Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Chill Out - Santana & John Lee Hooker

Nr. 17 er fra Santanas plate Summer Dreams (Columbia 484076 2) (Presset i 1996)

Nr. 11 er fra John Lee Hookers plate The Best Of Friends (Virgin Records 7243 8 46424 26) (Presset i 1998)

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Er det noen som hadde giddet og kjørt Madrugada sin Best Of plate gjennom Masvis?

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Skulle gjerne sett hvordan følgende skiver ser ut:

Opeth " Heritage "
    Steven Wilson " Grace For Drowning "

I mine ører er det god lyd på disse.

V

vredensgnag

Gjest
    Satt og lyttet til min Harvest DSOTM 1st UK issue fra 1983 etter å ha lest meg gjennom foobars analyser på Steve Hoffman Forum. I en annen tråd her diskuteres om BD eller CD er best. Da bør man selvsagt ha i tankene hvilken versjon av en CD-utgivelse man vurderer.

Her er en oversikt over noen. For interesserte kan man også merke seg hvorfor folk faller for MSFLs versjoner. "Sku du ha no ekstra trøkk, sarru?" ;D

Den rette linjen er snitt for alle versjonene. Den Capitol-versjonen har jeg aldri hørt, men har lest at det gnisser friskt i ørene.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Den rette linjen er snitt for alle versjonene. Den Capitol-versjonen har jeg aldri hørt, men har lest at det gnisser friskt i ørene.
    Utrolig hvordan enkelte entusiaster knytter seg til et enkelt album. Ser på ymse forum at gutta sitter med 5-10 versjoner av en enkelt plate, og bruker dagesvis på å debattere disse side opp og side ned. Selv er jeg rimelig lei hele DSOTM etter å spilt den ørten tusen ganger i mitt liv. Nå er det maks 2 ganger i året og da i low-rez på iPod.

Dog, den beste versjonen er trolig 24/96 stereo masteringen som fulgte med på Blu-Ray skiva i Immersion boksen.
    Den skal være helt ukomprimert, som den original vinylen, og mastret av Guthrie i 2011.

Hi-rez, du vet! ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, man kan stusse over enkeltes diller. Den 2011-masteren syns jeg ikke noe særlig om, for å være ærlig. Der er det skrudd mye. Men det er interessant å følge hva som skjer med ulike innspillinger, og hvordan folk som arbeider med dem klart har behov for "å gjøre noe med lyden".

MFSLs signatur er enkel å forutsi. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    MFSLs signatur er enkel å forutsi. ;D
    Ja, men den er ikke ihjelkomprimert. Nåtildags betyr det ganske mye. Det er ikke så veldig mange andre plateutgivere som forutsigbart ikke har ødelagt utgivelsene sine. Det er heller ikke vanskelig å ratte inn en motsatt EQ-profil, hvis man absolutt ikke vil ha den "house sound'en" fra MFSL. Det er en reversibel prosess, i motsetning til hva de fleste utgivere holder på med.

V

vredensgnag

Gjest
    Helt klart å foretrekke, spesielt i sammenligning med noen av horrorversjonene. Guthrie jobber seg mot 100 blank.

1983 - Japan Toshiba, Eu Harvest, US Capitol
    Sony Mastering, with pre-emphasis (non-TO)
    39.9 - 43.3 - 70.1 - 55.2 - 72.3 - 44.5 - 53.9 - 54.6 - 61.2

1984 - Japan Toshiba, Eu Harvest, US Capitol
    EMI and/or Toshiba Mastering (TO)
    87.8 - 94.7 - 100 - 97.2 - 100 - 99.1 - 100 - 96.1 - 100

1985 - US Capitol
    Capitol Mastering?
    46.8 - 48.2 - 49.3 - 51.0 - 72.5 - 63.3 - 67.1 - 58.8 - 62.7

1988 - Mobile Fidelity Sound Labs
    MOFI Mastering
    29.3 - 34.1 - 39.2 - 40.3 - 41.5 - 56.3 - 49.2 - 57.8 - 52.9 - 60.0

1993 - Japan Toshiba, Eu EMI, US Capitol
    Mastered by Doug Sax (with James Guthrie) at The Mastering Lab, 1992
    67.9 - 69.1 - 76.9 - 75.0 - 96.8 - 69.6 - 89.3 - 75.7 - 82.5

2003 - Japan Toshiba, Eu EMI, US Capitol (SACD)
    Oh by the Way boxset, & Eu EMI CD releases
    Mastered by James Guthrie at das boot, 2003
    34.4 - 92.4 - 92.0 - 93.0 - 92.7 - 100 - 84.3 - 100 - 100 - 100

2011 - Discovery, Experience, & Immersion worldwide releases
    Mastered by James Guthrie and Joel Plante at das boot, 2011
    40.6 - 92.8 - 99.5 - 96.6 - 98.4 - 100 - 90.6 - 100 - 99.7 - 100

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    ayaboh skrev:
    hel skrev:
    Er det slik at remasteringer alltid ødelegger musikken, eller varierer det fra tittel til tittel? Har f ex merket at XRCD varianten av Brothers in arms lyder vesentlig bedre enn originalen og trolig SACD varianten. Tenker spesielt på de gode gamle modaljazz platene som jeg har kjøpt siste partre årene, her er vel alt av det man får tak i remastret?

Er det også slik at et harmonisk (balansert), oppløst og støyfritt oppsett gjengir komprimerte plater bedre?

Hans Erik
    JVC Victor sine XRCDer holder jevnt over veldig høy kvalitet og jeg regner med at remasteringen har en god del med dette å gjøre. Største problemet er vel musikkutvalget. De fleste utgivelsene er gjerne eldre jazzinnspillinger som i utgangspunktet var bra, men du får feks tak i "Hell Freezes Over" (Eagles) som er langt å foretrekke fremfor andre versjoner.

Andre labler som holder meget høy kvalitet er feks WaterLily, Mapleshade, FIM (First Impression). De to første har vel egentlig ikke noen remasterer.

Det er fullt mulig å tune anlegget slik at "dårlige" innspilinger faktisk er hørbare. Det er mer et spørsmål om det er ønskelig.
    Hell Freezes Over (SHM-CD) måler bedre enn XRCD versjonen i MasVis men om den låter bedre har jeg ikke fått sjekket enda.
    Er faktisk noen få SHM-CD'er som låter og måler ganske bra. :eek:

SHM-CD øverst (tok kun de fem første sporene med på bildet).

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Var på denne konserten (Hell freezes over) i Spektrum, og det var sannsynligvis den kjedeligste konserten jeg har vært på. Enda jeg er gammel fan av Eagles.

Lav Hifi-lyd, perfekt og uengasjert spilling og synging. For min del kunne de likegodt ha spilt skiva. Til og med soloene var nesten helt like som skiva.

Frister ikke å gå på Eagles igjen. Hvis de nå fortsatt driver å turnerer da.

L

larkus

Gjest
    Ting var bedre i gamle dager. Taste (Rory Gallagher & Co.) sitt debutalbum "Taste" som kom i 1969. CD-utgaven fra 1992, ikke remastret.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm - sitter plutselig med en masvis sak av nye Coldplay som slippes 24 Oktober.. Kan ikke si den anbefales hverken lydmessig eller "musikkmessig" :mad:
    Vil anta at om de ikke hadde vært kjent så ville de sannsynligvis ikke fått platekontrakt med dette. Men dette er førsteinntrykket av plata.

Stay Away

Coldplay: Mylo Xyloto

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så en kommende klassiker fra den Dansk/Norske supergruppa Aqua. ;D - Et makkverk som selvsagt ikke skal spilles men ligger likevel i biblioteket.
    Så her har de Nordiske drenge boltret seg i mastering.

Burde fått erstatning både for musikk og lydkvalitet her..... ;)

Vedlegg

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Fikk fatt på en singel av Massive Attack, Unfinished Sympathy. Denne er vel fra fra 91 tror jeg.
    Et utrolig bra lydbildet, hører bare med til sjeldenheten dessverre. Hvis flere produksjoner kunne vært slik, hadde verden vært et bedre sted og leve. Sjelden man opplever dette i elektronika sjangeren, ihvertfall i disse dager.

Vedlegg

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    KJ skrev:
    Dazed skrev:
    Pønk skal liksom være sånn: ;)

The Stooges:
    ...
    Iggy sin remaster (CD) av Raw Power er jo mildt sagt omdiskutert og nesten helt umulig å høre på - dette er heldig vis ikke like lett å gjøre på vinyl.

mvh
    KJ
    Her er en sammenligning av remasteren fra 1997 og to disc Legacy utgaven fra 2010. En klar forbedring. Nederst den første CD-utgaven.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Hva faen skal vi med sånn dynamikk, uansett? Er jo ingen i HiFi som er enige om hva det er.

;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nok en gjeng 80-tallshelter går gjennom kjøttkverna.

Level 42 "Gold", "2 CDS OF DIGITALLY REMASTERED HITS!" som det står på etiketten på omslaget. Det er fair warning, for caps lock er jaggu på tvers gjennom hele plata også. Her er CD1 (2005):

Når mye av Level 42-sounden satt i de musikalske detaljene som anslaget i Mark Kings bass, så er det bare en ting å si om dette: Styr unna.

Edit: Henger på den detaljerte analysen av første spor også, for her snakker vi komprimering. Årntli' komprimering.

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Å pokker ;D. Trøtt i kveld...

Vel, vel. Da er det vel ikke så interessant allikevel :p.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo.. Veldig viktig at slikt blir satt på dagsorden. Takk for link.

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    Mulig det står et sted i tråden her, men er det noen av dere som kan anbefale et tilsvarende program som MasVis for Mac??

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kjører Windows og OSX samtidig i min MacBook, og da kan jeg bruke Masvis uten problemer. Men ellers er Audacity et godt valg.

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Antall liker
    13
    Er det noen som vet om en WEB-side som som kommenterer lydkvaltiten på CD-utgivelser?

Hadde vært supert å unngå bomkjøp som jeg faktisk desverre har gjort en del i det siste. Siste CD-er jeg har kjøpt med for dårlig lyd til å spilles på et bra stereo-oppsett er blant annet:
    - Rival Sons "Pressure & Time"
    - Rush "Hemispheres" (Remastered)
    - Pain Of Salvation "RS2"
    - Mastodon "The Hunter"

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    GN skrev:
    Er det noen som vet om en WEB-side som som kommenterer lydkvaltiten på CD-utgivelser?

Hadde vært supert å unngå bomkjøp som jeg faktisk desverre har gjort en del i det siste. Siste CD-er jeg har kjøpt med for dårlig lyd til å spilles på et bra stereo-oppsett er blant annet:
    - Rival Sons "Pressure & Time"
    - Rush "Hemispheres" (Remastered)
    - Pain Of Salvation "RS2"
    - Mastodon "The Hunter"
    - Rush "Hemispheres" (Remastered) => Ikke noe å utsette på denne, kongealbum
    - Pain Of Salvation "RS2" => Ikke noe å utsette på denne, like sær som RS1
    - Mastodon "The Hunter" => En vegg av lyd omtrent kjemisk rensket for dynamikk.

Det værste er at The Hunter kommer garantert til å bli kåret blandt de fem beste albumene i 2011. Jeg blir kun sliten av dette, har ikke klart å høre gjennom hele albumet i en vending. Jeg synes dette er meget synd fordi låtmaterialet er meget godt.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Geir Kristiansen skrev:
    Det værste er at The Hunter kommer garantert til å bli kåret blandt de fem beste albumene i 2011. Jeg blir kun sliten av dette, har ikke klart å høre gjennom hele albumet i en vending. Jeg synes dette er meget synd fordi låtmaterialet er meget godt.
    Må si at da jeg lytte kjapt gjennom denne på Spotify, reagerte jeg ikke på dårlig lyd. ...Og Mastodon-skivene pleier vel å dukke opp på vinyl etter hvert, dessuten. :)

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Dire Straits - Borthers In Arms. Tåler vel et gjensyn av denne skiva? Veldig(VELDIG!) bra lydmessig og ikke minst musikkmessig.

Boards of Canada - Music Has The Right To Children. Langt navn, kjært barn? Synes denne skiva låter meget godt den også.
    Kanskje mer enn hva analysen skulle tilsi.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Fant noen vinylversjoner fra første utgivelsesår av både "Dire Straits" og "Brothers in Arms" for ikke så lenge siden - fine å lytte til, og bra å se at dynamikken ble bevart i den CD-utgaven. Har sett en remastret som var mer sammentrykt enn den du viser - tror den er tidligere i tråden?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NADKRAFT skrev:
    Dire Straits - Borthers In Arms. Tåler vel et gjensyn av denne skiva? Veldig(VELDIG!) bra lydmessig og ikke minst musikkmessig.
    Hvilken utgave er dette?

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    emotikon skrev:
    NADKRAFT skrev:
    Hvilken utgave er dette?
    Det er 85 utgaven. Det kom en remaster 1996 tror jeg.... Uansett det er vel den som er nevnt tidligere i tråden.

M

Mr-T

Gjest
    Ikke alt er like trist i dette årtusendet. :) Denne platen er fra 2001. Jeg har bestandig synes den låt veldig bra. Grafene ser bra ut også, og jeg våger påstanden at det ER en sammenheng her...... ;)

Dolly Parton - Little Sparrow

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NADKRAFT skrev:
    emotikon skrev:
    NADKRAFT skrev:
    Hvilken utgave er dette?
    Det er 85 utgaven. Det kom en remaster 1996 tror jeg.... Uansett det er vel den som er nevnt tidligere i tråden.
    Takker :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Er det sånn i denne tråden at om man spør om noen gidder å kjøre en sånn MASVIS (heter det det?) analyse av et album, så er noen så generøse at de tar seg bryet med det?

I så fall kunne gjerne tenkt meg og sett en slik for siste plata til Feist (Metals).

Hadde vært knall om noen hadde anledning til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn