Til å begynne med, ja. Det er noe med både å endre på tilvante forestillinger hos potensielle kunder og å bygge opp en infrastruktur som gjør det minst like praktisk med elbil som fossilbil for andre enn entusiastene. Dessuten er det jo en god del etablerte interesser som ikke nødvendigvis vil oppmuntre folk til å velge elbil. F eks eiere av bensinstasjoner og bilverksteder, som en del kunder gjerne vil spørre til råds når de skal kjøpe ny bil. Hvilket svar vil du få hvis du spør Wojciech på det lokale eksosverkstedet i Katowice som aldri har sett en elbil før?
Derimot har jeg til gode å høre om noen som ønsker å gå tilbake til fossilbil når de først har blitt vant til elbil. Det er i så fall ganske motvillig fordi de har behov for en eller annen funksjonalitet som elbiler (ennå) ikke kan levere.
Prisingen av Tesla Model S i Norge er et godt eksempel på den typen "lock in". På grunn av valutaeffekter og generelle prisøkninger har en typisk Model S økt i pris fra rundt 550k til nesten det dobbelte på bare et par år. Men de selger omtrent like godt på det nye prisnivået, selv om de nå konkurrerer prismessig med et helt annet segment enn for to år siden. Hvis man så klasker på fulle avgifter på toppen av det nye prisnivået igjen vil bilen blir altfor dyr for de fleste, men det er en Porsche Panamera S også. Men selv da vil Model S selge langt mer enn tilsvarende modeller fra Porsche, Maserati, Jaguar, BMW osv. Mer enn hele det segmentet tilsammen, antar jeg. Det vil jeg si er nokså konkurransedyktig, selv om den ikke lenger vil være den mestselgende bilmodellen i registreringsstatistikken.