Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var en grunn til at jeg la inn en bestilling i forrige uke. Med fallet i kronekursen og prisøkningen som Tesla allerede har gjennomført i resten av Europa er det bare et spørsmål om tid før det kommer en prisøkning i størrelsesorden 100K også i Norge. Da begynner det å bli ganske dyrt. Jeg ser ikke bort fra at det vil dra bruktprisene litt oppover igjen. Det er også en viktig dato med fremleggelsen av revidert statsbudsjett i mai. Det er mulig (men kanskje ikke veldig sannsynlig) at det blir innført en lav momssats da. Endringer i bilavgiftene gjøres gjerne med øyeblikkelig virkning, så jeg vil helst ikke ha en leveringsdato rett etter det.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    836
    Antall liker
    832
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    phew..

    - Fra det øyeblikk en kunde har betalt depositum låses prisen fast. Skulle det komme en prisjustering før bilen leveres, rammes bare biler som bestilles etter prisjusteringen, sier han.

    Hadde en svak frykt om at det var noe med liten skrift jeg ikke hadde fått med meg, og at de kunne komme en ødeleggende overraskelse ved levering. Men det ser ikke slik ut.

    http://www.hegnar.no/motor/artikkel529687.ece

    Hvis noen har seriøst tenkt på å bestille en tesla er dette riktig tidspunkt å gjøre det på! De kommer garantert til å stige ganske mye i pris ved neste valutajustering. De kan ennå bestilles til "gammel" pris....

    Søren heller... selv om man ikke har tenkt å kjøpe en kan det nesten være verdt å betale 15K i depositum for en toppspec p85d ... og så selge bestillingen videre utpå våren en gang når de begynner å dukke opp på veiene... prisen er øket med 100K og det fremdeles er mange måneder å vente for dem som vil ha en slik til sommersesongen.

    Selv om kronen skulle hoppe tilbake og prisen holder seg som i dag, kan man helt sikkert få de 15K tilbake fra noen som slipper lang ventetid.

    Dette er gratispenger ....
    Hvordan vil det arte seg for en som har betalt depositum for ett og et halvt år siden på en Model X hvor prisen ennå ikke er fastsatt tro?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis prisen ikke er fastsatt er det ikke så godt å si. Du kan jo ta en telefon til Tesla og høre om de har noe nytt om forventet prising av Model X, men sannsynligvis har de ikke det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ser at man kan spare kanskje kr 100000,- på å bestille ny Tesla P85D nå, men jeg sparer vel kr 700000+ ved å ikke bestille en :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser at man kan spare kanskje kr 100000,- på å bestille ny Tesla P85D nå, men jeg sparer vel kr 700000+ ved å ikke bestille en :)
    Pfft.. vær nå litt lur i stedet. Lar du i stedet være å bestille en Veyron sparer du 20 millioner. Da har du råd til mange teslaer for det du har spart, og kan sikkert spandere på deg interiørpakken og karbonspoiler bare på gøy.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så kjøp den da.

    Verditapet på den bilen har vært 800K på to år. Økonomisk er det som å kjøpe en P85D til full pris og kaste den etter to år, men i tillegg har eieren betalt ca 80000 for bensin. Miljøvennlig er den også, bare ca 1,2 liter på mila i gjennomsnitt, så på de to årene og 41000 km har den sluppet ut noe sånt som 11,7 tonn CO2. Hver sin smak.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så kjøp den da.

    Verditapet på den bilen har vært 800K på to år. Økonomisk er det som å kjøpe en P85D til full pris og kaste den etter to år, men i tillegg har eieren betalt ca 80000 for bensin. Miljøvennlig er den også, bare ca 1,2 liter på mila i gjennomsnitt, så på de to årene og 41000 km har den sluppet ut noe sånt som 11,7 tonn CO2. Hver sin smak.
    Bryr du deg om CO2-utslipp?

    Er i alle fall sikker på at den ville gitt meg mer kjøreglede og vakrere lyd enn en Tesla..

    For oss noen av oss på Hifisentralen betyr jo lyd litt, og denne er helt i toppen..

     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så kjøp den da.

    Verditapet på den bilen har vært 800K på to år. Økonomisk er det som å kjøpe en P85D til full pris og kaste den etter to år, men i tillegg har eieren betalt ca 80000 for bensin. Miljøvennlig er den også, bare ca 1,2 liter på mila i gjennomsnitt, så på de to årene og 41000 km har den sluppet ut noe sånt som 11,7 tonn CO2. Hver sin smak.
    Innlegget mitt om restverdi etter 3 år er høyaktuelt hvis man skal sammenligne en AMG mot Tesla.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så kjøp den da.

    Verditapet på den bilen har vært 800K på to år. Økonomisk er det som å kjøpe en P85D til full pris og kaste den etter to år, men i tillegg har eieren betalt ca 80000 for bensin. Miljøvennlig er den også, bare ca 1,2 liter på mila i gjennomsnitt, så på de to årene og 41000 km har den sluppet ut noe sånt som 11,7 tonn CO2. Hver sin smak.
    Innlegget mitt om restverdi etter 3 år er høyaktuelt hvis man skal sammenligne en AMG mot Tesla.
    Å spå restverdien på Tesla etter 3 år blir som å tippe valuta, oljepris og renter.
    Tesla selv har jo kommet med en garanti eller?

    Spør for siste gang!

    Bryr du deg om CO2-utslipp?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hvorfor du skal avkreve meg et svar på det, men: Ja, faktisk. Det er helt klart en medvirkende grunn til at jeg har byttet ut to biler med bensinforbruk omtrent som den Mercedesen med en elektrisk og en diesel, og at jeg nå sannsynligvis kommer til å bytte ut dieselbilen med en ny elektrisk. Den dieselpurka soter fælt ved pådrag, så den er ihvertfall ikke noen ideell Oslo-bil. Da har CO2-utslippet fra familiens bilkjøring gått fra ca 10 tonn pr år til nokså nær null. Jeg har aldri påstått at jeg kjøpte Tesla på grunn av miljø, men det er klart jeg legger litt vekt på det også.

    Som sagt: Bare kjøp den Mercedesen, du. Eller en kompressormatet M5 hvis du foretrekker det. Det er forhåpentligvis dine egne penger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    ^Årlig CO2 utslipp fra elektrisk er vel også et resultat av hvordan elektrisiteten er blitt til. Norge har funnet på det underlige at man selger ren vannkraft til Europa, og kjøper kull/atomkraft derfra. Hvilket betyr at vi her hjemme ikke alltid kan klappe oss selv på skulderen og mene vi er så miljøvennlige i vårt energiforbruk.
    Du kan sikkert bruke 50% som måltall.

    Norsk strøm er ikke ren: Halvparten er kull- og atomkraft - tu.no/kraft
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det ryddigste er å bruke gjennomsnittlig forbruksmiks for kraft uten opprinnelsesgarantier i Norden, ettersom det er vanskelig å holde styr på hvordan elektronene flyter til alle døgnets tider. Nordpool er nokså nær ved å være ett felles kraftmarked, mens den begrensede overføringskapasiteten til kontinentet utgjør et skille. Den miksen tilsvarer et CO2-utslipp på 175 g/kWh. Bilen bruker fortsatt ca 0,2 kWh/km, så det blir 35 g/km. Å brenne 1 kg bensin gir 2,32 kg CO2. Med andre ord tilsvarer dette utslippene fra en bensinbil som bruker 0,15 liter på mila. Hvis vi går ut fra europeisk forbruksmiks i stedet ender vi på omtrent det dobbelte. Hvis vi derimot legger til grunn en noe større andel av norskprodusert kraft blir tallene desto lavere.

    Vis meg gjerne en bensinbil som går 0-100 på 3,2 sek og bruker 0,15 liter på mila.

    Edit: Jeg sjekket strømprisene, og det vil koste meg ca 1,5 øre ekstra pr kWh å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, dvs garantert norskprodusert vannkraft uten noe CO2-utslipp i det hele tatt. På 30000 km kjørelengde i året blir det 90 kroner ekstra. Hvor mye ekstra må man betale for å få totalt CO2-fri bensin i den Mercedesen?
     
    Sist redigert:

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Hvis man skal se på bilkostnader så er den største posten vanligvis verdifall, den nest største er rentekostnad og så kommer årsavgift, drivstoffkostnader osv som småposter i totalregnskapet.

    Så hvis man antar at verdien av en bil er 50-55% av nypris etter 3 år så har en bil til 300k kostet eieren 150k mens en bil til 600k har kostet eieren 300k bare i verdifall.

    Så det med drivstofføkonomi er strengt tatt absurd når man snakker om en bil til >500k.
    Jag satt litt og regnet.
    Drivstoff kanskje 15K i året spart, bompenger 20K i året i alle fall, mer hvis det blir rushtidsavgift, utgifter spart på service og vedlikehold på 2008-bensinbil. 10K i året minimum. Da er vi i 45K i året. Litt mindre veiavgift og litt høyere forsikring. Men noenlunde deromkring. På 12 år utgjør dette. 540K. Så selv med litt renteutgifter (som er rekordlave, spesielt om man har pant i eiendom) så er det ikke vanskelig å forsvare et kjøp økonomisk.

    Men det beste av alt er jo at man kjører med stil og moro det neste decennium.
    Det går jo opp og da selvfølgelig forutsatt en høy oljepris og at politikerne velger å videreføre fordelene med kjøring i kollektivfelt, gratis bomring, lading og parkering, lav årsavgift og registreringsavgift, etc!

    Hvor lenge tror du disse forutsetnigene blir som de er pr idag..?!

    mvh mr. electric
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Kollektivfelt dør nok ganske snart, bomringen muligens deretter. Gratis lading har ikke allverdens å si med mindre man kjører ganske mye. Strøm er fortsatt mye billigere enn bensin om man regner kjørelengde pr krone. Superladere er det Tesla selv som "gir bort".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner ikke helt hvorfor du skal avkreve meg et svar på det, men: Ja, faktisk.

    Som sagt: Bare kjøp den Mercedesen, du. Eller en kompressormatet M5 hvis du foretrekker det. Det er forhåpentligvis dine egne penger.
    Vil ikke avkreve deg et svar du ikke ønsker å svare på. Mener at det største miljøproblemet lokalt ikke ligger på bilene og co2 utslippet, men svevestøv, vedfyring, oljefyring og båter som ligger til havn. Er du klar over hvor mye et cruiseskip som ligger til kai forurenser og hvor mange biler det tilsvarer?

    http://www.osloby.no/nyheter/Cruise...biler-mens-de-ligger-i-Oslo-havn-7785000.html

    Se mitt svar #1932

    Du skal ikke se bort ifra at at jeg går for en V8 eller V10 i fremtiden, men i vinter velger jeg å sykle og sykling kommer jeg til å forsette med!
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    SITAT fra "Asbjørn":
    Det miljømessige i å bytte bil ofte kan selvsagt også diskuteres, men det er viktig å se hva som skjer med de avlagte bilene. Jeg kvittet meg med to bensinsluk og kjøpte denne og en diesel stasjonsvogn i stedet. Begge de gamle bilene ble kjøpt av folk som sannsynligvis har mye kortere årlig kjørelengde enn meg. (Det er derfor man kjøper en billig bruktbil.) I det ene tilfellet gikk også en trafikkfarlig gammel Hyundai i pressa, i det andre vet jeg ikke sikkert hva som ble byttet ut. Netto effekt er at minst ett gammelt vrak er tatt av veien og de samlede CO2-utslipp redusert. Hvis jeg også selger dieselpurka og kjøper en el-bil til i stedet, gjentar det samme seg. Dieselbilen får kraftig redusert årlig kjørelengde, ett eller annet gammelt vrak går i pressa, og de samlede CO2-utslipp går ned nok en gang.[/QUOTE]


    Og hva gjorde denne gamle Hyundai`en trafikkfarlig? Det er vel sjåføren og ikke bilen som er trafikkfarlig..? Er Huyndai overrepresentert i trafikkulykker?

    Hvordan regnet du ut at "ett gammelt vrak" som ble tatt av veien skulle kunne redusere det samlede CO2-utslippet?
    Hvor mye Co2 går med til å skrote denne bilen?

    Går med endel CO2 for å produsere nye biler også, eller er el-biler totalt CO2-nøytrale å produsere?

    mvh mr.electric
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    SITAT:
    Det miljømessige i å bytte bil ofte kan selvsagt også diskuteres, men det er viktig å se hva som skjer med de avlagte bilene. Jeg kvittet meg med to bensinsluk og kjøpte denne og en diesel stasjonsvogn i stedet. Begge de gamle bilene ble kjøpt av folk som sannsynligvis har mye kortere årlig kjørelengde enn meg. (Det er derfor man kjøper en billig bruktbil.) I det ene tilfellet gikk også en trafikkfarlig gammel Hyundai i pressa, i det andre vet jeg ikke sikkert hva som ble byttet ut. Netto effekt er at minst ett gammelt vrak er tatt av veien og de samlede CO2-utslipp redusert. Hvis jeg også selger dieselpurka og kjøper en el-bil til i stedet, gjentar det samme seg. Dieselbilen får kraftig redusert årlig kjørelengde, ett eller annet gammelt vrak går i pressa, og de samlede CO2-utslipp går ned nok en gang.

    Og hva gjorde denne gamle Hyundai`en trafikkfarlig? Det er vel sjåføren og ikke bilen som er trafikkfarlig..? Er Huyndai overrepresentert i trafikkulykker?

    Hvordan regnet du ut at "ett gammelt vrak" som ble tatt av veien skulle kunne redusere det samlede CO2-utslippet?
    Hvor mye Co2 går med til å skrote denne bilen?

    Går med endel CO2 for å produsere nye biler også, eller er el-biler totalt CO2-nøytrale å produsere?

    mvh mr.electric[/QUOTE]
    Ja, en ny Tesla er helt klimanøytral og produserer heller ikke svevestøv med sine 2 tonn* :)
    *Ironi*
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Forsåvidt enig, men det er ikke godt å si hva "ganske snart" betyr. Det vil bli et helsikes oppstyr fra miljøbevegelsen, spesielt med sånne oppslag som i dag om luftkvaliteten i Oslo. Det kan fort bli et forbud mot å kjøre dieselbil i Oslo i stedet.

    Ny rapport: Dødelig dårlig Oslo-luft - Bil og miljø - VG
    Norge stevnes for dårlig luftkvalitet
    Vil innføre dieselforbud på forurensede dager som i dag
    Slik blir dieselbilforbudet i Oslo - Bil og miljø - VG
    Hvem skal gjøre det og hvordan skal det håndheves..?!

    mvh mr.electric
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siteringen ovenfor er litt ubegripelig, men i den grad dette er rettet til meg: En ~15 år gammel Hyundai med rusthull både her og der er ikke det beste hvis det smeller, nei. Det er vel ganske opplagt at CO2-utslippet fra den samlede bilparken går ned når en gammel bensinbil går i pressa og erstattes av en elbil, selv om en annen bil har byttet eier samtidig. Aner ikke hvor mye CO2 som slippes ut ved å resirkulere en bil, men det er 1) ikke stort, og 2) en del av livsløpsregnestykket for den bilen.

    Ja, det svake punktet miljømessig for en elbil er produksjonen av batteripakken, men de tallene kan dere få lov til å grave frem selv. De fleste som tror de har funnet på noe lurt å si om elbiler snør inne på kullkraft i stedet, og det er mye morsommere å avfeie det argumentet med noen enkle fakta.

    Hvem og hvordan skal det håndheves..?!
    Les linkene du selv siterer, spesielt den som heter "Slik blir dieselbilforbudet i Oslo".
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Siteringen ovenfor er litt ubegripelig, men i den grad dette er rettet til meg: En ~15 år gammel Hyundai med rusthull både her og der er ikke det beste hvis det smeller, nei. Det er vel ganske opplagt at CO2-utslippet fra den samlede bilparken går ned når en gammel bensinbil går i pressa og erstattes av en elbil, selv om en annen bil har byttet eier samtidig. Aner ikke hvor mye CO2 som slippes ut ved å resirkulere en bil, men det er 1) ikke stort, og 2) en del av livsløpsregnestykket for den bilen.

    Ja, det svake punktet miljømessig for en elbil er produksjonen av batteripakken, men de tallene kan dere få lov til å grave frem selv. De fleste som tror de har funnet på noe lurt å si om elbiler snør inne på kullkraft i stedet, og det er mye morsommere å avfeie det argumentet med noen enkle fakta.

    Så implistt er gamle Hyundai`er mer trafikkfarlige enn el-biler...?! Vi kan sikkert være enige om at unsett meninger og påstander så er ikke noe her i denne debatten/tråden er opplagt!!
    Du "aner ikke" hva Co2-utslippet er ved vraking av en bil men kommer allikevel med påstander som "ikke stort" " og "endel av ..."
    Ikke veldig presist og det virker som å være kun en antagelse.

    Tallene for produksjon av batteripakken er det vel strengt tatt du som må "grave opp" som èn av de som virkelig har "funnet på noe smart å si om el-bilene" og forsvarer el-bilen på det sterkeste, synes du ikke..?! Ingen av "oss kritikerne" her forsvarer kullindustrien, det er det tvert i mot el-bilentusiastene som gjør. Dette grunnet bilaterale avtaler om levering av kraft og energiproduksjonen på kontinentet!

    Om noen kilde, så er det vel kullkraften som lader el-bilene og ikke oljeindustrien, eller..?!

    mvh. mr electric
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Les linkene du selv siterer, spesielt den som heter "Slik blir dieselbilforbudet i Oslo".[/QUOTE]

    Har ikke sitert noen ting. Skal alle biler som drives med diesel forbys kjøring i Oslo?

    Hvem skal håndhevedet, iflg. hvilken lov og hvordan skal dette gjøres i praksis?

    Du brakte temaet på banen så hyggelig om du kunne redegjøre for dette!

    mvh mr.electric
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Oslo blir vel ikke de første i så fall. Fritz har allerede lagt strenge restriksjoner på kjøring i sentrum av storbyene.
    Miljøkrav på biler i flere tyske byer

    Det kan nåvel ærlig talt ikke finnes mange som er dumme nok til i fullt alvor å mene at det er en bakdel å kunne puste inn luft som ikke er giftig??
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Gratulerer til Gjestemedlem og Asbjørn. Om dere konfigurerer bilen deres nå vil dere kunne notere en viss gevinst... (Selv får jeg bare vente på Model X. For treig i avtrekkeren. Nakkeskudd neste...)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Oslo blir vel ikke de første i så fall. Fritz har allerede lagt strenge restriksjoner på kjøring i sentrum av storbyene.
    Miljøkrav på biler i flere tyske byer

    Det kan nåvel ærlig talt ikke finnes mange som er dumme nok til i fullt alvor å mene at det er en bakdel å kunne puste inn luft som ikke er giftig??
    Det løser du ikke i f.eks i Oslo med å kjøpe Tesla!

    Se mitt svar #1932
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Les linkene du selv siterer, spesielt den som heter "Slik blir dieselbilforbudet i Oslo".
    Har ikke sitert noen ting. Skal alle biler som drives med diesel forbys kjøring i Oslo?

    Hvem skal håndhevedet, iflg. hvilken lov og hvordan skal dette gjøres i praksis?

    Du brakte temaet på banen så hyggelig om du kunne redegjøre for dette!

    mvh mr.electric
    Jeg la ut en link til en VG-artikkel med overskrift "Slik blir dieselbilforbudet i Oslo" i et innlegg litt lenger oppe på siden. Du svarte på dette innlegget med sitat (quote) av hele mitt innlegg, inkludert linken til VG-artikkelen. Les den, gjerne de andre tre VG-artiklene jeg linket til i samme innlegg også. Det er i drøyeste laget om jeg må drive høytlesing fra VG for deg.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner jeg politikerne rett så har ingen baller til å innføre et forbud mot diesel biler i byer, men de klarer nok å innføre en ny avgift. Den blir nok akkurat stor nok til å svi litt men ikke så stor at folk lar bilen stå :(
     
    C

    cruiser

    Gjest
    En ting er hvertfall sikkert, syklister er like irriterende på nettfora som i trafikken :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man lar seg irriterre av syklister vil jeg anta at man er en dårlig sjåfør med mangelfull kunnskap om regelverket.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Byer som Bergen og Oslo er spesielt sårbare for svevestøv og partikler. At det må tas noen grep etterhver sier seg selv og at el-biler/hybrider er del av løsningen, sier også seg selv. Vil nok også hjelpe om man får ferdig en bro over Oslofjorden som kan ta langtransporten. Er man smarte, blir det gratis for trailere å kjøre over den.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    594
    Antall liker
    422
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man lar seg irriterre av syklister vil jeg anta at man er en dårlig sjåfør med mangelfull kunnskap om regelverket.
    Det kan jeg vel ikke si meg helt enig i :)

    Jeg kjører 40 000 i året, gjort i mange år, aldri kræsjet, aldri bulket, føler jeg kjenner godt til regler.
    Skjønner ikke helt sammenhengen mellom det og å irritere seg over noen som lager kø, selv om de har retten på sin side og kan bruke veien like mye som meg?

    Er det ingenting som er rett og lov som irriterer deg?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis man lar seg irriterre av syklister vil jeg anta at man er en dårlig sjåfør med mangelfull kunnskap om regelverket.
    At syklister hopper inn og ut av gangvei, sykler på rødt lys etc etc sier veldig lite om mine kunnskaper om regelverket, men den diskusjonen kan vi jo la ligge. Dette var ett forsøk på å utrykke en oppgitthet iforhold til de mange innleggene til John Harald.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Der kom prissjokket

    Da er prisstigningen introdusert, synd på de som har nølt. Lurer på hva dette betyr for salget utover, de har jo tross alt etablert et greit konsept her i Norge, koster litt å drifte en slik forretning også og de er nok avhengige av et godt budsjetert salg. I overkant spennende

    Tesla setter opp prisene - nyheter - Dagbladet.no
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Som bilist bør man vite hvilket regelverk syklister og bilister har å forholde seg til, det at en andel av syklistene driter i reglene er ikke relevant for diskusjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn