Burde det ikke vært krav til en standard på lydkvaliteten som var akseptabel for for alle parter? Synes det er noe dritt å kjøpe gode skiver, og så er lyden helt ødelagt, og kanskje heller ikke tilgjengelig på vinyl.....
er nok for enkelt å legge all skyld på masteringsteknikere ofte (mye) komprimering i miks også forresten mange studioteknikere som (av ulike årsaker) mastrer "sine egne" mikser.Bartesam skrev:Tror nok det er veldig viktig å sette fingeren på all den urett mastering teknikere gjør mot lydteknikere i det som blir gitt ut om dagen.
Jo, det burde det vært. Det finnes krav om hvor lange bananer skal være og hva brød skal veie... og mye annet... Men lydkvalitet? Nei, det driter man jo i tydeligvis.Bartesam skrev:Burde det ikke vært krav til en standard på lydkvaliteten som var akseptabel for for alle parter? Synes det er noe dritt å kjøpe gode skiver, og så er lyden helt ødelagt, og kanskje heller ikke tilgjengelig på vinyl.....
Det burde det ha vært, og får håpe at kulen i bakhodet til enkelte musikkprodusenter nå er blitt så stor at de velger å høre på lytterne, og ikke bare tenker money...Bartesam skrev:Burde det ikke vært krav til en standard på lydkvaliteten som var akseptabel for for alle parter? Synes det er noe dritt å kjøpe gode skiver, og så er lyden helt ødelagt, og kanskje heller ikke tilgjengelig på vinyl.....
Godt eksempel.Mr-T skrev:Vi kan dra en parallell til foto her. Først et bilde rett fra kamera med full dynamikk. Så et som er "remastret".
He-he, ja skal vi være litt vanskelig med Mr-T, så kan man jo si at det øverste bildet er litt uskarpt. Kanskje det hadde trengt en ørlite "sharpening" i photoshop? Altså *litt* postproduksjon (mastering), men ikke så mye som det nederste, selvsagt.Minutten skrev:Ville ikke hatt noen av bildene på veggen, men måtte jeg velge et så hadde jeg tatt det siste, selv om de først er mer "naturlig"!
Det er noe av problemet. De vet ikke hva/hvorfor de går glipp av ditt kjøp...Asbjørn skrev:Så mye mersalg fikk de hos meg.
En utmerket idè spør du meg.pedal skrev:Dette er en parallell til den elendige PA-lyden på mange konserter. Hvorfor trenger artistene ta grep hvis de uansett selger alle setene når de turnerer?
Kanskje vi burde spore opp artistenes FB og Twitter kontoer og få misfornøyde kunder i hopetall til å poste:
Hey, your last album sucks. Nice music but too much compression makes for terrible listening. Give us back the dynamic range of the LP!
Yes, yes, yes!!!Powerpoint skrev:En utmerket idè spør du meg.
La oss komme i gang mellom ribba og riskremen på julaften, så øker vi på under avnytelse av portvin og småkaker i romjula 8)
Noe mosjon skal vi jo ha ut av og protestere også ;D
Men seriøst, så mener jeg ideen din er god Pedal, og den som intet våger, intet vinner!
Faktisk et godt poeng. Innspilt musikk, såvel som bilder, krever å tukles litt med for å se eller låte "riktig". Det er jo derfor man bruker klang, EQ og komprimering i musikkproduksjon selv på "audiofile" innspillinger - for å få det riktige "sounden". Litt komprimering øker opplevelsen av nærvær, "liv" og detaljenivå. Samme greia med bilder.pedal skrev:He-he, ja skal vi være litt vanskelig med Mr-T, så kan man jo si at det øverste bildet er litt uskarpt. Kanskje det hadde trengt en ørlite "sharpening" i photoshop? Altså *litt* postproduksjon (mastering), men ikke så mye som det nederste, selvsagt.Minutten skrev:Ville ikke hatt noen av bildene på veggen, men måtte jeg velge et så hadde jeg tatt det siste, selv om de først er mer "naturlig"!
Er platene hans overkomprimerte, da?pedal skrev:Fikk svar nå. Lillebjørn Nilsen var ikke akkurat samarbeidsvillig. -Jeg kunne "kysse Tanta til Beate en viss plass". Han sier jeg bare tuller fordi han hadde ikke gitt ut nytt album siden 1993, og det låter aldeles utmerket. :-\
Atle Dreier
Hva er grunnen til at du/teknikerne dine har valgt å komprimere lyden såpass kraftig på flere av platene dine, og endog klippet en del av dem? Hadde det ikke vært bedre å la lytterne få velge hvor høyt det skal være?
Wow! Der har vi en som faktisk griper til våpen, og ikke bare har det i kjeften som meg!atledreier skrev:Postet på Kari Bremnes offiseielel FB vegg:
Atle Dreier
Hva er grunnen til at du/teknikerne dine har valgt å komprimere lyden såpass kraftig på flere av platene dine, og endog klippet en del av dem? Hadde det ikke vært bedre å la lytterne få velge hvor høyt det skal være?
Kudos Atle.atledreier skrev:Fikk svar fra fruen selv:
Kari Bremnes Hei Atle. Dette er spørsmål som det er vanskelig å svare kortfattet på. Her på dette forumet tror jeg vi må nøye oss med å svare at vi gjør våre vurderinger med tanke på hva vi synes fungerer best, fra plate til plate. Noen innspillinger har stor dynamikk, andre mindre. Det finnes svært forskjellig estetikk innenfor avdelingen komprimering. Musikk spilles av på vidt forskjellige plattformer. Vi forholder oss til det, og etterstreber hele tiden å formidle musikken vår best mulig til både de med fantastiske hjemmeanlegg, og de med mer beskjedne lytteforhold. Tror vi nøyer oss med dette i denne omgang. God jul!
Ønsker du deg en liten julenøtt kan du prøve deg på Metallica.Powerpoint skrev:Kudos Atle.atledreier skrev:Fikk svar fra fruen selv:
Kari Bremnes Hei Atle. Dette er spørsmål som det er vanskelig å svare kortfattet på. Her på dette forumet tror jeg vi må nøye oss med å svare at vi gjør våre vurderinger med tanke på hva vi synes fungerer best, fra plate til plate. Noen innspillinger har stor dynamikk, andre mindre. Det finnes svært forskjellig estetikk innenfor avdelingen komprimering. Musikk spilles av på vidt forskjellige plattformer. Vi forholder oss til det, og etterstreber hele tiden å formidle musikken vår best mulig til både de med fantastiske hjemmeanlegg, og de med mer beskjedne lytteforhold. Tror vi nøyer oss med dette i denne omgang. God jul!
Tøft gjort!
Vel, Pedal da er det vel bare å komme i gang
Hvem skal jeg plage mon tro? Hmmmmmmmmmmmm....
Meldte meg inn i IM-FC i fylla i forbindelse med denne tråd - time to kick back-i fylla. ;D.pedal skrev:Yes, yes, yes!!!Powerpoint skrev:En utmerket idè spør du meg.
La oss komme i gang mellom ribba og riskremen på julaften, så øker vi på under avnytelse av portvin og småkaker i romjula 8)
Men seriøst, så mener jeg ideen din er god Pedal, og den som intet våger, intet vinner!
Nå skal vi faen meg sette i gang et protesttog som kommer til å ryste artistverden. Vi skal ta dynamikken tilbake!
Vi begynner lokalt, lar ilden få feste og så BOOOOOOOOOM kommer denne greia til å eksplodere globalt.
OK, her er planen, gutter: Hvert HFS medlem sørger for å være registrert med Twitter-konto. Så leter hver mann opp en artist som får førnevnte hatmelding. Vi er 17637 medlemmer, inklusiv noen svensker og dansker. Det holder plenty til alle Skandinaviske artister. Sverige er jo verdens 3. største eksportør av musikk, så her skal ikke mye til før vi velter hele forbanna faenskapen på ryggen.
Jeg begynner med en av Norges største og mestselgende artister gjennom flere årtier: Lillebjørn Nilsen. Så får vi se hvordan det går. Dette kommer til å bli svært.
PS: Ikke glem hvem det var som tente gnisten og startet den Dynamiske Vår, når Nobelprisen skal deles ut neste gang.
Kudos!RojohII skrev:Meldte meg inn i IM-FC i fylla i forbindelse med denne tråd - time to kick back-i fylla. ;D.pedal skrev:Yes, yes, yes!!!Powerpoint skrev:En utmerket idè spør du meg.
Nå skal vi faen meg sette i gang et protesttog som kommer til å ryste artistverden. Vi skal ta dynamikken tilbake!
Vi begynner lokalt, lar ilden få feste og så BOOOOOOOOOM kommer denne greia til å eksplodere globalt.
OK, her er planen, gutter: Hvert HFS medlem sørger for å være registrert med Twitter-konto. Så leter hver mann opp en artist som får førnevnte hatmelding. Vi er 17637 medlemmer, inklusiv noen svensker og dansker. Det holder plenty til alle Skandinaviske artister. Sverige er jo verdens 3. største eksportør av musikk, så her skal ikke mye til før vi velter hele forbanna faenskapen på ryggen.
Jeg begynner med en av Norges største og mestselgende artister gjennom flere årtier: Lillebjørn Nilsen. Så får vi se hvordan det går. Dette kommer til å bli svært.
PS: Ikke glem hvem det var som tente gnisten og startet den Dynamiske Vår, når Nobelprisen skal deles ut neste gang.
Jeg går i tanker om et lite "angrep" mot Rush som gav ut en forferdelig skive for et par år sidenAkapaz skrev:Ønsker du deg en liten julenøtt kan du prøve deg på Metallica.Powerpoint skrev:Kudos Atle.atledreier skrev:Fikk svar fra fruen selv:
Tøft gjort!
Vel, Pedal da er det vel bare å komme i gang
Hvem skal jeg plage mon tro? Hmmmmmmmmmmmm....
Hehe, her ser dere hva jeg har å bale mot:NADKRAFT skrev:Kudos!RojohII skrev:Meldte meg inn i IM-FC i fylla i forbindelse med denne tråd - time to kick back-i fylla. ;D.pedal skrev:Yes, yes, yes!!!Powerpoint skrev:En utmerket idè spør du meg.
Takk for link.vredensgnag skrev:Omdahl har vært og snakket med Tiefenbrun Far & Sønn:
http://www.dagbladet.no/2011/12/27/kultur/analog_digital/musikk/vinyl/linn/19523625/
Verdt å lese.
Var spent på hvordan denne måler i Masvis...ser bra ut....har du flere detaljer?Liotheles skrev:.....denne 40 year anniversary remasteren (egentlig en ny stereo mix) av Jethro Tull - Aqualung syns jeg virkelig har blitt bra.
Steven Wilson fortjener cred for arbeidet!