nilsen64
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 17.06.2007
- Antall liker
- 89
Jeg håper og tror at vi er i ferd med å se slutten på galskapen nå. Harddiskbasert avspilling med ReplayGain gjør at det ikke er noen som helst fordel ved å mastre "høyt", det låter bare flatt og forvrengt. I stedet kan man få musikken til å fenge ved å gjøre det på gamlemåten med variasjoner i nivå og dynamiske "hooks". Hvis man går til motsatt ytterlighet og gjør musikken hyperdynamisk, kan man kanskje "lure" ReplayGain-algoritmen til å skru opp nivået litt mer enn strengt tatt korrekt. Jeg kan i så fall leve med det.RojohII skrev:
Godt nytt!RojohII skrev:
this album is so good it makes me want to puke. get some etymotic (or ultimate ears if you got the cash) earphones and follow my instructions.
1. At midnight drink 4 glasses of 18 year or older scotch
2. go into a dark room with some candles and a lazy boy, smoke
3. grab this cd (or the MFSL LP if your a pimp) and pump it through the earphones
4. close your eyes, listen to tracks 1-9, don't talk or be bothered.
5. keep the shotgun locked away and thank me in the morning
Well, you are now on your way to being cool. dont go messin it up listening to rap now. bye kids
Den finnes også i high-res på DVD-Audio.vredensgnag skrev:Asbjørn - du linket til denne tidligere. Denne vinylutgaven av samme spilte vidunderlig hos meg - i tillegg til å være strålende musikk er det dynamikk så man ikke tror det:
http://cgi.ebay.co.uk/Muddy-Waters-...t=UK_Records&hash=item51973ba01a#ht_500wt_824
Vi skal ikke se bort fra at artistenes stemmekvaliteter også har vært pådriver for Loudness War. Mange artister har ikke apparat, og har heller ikke et trent apparat, for å kunne begå slikt som Waters gjør her. Så har man brukt Autotune og andre knep for å rette opp på hva artistene får til, men for å kamuflere triksene har man så tydd til kompresjon og glossing.marsboer skrev:Rett og slett sjokkerende bra dynamikk. Jeg har vel nærmest aldri hørt den naturlige dynamikken i en menneskestemme blitt gjengitt så realistisk som i disse opptakene.
...
Når han røsker til litt her er stemmen rett "in your face" og det er herlig å høre på. Ikke noe kompresjon og annen elendighet som fjerner alt livet.
Tja. De har vel sine svin på skogen de også.Asbjørn skrev:Jenny Hvals "Viscera" var også utgitt på Rune Grammofon. Aner vi et plateselskap som faktisk bryr seg om kvaliteten på produktene sine?
Asbjørn skrev:Jeg håper og tror at vi er i ferd med å se slutten på galskapen nå. Harddiskbasert avspilling med ReplayGain gjør at det ikke er noen som helst fordel ved å mastre "høyt", det låter bare flatt og forvrengt. I stedet kan man få musikken til å fenge ved å gjøre det på gamlemåten med variasjoner i nivå og dynamiske "hooks". Hvis man går til motsatt ytterlighet og gjør musikken hyperdynamisk, kan man kanskje "lure" ReplayGain-algoritmen til å skru opp nivået litt mer enn strengt tatt korrekt. Jeg kan i så fall leve med det.RojohII skrev:
Edit: EBU arbeider også med ReplayGain-lignende retningslinjer for radio, og da forsvinner siste rest av fordel av "høy" mastering når en plate blir spilt på radio også. Om det noensinne var noen fordel, siden radiostasjonene mater alt gjennom sine egne kompressorer likevel.
Dimmu Borgir er djevelens eget verk!Asbjørn skrev:Av de to siste eksemplene kan vi konkludere at kompresjon er djevelens eget verk.
Svartmetall på vinyl låter også helt annerledes enn på CD. Junior er blodfan av sånt som In Flames og har begynt å kjøpe platene deres på vinyl. Gutten har ører...Dazed skrev:Det er jo sk. "symfonisk metal". I alle fall fra den skiva og utover. Der har de med strykere fra Göteborg symfoniorkester, og på plata etter, hele Praha Symfoniorkester.
Mistenker at live, så er det ganske ekstrem dynamikk i den musikken.
Fydda!!!Dazed skrev:Uha!
Dimmu Borgir, Sympozium fra Puritanical Euphoric Misanthropia:
Hallelujah!!!berxter skrev:Den helt andre enden av skalaen, 2Ls Psallat Ecclesia, og detalj av spor 5, Alleluia Letabitur iustus:
B
Er vel neppe fullstendig kompresjonsfritt dette opptaket heller... som andre enn meg (Mr. T?) har vært inne på her, finnes der knapt et opptak på denne siden av voksrullens tilblivelse som ikke er komprimert, og en "in your face" vokal skulle vel nettopp tyde på kompresjon i en eller annen form selv om vi utelukker en dedikert kompressor, vil jeg f.eks tippe på at rør (i flere ledd?), proksimitetseffekt (mikrofon!), samt teknikere som ikke gikk i "hvite frakker" )) har spilt en rolle her...marsboer skrev:http://www.amazon.com/Folk-Singer-Master-Muddy-Waters/dp/B0007YXQQO[/url]
Når han røsker til litt her er stemmen rett "in your face" og det er herlig å høre på. Ikke noe kompresjon og annen elendighet som fjerner alt livet.
Jeg har latt være å kjøpe Lars Haavard Haugens "Six Strings and the Truth" fordi jeg mistenker at dette kan være ihjelkomprimerte greier. Noen som har den og kan poste noen grafer?TerryGib skrev:Ser ut som om denne viktige tråden har stoppet litt opp.
Kjøpte nettopp Hellbillies siste - Leite etter lykka - på CD. Her har det haglet med
5-ere og 6-ere i pressen.
Halveis ut i første låt er det bare nok - som å være på et mekanisk verksted hvor sjefen står og skriker deg inni øret. Kan jo skjønne at f eks. Kvelertak driver med dette men Hellbillies?? Hvem har skylden ??? Leser på slutten av coveret: Produsert av gitarist Lars Håvard Haugen - kan han være skyldig ?? tja eller der kanskje: Mastret i ---Oasis Mastering---: Tenker hunden ligger begravet der - sjefen har vel --(what's the story)morning glory ?-- hengende i glass og ramme.
Mvh
Terry
Jepp. Det er sånn lyden var på 60 og 70-tallet: fet og bra.trex skrev:Må si jeg foretrekker lyden av hardt drevet tape, fremfor ukyndig bruk av limitere.
Det mest effektive er å ta en printscreen av denne posten og sende den i posten til Lars Halvard Haugen.Asbjørn skrev:Jeg har latt være å kjøpe Lars Haavard Haugens "Six Strings and the Truth" fordi jeg mistenker at dette kan være ihjelkomprimerte greier. Noen som har den og kan poste noen grafer?