RojohII
Hi-Fi freak
Bugge Wesseltofts Film ing -04:
Typisk "ny lyd"
Typisk "ny lyd"
Vedlegg
-
19.4 KB Visninger: 472
Asbjørn skrev:Ikke helt trygt i klassisk heller.
Her er Erich Kunzel og Cincinnati Pops med Copland's "Fanfare of the Common Man". Som kjent starter den med noen paukeslag som bør kunne vekke de fleste. Telarc har kjørt dem rett i en brickwall limiter, omtrent som de beryktede 1812-kanonene sine:
Noen vet om en innspilling med intakt dynamikk?
Super kvalitet på musikkene også.Mr-T skrev:Eksempel på lydkvalitet fra gullalderen, faktisk litt sen gullalder.
Takk for at du sjekket så grundig og for analysen, Asbjørn.Asbjørn skrev:Den er skrudd opp en del, men ikke så aller verst til å være 2009. Med andre ord, den er omtrent like "loud" som heavy metal-CD'ene mine fra tidlig på '90-tallet. Spor 7 er omtrent som å se tilsvarende analyse av en gammel Iron Maiden-låt. Kunne godt vært skrudd ned med 7-8 dB, spør du meg. ReplayGain velger å skru ned volumet på denne plata med 6,5 dB.atonal skrev:A propos loudness i jazz.
Kan noen bruke MasVis av sangen If The Stars Were Mine fra platen My One And Only Thrill av Melody Gardot. Spesielt på begynnelsen av sangen, der strykerne kommer inn mykt (tror det var låt nr 2).
På mitt anlegg høres det nesten ut som distortion der hvor strykerne begynner, hører at basselementet jobber. Er innspillingen bare preget av "naturlig" dynamikk, eller er låta opp-bolet med loudness?
Jeg hører ikke noe forvrengning der du nevner, og det ser ikke sånn ut i MasVis heller, men den er litt toppklippet og noen av de andre sporene går i taket etterhvert, spesielt spor 3. Formen på histogrammet tyder på at den er mindre komprimert enn den høres ut som (jeg hadde ventet å se en tydeligere klokkeform), men altså peak limited.
Jeg ser at fremdeles er det de i tråden som roter sammen komprimering av filer og kompresjon av lyd. Mp3-lyd er et uttrykk som utelukkende bør bety lyden av komprimerte lydfiler, pt 320 kbps eller lavere (jada, jeg vet det finnes høyere i andre lossy formater). Det bør aldri bety hot mastring, slik som det er brukt for et par sider siden om en jazzplate på vinyl.trex skrev:Hvis det er en limiter på den, er den ikke kuttet, men resten er tilsvarende hevet. Ingenting forsvinner hvis man ikke gjør det med fullt overlegg.
Det er slik kompressorer og limitere funker, hever opp, presser ned og sammen. Alt ettersom man stiller inn herligheten. Men fjerner noe, gjør den ikke.
Om man ikke regner med dynamisk range da.
http://www.barryrudolph.com/mix/comp.html
...og det er vel nettopp hva vi gjør.trex skrev:Om man ikke regner med dynamisk range da.
Jeg har ingen av dem. Har kun hørt den på vinyl, kompetent avspilt. Når den først kommer opp i diskusjonen må jeg huske å be Dr. Evil spille den neste gang jeg er på besøk på furteloftet hans. Det nærmer seg jo slike temperaturer som er levelige i kombinasjon med monoblokkene hans.Roald skrev:Vet ikke hvilken versjon av 1812 dere har men hos meg er ikke kompresjon av kanonskuddene noe tema, at de har rattet resten så lavt er mer problematisk
Asbjørn skrev:...og det er vel nettopp hva vi gjør.trex skrev:Om man ikke regner med dynamisk range da.
Jovisst, en limiter er en kompressor med et særdeles markant "kne", men hvis du ser på histogrammene fra "På gyllen grunn", spesielt spor 2, vil du legge merke til at enkeltverdiene ved pluss og minus full utstyring er overrepresentert. Det er tydeligvis mye lyd som "ikke fikk plass" og må skvises inn i den siste bit'en. For meg er det det samme som å kutte vekk toppene, men siden dette ikke låter som digital klipping, er det sannsynligvis en ganske bratt limiter som står for jobben.
Det er det da heller ingen som mener. Jeg vet hvordan en kompressor/limiter virker, og jeg har fiklet nok med sånne effektpedaler mellom elgitar og forsterker til at jeg vet hvordan jeg til og med kan få ting til å låte bedre med en slik i signalkjeden. Men det er en effekt, og jeg vil helst ikke ha den effekten på alt jeg kjøper. Det er ikke alle steder den har noe å gjøre. Dessuten er jeg bortimot allergisk mot den forvrengningen som oppstår ved overivrig bruk av brickwall limiting. Det låter nesten like ille som den digitale klippingen man prøver å unngå. Veldig mange problemer med digital lydkvalitet kunne vært løst mye enklere ved å skru ned masteringsvolumet med 8-10 dB. Da kunne man brukt kompressorer og limitere til å få frem det musikalske uttrykket man ønsket, ikke til å stappe 10 pund skitt inn i en 5 punds pose.trex skrev:Poenget mitt var kun at det er ikke så enkelt at limitere har skylden for all elendigheten i verden. Og det er heller ikke slik at alt som treffer 0dbfs er styggedom som river av deg øra.
Får du for 10 pund når du betaler for 5 så burde du ikke klage.Asbjørn skrev:... ikke til å stappe 10 pund shit inn i en 5 punds pose.
Det var en Iron Maiden-remaster som fikk meg til å grave opp stridsøksa om dette temaet. Den låt ikke som originalen i det hele tatt. Opprinnelig var det jo mulig å høre forskjell på vers og refreng, ikke bare en konstant forvrengt during i tre minutter som på remasteren.Trond_B skrev:Er det noen andre store artister/grupper fra 60, 70 og 80 tallet hvor original CDene er klart bedre enn remasterene?