Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.797
    Antall liker
    3.320
    vredensgnag skrev:
    Og så tror jeg den også forklarer hvorfor musikkbransjen sliter, den har degradert musikken, for å tilpasse den slutt-leddet, i stedet for å bevisstgjøre brukere på hvor mye de vinner i opplevelse på å oppgradere slutt-leddet ...
    Absolutt. Men dette er jo helt i tråd med den tiden vi lever i. Heller hurtige, billige, grunne poenger som gir fort-fort penger i kassen, enn dyp refleksjon over hva som er tjenelig på sikt.

    Leste en artikkel om at baderommene i husene våre må totalrenoveres med stadig hurtigere intervall. Kanskje etter bare 8-10 år må det rives helt ned og bygges på nytt. Dette mye pga av at baderommene er konstant fuktige og ikke greier å tørke opp etter hver dusjing. Ungdom er verst og dusjer ofte og lenge, ca 3 ganger daglig m/ trening på skolen og i fritiden.
    I tillegg til at mye vann tørker ut huden, brukes dusjsåper som ytterligere tørker ut huden. Disse dusjsåpene inneholder i tillegg miljøgifter som er tilsatt for å gjøre produktet mest soft og glatt og skinnende og parfymert...og gud vet hva. Påfølgende konsekvens blir at noen da må smøre inn huden med fuktighetskremer som igjen er tilsatt unaturlige ting...som igjen fører til at noen må ha behandling på sykehus for superømfientlig hud, allergier, kreft og andre ting.
    Vi har selv skapt oss en kultur hvor vi ikke skal ha beskyttende kroppsfett og normal kroppslukt på oss, men være luktenede av frisk sommereng, alltid.

    Bare et eksempel på hvor helt feil ting kan bli når vi fjerner oss fra det naturlige. Og det er skikkelig velfortjent at vi skal få svi for det!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.298
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Det er oppfattelsen som er riktig, ikke "realitetene", for å si det sånn. Med det mener jeg at i en perfekt digital verden, hadde Cd låt mer dynamisk enn vinyl. Men sånn er ikke den digitale verden. Og opplevelsen av dynamikk i musikk har nøye sammenheng med hurtighet på transienter. Og vår øre/hjerne er ekstremt sensitivt for "tidsaspektet" i musikken.
    Helt enig. Det er spesielt hurtigheten på transienter som skiller LP ut kontra CD. Og klangflatrene på intrumentene som låter mer naturlig på LP.
    Jeg tror at skyldes mastring da det finnes riktig vellydende CD'er, men de er altså i mindretall; opplever nesten alltid at vinylutgaven låter bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Men du har rett i at innspillinger som har mye dynamikk og hvor det ikke er komprimert i masteringen, at disse låter tammere og mer udynamisk for kreti og pleti med microanlegg i stua. Men dette har med referanser, bevisthet og lyttetrening å gjøre.
    Den viktigste grunnen til den effekten er at vi sjelden gidder å finjustere volumkontrollen mellom hvert spor. Alt annet likt, vil en innspilling som er noen dB høyere låte litt fyldigere og bedre enn en som er noen dB lavere i nivå. Den effekten melder seg før du blir bevisst på at lyden har blitt "høyere". Derfor vil en innspilling som er mastret med RMS = -20 dBFS oppleves som tammere enn en med RMS = -17 dBFS, med mindre man skrur den første opp med 3 dB (eller den andre ned like mye). Når man gjør det, hører man at det mangler litt detaljer og "naturlighet" fra den innspillingen som det hadde blitt fusket med.

    For min del var det skjellsettende å få en avspillingskjede med automatisk ReplayGain. Da blir det justert for den psykoakustiske effekten av "høyere lyd", så jeg hører hvor mye som har gått tapt underveis. Selvsagt kan jeg skru opp lyden manuelt på de ihjelkomprimerte platene for å få dem til å "låte bedre", men ørene mine faller av før dette låter brukbart.

    De verst komprimerte platene er det ikke håp for uansett lyttevolum. Jeg kjøpte f eks Aerosmith's "Honkin' On Bobo" (2004) for noen år siden og hørte på den i bilen på vei herfra til Göteborg, men det fantes ikke noe driv eller rytme i musikken selv om jeg skrudde opp så høyt som anlegget i bilen tålte. Jeg hadde øresus i flere dager etterpå, men måtte innse at den platen var en tapt sak. Samme med en remastret Iron Maiden-samling. Det er bare en jevn during, uansett hvor høyt jeg spiller. Slik låter "Honkin' On Bobo":





    I utgangspunktet bra musikk, men fullstendig ødelagt. Styr unna - den plata er farlig for ørehelsen. Shame, shame, shame. Det er forøvrig det "loudeste" albumet jeg fortsatt har, men det er en klar loppemarkedskandidat.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cæcilie Norby, "Arabesque" (2011). Nedlastet som 24/96 fra Gubemusic, men jeg måtte nedsample til 16/96 før analyse med MasVis. Den bryr seg ikke om sampleraten, men går i frø hvis ordlengden er noe annet enn 16 bit. Den nedsamplingen bør ikke endre resultatet av disse målingene, etter som den "klipper bort" nedenfra og lar ting være på samme sted i forhold til full utstyring. Da ble det slik:





    Jeg synes den låter riktig bra, men spesielt dynamisk er den ikke. Den er snarere en studie i bruk av kompresjon for å skape en sound (som heldigvis ikke er sounden av digital klipping som disse hardrockerne har gjort til sin signatur).
     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.504
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da er det ikke mulig å se forskjellen mellom 24 og 16 :( 44vs96 har vel ikke noe å si. Din og min analyse ser jo helt like ut.

    Vidar
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.797
    Antall liker
    3.320
    Asbjørn, vil du ha det helt "pure" så kommer du ikke utenom SHM-SACD'ene, hvis du vil ha det digitalt. Men kanskje ikke dette er forenelig med din ikke-disc baserte verden?

    I hvertfall, disse SHM-SACD'ene er rett fra mastertape inn i DSD converter. Ingen kompresjon, limiting, EQ, whatever. Nærmere kilden kommer du ikke i dag. Og jo mer vant jeg blir med lyden fra Super High Material, jo værre blir det å lytte til vanlig polycarbonat.

    HD-tracks? -er nok ikke alltid et godt alternativ. "goodbye yellow brick road" er nettopp kommet på HD tracks. Her har de brukt en DVD-Audio master hvor det i masteringa er både komprimert litt og EQ'd litt. SHM-SACD'en er fra en helt flat 2010 DSD transfer.
    Get/gilberto låter mye dårligere på HD-tracks enn på SHM-SACD.

    Lytter nå til Bill Evans Trio "explorations", utrolig analog feeling og nærværsfølelse. Bedre enn de beste Lp'ene, sies det. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktig det, Espen, SACD'ene får jeg ikke gjort noe særlig med i et harddiskbasert system. Det er ganske synd, for det er mye som tyder på at en digital signalkjede med DSD-format hele veien kunne vært en minst like god løsning som PCM. Nok en mulighet som gikk tapt på grunn av plateselskapenes analretentive frykt for piratkopiering og like velutviklede vilje til å skyve fra seg de betalende kundene sine.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.797
    Antall liker
    3.320
    Asbjørn skrev:
    Riktig det, Espen, SACD'ene får jeg ikke gjort noe særlig med i et harddiskbasert system. Det er ganske synd, for det er mye som tyder på at en digital signalkjede med DSD-format hele veien kunne vært en minst like god løsning som PCM. Nok en mulighet som gikk tapt på grunn av plateselskapenes analretentive frykt for piratkopiering og like velutviklede vilje til å skyve fra seg de betalende kundene sine.
    Jeg drømmer litt om en ren PWM (pulse width modulation) forsterker, f.eks en NAD M2 som var konstruert som en "DSD forsterker". Da fikk man altså kryptert DSD ut av drivverk/spiller, inn i en ren PWM forsterker, og deretter signalet inn i disse nymotens høyttalere med høyteknologiske materialer (som kommer mer og mer) med minimalt av oppbrytningstendenser og kabinettresonanser, et materiale som ikke "suger" energi, som MDF gjør.

    Når jeg så tenker på den grad av åpenhet, klarhet, renhet og stofflighet jeg har i lyden i dag...Halleluja for et nærvær til den utøvende et sånt system kunne frembringe!!!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En fantastisk plate fra Springsteen:

    Utgitt -86, og er å få tak i enda. Kjøpte min nå nylig. Første av 3 discer. En absolutthelaften med god musikk og lyd. Løp og kjøp om det ikke er i arkivet.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.298
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Det er forresten fullt mulig å maltraktere et spor digitalt før det presses til vinyl også, så mediet i seg selv er dessverre ingen garanti.

    Det har du helt rett i. Dette er den verstlydende plate jeg noen sinne har hørt med stor margin. Jeg har hørt mange tusen. Nypsykedelia komplett ødelagt av forvregning og kompresjon. Elleve låter på to vinylplater - komprimert ihjel. Tror ikke jeg kommer å spille den mye pga av lyden....
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det Springsteen-albumet er bestilt! Jeg må rett og slett passe på å få tak i det før mannen bestemmer seg for å remastre det. "Five Peace Band" og "Viscera" ankom i går, så det blir da noen platekjøp utav dette, ikke bare frustrasjon.

    Hvordan ser naturlig lyd ut? Undret jeg. Og fant seks spor med naturlyder på gamle High Fidelity Reference CD 34. Her har noen rett og slett tatt med seg en to-spors digitalopptaker og en mikrofon ut i naturen og trykket på "record". Serien heter "Nature Sounds from Scandinavia".

    Dessuten fant jeg et spor på Stereophile Test CD 3 med et tilsvarende opptak fra et Formel 1-løp i Montréal (hvilken naturopplevelse!), et spor med Odd Børretzen som leser sin egen historie om "Den første nordmann" som et eksempel på alminnelig tale, og noen nedlastede spor fra Danley Sound Labs med et diesellokomotiv som starter, en Harley-Davidson motorsykkel som kjører noen runder på en parkeringsplass, og avslutningen på fyrverkeriet den 4. juli. Tilsammen skulle det bli et ganske representativt utvalg på hva slags lyder vi omgir oss med utenfor huset.





    "Ocean waves at dawn" ser litt komprimert ut, men jeg lurer på om det kanskje skyldes vindstøyen i bakgrunnen. Det blir aldri helt stille på det opptaket. Derimot lukter det formelig sjøsprøyt av det.

    Det er også litt interessant at et diesellokomotiv som starter og deretter går jevnt på tomgang produserer mer dynamisk lyd enn de fleste nyere innspillinger og remasters. Ganske nøyaktig halvparten av alle flac-filene på serveren min har mindre dynamikk enn den dieselmotoren. :'(
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt nerd, dessuten kjeder jeg meg her jeg sitter med et nesten grodd benbrudd i inngangen til påsken, så hvorfor ikke kverne noen flere tall?

    Her er anslått crest factor på samtlige spor på serveren og gjennomsnitt pr år. Det er litt tynt på tidlig 1980-tall, ettersom jeg fortsatt kjøpte mesteparten av musikken på vinyl på den tiden. Alt som er eldre enn 1980 er nødvendigvis gjenutgivelser fra forskjellige tidspunkter, uten noen bestemt sammenheng mellom opprinnelig utgivelsesår og når den ble remastret for CD eller for nedlasting. Derimot er trenden fra ca 1985 og frem til nå ganske representativ for musikken som ble utgitt på den tiden.



    Fra 19,2 dB i gjennomsnitt for 1986 til 14,9 dB i 2006. Heldigvis ser trenden ut til å ha stoppet opp i de siste par årene, men kanskje det bare er jeg som har blitt forsiktigere med hva jeg kjøper og raskere til å kaste det som er umulig å høre på.

    Her er også en annen måte å se denne trenden på i form av histogrammer for årene 1986, 1996 og 2006. Det kan se ut til at det blir lengre og lengre mellom innspillinger med riktig god dynamikk, i tillegg til at gjennomsnittet har gått kraftig ned. Det ligger nok noen skuffelser til høyre for midten her også, eksempelvis 24/96-nedlastinger som viste seg å være mastret nøyaktig på samme måte som CD-utgivelsen.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er nok du som er blitt mer kresen - men samtidig er det også blitt bevissthet omkring problemet. Det skal nok likevel noe til å vende bransjens vedtatte forestillinger om hva som skal til med musikken.

    Morsomt at du nevner naturopptak. Jeg fant to Melodiya-LPer med opptak av russiske fugler. Spilte gjennom dem hjemme før jeg sendte dem til en finsk venn som er ornitolog. Vidunderlig dynamikk i dem.

    Lyttet til Vonde Visu og Decembrists her en kveld, begge illustrerer hva trex er inne på: lytt til uttrykket som er valgt. Og det skal man selvsagt. Likevel hører jeg også at de er såpass musikalske at de uten å anstrenge seg kunne åpnet opp instrumentene mer - det ble tydelig på et par spor i Vonde Visu og i avslutningen av et Decembrist spor, der musikken løftet seg ut av bakgrunnen den ellers lå i.
    Men i Decembrists tilfelle blir det som da Springsteen skulle spille inn Seeger Sessions. Utgangspunktet er slik at det må få et tett lydbilde, om ikke er det slett ingen homage til Pete Seeger. Og samme med Decembrists som tar utgangspunkt i en fortellende irsk musikktradisjon.

    Uansett. Nå lytter jeg til Beethovens Pastorale, der orkesteret skildrer naturens lyder, og det anvendes dynamikkspenn av dimensjoner.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Så bra ;)

    Har en del (har hatt) Rush plater som er byttet/solgt til fordel for de nye best of CD-ene, men hvis de kommer i en litt bedre lydkvalitet, så kjøper man de så klart de enkeltvis igjen!

    Ser at det kommer to de luxe Cd-er ut i disse dager!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.474
    Antall liker
    3.498
    Siden vi nå har sett et Bruce album med god lyd, prøv å teste Seeger albumet hans...
    Det er neppe så god lyd på det...
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.474
    Antall liker
    3.498
    Et album med akustisk musikk, og så ser det sånn ut. Søppel.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Et album med akustisk musikk, og så ser det sånn ut. Søppel.
    Ja, jeg må forberede meg når jeg legger på den LPen. Jeg vet at jeg skal lytte til noe som later som om det er et "incidental band", som er rasket sammen for anledningen, slik Woody Guthrie og senere Pete Seeger gjerne gjorde. Det går mer på trøkk enn på nyanser, og den lyden er gjenskapt på innspillingen.
    Samtidig sitter jeg og savner detaljer og frasering, for når man leser hvem som har vært med på den innspillingen vet man at de kunne spilt hva som helst.

    Så her har vi en god illustrasjon av hva trex er inne på - likevel syns jeg dette er Springsteens Californication i forhold til hva han har gjort på andre innspillinger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos folkemusikk, sporet "Easy Rider" på Odetta's "The Tradition Masters" (2002) fikk meg til å klø meg i hodet både en og to ganger. Det kommer ut som det nest "loudeste" sporet jeg har på serveren når jeg regner fra ReplayGain-tags. ReplayGain vil skru den ned med hele 12,8 dB før avspilling. (Eller som noen sa på en Zappa-plate: "Turn it down! Don't you boys know any nice songs?") Det skulle tilsi en crest faktor på 8,8 dB. Riktig så ille synes ikke MasVis at det står til, men 12,4 dB er ille nok:



    WTF??? som kidsa ville sagt. Dette er en enslig kvinnevokal + akustisk gitar. Hvorfor legge slike historiske opptak (1957) ved -12,5 dBFS når de først skal slippes på CD? Det er ikke det at disse gamle opptakene er så støyfrie at dither-støyen ved minus nittimange dB på en CD blir spesielt forstyrrende. Toppene her er toner som hun synger mens kassegitaren gir et jevnt komp i bakgrunnen, og den digitale forvrengningen når de høye tonene hennes klippes gjør dette direkte slitsomt å høre på. Dette er rent hærverk begrunnet i en eller annen klovns ubegripelige ønske om at dette skulle "låte høyt". Synd, for dette er en farget mezzo med klassisk utdannelse som synger spirituals og blues. Det kunne vært så ufattelig bra, var det ikke for denne mastringen.

    Grunnen til forskjellen mellom MasVis' beregning av crest factor og beregningen via ReplayGain er at ReplayGain også tar hensyn til ørets følsomhet ved ulike frekvenser. Den toppen i frekvensgang rett over 800 Hz - en tone (Giss øverst i registret for en mezzosopran) som hun synger ofte og lenge - regner ReplayGain som veldig hørbar og vekter ganske tungt i beregningen. Det gjør ikke MasVis, som ser ut til å bruke en ren matematisk beregning uten vekting.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er fryktelig frustrerende, siden de CD-ene som "låter høyt" er de som låter dårligst å spille høyt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skal være sikkert. Her er en annen "WTF???", men denne gangen med positivt fortegn. Dion & The Belmonts, "Dion Hits", en ellers ikke spesielt merkverdig samle-CD på Ace fra 1986 som jeg alltid har likt, men det er kanskje et par-tre år siden sist jeg spilte den. I den automatisk genererte listen av flac-filer dukket denne opp som syvende album fra toppen mht dynamikk, mellom Chopin og Berlioz. Det måtte jeg undersøke litt nærmere.

    Jeg tipper at teknikerne hadde lært på skolen at de bør ha noen dB headroom på opptaket for å unngå forvrengning, og de tenkte kanskje ikke over at det faktisk går an å gå helt opp på et digitalt medium. Så peak på albumet ligger på -3,7 dBFS og RMS helt nede ved -25 - 30 dBFS et sted. ReplayGain skrur den opp med 5,5 dB (og håper i det lengste at det finnes nok headroom i avspillingskjeden). Men du milde som denne låter. Det første kantslaget på skarptrommen på "Runaround Sue" fikk meg formelig til å skvette til i stolen. Det låter luftig, friskt og uforvrengt. Sånn kan man også remastre en innspilling fra 1958 og deromkring.
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Egentlig en artig tråd dette. Det handler ikke bare om å forsøke å bevisstgjøre bransjeaktører. Det kaster også lys over egne preferanser og lyttemønstre. For egen del er jeg nokså altspisende, men spiser ikke alt til enhver tid. F.eks er ofte søndagen forbeholdt musikk som passer en litt trang hjelm. Får helt noia av for "høy" musikk da. Lørdagskveld slukes det meste med påfølgende anger og botsøvelser - rent musikalsk uttrykker det seg gjerne i et ønske om å spille noe som er passe luftig og lett i øregangene dagen der på. Underbevisst søker man gjerne etter faste holdepunkter i samlingen man vet vil fungere:

    En av disse er Eric Claptons: 24 nights (-91)




    Ikke verdensrekord i dynamikk, men man ser av grafene at det pulserer. Tomrom å gjenvinne balansen i.
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har muligens etterhvert fått en idè om hva som er dynamisk, og hva som ikke er. For kuriositetens skyld loadet jeg noe noe jeg trodde ville score høyt:

    Ry Cooder/Borderline (-80)


    Spilles dog ikke ofte. Dynamikk er ikke alt. Må treffe en nerve. Også mulig at digitalelektronikken ikke helt var moden dengang. Uansett litt moro å se alle sticks og hints om "full digital recording", "recorded and mixed on the 3M Digital System", etc. ;D Satte den uansett på, og den er en typisk "turn me up!" kandidat.

    Spor 10 virker jo voldsomt; det er noen hissige plukk på slidegitar som sender dynamikken til himmels. Jeg hadde glatt dempet gitaren noen db i mixen for å få litt mer all-over trøkk og driv, men så er jeg da også en komp og groove-fyr.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Voff skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har noen dubletter i samlingen, dvs. ting jeg har både på vinyl og CD. Mange vinyler har jeg digitalsert så det var lett å ta en sammenligning LP vs CD. Det meste av dette er vinyl fra 80-tallet, og CD-utgivelser fra 80-tallet. En kjapp sjekk av noen av disse viste at CD'ene hadde betydelig mer dynamikk, mens LP'ene låt helt klart "fetere" og var mer komprimert. Dette var interessant synes jeg, verdt å nevne i hvertfall. Nå har jeg ikke noe stort tallmateriale å vise til, det var bare en kjapp sjekk av et snevert utvalg plater.
    Dette er stikk motsatt av min erfaring. Hadde en periode mer enn 500 dubletter; dvs. CD og vinyl. I 99% av tilfellene låt vinylen mer dynamisk. Det er mangel på dynamikk som gjør at jeg foretrekker vinyl.
    Når var dine CD- og LP-eksemplarer fabrikert? Denne tråden viser jo at dette er et "moving target". Utsagnet ditt blir derfor vel generelt. Mr-T var mye mer presis og utfyllende med sin kontekstinformasjon.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Voff skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har noen dubletter i samlingen, dvs. ting jeg har både på vinyl og CD. Mange vinyler har jeg digitalsert så det var lett å ta en sammenligning LP vs CD. Det meste av dette er vinyl fra 80-tallet, og CD-utgivelser fra 80-tallet. En kjapp sjekk av noen av disse viste at CD'ene hadde betydelig mer dynamikk, mens LP'ene låt helt klart "fetere" og var mer komprimert. Dette var interessant synes jeg, verdt å nevne i hvertfall. Nå har jeg ikke noe stort tallmateriale å vise til, det var bare en kjapp sjekk av et snevert utvalg plater.
    Dette er stikk motsatt av min erfaring. Hadde en periode mer enn 500 dubletter; dvs. CD og vinyl. I 99% av tilfellene låt vinylen mer dynamisk. Det er mangel på dynamikk som gjør at jeg foretrekker vinyl.
    Når var dine CD- og LP-eksemplarer fabrikert? Denne tråden viser jo at dette er et "moving target". Utsagnet ditt blir derfor vel generelt. Mr-T var mye mer presis og utfyllende med sin kontekstinformasjon.
    Det er en ball man egentlig bør la ligge, og som i tillegg ikke er tråden vedkommende, trur eg. Herom strides innbilningene.

    I påsken har man jo god tid - en mulig forklaring på hvorfor vinyl kan høres bedre ut enn digitale filer:
    http://www.audioholics.com/educatio...ology/dynamic-comparison-of-lps-vs-cds-part-4

    Og litt fakta ref noen myter:
    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)

    Om vinylmastere:
    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Vinyl_Mastering
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Har noen analysert Billie Holiday "The Complete Verve Studio Master Takes"?
    • http://www.vervemusicgroup.com/artist/music/detail.aspx?pid=11447&aid=2675
    • http://www.amazon.com/Complete-Verve-Studio-Master-Takes/dp/B000BLI4NI

    Jeg har lurt på å komplettere med denne boksen, men man blir jo dessverre litt skuggredd av all denne maltrakteringen av selv gamle ærverdige opptak.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.298
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Når var dine CD- og LP-eksemplarer fabrikert? Denne tråden viser jo at dette er et "moving target". Utsagnet ditt blir derfor vel generelt. Mr-T var mye mer presis og utfyllende med sin kontekstinformasjon.
    Mine LP plater er stort sett presset på 70-tallet. CD fra 80 og 90 tall. Det som er mer interessant er hvilken platespiller/pick-up/Riaa som er benyttet. Etter min erfaring kreves det en relativt kostbare rigg for å yte vinyl rettferdighet.
    Problemet med CD er neppe systemet men mastringen. Veldig få CD'er yter CD standarden rettferdighet. Lik DVD; de fleste man kjøper har jo knapt mer enn VHS kvalitet.
    Teoretiske kvalitetsstandarder er uinterresante såfremt man ikke får dem i praksis.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Voff skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Når var dine CD- og LP-eksemplarer fabrikert? Denne tråden viser jo at dette er et "moving target". Utsagnet ditt blir derfor vel generelt. Mr-T var mye mer presis og utfyllende med sin kontekstinformasjon.
    Mine LP plater er stort sett presset på 70-tallet. CD fra 80 og 90 tall. Det som er mer interessant er hvilken platespiller/pick-up/Riaa som er benyttet. Etter min erfaring kreves det en relativt kostbare rigg for å yte vinyl rettferdighet.
    Problemet med CD er neppe systemet men mastringen. Veldig få CD'er yter CD standarden rettferdighet. Lik DVD; de fleste man kjøper har jo knapt mer enn VHS kvalitet.
    Teoretiske kvalitetsstandarder er uinterresante såfremt man ikke får dem i praksis.
    Takk for svar.

    Jeg tror du treffer spikeren på hodet i siste del (de 3 siste linjene).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Voff skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Når var dine CD- og LP-eksemplarer fabrikert? Denne tråden viser jo at dette er et "moving target". Utsagnet ditt blir derfor vel generelt. Mr-T var mye mer presis og utfyllende med sin kontekstinformasjon.
    Mine LP plater er stort sett presset på 70-tallet. CD fra 80 og 90 tall. Det som er mer interessant er hvilken platespiller/pick-up/Riaa som er benyttet. Etter min erfaring kreves det en relativt kostbare rigg for å yte vinyl rettferdighet.
    Problemet med CD er neppe systemet men mastringen. Veldig få CD'er yter CD standarden rettferdighet. Lik DVD; de fleste man kjøper har jo knapt mer enn VHS kvalitet.
    Teoretiske kvalitetsstandarder er uinterresante såfremt man ikke får dem i praksis.
    Takk for svar.

    Jeg tror du treffer spikeren på hodet i siste del (de 3 siste linjene).
    Det handler om opplevd forskjell og preferanser - man kan ikke dikte informasjon inn hvor den ikke finnes, hverken i CD eller LP mediene. Men det er plass til mer informasjon i en CD enn i en LP, så da er det opp til artistene, produsentene og lydteknikerne hva som prioriteres.

    Min lille kjepphest om foretrukken forvrengning er like gyldig her som andre steder.

    Men dette er en avsporing fra hva denne tråden handler om. Om man vil kan man lese seg øyevåt om hva som ble brukt av dynamisk kompresjon, frekvensklipping o.a. i LP-mastering på 60- og 70-tall -- og det som er av info over 15kHz er som regel harmoniske resultanter fra grunnsignalet...

    (Og for ordens skyld. Har nettopp brukt et røslig beløp på en vinylspiller, og har gått til overordentlige tiltak for å få den akkurat slik jeg ville ha den, så dette er ikke skrevet av en vinylhater.)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Kan noen teste for meg Shine on you Crazy Diamond fra Floyd sin Echoes-Best Of utgivelse og Once upon a time in the West fra Dire Straits sin Communique i Remastered utgave?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg startet selv med vinyl, men gikk tidlig over til CD og foretrekker vel det av bl.a. en del praktiske grunner og at CDer ikke slites for hver avspilling. Platespilleren (Pioneer PL-505 kjøpt sent i 1984) står stort sett ubrukt og vinylsamlingen fra (midten av) 1980-tallet er relativt beskjeden (vel 100 LPer + vel 100 singler(?)).

    Jeg har allikevel intet i mot at andre liker vinylavspilling (av ulike grunner), og tenker vel "lev og la leve". Det er ingen grunn til at de ulike musikkavspillingsmediene/-metodene ikke skal kunne eksistere side ved side i full fordragelighet.

    Jeg tror videre at Voff og hydrogenaudios wiki (se nedenfor) har rett i at noen ganger er CD-utgaven best og andre ganger er vinylutgaven best. Det hele kommer an på hvor godt håndverk man har utført underveis frem til de ulike produktene. Jeg lurer dog på hvordan det er/blir hvis både CD og vinyl produseres og avspilles optimalt (hva nå det enn er).

    Dette var en fin tekst (takk til vredensgnag):
    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)#Vinyl_always_sounds_better_than_CD

    As described below, despite decades of arguments, there is no technical proof of the sonic superiority of the vinyl medium compared to CD. One vinyl record may sound better than its equivalent CD for extremely specific reasons. That does not mean the medium as a whole is superior.

    Many people do prefer listening to music to vinyl rather than on CD or digital formats. Many of those reasons have nothing to do with actual sound quality, and have more to do with the tactile characteristics of vinyl - its "feel" - like larger artwork and its required playback ritual. Others prefer listening to CDs for a different set of reasons. There is nothing wrong with preferring vinyl to CDs, as long as the preference is honestly stated on emotional terms, or is precisely quantified and tied to subjective experience, and not obscured with (fallacious) technical appeals.
    Det sørgelige er jo at man ikke utnytter potensialet i de utviklede teknologiene. Det er en del av denne trådens tema.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn