G
Gjestemedlem
Gjest
Enda en prisstigning på bilene nå. De begynner å bli dyre.
Godt over millionen nå for en med fulle specs.
Godt over millionen nå for en med fulle specs.
Legg merke til hvor lang tid mobiltelefonen til jenta bruker på å komme seg ned i baksetet når hun mister den. Den har seriøst trykk mot bakseteryggen.
Den har vel ASC?Dette blir gøy, men om ikke nyhetsverdien taper seg etter å ha hatt klampen i bånn noen ganger så kan dekkbudsjettet bli en uforutsett post...
Ja, svært effektiv også... har hørt snakk om stor dekkslitasje på Tesla - særlig på bakdekkene - og tenkte at det var aksellerasjonen, men ser at det først og fremst er et problem med de som er beskodd med 21" - jeg har bestillt med 19".Den har vel ASC?Dette blir gøy, men om ikke nyhetsverdien taper seg etter å ha hatt klampen i bånn noen ganger så kan dekkbudsjettet bli en uforutsett post...
Joda, det er greit at momentet kan slite dekkene, men mitt poeng var at ASC vil forhindre dekkspinn og dermed forhindre at dekkene slites ut raskt.Ja, svært effektiv også... har hørt snakk om stor dekkslitasje på Tesla - særlig på bakdekkene - og tenkte at det var aksellerasjonen, men ser at det først og fremst er et problem med de som er beskodd med 21" - jeg har bestillt med 19".Den har vel ASC?Dette blir gøy, men om ikke nyhetsverdien taper seg etter å ha hatt klampen i bånn noen ganger så kan dekkbudsjettet bli en uforutsett post...
Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
I USA er Tesla et seriøst godt valg uansett hva slags treige bråkebøtter man sammenligner med.Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
Sitat fra artikkelen: Consumer Reports slår fast at deler av Teslas suksess kan skyldes at merket er nytt på markedet og at man har relativt få kunder å tilfredsstille i forhold til etablerte luksusmerker.Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
Rent teknisk er en elektrisk drivlinje fullstendig overlegen. Det er en enklere konstruksjon, den har maks effekt tilgjengelig momentant, trenger ikke en girkasse og kan tilby svært høy effekt om ønskelig. Den egner seg ikke godt til å kjøre veldig fort veldig lenge, funker ikke på banekjøring pga overoppheting og akellerasjonen dabber ganske fort av når dreiemomentet avtar på høye turtall. Det siste kunne vært løst med en girkasse, men det ville være tullball på en vanlig bil, toppfarten er høy nok og aksellerasjonen i relevante hastigheter evig god nok. Nullutslipp fra selve bilen og regenererende bremsing kommer i tillegg. Faktiske utslipp totalt sett avhenger selvsagt mye av hvordan den elektriske energien ble produsert i utgangspunktet.I USA er Tesla et seriøst godt valg uansett hva slags treige bråkebøtter man sammenligner med.
I Norge er det en no-brainer.
Merkelig utsagn å komme med på et forum der en lever og ånder for å , relativt sett, bruke store pengesummer på noe som avspiller lyder. En kan jo strengt tatt kjøpe en mp3 spiller som gjør mye samme nytten som hifi til millioner.I USA er Tesla et seriøst godt valg uansett hva slags treige bråkebøtter man sammenligner med.
I Norge er det en no-brainer.
Like mye eller lite som forskjellen på en stor og liten fossilbil skulle jeg tro... de har motor, batteri, fire hjul, seter, ratt, lys og alt det andre som man forbinder med en bil. Forskjellen ligge i totalkonseptet - der har Tesla tenkt helt utenfor boksen.Hva er egentlig forskjellen på Leaf og Tesla, bortsett fra størrelse og rekkevidde/effekt?
De har sagt det skal være gratis for alltid. Er egentlig ingen vits å ta betalt, de fleste bruker de omtrent aldri og en lading bruker strøm for 30-50 kroner. Kostnaden er å få stasjonene opp, noe kundene i praksis betaler for ved å kjøpe bilen.Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
I USA koster en godt utstyrt Shelby Mustang 55k USD så da er man spesielt interessert hvis man betaler det doble for en Tesla.Sitat fra artikkelen: Consumer Reports slår fast at deler av Teslas suksess kan skyldes at merket er nytt på markedet og at man har relativt få kunder å tilfredsstille i forhold til etablerte luksusmerker.Nå er man jo i utgangspunktet fanatisk hvis man kjøper Tesla i USA...
Edit: Merkelig hvor lite det skal til før de religiøse blir salige.
Når de kommuniserer dette som "Free. Forever." har de ikke mye fikenblad å dekke seg bak hvis de skulle finne på å ville endre det senere. Man tror nok at akkurat den er gratis i all fremtid, ja.Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
Jeg vet ikke helt om deler av denne siten er ment som ironi, men hvis ikke så vil jeg karakterisere det hele som en slags stakkarslig tapermentalitet alla 'kan ikke jeg anskaffe meg eller kjøre en el-bil, så skal sannelig ingen andre lykkes med dette, heller!'Siden for oss som ønsker elbilen og alle dens urimelige fordeler dit pepper'n gror har over 10000 medlemer..
Denne Facebook-siden samler 10.000 norske elbilhatere - Privat - E24
https://m.facebook.com/profile.php?id=566893270082513&slog=3&seq=1247276497&rk=3&fbtype=274
Er ikke med i den gruppa, men mye morro lesestoff
Tja, de fleste bensinstasjoner i dag tjener sine penger på helt andre ting enn bensinen. Det er mer storkiosk og gatekjøkken som får det hele til å gå rundt. De stedene som satser på drivstoff er ubemannet.Et aber er dog at jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det skal gå an å tjene penger på hurtiglading for kommersielle aktører. En lader som yter 100kW effekt vil i løpet av en time ha levert 100kWh energi - noe som normalt har en verdi på ca 70 kroner med dagens strømpriser. Folk på langtur er sikkert villige til å betale noe mer enn spotprisen for tilbudet, men et sted går grensen der også sannsynligvis. Til sammenligning kan en bensinpumpe sende ut bensin for mange, mange, mange ganger denne verdien i løpet av en times tid, så inntjeningspotensialet er betydelig større.
Andre bilfabrikanter lo av Toyota når de kom med hybrid det gjør de ikke i dag. Hydrogen kommer og det kommer til og bli mulig at en kan lage dette selv.Jeg vil ikke anbefale noen å holde pusten mens de venter på at Toyota skal bygge ut et tilsvarende nett av hydrogenstasjoner som Teslas superladere. Skjer ikke med det første. Dermed får de et "bootstrapping-problem": For at noen skal kjøpe bilene må det finnes hydrogenstasjoner, og for at noen skal bygge hydrogenstasjoner må det finnes biler. Catch 22.
Jeg mener fortsatt at Toyota har tatt fundamentalt feil her. De fokuserer så hardt på at det skal være mulig å "lade" på 3 minutter at de har glemt å tenke gjennom hvordan bilen brukes. Den står faktisk stille i store deler av døgnet, og det koster meg ca 10 sek å plugge den inn når den parkeres og nye 10 sek å plugge den ut igjen når jeg skal starte neste morgen. Hvorfor skal jeg kjøre en omvei til en hydrogenstasjon og stå der i 3 minutter et par ganger i uken når jeg kan ha bilen nytanket hjemme hver morgen?
Derimot er kostnaden ved først å bruke strøm til å spalte hydrogen, transportere hydrogenet, og så bruke det til å generere strøm igjen i en brenselscelle ca halvparten så høy energieffektivitet i kjeden som ved å lagre strømmen på batterier og bruke den derfra igjen. Det gir vel mening for tunge kjøretøyer, hvor batteripakken som skal til for å drive en semi-trailer over tilstrekkelig mange mil blir så svær, tung og dyr at det blir uhåndterlig. Da er kanskje en hydrogentank og en brenselscelle et alternativ. Jeg tror derimot ikke at vi vil gå over til hydrogendrevne mobiltelefoner og laptoper med det første, så et sted imellom går det vel en grense mellom lette og tunge dingser. Jeg tror den grensen går godt stykke over Teslas 2 tonn.
Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.Tja, de fleste bensinstasjoner i dag tjener sine penger på helt andre ting enn bensinen. Det er mer storkiosk og gatekjøkken som får det hele til å gå rundt. De stedene som satser på drivstoff er ubemannet.
Slik sett vil det være bedre inntjening på en kunde som er tvunget til å tusle rundt der i en halvtime enn en som bare såvidt er innom, og dette vil vel for mange bensinstasjoner være vel så viktig. Spesielt for de stasjonen som ligger litt utenfor sentrum hvor det ikke er så mye annet å ta seg til mens man venter.
Det have vel egentlig kun med antallet bensinkunder vs. strømkunder. Hvis det var like mange av hver kundegruppe ville det vært like mange kunder også. Den eneste begrensningen her ville være kapasiteten til stasjonen. De fleste pumpene på stasjonene står uansett tomme store deler av døgnet.Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.