner når du bestiller den.
    Funksjonalitet som stadig blir bedre og oppgradert
    Stor skjerm med all funksjonalitet
    8 års garanti på batteri og drivverk

    ... hva mer kan man realistisk ønske seg av en bil egentlig?

    Ok... den kan ikke fly, men det er vel det eneste.
    Over hele Europa? Det samme som å si at Tesla har servicesteder over hele Norge.
    Jeg var 14 dager i Italia i høst. Så ikke en Tesla, ingen ladestasjoner og heller ingen andre elbiler.
    Bortsett fra disse små som henter søppel i trange bygater som ikke har plass til en vanlig bil.

    Autopilot? Skal vi miste en hver kjøreglede? Kan like godt ta toget.

    Stor skjerm? Hva er vitsen hvis en liker å kjøre bil?
    Litt rart at disse (store) skjermene er tillatt. Er det mindre distraherende å følge med på en slik skjerm enn å bruke en mobiltelefon på øret?
    Bil - hva skal vi med det?
    Det var bedre og mer moro før, når vi brukte hester som fremkomstmiddel ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Over hele Europa? Det samme som å si at Tesla har servicesteder over hele Norge.
    Jeg var 14 dager i Italia i høst. Så ikke en Tesla, ingen ladestasjoner og heller ingen andre elbiler.
    Bortsett fra disse små som henter søppel i trange bygater som ikke har plass til en vanlig bil.
    Sant nok. Det er langt i fra hele Europa som er dekket ennå, men i løpet av året er det ikke mye som kommer til å være udekket.

    Supercharger | Tesla Motors

    Ta en titt på 2015 på kartet der (og forsåvidt 2016 også). I løpet av året vil man i eller fall kunne komme seg til Roma (og til neste år helt til Sicilia), Lisboa, Istanbul, mens noe av østblokken og Anatolia vil mangle inntil neste år.

    Ikke så ille det egentlig.

    Man kan jo bare spekulere på hvor langt det er kommet om 5-6 år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Liten oppsummering:

    En av de tryggeste personbilene som finnes
    En av de kjappeste biler i vanlig produksjon i lovlige hastigheter
    Pen bil
    Svært romslig bil
    0 MVA
    0 Bilavgifter
    0 Bompenger
    Lave driftsutgifter
    symbolsk vegavgift
    Superladernettverk over hele Europa
    God rekkevidde
    God å kjøre i følge dem som har testet den
    God lyd (m hifi pakke)
    Stillegående
    Gode seter (om man velger det)
    Autopilot som blir mer og mer sofistikert med sonar, radar, kamera etc.
    Svært god navigasjon, der bilen husker hvor du er og justerer den deretter... f.eks. bakkeklaring.
    Mulighet for full customizing av funksjoner når du bestiller den.
    Funksjonalitet som stadig blir bedre og oppgradert
    Stor skjerm med all funksjonalitet
    8 års garanti på batteri og drivverk

    ... hva mer kan man realistisk ønske seg av en bil egentlig?

    Ok... den kan ikke fly, men det er vel det eneste.
    Over hele Europa? Det samme som å si at Tesla har servicesteder over hele Norge.
    Jeg var 14 dager i Italia i høst. Så ikke en Tesla, ingen ladestasjoner og heller ingen andre elbiler.
    Bortsett fra disse små som henter søppel i trange bygater som ikke har plass til en vanlig bil.

    Autopilot? Skal vi miste en hver kjøreglede? Kan like godt ta toget.

    Stor skjerm? Hva er vitsen hvis en liker å kjøre bil?
    Litt rart at disse (store) skjermene er tillatt. Er det mindre distraherende å følge med på en slik skjerm enn å bruke en mobiltelefon på øret?
    Tja, er man interessert i bil og teknologi så bør man vel være fascinert av noe som kan ta syv personer, veier over to tonn og gruser så godt som alt som finnes av sportsbiler fra Italia i akselerasjon?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men som blir gruset av en Golf GTI på bane...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Liten oppsummering:

    En av de tryggeste personbilene som finnes
    En av de kjappeste biler i vanlig produksjon i lovlige hastigheter
    Pen bil
    Svært romslig bil
    0 MVA
    0 Bilavgifter
    0 Bompenger
    Lave driftsutgifter
    symbolsk vegavgift
    Superladernettverk over hele Europa
    God rekkevidde
    God å kjøre i følge dem som har testet den
    God lyd (m hifi pakke)
    Stillegående
    Gode seter (om man velger det)
    Autopilot som blir mer og mer sofistikert med sonar, radar, kamera etc.
    Svært god navigasjon, der bilen husker hvor du er og justerer den deretter... f.eks. bakkeklaring.
    Mulighet for full customizing av funksjoner når du bestiller den.
    Funksjonalitet som stadig blir bedre og oppgradert
    Stor skjerm med all funksjonalitet
    8 års garanti på batteri og drivverk

    ... hva mer kan man realistisk ønske seg av en bil egentlig?

    Ok... den kan ikke fly, men det er vel det eneste.
    Over hele Europa? Det samme som å si at Tesla har servicesteder over hele Norge.
    Jeg var 14 dager i Italia i høst. Så ikke en Tesla, ingen ladestasjoner og heller ingen andre elbiler.
    Bortsett fra disse små som henter søppel i trange bygater som ikke har plass til en vanlig bil.

    Autopilot? Skal vi miste en hver kjøreglede? Kan like godt ta toget.

    Stor skjerm? Hva er vitsen hvis en liker å kjøre bil?
    Litt rart at disse (store) skjermene er tillatt. Er det mindre distraherende å følge med på en slik skjerm enn å bruke en mobiltelefon på øret?
    Tja, er man interessert i bil og teknologi så bør man vel være fascinert av noe som kan ta syv personer, veier over to tonn og gruser så godt som alt som finnes av sportsbiler fra Italia i akselerasjon?
    Tja, nå er det vel bare i Norge vi tror vi kan redde verden med El-bil. Dvs det er vel noe Bellona har fått politikerne med på, da de fleste som kjøper El-bil driter i miljøvern - de skal bare ha en billigere bil som de kan snike i køen med....

    Så får vi se da, om noen år, når battieriene streiker. Folk tror de har garanti på de men det er mot fabrikasjonsfeil og kortslutning, ikke slitasje, og vi vet alle hvordan det går med mobil batteriet - samme teknologi brukes i bilbatteri, bare mange flere celler. Kanskje går vi på en ny bil flopp ala diesel biler som man nå ønsker å forby bl.a. i Oslo......
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.202
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er nesten morsom å se hvor mange problemer man greier å forestille seg for de som har kjøpt seg en Tesla.

    Batteriskifte er en slitedel og en del av et planlagt vedlikeholdsprogram. Det vil ikke forundre meg man kan kjøpe leasingavtale på batteri - slik at man fordeler vedlikeholdskostanden over tid.

    Det er jo heller ikke helt gratis å kjøre vanlig bil heller - ser man på en litt sprek 7 seter - så er jo ikke akkurat en turbooverhaling en billig jobb, og det dukker jo også tidvis opp problemer med girkasse/automatgir, trøbbel med motor osv osv. Skifter man olje på merkeverksted så vil jo bare oljeskift på motoren over en 10 år periode utgjøre betydelige beløp.

    Bergen får straks verdens største superladestasjon står det i avisen idag....

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Tja, nå er det vel bare i Norge vi tror vi kan redde verden med El-bil. Dvs det er vel noe Bellona har fått politikerne med på, da de fleste som kjøper El-bil driter i miljøvern - de skal bare ha en billigere bil som de kan snike i køen med....
    Motivasjonen er irrelevant. Man redder verden akkurat like mye eller lite uavhengig av på hvilket ideologisk grunnlag man kjører elbil. Dog en uting om folk kjører elbil til jobb pga tilgang til kollektivfeltet og fri bompassering fremfor å reise kollektivt - et fenomen jeg antar er rimelig utbredt vest for Oslo. (På innfartsveiene fra øst er det uansett i begrenset grad kollektivfelt - Ring 3/E6 østfra har ikke kollektivfelt mens E18/Mosseveien delvis har det.

    Tilgangen til kollektivfeltet regner jeg med forsvinner ganske snart. Gratis bompassering tror jeg vil vedvare - luftkvaliteten i Oslo er såpass dårlig om vinteren at det er ønskelig at enda flere skal kjøre elektrisk tror jeg.

    Incentivene fungerer nå fordi det begynner å komme ordentlige biler med elektrisk motor. Da er det veldig rart å fjerne de når man faktisk oppnår akkurat det man ønsker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører østfra. Det koster 90 kr og tar 55 min å reise med toget. Det koster meg 4 kr og tar 45 min å kjøre Tesla, og jeg er garantert sitteplass. Hmmmm, la meg tenke, på hvilken måte skal jeg reise til jobben i dag?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjører østfra. Det koster 90 kr og tar 55 min å reise med toget. Det koster meg 4 kr og tar 45 min å kjøre Tesla, og jeg er garantert sitteplass. Hmmmm, la meg tenke, på hvilken måte skal jeg reise til jobben i dag?
    Koster det kun 4 kr å kjøre Tesla i 45 min?

    Hvordan ser regnestykket ut i forhold til:
    Verditap
    Strømforbruk
    Rentekostnad
    Årsavgift
    Forsikringskostnad
    Dekkkostnader
    Vask, rekvisita og lignende
    Servicekostnad
    Reparasjonskostnad
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Variabel kostnad. Jeg har den jo allerede, så anskaffelse og faste kostnader er omtrent de samme enten jeg kjører bilen eller lar den stå hjemme. Du må gjerne runde oppover til en femkroning, men realiteten er den samme: El-biler er relativt dyre i innkjøp, men nesten gratis i bruk.

    Total kilometerkostnad er selvsagt mye høyere.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da er adaptiv cruise-control aktivert. Her er en grei video som demonstrerer bruken.

    [video=youtube;ViA-972a_dg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ViA-972a_dg[/video]

    Websiden til tesla er også oppdatert med mer informasjon om autopilotsystemet.

    Model S | Tesla Motors


    [h=1]Autopilot[/h]Autopiloten kombinerer et fremadrettet kamera, radar, og 360 graders sonarsensorer med sanntids trafikkoppdateringer for å automatisk kunne kjøre Model S på både utrafikkert vei og i trafikkert by. Det å bytte fil er så enkelt som å slå på blinklyset. Når du ankommer din destinasjon, vil Model S både oppdage en parkeringsplass og automatisk parkere seg selv. Standard sikkerhetsanordninger overvåker konstant stoppsignaler, trafikksignaler og fotgjengere, så vel som utilsiktede filbytter.
    [h=3]Autopilot[/h]Med autopiloten aktivert, følger Model S veien, styrer rundt svinger og justerer hastigheten etter trafikken.

    [h=3]Filbytte[/h]Bytte fil automatisk ved å slå på blinklyset.

    [h=3]Sikkerhet[/h]Fullstendig klar over sine omgivelser, varsler Model S når du bytter til en opptatt fil eller nærmer deg for raskt en bil i stillstand. I nødsituasjoner, sørger Model S for å stoppe trygt på egen hånd.

    [h=3]Parkering med autopilot[/h]Model S hjelper deg med å finne en parkeringsplass og deretter parkerer seg selv. I byen, vil den varsle deg når den finner en parallell parkeringsplass, deretter kontrollere styring, akselerasjon og retardasjon for å rygge sikkert inn i den. Når den nærmer seg en Supercharger-stasjon, parkerer Model S automatisk i en åpen bås. Model S vil til og med parkere i garasjen hjemme, helt på egen hånd.
    Med kalendersynkronisering aktivert, sjekker Model S aktuell trafikk for å bestemme hvor mye tid du trenger for å kunne komme tidsnok til dagens første møte. Alt til riktig tid, slår den på klimaanlegget og åpner garasjeporten. På privat eiendom, vil Model S til og med kjøre ut av garasjen og møte deg ved fortauskanten.


     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    1.831
    Torget vurderinger
    1
    Mye spennende lesning i denne tråden! Sier mye om konseptet når de negative sidenen ved denne bilen er manglende motorstøy, dårlig prestasjon på bane, for stor skjerm og lignende argumenter som kommer inn fra sidelinjen i denne tråden.

    Jeg har selv reservert Model X og er svært spent på prisen når denne blir klar. Ser ingen grunn for at denne ikke skal følge prisøkningen til Model S selv om jeg reserverte denne for snart et år siden. Desverre vil den nok bli avbestilt dersom prisen blir nærmere 100 000 høyere enn jeg hadde beregnet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bra demo av adaptiv cruise control i tett trafikk.

    [video=youtube;k_kep9D21-8]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k_kep9D21-8[/video]
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De som bor på Fosen irriterer seg nok over at de mistet fordelene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    Jeg er ordentlig snurt over at det ikke er kollektivfelt eller bomringer her jeg bor. Heller ikke avgiftsbelagte P-plasser. Altså ingen grunn for å kjøpe Tesla. Smålig av fylkes/kommunepolitikerene, spør du meg.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    De som bor på Fosen irriterer seg nok over at de mistet fordelene.
    Nåh.... De betaler nå fortsatt ikke bom, kun for ferga.
    Bompengene de betaler for å kjøre en tur til byen er helt hinsides.
    At det ikke har blitt opprør der ute er mer enn betegnende på hvor tålmodige nordmenn er.
    Flere her som finner det merkelig at en kan betale en fullspekket Tesla med det en ellers ville brukt på bompenger...?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Regnestykket er jo enkelt for de med bompenger.

