Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    De som kjøper Tesla må vel låne en del penger og det er vel ikke gratis heller.
    Dette er et relevant poeng i den store sammenhengen, men kan vanskelig se at dette er noe som gjelder el-biler mer enn fossilbiler.
    Hvis bilen stilles som sikkerhet, så tror jeg nok Tesla kommer bra ut.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.132
    Antall liker
    14.676
    Dersom man kan låne på huset istedenfor på bilen så er det stort sett 0% realrente nå om dagen. Boliglånsrente på rundt 3%, fratrukket skatt er det 2.16% og minus litt inflasjon så er man svært nærme null. Det gjelder selvsagt uansett hvilken bil man låner til. Med lån med sikkerhet i bilen blir det noe dyrere siden renten på billån er en god del høyere enn på boliglån.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.163
    Antall liker
    40.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktig, det er tilnærmet gratis å låne penger om dagen. Det er faktisk relevant for denne tråden, siden dette gjør det mer lønnsomt å låne penger for å redusere løpende driftskostnader. En el-bil er dyr i innkjøp, men ekstremt billig i drift. Med lave renter er reduksjonen i driftskostnader større enn rentekostnadene, caset for elbil blir gunstigere, og caset for en fossilbil dårligere. Lave bensin- og dieselpriser slår motsatt, selvsagt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Lånte litt over 300 til min i Mars 2014. Rente på 3,49%. Det var akkurat da billigere enn det jeg betalte i renter på
    et godt sikret boliglån. Ca 12000,- året i rente med andre ord. Av dette betaler staten tilbake omtrent 3500,- i skattefradrag.
    750,- i måneden i kapitalutgift første år. Klarer ikke med min beste vilje å se at dette er dyrt.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Lånte litt over 300 til min i Mars 2014. Rente på 3,49%. Det var akkurat da billigere enn det jeg betalte i renter på
    et godt sikret boliglån. Ca 12000,- året i rente med andre ord. Av dette betaler staten tilbake omtrent 3500,- i skattefradrag.
    750,- i måneden i kapitalutgift første år. Klarer ikke med min beste vilje å se at dette er dyrt.
    Billån på 3.49% var da veldig gunstig. Kan man spørre om hvor du fikk det?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Det var en kampanje som DnB hadde via forhandler.
    Dukker visst opp sånne tilbud i ny og ne. Nå for tiden med svært lave renter bør det vel være gode
    muligheter for supertilbud.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Rammelån er vel ikke noe problem, men når en mangler disiplin til å betale det ned fort nok er det bedre med et billån over en gitt periode enn å betale på en bil i 18 år...
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Den høye kapasiteten til en bensinpumpe sørger også for at det er mange flere bilister innom pr. time som kan kjøpe pølse med lompe og diverse overprisede varer enn hva det vil være når "tanketiden" er 20-30 minutter pr. bil.
    Det have vel egentlig kun med antallet bensinkunder vs. strømkunder. Hvis det var like mange av hver kundegruppe ville det vært like mange kunder også. Den eneste begrensningen her ville være kapasiteten til stasjonen. De fleste pumpene på stasjonene står uansett tomme store deler av døgnet.

    Blir det mange nok strømkunder og kapasiteten er tilstrekkelig vil det bli mer omsetning på strømkundene siden de uansett må gjøre et eller annet mens de venter. De fleste bilister kjøper jo uansett bare litt bensin, betaler med kort på pumpen og kjører uten å kjøpe noe annet. Det er lite man tjener på dem, alt for lite til å holde en bemannet stasjon i drift.

    Etterhvert som bilparken skiftes ut med elbiler vil bensinstasjonene måtte velge om de vil ha denne kundegruppen hos seg, eller se kundegrunnlaget og inntjeningen svinne hen over tid. En omstillingsprosess de er nødt til å ta tak i eller tape. Litt som med omleggingen av fotoverdenen etter introduksjonen av digitale kamera. Masse motstand i begynnelsen, men etterhvert var det kun dem som la om til den nye situasjonen som klarte seg.

    Hvis ikke oljeselskapene ta disse kundene kan det fort sprette opp bemannede elstasjoner rundt om kring som vil ta markedsandeler, og det kan være helt andre typer selskaper. 7/11 har allerede samargeid med Shell... og det er ikke umulig å se for seg at tilsvarende selskaper velger å gå utenom oljeselskapene og drive helt på egenhånd med kiosk, bilpleieprodukter, lading og bilvask.

    Narvesen? Burger King? Chess/Ludo/Stigespill (med Vollevik i spissen)? Starbucks?
    Men då legger jo du til grunn at El bil er fremtiden , noke vi alle veit den ikkje er. Ihvertfall ikkje i dagens form , og med dagens måte å produsere elektrisitet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Rammelån er vel ikke noe problem, men når en mangler disiplin til å betale det ned fort nok er det bedre med et billån over en gitt periode enn å betale på en bil i 18 år...
    Poenget med rammelån er vel at man ikke nødvendigvis betaler det ned gjennom avdrag som et annuitetslån. Man betaler rente av lånebeløp til enhver tid og girer opp og ned som det passer. Tankegangen er at en krone i morgen (les: om ti år) er langt mindre verdt (samt betjenes lettere) enn en krone i dag.
    Dette er selvsagt ikke en finansieringsløsning for foreldregenerasjonen :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Ser den, men med så billig billån var litt av poenget borte, i tillegg ønsker vi ikke å binde sikkerheten i huset til en bil. Har planer om å bygge på. Da trengs den for å få beste vilkår når lånet plutselig blir større.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men då legger jo du til grunn at El bil er fremtiden , noke vi alle veit den ikkje er. Ihvertfall ikkje i dagens form , og med dagens måte å produsere elektrisitet.
    Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være det. Bilene vil bli bedre, batteriene mer effektive, rekkevidden lengre etc. etc. det er bare et spørsmål om tid før andre alternativer blir for spesielt interesserte og vintage-entusiaster.

    Kraftproduksjonen vil også gå samme vei. Sol, vind og vann vil bli mer og mer aktuelle. Norge og Tyskland er allerede godt på vei i riktig retning. Olje, gass og kull vil måtte bli faset ut etterhvert, men kjernekraft vil nok også i fremtiden bli mye brukt.

    Vi er nok av de siste generasjonene som uhemmet kan kose oss med bensin/dieselbiler - så for all del, nyt det mens man kan for dem det betyr mye for. Snart er klokken slagen. Når lyspærer med glødetråder allerede har blitt forbudt i Europa .. (i alle fall med en viss styrke), så kan det fungere som en indikator på nær fremtid når det gjelder personlig bruk av bensin/diesel-motorer i fremkomstmidler også... Tenk deg litt tilbake i til 70-80- tallet bare, og prøv å forklare en gjennomsnitsperson at 60W pæren er forbudt i hele Europa om ikke så lenge....

    Vi er nå midt i dette sinnelaget når det gjelder fremkomstmidler.

    Det eneste jeg er usikker på er tidsperspektivet og tempo i forandringene.

    vent en ting til... dopplereffekten når jeg kjører forbi fortiden i min kommende elbil.. den må vel bare oppleves regner jeg med. (Til dags dato har jeg ikke kjørt en elbil ennå) Blir spennende og se om giftigheten kommer under 3 sek 0-100 før den blir levert. :)

    2000px-Redshift_blueshift.svg.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.687
    Ja :)

    Gleder meg som et barn ... sånn er det bare ...

    regner som sådan:

    10% at jeg dreper meg med denne
    20% sjanse for at jeg mister lappen
    70% sjanse for at alt går bra...

    .. mao ... oddsene i min favør...
    Du har tatt en skikkelig ku-vending ang. bil. Fra å være totalt likegyldig til å bli en skikkelig petrol-head..ehh..electric-head.
    Meldt deg inn i Bergen Amcarclub?

    ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja :)

    Gleder meg som et barn ... sånn er det bare ...

    regner som sådan:

    10% at jeg dreper meg med denne
    20% sjanse for at jeg mister lappen
    70% sjanse for at alt går bra...

    .. mao ... oddsene i min favør...
    Du har tatt en skikkelig ku-vending ang. bil. Fra å være totalt likegyldig til å bli en skikkelig petrol-head..ehh..electric-head.
    Meldt deg inn i Bergen Amcarclub?

    ;)
    Interessant problemstilling.. lurer på hvordan amcargubbene stiller seg til Tesla :)

    Ja -- det er riktig observert.. bil har aldri vært viktig for meg. Dette blir min aller første nybil. tidligere kjørte jeg kun vrak som i snitt varte ett år.. sistemann en gøy Fiat guffet til 180hk gav dog litt blodpåtann.. men for meg var det en økonomisk greie .. syke bompenger + drivstoff pr. år ganget opp ..... helsikke ... nope! Så er det elbil eller buss.... fuck buss (sardinboks for narkomane, barn, og pensjonister) ... ok elbil... eneste som duger som eneste bil i 2014 .. Tesla... gidder ikke en rullestol som ikke kan kjøre Voss og hjem igjen uten timer med velferdslading...

    ok Tesla it is..

    finner ikke alternativer nå

    brukt 60.. tja.. nesten like dyr som ny.. 85 samme problemstilling ... ok ny då! .. oi... litt ekstra penger og du får plutselig noe av det heftigste på veiene.... ever ... gruser Top Gear superbiler .... hæææ ok... null avgifter ... (kompass og globus.. Norge fremdeles...... ) OK! .... CARPE DIEM

    Livet skal ikke være et venteværelse...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Og du har ikke prøvd en Tesla heller Gjestemedlem??

    Stakkars deg. Du kommer til å få tidenes hakeslipp når du skal kjøre hjem. Blir få innlegg her fra den kanten noen dager tror jeg. 😁
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.132
    Antall liker
    14.676
    @deffe

    samme her, for første gang har jeg blitt genuint fascinert av en bil og gleder meg til jeg får min. Bilene jeg har hatt så langt har vært sett på som praktiske transportmidler som må være store nok til å få med familien med alt pikkpakket på tur.

    Jeg prøvekjørte etter at jeg bestillte, det gav ikke umiddelbar bondeanger for å si det slik.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.687
    ...Interessant problemstilling.. lurer på hvordan amcargubbene stiller seg til Tesla :)

    ..
    Tja, skuta er jo konstruert og produsert i junaiten. Når du får bilen, på med Stetson og boots og dra på første møte i klubben og prøv å bli medlem.

    Bergen Amcar Club

    Fra klubbens side: Bergen Amcar Club er en motorklubb for de som er hekta på amerikanske biler. -Og du blir hekta. Amcar er en livsstil, en hobby, en lidenskap...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Helt riktig . Jeg har aldri vært inne i en Tesla.

    Jeg regner med det blir en opplevelse å få en P85D i fanget. Men jeg liker å improvisere..

    .. jeg har samme innstilling til Hifi .. og det funket :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Vel, den virket sånn på meg da jeg hentet min. Og det er en standard 85. Om det går an å glise på seg brokk i smilemusklene så ligger du an til noe sånt.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Men då legger jo du til grunn at El bil er fremtiden , noke vi alle veit den ikkje er.
    Snakk for deg selv. :)
    Tja , trur nok problemstillingene rundt kraft behov og produksjon er noke undervurdert . Før jul var eg en tur i Trondheim på NTNU i forbindelse med noke anna , der kom eg i snakk med nokre med kraftproduksjon som arbeidsområde. Der er mykje interessant , men veldig .. veldig... veldig langt å gå var vel konklusjonen. Klart vi har vind og sol , men begge er veldig arealkrevande. So då er jo spårsmålet om vi skal bruke store natur areal til kraftproduksjon berre for at noken skal putre rundt i en EL-bil. Og det er vel nei . So då er det atomenergi då , noke som jo absolutt ikkje er helt problemfritt det heller.
    Eg trur nok det er hybridløysninger med alternative forbrenningskilder som er snarer en løsning . Det eg veit er at eg skal ikkje ha EL bil. Sopass bilentusiast er eg no :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.132
    Antall liker
    14.676
    Norge har ca 2.5 millioner registrerte personbiler. Og vi antar at disse i snitt kjøres 12.000 kilometer i året .
    Forbruk på en elbil er 200Wh / kilometer sånn ca.

    Da får vi at total mengde elektisk energi som trengs er 2.500.000 * 12.000 * 200 = 6.000.000.000.000 Wh. Eller 6TWh.

    Den totale norske strømproduksjonen pr. år er på ca 120TWh, så dersom all privatbilisme i landet var elektrifisert ville det gå med noe i størrelsesorden 4-5% av den totale norske produksjonen av elektrisk energi. Fremstår som ikke helt uoverkommelig, spør du meg. Norge og Sverige skal til sammen bygge ut 20TWh fornybar produksjonskapasitet frem til 2020. Totalforbruket av elektrisk energi i Norge har vært ganske stabilt til svakt fallende de siste årene, så Norge ligger an til et overskudd av elektrisk energi. Hvilket er grunnen ti at det ses på økt overføringskapasitet til utlandet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.132
    Antall liker
    14.676
    Ser i dagens VG på nett at estimert verdifall på P85D vil være på linje med en vanlig fossilbil, dvs at verdifallet i løpet av 3 år er omtrent det dobbelte av en Passat målt i kroner.

    Det er jo bra sammenlignet med mindre elbiler som har katastrofalt verditap (Leaf, I-miev).

    Disse bilene holder seg best og dårligst i pris - Bilhold - VG
    Time will sjåvv - er jo ingen som vet. Verdifallet på P85 blir jo forsterket av at det kommer en modell med firehjulstrekk, en funksjon mange i Norge vil ha. Så får vi som mange som har P85D vil ha Model X når den en gang kommer. Er vel litt som tyder på at Tesla etter hvert vil konsentrere seg mer om den kommende Model 3 så det er mulig at P85D og Model X ble de prestisjebilene de lagde - er jo ikke der pengene ligger for de uansett på sikt.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Norge har ca 2.5 millioner registrerte personbiler. Og vi antar at disse i snitt kjøres 12.000 kilometer i året .
    Forbruk på en elbil er 200Wh / kilometer sånn ca.

    Da får vi at total mengde elektisk energi som trengs er 2.500.000 * 12.000 * 200 = 6.000.000.000.000 Wh. Eller 6TWh.

    Den totale norske strømproduksjonen pr. år er på ca 120TWh, så dersom all privatbilisme i landet var elektrifisert ville det gå med noe i størrelsesorden 4-5% av den totale norske produksjonen av elektrisk energi. Fremstår som ikke helt uoverkommelig, spør du meg. Norge og Sverige skal til sammen bygge ut 20TWh fornybar produksjonskapasitet frem til 2020. Totalforbruket av elektrisk energi i Norge har vært ganske stabilt til svakt fallende de siste årene, så Norge ligger an til et overskudd av elektrisk energi. Hvilket er grunnen ti at det ses på økt overføringskapasitet til utlandet.
    Vi er då ikkje åleine i verden . Og ser du europa under ett so blir bildet litt annerledes.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.937
    Og du er fortsatt av den oppfatning at bensin og diesel på mystisk vis oppstår i pumpa på bensinstasjonen?
    Om en tar med all energien som går med til å produsere godsakene kommer el fremdrift meget fordelaktig ut.

    Beklager, men du rir en død hest.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ekspertens kjøretips
    Øyvind Lundes beste tips for stor rekkevidde:


    * Kjør med flyt. Planlegg kjøringen, se langt fram.


    * Ta vare på farta når du kan. Brems bare når du må - regenerering av kraft er oppskrytt.


    * Ikke gi mer gass enn du trenger for å komme fram.


    * Ikke kjør fortere enn tungtransport på motorvei.


    * Hvis du ikke har biler bak, øk farta før bakker, dabb litt av mot toppen.


    * Lær bilen din å kjenne. Utnytt styrkene.


    * Bruk batterisparemodus hvis bilen har det.


    * Bruk moderne elbilers «motivasjonselektronikk» til å konkurrere med deg selv om å nå langt.

    http://m.db.no/2012/11/11/tema/bil/klikk/motor/24306650/?www=1
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Og du er fortsatt av den oppfatning at bensin og diesel på mystisk vis oppstår i pumpa på bensinstasjonen?
    Om en tar med all energien som går med til å produsere godsakene kommer el fremdrift meget fordelaktig ut.

    Beklager, men du rir en død hest.
    ?

    Der tar du feil . Men so var det vel ikkje et spørsmål om å fortsette med fossile brennstoff heller då , det var vel meir ka som kjem etterpå .
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Artig tilbakeblikk .... Elon Musk 1999 :)


    (X.com skiftet forøvrig navn til Paypal i 2001)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å se om det er så bra som selskapet lover. På hastighet så er bilen en Tesla killer. På bagasjeplass, not....
    Mye tyder på at fremtidens bil er ikke fastsatt. Nye teknologier kommer og Tesla kan falle akterut etterhvert.

    Toyoto sin Mira virker heller ikke dum:
    Toyota Mirai
    Toyota Mirai – The Turning Point

    Men Toyoto har åpenbart ikke skjønt noe om design. Ikke akkurat pen IMO.
    2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_022.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.641
    Antall liker
    7.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Spennende å se om det er så bra som selskapet lover. På hastighet så er bilen en Tesla killer. På bagasjeplass, not....

    Men Toyoto har åpenbart ikke skjønt noe om design. Ikke akkurat pen IMO.
    Vis vedlegget 302639
    Tesla modell S har blitt en slik suksess i Norge, bl.a. fordi det er en komplett bil, ikke primært pga. aks og fart. Det er den første elbilen som kan fylle rollen som den eneste bilen i en familie. Det at det er en dugelig sportsbil er en ekstrabonus, men hadde det vært en toseter uten noe bagasjeplass, så hadde det kun blitt en bil for spesielt interesserte. Har ikke Quant bagasjeplass, så blir det igjen en bil for spesielt interesserte...

    Toyota Mirai anses vel som pen av "Chav-gjenget" - dvs de som synes lykken er masse plast, karbonfiber-look innvendig og eksosrør med plass til et halvt bakeri. Jeg synes den er fugly - i likhet med de rally-avleggerne fra Mitsubishi og Subaru.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.163
    Antall liker
    40.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La oss se den på veien før vi tar det der helt bokstavelig. Pent design, forsåvidt interessant teknologi, men fyren bak har en historikk med nystartede teknologiselskaper, fagre løfter og innhenting av kapital, for så å forsvinne sporløst. Sist var det solceller med hittil uhørt energieffektivitet.
    This sports car runs on saltwater—but it’s no threat to Tesla – Quartz
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn