Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Jeg kjøper stort sett aldri junk mens jeg lader. Har med matpakke på langtur stort sett siden mat langs veien er trist i Norge. Mat må man uansett ha på Oslo-Trondheim eller lignende. Stort sett greie matalternativer ved ladeplassene med noen få unntak hvor det kun er junk å få.

    Kjører for tiden Oslo-Bergen-Sunnmøre-Trøndelag-Oslo. Ryker vel på en tjuekroning eller to i drivstoff totalt sett, null bompenger og betaler ikke for bil på ferge, så kunne spist ganske mye junk for pengene jeg ellers måtte ha brukt på variable kostnader.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Hva med deg Weld ift årlig kjørelengde før og etter Tesla?
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bevis meg feil. SSB konkluderer allerede nå med at elbiler har høyere årlig kjørelengde enn andre personbiler. Men tall er usikre da bølgen med elbiler ikke har vært på eu-kontroll ennå (som er kilden til kjørelengde)

    https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2016-04-22
    Kanskje det er greit med tallene fra linken din, siden dette er flisespikkeri:

    Personbilen kjørte 12 289 kilometer i snitt.

    For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 12 987 kilometer.

    Men det fremkommer ingen informasjon om hva elbilster kjørte før de anskaffet seg elbil. Tipper det ikke har endret seg mye da folk har samme transportbehov uansett type kjøretøy.

    Men uansett. Hva er best for lokalmiljøet Ole_Martin? 12289 km i en sur dieselbil eller 12987 km i elbil drevet fra strømnettet i Norge?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Hva med deg Weld ift årlig kjørelengde før og etter Tesla?
    Noe høyere, men det er fordi vi har vært mer på hyttene - det er styrt av vær og at barna har blitt større. Jeg kjørte "ekstra" de første få ukene når bilen var ny, men det gikk fort over. Til hverdags kjører jeg ikke noe mer enn før, dvs nesten ingen ting. og regner med jeg ville kjørt ca like mye med en annen bil siden jeg uansett ikke tenker på økonomien i det når jeg bestemmer meg for å kjøre eller reise på annen måte. Til og fra jobb er sykkel eller trikken som før.

    Rundet 20k i dag faktisk, da har jeg hatt bilen siden mars 2015. For min del er kjørelengde styrt av langturer, for min del hytter (320km tur retur til den ene og 520km til den andre). Om disse turene skjer to eller åtte ganger pr år utgjør stort sett forskjellen. Om sommeren blir det ca 2000km for å besøke familie i Norge, men slik var det også når jeg kjørte fossilt.

    Men klart, til tider er økonomien i å ta elbilen svært bra kontra å reise kollektivt. For min del har dette minimalt til ingen betydning.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    1.211
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjører stort sett det samme som før - har slutta å ragge rundt for å vise fram hesten for mange år siden :)

    Nå skal det dog sies at en elbil er utrolig mye mer behagelig å kjøre enn en fossil, så jeg forstår hvis noen kjører mer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Jeg er for tiden på sommerferie i Norge med Teslaen, og har nå for første gang opplved lading som litt hassle...

    Startet hjemmefra med "full tank" og kjørte til superladeren på Gol. Der var alt som det pleier - ladet nok mens vi spiste nistepakke, strakk på beina og gikk på do. Deretter videre vestover til Aurland hvor vi overnattet. Tok en improvisert utflukt som ble mye lengre enn planlagt, så kom tilbake til Aurland med rundt 60km på tanken. Dro da ut om kvelden for å lade for å slippe det neste morgen (Tesla har lader på Aurland). Egentlig hassle, men gikk forsåvidt fint da jeg så på Tour de France på iPad mens jeg ladet.

    Neste dag til Bergen. Parkerte i parkeringshus uten lademuliget og hadde rundt 15 mil rekkevidde igjen da vi dro fra Bergen (brukte ikke bilen i Bergen). Nordover til Burås superlader. Denne står ca 10 km nord for Bergen - med andre ord et sted det ikke passer å stoppe da man akkurat har startet turen. Brukte noe av tiden til å ordne med iPadene til ungene i bilen og fikse litt - noe vi normalt ville gjort før avreise. Uansett ble vi stående en 10-15 minutter "ekstra" som var ren ventetid, og det på et tidspunkt det ikke ville blitt tatt noen pause ellers. Deretter videre langt E39 med SC Sandane som neste stopp. Litt ugunstig tidspunkt da det var 4 timer siden forrige ladestopp, men kun en drøy time før ankomst destinasjon. Brukte tiden på å gå på do, fylle vann osv. Kunne stått bare 5 min for å nå frem, men da det bare er stikkontakt hos mamma og pappa vil jeg ikke ankomme med bunnskrapt batteri siden bilen vil bli brukt en del lokalt her og det tar veldig lang tid å komme seg opp tilbake til 80-90% lading som vi trenger før vi drar når bilen brukes daglig på ymse utflukter. Så ble noen minutter ren ventetid på Sandane også.

    Om man ankommer en superlader med 50%+ på batteriet og trenger å lade til 80-90% tar det lang tid. Ladingen er suverent mest effektiv opptil ca 50% kapasitet.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er for tiden på sommerferie i Norge med Teslaen, og har nå for første gang opplved lading som litt hassle...

    Startet hjemmefra med "full tank" og kjørte til superladeren på Gol. Der var alt som det pleier - ladet nok mens vi spiste nistepakke, strakk på beina og gikk på do. Deretter videre vestover til Aurland hvor vi overnattet. Tok en improvisert utflukt som ble mye lengre enn planlagt, så kom tilbake til Aurland med rundt 60km på tanken. Dro da ut om kvelden for å lade for å slippe det neste morgen (Tesla har lader på Aurland). Egentlig hassle, men gikk forsåvidt fint da jeg så på Tour de France på iPad mens jeg ladet.

    Neste dag til Bergen. Parkerte i parkeringshus uten lademuliget og hadde rundt 15 mil rekkevidde igjen da vi dro fra Bergen (brukte ikke bilen i Bergen). Nordover til Burås superlader. Denne står ca 10 km nord for Bergen - med andre ord et sted det ikke passer å stoppe da man akkurat har startet turen. Brukte noe av tiden til å ordne med iPadene til ungene i bilen og fikse litt - noe vi normalt ville gjort før avreise. Uansett ble vi stående en 10-15 minutter "ekstra" som var ren ventetid, og det på et tidspunkt det ikke ville blitt tatt noen pause ellers. Deretter videre langt E39 med SC Sandane som neste stopp. Litt ugunstig tidspunkt da det var 4 timer siden forrige ladestopp, men kun en drøy time før ankomst destinasjon. Brukte tiden på å gå på do, fylle vann osv. Kunne stått bare 5 min for å nå frem, men da det bare er stikkontakt hos mamma og pappa vil jeg ikke ankomme med bunnskrapt batteri siden bilen vil bli brukt en del lokalt her og det tar veldig lang tid å komme seg opp tilbake til 80-90% lading som vi trenger før vi drar når bilen brukes daglig på ymse utflukter. Så ble noen minutter ren ventetid på Sandane også.

    Om man ankommer en superlader med 50%+ på batteriet og trenger å lade til 80-90% tar det lang tid. Ladingen er suverent mest effektiv opptil ca 50% kapasitet.
    Virker som dette heldigvis blir et mindre problem fremover weld77. Tesla sine 22Kw destination ladere popper jo opp overalt for tiden. Tar vel ikke mange år før de er på hver gatehjørnet. Men ja! Det er rett og slett noen praktiske utfordringer med så store batterier som Tesla bruker. Det tar tid å fylle de opp igjen når du ikke er innenfor Superlader dekningen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    På Østlandet er det null stress, men langs kysten må man aktivt stoppe for å lade. Fergerutene gir naturlige pauser i kjøringen så da oppleves det som noe plundrete å stoppe for å lade rett før man skal på en ferge eller rett etter man kjører av.

    Nå hadde jeg flaks på sandane siden vi kjørte rett på ferga,men det var kun 10km fra lader til kai så det føltes unødvendig med er stopp for å lade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.249
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Destination charging i Bergen er litt hassle. Jeg har også opplevd at P-husene er kjemisk fri for ladekontakter og at eneste alternativ er betalingsladere på Danmarks plass. Det er visstnok verdens største ladestasjon, men jeg ville faktisk foretrukket en alminnelig 16 A Shuko i det P-huset hvor bilen står over natten fremfor å måtte navigere til Danmarks plass ens ærend for å lade og betale kr 2,50 pr minutt mens bilen står der. Bergenspolitikerne ser ut til å tro at bruksmønsteret for elbil er som for fossilbil, hvor man måtte kjøre til dedikerte bensinstasjoner bare for å tanke opp. Så det blir enten å fylle til max i Aurland i håp om å rekke tilbake dit før det må lades igjen, eller å legge inn en omvei og ekstra stopp på Burås på vei ut av Bergen.

    Derimot har det blitt riktig så praktisk å lade i svenske byer. Sist jeg var i Falun hadde kommunen satt opp 8 tre-fase 32 A Type-2 ladestasjoner like bak hotellet. Det er ikke engang spennende lenger. Bare å kjøre til destinasjonen og se seg om etter ladestolpene. De er der, et eller annet sted.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    1.034
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken infrastruktur? Sitat: På H2 Logics stasjoner produseres hydrogenet på stedet, og trenger kun å være koblet til vann og strøm.
    Destination charging i Bergen er litt hassle. Jeg har også opplevd at P-husene er kjemisk fri for ladekontakter og at eneste alternativ er betalingsladere på Danmarks plass. Det er visstnok verdens største ladestasjon, men jeg ville faktisk foretrukket en alminnelig 16 A Shuko i det P-huset hvor bilen står over natten fremfor å måtte navigere til Danmarks plass ens ærend for å lade og betale kr 2,50 pr minutt mens bilen står der. Bergenspolitikerne ser ut til å tro at bruksmønsteret for elbil er som for fossilbil, hvor man måtte kjøre til dedikerte bensinstasjoner bare for å tanke opp. Så det blir enten å fylle til max i Aurland i håp om å rekke tilbake dit før det må lades igjen, eller å legge inn en omvei og ekstra stopp på Burås på vei ut av Bergen.

    Derimot har det blitt riktig så praktisk å lade i svenske byer. Sist jeg var i Falun hadde kommunen satt opp 8 tre-fase 32 A Type-2 ladestasjoner like bak hotellet. Det er ikke engang spennende lenger. Bare å kjøre til destinasjonen og se seg om etter ladestolpene. De er der, et eller annet sted.

    Burås?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Trelas sc står på Burås ca 10 km nord for Bergen på e39. Skal man øst/vest på e136 er det en omvei på et par km for å komme dit.

    Den står uansett for nærme Bergen siden turen enten akkurat har startet eller straks er over.

    Jeg stod i Bergen i 3 dager. En stikkontakt hadde holdt i massevis for min del.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    1.034
    Torget vurderinger
    1
    Eg går ut frå at de meiner Haukås. Ved Statoil.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    1.034
    Torget vurderinger
    1
    Haukås er det rette. Stopper der for å ta med meg ein kopp kaffe kvar dag når eg skal ut å selja smørjemidler til stort sett alt unnatak elbiler😊😊:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Står burås på kartet og adressen er nordre burås i alle fall...

    uansett hva det heter der burde den stått et annet sted. Og de burde hatt stikkontakter i parkeringshusene i Bergen. Nå lette jeg ikke, men virker som det er mangelvare.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    1.034
    Torget vurderinger
    1
    Det skal no vera stikkontakter i Bygarasjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Det skal no vera stikkontakter i Bygarasjen.
    For langt unna hotellet for min del. Å sette opp noen stikk burde vært enkelt. Jeg kunne godt betale ekstra for parkering for tilgang til ett av sorten også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Bevis meg feil. SSB konkluderer allerede nå med at elbiler har høyere årlig kjørelengde enn andre personbiler. Men tall er usikre da bølgen med elbiler ikke har vært på eu-kontroll ennå (som er kilden til kjørelengde)

    https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2016-04-22
    Kjører man lite har drivstoffutgiften lite å si. Hadde nylig konebilen på service, gått 18 000km på 2 år med et forbruk på litt over 0.5. Kan ikke si at 500 kroner måneden gjør så mye i en husholdning.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bevis meg feil. SSB konkluderer allerede nå med at elbiler har høyere årlig kjørelengde enn andre personbiler. Men tall er usikre da bølgen med elbiler ikke har vært på eu-kontroll ennå (som er kilden til kjørelengde)

    https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2016-04-22
    Kjører man lite har drivstoffutgiften lite å si. Hadde nylig konebilen på service, gått 18 000km på 2 år med et forbruk på litt over 0.5. Kan ikke si at 500 kroner måneden gjør så mye i en husholdning.
    På en bil prisklassen til Tesla Modell S, er drivstoffutgiften minimal i forhold til andre kostnader. At mange eiere av Tesla har kjøpt bilen med en svært gunstig valutagevinst, er ingen garanti for fremtidige nybilkunder. Oljeprisen kan gå tilbake til gamle nivåer, kronekursen kan følge etter oljeprisen. Tidlige kunder av Tesla har vunnet i valutalotteriet, gratulerer! Men første setning gjelder som regel uansett..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    1.211
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Står burås på kartet og adressen er nordre burås i alle fall...

    uansett hva det heter der burde den stått et annet sted. Og de burde hatt stikkontakter i parkeringshusene i Bergen. Nå lette jeg ikke, men virker som det er mangelvare.
    I følge enkelte er stikk-kontakter og elbil noe av de farligste som finnes. De som parkerer i borettslag sliter med å få i stand ladeplasser i garasjer og var det ikke en nytt parkeringshus i Ålesund som la ned forbud mot lading da det var så farlig. Her kan vi kanskje skylde på el bransjen som selv har hauset opp problemet for å få mer jobb....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    OK, så sett opp blå (eller røde) industrikontrakter da.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Kjører man i jobbsammenheng så er kjøregodtgjørelsen høyere for elbil også. Så sett bortifra kapitalkost og verditap er vel slil kjøring ganske gunstig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Det ser ut til at en del av elbilistene også velger å kjøre i stedet for å fly: Velger elbil i stedet for fly | Norsk elbilforening.

    Uventet, men positivt. Det kan i så fall være med å forklare noen 'långmilare'.
    Jeg vurderte å ta bilen Oslo - Sunnmøre - Oslo til juleferien, men endte opp med fly. Fly koster 6200 for familien tur/retur, og i tillegg kommer det noen hundrelapper i parkering på Gardermoen de fire-fem dagene bilen står der. Si 7k totalt sett. Med Teslaen ville direkte variable kostnader være nesten 0 + litt genrell slitasje, dekkslitasje og 1200km ekstra på telleren, men droppet bilen åkke som siden vi har to småbarn og ganske mye av ferien ville gått bort i kjøring totalt sett, det er en viss risiko for at Strynefjellet er stengt og jeg måtte nok ladet på 22kW på veien for å nå frem siden Tesla ikke har fått fingeren ut og smellt opp en hurtiglader på Lom. En times tid på 22kW firster ikke med småbarn, ei heller å måtte lade til 100% på Lillehammer sidne det tar for lang tid. Kan kjøre på SC via Dombås, men det er 1 time og 30 minutter ekstra tid.

    Hadde jeg vært alene i bilen hadde jeg dog nok tatt den siden jeg liker å kjøre Teslaen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det ser ut til at en del av elbilistene også velger å kjøre i stedet for å fly: Velger elbil i stedet for fly | Norsk elbilforening.

    Uventet, men positivt. Det kan i så fall være med å forklare noen 'långmilare'.
    Jeg vurderte å ta bilen Oslo - Sunnmøre - Oslo til juleferien, men endte opp med fly. Fly koster 6200 for familien tur/retur, og i tillegg kommer det noen hundrelapper i parkering på Gardermoen de fire-fem dagene bilen står der. Si 7k totalt sett. Med Teslaen ville direkte variable kostnader være nesten 0 + litt genrell slitasje, dekkslitasje og 1200km ekstra på telleren, men droppet bilen åkke som siden vi har to småbarn og ganske mye av ferien ville gått bort i kjøring totalt sett, det er en viss risiko for at Strynefjellet er stengt og jeg måtte nok ladet på 22kW på veien for å nå frem siden Tesla ikke har fått fingeren ut og smellt opp en hurtiglader på Lom. En times tid på 22kW firster ikke med småbarn, ei heller å måtte lade til 100% på Lillehammer sidne det tar for lang tid. Kan kjøre på SC via Dombås, men det er 1 time og 30 minutter ekstra tid.

    Hadde jeg vært alene i bilen hadde jeg dog nok tatt den siden jeg liker å kjøre Teslaen.
    Ville du virkelig 120 mil alene på dårlige vinterveier, fremfor å tatt fly?
    Selv har jeg ofte valgt fly fremfor bil og motorsykkel i det siste. Både raskere og mer komfortabelt.
    Da kan man også bruke tiden på bedre ting enn i sitte i bilen..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Er jo ikke dårlige vinterveier akkurat, og bil lokalt gir mer fleks (kan dog låne av mamma og pappa som regel). Kjøre er syv timer hver vei + pauser/lading. Fly tar i praksis 3-4 timer hver vei alt inkludert. Selve kjøreturen er 490 km, men la på litt for lokal kjøring.

    Har småbarn så en lang kjøretur alene innimellom er ikke å forakte, ellers er jeg forsåvidt enig med deg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Destinasjonslading: Jeg er p.t. hjemme hos mamma og pappa på ferie. Lader med skjøteledning (=ingen temperatursensor på støpsel) fra en stikkontakt som ble satt opp midt på 70-tallet da huset ble bygget. Lader kun med 7A siden tilstanden på kontakten er uviss. Får 6km / time lading grunnet lav spenning i utgangspunktet og noe spenningfall over 25 meter 2.5 kvadrat skjøteledning. Jeg ankom onsdag ettermiddag med ca 80 km igjen på batteriet og først i kveld vil jeg ha kommet meg tilbake til 85% batteristand - som er ca hva som trengs for neste etappe til Dombås. Nå har dette vært helt udramatisk for min del og om det var krise finnes det også offentlige 22kW-punkt tilgjengelig mot betaling (samt blomste på en parkeringsplass mens det lades). Skal første kjører videre på mandag så det går helt fint. Det hører også med til historien at jeg ladet en del mer enn nødvendig på siste SC-stopp siden jeg var kjent med fenomenet fra forrige ferietur.

    Moralen er dog at når bilen brukes daglig på destinasjon og det er lite ladestrøm tilgjengelig så tar det svært lang tid å komme seg opp mot fullt batteri igjen. Ene faktoren er forbruk selvsagt, den andre er tapt ladetid når bilen er i bruk, hvilket fort er store deler av dagen på en utflukt eller noe annet. Hvilket også er en av grunnene til at jeg mener at man ikke trenger særlig større batteri enn hva Tesla har. Det er fint å ha 600km rekkevidde slik at man kan kjøre Oslo-Trondheim uten å lade om man føler behov for det, men man skal også få ladet på stedet og komme seg tilbake. På en vanlig stikkontakt hos svigermor vil det fort ta et par døgn kontinuerlig lading. Et godt ladenettverk langs veien er mye viktigere enn et veldig stort batteri.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    1.211
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Destinasjonslading: Jeg er p.t. hjemme hos mamma og pappa på ferie. Lader med skjøteledning (=ingen temperatursensor på støpsel) fra en stikkontakt som ble satt opp midt på 70-tallet da huset ble bygget. Lader kun med 7A siden tilstanden på kontakten er uviss. Får 6km / time lading grunnet lav spenning i utgangspunktet og noe spenningfall over 25 meter 2.5 kvadrat skjøteledning. Jeg ankom onsdag ettermiddag med ca 80 km igjen på batteriet og først i kveld vil jeg ha kommet meg tilbake til 85% batteristand - som er ca hva som trengs for neste etappe til Dombås. Nå har dette vært helt udramatisk for min del og om det var krise finnes det også offentlige 22kW-punkt tilgjengelig mot betaling (samt blomste på en parkeringsplass mens det lades). Skal første kjører videre på mandag så det går helt fint. Det hører også med til historien at jeg ladet en del mer enn nødvendig på siste SC-stopp siden jeg var kjent med fenomenet fra forrige ferietur.

    Moralen er dog at når bilen brukes daglig på destinasjon og det er lite ladestrøm tilgjengelig så tar det svært lang tid å komme seg opp mot fullt batteri igjen. Ene faktoren er forbruk selvsagt, den andre er tapt ladetid når bilen er i bruk, hvilket fort er store deler av dagen på en utflukt eller noe annet. Hvilket også er en av grunnene til at jeg mener at man ikke trenger særlig større batteri enn hva Tesla har. Det er fint å ha 600km rekkevidde slik at man kan kjøre Oslo-Trondheim uten å lade om man føler behov for det, men man skal også få ladet på stedet og komme seg tilbake. På en vanlig stikkontakt hos svigermor vil det fort ta et par døgn kontinuerlig lading. Et godt ladenettverk langs veien er mye viktigere enn et veldig stort batteri.
    Sier du det - og jeg som trodde det løste alt :):)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Tesla har stort sett satt opp laderene slik at man greit kommer seg fra a til b i sørlige Norge, muligens med noen småsære unntak, selv har jeg aldri slitt med å komme meg frem. Problemet er strengt tatt om destinasjon er et stykke unna sc og det er dårlig (eller ingen) lademulighet på destinasjon og man skal stå kort tid eller kjøre mye lokalt. Det kan kreve noe planlegging, evt et stopp på 22kw eller bruke chademo-adapter.

    Blir spennende å se hva Tesla gjøre fremover med utbygging av lading. Nettet i dag er tilpasset biler med 85kwh, men modeller med mindre batteri vil trenge større ladetetthet, spesielt om vinteren. Kan heller ikke basere seg på noen få 22kw-punkt siden der fort kan bli kø om mange blir avhengige av de. En av de smarte tingene Tesla har gjort er å putte mange ladeplasser på hvert sted slik at det raskt blir ledig om det mot formodning er fullt. Så langt har jeg totalt tilbragt 5 minutter i ladekø på snart halvannet år.

    Folk har ulike behov, men kommer det en lader på Lom eller omegn regner jeg meg som fullstendig dekket. Da skal det mye til at jeg trenger lading utenfor sc eller familie/hytte. Skulle så skje finnes set sikkert et 22kw-punkt ett eller flere steder på ruten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.249
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med weld77. Tror jeg har tilbragt ca 2 minutter tilsammen i ladekø siden 2013.

    Jeg var i Trøndelag i forrige uke. Behøvde strengt tatt bare en ladestopp hver vei, men familien ville ha en ekstra pause for kaffe/toalettbesøk, så vi kunne like gjerne toppe opp batteriet med det samme. Stoppet på Hjerkinn og gikk en kort tur, registrerte 0,094 kWh/km forbruk derfra og ned. I Trøndelag sto bilen på et vanlig motorvarmeruttak over natten. Tror det hadde 10A sikring, men jeg satte ned ladehastigheten til 6 A eller deromkring. Brukte bilen lokalt på dagtid, ladet over natten, fulladet ved avreise.

    85 kWh batteri, superladere med et par hundre km intervall langs hovedveiene, og en 10 eller 16 A kontakt der bilen er parkert over natten, så er man godt dekket.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Klokket inn på småpene 0.16kwh/km fra sc dombås over Dovrefjell og til Værnes (23 mil sånn ca og netto 680 høydemeter nedoverbakke). 16-17 grader i lufta, vindstille og feriefull bil med to voksne og to barn. Tilsvarer 0.18 liter bensin på mila. Fra Sunnmøre til dombås - netto 500 meter oppoverbakke og 27 mil var snittet 0.19 kWh/km. Inkludert Strynefjellet og en hel del forbikjøringer av saktegående bobiler o.l.

    Startet 0820 og var fremme 1630 inkl lite pitstop på bakeriet i Lom og ladestopp på dombås, mao typisk samme tidsforbruk som med en fossilbil. Hadde dog ikke klart forbikjøringene opp Strynefjellet med min forrige bil grunnet korte rettdtrekninger og manglende aksellerasjon til å kunne kjøre forbi trygt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    De gangene jeg har kommet til ladestasjoner så passer ikke konnektoren og hadde den passet så måtte jeg brukt en Android eller iPhone telefon - Jeg har Windows telefon - altså ikke særlig allround disse ladestasjonene.... ???:mad:
    Jeg har en BMW i3.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Jeg ladet på grønn kontakt 22kw bare for å sjekke at det funket. Opplevdes som veldig tungvint sammenlignet med Tesla sc. Ut med kabel så låse opp laderen med SMS eller app, plugge i, plugge i bilen så SMS eller app for å stoppe lading. I tillegg må man selv ha type 2 kabel i bilen, og den er ganske tykk og uhåndterlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.390
    Antall liker
    37.249
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svenske kommunale type 2 ladere er uproblematiske. Må ha egen type 2 kabel i bilen, men det er plug & play. Ingen app, ingen betaling, ingen opplåsing. Ladestolpene har gjerne en Chademo og en type 2 pr stolpe.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Egentlig urelatert til Tesla, men jeg har nå vært 4 uker i Europa (Tsjekkia, Østerrike og Frankrike) på ferie, og hittil har jeg ikke sett en eneste el-bil, hverken Tesla, i3, eGolf eller Leaf.

    Her i Tsjekkia er det diesel som gjelder. Minst 80% av bilene er diesel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.788
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så et par danskregistrerte Teslaer på Tysklandstur. Her i Italia (har vært her 2 uker nå) er elbiler ikke-eksisterende. Derimot er det dramatisk større mengder falske øyenvipper, høye hæler og øyensminke enn i steinrøysa......:)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.221
    Antall liker
    13.726
    Jeg er på tur rundt i Norge om dagen og langs landeveien er det også fint lite elbiler å se med unntak av en del teslaer. Forsåvidt forståelig nok siden å kjøre langtur med noen annen elbil er for svært spesielt interesserte. I og rundt byene er det selvsagt en del elbiler siden de er fine å pendle med og kjøre lokalt.

    Det er en del nordmenn på elbilforum som har vært på europaturné med Tesla og gjennomgående er det temmelig prolemfritt, men Spania og Italia er utfordrende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn