Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enda en prisstigning på bilene nå. De begynner å bli dyre.

    Godt over millionen nå for en med fulle specs.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Blærgh... Det Model X-prosjektet blir dyrt skjønner jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Etterspørselen begrenser nok selv etter hvert om disse prisene holder seg fremover. Er nok mer enn de aller fleste er villige til å bruke på bil. Min type har gått opp 110k siden jeg bestilte.

    Lurer på hvor mange P85d som er bestillt til Norge. Av de jeg vet om som har gamle modellen har de fleste, men ikke alle oppgradert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at en bil med tilsvarende spec som jeg bestilte for 840' i desember er priset til ca 940' nå, og noe tilsvarende den jeg kjøpte for 640' for halvannet år siden er nå priset til 760' (men med svakere motor). Det tyder vel på at bruktbilprisene vil holde seg noenlunde bra fremover.

    Ellers finnes det visst andre måter å nedbetale bilen på:
    Leier ut Teslaen som seng - Nyheter - E24
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Har mer "vanlige" biler begynt å få justerte priser? De fleste som selges i Norge er hovedsaklig priset i EUR skulle jeg tro i tillegg til en del fra Japan og omegn. Burde etter hvert komme en viss prisjustering der selv om den ikke slår fullt så sterkt inn så lenge norske særavgifter (vekt, co2, motoreffekt) er i NOK og ikke avhengige av bilens pris i utgangspunktet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg søkte etter takboks til Model S og kom over et konsept for å fest takboks på Model S uten panoramatak (jeg har bestillt med panormamatak for å få festene). Det er muligens noe av det dummeste jeg har sett... gikk ut på å borre noen hull i taket(!) og sette inn nagler for å holde festene på plass. Utover at jeg ikke ville vært spesielt sugen på å borre totalt 8 stk hull i taket på bilen min, så lurer jeg på hva resultatet blir om man får et bråstopp, type kollisjon eller lignende, med 50-60-70 kilo lastet i takboks og denne er festet med noen tynne nagler i et tynt aluminiumstak...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Man har lett for å overse at det er meget enkelt å redusere/fjerne NOx fra dieseleksos. Nye dieselmotorer må også tilfredsstille normer for sotutslipp. Det henvises til Tyske byer i artikkelen, men der er det soner hvor dieseldrevne biler kan kjøre, de som forurenser mest må holde seg utenfor sentrum og de reneste kan kjøre helt inn. Utslippsgraden på en bil er fargekodet og det skal sitte et merke i frontruten som forteller hvor "ren" bilen er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Dette blir gøy, men om ikke nyhetsverdien taper seg etter å ha hatt klampen i bånn noen ganger så kan dekkbudsjettet bli en uforutsett post...
    Den har vel ASC?
    Ja, svært effektiv også... har hørt snakk om stor dekkslitasje på Tesla - særlig på bakdekkene - og tenkte at det var aksellerasjonen, men ser at det først og fremst er et problem med de som er beskodd med 21" - jeg har bestillt med 19".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Dette blir gøy, men om ikke nyhetsverdien taper seg etter å ha hatt klampen i bånn noen ganger så kan dekkbudsjettet bli en uforutsett post...
    Den har vel ASC?
    Ja, svært effektiv også... har hørt snakk om stor dekkslitasje på Tesla - særlig på bakdekkene - og tenkte at det var aksellerasjonen, men ser at det først og fremst er et problem med de som er beskodd med 21" - jeg har bestillt med 19".
    Joda, det er greit at momentet kan slite dekkene, men mitt poeng var at ASC vil forhindre dekkspinn og dermed forhindre at dekkene slites ut raskt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Intervju med Elon Musk på aksjonærmøte. Har ikke sett gjennom hele, men svaret på et spørsmål her (Starter 49:06) er ganske interessant. Den er litt gammel, men fremdels interessant.


    Kanskje det viktigste poenget er vel utsagnet om at Tesla ikke ønsker å tjene penger på service. At det rett og slett er forferdelig med profitt på service, og at dette er en av hovedgrunnene til at de selger direkte og ikke via forhandlere og franchise-bedrifter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Ganske grei score på kundetilfredshet også.

    Tesla scorer 99 av 100 - Motor - Hegnar.no
    Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
    Sitat fra artikkelen: Consumer Reports slår fast at deler av Teslas suksess kan skyldes at merket er nytt på markedet og at man har relativt få kunder å tilfredsstille i forhold til etablerte luksusmerker.

    Edit: Merkelig hvor lite det skal til før de religiøse blir salige.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    I USA er Tesla et seriøst godt valg uansett hva slags treige bråkebøtter man sammenligner med.

    I Norge er det en no-brainer.
    Rent teknisk er en elektrisk drivlinje fullstendig overlegen. Det er en enklere konstruksjon, den har maks effekt tilgjengelig momentant, trenger ikke en girkasse og kan tilby svært høy effekt om ønskelig. Den egner seg ikke godt til å kjøre veldig fort veldig lenge, funker ikke på banekjøring pga overoppheting og akellerasjonen dabber ganske fort av når dreiemomentet avtar på høye turtall. Det siste kunne vært løst med en girkasse, men det ville være tullball på en vanlig bil, toppfarten er høy nok og aksellerasjonen i relevante hastigheter evig god nok. Nullutslipp fra selve bilen og regenererende bremsing kommer i tillegg. Faktiske utslipp totalt sett avhenger selvsagt mye av hvordan den elektriske energien ble produsert i utgangspunktet.

    Eneste fordelen en forbrenningsmotor har er at det går raskt å fylle tanken pga den høye energitettheten til drivstoff og siden det finnes bensinstasjoner stort sett over alt trenger man ikke tenke seg særlig mye om før man kjører fra A til B, det er uansett masse muligheter til å fylle.

    For de aller fleste praktiske formål har Tesla løst dette problemet med stor batterikapasitet og superladernettverket sitt. Andre elbiler funker ikke på lengre turer fordi systemet med hurtigladere utenfor Tesla fremstår som ganske teit og ladestoppene blir for hyppige til at det er for andre en spesielt interesserte.

    Tesla har revolusjonert hva en bil er og kan være. Det må som regel en aktør som ikke er en del av det etablerte for å gjøre noe slikt - vanlige bilmerker har forståelig nok i utgangspunktet ikke allverdens interesse av å lage et produkt som kan (ut)konkurrere deres primære produkt - som jo er biler med diesel- eller bensinmotorer.

    Utfordringene med elbil begrenser seg stort sett til to ting: Batteri med stor nok kapasitet til at det ikke er noe man må forholde seg veldig aktivt til, samt en fungerende infrastruktur for lading på strekningene der det er behov for det. Slik som det er i dag så er man i praksis avhengig av å ha lademulighet hjemme, da kan bilen lade seg mens den uansett står parkert. Har man ikke denne muligheten blir det ganske slitsomt om man med jevne mellomrom må bruke en halvtime eller en time av ens fritid til å kjøre til en ladeplass, stå der for lading for så å kjøre hjem.

    Tenk selv hvor enkelt det ville være om det på alle steder det nå er en bensistasjon fantes dingser som kunne pumpe inn 20-30 mils rekkevidde på 20-30 minutter. På langturer tar man uansett noen pauser og til daglig bruk kan man lade når bilen står parkert uansett.

    Et aber er dog at jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det skal gå an å tjene penger på hurtiglading for kommersielle aktører. En lader som yter 100kW effekt vil i løpet av en time ha levert 100kWh energi - noe som normalt har en verdi på ca 70 kroner med dagens strømpriser. Folk på langtur er sikkert villige til å betale noe mer enn spotprisen for tilbudet, men et sted går grensen der også sannsynligvis. Til sammenligning kan en bensinpumpe sende ut bensin for mange, mange, mange ganger denne verdien i løpet av en times tid, så inntjeningspotensialet er betydelig større.

    Det jeg tror ville funket best var om alle elbiler ble pålagt en engangs- eller årsavgift for å dekke ladeinfrastruktur og så ble oppgaven satt ut til nettselskapene rundtomkring i Norge og så betalte man en eller annen pris pr kWh ved tanking. Egentlig kunne man bare gitt bort strømmen og dekket den inn gjennom en avgift (i praksis hva Tesla har gjort) men det ville sikkert ta seg såpass dårlig ut i opinionen at det spørst om det er gjennomførbart. Ikke så morro å ha fyllt bensin for 600 kroner og så står en elbil ved siden av på stasjonen og tanker gratis...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Hva er egentlig forskjellen på Leaf og Tesla, bortsett fra størrelse og rekkevidde/effekt?
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    I USA er Tesla et seriøst godt valg uansett hva slags treige bråkebøtter man sammenligner med.

