M
Mr-T
Gjest
Ja. Det er IKKE teknikerne som har skylda for Loudness War. Det er i første omgang plateselskapene, produsentene og til dels artistene. Teknikerne gjør som oftest som kundene vil, siden de jo må ha penger å leve av.
Holder en knapp på plateselskapene, men det har vel også noe si om du heter Britney Spears eller David Gilmour, ulik tankegang sikkert.Mr-T skrev:Ja. Det er IKKE teknikerne som har skylda for Loudness War. Det er i første omgang plateselskapene, produsentene og til dels artistene. Teknikerne gjør som oftest som kundene vil, siden de jo må ha penger å leve av.
Britney og David er vel forskjellen på ingen og ganske mye tankegang.... heheNADKRAFT skrev:Holder en knapp på plateselskapene, men det har vel også noe si om du heter Britney Spears eller David Gilmour, ulik tankegang sikkert.
Kan ikke motså en pedagogisk utfordring som dette, vettu. Ber på forhånd om unnskyldning for at dette blir et litt langt innlegg.Lyttegnomen skrev:Er det noen som har gode forklaringer av verdiene MasVis gir? Jeg tenker da mest på Crest og RMS, men også hvordan lese de forskjellige diagrammene.
Har lest gjennom forklaringen på "Understanding the analyses, men hvis noen sitter inne med kompetansen og samtidig har litt skrivelyst så hadde det vært fint med en bedre forklaring.
Er dette helt korrekt? Hver sample skal ha informasjon om både frekvens og amplitude, så hele signalets båndbredde kan vel ikke brukes til å definere volumet (amplituden)?Asbjørn skrev:Det svakeste signalet som kan gjengis er et som svinger med bare en bit på hver side av null, altså mellom -000000000000001 og +000000000000001.
Ja, dette er korrekt. Nei, hvert sample er bare amplitude i det aktuelle øyeblikket. Jeg sa ingen ting om frekvens her. Det kan være tusen +1 etterfulgt av tusen -1, eller annenhver +1 og -1. Ja, hele bitdybden brukes til å kode amplitude, mens det er forløpet over tid som gjengir frekvensinnhold, og dermed er det også samplingfrekvensen som setter grensen for hvor høye frekvenser som kan gjengis - tenk på pixels langs en graf. Nei, du har ikke tenkt godt nok gjennom dette.Dazed skrev:Er dette helt korrekt? Hver sample skal ha informasjon om både frekvens og amplitude, så hele signalets båndbredde kan vel ikke brukes til å definere volumet (amplituden)?Asbjørn skrev:Det svakeste signalet som kan gjengis er et som svinger med bare en bit på hver side av null, altså mellom -000000000000001 og +000000000000001.
...Selvsagt godt mulig jeg ikke har tenkt godt nok gjennom dette.
Åpenbart ikke. Forløpet over tid? Jammen: Når en cd "leverer" 44100 samples i sekundet til dac-en; er ikke dette 44100 små "lydbiter" med gitt frekvens og amplitude? ...Jeg kan iofs. forstå at hvis hver sample kun definerer amplitude, vil alle samplene etter hverandre definere en lydbølge. Greit nok. Edit: ARGH. Selvsagt! :-[Asbjørn skrev:Ja, dette er korrekt. Nei, hvert sample er bare amplitude i det aktuelle øyeblikket. Ja, hele bitdybden brukes til å kode amplitude, mens det er forløpet over tid som gjengir frekvensinnhold - tenk på pixels langs en graf. Nei, du har ikke tenkt godt nok gjennom dette.Dazed skrev:Er dette helt korrekt? Hver sample skal ha informasjon om både frekvens og amplitude, så hele signalets båndbredde kan vel ikke brukes til å definere volumet (amplituden)?Asbjørn skrev:Det svakeste signalet som kan gjengis er et som svinger med bare en bit på hver side av null, altså mellom -000000000000001 og +000000000000001.
...Selvsagt godt mulig jeg ikke har tenkt godt nok gjennom dette.
Takk. Den poletten falt egentlig ned for litt siden. :-[ Det jeg egentlig ikke skjønner er mye enklere enn som så. jeg redigerte slutten på mitt forrige innlegg for å forklare det.Asbjørn skrev:
Takk. Ja, jeg har den allerede.Mr-T skrev:Vil anbefale å studere bølgeformer også, det er temmelig interessant. Last ned Audacity og se på lydfiler der.
Det ser ut som det jeg trenger. Takk.
Da kan du jo fundere litt over det faktum at signalet som når frem til trommehinnen din er en serie trykkvariasjoner i luften. Én dimensjon, lufttrykk, som varierer over tid. Det er det eneste øret ditt registrerer, med mindre det er veldig kaldt i luften og du i tillegg fryser på ørebrusken, men det er jo noe helt annet.Dazed skrev:Takk. Den poletten falt egentlig ned for litt siden. :-[ Det jeg egentlig ikke skjønner er mye enklere enn som så. jeg redigerte slutten på mitt forrige innlegg for å forklare det.Asbjørn skrev:
Den tanken var jeg faktisk inne på. Er mer på nett nå. Godt å endelig ha skjønt det også.Asbjørn skrev:Da kan du jo fundere litt over det faktum at signalet som når frem til trommehinnen din er en serie trykkvariasjoner i luften. Én dimensjon, lufttrykk, som varierer over tid. Det er det eneste øret ditt registrerer, med mindre det er veldig kaldt i luften og du i tillegg fryser på ørebrusken, men det er jo noe helt annet.Dazed skrev:Takk. Den poletten falt egentlig ned for litt siden. :-[ Det jeg egentlig ikke skjønner er mye enklere enn som så. jeg redigerte slutten på mitt forrige innlegg for å forklare det.Asbjørn skrev:
Kjempebra dette her, Asbjørn!Asbjørn skrev:Kan ikke motså en pedagogisk utfordring som dette, vettu.
