johnnygrandis skrev:
Har hørt den på ganske krevende HT men skjønner ikke hvorfor ikke dette skal telle ?! Det er på grensen til det latterlige at alt må måles før det kan/skal lyttes til ett produkt. Det blir nesten litt tvangsforestillinger at noen føler de må måle absolutt alt før det kan gjøres en vurdering av ett produkt. Tror lytteopplevelsen og musikken raskt tapende om disse forestillingene blir tatt seriøst av alle som skal lytte på ett produkt. Du har jo selv skrevet innlegg om besøk du har gjort både her på sentralen og andre plasser; Har du målt alle komponentene og rommene før du ytret din mening om disse anleggene ?
Du har mange gode punkter Orso men av til trekker du deg langt utenfor sidelinjen og da blir det hele veldig rart. Ikke la alle grafene og målingene stoppe opplevelsene for deg.
Poenget er at du hører totalen i et oppsett. Du hører høyttalere med sin lyd, du hører rommets klangmessige bidrag, du hører en spesifikk frekvensrespons, og så kommer eventuelt teknisk matching mellom komponentene inn, kilden har noe å si og i tillegg kan dagsform den dagen ha innvirkning. Jeg synes ikke å bedømme en enkelt komponent i et slikt anlegg forteller så mye i grunnen.
Hadde du testet den mer grundig hjemme hos deg selv hadde det fortelt litt mer. Her kjenner du til høyttalerne, rommet, kilden og du sammenligner med noe annet. Ikke bra nok til å si noe med sikkerhet, men det gir det i alle fall en bra inntrykk av hvordan forsterkeren opptrer i det anlegget.
Har man derimot et oppsett hvor man har fjernet rommets bidrag, jevnet ut frekvensresponsen, man vet at kilden måler jevnt og at man vet hvordan forsterkeren påvirkes under spesifikk last, så begynner man å kunne si noe mer objektivt om selve forsterkeren.
Mine lytteinntrykk i ukjente oppsett er ikke noe annet enn høyst subjektive opplevelser. Hjemme har jeg litt mer kontroll på ting, men slettes ikke på alt.
Skjønner at det kan virke litt nerdete, men jeg snakker altså om å kunne si noe objektivt om en komponent. Hvis det er bare snakk om å finne ut om noe låter bra hjemme hos seg selv, er det jo bare å prøve den ut.