Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    Det blir pinlig når de må trekke en Coltrane-serie, eller Linn må fjerne hele katalogen til en leverandør. I sistnevnte tilfelle var forklaringen at man hadde gjort en feil idet katalogen ble kopiert over på Linns server, men det er gått lang tid nå uten at det er blitt rettet opp.

En nisje med barnesykdommer, som må gå seg til; eller også grunn til å ikke fnyse når det blir 50/50 utfall mellom High-Res og Redbook i en stor test der 600 ulike lytter til musikken?

Kanskje vi ikke er beslektet med flaggermus likevel.

I tillegg er det mye forvirring. Som innehaver av iTrax skriver (han har også mange hundre utgivelser på samvittigheten, og mener det er mange fortrinn ved HighRes innspillinger, og at disse går langt utenpå analog, når det gjøres rett):

Det blir ikke high-res bare fordi man har tatt en innspilling mastret på tape og dumper den over i en ny container; da er det bare gammel oppløsning i en ny container.
    Man må gjøre opptak i HighRes, og bearbeide i High-Res, for å få High-Res. Ellers kan man bare fortsette å nyte i gammel tapning.

(Og da har vi selvsagt ikke sagt et ord om alt tullet som begås med disse stakkars filene når de skal "forbedres", som er trådens egentlige tema).

Nyt musikken.

Slår igjen ett slag for et system hvor det blir laget 2 versjoner ut fra miks. En blir værende som den er, med den dynamikken og oppløsningen den ble tatt opp i (som kan variere fra 24/44.1 til 24/192) og distribuert i ett eller annet lossless-format. En slags "engineers choice's" versjon :).

Og en kommersiell versjon, distribuert i MP3 pluss PCM og banket flatt som et strykebrett om ønskelig. Ta så 50% mer for den versjon det er gjort minst med (for å veie opp for mindre etterspørsel), og alle skulle være fornøyde.

Kan ikke forstå at dette skulle være så vrient å få til.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    "Ta så 50% mer for den versjon det er gjort minst med "

Less is more! Ingen tvil om det! ;D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Asbjørn skrev:
    f skrev:
    Det står mange sider om loudness war i det siste nummeret av Lyd og Bilde!
    Det var et godt tips. Den artikkelen er riktig, riktig god. Skrevet av Geir Gråbein Nordby og inneholder intervjuer med flere artister og produsenter i forskjellige musikkstiler. De er ikke noe mildere i språkbruken enn hva vi har vært i denne tråden: "lydkvalitetens skandaløse forfall", "knuser alt til dritt og helvete." Forhåpentligvis får den litt innflytelse i bransjen ettersom den er skrevet av aktive musikkfolk heller enn gretne hifi-gubber. ;)

Dette er altså i L&B 5/2011. Les den!

Prøvde forresten å høre på Paul Simons nyeste. Trykket på "stop" midtveis i første spor. Kastes.
    Det er som du sier meget viktig, at personer i musikkbransjen setter foten ned, og begynner å tenke kvalitet, og ikke bare kvantitet, for øvrig så er reportasjen i det siste Lyd og Bilde av Geir G. Norby meget god, men han tar vel alt, og alle under en kam?

Denne bransjen, og hobbyen vår er i fritt fall, så det er bra at noen velger å si ifra ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Kan grupper som Caesar's (Palace) bli pålagt straffeskatt når de lager slikt?
    (Jerk it Out) Pengene kan brukes på kvalitetsproduksjoner.

Det røde betyr klipping. Verdensrekord.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Det blir pinlig når de må trekke en Coltrane-serie, eller Linn må fjerne hele katalogen til en leverandør. I sistnevnte tilfelle var forklaringen at man hadde gjort en feil idet katalogen ble kopiert over på Linns server, men det er gått lang tid nå uten at det er blitt rettet opp.

En nisje med barnesykdommer, som må gå seg til; eller også grunn til å ikke fnyse når det blir 50/50 utfall mellom High-Res og Redbook i en stor test der 600 ulike lytter til musikken?

Kanskje vi ikke er beslektet med flaggermus likevel.

I tillegg er det mye forvirring. Som innehaver av iTrax skriver (han har også mange hundre utgivelser på samvittigheten, og mener det er mange fortrinn ved HighRes innspillinger, og at disse går langt utenpå analog, når det gjøres rett):

Det blir ikke high-res bare fordi man har tatt en innspilling mastret på tape og dumper den over i en ny container; da er det bare gammel oppløsning i en ny container.
    Man må gjøre opptak i HighRes, og bearbeide i High-Res, for å få High-Res. Ellers kan man bare fortsette å nyte i gammel tapning.

(Og da har vi selvsagt ikke sagt et ord om alt tullet som begås med disse stakkars filene når de skal "forbedres", som er trådens egentlige tema).

Nyt musikken.
    Hvis man bruker betegnelsen High-Res som en fellesbetegnelse for alt som har flere bit eller høyere samplingshastighet en Red-Book så er jo dette en korrekt betegnelse. En High-Res innspilling er noe annet, og vil sikkert være angitt i liner-notes e.l.

Det er vel ikke så mange som kjøper en 24/96 versjon av ei Coltrane-skive fra slutten av 50-tallet som faktisk tror at dette er High-Res i vår forståelse av begrepet? Feks sies det i iTrax utdraget at det er bare tull å overføre en gammel master-tape til et "High-Res" format. Egentlig er det vel også tull å overføre det til Red-Book med samme begrunnelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Ettersom Muddys Folk Singer er nevnt; her er'n i MFSLs utgave:

Et lite løft i mellomtonen er det vel, og såvidt jeg husker var ikke de to siste sporene med på originalutgivelsen.
    Det der var et godt tips! For de som måtte være i tvil om hvordan ekte dynamikk låter: Start her.

Utgivelsen er fra 1992, men den finnes ennå som både brukt og New Old Stock til forholdsvis overkommelige priser via Amazon og andre. http://www.amazon.com/Folk-Singer-Muddy-Waters/dp/B000000ISZ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, kanskje et lite tegn på at noe begynner å snu. Først Eric Bibb "Friends" (Manhaton 2004), så samme mann med "Diamond Days" (Telarc Blues 2006) og til slutt "Booker's Guitar" (Telarc Blues 2010). Ikke på "Folk Singer"-nivå ennå, men det er gått et par dB i riktig retning mellom hver plate.

2004:

2006:

2010:

Vedlegg

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Kunne slått et slag for "the loudness war" i dag.

Med smatte&dille Frans bak meg, var det greit at alt var like høyt i musikken, så det gikk an å nyte morgen kaffen littegrann.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ØivindJ skrev:
    Kunne slått et slag for "the loudness war" i dag.

Med smatte&dille Frans bak meg, var det greit at alt var like høyt i musikken, så det gikk an å nyte morgen kaffen littegrann.
    Bob Katz mener at busskompressoren bør sitte i avspillingsutstyret, slik at lytteren kan tilpasse dynamikken etter lyttesituasjonen uten å måtte forholde seg til en "worst case"-mastering. Det er et godt poeng, men vi er altså ikke der ennå.

Jeg fikk en liten stabel CD'er fra Mobile Fidelity Sound Labs (blant venner kjent som MFSL eller MoFi) rett før helgen. Dette er ting som fortsatt er i salg fra deres webshop. (http://www.mofi.com/store/pc/home.asp)

Det virker som om MoFi har vært ganske immune fra loudness-galskapen hele veien. Her er et par eksempler, Marc Cohn "marc cohn" (1991, remastret 2007) og Beck "Sea Change" (2002, remastret 2009):

Dette låter veldig riktig. Om MoFi-utgivelser låt bedre enn standardutgivelsene for noen år siden, så er forskjellen ganske enorm nå som standardutgivelsene er smadret av loudness-galskapen. Så langt har alt jeg har kjøpt - nytt eller brukt - fra MoFi vært kvalitetsvare. $ 29.99 pr CD er heller ikke all verden når dollarkursen vaker rundt 5,50. Generell anbefaling og oppfordring - støtt MoFi!

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Denne butikken skal jeg huske å sjekke ved neste platekjøp. Godt initiativ!

Mvh

M

Mr-T

Gjest
    Voff skrev:
    Man skrev:
    Jepp. Han startet så å si på egenhånd Loudness wars (brickwall-versjonen that is) med Californication, og står bak Death Magnetic, samt ødeleggelsen av flere andre album :)
    Var ikke Steve Lillywhite en av de første sånn tidlig på 80-tallet?
    Litt urettferdig. Steve sto bak mange glitrende album og band på 80-tallet, blant annet Big Country. Denne grafen er bevis nok for at denne krigen ikke hadde startet enda: Big Country - The Seer:

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Det har vært litt hausing av såkalte SHM-CDer her i det siste, så da jeg var borte og besøkte en annen lydfrik i helga passet jeg på å låne med meg Eagles Hotel California og Alan Parsons Eye in the Sky. Disse var iflg vedkommende "svært bra" lydmessig. Jeg har fra før hørt Yes Big Generator uten å bli videre overbevist, men det er kanskje litt lite å basere en konklusjon på.

For de som ikke har fått det med seg er SHM-CD CD-plater med ekstra transparent polykarbonat, eller som de selv liker å forklare det:

"The high quality SHM-CD (Super High Material CD) format features enhanced audio quality through the use of a special polycarbonate plastic. Using a process developed by JVC and Universal Music Japan discovered through the joint companies' research into LCD display manufacturing, SHM-CDs feature improved transparency on the data side of the disc, allowing for more accurate reading of CD data by the CD player laser head."

Jeg har gjort sammenligning med førstepressinger av Hotel California (#103-2), og Eye in the Sky (#258 718). Jeg passet på å lytte litt til hver av SHM-CDene via hodetelefoner ut fra Mac'en ettersom jeg likevel skulle rippe dem. Eye in the Sky hørtes i første omgang normal ut, men hadde en del høyere nivå enn orginalen. Hotel California derimot, det var saker! Det hender seg at Apogee Duet'en går i rødt enkelte ganger, men her var det rødt hele tiden. Dette har jeg aldri noensinne opplevd. Grunnen til det kan dere se under.

Dette er orginalen (#103-2). Fantastisk dynamikkomfang.

Her er SHM-CD versjonen. Dette er ren og skjær søppel!

Eye in the Sky orginalversjon #258 718.

SHM-CD.

Jeg prøvde å resample SHM-CD versjonen av Eye in the Sky via Weiss Saracon med -5dB, men det var alt for mye som var borte fra orginalen pga klipping. Klarte derfor ikke å gjøre noen skikkelig sammenligning.

En ting er helt sikkert. Hvis de tre SHM-CDene jeg har hørt er representative for dette "formatet" er dette ren og skjær svindel. En ting er å ta seg fullt betalt for vanlige remastrede loadness-war CDer. Disse CDene selges for en pris som ligger minst 50% over dette. Dere som kjøper/har kjøpt disse CDene er garantert blitt lurt. Det er ingen annen forklaring.

Hvordan det da ser ut med disse nye SHM-SACDene er et interessant spørsmål. Her er det selvfølgelig ikke så lett å sjekke innholdet. Hvis noen har mulighet for dette hadde det vært morsomt å se resultatet her i tråden.

Hvis noen mener jeg har hatt uflaks hitill kan dere gjerne sende meg noen eksemplarer for test.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Men det er jo ren og skjær svindel.
    Helt vanlig fremgangsmåte - først finne på noe dilldall om at en spesiell plast gjør noe med lesingen av 1 og 0; deretter pushe musikken, legge inn litt bass og topp, og solgt blir det.

Gidder ikke diskutere slikt lenger - på Steve Hoffman forum har de tråder om SHM-CD og hvor vidunderlig det er at man nå får tilgang til slikt. Og de som lager dem bruker en CD av musikken, trikser litt i bordet og brenner det over på nyplasten.

Hva ønsker folk å oppnå når de barberer en låt som Hotel California slik?

SHM-SACD skal være noe annet.

torsken

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Antall liker
    1
    Som ett utgangspunkt inneholder ikke SHM-CDene nye mastringer men tidligere tilgjengelige mastringer som da ofte er komprimert ihjel. Mange av SHM-SACDene inneholder nye mastringer gjort uten bruk av digital kompresjon og låter meget bra.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    torsken skrev:
    Som ett utgangspunkt inneholder ikke SHM-CDene nye mastringer men tidligere tilgjengelige mastringer som da ofte er komprimert ihjel. Mange av SHM-SACDene inneholder nye mastringer gjort uten bruk av digital kompresjon og låter meget bra.
    SHM-CD blir markedsført som et audiofilt alternativ til "vanlige" CDer. Det skulle i utgangspunktet bety at man brukte det beste tilgjengelige materialet som basis for disse.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Helt vanlig fremgangsmåte - først finne på noe dilldall om at en spesiell plast gjør noe med lesingen av 1 og 0; deretter pushe musikken, legge inn litt bass og topp, og solgt blir det.
    Jeg hadde en liten teori om at disse CDene ville spille veldig likt en rippet standard CD som så blir brent ut på en CD-ROM. Disse gir en mer "analog" lyd enn standard CDer, noe som muligens henger sammen med redusert jitter pga at laseren har mindre problemer med lesingen. Ettersom det tydligvis byr på problemer å finne en ikke-remastret SHM-CD er det umulig å gjøre noen meningsfulle sammenligninger.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Disse gir en mer "analog" lyd enn standard CDer, noe som muligens henger sammen med redusert jitter pga at laseren har mindre problemer med lesingen.
    Se svar #1178

;)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    CD-plater med ekstra transparent polykarbonat
    I call bullshit!
    Det behøver i utgangspunktet ikke å være det. Jeg har ingen anelse om det er plasten i seg selv som skal bidra til disse forbedringene, men det skjer saker og ting hvis du påfører Auric Illuminator på en vanlig CD. Dette stoffet skal bidra til en optisk forbedring (bedre transparens) av plastoverflaten. Det er feks et supermiddel på billige plastsolbriller, og forbedrer klarheten betraktelig, så det er ingen tvil om at det fungerer som beskrevet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    631
    ayaboh skrev:
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    CD-plater med ekstra transparent polykarbonat
    I call bullshit!
    Det behøver i utgangspunktet ikke å være det. Jeg har ingen anelse om det er plasten i seg selv som skal bidra til disse forbedringene, men det skjer saker og ting hvis du påfører Auric Illuminator på en vanlig CD. Dette stoffet skal bidra til en optisk forbedring (bedre transparens) av plastoverflaten. Det er feks et supermiddel på billige plastsolbriller, og forbedrer klarheten betraktelig, så det er ingen tvil om at det fungerer som beskrevet.
    Så nullene blir mer nullete, og enerne blir mer enete???

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Barbaresco skrev:
    Så nullene blir mer nullete, og enerne blir mer enete???
    Du må prøve å følge med. Hvis slike ting medfører mindre jitter så har det en funksjon.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Enten er plasten gjennomsiktig nok til at laseren trenger gjennom og blir reflektert tilbake på de blanke punktene, og musikken lyder "perfekt" (som i "akkurat slik cd-en er innspilt"), ellers er den ugjennomtrengelig for laserlyset, og det blir ingen lyd. Dette er helt enten/eller. (Eller "digitalt" om du vil. Hø, hø!) At lyden skulle bli annerledes av at plasten i platene var mer eller mindre transparent er helt og fullstendig meningsløst.

...Men folk har trodd på (og brukt penger på) mer utrolige ting før. jeg kjøpte "CD Stoplight" grønn tusj i 1990 eller deromkring selv, jeg. :)

Haha! Dritten finnes enda:

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=AP-CDSL

V

vredensgnag

Gjest
    Det er tydelig at vi nå står overfor audiofiliens forbannelse nummer 2.

Ett er at plateselskapene selv utgir dårligere og dårlige versjoner av musikk man kjenner (dvs. mindre detaljert, dårligere oppløst og med innsnevret dynamikk.)

I tillegg melder det seg nå drøssevis av firma på banen som skal gjenutgi musikk - noen få av disse går til verket i god ånd, andre ønsker å utnytte lovgivning i områder der copyright er tidsbegrenset.
    Så nå får vi slike utgivelser som dette - det ser tilforlatelig ut, inntil man undersøker litt.

http://www.pristineclassical.com/LargeWorks/Jazz/PAJZ009.php

Dette er et selskap som utgir musikk med utløpt copyright. Den kopieres gjerne fra LP, man mikser og trikser i pulten, og så gjøres det tilgjengelig som download.
    Dette i tillegg til alt lureri gjennom HD-Tracks, Linn, o.a. Eller påstander om "bedre plast som gir et mer analogt lydbilde" ---

Synd at denne bransjen er så full av skitstøvler som utnytter at innbilningskraften er uendelig når det gjelder entusiasters lyst til å bli entusiastiske.

Selv med LP-utgivelser må man passe på nå!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Synd at denne bransjen er så full av skitstøvler som utnytter at innbilningskraften er uendelig når det gjelder entusiasters lyst til å bli entusiastiske.
    Jeg fikk akkurat en fantastisk forretningsidé! Jeg kan begynne å selge "high-end ørerens". Det ville forberde lydopplevelsen mye mer enn veldig mange andre produkter folk betaler i dyre dommer for, og siden det beviselig vil fungere, er jeg litt mindre svindler enn verstingene! :)

Rebranded Revaxør til 5-600 Kr pr. flaske, og en liten omtale i TNT Audio, så vil min lykke være gjort!

Køen for investorer starter til høyre. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Kreftene bak pristineclassical - primært Andrew Rose - har naturligvis gjort noe veldig smart.

Man kjøper seg et vidunderlig sted (Rose syns Frankrike hadde mye å by på) - installerer nødvendig utstyr for god playback og digital miks og bearbeiding, og dugandes bredbånd.

Så kjøper man serverkapasitet for hyppige downloads, samt legger opp en betaltjeneste for samme - dette er gjort på under en time i dag, gjennom dem som tilbyr slikt.

Deretter hanker man inn noen innspillinger fra sealed LPer og andres nyutgivelser. Copyrightloven fungerer slik at når copyright først er utløpt på et musikkverk, kan man bruke senere utgivelser fra copyrightholder som utgangspunkt.
    Last dette inn i eget oppsett.
    Kjør automatisk analyse av opptaket, lokalisér noen potensielle forbedringsområder og problemområder.

Fiks og triks i miks.

Trekk en 24/48 eller 24/96 - og tilby den enten gjennom allerede etablerte aggregatorer som HD-Tracks o.a., eller selg den gjennom eget oppsett, dersom du utelukkende jobber med out-of-copyright.
    For virkelig å lokke til deg audiofiles åpne lommebøker gjør du også 32-bit tilgjengelig, selv om oppløsningen din aldri vil være over maks 10-12, egentlig.

Pengene legger seg pent på konto, du får glade kunder fra hele verden. (Dette er slik sett et enda bedre opplegg enn forlagshus som baserer seg på å gjenutgi klassiske bøker som er out-of-copyright. Musikk er mer universelt, og ikke avhengig av oversettelser, osv. Kjempebra forretningsidé, spør du meg, og helt lovlig.)
    Man skal bare passe på å omgå sannheten når man beskriver forretningsmodellen - og i Andrew Rose sitt tilfelle er det også underholdende at han skryter av å ha avslørt Joyce Hattos ektemann, som bedrev direkte musikkforfalsking i årevis uten å bli avslørt. Etter det må Rose ha skjønt at innen Audiofili er alt mulig, uten noen som helst risiko.

http://www.pristineclassical.com/More/About.html

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Skal man remikse/remastre må man sitte på eller ha lovlig tilgang til originalopptakene, ellers blir det bare å smøre ny moro på gamle feil.

Hele poenget er jo å tilføre noe nytt og/eller forbedre opptaket. Og det lar seg vanskelig gjøre på en skikkelig måte om man ikke begynner der opptaket sluttet.

Men hvorfor bruke penger på alle disse remasterne? Verden vil ha HØY LYD som får iPod'en til å låte tøøøft. Og sånn blir det. Dette har sammenheng med mengden innkommende penger på kontoene til rettighetshaverne.

Spill originalen, og vil man ha ny musikk må man tåle det inntil noen av de store tør å gjøre noe med det.
    Vil du ha en annen master. Kjøp en slik http://www.manley.com/mmmsmp.php og skru lyd selv.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    Skal man remikse/remastre må man sitte på eller ha lovlig tilgang til originalopptakene, ellers blir det bare å smøre ny moro på gamle feil.

Hele poenget er jo å tilføre noe nytt og/eller forbedre opptaket. Og det lar seg vanskelig gjøre på en skikkelig måte om man ikke begynner der opptaket sluttet.

Men hvorfor bruke penger på alle disse remasterne? Verden vil ha HØY LYD som får iPod'en til å låte tøøøft. Og sånn blir det. Dette har sammenheng med mengden innkommende penger på kontoene til rettighetshaverne.

Spill originalen, og vil man ha ny musikk må man tåle det inntil noen av de store tør å gjøre noe med det.
    Vil du ha en annen master. Kjøp en slik http://www.manley.com/mmmsmp.php og skru lyd selv.
    Har jeg misforstått noe?
    Kan man rekonstruere et opptak som er ødelagt av digital klipping?

mvh

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Selve opptaket er ikke ødelagt av digital klipping. Da ønsker i så fall artisten å ha det slik (og det er vel heller tvilsomt). Man tar opp digitalt på cirka
    -18 til -6 db. Det er når opptaket skal mikses, legges effekter på og ikke minst mastres det syndes med klipping i så fall.
    Starter man med råopptaket, har man friske spor uten klipping (som ikke må forveksles med tiltenkt forvrengning).
    Det er derfor man må starte på nytt igjen hvis man skal få det bra. Man kan ikke lage en master remaster.

Og det er slett ikke alt som er klipping heller. Mange tror at peakene som blir presset ned av en limiter eller kompressor er borte. De er som regel ikke det. Bare lavere, eller alt det andre høyere, ettersom hvordan man stiller inn.

Siste linjen var bare for moro skyld, eq er jo fy fy.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    Selve opptaket er ikke ødelagt av digital klipping. Da ønsker i så fall artisten å ha det slik (og det er vel heller tvilsomt). Man tar opp digitalt på cirka
    -18 til -6 db. Det er når opptaket skal mikses, legges effekter på og ikke minst mastres det syndes med klipping i så fall.
    Starter man med råopptaket, har man friske spor uten klipping (som ikke må forveksles med tiltenkt forvrengning).
    Det er derfor man må starte på nytt igjen hvis man skal få det bra. Man kan ikke lage en master remaster.

Og det er slett ikke alt som er klipping heller. Mange tror at peakene som blir presset ned av en limiter eller kompressor er borte. De er som regel ikke det. Bare lavere, eller alt det andre høyere, ettersom hvordan man stiller inn.

Siste linjen var bare for moro skyld, eq er jo fy fy.
    Da har jeg misforstått. Men jeg trodde det var masterne, eller, hvis det er gammelt nok, mastertapene som ble lagret, og ikke råopptakene. Sparer man på råopptakene også?

mvh

Edit: Hvis du ser litt på signaturen min, vil du se at eq ikke er helt fremmed for meg......

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Det mest verdifulle er multisporstapene eller filene med opptakene. Da kan man gjøre hva som helst videre med sangene om man eier dem eller har rettigheter. Remikse, overdubs, legge til og trekke fra. 2-spors masterne blir også tatt vare på, men de har en lei tendens til å gå av moten...

Da så du sikkert at det var en grom eq jeg hadde linket til også :). Som jeg personlig synes hører hjemme i et hifi-system også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn