Barbaresco
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 648
Fakta om vanskelige ting presentert på en glimrende måte kan ikke skade
Det syns jeg faktisk er et meget viktig moment.OAlex skrev:Og så unngår man å forsøke lete etter feil i musikkanlegget når det er mastringen på musikken som er på trynet.
Kanskje litt søkt, men..
Tror du toucher essensen i denne 87 sider lange tråden. Det låt generelt bedre før. Så ja: Hvis du vil ha fet lyd, se etter pre95-utgivelser. Trøsten får være at det tross alt finnes mye bra musikk å oppdage også pre95, men djevelen har desverre kuket det til med remastere, så vi er henvist til arkeologien. Smal vei.rri skrev:Jeg har akkurat hørt litt på Michael Jacksons Thriller på ei snart 30 år gammel plate. Og jeg synes det er slående hvor mye bedre dette låter enn dagens pop produksjoner som Katy Perry og Lady Gaga. Det burde jo ha vært omvendt. Og det gjør meg i grunnen litt trist.
Skal jeg måtte begrense meg til gamle plater hvis jeg ønsker litt fet lyd ?
Det er heller ikke rart at platebransjen er like utdøende, når de ikke engang greier å levere produkter som de aller mest betalingsvillige kundene deres vil ha. Sånne som oss er jo villige til å betale astronomiske beløp for obskure duppeditter som får ting til å "låte bedre", men hvis du vil ha innspillinger av "populærmusikk" som ikke livskiten allerede er klemt ut av, så har ikke platebransjen noe å selge deg, uansett hvor mye du er villig til å betale. Selvdestruktive idioter som de er.rri skrev:Ikke rart at vi audiofile er en utdøende rase.
Benytt enhver anledning til å slenge eder og galle over hærverket.NADKRAFT skrev:Mulig jeg har oversett noe men jeg vil påstå at følger ganske godt med innen denne problemstillingen, men mulighetene er vel kanskje begrenset.......
+1Mr-T skrev:Det er dessverre mange - også på dette forumet - som ikke har noe referansepunkt for hva god lyd er. De har kanskje sin musikalske oppvekst fra de siste 10-15 åra. Dette ser vi på "hva lytter du til nå" trådene der mange nye ihjelkomprimerte plater omtales som å låte bra, og "viser hva anlegger er i stand til". Jeg forstår det i grunn godt. Har man ikke spist noe annet enn grandiosa, så kan man jo ikke vite hvordan god mat smaker. Og det er ikke sikkert man vil like gourmetmat i starten heller. Å sette pris på kvalitet er noe man må til en viss grad lære seg. Det gjelder i grunn på flere nytelsesområder også (f.eks vin).
Derfor: vi må fortsette holdningskampanjene for god dynamisk lyd, både her på HFS og andre plasser! Stå på!
Og året etter; "Tangen rydder opp - hjemme".Mr-T skrev:På TV3 til våren: "Tangen rydder opp"
Her saumfares plateselskapenes utstyrsrack og det slås hardt ned på vettløs bruk av kompressorer, eq og klangbokser. Osv... Hehe ... ;D
(Tangen - det er meg).
helarn skrev:Dette med referanser innen lyd er interessant. Jeg har brukt "Hourglass" med James Taylor som referanse helt siden den kom på 90-tallet en gang. Er det noen som har den og kan legge ut grafen her? Hvis den er komprimert til døde, så er det jo bare å grave seg ned, selge anlegget og kjøpe seg LG, eller?
Se her ja. Det vil jeg se på!!! ;DDazed skrev:Og året etter; "Tangen rydder opp - hjemme".
Amper fyr tramper rundt i stuene til folk og drar høyttalere ut på gulvet, skrur opp dipol-bassystemer og kaster kompaktanlegg ut i søppelcontainere. ;D
Riktig så ille er det kanskje ikke, men selv om "Hourglass" låter bra, så er den definitivt ingen referanse for naturlig lydgjengivelse. Det ser du best ved å sammenligne den med et eldre spor. Her er første sporet på "Hourglass" sammen med "Fire and Rain" fra en gammel "Greatest Hits" som jeg har. Jeg tror den CD'en kanskje er fra 1988. Hvis du hører på de to etter hverandre med samme lyttevolum, altså med volumkontrollen 5 dB høyere på det eldste sporet enn på det nyeste, så kan du få et par overraskelser.helarn skrev:Dette med referanser innen lyd er interessant. Jeg har brukt "Hourglass" med James Taylor som referanse helt siden den kom på 90-tallet en gang. Er det noen som har den og kan legge ut grafen her? Hvis den er komprimert til døde, så er det jo bare å grave seg ned, selge anlegget og kjøpe seg LG, eller?
Nærmere 5 ja. Lurte litt da du skrev 4, men glemte å kommentere. Mvh.Asbjørn skrev:Riktig så ille er det kanskje ikke, men selv om "Hourglass" låter bra, så er den definitivt ingen referanse for naturlig lydgjengivelse. Det ser du best ved å sammenligne den med et eldre spor. Her er første sporet på "Hourglass" sammen med "Fire and Rain" fra en gammel "Greatest Hits" som jeg har. Jeg tror den CD'en kanskje er fra 1988. Hvis du hører på de to etter hverandre med samme lyttevolum, altså med volumkontrollen 5 dB høyere på det eldste sporet enn på det nyeste, så kan du få et par overraskelser.
Det er 4 dB hvis du sammenligner Replay Gain (som tar hensyn til frekvensgang også), 5 dB hvis du bare ser på RMS, som kanskje er mest logisk i denne sammenhengen.achri-d skrev:Nærmere 5 ja. Lurte litt da du skrev 4, men glemte å kommentere. Mvh.Asbjørn skrev:Riktig så ille er det kanskje ikke, men selv om "Hourglass" låter bra, så er den definitivt ingen referanse for naturlig lydgjengivelse. Det ser du best ved å sammenligne den med et eldre spor. Her er første sporet på "Hourglass" sammen med "Fire and Rain" fra en gammel "Greatest Hits" som jeg har. Jeg tror den CD'en kanskje er fra 1988. Hvis du hører på de to etter hverandre med samme lyttevolum, altså med volumkontrollen 5 dB høyere på det eldste sporet enn på det nyeste, så kan du få et par overraskelser.
Ja, jo, forsåvidt. Men da går det jo an å sammenligne med elektrisk musikk også. Nils Lofgren's "Nils Lofgren" har omtrent samme format som "Hourglass" med en rolig, litt lavmælt sang først, og så noen litt mer rockete etterhvert. Legg merke til at Nils Lofgren også har ganske kraftig kompresjon for å få til det litt fete soundet på rocke-sporet, men likevel ikke i nærheten av "Hourglass" som har blitt kjørt gjennom en brickwall limiter. Her Nils på en japansk CD fra 1987:helarn skrev:Takk for det. Var jo slett ikke SÅ ille. Ser poenget ditt. Likevel så kan begrepet "naturlig lyd" vanskelig brukes her. Dette er jo kunstig lyd i aller beste forstand, innspilt med elektriske instrumenter og manipulert på alle tenkelige vis i studio.
Dette er altså en plate du har hatt mye glede av, og faktisk også vært fornøyd med lyden? Dersom da grafen her skulle vist at den var "komprimert til døde", ville du fått en annen mening?helarn skrev:Dette med referanser innen lyd er interessant. Jeg har brukt "Hourglass" med James Taylor som referanse helt siden den kom på 90-tallet en gang. Er det noen som har den og kan legge ut grafen her? Hvis den er komprimert til døde, så er det jo bare å grave seg ned, selge anlegget og kjøpe seg LG, eller?
Den har jeg også! Gammel CD kjøpt på Nice Price. Låter veldig bra, har brukt den som demoplate flere ganger.Asbjørn skrev:Her er første sporet på "Hourglass" sammen med "Fire and Rain" fra en gammel "Greatest Hits" som jeg har. Jeg tror den CD'en kanskje er fra 1988.
Eg er fullstendig novise når det gjelder MasVis og alle disse grafene. Men denne tråden har trigget et snev av interesse. Det sagt, så er eg mer interessert i musikk enn lyd. Men eg lastet i alle fall ned dette MasVis og tenkte det kunne være underholdende å kjøre gjennon noen favoritter og se hva grafene sier. Asbjørn gjorde jo en strålende jobb med å forklare ting og tang, så bra at nesten eg også skjønte noe. Slik eg har forstått det, er det goskit om Crest factor er så høy som mulig (det viser hvor mye dynamikk det er i innspillingen? Lav Crest = mye kompresjon?), og Peak så langt på minus som mulig? Dersom peak er 0.0 dB, tyder det på at plata er "klippet", og at informasjon trolig har gått tapt? Gått mulig eg er helt på bærtur her :Rune.U skrev:.... De langt fleste her inne greier da å høre når ting er såpass muffens som eksemplene over viser,uten hjelp av måleverktøy. Musikk som er mikset slik lyder bestandig rævva...
Mvh Rune
Produsenten KAN jo bare ha vært så nøye at han sørget for at det sterkeste partiet i musikken topper AAAAKKURAT på 0dB, og da trenger ikke signalet være klippet.Townes skrev:I følge MasVis gjør den ikkje det (har dessverre ikkje grafene på jobb-pc), men den er i alle fall klippet. Flere spor har Peak på 0.0.
Som Dazed sier, Peak = 0,0 trenger ikke å være et problem i det hele tatt. Det trenger ikke være et hørbart problem selv om det klipper i brøkdelen av et sekund heller. Du tjener ikke noe på at Peak er lavere enn 0. Tvert i mot, det reduserer signal/støy-forholdet på innspillingen litt, sånn at ideelt sett bør Peak for et helt album ligge på 0 dB eller hårfint under.Townes skrev:Eg er fullstendig novise når det gjelder MasVis og alle disse grafene. Men denne tråden har trigget et snev av interesse. Det sagt, så er eg mer interessert i musikk enn lyd. Men eg lastet i alle fall ned dette MasVis og tenkte det kunne være underholdende å kjøre gjennon noen favoritter og se hva grafene sier. Asbjørn gjorde jo en strålende jobb med å forklare ting og tang, så bra at nesten eg også skjønte noe. Slik eg har forstått det, er det goskit om Crest factor er så høy som mulig (det viser hvor mye dynamikk det er i innspillingen? Lav Crest = mye kompresjon?), og Peak så langt på minus som mulig? Dersom peak er 0.0 dB, tyder det på at plata er "klippet", og at informasjon trolig har gått tapt? Gått mulig eg er helt på bærtur her :Rune.U skrev:.... De langt fleste her inne greier da å høre når ting er såpass muffens som eksemplene over viser,uten hjelp av måleverktøy. Musikk som er mikset slik lyder bestandig rævva...
Mvh Rune
Uansett, eg har jo testet noen favoritter, deriblant Joe Henry sin Civilians, som eg har ment (og fortsatt mener) låter temmelig bra. I følge MasVis gjør den ikkje det (har dessverre ikkje grafene på jobb-pc), men den er i alle fall klippet. Flere spor har Peak på 0.0. Dette overrasket meg for så vidt, men eg synes fortsatt den plater låter jævli bra, og temmelig langt unna å låte rævva som du kaller det Håper bare ANTI finner ut at denne Joe Henry plata fortjener en vinylutgivelse...