Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Litt skryt er vel også på sin plass.

    Humcrush - Hornswoggle

    RCD 2055: Rune Grammofon 2006
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jenny Hvals "Viscera" var også utgitt på Rune Grammofon. Aner vi et plateselskap som faktisk bryr seg om kvaliteten på produktene sine?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Jeg håper og tror at vi er i ferd med å se slutten på galskapen nå. Harddiskbasert avspilling med ReplayGain gjør at det ikke er noen som helst fordel ved å mastre "høyt", det låter bare flatt og forvrengt. I stedet kan man få musikken til å fenge ved å gjøre det på gamlemåten med variasjoner i nivå og dynamiske "hooks". Hvis man går til motsatt ytterlighet og gjør musikken hyperdynamisk, kan man kanskje "lure" ReplayGain-algoritmen til å skru opp nivået litt mer enn strengt tatt korrekt. Jeg kan i så fall leve med det. ;)

    Edit: EBU arbeider også med ReplayGain-lignende retningslinjer for radio, og da forsvinner siste rest av fordel av "høy" mastering når en plate blir spilt på radio også. Om det noensinne var noen fordel, siden radiostasjonene mater alt gjennom sine egne kompressorer likevel.
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Ungdomskulen - Cry-baby

    Vow123: Voices of Wonder 2007

    Jeg prøvde å høre litt på denne men ørene var utslitt etter 2 minutter. Denne skal tilbake til Fretex.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke. MoFi-CD'en fikk meg til å skvette ut av stolen, og den gamle vinylutgaven min er definitivt ingen sinke, den heller. Sakser fra en av kommentarene på Amazon:
    this album is so good it makes me want to puke. get some etymotic (or ultimate ears if you got the cash) earphones and follow my instructions.
    1. At midnight drink 4 glasses of 18 year or older scotch
    2. go into a dark room with some candles and a lazy boy, smoke
    3. grab this cd (or the MFSL LP if your a pimp) and pump it through the earphones
    4. close your eyes, listen to tracks 1-9, don't talk or be bothered.
    5. keep the shotgun locked away and thank me in the morning

    Well, you are now on your way to being cool. dont go messin it up listening to rap now. bye kids
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Asbjørn - du linket til denne tidligere. Denne vinylutgaven av samme spilte vidunderlig hos meg - i tillegg til å være strålende musikk er det dynamikk så man ikke tror det:

    http://cgi.ebay.co.uk/Muddy-Waters-...t=UK_Records&hash=item51973ba01a#ht_500wt_824
    Den finnes også i high-res på DVD-Audio.

    http://www.amazon.com/Folk-Singer-Master-Muddy-Waters/dp/B0007YXQQO

    Rett og slett sjokkerende bra dynamikk. Jeg har vel nærmest aldri hørt den naturlige dynamikken i en menneskestemme blitt gjengitt så realistisk som i disse opptakene (har kun high-res rip av DVD-audio versjonen i FLAC-form (24bit 192kHz), så jeg vet ikke hvordan den er kontra CDen/vinylen, men basert på kommentarene på amazon antydes det at dette er den beste utgivelsen av Folk Singer)
    Når han røsker til litt her er stemmen rett "in your face" og det er herlig å høre på. Ikke noe kompresjon og annen elendighet som fjerner alt livet.

    Selv om det er mengder med opptaksmessige svakheter fordi opptaket er gammelt er realismen utrolig bra. Jeg kan ikke fatte og tro at noen i hele verden kan mene at dagens poputgivelser låter bedre enn dette om de hadde kunnet høre på forskjellen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    marsboer skrev:
    Rett og slett sjokkerende bra dynamikk. Jeg har vel nærmest aldri hørt den naturlige dynamikken i en menneskestemme blitt gjengitt så realistisk som i disse opptakene.
    ...

    Når han røsker til litt her er stemmen rett "in your face" og det er herlig å høre på. Ikke noe kompresjon og annen elendighet som fjerner alt livet.
    Vi skal ikke se bort fra at artistenes stemmekvaliteter også har vært pådriver for Loudness War. Mange artister har ikke apparat, og har heller ikke et trent apparat, for å kunne begå slikt som Waters gjør her. Så har man brukt Autotune og andre knep for å rette opp på hva artistene får til, men for å kamuflere triksene har man så tydd til kompresjon og glossing.

    Okke som - glad man har slikt å kunne nyte, midt i all smørja som utgis.
    Den tyske pressingen jeg har linket til over anbefales sterkt om man vil blåse noen ut av lyttestolen med "en gammel LP".
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Asbjørn skrev:
    Jenny Hvals "Viscera" var også utgitt på Rune Grammofon. Aner vi et plateselskap som faktisk bryr seg om kvaliteten på produktene sine?
    Tja. De har vel sine svin på skogen de også.

    Motorpsycho - Heavy Metal Fruit.

    RCD2093: Rune Grammofon 2010

    For de som spiller vinyl så er LPen vesentlig bedre mastret enn dette.
     

    Vedlegg

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Asbjørn skrev:
    RojohII skrev:
    Jeg håper og tror at vi er i ferd med å se slutten på galskapen nå. Harddiskbasert avspilling med ReplayGain gjør at det ikke er noen som helst fordel ved å mastre "høyt", det låter bare flatt og forvrengt. I stedet kan man få musikken til å fenge ved å gjøre det på gamlemåten med variasjoner i nivå og dynamiske "hooks". Hvis man går til motsatt ytterlighet og gjør musikken hyperdynamisk, kan man kanskje "lure" ReplayGain-algoritmen til å skru opp nivået litt mer enn strengt tatt korrekt. Jeg kan i så fall leve med det. ;)

    Edit: EBU arbeider også med ReplayGain-lignende retningslinjer for radio, og da forsvinner siste rest av fordel av "høy" mastering når en plate blir spilt på radio også. Om det noensinne var noen fordel, siden radiostasjonene mater alt gjennom sine egne kompressorer likevel.

    Tror nok det er en korrekt antagelse. Ved at snart all musikk går over til (i en eller annen form) databasert avspilling, kan man lage mekanismer og standarder på en enklere måte og som gir mer valgfrihet for lytteren.

    Loudness på eller av, som det var før i tiden.....

    Man kan i hvert fall håpe.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Måtte sjekke denne - Electronica som gikk i heavy rotation hos meg for noen år siden. Hva om den var komprimert ad helvete til.

    Neida, ser bedre ut enn det meste som utgis for tiden - og det gis ingen kroneis for å gjette hvilke spor som er blitt spilt mest.

    Goldfrapp.
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tipper på tittel-låta ;)
    Nå var du kjiip vredens.... kroneis koster jo bare kr. 10 på Statoil for tiden ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.460
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei apropos elektronika.
    Lytter akkurat til en fransk artist kalt Nicolas Jaar.. Elektronika så det holder.
    http://www.nicolasjaar.net/

    Men dette låter da vitterlig veldig bra synes jeg.

    Har ikke lyttet gjennom hele albumet men det lille jeg har hørt til nå anbefales.

    Her er masvis fra 1. sporet.




    EDIT: Men ikke alt ser like bra ut. Men mye...
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Av de to siste eksemplene kan vi konkludere at kompresjon er djevelens eget verk. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I bilradioen hørte jeg nettopp et intervju med to jenter som hadde fløyet til Oslo fra Australia for å oppleve Dimmu Borghir i Spektrum sammen med et symfoniorkester - "because of the symphonic quality of their music."
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo sk. "symfonisk metal". I alle fall fra den skiva og utover. Der har de med strykere fra Göteborg symfoniorkester, og på plata etter, hele Praha Symfoniorkester.

    Mistenker at live, så er det ganske ekstrem dynamikk i den musikken.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Av de to siste eksemplene kan vi konkludere at kompresjon er djevelens eget verk. ;)
    Dimmu Borgir er djevelens eget verk!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Det er jo sk. "symfonisk metal". I alle fall fra den skiva og utover. Der har de med strykere fra Göteborg symfoniorkester, og på plata etter, hele Praha Symfoniorkester.

    Mistenker at live, så er det ganske ekstrem dynamikk i den musikken.
    Svartmetall på vinyl låter også helt annerledes enn på CD. Junior er blodfan av sånt som In Flames og har begynt å kjøpe platene deres på vinyl. Gutten har ører...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har sansen for en del sånt sjøl, jeg.

    Jeg klarer aldri å la være å fortelle om hva en tidligere kollega av meg, en dødsmetal-fan fra Stockholm, alltid omtalte In Flames som: "Dagis-döds"! :)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    marsboer skrev:
    http://www.amazon.com/Folk-Singer-Master-Muddy-Waters/dp/B0007YXQQO[/url]

    Når han røsker til litt her er stemmen rett "in your face" og det er herlig å høre på. Ikke noe kompresjon og annen elendighet som fjerner alt livet.
    Er vel neppe fullstendig kompresjonsfritt dette opptaket heller... som andre enn meg (Mr. T?) har vært inne på her, finnes der knapt et opptak på denne siden av voksrullens tilblivelse som ikke er komprimert, og en "in your face" vokal skulle vel nettopp tyde på kompresjon i en eller annen form – selv om vi utelukker en dedikert kompressor, vil jeg f.eks tippe på at rør (i flere ledd?), proksimitetseffekt (mikrofon!), samt teknikere som ikke gikk i "hvite frakker" :))) har spilt en rolle her...

    mvh e
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.688
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Bergen
    Ser ut som om denne viktige tråden har stoppet litt opp.
    Kjøpte nettopp Hellbillies siste - Leite etter lykka - på CD. Her har det haglet med
    5-ere og 6-ere i pressen.
    Halveis ut i første låt er det bare nok - som å være på et mekanisk verksted hvor sjefen står og skriker deg inni øret. Kan jo skjønne at f eks. Kvelertak driver med dette men Hellbillies?? Hvem har skylden ??? Leser på slutten av coveret: Produsert av gitarist Lars Håvard Haugen - kan han være skyldig ?? tja eller der kanskje: Mastret i ---Oasis Mastering---: Tenker hunden ligger begravet der - sjefen har vel --(what's the story)morning glory ?-- hengende i glass og ramme. :)

    Mvh
    Terry
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    @espege
    Det var nok meg som var innpå dette. Ja - ingen ting er helt uten komprimering. Allerede når lyden når mikrofonen taper man dynamikk. I de gode gamle dager så ble det litt komprimering her og der siden man ikke hadde peak-metre, og analog tape gikk jo fort i metning - men viktig: det var mild komprimering, og det låt ikke stygt. Det er fort gjort å miste 15-20 dB i peakene på denne måte, og uten at noen har sjangs til å høre det direkte som klipping eller komprimering.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Må si jeg foretrekker lyden av hardt drevet tape, fremfor ukyndig bruk av limitere.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    16
    Kan vi ikke gå sammen,og så mange som mulig finne fram til de forskjellige artistenes mailadresser,fanklubber,plateselskap,agenter osv. Ikke så nøye,men så nærme de aktuelle artistene som mulig,og så mange henvendelser som mulig. Dette for nå å påpeke at galskapen har gått langt nok! Man kan si hva man vil om musikktyper som gammaldans og norsk/svensktop/danseband-musikk,men de har enda ikke gått i denne fella.Få de andre artistenes produsenter på kurs dit de enda kan å spille inn skikkelig lyd!!
    Vil de at plater skal bestå som handelsvare,så må de innse alvoret i dette! Jeg tror faktisk at dette svineriet er en del av grunnen til at salget svikter. Hvem gidder å betale for noe man blir svett i ørene av??
    Mvh Rune :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.830
    Antall liker
    38.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    TerryGib skrev:
    Ser ut som om denne viktige tråden har stoppet litt opp.
    Kjøpte nettopp Hellbillies siste - Leite etter lykka - på CD. Her har det haglet med
    5-ere og 6-ere i pressen.
    Halveis ut i første låt er det bare nok - som å være på et mekanisk verksted hvor sjefen står og skriker deg inni øret. Kan jo skjønne at f eks. Kvelertak driver med dette men Hellbillies?? Hvem har skylden ??? Leser på slutten av coveret: Produsert av gitarist Lars Håvard Haugen - kan han være skyldig ?? tja eller der kanskje: Mastret i ---Oasis Mastering---: Tenker hunden ligger begravet der - sjefen har vel --(what's the story)morning glory ?-- hengende i glass og ramme. :)

    Mvh
    Terry
    Jeg har latt være å kjøpe Lars Haavard Haugens "Six Strings and the Truth" fordi jeg mistenker at dette kan være ihjelkomprimerte greier. Noen som har den og kan poste noen grafer?

     
    M

    Mr-T

    Gjest
    trex skrev:
    Må si jeg foretrekker lyden av hardt drevet tape, fremfor ukyndig bruk av limitere.
    Jepp. Det er sånn lyden var på 60 og 70-tallet: fet og bra.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.778
    Antall liker
    3.929
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Jeg har latt være å kjøpe Lars Haavard Haugens "Six Strings and the Truth" fordi jeg mistenker at dette kan være ihjelkomprimerte greier. Noen som har den og kan poste noen grafer?
    Det mest effektive er å ta en printscreen av denne posten og sende den i posten til Lars Halvard Haugen.
    Adressen er: Nordagutuvegen 301, 3812 Akkerhaugen

    Han er formodentlig et tenkende menneske.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg postet for en liten stund siden en MasVis av Moody Blues' Every Good Boy Deserves Favour (-97 remaster) i Hva lytter du til i dag?, hvor jeg klagde min nød over lyden da jeg kjøpte den etter å ha gledet meg over samme plate på vinyl forut. Slik så det ut:

    Litt overrasket over at det ikke så ut til å være helt rasert, selv om jeg ikke spiller platen lenger. ??? Anyway, jeg bestilte likegodt -86 utgaven og kjørte også den gjennom MasVis:

    Ikke store forskjellen kanskje? Ble faktisk overrasket selv etter å ha sett grafene. Trodde kanskje de låt likt, bare litt forskjell i volum?

    Vel, jeg sammenlignet litt med ørene, og tror jeg skjønner hvorfor ikke remasteren ble spilt, mens den gamle klinger bra i ørene. Orginalen fra 86 låter balansert og ting står i riktig proporsjon til hverandre. Remasteren er hørbart tuklet med. Den er mer "in your face". Mer av alt liksom. Varmere, mer vokal, mer bass, mer diskant, mer lyd, mer masete. Dog ingen store utslag på crestfakroren. Likevel forteller ørene meg at den gamle er riktigere og nærmere det jeg husker fra vinylutgaven. Godt kjøp med andre ord. :)
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Må man være flat for å bli hørt

    Andreas Slettholm (journalisten som skrev hifiartikkelen for en stund siden) kommer i dagens Aftenposten (på kommentarplass musikksidene) inn på denne trådens tema.
    Det er bra.

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn