Det er Oblivion Coherence jeg har, HCS. Ikke like imponerende fremtoning som TA Ultra, men spiller godt.
Har fått henvendelse på PM, der det kommenteres oppsettet. Setter pris på det. Ser gjerne at flere legger igjen noen ord her da det er morsomt å høre andres løse og faste betraktninger
.
Velger å svare her, fordi det er kanskje andre som tenker i samme bane. Da kan jeg like godt avklare det her.
1) De aktive Audio Pro monitorene i racket er kun tilkoblet SB Touch og DVD-spilleren på gulvet. Cary CD-spilleren som står mellom de er altså ikke i bruk når disse benyttes, så vibrasjoner disse genererer har intet å si. Brukes av guttungen til barnemusikk og ellers til bakgrunnsmusikk.
2) Alle komponenter står på vibrasjonsdempende remedier. I tillegg er hver hylle i racket isolert vha spikes.
3) Ormebolet av kabler bak er dessverre umulig å gjøre noe med med mindre jeg kutter ned lengdene, men det får jeg ikke gjort. Vet at det ikke er ideelt, men må altså innfinne meg i det. Det er tross alt hele 15 komponenter som det kables fra og til i oppsettet. Kom gjerne med forslag på hvordan det kan løses, men etter utallige forsøk, har jeg gitt opp.
4) Ren strøm. Joda, de plastpaddene jeg brukte før var ikke bra
. Derfor en Isotek nå (man trenger vel ikke å ha alt på en gang?!). Ikke den dyreste i modellutvalget, men gir svært mye pr kr, har jeg lest. Å bruke titalltusener kr på strømrensing og strømkabler blir neppe aktuelt, med mindre jeg plutselig får masse penger mellom hendene, eller at noen klarer å vise meg logikken ved at dyre plugger og edle metaller overfører sterkstrøm bedre enn funksjonelle varianter. Da vil jeg heller forbedre akustikken, siden jeg mener det er mer å hente der. Rommet er kvadratisk og vanskelig med delvis betongvegger. Plassering av HT er høyst begrenset. Det er altså veldig mange faktorer som ikke er ideelle, så å bruke uforholdsmessig mye penger på kostbare strømrense og strømkabler blir for meg som å legge plaster på såret - litt effekt, men ikke i stil med utlegget og hva som bør utbedres. For ordens skyld, jeg bruker Oblivion og TA ellers i anlegget, så litt kabelnisse er jeg jo
. Men jeg har vel større tro på kabelgeometri enn eksklusive materialer i plugger og ledere, spes hva sterkstrøm angår. Men for all del, de som mener å høre forskjell mellom en Nordost plugg til xxxx kr fremfor en funksjonell sak til xx kr, må jo bare holde på
.
Mulig jeg går tilbake på noe av mine holdninger senere i livet. Er ingen tilhenger på fastlåsing av egen horisont