    I Norge er det en no-brainer.
    Merkelig utsagn å komme med på et forum der en lever og ånder for å , relativt sett, bruke store pengesummer på noe som avspiller lyder. En kan jo strengt tatt kjøpe en mp3 spiller som gjør mye samme nytten som hifi til millioner.


    ---------Håper ikkje det var noken her som gikk tom for strøm oppe på Hemsedalsfjellet her på mandag . Det såg veldig kaldt ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hva er egentlig forskjellen på Leaf og Tesla, bortsett fra størrelse og rekkevidde/effekt?
    Like mye eller lite som forskjellen på en stor og liten fossilbil skulle jeg tro... de har motor, batteri, fire hjul, seter, ratt, lys og alt det andre som man forbinder med en bil. Forskjellen ligge i totalkonseptet - der har Tesla tenkt helt utenfor boksen.

    De andre elbilene har vært biler for bybruk, kortpendling, fin bil nr. 2 til daglige småturer osv. Tesla har laget en bil som kan fungere helt fint som eneste bil i de aller fleste husholdninger som klarer seg med en bil.

    Sannsynligvis er ytelsen til Model S såpass rå fordi folk skal være villige til å betale nok for bilen - batteripakken koster nok en hel del. Samme bil men med la oss si 150-200 hestekrefter hadde neppe solgt like bra selv om den kunne vært noe rimeligere. Jeg aner ikke hvordan priskurven til elektromotorer ser ut, men jeg tipper at det ikke er så enormt mye dyrere med en som yter 400 hestekrefter enn en som yter 200, men vet egentlig ikke.

    Det revolusjonerende Tesla har gjort er å lage en elbil med en rekkevidde (og en ytelse) som knapt noen hadde tenkt på en gang eller forestillt seg var mulig. Samt at de selv har tatt ansvar for å etablere et stort nettverk av ladere med veldig stor kapasitet. De kjappeste "offentlige" hurtigladerene har 50kW effekt, Teslas har opptil 120kW. Som nevnt overfor er strengt tatt eneste problemet med elektriske biler at de må lades, og de andre må lades altfor ofte til å være fungerende på lengre turer. Når folk flest tenker gjennom hvor mye de faktisk kjører i det daglige og hva det reelle ladebehovet er så finner nok svært, svært mange at det er mye mindre enn hva de skulle tro. Men noen langturer blir det i løpet av året, og å ta en slik tur i en Nissan Leaf er for svært spesielt interesserte og en god del av tiden vil gå med til ladestopp og en plan for lading må legges på forhånd og man er avhengig av at disse laderne er ledige og fungerer.

    For min egen del så kjører vi med to småbarn og følgelig en stor mengde bagasje, vi kjører turer på 15 mil hver vei til en hytte uten lademulighet på hytten og noen og 20 mil til en annen hytte (med lademulighet og superlader på strekningen). Et par-tre ganger i året kan vi slumpe til å kjøre 50-60 mil på en dag. Med en Tesla vil jeg aldri være avhengig av offentlig lading bortset fra på turene på 50-60 mil. Da bruker jeg supeladerene til Tesla og må stoppe en halvtimes tid en eller to ganger - noe jeg uansett gjør når vi kjører såpass langt. Alt det andre går fint på batterikapasiteten. Det daglige er 0-10 mil kjøring, det går utmerket og hadde gått med stort sett enhver elbil. Det er ikke noe problem å lade denne kjøremengden hver natt når bilen uansett står parkert.

    Clouet er langturene. Det er showstopper nok for mange til at en kortrekkevidde elbil er uaktuell som eneste bil. Da blir løsningen å ha en bil nr. 2 eller leie en bil for de lange turene. Sistnevnte er nok det rimeligste, men det medfører en del hassle og krever at en egnet bil er tilgjengelig akkurat når man trenger det. Tesla har sørget for at man kan droppe denne problemstillingen.

    Baksiden er at det er en stor bil, så i trange gater og på trange parkeringsplasser ville en mindre bil egent seg bedre.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
    De har sagt det skal være gratis for alltid. Er egentlig ingen vits å ta betalt, de fleste bruker de omtrent aldri og en lading bruker strøm for 30-50 kroner. Kostnaden er å få stasjonene opp, noe kundene i praksis betaler for ved å kjøpe bilen.

    Kollega av meg har kjørt 36000 kilometer og hurtiglading to ganger kun for å teste det ut. Var ikke nødvendig noen av gangene.

    Målt i penger til strøm er superlading til ca 13000 (hva tesla priser den til) en dårlig deal. Man betaler for fleksibiliteten det gir.

    Så nei, de kommer neppe til å ta seg betalt. Om jeg så hadde en superlader like nede i gata ville jeg aldri brukt den. Mye enklere å lade i garasjen til daglig. En halvtime av min fritid er verdt mer en 30 kroner i gratis strøm.

    20.000 kilometer i året med elbil koster under 3000 kroner i strøm. Med en fossilbil som bruker 0.6 på mila i snitt blir det type 14-15000. Elektromotorer er effektive og strøm er billig.

    Poenget med superladere er ikke at det er gratis. Poenget er at de finnes der de trengs og at det går fort å lade. Koster fort mer for kaffien man kjøper mens man venter enn strømmen man får.

    Hvilket skulle besvare det tidligere spørsmålet om hva forskjellen egentlig er på Tesla og andre elbiler.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ganske grei score på kundetilfredshet også.

    Tesla scorer 99 av 100 - Motor - Hegnar.no
    Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
    Sitat fra artikkelen: Consumer Reports slår fast at deler av Teslas suksess kan skyldes at merket er nytt på markedet og at man har relativt få kunder å tilfredsstille i forhold til etablerte luksusmerker.

    Edit: Merkelig hvor lite det skal til før de religiøse blir salige.
    I USA koster en godt utstyrt Shelby Mustang 55k USD så da er man spesielt interessert hvis man betaler det doble for en Tesla.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
    Når de kommuniserer dette som "Free. Forever." har de ikke mye fikenblad å dekke seg bak hvis de skulle finne på å ville endre det senere. Man tror nok at akkurat den er gratis i all fremtid, ja.

    Eller, hvis man skal være helt presis, tror man at retten til ubegrenset bruk av de stasjonene for all fremtid er inkludert i kjøpsprisen på bilen. Det er ikke alle bilene som har den muligheten aktivert, og det er ganske lett å lese på bestillingssiden at retten til å bruke superchargerne er inkludert med 85 kWh-batteriet, mens for det mindre batteriet koster tilgangen kr 13800 hvis man bestiller den med bilen og kr 21100 hvis man skulle ønske tilgang til de stasjonene senere. Hvis Tesla på et senere tidspunkt skulle forsøke å kreve betalt for bruk av ladestasjonene kan man dra dem for retten i Norge eller California med kontrakten i hånden og kreve erstatning og "punitive damages" for kontraktbrudd. Det kommer ikke til å skje.

    Se opsjonen "Aktivert for Supercharger" et stykke ned på denne siden: Model S Design-studio | Tesla Motors
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Innvendingen til Pink_Panther tyder først og fremst på at man ikke helt har tenkt over hvor lav energikostnaden er (og hvor mye tid det tar å lade) på en elektrisk bil. Noen som har betalt i området 600-900.000 for en bil er neppe spesielt interesserte i å bruke en halvtime eller time av livet sitt på å få strøm for noen tikroninger gratis. Det ville være stupdumt av Tesla å prøve å ta betalt for energikostnaden fra eierene i fremtiden, følgelig kommer de ikke til å gjøre det.

    Nå er strøm mye billigere i Norge enn i andre land, men klarer et firma å bygge en bil som Tesla Model S så har jeg en vag mistanke om at de også klarer å regne ut forbruk, strømpris og få en god formening om hvor myepenger strømmen de "gir bort" til kundene sine er verdt. Å i det hele fokusere på energikostnad er en misforståelse. Det handler ene og alene om å kunne trafikere de vanligste strekningene uten at det å måtte lade skal fremstå som et problem - hvilket som nevnt tidligere er den eneste vettuge innvendingen mot elektriske biler til vanlig bruk. At det finnes et lass av biler som kjører raskere en hvilkensomhelst runde på bane er helt irrelevant for normal bilbruk. Det er forsåvidt aksellereasjon fra 0-100 på litt over 3 sekunder også, men det er litt "because we can", litt "vise hva som faktisk er mulig med elbiler" og en stor dæsj "gi folk en grunn til å betale nok penger slik at vi kan putte inn et digert batteri".

    Dersom Toyota skulle gjøre som Tesla hadde de rullet ut et stort antall hydrogenstasjoner på hovedfartsårene i hele Nord-Amerika og i Vest-Europa. Men det har de ikke gjort. Strøm krever ingen logistikk, det trengs en tomt, noe hardware som er lik over alt, en sløy tilkobling til strømnettet med tilstrekkelig kapasitet og så er man good to go. Tipper vedlikeholdsbehovet er minimalt og knapt noen ansatte trengs for å drive nettverket.

    Transnova - det statlige organet som gir støtte til aktører som vil bygge ladestasjoner har betalt ut noen og 20 millioner i støtte. Kjøpere av Tesla i Norge har betalt i størrelsesorden 75-80 millioner for det samme ved å kjøpe bilene. Det sier litt om hvor mye mer effektivt konseptet til Tesla er. Offentlige hurtigladestasjoner funker ikke, Teslas gjør det. Å basere seg på at noen skal tjene penger på å selge strøm er et gigantisk blindspor. Eneste vettuge er å ta betalt for infrastrukturen (dvs ladestasjonene) og så selge strømmen til noe rundt kostpris eller bare gi den bort. Det ene eller andre spiller ingen rolle, det er uansett snakk om småpenger for de fleste kundene. Om noen vil gå hardt inn for å superlade gratis mest mulig fremfor å putte bilen i kontakten om natten så be my guest. Tviler på at mange er så dumme og priser sin egen tid så lavt at de gidder å drive med denslags.

    Teslas modell sørger også for at det er undøvendig med ladestasjoner i byene hvor areal er dyrt og et knapt gode. Skal man til en by kan man lade noen mil utenfor på vei inn eller ut. Blir uansett ikke kjørt mange milene inne i byen og det går fint på batterikapasiteten.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke anbefale noen å holde pusten mens de venter på at Toyota skal bygge ut et tilsvarende nett av hydrogenstasjoner som Teslas superladere. Skjer ikke med det første. Dermed får de et "bootstrapping-problem": For at noen skal kjøpe bilene må det finnes hydrogenstasjoner, og for at noen skal bygge hydrogenstasjoner må det finnes biler. Catch 22.

    Jeg mener fortsatt at Toyota har tatt fundamentalt feil her. De fokuserer så hardt på at det skal være mulig å "lade" på 3 minutter at de har glemt å tenke gjennom hvordan bilen brukes. Den står faktisk stille i store deler av døgnet, og det koster meg ca 10 sek å plugge den inn når den parkeres og nye 10 sek å plugge den ut igjen når jeg skal starte neste morgen. Hvorfor skal jeg kjøre en omvei til en hydrogenstasjon og stå der i 3 minutter et par ganger i uken når jeg kan ha bilen nytanket hjemme hver morgen?

    Derimot er kostnaden ved først å bruke strøm til å spalte hydrogen, transportere hydrogenet, og så bruke det til å generere strøm igjen i en brenselscelle ca halvparten så høy energieffektivitet i kjeden som ved å lagre strømmen på batterier og bruke den derfra igjen. Det gir vel mening for tunge kjøretøyer, hvor batteripakken som skal til for å drive en semi-trailer over tilstrekkelig mange mil blir så svær, tung og dyr at det blir uhåndterlig. Da er kanskje en hydrogentank og en brenselscelle et alternativ. Jeg tror derimot ikke at vi vil gå over til hydrogendrevne mobiltelefoner og laptoper med det første, så et sted imellom går det vel en grense mellom lette og tunge dingser. Jeg tror den grensen går godt stykke over Teslas 2 tonn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    ^ presis. Som nevnt tidligere har jeg - som snart helelektrisk bilist - fulgt med på mitt bruksmønster, min kjørelengde osv. For de aller, aller fleste som gjør den øvelsen så vil nok konklusjonen bli noe i retning av at man kjører mindre pr. dag enn man tror. Behovet for plutselig å skulle kjøre veldig langt er ikke-eksisterende og lademulighetene i garasjen hjemme er evig tilstrekkelig til å dekke det faktiske behovet. Skal man på langtur er man avhengig av lading underveis, ellers ikke.

    Litt annerledes for folk som pendler langt på daglig basis, og særlig dersom det ikke er lademuligheter på arbeidsplassen. Da trengs det rekkevidde nok til å kunne kjøre T/R unasett hvor kaldt det er, om det er kø osv. Og så nok guffe på kontakten i garasjen til at man får ladet opp nok til å gjenta øvelsen neste dag. Det er her kortrekkevidde biler kommer til kort, om man har et bilhold som baserer seg på at man akkurat kommer frem til jobben og forhåpentligvis får parkert et sted man får ladet nok til å komme seg hjem så blir det for entusiaster med en skrudd visjon om å redde verden. Og om man må innom en offentlig lader og stå der 20 minutter for å få rekkevidde til å komme seg hjem så er effektivt pendletiden økt med minst en halvtime - da forutsatt at det ikke er kø på ladestasjonen akkurat når man kommer dit. Det funker ganske enkelt ikke. For problemfri elbilisme må batterikapasiteten være stor nok til at det daglige behovet dekkes uten lading underveis og man må ha lademulighet hjemme når bilen sover om kvelden og natten. Og skal man på langtur må det være lademuligheter underveis som ikke tar særlig mer tid enn pausen man uansett tar innimellom.

    Alt dette har Tesla skjønt, de andre har ikke skjønt det eller vil ikke ta konsekvensene av det. Dersom Volkswagen kan selge en bensigolf som en bil og en e-Golf som bil nr. 2 så har de skapt merverdi for seg selv ved å selge to biler. Tesla trenger ikke ta slike hensyn siden de ikke har et fossildrevet modellutvalg å forsvare. Og nettopp derfor måtte den første ordentlige elbilen komme fra noen som ikke produserer andre biler og derfor har Tesla tatt jobben med å få på plass infrastrukturen for lading der det faktisk trengs gitt bilen kundene kjøper. At andre elbilister har andre problemer er strengt tatt ikke Teslas problem.

    Stay tuned for når de kommer med en folkelig modell til en passe rimelig penge og med mye bedre rekkevidde enn alternativene i samme prisklasse. Incentivene i Norge kommer ikke til å forsvinne med det første - kanskje kommer det mild mva, kanskje forsvinner kollektivfelttilgangen, men for meg er det helt åpenbart at incentivene for å kjøpe og kjøre elektrisk i all hovedsak vil bli videreført. Det er den enkleste måten å få kuttet utslipp på siden det i svært begrenset grad påvirker næringsstrukturen i Norge og ikke krever særlig med investeringer. Det blir selvsagt etter hvert et bortfall i inntekter for det offentlige, men det kan kompenseres på andre måter.


    Ikke at jeg egentlig bryr meg, men for mitt vedkommende så ser sleggeregnskapet for elbil vs fossilbil på årsbasis ca slik ut (antar nypris på begge bilene)

    - Kapitalkost: 6500 fordel dieselbilen
    - Bompenger: 6000 fordel elektrisk
    - Parkering i sentrum: 2000 fordel elektrisk (estimat, jeg er ikke veldig ofte i Oslo sentrum med bil)
    - Årlige avgifter: 5000 fordel elektrisk
    - Drivstoff: 10000 fordel elektrisk (mye av forbruket mitt er på langturer, der superlader jeg med Tesla)
    - Forsikring: 5000 fordel dieselbilen
    - Service: Aner ikke, men forventet mindre for elektrisk

    Altså ikke særlig mer enn 10.000 kroner i året før service og verditap. Servive tipper jeg er mindre på en elbil siden drivlinjen er mye enklere, verditapet er ukjent men forventet en hel del større.

    Altså er dette i ren kontantstrøm ikke en veldig god deal for meg. Hadde jeg kjørt daglig gjennom bomringen eller kjørt veldig mange kilometer så ville det sett annerledes ut i favør elbil. De løpende incentivene i form av bompenger, parkering osv er altså ikke veldig sentrale for min del, det utgjør lite relativt til verditapet uansett. Ditto med drivstoff og det andre. Ikke noe kjempecase rent økonomisk, men value for money er betydelig høyere med en Tesla P85D til 800k enn med en slovakisk stasjonsvoogn med 140 gamp under panseret til 520k.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Siden for oss som ønsker elbilen og alle dens urimelige fordeler dit pepper'n gror har over 10000 medlemer..

    Denne Facebook-siden samler 10.000 norske elbilhatere - Privat - E24

    https://m.facebook.com/profile.php?id=566893270082513&slog=3&seq=1247276497&rk=3&fbtype=274


    Er ikke med i den gruppa, men mye morro lesestoff :)
    Jeg vet ikke helt om deler av denne siten er ment som ironi, men hvis ikke så vil jeg karakterisere det hele som en slags stakkarslig tapermentalitet alla 'kan ikke jeg anskaffe meg eller kjøre en el-bil, så skal sannelig ingen andre lykkes med dette, heller!'
    En arbeidskollega av meg har startet foreningen 'Motstandere av sylteagurk på hamburgeren' og jeg ser likheter her, med unntak av at denne foreningen jo bare er fornøyelig :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et aber er dog at jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det skal gå an å tjene penger på hurtiglading for kommersielle aktører. En lader som yter 100kW effekt vil i løpet av en time ha levert 100kWh energi - noe som normalt har en verdi på ca 70 kroner med dagens strømpriser. Folk på langtur er sikkert villige til å betale noe mer enn spotprisen for tilbudet, men et sted går grensen der også sannsynligvis. Til sammenligning kan en bensinpumpe sende ut bensin for mange, mange, mange ganger denne verdien i løpet av en times tid, så inntjeningspotensialet er betydelig større.
    Tja, de fleste bensinstasjoner i dag tjener sine penger på helt andre ting enn bensinen. Det er mer storkiosk og gatekjøkken som får det hele til å gå rundt. De stedene som satser på drivstoff er ubemannet.

    Slik sett vil det være bedre inntjening på en kunde som er tvunget til å tusle rundt der i en halvtime enn en som bare såvidt er innom, og dette vil vel for mange bensinstasjoner være vel så viktig. Spesielt for de stasjonen som ligger litt utenfor sentrum hvor det ikke er så mye annet å ta seg til mens man venter.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    452
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Jeg vil ikke anbefale noen å holde pusten mens de venter på at Toyota skal bygge ut et tilsvarende nett av hydrogenstasjoner som Teslas superladere. Skjer ikke med det første. Dermed får de et "bootstrapping-problem": For at noen skal kjøpe bilene må det finnes hydrogenstasjoner, og for at noen skal bygge hydrogenstasjoner må det finnes biler. Catch 22.

    Jeg mener fortsatt at Toyota har tatt fundamentalt feil her. De fokuserer så hardt på at det skal være mulig å "lade" på 3 minutter at de har glemt å tenke gjennom hvordan bilen brukes. Den står faktisk stille i store deler av døgnet, og det koster meg ca 10 sek å plugge den inn når den parkeres og nye 10 sek å plugge den ut igjen når jeg skal starte neste morgen. Hvorfor skal jeg kjøre en omvei til en hydrogenstasjon og stå der i 3 minutter et par ganger i uken når jeg kan ha bilen nytanket hjemme hver morgen?

    Derimot er kostnaden ved først å bruke strøm til å spalte hydrogen, transportere hydrogenet, og så bruke det til å generere strøm igjen i en brenselscelle ca halvparten så høy energieffektivitet i kjeden som ved å lagre strømmen på batterier og bruke den derfra igjen. Det gir vel mening for tunge kjøretøyer, hvor batteripakken som skal til for å drive en semi-trailer over tilstrekkelig mange mil blir så svær, tung og dyr at det blir uhåndterlig. Da er kanskje en hydrogentank og en brenselscelle et alternativ. Jeg tror derimot ikke at vi vil gå over til hydrogendrevne mobiltelefoner og laptoper med det første, så et sted imellom går det vel en grense mellom lette og tunge dingser. Jeg tror den grensen går godt stykke over Teslas 2 tonn.
    Andre bilfabrikanter lo av Toyota når de kom med hybrid det gjør de ikke i dag. Hydrogen kommer og det kommer til og bli mulig at en kan lage dette selv.
    Kjører selv hybrid bil og når en tenker at denne kostet 350 lapper kan jeg kjøre i mange år før jeg nærmer hva en Tesla koster.
    De som kjøper Tesla må vel låne en del penger og det er vel ikke gratis heller.

    Roar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen kommer nok, men det er viktig å forstå at dette er en måte å distribuere elektrisk strøm på. I den ene enden er et kraftverk som driver en elektrolyseprosess for å spalte vann til hydrogen og oksygen. Så lagrer og transporterer man hydrogenet som en energibærer. I den andre enden er en brenselscelle som lar hydrogenet reagere med oksygen fra luften og genererer ny elektrisitet. Elektrisiteten brukes til å drive motorer. Spørsmålet er hvorfor man skal transportere elektrisiteten som hydrogen heller enn som strøm i overføringskabler.

    Hvis man skal generere hydrogenet selv fra stikkontakten vil man bruke omtrent dobbelt så mye strøm som hvis man lader et batteri til samme kjørelengde. Det vil også ta lang tid å generere nok hydrogen til å tanke opp en bil, siden man fortsatt vil være begrenset av sikringer etc. Tapene i prosessen er mye større enn ved å lade batterier, og man vil dra ca dobbelt så mye strøm fra stikkontakten for samme kjørelengde. Dermed blir "ladetiden" minst dobbelt så lang som med batteribil. I tillegg er hydrogen eksplosivt, så dette er en industriell prosess med betydelig skadepotensiale hvis noe går galt. "Hjemmelading" av hydrogenbiler tror jeg virkelig ikke på.

    Det er et greit kontrollspørsmål å tenke gjennom hvorfor vi ikke har hydrogendrevne mobiltelefoner eller laptoper.

    Jeg jobbet forresten i bilindustrien da den første Prius ble lansert. Det var ingen som lo på utviklingsavdelingene rundt om. Diskusjonen var mest om Toyota opptrådte forretningsmessig unfair ved å selge den til en pris som ikke var i nærheten av å dekke kostnadene. Toyota valgte å selge Prius med nokså store tap pr bil de første årene for å etablere den i markedet. Nå tjener de nok på den, men det krevde en langsiktighet som få vestlige firmaer ville vært i stand til å regne hjem økonomisk.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Tja, de fleste bensinstasjoner i dag tjener sine penger på helt andre ting enn bensinen. Det er mer storkiosk og gatekjøkken som får det hele til å gå rundt. De stedene som satser på drivstoff er ubemannet.

    Slik sett vil det være bedre inntjening på en kunde som er tvunget til å tusle rundt der i en halvtime enn en som bare såvidt er innom, og dette vil vel for mange bensinstasjoner være vel så viktig. Spesielt for de stasjonen som ligger litt utenfor sentrum hvor det ikke er så mye annet å ta seg til mens man venter.
    Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.

    Eksisterende bensinstasjoner er ganske opplagte kandidater til hvor det ville være naturlig å plassere hurtigladere til offentlig bruk. De har allerere litt fasiliteter i form av enkel servering, toaletter osv. I tillegg ligger de allerede der folk kjører, de har vei for inn- og utkjøring, de har kasse og betalingssystemer og i det hele alt som skal til. Statoil har vel såvidt begynt med lademuligheter enkelte steder på Østlandet.

    Jeg ville dog satt pengene mine på nettselskapene om jeg skulle velge. De kan sterkstrøm og har folk som kan fikse når noe klikker, har vaktordninger, finnes over hele landet og er såpass offentlige at det burde være mulig å få gjennom en god utbygging uten at det må ligge vanlige kommersielle kalkyler bak i første omgang. Skulle tro at mange steder er glade for at det blir satt opp lading i nærheten av de siden folk blir stående en halvtimes tid og gjerne vil spise eller gjøre noe annet i ventetiden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.
    Det have vel egentlig kun med antallet bensinkunder vs. strømkunder. Hvis det var like mange av hver kundegruppe ville det vært like mange kunder også. Den eneste begrensningen her ville være kapasiteten til stasjonen. De fleste pumpene på stasjonene står uansett tomme store deler av døgnet.

    Blir det mange nok strømkunder og kapasiteten er tilstrekkelig vil det bli mer omsetning på strømkundene siden de uansett må gjøre et eller annet mens de venter. De fleste bilister kjøper jo uansett bare litt bensin, betaler med kort på pumpen og kjører uten å kjøpe noe annet. Det er lite man tjener på dem, alt for lite til å holde en bemannet stasjon i drift.

    Etterhvert som bilparken skiftes ut med elbiler vil bensinstasjonene måtte velge om de vil ha denne kundegruppen hos seg, eller se kundegrunnlaget og inntjeningen svinne hen over tid. En omstillingsprosess de er nødt til å ta tak i eller tape. Litt som med omleggingen av fotoverdenen etter introduksjonen av digitale kamera. Masse motstand i begynnelsen, men etterhvert var det kun dem som la om til den nye situasjonen som klarte seg.

    Hvis ikke oljeselskapene ta disse kundene kan det fort sprette opp bemannede elstasjoner rundt om kring som vil ta markedsandeler, og det kan være helt andre typer selskaper. 7/11 har allerede samargeid med Shell... og det er ikke umulig å se for seg at tilsvarende selskaper velger å gå utenom oljeselskapene og drive helt på egenhånd med kiosk, bilpleieprodukter, lading og bilvask.

    Narvesen? Burger King? Chess/Ludo/Stigespill (med Vollevik i spissen)? Starbucks?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn