Test av Dartzeel CTH-8550 i Fidelity

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er vel optimistisk å tro at en naturvitenskaplig tilnærming (måling og veing)ene og alene kan forklare reproduksjon av musikk. Desverre lider alt for mange debatter her inne av at man setter beina i den ene eller den andre leiren. En renessanse av positivisme debatten (det var vel det den het?). Desverre sjelden fruktbart. Jeg holder meg til Aristoteles.

Håvard

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Asbjørn skrev:
Det kan jo godt hende at det vil låte bedre enn med klokkerene klasse-D-forsterkere som gir deg the truth, the whole truth, and nothing but the truth.
Ha-ha-ha. Alle klasse-D variantene jeg har hørt har hatt en distinkt lydkarakter. Dette er velkjent gjennom utallige tester og tilbakemeldinger fra brukere "verden over".

Jeg har ikke hørt (din) DIY Hypex løsning, som trolig er bedre enn standard ICE. -Og sikkert "god til prisen". Men tilbakemeldinger fra folk jeg har tillit til sier at det enda er et stykke igjen til de beste tradisjonelle forsterkerne.
Selv den aller siste og hundedyre til Mark Levinson hadde en viss "klasse D egenlyd", jfr fersk test i Stereophile.

Den integrerte D-Premier er vel eneste eksemplar av arten som har fått ubetinget skryt. Skulle likt å lyttet på den.

----------

Tankekors: Erfaringene med tradisjonelle AB forsterkere er at jo mer tilbakekobling, jo bedre måler forsterkeren og dess dårligere låter den.
Tankekors II: Egenlyden i Klasse-D er ikke high end, mens lyden er euforisk god om den kommer fra noe som er dyrt og måler crap.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Haavard skrev:
Det er vel optimistisk å tro at en naturvitenskaplig tilnærming (måling og veing)ene og alene kan forklare reproduksjon av musikk
Vel... I alle fall er all musikk/informasjon på de medier man i dag leverer musikk på fanget opp av (og spilles av med) elektroniske komponenter (eller "måleutstyr", om du vil), og av det synes det naturlig å utlede at det som kommer ut av et stereoanlegg, det kan måles.

I alle fall synes jeg det er logisk.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Valentino skrev:
pedal skrev:
Asbjørn skrev:
Det kan jo godt hende at det vil låte bedre enn med klokkerene klasse-D-forsterkere som gir deg the truth, the whole truth, and nothing but the truth.
Ha-ha-ha. Alle klasse-D variantene jeg har hørt har hatt en distinkt lydkarakter. Dette er velkjent gjennom utallige tester og tilbakemeldinger fra brukere "verden over".

Jeg har ikke hørt (din) DIY Hypex løsning, som trolig er bedre enn standard ICE. -Og sikkert "god til prisen". Men tilbakemeldinger fra folk jeg har tillit til sier at det enda er et stykke igjen til de beste tradisjonelle forsterkerne.
Selv den aller siste og hundedyre til Mark Levinson hadde en viss "klasse D egenlyd", jfr fersk test i Stereophile.

Den integrerte D-Premier er vel eneste eksemplar av arten som har fått ubetinget skryt. Skulle likt å lyttet på den.

----------

Tankekors: Erfaringene med tradisjonelle AB forsterkere er at jo mer tilbakekobling, jo bedre måler forsterkeren og dess dårligere låter den.
Tankekors II: Egenlyden i Klasse-D er ikke high end, mens lyden er euforisk god om den kommer fra noe som er dyrt og måler crap.
Klasse D's undergang:

De døpte den Ice-power...og folk har dertil forventet og "hørt" kald lyd i all etteritid. Tankekors III?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Dazed
Det kan jo hende det kan måles, men man bare ikke vet helt hvordan. Et litt annet perspektiv.

Håvard

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
Valentino skrev:
pedal skrev:
Asbjørn skrev:

----------

Klasse D's undergang:

De døpte den Ice-power...og folk har dertil forventet og "hørt" kald lyd i all etteritid. Tankekors III?
Ja, enig.
Var det ikke en gang at lyden i et demorom i Horten ble dømt nedenom og hjem av mange, med spesifikke kommentarer til Midgard Oberon-forsterkerne som sto i utstyrsracket, men ikke var tilkoplet?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Haavard skrev:
Dazed
Det kan jo hende det kan måles, men man bare ikke vet helt hvordan. Et litt annet perspektiv.

