Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.
Det have vel egentlig kun med antallet bensinkunder vs. strømkunder. Hvis det var like mange av hver kundegruppe ville det vært like mange kunder også. Den eneste begrensningen her ville være kapasiteten til stasjonen. De fleste pumpene på stasjonene står uansett tomme store deler av døgnet.
Blir det mange nok strømkunder og kapasiteten er tilstrekkelig vil det bli mer omsetning på strømkundene siden de uansett må gjøre et eller annet mens de venter. De fleste bilister kjøper jo uansett bare litt bensin, betaler med kort på pumpen og kjører uten å kjøpe noe annet. Det er lite man tjener på dem, alt for lite til å holde en bemannet stasjon i drift.
Etterhvert som bilparken skiftes ut med elbiler vil bensinstasjonene måtte velge om de vil ha denne kundegruppen hos seg, eller se kundegrunnlaget og inntjeningen svinne hen over tid. En omstillingsprosess de er nødt til å ta tak i eller tape. Litt som med omleggingen av fotoverdenen etter introduksjonen av digitale kamera. Masse motstand i begynnelsen, men etterhvert var det kun dem som la om til den nye situasjonen som klarte seg.
Hvis ikke oljeselskapene ta disse kundene kan det fort sprette opp bemannede elstasjoner rundt om kring som vil ta markedsandeler, og det kan være helt andre typer selskaper. 7/11 har allerede samargeid med Shell... og det er ikke umulig å se for seg at tilsvarende selskaper velger å gå utenom oljeselskapene og drive helt på egenhånd med kiosk, bilpleieprodukter, lading og bilvask.
Narvesen? Burger King? Chess/Ludo/Stigespill (med Vollevik i spissen)? Starbucks?