Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Townes skrev:
    Er det sånn i denne tråden at om man spør om noen gidder å kjøre en sånn MASVIS (heter det det?) analyse av et album, så er noen så generøse at de tar seg bryet med det?

I så fall kunne gjerne tenkt meg og sett en slik for siste plata til Feist (Metals).

Hadde vært knall om noen hadde anledning til det.
    Her har du den:

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk janly!

Grunnen for at eg stilte spm var at eg har hørt denne mye på jobb i det siste, og på femte og sjette låta skurrer det en hel del i venstre kanal på noen bestemte partier.
    Veldig usikker på om det er AKG'ene det er noe gale med, eller om det er miksing/mastring som er helt på styr. Blir jo egentlig ikkje noe veldig klokere av dette, men det ser jo ut til at det meste går i taket på gitter partier på de to låtene det er snakk om. Usikker på om dette kan gi seg utfall i regelrett skurr i ene kanalen. Uansett, det "peaker" jo en del på andre låter også, som er uproblematisk å høre på.

Hørte det samme såvidt i går kveld, da via en mp3spiller og et helt annet headset. Det var da mindre framtredende enn på jobb via en Beresford DAC og AKg 701.

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei.

Noen som kan teste Steven Wilson " Grace For Drowning "
    Den er mikset på ganske lavt volum. Kanskje moderat komprimering?

På forhånd takk!!!

M

Mr-T

Gjest
    Tenkte jeg skulle legge ut to analyser av plater der jeg vet med sikkerhet at det ikke er gjort dynamikkprosessering noe sted. På begge platene er det lagt på kunstig klang, noe som reduserer dynamikken litt, naturlig nok. Etterklang reduserer alltid dynamikken noe.

Greit å vite hvordan noe sånt kan se ut, ikke sant?

1. Helge Lien - Talking to a tree først (solo piano)

2. Vestoppland Kammerkor - Fryd (kor acapella)

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    En til:
    Grex Vocalis - Norske Stemninger

Digitalopptak fra tildlig 80-tall gjort av Arne Akselberg. Sånn skal det se ut og låte!

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Townes skrev:
    Hørte det samme såvidt i går kveld, da via en mp3spiller og et helt annet headset. Det var da mindre framtredende enn på jobb via en Beresford DAC og AKg 701.
    Med den komboen skurrer det på alle innspillinger ved et visst pådrag, er min ringe erfaring.

V

vredensgnag

Gjest
    Godt eksempel på hva vi slåss mot, når det gjelder Loudness Wars.

Her er Squeeze, Cool for Cats, i 1992-versjon der de ikke har pushet. Den matcher min CD fra enda tidligere.

http://open.spotify.com/track/1UbW2ygcCXyTl1cNv0Hvfa

Og så skiten noen pusha i stykker for 2010-sleppet: http://open.spotify.com/track/1mBknMo2eUAh3so8SMTTm3
    Dette får jeg vondt i hodet av, gjennom mine Grado-RS1

Enda en sammenligning - Pulling Mussels from a Shell.

Med Push: http://open.spotify.com/track/0qlc8NBCxUcTux6hfZFGTu

Uten: http://open.spotify.com/track/71m93ZWjHAoVuv1VzSnBIG

Jammen, bare skru opp litt for anlegget.

Mye god musikk på BBC-Sessions. http://open.spotify.com/album/6aOPa8rp2VErFrzHUSPcL8

Heldigvis har noen kloke hoder sluppet opptaksrundene deres, i BBC Sessions fra 1977, 1978, 1982, 1989, 1992, 1993 og 1994.

Tre live-versjoner av Tempted:
    Tempted - fra opptak i 1992-1994
    http://open.spotify.com/track/2rFkDkj7RCuyzwgGhfyJVL
    http://open.spotify.com/track/6MSA8sn1dMwZPcp755Cplu
    http://open.spotify.com/track/2fQjH0ikNeiYXBzhqB8Wkt

Studioversjonen: http://open.spotify.com/track/1XFPX7PMW2vYlhZvNcZ2SM

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    emotikon skrev:
    Townes skrev:
    Med den komboen skurrer det på alle innspillinger ved et visst pådrag, er min ringe erfaring.
    Ut fra Masvis-plottet ser det ut som om hele plata skurrer ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fugazi skrev:
    Hei.

På forhånd takk!!!
    Her må jeg visst på ny rydde litt opp. Komprimering er et uttrykk som brukes om å gjøre datafiler mindre, som mp3. Kompresjon er det ordet du er ute etter. Det er viktig å holde de to begrepene fra hverandre, fordi de ligner, handler begge om lyd men har totalt forskjellig betydning.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    baluba skrev:
    Fugazi skrev:
    Hei.

På forhånd takk!!!
    Her må jeg visst på ny rydde litt opp. Komprimering er et uttrykk som brukes om å gjøre datafiler mindre, som mp3. Kompresjon er det ordet du er ute etter. Det er viktig å holde de to begrepene fra hverandre, fordi de ligner, handler begge om lyd men har totalt forskjellig betydning.
    :) Kanskje ikke så rart at noen roter med begrepene, for ordene kompresjon og komprimering har strengt tatt samme definisjon... Skillet går ved prefiks, altså; datakompresjon/datakomprimering, kontra lydkompresjon/lydkomprimering (alternativt dynamisk kompresjon/komprimering).

mvh e

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Townes skrev:
    OK, men det er kun på Feist plata og et par andre innspillinger eg har merket dette. Og det fullstendig uavhengig av pådrag. Feist skurrer sjøl om det er veldig, veldig lavt. Andre ting låter klokkereint og krystallklart på full hyling.

Stort sett alt annet låter bra, uavhengig pådrag.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.001
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Shona Foster - en skikkelig bra plate i mine ører. Dumpet tilfeldig over "henne".
    Lydmessig.. Vel - ok egentlig å lytte til. Masvis har sin mening.

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    Bluessjangeren går heller ikke klar.
    Denne plata er umulig å lytte til. Den går rett i søpla.

Musik: 4/6
    Lyd:1/6
    Det er fare for at jeg har kjøpt min siste CD :mad: :mad:

Spor4 i Audacity
    Merkelig nok ingen klipping. Konsekvent Peak = -1dBFS på alle spor.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.380
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den tingen er brickwalled ved -1 dBFS, tydeligvis fordi noen ville ha den "sounden". På en måte er det mer urovekkende enn at alt er skrudd til max for å låte høyest mulig. Da har "loud" blitt normalt. Takk for advarselen!

Som kontrast, her er en som kom i posten i går: Nils Lofgrens "Nils Lofgren" (1975) på en japansk utgivelse fra 1987. Kostet 3200 yen som ny, står det bakpå. Jeg handler for det meste musikk på ebay om dagen...

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    Heldigvis går det an å ta en "reset" av hørselen etter mishandlingen den ble utsatt for med Chris Bell & 100% Blues. (Innlegg #1657)

Her er Ray Brown Trio med "Soular Energy". Flott håndverk!
    Musikk: 6/6
    Lyd: 5/6
    Jeg vurderer å fortsette med å kjøpe CD :)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.380
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    Her er Ray Brown Trio med "Soular Energy". Flott håndverk!
    "Soular Energy" er det beste eksemplet jeg har på musikk som svinger. "Rhythm & Pace" eller "PRaT" som Naim-folket ville sagt. Hvis den der ikke får foten til å gå, da er det noe seriøst galt med anlegget (eller foten). Sånn ser altså det ut i MasVis.

M

Mr-T

Gjest
    Beth Hart and Joe Bonamassa - Don't Explain

Har sett noen skryter av lyden på denne her, men i mine ører er det komprimert grøt. Tallene er enig med meg der. Dette er en sånn plate der jeg må skru skikkelig ned på volumet for at jeg skal orke å høre på det. Jeg vil mye heller ha plater som frister meg til å skru opp!

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Forhåpentligvis er den ikke blitt skvist så mye som CD'en.
    Jeg hører jo at opptak og miks nok er ganske bra, men de har føkka det opp i CD-masteren i hvertfall.

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    Håper noen har et tips til meg.

Bruker normalt MAC, men forsøker meg nå med en Windows-PC for å bruke MasVis. Har sett i brukerveiledningen fra MasVis står det at jeg kan enten dra filene fra CD'en over til MasVis-vinduet eller bruke "File - Open Soundfile". Dette fungerer ikke så jeg lurer på hva jeg gjør feil.

Lydfilene i Explorer vises som "Track01.cda, Track02.cda" osv...

Er det noen som har et tips til en ubrukelig Windows-bruker??

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Madrugada - The Nightly Disease

Skrekk og gru! Gadd bare å høre halvveis av platen. Lydmessig noe av det verste jeg har hørt :-\

Dynamikk eksisterer ikke..

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Her kommer en sammenligning av samme utgivelse på henholdsvis DVD-Audio og CD.
    (DVD-Audio platen er konvertert til 44.1 kHz 16-bit for MASVIS analyse)

Som man ser er det temmelig hardt komprimert, men merkelig nok låter det ganske bra. DVD-Audio utgivelsen har noe mer dynamikk, og det er kun derfor den låter litt bedre.

CD først.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Jeg spilte DVD-Audio utgivelsen nå, og ja... den låter veldig bra også. Har ikke hørt vinylen. Fin plate dette her.

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    NADKRAFT skrev:
    Madrugada - The Nightly Disease

Skrekk og gru! Gadd bare å høre halvveis av platen. Lydmessig noe av det verste jeg har hørt :-\

Dynamikk eksisterer ikke..
    Trist, for musikken er jo bra. Skjønner ikke at artistene går med på at kunsten deres ødelegges slik???

M

Mr-T

Gjest
    Jeg tror ærlig talt at disse artistene hverken skjønner problemet eller at de bryr seg. Høyere er bedre, spesielt så lenge platene selger.....

Jeg drev i studiobransjen litt for noen år sida, og måtte stadig demme opp for artister som ville ha det til å låte "mer i fanget på lytteren", og "litt nærmere musikken". Begge ting ensbetydende med komprimering.... De VILLE ha det.

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    Mr-T skrev:
    Jeg tror ærlig talt at disse artistene hverken skjønner problemet eller at de bryr seg. Høyere er bedre, spesielt så lenge platene selger.....

Jeg drev i studiobransjen litt for noen år sida, og måtte stadig demme opp for artister som ville ha det til å låte "mer i fanget på lytteren", og "litt nærmere musikken". Begge ting ensbetydende med komprimering.... De VILLE ha det.
    Snakk om å pisse i buksa for å holde varmen. Vel, vi får bidra med det vi kan for å få mest mulig leven rundt dette ved å publisere MasVis-grafer. Dette er en bra start...

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    Er det noen som har gode forklaringer av verdiene MasVis gir? Jeg tenker da mest på Crest og RMS, men også hvordan lese de forskjellige diagrammene.

Har lest gjennom forklaringen på "Understanding the analyses, men hvis noen sitter inne med kompetansen og samtidig har litt skrivelyst så hadde det vært fint med en bedre forklaring.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:

Godt at også andre kan fortelle denne historien, for generelt er det vanlig å skylde på teknikerne her på sentralen. Men det altså ofte artistene selv som ønsker dette. Det er ikke snakk om å få kunsten sin ødelagt av andre, men å ønske den ødelagt selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn