Siteringen ovenfor er litt ubegripelig, men i den grad dette er rettet til meg: En ~15 år gammel Hyundai med rusthull både her og der er ikke det beste hvis det smeller, nei. Det er vel ganske opplagt at CO2-utslippet fra den samlede bilparken går ned når en gammel bensinbil går i pressa og erstattes av en elbil, selv om en annen bil har byttet eier samtidig. Aner ikke hvor mye CO2 som slippes ut ved å resirkulere en bil, men det er 1) ikke stort, og 2) en del av livsløpsregnestykket for den bilen.
Ja, det svake punktet miljømessig for en elbil er produksjonen av batteripakken, men de tallene kan dere få lov til å grave frem selv. De fleste som tror de har funnet på noe lurt å si om elbiler snør inne på kullkraft i stedet, og det er mye morsommere å avfeie det argumentet med noen enkle fakta.
Så implistt er gamle Hyundai`er mer trafikkfarlige enn el-biler...?! Vi kan sikkert være enige om at unsett meninger og påstander så er ikke noe her i denne debatten/tråden er opplagt!!
Du "aner ikke" hva Co2-utslippet er ved vraking av en bil men kommer allikevel med påstander som "ikke stort" " og "endel av ..."
Ikke veldig presist og det virker som å være kun en antagelse.
Tallene for produksjon av batteripakken er det vel strengt tatt du som må "grave opp" som èn av de som virkelig har "funnet på noe smart å si om el-bilene" og forsvarer el-bilen på det sterkeste, synes du ikke..?! Ingen av "oss kritikerne" her forsvarer kullindustrien, det er det tvert i mot el-bilentusiastene som gjør. Dette grunnet bilaterale avtaler om levering av kraft og energiproduksjonen på kontinentet!
Om noen kilde, så er det vel kullkraften som lader el-bilene og ikke oljeindustrien, eller..?!
mvh. mr electric