Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^ Ummm, la meg se, det var visst ingen som kritiserte den S400L som kom på andreplass for at den ikke var godt nok egnet til 24-timers racing på bane. Så rart...
    Nå er det jo Teslaeiere som skryter av superbilytelser, en S400L eier har nok et mer nyansert syn på bilen.

    Hvorfor kan ikke modell S bare omtales som en stor bil med innovativ teknologi og syk akselerasjon?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Biler er nesten den eneste dingsen det er mulig å kjøpe i år 2015 som ikke har Internett. DVD-spilleren min fra for 5 år siden har det, men en bil til et par millioner? Nei. Det sier en del om hvor konservativ bransjen er.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Biler er nesten den eneste dingsen det er mulig å kjøpe i år 2015 som ikke har Internett. DVD-spilleren min fra for 5 år siden har det, men en bil til et par millioner? Nei. Det sier en del om hvor konservativ bransjen er.
    Med unntak av Tesla og BMW i3. De har jo internett.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Hvilken annen bil blir bedre med tiden? Siden jeg hentet den for ni mnd siden har det dukket opp minst 3 store forbedringer. All free. Nå har den begynt å lære seg når jeg kjører til jobb og forvarmer til jeg skal dra. De med siste skrik i hardware skal visst også bli i stand til å kjøre ut av garasjen selv og vente på deg...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan bli min neste bil. Spennende å se om intensivene fortsetter i flere år.
    Bare det ikke blir for intenst så :rolleyes: ( insentiver )
    Personlig bryr jeg meg KUN om mva reglementet. Gratis bom og handicapfilene i Oslo bryr meg midt på ryggen. Den er SÆRDELES interessant for undertegnede også!
    Jeg tror Tesla sin fremtid står mye på denne bilen og lanseringsdato blir viktig. Kommer den for sent, så blir konkurransen mye hardere. Chevrolet Bolt som riktig nok ser ut til å være en del mindre er muligens ikke så langt unna og vil ha over 30 mil rekkevidde.
    Chevrolet Bolt, ikke Volt - DinSide

    Og trolig går det ikke veldig lenge før Nissan Leaf kommer med betydelig forbedret rekkevidde.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.395
    Antall liker
    11.901
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et praktisk spørsmål til dere som kjører Tesla og andre el-biler:

    Hvor lang tid tar det å lade fullt på en stasjon med ladeeffekt på over 20 kW?
    Hvor mye lader jeg over natten fra en privat kontakt hos slektninger langt ute på landet?
    På mange stasjoner står det på kartet "foreløpig gratis". Hvor lenge varer det, og hva skal det så koste?

    2015-01-20_13-30-41.jpg
    Jeg vurderer min potensielle aksjonsradius og tidsbruk på lading innenfor mitt lokalområde, dvs. Stavanger-Bergen- Indre Hardanger, med hyppige helgeturer i grisgrendte strøk. Etapper på 200-300km en vei, typisk tur-retur samme dag eller neste.
    Til nå har jeg vurdert rekkervidden på el-bil for liten til dette, men slik kartet ser ut nå gir det et mer lovende inntrykk.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    På effekt rundt 20-22 kW lader du en Tesla 85 på ca 4 timer.
    Du er vel sjeldent helt tom, så regn deg 3 timer lading.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Med vanlig stikkontakt hjemme kan du lade ca 2 mil kjørelengde pr. time. (Det er med 10A kontinuerlig trekk). Det er anbefalt å installere en blå industrikontakt da disse har mye lavere risiko for varmgang - et vanlig husholdningsstikk er ikke beregnet på å stå med såpass stor belastning i timesvis, men det går forsåvidt om kontakten er i god stand.

    Det er ganske mye diskusjon rundt punktladninger... det er ulike prismodeller, men det ser ut til å være variasjoner over "ganske dyrt" i forhold til å lade hjemme. Regn med rundt 3-gangeren for strømmen eller noe slikt. Det finnes både minuttprising og energiprising og forksjellige betalignsløsninger (og ladestasjoner som ikke virker...). Det hele ser ut til å være et visst salig rot med Isahvsveien som kanskje den verste aktøren som får midler til å sette opp stasjoner (de er ikke veldig hissige på å sette opp stasjonene og blokkerer dermed for andre i samme område).
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Optimist Weld. Ca halvparten får du til med 10A. På enfas 230V stemmer amperen omtrent akkurat med km/h ladet. (Og range satt til typical) Har nå trefas 400V i garasjen, 10kW. Da klarer jeg knappe 50 km i timen, om spenningen er bra. For hjemmebruk er dette anlegget helt topp. Alltid garantert å klare og lade helt opp over natten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Ja trykkleif og generelt surr, jeg mente å skrive en mil med antatt forbruk på 200wh pr kilometer. Kanskje litt lavt anslag, men for å gjøre det enkelt.

    Uansett, for de fleste vil det si ca 12-14 mil lading pr døgn på ukedager, noe som dekket daglige behov om man ikke pendler langt eller kjører veldig mye på kveldstid - da går både forbruket opp og tid til lading ned.

    Har ikke 400v anlegg så får evt beefe opp til 230v 32a siden ny kurs uansett må legges til garasjen når jobben uansett må gjøres.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Da er du godt dekket. Jeg kjørte de første 7mnd og over 20000 km med vanlig stikkontaktlading. Stort sett med 13A. Du får jo 32 km/h med 32A. Jeg satte inn trafo fordi jeg fikk den til eventyrpris og kunne gjøre mesteparten av arbeidet selv. Måtte likevel oppgradere sikringsskapet fordi jeg gjør om i huset. Uansett bør du legge ut trefase til garasjen din i tilfelle fremtidige oppgraderinger og om everket skulle stille seg negative til 32A enfaskurs. Om nettet i området ditt er svakt kan det hende de blånekter om du vil ha en sånn kontakt. (En trefaskontakt med overgang til enfas er det ikke like enkelt å gjøre noe med....)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg regner med at de fleste som kjøper seg elbil i en eller annen form får et litt annet syn på hvor mye de faktisk kjører... her om dagen synest jeg at jeg hadde kjørt ganske mye frem og tilbake til meg å være på en lørdag. Da dagens gjøremål var over konstaterte jeg at jeg hadde kjørt hele 7 mil den dagen...

    Med mindre det er jobbpendling involvert så består bilkjøringen for 99% av befolkningen av små, korte turer og noen langturer på typen hytte/ferie/bacon i Sverige osv. Selv en liten elbil vil dekke nesten alt bilbehovet mhp rekkevidde. Men siden det kun er nesten alt kjøper jeg Tesla...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Endelig ein Tesla som konkurerer med Nissan Leaf:
    004_lightburn_zeta.jpg
    Nakkestøtte er ekstrautstyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har stort sett ladet fra en vanlig 13 A utestikk hjemme. Etter hvert innså jeg at 10 A holder fint til å lade bilen over natten ved vanlig, daglig bruk. Jeg har 43 km til jobb med blanding by/motorvei, like langt hjem igjen, kanskje noen svippturer i tillegg, så normal daglig kjørelengde er ca 85-110 km. Det er et strømforbruk rundt 18-26 kWh pr dag (0,18-0,24 kWh/km), eller mellom 6 og 9 timer på 13 A. Så jeg satte ned ladestrømmen til 10 A for å redusere belastningen på stikk og opplegg forøvrig.

    Med siste programvareoppdatering kom også evnen til å sende meg tekstmeldinger når bilen er ferdigladet. Det hender at jeg glemmer å sette telefonen til lydløs på kvelden, så etter å ha blitt vekket i to-tre-tiden et par ganger forsto jeg at også 10A var litt overkill.

    I julen satte jeg ned ladestrømmen til 8 A, både for å redusere belastningen når mye annet dro strøm samtidig og for å teste litt på ladetid. Det holdt faktisk også i massevis. Bilen er ferdigladet hver morgen, men nå får jeg meldingen om det i seks-tiden en gang. Når jeg en sjelden gang har kjørt mer i løpet av dagen og bilen ikke rekker å bli helt ferdigladet er ikke det mer dramatisk enn at den får ta det igjen senere i uken. Sove ut i helgene, liksom.

    Jeg tror nesten jeg skal prøve å ta ned ladestrømmen enda en A eller to. Det er virkelig ikke mye som skal til for normal, daglig bruk. Det er bedre om bilen ikke er helt ferdigladet om morgenen og batteriet er varmt fra ladingen, enn om den rekker å bli kald etter lading og du må sette på varmen manuelt og likevel starte med en kald batteripakke og redusert motoreffekt/regenerativ bremsing. Bilen har uansett mer enn nok rekkevidde til daglig bruk. Øvelsen med å lade fra nesten tomt til nesten fullt på X timer er egentlig bare relevant på langkjøring, og da bruker man jo superladerne og gjør unna det på en halvtimes tid.

    Tommelfingerregel for bruk av utestikk: Bilen trenger like mye søvn som deg.
    Tommelfingerregel på sommerføre: 400 km rekkevidde på 85 kWh batteri.
    Tommelfingerregel på vinterføre: 300 km rekkevidde på 85 kWh batteri.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Ja, ser for meg at ladebehovet i det daglige blir svært begrenset, og skal man på langtur er det planlagt og uansett ikke veldig langt til superladere i alle retninger ut fra Oslo hvor jeg bor. Men vil uansett ha en ekstra kurs i garasjen slik at jeg kan kjøre powertools etc samtig som bilen lader. Kan jo ikke ha det slik at ladingen må skrus av og på avhengig av om jeg skal snekre litt eller hva det nå er som krever en del effekt. Da er det like greit å legge opp godt dimensjonerte kabler slik at muligheten er der om behovene skulle endre seg en gang i tiden.

    Må muligens legge om kjøreruten til vestlandet - pleier å kjøre over Valdresflye men det er litt ødemark ift superladere og vet ikke om jeg orker/tør å basere meg på at en offentlig lader skal være tilgjengelig og operativ for å lade nok rekkevidde. Utover det (og at jeg må låne bil av svigers for å dra tilhenger) ser jeg ikke for meg noen praktiske endringer ved å gå fra diesel til elektrisitet. Kortrekkevidde elbil ville vært helt uaktuelt selv om det ville dekke nesten alle årets dagers bilbruk for vår del. Med to småbarn er det også en voksen mengde bagasje som skal med når det er ut på tur og det er vel heller ingen andre som er i nærheten av å ha bagasjeplassen til en Tesla.

    Tror dette blir veldig bra (og veldig morro...)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.395
    Antall liker
    11.901
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På effekt rundt 20-22 kW lader du en Tesla 85 på ca 4 timer.
    Du er vel sjeldent helt tom, så regn deg 3 timer lading.
    Noen vil sikkert betrakte det som imponerende. For mitt kjøremønster nå er det desverre for lenge.
    Hadde jeg kjøpt bil idag ville jeg vurdert en ladbar hybrid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du må tilbringe sjuhelsikes mye tid i bilen for at dette ikke skal være tilstrekkelig. Husk at du ikke trenger å lade til fullt, bare nok til at du kommer dit du skal og kan lade nok over natten til å gjøre det igjen neste dag. Daglige kjørelengder på 400-600 km er seriøst langt, men 400 km går faktisk uten å lade (ihvertfall sommerstid) og 600 km betyr bare at du må lade 200 km rekkevidde et eller annet sted underveis. Med forbruk på 0,2 kWh/km er det 40 kWh, og det tar ca 2 timer på en rød trefase-stikk. På de veiene du nevner vil du sannsynligvis se lavere forbruk enn dette, siden det er lite motorvei og mye 50-60-70-80-soner. Jeg synes nesten litt synd på deg hvis du rutinemessig kjører 4-5 timer, er på destinasjonen i mindre enn 2 timer, og så kjører 4-5 timer hjem igjen på samme dag. Det blir årlige kjørelengder opp mot 100000 km hvis du gjør det der hele uken.

    Men med så enorme daglige kjørelengder er du så langt ute på den tynne enden av en eller annen normalfordeling at dette kanskje ikke er bilen for deg. For de andre 99,9 % av oss bør det holde, og vel så det.

    Edit: Med en superlader eller to langs hovedstrekkene er disse avstandene selvsagt ikke noe problem. Det er vel bare et spørsmål om tid før det dukker opp noen fler langs de veiene du kjører ofte, og da har du en overflod av rekkevidde.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Noen har spesielle behov, men at noen som ikke er yrkessjåfør kjører så mye som det ottone skisserer har jeg litt vanskelig for å se for meg, med mindre dette er bare noe som skjer av og til, men såpass ofte at det er en dealbreaker for noe som må lades.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.231
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk om heimen alt har 3fas/400V pr inngående - da er det en kurant sak å legge opp slikt til en lader. Blåstikket på ytterveggen her er alt blitt brukt av besøkende i elbil. De ble meget fornøyde med ladehastigheten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.395
    Antall liker
    11.901
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er på ingen måte snakk om enorme kjørelengder her. Og jeg hadde klart meg med rekkevidde på 300 km og ladetid på 3 timer. Men i forhold til det som er vanlig praksis og bevegelsefrihet med forbrenningsmotor er det likevel begrensende.
    Rent økonomisk er det selvfølgelig rått parti.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.231
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Mange har TN-nett til heimen idag, ofte uten å være klar over det. Mao 3fas/400V/opp til 32A rett til døren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Prisforskjell på å forsikre en fire år gammel slovakisk stasjonsvogn med 140 hester og bruktverdi ca 350k og en Tesla P85D? Ca 5000 i året.

    *fnis*

    Tyder på at kjøperene ikke er definert som høyrisikosjåfører til tross for mer motorkraft enn det meste. Model S inviterer imdlertid ikke til veldig høy topphastiget over tid, noe som nok hjelper på den vurderingen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Prisforskjell på å forsikre en fire år gammel slovakisk stasjonsvogn med 140 hester og bruktverdi ca 350k og en Tesla P85D? Ca 5000 i året.

    *fnis*

    Tyder på at kjøperene ikke er definert som høyrisikosjåfører til tross for mer motorkraft enn det meste. Model S inviterer imdlertid ikke til veldig høy topphastiget over tid, noe som nok hjelper på den vurderingen.
    Jeg betaler 0 i året uansett for forsikring, eneste kravet er at det må være godkjent sporingssystem dersom bilen er verdt >700k.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg betaler 0 i året uansett for forsikring, eneste kravet er at det må være godkjent sporingssystem dersom bilen er verdt >700k.
    Hvem er det som gir deg en ansvarsforsikring helt gratis? Jeg fikk ca 3000 i året om jeg kun hadde valgt avnsvar (har ikke sjekket flere).
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det er på ingen måte snakk om enorme kjørelengder her. Og jeg hadde klart meg med rekkevidde på 300 km og ladetid på 3 timer. Men i forhold til det som er vanlig praksis og bevegelsefrihet med forbrenningsmotor er det likevel begrensende.
    Rent økonomisk er det selvfølgelig rått parti.
    Tja - jokeren er jo verdifallet over tid når de fleste som vil ha en slik bil allerede har en. Verdifallet står og faller på hva som skjer med elbilfordelene fremover - jeg er ganske sikker på at de i all hovedsak blir værende. Lenge. Variable kostnader er komisk lave selvsagt, og en elektromotor er svært mye enklere enn en forbrenningsmotor, så alt annet like så er forventet vedlikeholdskost lavere, historikken er imidlertid ikke veldig langvarig så ikke så lett å si. Driftskostnader, laveste sats årsavgift, fri bompassering, fri parkering, delvis gratis lading osv osv blir fort småpenger om verdifallet er av den ekstra bratte sorten om en stund. Lite som tyder på det så langt, men vi får se hva som skjer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg betaler 0 i året uansett for forsikring, eneste kravet er at det må være godkjent sporingssystem dersom bilen er verdt >700k.
    Hvem er det som gir deg en ansvarsforsikring helt gratis? Jeg fikk ca 3000 i året om jeg kun hadde valgt avnsvar (har ikke sjekket flere).
    Har gratis kasko hos arbeidsgiver men jeg må jo selvsagt skatte av det så helt gratis blir det jo ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Basert på karet på nettisdene til Tesla ser det ut som det er planlagt en 7-8 nye superladere i Sør-Norge og noen få i Nord-Norge de neste 1-2 årene hvorav de fleste i løpet av 2015. Det betyr at man ikke er veldig langt unna å kunne kjøre akkurat der man vil i den sørlige delen av landet. Jeg håper på SC på ruten Fagernes/Beitostølen/Lom/Stryn da er jeg home free så langt jeg kan se og rekkevidde, fleksibilitet osv blir en ren akademisk øvelse for min del.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er litt artig å høre rabiate elbilentusiaster med Leaf uffe seg over rekkevidde på 6-8 mil samtidig som de ukritisk skryter over bilens fortreffelighet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det hender selvsagt ofte med fossilbil også, men det skulle bare mangle gitt den prosentvise fordelingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det er litt artig å høre rabiate elbilentusiaster med Leaf uffe seg over rekkevidde på 6-8 mil samtidig som de ukritisk skryter over bilens fortreffelighet.
    Når jeg leser om folk som drar på langtur i en slik doning er jeg imponert over stå-på-viljen deres. Med Tesla kreves i det minste minimalt med planlegging siden man kan kjøre over 30 mil i strekk før det er dags for å lade.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er litt artig å høre rabiate elbilentusiaster med Leaf uffe seg over rekkevidde på 6-8 mil samtidig som de ukritisk skryter over bilens fortreffelighet.
    Er ikke dette bil 2 for urban bruk?
    Det har vel aldri vært meningen med langtur for disse?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det er litt artig å høre rabiate elbilentusiaster med Leaf uffe seg over rekkevidde på 6-8 mil samtidig som de ukritisk skryter over bilens fortreffelighet.
    Er ikke dette bil 2 for urban bruk?
    Det har vel aldri vært meningen med langtur for disse?
    Tja, det er mulig å jobbpendle ganske langt i en slik og lignende doning, særlig med lademulighet på jobben. Langtur er neppe meningen, men det finnes folk som gjør det. Krever god planlegging og litt for hyppige ladestopp og stor tillit til at ladere faktisk funker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    6-8 mil er jo typisk tur-retur avstand til byen for beboere i periferien med dyre bompenger til tunnel eller ferge.

    Ser man for eksempel på Averøya kommune som har svært høy andel elbiler så er det ikke mye urbant.

    Enklere med en Tesla som har akseptabel rekkevidde selv på vinteren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Go, go, go!

    In Production
    The Tesla Factory is building your Model S.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.589
    Begynner å ligne en religionsbevegelse, dette. Teslaismen er den nye religionen. Kan man kalle tilhengerene av denne religionen teslamister??



    :D
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn