Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Min holdning.

Om musikken en gang ble spilt inn med godt headroom, ingen klipping eller marinejegersveis (se på Gåte ved Gåte lenger oppe for eksempel på kuttings), så syns jeg de skal fortsette å utgi den slik, og ikke ødelegge den. Om program som MasVis kan vise til store forskjeller mellom opprinnelig versjon og ny, og man i tillegg lett kan høre disse forskjellene, så er det greit å heller lete etter originalen enn å kaste bort penger på den pent innpakkede remasteren som helt konkret er dårligere (Jeg har volumknapp på anlegget, og bruker den).

Om man i musikkproduksjonen har valgt å anvende seg av muligheter for bearbeiding av signalet, for å oppnå visse effekter, er det også helt i orden. Da kom musikken ut slik - jeg har mye musikk jeg liker godt, som er produsert på denne måten. Da kan det se ut som om man ikke har etterkommet idealet for akustisk produksjon, men siden man var ute etter en virkning er ikke dette idealet relevant.

Så har vi rælproduksjoner, der alt er sauset og presset og kokt ut til det ugjenkjennelige, når det gjelder vokalinnsats (som er autotunet ad helvete til) og instrumenter, som kan være hva som helst. Disse trenger man ikke MasVis for å kjenne igjen. Gnarls Barkley er det verste jeg har hatt i anlegget, og han varte knapt en låt før han var ute av CD-spilleren for godt. Ikke en gang verdig å brukes som underlag for ølglass.

Jeg velger å sende pengene mine til musikere og produsenter som lager musikk for gode høyttalere, og ikke til dem som vil høres gjennom Apples earbuds på undergrunnen i London.
    Og det er vel et greit og egentlig ukontroversielt valg, på et HiFi-forum?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Selv eksakt 0.0 dB peak kan være et problem for spillere som interpolerer (som jeg sidestiller med det som er kalt oppsampling uten å drive flisespikkeri), og kan få intrasample topper som går over 0.0 dB og blir flate på toppen. Dette er også en uskikk, det må være litt headroom i enhver signalkjede.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Om musikken en gang ble spilt inn med godt headroom, ingen klipping eller marinejegersveis (se på Gåte ved Gåte lenger oppe for eksempel på kuttings), så syns jeg de skal fortsette å utgi den slik, og ikke ødelegge den.

Jeg velger å sende pengene mine til musikere og produsenter som lager musikk for gode høyttalere, og ikke til dem som vil høres gjennom Apples earbuds på undergrunnen i London.
    Dette var så bra at jeg måtte quote det før jeg:

+1

:)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Barbaresco skrev:
    Selv eksakt 0.0 dB peak kan være et problem for spillere som interpolerer (som jeg sidestiller med det som er kalt oppsampling uten å drive flisespikkeri), og kan få intrasample topper som går over 0.0 dB og blir flate på toppen. Dette er også en uskikk, det må være litt headroom i enhver signalkjede.
    Enig i det. Kanskje noe sånt som -3 dBFS peak er en trygg grense for å være sikker på å unngå intersample peak distortion i hvilken som helst avspillingskjede, men jeg synes heller DAC'en skal være forberedt på å svelge unna sånt uten å forvrenge.

http://www.tcelectronic.com/media/level_paper_aes109.pdf

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har denne. Den er så jævli at den kan omtrent ikke spilles. Er den blitt testa her?

Og så bra som førsteutgaven var.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    rolfozzy skrev:
    Jeg har denne. Den er så jævli at den kan omtrent ikke spilles. Er den blitt testa her?

Og så bra som førsteutgaven var.

...
    Collectors Edition: For de som samler på komprimert lyd.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et lite knippe 8)

Ser ut som de mest kjente godlydkuttene er verst?

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Hvilken utgivelse av Mozart fiolinkonsert (nr ?) er det du her har diagnostisert?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ole I skrev:
    Hvilken utgivelse av Mozart fiolinkonsert (nr ?) er det du her har diagnostisert?

Edit:
    Noe HD-tracks ultimate experience demokutt

Ser jo helt latterlig ut, så det er sikkert noe feil med analysen?

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Jøss, er ikke det en 2L produksjon?

2L38SACD MOZART Violin Concertos [norsk MVA]
    Marianne Thorsen / TrondheimSolistene
    Hybrid Super Audio CD (5.1 surround + STEREO)

Og den er helt "ødelagt"?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er et 24-bits spor. MasVis skjønner ingen ting av sånt. Når programmet prøver å lese 24-bits data som 16-bits ord, treffer den i hytt og pine bortover. 24-bits innspillinger må nedsamples til 16 bit før MasVis kan si noe som helst om dem.

V

vredensgnag

Gjest
    Du må konvertere 24/96 til 16/(44.1) for at MasVis skal skjønne tegninga.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:
    Det er et 24-bits spor. MasVis skjønner ingen ting av sånt. Når programmet prøver å lese 24-bits data som 16-bits ord, treffer den i hytt og pine bortover. 24-bits innspillinger må nedsamples til 16 bit før MasVis kan si noe som helst om dem.
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D

:-[

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, her tror jeg det var flere spor som også fikk litt feil merkelapp på seg.... ;)

Men tar gjerne en revidert utgave av lista di :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emotikon skrev:
    Ja, her tror jeg det var flere spor som også fikk litt feil merkelapp på seg.... ;)

Men tar gjerne en revidert utgave av lista di :)
    Samme med han Brian, ja...
    Hvordan nedsample (med dBpoweramp)?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke være 44,1 kHz, forresten. MasVis bruker ikke sample rate til noe annet enn å skalere tidslinjen i sekunder på den detaljerte analysen. Her er to eksempler, først 24/96 som ikke leses korrekt, deretter samme spor nedsamplet til 16/96 hvor hver sample leses korrekt:

Ja, jeg bruker dBpoweramp for nedkonvertering.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Trenger ikke være 44,1 kHz, forresten. MasVis bruker ikke sample rate til noe annet enn å skalere tidslinjen i sekunder på den detaljerte analysen. Her er to eksempler, først 24/96 som ikke leses korrekt, deretter samme spor nedsamplet til 16/96 hvor hver sample leses korrekt:

Ja, jeg bruker dBpoweramp for nedkonvertering.
    Nettopp. Jeg skulle til å sette parentes rundt 44.1, for det er vel kun ordlengden som kommer "ut av sync" når MasVis skal gjennom 24-bit.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Se det ja :)

Den Bromberg-plata høres mye bedre ut enn den ser ut.

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:

Nja, når det gjelder bass er det ofte godt å nøffe med lyden ganske mye. Bromberg er såpass jevn at han nok har større spenn her enn mange bassgjengivelser, og så har han jo gått over til bass av tre på denne platen, etter å ha spilt el-bass lenge.

Interessant om det å mikse bass, i tre deler - dette er delen om kompresjon:

http://www.homestudiocorner.com/tag/mixing-bass-series/

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant den lenken Vreden. Interessant også i forbindelse med "hva er ren lyd", når alt en hører har vært gjennom en drøss av digitale filtreringsprosesser. Noen har vel sagt her inne at ren lyd finnes ikke - alt er EQ i en eller annen form. Jeg kan være tilbørlig til å være enig.

Jeg har også merket denne forsterkningen som nevnes mellom 100-500Hz, derfor har jeg tatt konekvensen av det og bygger nå en mulighet for å justere dette området.

Sonny

V

vredensgnag

Gjest
    Wood II.

Viser utfordringene med intensiteten i instrumentbruken og samspillet - ikke mye tung/lett i den innspillingen. Men likevel meget lytteverdig, selv om den ikke har åpenheten man kjenner fra rene jazz-innspillinger.

Hadde jeg hatt NHØPs Caravan fra "Duets" her hadde det vært morsomt å sammenligne. Pakket ned et eller annet sted. Kanskje noen har den?

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    vredensgnag skrev:
    emotikon skrev:

Nja, når det gjelder bass er det ofte godt å nøffe med lyden ganske mye. Bromberg er såpass jevn at han nok har større spenn her enn mange bassgjengivelser, og så har han jo gått over til bass av tre på denne platen, etter å ha spilt el-bass lenge.

Interessant om det å mikse bass, i tre deler - dette er delen om kompresjon:

http://www.homestudiocorner.com/tag/mixing-bass-series/
    En av mine favoritter er Siris Svale Band: Blackbird, med både bass av tre og bass av elektroner

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Joe Henry - Civilians:

Eg har alltid ment at denne plata låter bra, både musikalsk (ikkje minst), og lydmessig.

Men når alle låtene "peaker" på 0 dB, da er den altså (formodentlig) klippet?
    Samma for meg, det er et fantastisk album uansett. Anbefales ;D

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    Er mp3-filer representative for det som er på CD-plata?

mvh
    kabelsatan

M

Mr-T

Gjest
    Ja. Ørsmå endringer blir det, men i denne sammenhengen helt ubetydelig. Faktisk så ser en MP3 litt bedre ut i MASVIS, men det er kanskje fordi informasjon som ligger lavt i nivå blir fjernet av MP3 kodingen, og dermed faktisk øker dynamikken. Snodig nok.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Karma skrev:
    Dersom markedsmakten skal bli effektiv, burde det vært mulig å fått sett disse grafer fra platene før vi bestemmer oss for å kjøpe. Det er liksom litt sent å konstatere dårlig lyd etter at vi allerede har kjøpt plata..
    Du og jeg er ikke markedet.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    ayaboh skrev:
    Karma skrev:
    Dersom markedsmakten skal bli effektiv, burde det vært mulig å fått sett disse grafer fra platene før vi bestemmer oss for å kjøpe. Det er liksom litt sent å konstatere dårlig lyd etter at vi allerede har kjøpt plata..
    Du og jeg er ikke markedet.
    Vi kunne nok blitt del av et marked som var villig til å betale ekstra for kvalitet.
    Dette kan kanskje bli en realitet når nedlastingsalternativer overtar for cd-plater.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En til for Hall of Shame. Jeg hadde Transporteren i Random Play mens jeg holdt på med noe annet her i kveld. Så kom det en kvinnestemme som bar alle preg av "loud", enda Replay Gain skrudde henne ned med hele 8,5 dB i et forsøk på å redde stumpene. Det hjalp ikke stort, for det hele låt kvasst og ubehagelig, "in your face" på en måte som (etter min smak) ikke passer til musikkstilen Americana.

Ladies and Gentlemen, here's Tift Merritt, "Tambourine" (2004):

Jeg kjøpte denne da den kom ut fordi jeg likte musikken på førsteutgivelsen "Bramble Rose", selv om lydkvaliteten på den var sådär, og fordi andreplata ble tungt hypet av alt som var av musikkanmeldere. Én spilling, syntes den var ufyselig, og satte den tilbake i hylla. Der sto den til den (av en eller annen grunn) ble rippet inn på serveren heller enn å gå til loppemarkedet sammen med mye annet stygt. Tror ikke jeg har kjørt den gjennom MasVis før, men det var ingen overraskelser der, for å si det slik.

Fans av Americana, denne trenger dere ikke. Kjøp Gillian Welch i stedet.

Edit: Rettet en trykkfeil, og henger på denne som bonus:

::)

Vedlegg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Asbjørn

I hvilken grad kan man selv se graden av komprimering når man ripper med EAC? Etter at en plate er ferdig rippet, får man opp et vindu der man leser i hvor mange prosent hvert kutt var feilfritt rippet (dette bør være 100%), samt styrken på hvert kutt. Jeg husker ikke nå hva sistnevnte kalles i programmet, men jeg har innbilt meg at dette tallet gir en god indikasjon på komprimeringsgrad i selve utgivelsen. Når alle kuttene oppgis til 100%, leser jeg det som at platen er hardt komprimert. Når vi får oppgitt stor variasjon fra f.eks. 30 til 90, leser jeg det som en innspilling med god dynamikk. Mer usikker er jeg når alle kuttene er oppgitt til nøyaktig det samme, f.eks 98%. Da ser det fint ut med at ingen er opp i 100%, men dog rart at alle er like?
    Kan du som ekspert og god pedagog forklare meg om jeg har oppfattet dette riktig i EAC?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg bruker dBpoweramp og ikke EAC, så jeg vet ikke helt hva de tallene betyr. Noen andre?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    En til for Hall of Shame. Jeg hadde Transporteren i Random Play mens jeg holdt på med noe annet her i kveld. Så kom det en kvinnestemme som bar alle preg av "loud", enda Replay Gain skrudde henne ned med hele 8,5 dB i et forsøk på å redde stumpene. Det hjalp ikke stort, for det hele låt kvasst og ubehagelig, "in your face" på en måte som (etter min smak) ikke passer til musikkstilen Americana.

Ladies and Gentlemen, here's Tift Merritt, "Tambourine" (2006):

Jeg kjøpte denne da den kom ut fordi jeg likte musikken på førsteutgivelsen "Tambourine", selv om lydkvaliteten var sådär, og fordi den ble tungt hypet av alt som var av musikkanmeldere. En spilling, syntes den var ufyselig, og satte den tilbake i hylla. Der sto den til den (av en eller annen grunn) ble rippet inn på serveren heller enn å gå til loppemarkedet sammen med mye annet stygt. Tror ikke jeg har kjørt den gjennom MasVis før, men det var ingen overraskelser der, for å si det slik.

Er det ikkje en før den da? Bramble rose eller noe sånt? Den likte eg ganske godt i alle fall. Mener Tambourine er andre plata. Men det er nå uansett underordnet poenget i innlegget :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Jeg kjøpte denne da den kom ut fordi jeg likte musikken på førsteutgivelsen "Tambourine", selv om lydkvaliteten var sådär, og fordi den ble tungt hypet av alt som var av musikkanmeldere. En spilling, syntes den var ufyselig, og satte den tilbake i hylla. Der sto den til den (av en eller annen grunn) ble rippet inn på serveren heller enn å gå til loppemarkedet sammen med mye annet stygt. Tror ikke jeg har kjørt den gjennom MasVis før, men det var ingen overraskelser der, for å si det slik.

Er det ikkje en før den da? Bramble rose eller noe sånt? Den likte eg ganske godt i alle fall. Mener Tambourine er andre plata. Men det er nå uansett underordnet poenget i innlegget :)
    Øhh, ja. Trykkfeil. Rettet nå. Takk for at du sa fra.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Karma skrev:
    Asbjørn

I hvilken grad kan man selv se graden av komprimering når man ripper med EAC? Etter at en plate er ferdig rippet, får man opp et vindu der man leser i hvor mange prosent hvert kutt var feilfritt rippet (dette bør være 100%), samt styrken på hvert kutt. Jeg husker ikke nå hva sistnevnte kalles i programmet, men jeg har innbilt meg at dette tallet gir en god indikasjon på komprimeringsgrad i selve utgivelsen. Når alle kuttene oppgis til 100%, leser jeg det som at platen er hardt komprimert. Når vi får oppgitt stor variasjon fra f.eks. 30 til 90, leser jeg det som en innspilling med god dynamikk. Mer usikker er jeg når alle kuttene er oppgitt til nøyaktig det samme, f.eks 98%. Da ser det fint ut med at ingen er opp i 100%, men dog rart at alle er like?
    Kan du som ekspert og god pedagog forklare meg om jeg har oppfattet dette riktig i EAC?
    Track Quality indikerer ikke nødvendigvis feil selv om resultatet ikke er 100%. Dersom det har vært behov for noen form for feilkorreksjon vil verdien bli lavere enn 100%. De eneste gangene det virkelig er snakk om lesefeil er dersom det i tillegg rapporteres om suspicious positions.

Peak Level indikerer maksutslaget i en låt. Dersom alle låtene på et album har vært gjennom samme masteringprosess er det derfor ikke unaturlig at alle har samme "øvre grense" på f.eks 98%.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    marsboer skrev:
    Karma skrev:
    Asbjørn

Track Quality indikerer ikke nødvendigvis feil selv om resultatet ikke er 100%. Dersom det har vært behov for noen form for feilkorreksjon vil verdien bli lavere enn 100%. De eneste gangene det virkelig er snakk om lesefeil er dersom det i tillegg rapporteres om suspicious positions.

Peak Level indikerer maksutslaget i en låt. Dersom alle låtene på et album har vært gjennom samme masteringprosess er det derfor ikke unaturlig at alle har samme "øvre grense" på f.eks 98%.
    Takk for svar!

Poenget mitt er om ikke dette gir en god pekepinn på komprimeringsgraden i utgivelsen? Jeg oppfatter i alle fall resultatet slik, da plater med 100% peak level på alle kutt også oppfattes som ekstremt komprimert under avspilling.
    Et godt eksempel er når en plate med både svært rolige kutt og mer voldsomme kutt står med 100% peak level i begge tilfeller. Det er også misstenkelig om slike ulike kutt blir oppgitt med akkurat samme prosent, selv om denne eventuelt er lavere enn 100%. De bør derfor bli oppgitt med ulik %, F.eks. 30% og 90 %. Min lytteerfaring tilsier at når det er tilfelle, oppfattes også dynamikken under avspilling som best.
    EAC kan dermed kanskje brukes til å lese noe om komprimeringsgraden før du spiller platen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn