Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den dagen en eldreven, vanlig compakt/familiebil har rekkevidde på 40-50 mil og ladesystemet er utbygd med hurtiglading så har el-bilen en fair sjanse mot fossilene.
    For din bruk. For folk med litt andre behov og prioriteringer er det nærmere en walk-over allerede i dag. Jeg måtte nesten fyre opp et dieseldyr for å kjøre til Bergen tidligere i høst, for Rv 7 var tatt av flom og Gudvangatunnellen hadde brent, så det ble klønete å finne en rute forbi superladeren på Gol. Men det løste seg heldigvis i siste liten.

    Edit: Det kommer forhåpentligvis snart en superlader på Fagernes også, og da er det virkelig en no-brainer uansett veiforholdene.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kjører mer enn 15 mil sammenhengende max 2-3 ganger i året, så for meg er en elbil helt perfekt, hvis jeg skulle handle ny bil vel og merke, noe jeg ikke skal. Får satse på at diesel er lovlig noen år til.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.253
    Antall liker
    10.841
    Selvfølgelig for min bruk, men ladeproblematikk vil nok gjelde ganske mange. Ikke alle har tilgang til oppstillingsplass med lademuligheter og da er de avhengig av ladestasjoner. For å lade 50% av bilene i Oslo via ladestasjoner krever en ganske heftig utbygging av strømnettet, dette på grunn av store strømmengde i korte intervaller. Lade 30 Kw i løpet av 5 minutter ganger 10 biler suger strøm.
    Jeg regner med at de resterende 50% lader hjemme, i villagarasjen ved siden av villaen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er gjort omfattende studier omkring premissene for valg av bil, og én konklusjon i mange studier er at man kjøper bil utfra et marginalt behov som opptrer kun noen få ganger i året, fremfor det gjengse behovet man har resten av året. (f.eks. kapasitet til å kjøre båten til og fra sjøsetting; eller som vi leser her, noen langturer et par ganger i året).

    Da kommer løsninger som Go!Drive og andre til å bli fristende. Tilgang til bil alt etter behov, tett på hvor du bor. Du reserverer det du trenger, og betaler kun for bruken. Alternativt kunne man vært ordentlig smart, og kjøpt en bil som tilfredsstiller gjengs bruk, og så leid bil til de to langturene (om man ikke er med i en bildelingsordning). Økonomien ville nok ofte kommet godt ut, gitt verditapet på nybil i avgiftslandet Norge.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er gjort omfattende studier omkring premissene for valg av bil, og én konklusjon i mange studier er at man kjøper bil utfra et marginalt behov som opptrer kun noen få ganger i året, fremfor det gjengse behovet man har resten av året. (f.eks. kapasitet til å kjøre båten til og fra sjøsetting; eller som vi leser her, noen langturer et par ganger i året).

    Da kommer løsninger som Go!Drive og andre til å bli fristende. Tilgang til bil alt etter behov, tett på hvor du bor. Du reserverer det du trenger, og betaler kun for bruken. Alternativt kunne man vært ordentlig smart, og kjøpt en bil som tilfredsstiller gjengs bruk, og så leid bil til de to langturene (om man ikke er med i en bildelingsordning). Økonomien ville nok ofte kommet godt ut, gitt verditapet på nybil i avgiftslandet Norge.
    En faktor å ta i betraktning er vel at nordmenn er utrolig konservative, og har en kullsviertro på at det er bedre å eie enn å leie. Men du har helt rett: Folk kjøper 4X4 ikke fordi de trenger det, men fordi de tror at de trenger det for å komme opp de siste 50 meterne til hytta. Kanskje kan det også være en og annen snerik dag for 4x4 kan være en fordel. Etter at antispinnkontroll ble standard, er imidlertid dette problemet minimalt - i hvert fall har det vært det for mitt vedkommende. Det som står igjen for meg, er å komme opp den siste bakken med tilhenger og tungt lass. Men hvor mye skal man betale for den moroa når bonden har traktor og er veldig hjelpevillig?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det tilhengerkroken som er det ene uløste behovet for et 4x4 dieseldyr, men nå bytter jeg båtplass til en marina som tilbyr hjelp med båtupptagning och vinterförvaring, og dett var dett. En Tesla Model X blir en litt for kostbar løsning på det problemet. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den elektriske Porschen blir vel mer en konkurrent til Tesla Roadster slik jeg ser det. Blir nok langt mer sportslig å kjøre enn tunge Model S.
    Hefitg med 800 volt lading. Da går det unna. Men hvor man skal få utnyttet det er et reelt spørsmål som Asbjørn er inne på. Kan induksjonsladingen til Siemens takle noe slikt?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Noen ganger sitter jeg med følelsen av at enkelte argumenterer med at sort/hvitt TV er å foretrekke foran farge TV.
    Livet er det som foregår mens man venter på noe bedre.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Ludicrous-upgrade for eksisterende P85D er priset til 7500 USD i Amerikas Land.

    Tesla Accessories and Charging Adapters — LUDICROUS MODE ONLY (P85D) - PRE ORDER DEPOSIT

    Ytelsen blir ikke like bra som de nye modellene med 90kWh-pakken:

    Retrofit your existing P85D from “INSANE” to “LUDICROUS”-level performance. This upgrade represents an estimate 10% increase in power over the already insane P85D, provides for a 0.2 second improvement over both the 0-60 mph and the quarter mile time, from your current vehicle performance. (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)

    Tipper den norske prisen kommer på minst 80k (det tilkommer mva på slikt også på elbiler). For 0.2 sek raskere 0-100 og ca 10% mer effekt. Be my guest, bilen er etter denne oppdateringen fortsatt ikke der den var sagt å skulle være da den kom. Tviler på mange kjøper denne. Det skal nok Tesla være glade for med de ventetidene de har på servicesenterene her i landet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    P90D er ihvertfall rimelig sint.
    Prøvde en på fredag. Prikking i armene etter et par kjappe opp til 140. Kraften leveres som om en slår på en bryter, i hvilken som helst tilnærmet lovlig hastighet. Om det er verdt det er en annen sak...
    Bilen ga forøvrig inntrykk av at den omsider er ferdig utviklet. Veldig mye tightere enn min fra mars '14.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    P90D er ihvertfall rimelig sint.
    Prøvde en på fredag. Prikking i armene etter et par kjappe opp til 140. Kraften leveres som om en slår på en bryter, i hvilken som helst tilnærmet lovlig hastighet. Om det er verdt det er en annen sak...
    Bilen ga forøvrig inntrykk av at den omsider er ferdig utviklet. Veldig mye tightere enn min fra mars '14.
    Har litt medfølelse med dere faktisk og veldig glad jeg ikke valgte Tesla gitt, etter å ha leste et titalls sider på feilloggen for Tesla på ELbilforum... Utrolig hva slag feil som dukker opp - som han som fikk problemer med takluka og byttet medførte at bakre del av taket måtte sages ut. Når den nye var på plass kjørte den seg fast og da var det snakk om at hele taket var skjevt og måtte byttes. Hvordan det gikk vet jeg ikke men tråden er full av folk som har 10 feil eller mer som Tesla ikke har tid til å fikse. Ventetid på verksted på flere mnd og muligheter for å snike ved å bruke "ute stemme"..... Det siste stemmer vel bra med mitt inntrykk av en normal Tesla eier...

    Hevdet at amerikansk bilkvalitet ikke er all verden - fikk rett gitt ;)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    453
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    P90D er ihvertfall rimelig sint.
    Prøvde en på fredag. Prikking i armene etter et par kjappe opp til 140. Kraften leveres som om en slår på en bryter, i hvilken som helst tilnærmet lovlig hastighet. Om det er verdt det er en annen sak...
    Bilen ga forøvrig inntrykk av at den omsider er ferdig utviklet. Veldig mye tightere enn min fra mars '14.
    Har litt medfølelse med dere faktisk og veldig glad jeg ikke valgte Tesla gitt, etter å ha leste et titalls sider på feilloggen for Tesla på ELbilforum... Utrolig hva slag feil som dukker opp - som han som fikk problemer med takluka og byttet medførte at bakre del av taket måtte sages ut. Når den nye var på plass kjørte den seg fast og da var det snakk om at hele taket var skjevt og måtte byttes. Hvordan det gikk vet jeg ikke men tråden er full av folk som har 10 feil eller mer som Tesla ikke har tid til å fikse. Ventetid på verksted på flere mnd og muligheter for å snike ved å bruke "ute stemme"..... Det siste stemmer vel bra med mitt inntrykk av en normal Tesla eier...

    Hevdet at amerikansk bilkvalitet ikke er all verden - fikk rett gitt ;)[/QU

    At folk kjøper disse Teslaene er en gåte for meg. Bilene er fulle av feil og koster nærmere en 1 mil.
    Rask er den men får en bruk for dette i Norge da. Holder meg til min gamle Yaris verso kun byttet vifterem siden 2006.
    Stygg er den men den gjør nytten sin.;)

    Roar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må du gjerne synes, men min erfaring er ikke at det er vesentlig mer feil på disse enn på andre biler jeg har eid. Mindre feil enn Citroën, omtrent som Ford, Mazda eller VW, mer enn Subaru - men den måtte bytte motor ved 88000 km, den også. Andre premiumbiler som Volvo, Mercedes eller Audi er ikke feilfrie de heller. De ligger på industrigjennomsnittet eller litt under: 2015 U.S. Initial Quality Study (IQS) | J.D. Power

    'Sage ut taket" låter dramatisk, men det er en limt glassplate. Hvis det skal gjøres noe arbeid under den, skjærer man den løs i limfugen og limer den på igjen når jobben er gjort. Omtrent som å ta ut en frontrute. Unntatt på min gamle VW Caravelle, hvor man måtte starte med å knuse frontruten for å få den løs, og avslutte med å lime inn en helt ny frontrute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Når det gjelder feil er det to ting som er viktig: Selvsagt hvor mange (og hvor alvorlige) feil som oppstår og ikke minst hvordan leverandøren håndterer de når de oppstår. På førstnevnte ligger Tesla visstnok ca midt på treet, på det andre punktet ligger de nok laaaangt under pari. Det rapporteres om månedsvis ventetid på servicesenterene, men kritiske feil blir visstnok fikset mye kjappere.

    Jeg har tidligere vært kunde av Møller i Oslo. Når servicelampen har blinket eller den ene gangen det var noe annet så fikk jeg typisk en time uken etter jeg ringte.

    Om dette er et spesifikt norsk problem for Tesla vet jeg ikke. Det er i alle fall åpenbart at de er grovt underbemannet på verkstedene, og snart kommer det sikkert en hel del Model X på veiene her i landet og basert på tidligere erfaring er muligheten for barnesykdommer stor. Ikke nødvendigvis alvorlige saker, men det legger beslag på servicekapasitet åkke som. Muligheten for å få reparert noe på et uavhengig verksted er også lik null, og med mindre man bor i ganske sentralt til så er det langt til nærmeste verksted.

    Sånn sett er jeg svært glad for at jeg så langt har hatt null feil på min...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ventetiden på service er et par måneder. Det virker som om flaskehalsen er å rekruttere og lære opp kvalifiserte mekanikere fort nok. Man lærer visst ikke så mye om å serve en Model S på yrkesskolens maskin & mekk grunnkurs, merkelig nok. Jeg vil tro dette problemet er spesielt akutt i Norge, gitt kombinasjonen av mange biler på kort tid og mangel på teknisk arbeidskraft.

    Karosseriverkstedet er mye kjappere. Jeg måtte få fikset en gummilist på taket på min P85D, og det var bare å velge en time som passet for meg et par uker frem.

    Tesla har for få registerte biler foreløpig til å bli med i J.D.Power Initial Quality Survey, men det kan være interessant å se hvordan de kommer ut i NAF veihjelpstatistikk om to-tre år. Jeg tipper det vil være veldig få stopp langs veien sammenlignet med andre merker. Det er stort sett småting folk irriterer seg over. Eneste større typefeil er sagaen om bytte av drive unit, men den sier jo fra selv i god tid før det er risiko for å bli stående.

    All klagingen på elbilforumet er nok en historie om gode intensjoner som bakfyrte. De første kundene visste at de var litt beta-testere, så folk begynte å føre lister for å gi feedback til fabrikken for debugging og forbedringer. Det har etterhvert utviklet seg til en litt surmaget greie etter hvert som andre typer eiere med andre forventninger har hengt seg på. Ut fra diskusjoner rundt kaffemaskinen hadde det nok vært mulig å føre ganske lange lister over produksjonsfeil på f eks VW Passat eller Volvo V70 også. Jeg har noen frustrerte kolleger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Var forresten i Trysil-traktene på høstferie sist uke. Hjem fra fjellet på søndag formiddag så jeg for første gang noen andre som ladet på superladeren på Elverum. Da jeg kom stod det en annen bil der, da jeg dro var vi totalt fem (8 ladeplasser der). Har kjørt forbi / ladet der noen ganger og har stusset på at det aldri står noen der. Muligens et eksempel på at folk har blitt erfarne - skal man kjøre Oslo-Trondheim gjennom Østerdalen holder det å lade på Alvdal om man starter med noenlunde full "tank" og for Oslo-Trysil er det også null problem å kjøre uten å lade så lenge man kan plugge inn på hytta. Jeg trengte ikke å lade selv, men baksetet indikerte behov for stopp så da stoppet jeg like gjerne der. På turen oppover ladet jeg nok til å kunne kjøre tilbake til superladeren siden jeg aldri hadde ladet på hytta før og ikke husket om det var utekontakt der eller ikke (det var det...) så neste gang kommer jeg ikke til å stoppe.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    P90D er ihvertfall rimelig sint.
    Prøvde en på fredag. Prikking i armene etter et par kjappe opp til 140. Kraften leveres som om en slår på en bryter, i hvilken som helst tilnærmet lovlig hastighet. Om det er verdt det er en annen sak...
    Bilen ga forøvrig inntrykk av at den omsider er ferdig utviklet. Veldig mye tightere enn min fra mars '14.
    Har litt medfølelse med dere faktisk og veldig glad jeg ikke valgte Tesla gitt, etter å ha leste et titalls sider på feilloggen for Tesla på ELbilforum... Utrolig hva slag feil som dukker opp - som han som fikk problemer med takluka og byttet medførte at bakre del av taket måtte sages ut. Når den nye var på plass kjørte den seg fast og da var det snakk om at hele taket var skjevt og måtte byttes. Hvordan det gikk vet jeg ikke men tråden er full av folk som har 10 feil eller mer som Tesla ikke har tid til å fikse. Ventetid på verksted på flere mnd og muligheter for å snike ved å bruke "ute stemme"..... Det siste stemmer vel bra med mitt inntrykk av en normal Tesla eier...

    Hevdet at amerikansk bilkvalitet ikke er all verden - fikk rett gitt ;)[/QU

    At folk kjøper disse Teslaene er en gåte for meg. Bilene er fulle av feil og koster nærmere en 1 mil.
    Rask er den men får en bruk for dette i Norge da. Holder meg til min gamle Yaris verso kun byttet vifterem siden 2006.
    Stygg er den men den gjør nytten sin.;)

    Roar
    Min får byttet stabstag i dag. Og med en Octavia som lånebil så ble jeg greit påminnet at bilen er bra den. (Teslaen altså.
    Hvordan de har klart å selge biler som Octavia i bøtter og spann er meg en gåte. Er disse omtrent gratis...?)
    Straks 50000 km uten alvorlige feil. Den tråden på elbilforum får det til å virke som disse bilene står i veikanten
    støtt og stadig. Det er med all respekt å melde bare svada. Model S er av tidlig årgang er beheftet med en del småplukk.
    Dette må også fikses og det tar tid. Disse har ikke forhandlere på hvert gatehjørne, så jeg syns ikke det er så rart at
    det blir kø på servicesentrene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mercedes har 5 år lakkgaranti og 30 år mot gjennomrusting. Samtidig har jeg hørt at lakkeringsjobben fra Tesla har vært noe venstrehåndsarbeid. Hvilken lakkgaranti har Tesla?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er vel spesifikt den sorte lakken som har vært dårlig (som i for tynn). Metallic-lakkene er ok så vidt jeg har skjønt.

    Ellers tar det nok sin tid før aluminium gjennomruster....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    P90D er ihvertfall rimelig sint.
    Prøvde en på fredag. Prikking i armene etter et par kjappe opp til 140. Kraften leveres som om en slår på en bryter, i hvilken som helst tilnærmet lovlig hastighet. Om det er verdt det er en annen sak...
    Bilen ga forøvrig inntrykk av at den omsider er ferdig utviklet. Veldig mye tightere enn min fra mars '14.
    Har litt medfølelse med dere faktisk og veldig glad jeg ikke valgte Tesla gitt, etter å ha leste et titalls sider på feilloggen for Tesla på ELbilforum... Utrolig hva slag feil som dukker opp - som han som fikk problemer med takluka og byttet medførte at bakre del av taket måtte sages ut. Når den nye var på plass kjørte den seg fast og da var det snakk om at hele taket var skjevt og måtte byttes. Hvordan det gikk vet jeg ikke men tråden er full av folk som har 10 feil eller mer som Tesla ikke har tid til å fikse. Ventetid på verksted på flere mnd og muligheter for å snike ved å bruke "ute stemme"..... Det siste stemmer vel bra med mitt inntrykk av en normal Tesla eier...

    Hevdet at amerikansk bilkvalitet ikke er all verden - fikk rett gitt ;)[/QU

    At folk kjøper disse Teslaene er en gåte for meg. Bilene er fulle av feil og koster nærmere en 1 mil.
    Rask er den men får en bruk for dette i Norge da. Holder meg til min gamle Yaris verso kun byttet vifterem siden 2006.
    Stygg er den men den gjør nytten sin.;)

    Roar
    Min får byttet stabstag i dag. Og med en Octavia som lånebil så ble jeg greit påminnet at bilen er bra den. (Teslaen altså.
    Hvordan de har klart å selge biler som Octavia i bøtter og spann er meg en gåte. Er disse omtrent gratis...?)
    Straks 50000 km uten alvorlige feil. Den tråden på elbilforum får det til å virke som disse bilene står i veikanten
    støtt og stadig. Det er med all respekt å melde bare svada. Model S er av tidlig årgang er beheftet med en del småplukk.
    Dette må også fikses og det tar tid. Disse har ikke forhandlere på hvert gatehjørne, så jeg syns ikke det er så rart at
    det blir kø på servicesentrene.
    Octavia er da ikke en dårlig bil sammenlignet med Touran.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lakkgaranti
    ÅrKjørelengde
    Hyundai5Ubegrenset
    BMW5200 000
    Mini5200 000
    Kia5150 000
    Mercedes-Benz5100 000
    Mitsubishi5100 000
    Opel5100 000
    Volvo5100 000
    Suzuki5100 000
    Ford5100 000
    Volkswagen3Ubegrenset
    Mazda3Ubegrenset
    Toyota3Ubegrenset
    Peugeot3Ubegrenset
    Honda3Ubegrenset
    Audi3Ubegrenset
    Skoda3Ubegrenset
    Citroën3Ubegrenset
    Nissan3Ubegrenset
    Subaru3Ubegrenset
    Kilde: Forbrukerrådet
    Finner ikke Tesla på denne listen, hvilken lakkgaranti har de?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Garanti er noe man betaler for, jeg ville uansett ikke sett meg blind på garantier.
    Fruen har en Kia Picanto og den har svinaktig høy servicepris så det er ikke vanskelig å forstå hvordan garantier finansieres.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Garanti er noe man betaler for, jeg ville uansett ikke sett meg blind på garantier.
    Fruen har en Kia Picanto og den har svinaktig høy servicepris så det er ikke vanskelig å forstå hvordan garantier finansieres.
    Lakkgarantien dekker feil med lakken fra fabrikken. Er det ikke greit at lakken er i orden fra fabrikken på en premiumbil?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du lest elbilforumet igjen, nå da. :)

    Ingen spesifikk lakkgaranti. Da er det kjøpslovens fem år mot fabrikasjonsfeil som gjelder. I praksis er det en "no hassle"-policy som ser ut til å gjelde, så ting man påpeker på service blir bare fikset uten noen diskusjon. Lakken også, hvis det skulle være noe problem (hvilket det ikke har vært på mine biler). Så langt er det knapt en ripe å se på mine, unntatt der hvor jeg selv mistet en stålkasse ned på støtfangeren. Den lakken tåler en del mishandling.

    Lykke til med å få til "gjennomrusting" på aluminiumspaneler på tre eller fem år, forresten. Da må det være en direkte feilkonstruksjon med elektrisk ledende kontakt mellom ubehandlet aluminium og et edlere metall som f eks rustfritt stål eller kobber på et sted som nokså konstant er vått av saltsørpe for å få til det. Det er mer interessant å se hva som skjer i kontaktpunktene mellom hjuloppheng (stål) og karosseri (aluminium) om 15-20 år, men det er bortenfor enhver garanti uansett.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er vel egentlig strengt tatt fint lite på en bil man i Norge kan kalle "5 års garanti" siden det meste av dette uansett faller under norsk kjøpslov for ting med lang forventet levetid, dvs er forventet å funke i godt over 5 år? De fleste bilfabrikanter har en begrensning på antall kjørte kilomter - typisk 100.000, noe som for de aller fleste er langt nok til at 5 år uansett inntreffer først.