    Jeg ser at Sandy Munro skriver at BMW i3 er verdens mest avanserte bil så det blir spennende å følge utviklingen av elbiler.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    De som irriterer seg skal snart få lov til å irritere seg enda mer:
    Foreslår tredoblet bomavgift for dieselbiler i Oslo - Bil og miljø - VG

    Stakkars.
    Jeg tror det er en ganske kald dag i helvete før det der blir innført. Ikke nødvendigvis fordi det er viljen det står på til slutt men fordi de mangler lovhjemmel og noe slikt skal sikkert utredes i det vide og det brede med ramaskrik fra the usual suspects (se for deg VG/Blabladet med tåredryppende historier om folk i den lavere del av inntektsskalaen som må betale 300 kroner for å levere barna i barnehage på særlig ille vinterdager osv), ymse næringsdrivende som påpeker hvor mye dyrere bestemte tjenester kommer til å bli samt at det sikkert er såutroligkjempevanskelig å få dette inn i bomsystemet osv osv osv.

    Det er dog også en sterk indikator på at gratis bompassering for elbiler ikke forsvinner med det første. Selv for meg som ikke kjører gjennom ringen på regelmessig basis (dvs ikke jobb e.l.) så vil fri bompassering utgjøre en 5-600 kroner i måneden når jeg bytter til elbil. Det kommer til å være gode incentiver for å kjøre elektrisk i Oslo i laaang tid.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ummm, la meg se, det var visst ingen som kritiserte den S400L som kom på andreplass for at den ikke var godt nok egnet til 24-timers racing på bane. Så rart...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    ^ Ummm, la meg se, det var visst ingen som kritiserte den S400L som kom på andreplass for at den ikke var godt nok egnet til 24-timers racing på bane. Så rart...
    Arkiveres under "spektakulært irrelevant"...

    Det er litt merkelige aspekter ved ytelse folk er opptatte av i et land hvor det ikke er lov å kjøre mer enn 100 kilometer i timen og det ikke finnes noe sted hvor man kan cruise i 150-60-70-80 i timesvis på motorvei.

    Virker som en del sliter med å innse hvor genialt konseptet Tesla er, særlig med mangelen på norske avgifter. Må være surt å ha betalt et lass av penger for en vare som strengt tatt er verdt ca et sted mellom 30 og 50% av betalt pris av pris betalt (resten er avgifter) og som på så godt som alle relevante områder blir utkonkurrert av en familebil på over 2 tonn som kan ta 7 personer. Jeg ville aldri i det hele vurdere å betale 800k for en bil i Norge - det ville gitt meg noe slikt som en Audi A6 Allroad stasjonsvogn med 210 hestekrefter og ganske mye bling. Helt uaktuelt. Like kraftig motor som en Telsa P85D har til forhjulene alene.

    Sleng på firehjulstrekk, svært stort bagasjerom, svært lave driftskostnader og andre incentiver (så lenge de varer) så burde det ikke være så mye å tenke på. Med mindre man har et stort behov for å ofte kjøre til en hytte langt inni de svenske skoger uten innlagt strøm, vel og merke. Med mitt bilbruk som jeg vil anta er ganske normal vil jeg måtte lade en gang i uken - kommer selvsagt til å plugge den inn i garasjen når jeg parkerer, men det blir få ganger i året jeg vil ha under 50% batteri tilgjengelig. Langturene som er relevante for meg dekkes greit av SC-nettverket, alternativt bruke en offentlig 22kW - stasjon for å toppe opp når jeg er på vestlandet, men kan selvsagt lade for daglig bruk der også hjemme hos mamma og pappa. Hytteturer og harryturer er null stress med tilgjengelig rekkevidde og innlagt strøm på destinasjonen. Eller SC på strekningen. Kunne også kjørt til Europa på sommerferie, men foretrekker nok flyet der da det er begrenset hvor morro det er å kjøre lange strekninger med to småbarn i baksetet.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.518
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har aldri møtt en teslaeier som jeg ikke har oppfattet som egoist. :confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn