I downsamplingen senket jeg selvsagt bitdybden fra 24bit til 16bit også og brukte bare downsampling som et enkelt samlebegrep for hele prosessen. Hvis det er behov for dynamikk utover CDens arbeidsområde er jeg selvsagt enig i at ulike mastere for all del er en positiv greie fordi det er nødvendig. Dette er dessverre et helt usannsynlig tema i dagens utgivelser og jeg vet ikke en gang om det er mulig å finne en innspilling som faktisk går utover CDens dynamikkområde av dynamikkmessige årsaker (dvs ikke maks volum).Asbjørn skrev:Det er ikke så mye poeng å mastre med RMS = -12 dBFS hvis du har 24 bits å ta av. For meg er det ikke "juks og fanteri" om man faktisk utnytter den større bitdybden til noe fornuftig, men å selge en hyperkomprimert CD-master som "24-bit high resolution studio master" derimot... Downsampling er forresten noe annet enn bitdybde.marsboer skrev:Strengt tatt så bør jo det være den samme masteren både på cd og i High Rez. Jeg vil i hvertfall ikke ha noe av at de mastrer dem forskjellig for å få den ene til å høres kunstig bedre ut. Når jeg da har downsamplet til 44.1khz så burde de se og høres så godt som identiske ut med mindre de driver med juks og fanteri for å fremme High Rez varianten.
Forhåpentligvis har de imidlertid laget cden av High Rez masteren og ikke omvendt..
Jeg regner med at du skjønte det, men jeg henviser først og fremst til tilfeller hvor man mastrer ulikt for å få det ene til å høres bedre ut enn det andre uten at dette er relatert til tekniske formatbegrensninger.