    Men jeg har registrert en del issues med den sorte lakken til Tesla. Tidligere fikk man ikke bilen i sort metallic, men det er tilgjengelig nå. For øvrig er det neppe noe spesielt til eller fra med selve lakken som brukes, det regner jeg med er rimelig standardvare uten at jeg er noen lakkekspert.

    Siden vi er inne på lakk: Jeg har en ripe jeg ønsker fikset, noen som vet om noen i Oslo-området som er flinke på spot-repair?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    3.096
    Torget vurderinger
    1
    Kan gi deg et svar på det i morgen, da min skal inn for rep etter en kødd kjørte på og stakk
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    453
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Det må du gjerne synes, men min erfaring er ikke at det er vesentlig mer feil på disse enn på andre biler jeg har eid. Mindre feil enn Citroën, omtrent som Ford, Mazda eller VW, mer enn Subaru - men den måtte bytte motor ved 88000 km, den også. Andre premiumbiler som Volvo, Mercedes eller Audi er ikke feilfrie de heller. De ligger på industrigjennomsnittet eller litt under: 2015 U.S. Initial Quality Study (IQS) | J.D. Power

    'Sage ut taket" låter dramatisk, men det er en limt glassplate. Hvis det skal gjøres noe arbeid under den, skjærer man den løs i limfugen og limer den på igjen når jobben er gjort. Omtrent som å ta ut en frontrute. Unntatt på min gamle VW Caravelle, hvor man måtte starte med å knuse frontruten for å få den løs, og avslutte med å lime inn en helt ny frontrute.

    Teslaen er bil til nærmere 1 mil og da bør kvaliteten være på topp. Det er den ikke. Dårlig håndverk kaller vi dette.
    Bare og lese på el bilforum. Den som mener at den er bra må være blind.

    Roar
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har du lest elbilforumet igjen, nå da.
    Høres ut som det er stor misnøye i elbil gruppa..(?). Kanskje noen skulle ha satset på diesel. :)
    @Asbjørn
    Har oppgitt kilden som var Forbrukerrådet i innlegg #3981, men takk for inspirasjonen :)

    At reelt forbruk på diesel- og bensinbiler sjelden stemmer med virkeligheten, har vi vist og dokumentert for lenge siden.
    Det er nesten som at reell rekevidde og oppgitt rekkevidde på elbiler, sjelden stemmer.
    Var i Lillestrøm i dag og det luktet av all luftforurensningen, kontra hjemme.
    Politikerne i Norge og folk flest gir blaffen, jeg er glad jeg flyttet fra Oslo.
    Heldigvis er det noen som tar ansvar for barn og unge, som ikke kan velge eller påvirke skadelig lokal luftforurensning:

    Norge dømt for farlig høy luftforurensning - Bil og miljø - VG
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    2.010
    Det må du gjerne synes, men min erfaring er ikke at det er vesentlig mer feil på disse enn på andre biler jeg har eid. Mindre feil enn Citroën, omtrent som Ford, Mazda eller VW, mer enn Subaru - men den måtte bytte motor ved 88000 km, den også. Andre premiumbiler som Volvo, Mercedes eller Audi er ikke feilfrie de heller. De ligger på industrigjennomsnittet eller litt under: 2015 U.S. Initial Quality Study (IQS) | J.D. Power

    'Sage ut taket" låter dramatisk, men det er en limt glassplate. Hvis det skal gjøres noe arbeid under den, skjærer man den løs i limfugen og limer den på igjen når jobben er gjort. Omtrent som å ta ut en frontrute. Unntatt på min gamle VW Caravelle, hvor man måtte starte med å knuse frontruten for å få den løs, og avslutte med å lime inn en helt ny frontrute.

    Teslaen er bil til nærmere 1 mil og da bør kvaliteten være på topp. Det er den ikke. Dårlig håndverk kaller vi dette.
    Bare og lese på el bilforum. Den som mener at den er bra må være blind.

    Roar
    Eller ikke eie en.
    Til tross for at det er en del klaging på elbilforumet, er det de som ikke har en som bekymrer seg mest, ser det ut til.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ser du henviser til en kilde der Tesla ikke er med i det hele tatt, det blir litt feil i en Teslatråd :)

    En ting er antall feil pr 100 bil, men viktigere ting (syns jeg) er hvor alvorlig feilen er.

    Selv har jeg svært dårlig erfaring med biler fra VAG som har kostet alt for mye (+kr 30000,-) å reparere.
    Audi TT, Audi A3, Audi A6 og Wolksvagen Touran.

    Biler jeg har god erfaring med er Toyota Corolla, Toyota Camry og en blodtrimma BMW 3-serie.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel egentlig strengt tatt fint lite på en bil man i Norge kan kalle "5 års garanti" siden det meste av dette uansett faller under norsk kjøpslov for ting med lang forventet levetid, dvs er forventet å funke i godt over 5 år? De fleste bilfabrikanter har en begrensning på antall kjørte kilomter - typisk 100.000, noe som for de aller fleste er langt nok til at 5 år uansett inntreffer først.
    For å kalle det garanti i Norge, mener jeg å huske at betingelsene skal være bedre enn kjøpsloven og 5 års reklamasjonsrett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er nesten som at reell rekevidde og oppgitt rekkevidde på elbiler, sjelden stemmer.
    Teslas rekkevidde er spot on, problemet er at den europeiske testsyklusen er meningsløs (gjett en gang hvorfor...). Etter amerikansk målemetode som er mye mer realistisk stemmer rekkevidden veldig bra - rundt 400 km med 85kWh-pakken. Det forutsetter dog at det er kurante kjøreforhold, men alle biler blir påvirket av forholdene, bare at man ikke tenker så mye over det siden forskjellen på 800km og 1000km er relativt uinteressant. Eneste forholdene elbiler relativt sett kommr dårligere ut er når det er kaldt. Motorene er så energieffektive at det ikke er spillvarme nok til å varme opp kupeen, så den energien må tas direkte fra batteriet, samt at batteriet også kan trenge oppvarming for å komme i driftstemperatur. På Teslaen ses det ganske klart i en begrensning i hvor mye energi bilen kan regenerere ved oppbremsing, og hurtiglading på kaldt batteri er en dårlig ide siden det tar mye lengre tid.

    Displayet i bilen viser "typical range". Med fulladet batteri ligger den på ca 400km. Det er ingen problemer å kjøre 400km med en Tesla i Norge. Jeg har ligget godt under det på langkjøring selv, og det til tross for en del forbikjøringer og cruising i motorveihastihet rundt Oslo. En kald vinterdag er rundt 300km mer realistisk.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    For å kalle det garanti i Norge, mener jeg å huske at betingelsene skal være bedre enn kjøpsloven og 5 års reklamasjonsrett.
    Ja, det er noe slik. Hvor mange av de på listen din mener du tilbyr noe utover hva kjøpsloven legger opp til? Lakkgaranti er også, som du sikkert vet, med et lass av forbehold. Typisk dekker den fabrikasjonsfeil, men alt av skader (som er hva man faktisk kan regne med skjer i praksis) er ikke dekket. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt bruk for lakkgaranti de første 3/5 årene, men de finnes sikkert...

    Forretningsmodellen til de fleste bilprodusenter ligger i å tjene penger på stort sett alt annet enn å selge selve bilen. Marginene er syltynne i massemarkedet, men så tas det igjen på servicer osv. Tesla har høye marginer på bilene (noe mindre i Norge pga valutakursen som ikke får fullt gjennomslag), mens det ikke legges opp til å tjene penger på service i samme grad. Porsche er annen produsent som har svært hyggelige marginer på bilene de selger. I premiummarkedet ligger Merce/BMW/etc så vidt jeg vet litt under 10%, Porsche har ca det dobbelte og rundt der ligger Tesla også meg bekjent.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    For å kalle det garanti i Norge, mener jeg å huske at betingelsene skal være bedre enn kjøpsloven og 5 års reklamasjonsrett.
    Ja, det er noe slik. Hvor mange av de på listen din mener du tilbyr noe utover hva kjøpsloven legger opp til?
    Kilde:
    Bilgaranti

    De aller fleste bilmerker gir noe utover forbrukerkjøpsloven for selve hovedgarantien - nemlig omvendt bevisbyrde.

    Omvendt bevisbyrde?
    FordJa
    ToyotaJa
    LexusJa
    VWJa
    AudiJa
    SkodaJa
    OpelJa
    PeugeotJa
    RenaultJa
    MazdaJa
    HyundaiJa
    VolvoJa
    MercedesJa
    BMWJa
    SubaruNei
    MitsubishiNei
    NissanIkke svart
    CitroenIkke svart
    HondaIkke svart
    SuzukiIkke svart

    [h=2]Hva dekker hovedgarantien?[/h]I garantien skal det meste dekkes. Dette gjelder både materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil. Også ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør dekkes.
    Her er en liste over 25 områder som Forbrukerrådet undersøke i 2015. Samtlige bilmerker bekrefter at alle punktene i listen nedenfor er dekket av nybilgarantien. Men enkelte har tatt noen forbehold. De er listet opp under tabellen.
    Dette dekkes av nybilgarantien
    Bremseskiver
    Dashbord/instrumentbelysning
    Dieselpumpe
    Eksosanlegg
    Fastmontert alarm
    Felger
    Generator (dynamo)
    Girkasse
    Hengsler
    Hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer
    Klimaanlegg
    Kløtsj/svinghjul (som er en del av kløtsjen)
    Koblingsdeler til kløtsj
    LED-pærer
    Låser
    Motorvarmer/tilleggsvarmer
    Navigasjon, inkl. skjerm
    Nøkkelfri adkomst
    Radio/lydanlegg, inkl. skjerm
    Setevarmer
    Styreenheter og elektronikk
    Styring/servo/overføring
    Tetningslister
    Turbo
    Ubegrenset
    Xenon-pærer
    Kilde: Forbrukerrådet.
    Følgende bilmerker har forbehold om at komponenten må vurderes særskilt:
    Kløtsj/svinghjul: Hyundai, BMW, Mini
    Bremseskiver: BMW, Mini, Suzuki, Subaru
    Koblingsdeler til kløtsj: Hyundai
    Klimaanlegg: Hyundai
    Kilde: Forbrukerrådet.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    For å kalle det garanti i Norge, mener jeg å huske at betingelsene skal være bedre enn kjøpsloven og 5 års reklamasjonsrett.
    Forretningsmodellen til de fleste bilprodusenter ligger i å tjene penger på stort sett alt annet enn å selge selve bilen. Marginene er syltynne i massemarkedet, men så tas det igjen på servicer osv. Tesla har høye marginer på bilene (noe mindre i Norge pga valutakursen som ikke får fullt gjennomslag), mens det ikke legges opp til å tjene penger på service i samme grad. Porsche er annen produsent som har svært hyggelige marginer på bilene de selger. I premiummarkedet ligger Merce/BMW/etc så vidt jeg vet litt under 10%, Porsche har ca det dobbelte og rundt der ligger Tesla også meg bekjent.
    Dette er helt riktig, det er på ettermarkedet bilprodusentene tjener pengene sine!

    Før og på eldre biler kan man skifte deler enkelt selv. Nå og på nyere biler må man ha spesialverktøy, selv for å skifte en lyspære på f.eks Mercedes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.853
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg har registrert en del issues med den sorte lakken til Tesla. Tidligere fikk man ikke bilen i sort metallic, men det er tilgjengelig nå. For øvrig er det neppe noe spesielt til eller fra med selve lakken som brukes, det regner jeg med er rimelig standardvare uten at jeg er noen lakkekspert.

    Siden vi er inne på lakk: Jeg har en ripe jeg ønsker fikset, noen som vet om noen i Oslo-området som er flinke på spot-repair?
    Både grunningen og klarlakken er pulverlakkert, så vidt jeg vet. Det er nokså spesielt. Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.

    Apropos John_Haralds liste over garantipunkter: Bremseskiver og klosser ble byttet rund baut på min to år gamle P85 ved årlig service i september. Det var en oppgradering til en nordisk spec som ikke eksisterte da jeg kjøpte bilen og som ble gjort uten at jeg hadde forlangt det. Bevisbyrde? "But certainly, Sir." Kostnad for min del? 0 kr, som alle andre punkter på den servicelisten. Nå biter bremsene på P85 like godt som på P85D, og et fullt sett Brembo-bremser er nok ikke gratis for Tesla. Det er ting man kan kritisere Tesla for, men dårlig oppfølging av garantiansvar er ikke en av de tingene.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg fikk Drammen Karosseri til å fikse ripene på min (både den jeg selv lagde på støtfangeren og resultatet av at bilen ble påsyklet av en kamikaze-mosjonist i en rundkjøring). No issues.
    Har snakket med de, men hadde håpet å spare meg turen til Drammen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn