Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Men man må fortsatt bremse og man vet aldri hva andre finner på. Personlig kjører jeg aldri over 150 da det ikke gir meg noe.
    Kanskje fordi akselerasjonen til Tesla avtar etter ca 150 km/t og at man har over to tonn man må bremse.. 2000 kg er mye vekt. Hadde du kjørt et kjøretøy som veide mye mindre og med bedre bremser, vil bremselengden bli dramatisk redusert?
    Marktrykket avtar også. Jeg har ingen Tesla, jeg har en GSXR og en SAAB men på begge kjøretøyene føler jeg at bremselengden blir mer enn lang nok i høy hastighet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tesla, selskapet som lever på tro alene. For penger genererer de ikke, bare underskudd. Fremtiden vil vise om konseptet har noen sjanse når de store virkelig tar opp hansken. Tesla skal ha for at de er en gamechanger. Om det holder... Tja.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Naturlig at man går med underskudd de første årene man starter en ny bedrift.
    Og naturlig at man har tro på eget prosjekt....

    Synes Tesla fremstår som den klart mest innovative i bilbranjsen i dag. Det minner om hva Apple gjorde da de lanserte iPhone og iPad.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvem blir den føste Model X eier?
    Her er Tesla Model X - Bil - E24
    Jeg har nettopp sendt mail for å avbestille min.. Blir alt for dyr og jeg kan ikke forsvare en slik pengebruk for egen del. Synd ikke dollar/NOK holdt seg på samme nivå som da jeg reserverte...
    Ja. Kjedelig at kursen har endret seg så mye. Det utgjør et stort beløp her. Du er neppe den eneste i Norge som avbestiller eller ombestemmer seg p.g.a. prisøkningen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig i det orso. Spennende å følge med på. Har kjørt bilen et par ganger og jeg er ikke imponert. Men det kommer nye ting, så jeg personlig,håper det går bra med tesla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Tesla priser nå i Norge med en dollarkurs som tilsvarer et sted rundt 7,3-7,5 (en stund siden jeg sjekket). Som de fleste vet handler USD/NOK nå på rundt 8.5 og har vært godt over 8 i lang tid. Med mindre kronen styrker seg betydelig kommer det ytterligere prisøkninger og det betyr muligens også at prisene ikke blir satt ned om kronen skulle styrke seg en god del. Marginene i Norge er mye lavere nå enn i USA, og i tillegg koster nok hele apparatet betydlelig mer pr. bil solgt her pga høyere lønninger osv.

    Danmark skal etter hva jeg har forstått fjerne elbilfordelene fra 1. Januar 2016. Om så skjer har nok Tesla omtrent solgt sin siste bil der i landet. Prisen vil gå opp enormt - Danmark er ett av svært få land som har enda høyere engangsavgifter på bil enn Norge. Danmark har mva på elbiler, men de har altså vært fritatt fra de danske særavgiftene.

    Jeg tipper det kommer en prisjustering før Model X blir bestillbar her til lands. En annen faktor er at biler nå sannsynligvis blir kanalisert til Danmark slik at de som vil rekker å kjøpe før avgiftene endres. Det skjedde visstnok når Nederland la om avgiftssystemet for en tid tilbake.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla, selskapet som lever på tro alene. For penger genererer de ikke, bare underskudd. Fremtiden vil vise om konseptet har noen sjanse når de store virkelig tar opp hansken. Tesla skal ha for at de er en gamechanger. Om det holder... Tja.
    Hvis du leser regnskapet, vil du se at Tesla går med pen inntjening på driften. Bruttomarginen er ca 20 % pr solgte bil, bedre enn nesten alle andre i bilindustrien. Underskuddet skyldes enorme kostnader til produktutvikling, bygging av fabrikker og utbygging av superladernettverket. Nå er Model X ute, og det vil formodentlig generere mer inntekter, men produktutviklingen flytter bare fokus til Model III. Det er først når den er på veien om et par år at dette nærmer seg noen form for steady state. De satser friskt, det skal de ha.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Trondheim
    Amazon er et annet eksempel på et firma som enda har til gode å gå med overskudd...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er det bare jeg som synes at Model X ikke ser spesielt bra ut? Eggeformet SUV/Coupe nonsens. Men, noen av detaljene er riktignok tøffe.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Gullwing dører med servomotor er idioti i Norge midtvinters. Spesielt i en elbil der varmeanlegget drar effekt fra batteriet. Blir noen kalde nesetipper som kommer til å sitte og vente på de dørene.
    Den norske øvelsen "smette inn i bilen med dørene såvidt på gap" er det gode grunner til.

    Kjører man bilen solo, uten å bruke bakdørene mye, så går det vel greit.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat som avdukingen av et eller annet apple produkt :) Morsomt skue.
    Enig. Men minner mest om da Apple tilbød noe nytt og banebrytende.

    Her er det flere virkelig innovative løsninger. Likte hvordan de hadde løst dette med falkevingene når biler står tett parkert inntil den og sensorene som registrerer høyde (garasjeparkering).
    Festeløsningen bakpå kan brukes til både ski foruten sykler, slik at behovet for skiboks blir noe mindre.

    Alt i alt en utrolig kul bil og noe som skiller seg godt ut på flere områder foruten at den er elektrisk med god rekkevidde.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.999
    Merkelig... Madammen er mer positiv til reservasjon denne gangen, enn da den forrige ble bestilt.. Nå orker hun ikke tanken på å fylle drivstoff på nr2 bilen en gang i halvåret.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.409
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hadde du kjørt et kjøretøy som veide mye mindre og med bedre bremser, vil bremselengden bli dramatisk redusert?
    Egentlig ikke. Bremselengde er stort sett uavhengig av vekt. Momentet som skal stoppes er riktignok proporsjonalt med vekta, men bremsekraften du kan hente ut er likeledes proporsjonal med marktrykket og bilens vekt.

    Hvis du husker fra "veien til førerkortet," så innebærer beregninga av bremselengde ut fra fart ingen referanse til bilens vekt.

    Formelen er (v/10)^2 / 2. Der v er fart i km/h, og du får ut resultatet i meter.

    Det er forøvrig et krav til australske vogntog om at de skal kunne stoppe fra 80 km/h på sin egen lengde...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    I går så jeg noe artig - som også indikerer Tesla's popularitet her i Oslo/Østlandet - to Tesla eiere i veikanten med skademelding, den ene hadde kjørt i ræva på den andre! Ubetalelig, dessverre rakk jeg ikke å ta bilde.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Ikke lett å beskytte seg mot bakholdsangrep når angriperen er like lydløs som en selv. :p
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I går så jeg noe artig - som også indikerer Tesla's popularitet her i Oslo/Østlandet - to Tesla eiere i veikanten med skademelding, den ene hadde kjørt i ræva på den andre! Ubetalelig, dessverre rakk jeg ikke å ta bilde.
    Det var bare en våt drøm Sluket. ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ingen ting i mot hverken Tesla eller eierne.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det var en spøk. Må ha vært et artig syn.

    Er forøvrig helt enig med Musk i denne uttalelsen:
    Hvis jeg var VW-sjef, ville jeg gått ut og proklamert at vi skulle bli best på nullutslippsbiler. Det er det eneste rette å gjøre for å vinne tilbake tilliten blant folk forbrukerne, sier han i følge AMS.
    Tesla-gründer med råd til VW-sjefene etter "Dieselgate" - TV2.no
    Det er isåfall en oppfordring til å konkurrere med Tesla, egentlig.....
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det var en spøk. Må ha vært et artig syn.

    Er forøvrig helt enig med Musk i denne uttalelsen:
    Hvis jeg var VW-sjef, ville jeg gått ut og proklamert at vi skulle bli best på nullutslippsbiler. Det er det eneste rette å gjøre for å vinne tilbake tilliten blant folk forbrukerne, sier han i følge AMS.
    Tesla-gründer med råd til VW-sjefene etter "Dieselgate" - TV2.no
    Det er isåfall en oppfordring til å konkurrere med Tesla, egentlig.....
    Tesla trenger flere elbiler på veiene. Derfor de nå åpner ladestasjonene sine for biler fra andre produsenter. Målet er å få opp mange ladestasjoner, nødvendig infrastruktur, masseproduksjonsfordeler på enkelte komponenter, og mye mer penger inn i R&D, til gavn for hele segmentet. (Norge er et særtilfelle for elbiler, pga avgiftsregimet og fordelene)

    Så det er logikk i det Musk sier. Men det var kanskje ikke dette han hadde i tankene:

    Porsche Mission E electric saloon revealed at Frankfurt | Autocar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla trenger flere elbiler på veiene. Derfor de nå åpner ladestasjonene sine for biler fra andre produsenter. Målet er å få opp mange ladestasjoner, nødvendig infrastruktur, masseproduksjonsfordeler på enkelte komponenter, og mye mer penger inn i R&D, til gavn for hele segmentet. (Norge er et særtilfelle for elbiler, pga avgiftsregimet og fordelene)

    Så det er logikk i det Musk sier. Men det var kanskje ikke dette han hadde i tankene:

    Porsche Mission E electric saloon revealed at Frankfurt | Autocar
    Ja, flott bil, men Porsche gjør en systematisk "this one goes to eleven" på parameter etter parameter for å trumfe Model S. En av de parametrene er et proprietært 800 V ladesystem heller enn Teslas 400 V. Det har noen fordeler, men gjør den inkompatibel med Teslas superladere og annen eksisterende infrastruktur for hurtiglading. Hvis jeg kjenner Herr Doktor rett vil Porsche heller henvise kundene til 230 V saktelading enn å nedlate seg til å bruke noen andres hurtigladere.

    Kontrollspørsmål: Omtrent hvor mange egne superladerstasjoner kommer Porsche til å bygge for å støtte eiernes langturer?
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Disse ladegreiene kan se ut som å gå samme veien som telefonladere gikk (men heldigvis på bedringens vei der)? Man burde bli enig om ETT system world-wide, akkurat som at bensin er (nesten) det samme over hele verden.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    I går så jeg noe artig - som også indikerer Tesla's popularitet her i Oslo/Østlandet - to Tesla eiere i veikanten med skademelding, den ene hadde kjørt i ræva på den andre! Ubetalelig, dessverre rakk jeg ikke å ta bilde.
    Det begynner å bli mange av dem - dusinvare :)
    Jepp. Veldig vanlige i Trondheim også. Jeg kjørte Trondheim - Værnes i forrige uke (en tur som tar mindre enn 30 minutter) og traff på hele 16 Model S, ikke inkludert min egen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    10.831
    Jeg var en tur i en større by i Polen for noen uker siden. Eneste elbil å se der var noen forvokste golfbiler som kjørte gamlinger på sightseeing rundt i gamlebyen.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er jo fordi vanlige biler er fornuftig priset i Polen og de fleste andre land. Det er jo ikke norske "subsidier" av elbil, men hemningsløs beskatning av fossilbiler som er løsningen for å innføre utslippsfrie biler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er jo sånn de såkalte "subsidiene" fungerer i Norge også. Fossilbiler er beskattet inn i hvitøyet ved både kjøp og bruk, mens elbiler ikke er det. Noe "cash incentive" som man har i USA eller som ENOVAs tilskuddsordning for varmepumper har ihvertfall ikke jeg lagt merke til. Resultatet er uansett et sterkt incentiv til å vurdere elbil når man først skal bytte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    10.831
    Det betyr jo at når el-bilen konkurrerer på like vilkår som fossilbilen så taper el-bilen, sinnsyk akslerasjon og latterlige oppdateringer tiltross?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til å begynne med, ja. Det er noe med både å endre på tilvante forestillinger hos potensielle kunder og å bygge opp en infrastruktur som gjør det minst like praktisk med elbil som fossilbil for andre enn entusiastene. Dessuten er det jo en god del etablerte interesser som ikke nødvendigvis vil oppmuntre folk til å velge elbil. F eks eiere av bensinstasjoner og bilverksteder, som en del kunder gjerne vil spørre til råds når de skal kjøpe ny bil. Hvilket svar vil du få hvis du spør Wojciech på det lokale eksosverkstedet i Katowice som aldri har sett en elbil før?

    Derimot har jeg til gode å høre om noen som ønsker å gå tilbake til fossilbil når de først har blitt vant til elbil. Det er i så fall ganske motvillig fordi de har behov for en eller annen funksjonalitet som elbiler (ennå) ikke kan levere.

    Prisingen av Tesla Model S i Norge er et godt eksempel på den typen "lock in". På grunn av valutaeffekter og generelle prisøkninger har en typisk Model S økt i pris fra rundt 550k til nesten det dobbelte på bare et par år. Men de selger omtrent like godt på det nye prisnivået, selv om de nå konkurrerer prismessig med et helt annet segment enn for to år siden. Hvis man så klasker på fulle avgifter på toppen av det nye prisnivået igjen vil bilen blir altfor dyr for de fleste, men det er en Porsche Panamera S også. Men selv da vil Model S selge langt mer enn tilsvarende modeller fra Porsche, Maserati, Jaguar, BMW osv. Mer enn hele det segmentet tilsammen, antar jeg. Det vil jeg si er nokså konkurransedyktig, selv om den ikke lenger vil være den mestselgende bilmodellen i registreringsstatistikken.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    10.831
    Jeg kan godt se for meg en el-bil som "dagligbilen" altså jobb/butikk/annet-kjøring. Jeg bor landlig, har egen garasje med lademuligheter og jobb/butikk har jeg 15 Km unna. Til det bruket er en liten el-bil helt grei. Når jeg derimot skal besøke datteren min som bor på andre kanten av landet, et par fjelloverganger unna foretrekker jeg dieseldyret med rekkevidde på 1200 Km. Turen er på 700 Km og da har jeg ikke lyst til å være tvungen til å stoppe ved en pølsebod for å fylle batteriet og skrotten.
    Den dagen en eldreven, vanlig compakt/familiebil har rekkevidde på 40-50 mil og ladesystemet er utbygd med hurtiglading så har el-bilen en fair sjanse mot fossilene.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Dersom man slenger på fulle avgifter på en Model S uten å endre på dagens utregninger, så vil den få ca 200K i vektavgift og ca 5K i effektavgift (pga lav effekt i vognkortet). Så vil den få ca 100K i CO2-rabatt siden den ikke slipper ut CO2. Altså ca 105K totalt i avgifter. Slenger man på 25% moms, så vil det utgjøre mer, og for min bil ville det bety ca 270K totalt i moms og avgifter. Det ville nok gjort bilen uaktuell for meg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Opplevd kvalitetsfølelse er nok til hadde vurdert to ganger om pris var lik. Tesla lager mye dårligere seter etter min smak, mye bruk av hard plast og dekk støy kontra hva tilsvarende Merz og Bmw gjør. Amerikanere har ikke kunne lage bil med sjel etter 1970.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn