Asbjørn skrev:
.....
Det er også bøttevis med lyttetester, f eks fra Harman-Kardon (merker som JBL, Mark Levinson, Revel) som viser at en rett frekvensgang foretrekkes av de fleste lyttere. Så jeg mener nok at det å mekke til frekvensgangen i den lyden som til slutt når øret er prioritet #1 i denne hobbyen. #2 er å bli kvitt all mulig ikkelineær forvrengning. (Lineær forvrengning er alle avvik i frekvens- og fasegang, ikkelineær forvrengning legger til ekstra frekvenser som ikke fantes i det opprinnelige signalet, f eks harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning.)
ja, kanskje det...eller kanskje er noen typer ulineær forvrengning så ubehagelig at det kan være en lyttevennlig og korrekt strategi å bytte litt ørevennlig lineær forvrengning mot å redusere de verre formene for ulineær forvrengning...?...
om det finnes slike da...og det går an...?
Har Dartzeel gjort dette..? Tja, jeg vet ikke, målingene presentert av Stereophile ser ikke direkte tillitvekkende ut...
men kanskje er der noe der...?
Ellers re ønsket om rett frekvensgang - ikke at det ikke bør være en prioritet - men det kan jo ikke være det eneste som høres, eller så hadde all ulineariteten i høyttalere og rom dominert hele lytteopplevelsen vår, og det gjør den ikke..
jeg er i hvert fall helt overbevist om at der er for eksempel signifikante reelle forskjeller mellom pickup'er og riaa trinn, selv om forskjellen i frekvensrespons mellom disse komponentene også sikkert er mindre enn avvikene fra linjalen i høyttalerresponsen hos meg også...
så å avfeie alle komponent bytter som lite vits med begrunnelsen at forskjellene er mye mindre enn avvikene fra rett frekvensrespons for høyttaler og rom - som en kanskje kan lese enkelte på forumet - er for enkelt, og nokså misforstått....
nåja, Dartzeel kommer nok aldri å stå på min innkjøps liste....til det måler den for dårlig, til for høy pris....hadde den hatt høyere pris derimot...
mvh