Håvard
Men det er jo "målt"/fanget opp og kvantifisert i det det ble innspilt/lagret på platen. Det man ikke kan "måle" på den måten, blir i så fall heller ikke med på innspillingen og behøver ikke, og kan følgelig heller ikke, måles (eller høres) når det spilles av med et stereoanlegg.

Høres ikke det logisk ut, da?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
pedal skrev:
Asbjørn skrev:

----------

Da har da ikke vært et ensidig angrep på klasse d? Det er bare nevnt at mange nyere moduler er bedre enn de gamle, underforstått at de måler bedre...Verden går fremover, heldigvis.. 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Godt å se at ting ikke har forandret seg ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal ikke uttale meg om IcePower ASP da jeg ikke har gjort direkte sammenligning med noe annet. Men morsom er det jo at Jeff Rowland med nettopp ASP modulere har vært (og er?) referanse forsterker for Fidelity. Og at noen som har sammenlignet ASP mot DP har funnet førstnevnte til å være bedre.
Selv har jeg sammenlignet IcePower 125ASX2 mot Hypex toppmodulen og opplever sistnevnte som noe bedre.
Men som en klok person sa til meg: Før man har jevnet ut frekvensresponsen, så vet man ikke 100% hva man hører fra en forsterker. Med andre ord er mine inntrykk mest sånt subjektive greier.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Valentino skrev:
pedal skrev:
Asbjørn skrev:

----------

Da har da ikke vært et ensidig angrep på klasse d? Det er bare nevnt at mange nyere moduler er bedre enn de gamle, underforstått at de måler bedre...Verden går fremover, heldigvis.. 8)
Klasse-D er en relatrivt ny måte å konstruere forsterkere på. Når så man sist et "nytt" skjema for lineære forsterkere?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
HCS skrev:
Valentino skrev:
pedal skrev:
Asbjørn skrev:

----------

Klasse-D er en relatrivt ny måte å konstruere forsterkere på. Når så man sist et "nytt" skjema for lineære forsterkere?
Sier du at alle klasse D låter likt siden de er så nye av konstruksjon? Har det ikke kommet bedre ting siden B&O lagde de fra starten ? Menr å ha sett linker ifra Asbjørn på ting som måler bedre enn de "gamle" tingene, dvs 4-5 år..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hva er det med Dartzeel CTH-8550 som gjør at den forsvarer prisen?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@HCS:
Nei, jeg mener det omvendte. Fordi teknologien er relativt ny kommer det nye løsninger. For lineære forsterkere er det nye gamle skjemaer om igjen.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
@HCS:
Nei, jeg mener det omvendte. Fordi teknologien er relativt ny kommer det nye løsninger. For lineære forsterkere er det nye gamle skjemaer om igjen.
Jepps, takk for oppklaring..Og ja, tror du har helt rett i dette..

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Hva er det med Dartzeel CTH-8550 som gjør at den forsvarer prisen?
Det bør vel de som priser Dartzeel her til lands kunne svare på, Acoustic Tuning.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ett firma som har registrert agentur på ett gitt merke gir nok neppe noen objektiv vurdering av kvalitetene av denne.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.053
Valentino skrev:
Nei, ikke nødvendigvis.
Lenger nede nevnes Jeff Rowlands store ACE monoblokker som redaksjonen i Fidelity likte.
Disse forsterkerne har jeg ennå ikke hatt gleden av å lytte til musikk via selv, så jeg kan overhode ikke mene noe om dem.
På den annen side har vi det nye franske vidunderet Devialet som så definitivt har noe for seg.
Men den har jeg kun lyttet til musikk via under messa i Munchen - monoblokk konfigurasjon.
I fjor låt det så absolutt bra via Magico M3 høyttalere, men i år låt det påtagelig flatere og mindre engasjerende.
Nå er overhode ikke dette nok lytting til å konkludere om noe som helst, og dessuten under feil forhold.
Ingen av disse 2 produktene er spesielt billig, og pris og kvalitet henger en smule sammen i min verden.

I noen tilfeller som DarTZeel måler det "crap", og koster skjorta, men spiller allikevel så skjorta flerres av brystet og tårene triller.
Skjønn det den som vil. Jeg tror nok dessverre at emosjoner blandes inn, og man forføres slik man ønsker ;) helt på egne premisser.
Er det noe galt i det? Nei, jeg synes ikke det. Det dreier seg om min smak, min tid og mine penger.

Dere som hygger dere med ICE/Klasse D forsterkeri må for all del fortsette med det, men jeg vil altså mye heller ha en DP A5.
Kanskje kommer vi dinosaurusene luntende etter en dag ;)

Ha en strålende eftermiddag 8)

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Antall liker
5.385
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Ååååå...savner SF Power 2'en min!

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Figge skrev:
För några nummer sedan var det Rogue som var bäst, nu är det Dartzeel CTH-8550 i nästa nummer är det Devialet Premier. Och sedan.................? Och innan var det.........? Kanske dag för ett litet stopp och lite självransakan i redaktionen över sina överdådiga utlåtande? ;)
Eller den här: http://www.stereomojo.com/BFA%20TULIP%20HYBRID%20INTEGRATED%20AMP%20REVIEW.htm/BFATULIPHYBRIDINTEGRATEDAMPREVIEW.htm
Dette er riktig. Slik har enkelte anmeldere vært i mange sammenhenger.Gjelder også fra enkelte ''utenlanske'' tidskrifter jeg har lest gjennom årene. De kan rose et produkt opp i skyene en gang, for deretter og ''slakte'' det i en annen sammenheng. Kan begynne og lure på hvilken referanse de bruker. Man blir noe usikker på hvordan man skal forholde seg til slike tester, når det plutselig dukker opp et produkt som er best på allt ;) man må jo prøve og forholde seg til realiteten. mvh. Guit

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har ikke hørt denne forsterkeren, og for alt jeg vet kan den godt være verdens beste.
men en kjapp gjennomgang av headingene og uthevede sitater i siste fidelity får meg til å lure på hvor dette skal ende.

cover: "verdens beste forsterkere testes på verdens beste høyttaler"
side 13: "verdens beste?"
side 14: "dette er den beste høyttaleren vi noensinne har hatt i hus"
side 17: "her går det fra pianissimo til vulkanutbrudd"
side 20: "grensesprengende"
side 21: "her snakker vi innsyn med lupe og dynamikk av vulkanske dimensjoner"
side 22: "en helt avsindig dynamisk kontrast i både mikro og makrodimensjonen"
side 24: "urpresist"
side 26: "paranormalt"
side 30: "himmelsk"
side 32: "himmelsk 2"

lengre har jeg ikke kommet, skal bla videre etter hvert.
jada, jeg er klar over at man må bruke store ord for å fange løssalgkjøpernes oppmerksomhet, men det er kanskje en ide å svinge litt saktere enkelte steder, om ikke annet så for variasjonens skyld?

forøvrig liker jeg den nye "lydsnutter"-seksjonen.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Kan ikke bladet begynne å slenge med noe musikk hver mnd, så får man hvertfall noe for pengene....

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
357
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Mange "gode" råd nå synes jeg ::) men kan ikke se noe konkret konstruktivt fra mange her.... Canales: hvor vil du? hva er tanken din bak den iherdige leting etter store ord.... fra et av nordens hvirkelige store hifi magasin... kan du gjøre det bedre? kan dere ikke vise litt mere storsinn og og "se" litt gjennom da?... kos dere litt.... masse ord for ordene sin skyld.... skrivekløe.. nei....

FIDELITY; dere gjør så absolutt hverdagen min rikere :D Det å få sette seg ned etter en stressende dag på jobben,lese og kose seg med et blad som oser av kvalitet.. hærlig. Og alt det uoppnåelige utstyret dere tester er en fryd for øyet.Må hvirkelig si jeg gleder meg over at noen kan ta seg råd til alt det kremutstyret dere tester :D

Lev vel alle dere, som kan kose seg på andres vegne :D

og ikke glem musikken da ;)

mvh Sense.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Tør vedde en femmer eller to på at bladet Canales jobber i har hakket mer sobre anmeldelser og ditto ordbruk...

Noen ønsker seg vel eventyrfortellinger innpakka i glanset papir? Alt er en smakssak, har jeg lært av denne tråden.

;D

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
962
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
sense skrev:
Canales: hvor vil du? hva er tanken din bak den iherdige leting etter store ord.... fra et av nordens hvirkelige store hifi magasin... kan du gjøre det bedre? kan dere ikke vise litt mere storsinn og og "se" litt gjennom da?... kos dere litt.... masse ord for ordene sin skyld.... skrivekløe.. nei....
Absolutt....Canales skriver fengende og får frem essensen i sine anmeldelser. Viet Kong!!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
sense skrev:
Canales: hvor vil du? hva er tanken din bak den iherdige leting etter store ord.... fra et av nordens hvirkelige store hifi magasin... kan du gjøre det bedre?

mvh Sense.
iherdig, ja.
ca. tre minutter eller noe sånt.
kanskje fire.
under fem i alle fall.

poenget er ikke hvorvidt jeg kan gjøre det bedre eller ei.
som leser gir jeg bladet en tilbakemelding i ny og ne.
hva de gjør med denne tilbakemeldingen er jo opp til dem, de kan gjerne skylle den rett ned i dass uten av det gjør meg stort.

jeg er abonnent og støtter initiativet fidelity.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.414
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dartzeel-omtalen passa fint inn saman med resten, tykkjer no eg då.

Det er ikkje enkelt å nyansere seg når ein skriv hifi, og det er ei stor utfordring å differansiere utsegnene sine i den store samanheng. Har du brukt "beste eg har høyrt så langt", er det ei utfordring når du høyrer noko på same nivå - akkurat kva er det som gjer det beste best? Eg er iallfall sjeleglad at ein ikkje prøver seg på terningkast eller % god lyd...

Eg tykkjer siste nr Fidelity er eitt av dei mest spennande så langt, og eg ser den store utfordringa i å vurdere alle desse effektforsterkarane opp mot kvarandre. Men Knut & co gjer ein utmerka jobb når det takast utgangspunkt i Magico for å vurdere nokre av dei mest interessante forsterkarane som finnest. Det ville nok verte andre nyansar ved å vurdere dei via andre høgtalarar t.d. eit sett elektrostatar, eller noko endå meir eksotisk enn Magico (om noko slikt finnest, då).
Den røynde lesar er klar over dette - alt handlar om matching. Det kan vere på sin plass å tenkje på om akkurat dette aspektet burde vore meir utdjupa, med tanke på mindre erfarne lesarar med kjøpelyst (men vi må vel rekne med at det er trufaste fundamentalistar som rører seg i dette prissegmentet uansett..)
Ut over dette tykkjer eg det er både underhaldande og informativt å lese heile bladet. Ikkje minst likte eg mykje betre musikkomtalene denne gongen - fekk meg noko nytt å lytte til.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Jeg merker meg at meningene om Dartzeel forsterkeren er mange. Samtidig forstår jeg at det er relativt få som har hørt forsterkeren i virkeligheten.
Jeg har hørt forsterkeren spille på Magico Q5. Rett nok var rommet stort og dempingen ganske så mangelfull, men i dette rommet slet Dartzeel forsterkeren med å drive Magicoene. Den hadde klare pustevansker i mer krevende deler av de musikkstykker som ble spilt. Kan hende den låter vesentlig bedre i mindre og mer akustisk vennlige rom. Det fremsto likevel som klart at den, som de fleste andre forsterkere, hadde sine begrensninger.
Som mange andre her på sentralen har også jeg vansker med Fidelitys spåkbruk i dette tilfellet. Verdens beste?
Hvis denne forsterkeren er det, hva er da Dartzeels monoblokker til mange ganger prisen av denne forsterkeren, kanske "verdens aller beste"? Jeg må således slutte meg til de som i denne tråden maner til en mer edruelig språkbruk. Det vil nok som regel finnes andre forsterkere som kan være like gode eller bedre enn de som man til en hver tid skal anmelde.
Når dette er sagt setter jeg stor pris på bladet Fidelity og ser frem til hver utgivelse, men jeg har nok tatt endel av karakteristikkene i testene med en god klype salt etter hvert.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Zomby_Woof skrev:
Ehhhmm... "Beautiful appearance"? Der er jeg i hvert fall enig med Fidelity (Myrvold?), som kalte den "styggeste forsterkeren jeg har sett" (etter hukommelsen).

Hildrande du, for et grusomt design!
Mulig han mente måten den "presenterer" musikken på, men enig i at DartZeel ser stygt ut, ja, minner meg om et mislykka forsøk på glorete "retro" pastelldesign fra sent 70 tall / tidlig 80 tall, huff ;D Men for all del smaken er som baken vettu :) Goldmund som forøvrig også er sveitsisk har lagd noen av de aller styggeste HT jeg har sett ever IMHO ;D

Mvh :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes denne tråden er et kroneksempel på hvor forskjellig man tenker om hifi. Vi snakker om to helt ulike tilnærmingsmåter å sette sammen et anlegg på. Framgangsmåten til f.eks Asbjørn er ganske langt unna der de fleste befinner seg. Og da kommer man også til helt ulike konklusjoner med denne nevnte forsterkeren.

Det er også interessant å betrakte folk som hevder erfaring med forsterkeren når de har lyttet til den i et oppsett de ikke kjente til. I min verden, så kan man ikke si noe om en forsterkers kvalitet i anlegg man ikke kjenner grundig til.

Sier ikke dette for å henge ut noen, men bare for å peke på hvor ulike tanker vi har om hifi. Det er ikke rart det blir uenigheter og ofte snakker man nok forbi hverandre. Å forstå begge disse sidene tror jeg kan skape litt mer toleranse.

Fører begge veier til Rom mon tro? ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.393
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En til Rom og en til Mekka tror jeg vi kan si. Alle blir fornøyde så lenge de holder seg unna diskusjonen om hva som er best av Rom og Mekka.

Rom er best, forresten. ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
DoMentor skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ehhhmm... "Beautiful appearance"? Der er jeg i hvert fall enig med Fidelity (Myrvold?), som kalte den "styggeste forsterkeren jeg har sett" (etter hukommelsen).

Mulig han mente måten den "presenterer" musikken på, men enig i at DartZeel ser stygt ja, huff ;D Men for all del smaken er som baken vettu :) Goldmund som forøvrig også er sveitsisk har lagd noen av de aller styggeste HT jeg har sett ever IMHO ;D

Den blir liksom stygg på en pen måte etter at du har hørt den.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.805
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Framgangsmåten til f.eks Asbjørn er ganske langt unna der de fleste befinner seg.
Å, sier du det? ;)

Jeg er vel så gammel at jeg ble oppdratt i en tid med bærplukking og annen matauk, så jeg har en ryggmargsrefleks om å sjekke hva det vil koste meg å lage noe tilsvarende selv før jeg betaler "butikkpris", enten det er syltetøy eller tekniske duppeditter. Deretter kan jeg fundere litt på om det er verdt bryderiet, hvis det i det hele tatt er mulig å få til. Stort sett er jeg for lat, men det er likevel et glimrende utgangspunkt for å diskutere pris. Dessuten har jeg aldri sluttet med det litt barnslige "titte inni for å se hvordan den virker".

Nusse's erfaring om hvordan Dartzeel låter hvis den må jobbe litt stemmer forresten ganske bra med måleresultatene. Jeg vil tro at den blir ganske rå hvis den må levere mye strøm i vanskelige laster.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
johnnygrandis skrev:
DoMentor skrev:
Zomby_Woof skrev:

Mulig han mente måten den "presenterer" musikken på, men enig i at DartZeel ser stygt ja, huff ;D Men for all del smaken er som baken vettu :) Goldmund som forøvrig også er sveitsisk har lagd noen av de aller styggeste HT jeg har sett ever IMHO ;D

Den blir liksom stygg på en pen måte etter at du har hørt den.
Fantastisk formulering. :)

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ser forøvrig noen som klager over at effekten i DarTZeel var for liten til å drive Magico`ene. Dette leder meg litt tilbake til Oslo Plaza messa der vi fikk spilt ett spor med Hugh Masekela - Slow Train, dette sporet måtte Frode ved AT skru volumkontrollen rimelig høyt opp for at skulle komme til sin rett og det var kun på dette sporet at jeg følte forsterkeren fikk litt pustevansker på alle andre musikkstykker syntes jeg den spilte helt overlegent. Nå vet jeg av erfaring at dette Slow Train sporet har veldig lavt nivå på innspillingen og også hjemme hos meg selv må jeg virkelig opp på volumkontrollen for å få noe effekt.
Så når en ser størrelsen på rommet og sangen med lite nivå kan dette være en medvirkende årsak til at noen av oss syntes det ble litt smått med toglyder fra dette sporet ? Jeg tipper at i en mindre stue med akustiske forutsetinger for å få dette til å spille bra vil det ikke mangle noen form for å kunne spille til øredøvende høyder - også med den berømte Slow Train sporet.

Målinger er som sagt bare målinger og så lenge den låter slik den gjør er målingene glemt etter første tonedrag.

M

musicus

Gjest
orso skrev:
Jeg synes denne tråden er et kroneksempel på hvor forskjellig man tenker om hifi. Vi snakker om to helt ulike tilnærmingsmåter å sette sammen et anlegg på. Framgangsmåten til f.eks Asbjørn er ganske langt unna der de fleste befinner seg. Og da kommer man også til helt ulike konklusjoner med denne nevnte forsterkeren.

Det er også interessant å betrakte folk som hevder erfaring med forsterkeren når de har lyttet til den i et oppsett de ikke kjente til. I min verden, så kan man ikke si noe om en forsterkers kvalitet i anlegg man ikke kjenner grundig til.

Sier ikke dette for å henge ut noen, men bare for å peke på hvor ulike tanker vi har om hifi. Det er ikke rart det blir uenigheter og ofte snakker man nok forbi hverandre. Å forstå begge disse sidene tror jeg kan skape litt mer toleranse.

Fører begge veier til Rom mon tro? ;)
Vel talt!, selv om ikke vi igjen deler samme prioriteringer så deler jeg absolutt dine vurderinger her.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Skjønner ikke helt alt oppstyret!? Sånn jeg forstår "testen" var det spilt på verdens beste høyttaler som er både ukjent for Fidelitygjengen og nevnte forsterker står nok ganske godt til dennne høyttaleren siden den er brukt på stander rundt omkring på de samme høyttalere. Jeg vil også si at en integrert forsterker har et fortrinn fremfor rene effekt- konkurrenter som spiller sammen med forforsterkeren av et annet merke. Er synergieffekten gått av moten?
Jeg synes Fidelitygjengen skal ha ros for å tørre å mene at denne integrerte er tett på det beste de har hørt og skape slik entusiasme på bakgrunn av en kortere lytteseanse i Vadseths stue.
Gleder meg til en fullverdig test av denne. Dårlig er den nok uannsett ikke..

Synes det var veldig underholdende og inspirerende lesning.

Litt underholdende er det også med de som mener de har svaret på hvordan transparente forsterkere høres ut og måler.
Kommer tilbake til det siste i en tråd snart..... :)

s2a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2004
Antall liker
18
Torget vurderinger
10
Ser her at det er mye synsing og ref.til måleresultat på Dartzeel.
Man kan ikke gjøre seg opp en mening om et produkt pga. antagelser.Produktet må testes.
Har vert så heldig å høre forsterkeren flere ganger og selv testet den hjemme hos meg selv. ;D.
Personlig liker jeg forsterkeren meget godt, ut fra mine lydidealer.
Verdens beste?? Skal jeg ikke uttale meg om,da jeg ikke har hørt konkurentene i dette prisleie.
Men synes det er bra at Fidelity redaksjonen bruker CAPS LOCK på når de blir begeistret for et produkt uansett pris.
Det handler om formidling til leseren.
Det er desverre sånn at pris/kvalitet ofte henger sammen.
Tenk å kjedelig hobbyen vår ville bli vis alt skal måles og være konservativt.
Lyd handler om følelser,neve og innlevelse.
Uten det blir det grått og trist synes jeg.
Ha en god dag og nyt musikken!

Mvh.Ove

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Vel hva beviser så dette, kan det være slik at lydkvalitet ikke bestandig kan måles i grafer.
Fysjom ikke si det så høyt da !
Jo jeg har hørt den og den låter knallbra til tross for grafer som henger her og der. Hadde jeg kjøpt en om anledningen hadde vært der ? you bet !!

Topp Bunn