Men om man simpelthen ikke liker hvordan instrumenter og stemmer blir lydende, da? Om man rent faktisk misliker det så sterkt at man ikke orker å høre på det? Er det lov? Eller forståelig?trex skrev:Å gå glipp av så mye god musikk fordi man ikke liker komprimeringen er, som jeg har mast om før, helt utrolig merkelig i mine øyne (ører).
Men hver sin smak.
Det går jo bare utover den som praktiserer å la være å høre på alt som lukter av limiter.
vredensgnag skrev:Men om man simpelthen ikke liker hvordan instrumenter og stemmer blir lydende, da? Om man rent faktisk misliker det så sterkt at man ikke orker å høre på det? Er det lov? Eller forståelig?trex skrev:Å gå glipp av så mye god musikk fordi man ikke liker komprimeringen er, som jeg har mast om før, helt utrolig merkelig i mine øyne (ører).
Men hver sin smak.
Det går jo bare utover den som praktiserer å la være å høre på alt som lukter av limiter.
Musikk er mer enn å trampe takten.
Synes du svartmaler litt her nå. Det handler om hvordan limiter og kompressorer brukes. "Alt med måte" er det noe som heter, og dessverre brukes disse tingene over stokk og stein, over evne og over vett og forstand for tiden.trex skrev:Å gå glipp av så mye god musikk fordi man ikke liker komprimeringen er, som jeg har mast om før, helt utrolig merkelig i mine øyne (ører).
Men hver sin smak.
Mr-T skrev:For å dra en parallell til. Klassisk-publikum (den kritiske delen), OG utøverne klager på akustikken i Oslo Konserthus. Hvis musikken ikke var skadelidende av dårlig lyd (som Trex tilsynelatende hevder), så kunne alle ha like stor glede av en konsert utendørs eller i en hangar på Gardermoen. Beethoven er og blir Beethoven selv om akustikken er elendig eller hur? Men slik er det ikke; lydkvalitet er en viktig del av totalopplevelsen.
vredensgnag skrev:Her er et mulig spor:
1. Det er mange som har spilt inn klassisk musikk i Norge, men få klassiske innspillinger som har truffet utenlands.
2. Så kom 2L, som gikk inn for å fange mest mulig av musikken og formidle denne urørt til lytterne. De har fått et stort internasjonalt publikum på kort tid.
Kanskje tid for å revurdere hvilken kokebok man skal bruke? Den med masse bruk av mikro og dilldall, eller den som satser på enkel tilberedelse av ekte ingredienser?
Har du evig rett i. Samtidig så var det jaggu på tide å varme opp tråden litt også ;D.vredensgnag skrev:Som i matlaging er det mye å hente på å betone de ulike ingrediensene, fremfor å satse på at det blir lapskaus uansett hva man gjør.
Kan svare for min egen del. Aldri - ville jo være sinnsvakt. Men om man syns noe lyder underlig, spesielt om man mener å ha hørt samme utgivelse bedre før, så kan det være en nyttig bekreftelse å kikke på hva MasVis sier. (Og husk at programmet er utviklet av Sveriges fremste audiofile klubb, som et nyttig gratisverktøy for medlemmene).Karma skrev:Mye interessant og nyttig i denne tråden.
Jeg undrer meg dog på om det er noen som først studerer MasVis, før de bestemmer seg for om de skal like en plate..?
Kan ikke svare for andre, men jeg gjør ikke det. Tror jeg, da, for kognitiv bias kan være en underlig ting.Karma skrev:Jeg undrer meg dog på om det er noen som først studerer MasVis, før de bestemmer seg for om de skal like en plate..?
Nei.Karma skrev:re vredensgnag og Asbjørn:
Men dere ser kanskje faren som et verktøy som dette kan representere hos noen sjeler som kanskje ikke er like bevisste på alle sider av problematikken som dere? Altså hvordan dette verktøyet kan bidra til å drepe den ekte, spontane og litt "barnlige" glede over musikk?
Ikke egentlig. Folk kan glede seg over mye rart, men når de blir lurt til å betale dyrt for noe som er "newly remastered in glorious 24-bit!", men som viser seg å gi lyttetrøtthet og generell avsmak etter en gjennomlytting eller to, så tror jeg den gleden gir seg ganske fort uansett. Da er det kanskje OK å sette fingeren på eksakt hva som har gått galt, heller enn å ta nok en runde på faktafri diskusjoner om f eks vinyl vs digitale medier.Karma skrev:re vredensgnag og Asbjørn:
Men dere ser kanskje faren som et verktøy som dette kan representere hos noen sjeler som kanskje ikke er like bevisste på alle sider av problematikken som dere? Altså hvordan dette verktøyet kan bidra til å drepe den ekte, spontane og litt "barnlige" glede over musikk?