Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.837
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Det er ikke "trøkk" i akustisk musikk på noe som helst vis, ikke slik man får fra et trailerlass med dobbel 18" PA-subber i hvertfall.

Men det er klart - stort korps i et altfor lite lokale blir høyt, veldig høyt.
    50-60 tubaer og barytonhorn (pluss en enslig trombone som hadde forvillet seg inn) som holder konsert i en steinkirke trøkker ganske bra. Under prøvene i folkehøyskolens gymnastikksal klirret det så fælt i lysarmaturene i taket at jeg nesten trodde det ville begynne å regne lysrør. Det var ikke ubehagelig høyt på noen måte, men det kjentes ettertrykkelig i mellomgulvet.

Litt overslagsmessig: Max akustisk effekt 0,2 W per tuba x 50 stk = 10 W akustisk effekt. Ved de dypeste tubatonene rundt 45 Hz tilsvarer det å flytte en litt over én kubikkmeter luft i sekundet. Det burde være mulig å reprodusere med f eks 4 stk Beyma 12SW1300Nd i hundre liter lukket kasse og et par hundre watt forsterkereffekt, hvis jeg ikke regner helt feil...

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Da vil jeg si du ikke har hørt rette gitaristen, T. Mener ikke at buksebeina flagrer, men det blir fysisk på en måte de færreste anlegg klarer å gjengi.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    atledreier skrev:
    Det var da VELDIG lavt det skulle være da. Det er jo ikke et mål i seg selv å ha det lavt. Vil tro en del mikrodynamikk er gjemt langt nede i støyen et sted på det opptaket?
    Mr-T skrev:
    Det bør være et mål at klassisk musikk har riktig volum, og da blir det nødvendigvis lavt når musikken er svak. Man taper jo ikke noe mikrodynamikk i svake partier i musikken, oppløsningen er jo konstant uansett nivå på opptaket.
    Vel det er bare svake strykeinstrumenter og rolig piano på opptakene, er bare mikrodynamikk. Fantastisk vakker plate 8)

M

Mr-T

Gjest
    atledreier skrev:
    Da vil jeg si du ikke har hørt rette gitaristen, T. Mener ikke at buksebeina flagrer, men det blir fysisk på en måte de færreste anlegg klarer å gjengi.
    Vel jeg spiller jo gitar selv, og med gitaren i fanget er det vanskelig å komme tettere på vibrasjonene. Men nei... det vibrerer og "trøkker" ikke slik som det gjør med en stor PA-rigg.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Miles Davis, Bitches Brew The 40th Anniversary. CD'en som fulgte med i pakken.
    Dette låter ikke bra. Heldigvis er vinylen bedre mastret og kan nytes. Her har jeg ikke referanse fra gamle dager så jeg skal være forsiktig med å dømme vinylen på eq.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Fabulous Thunderbirds - Tuff Enuff (1986)

En stor hit i sin tid dette her. Hvordan var det egentlig mulig med så "dårlig" og lav lyd ? ;D

Vedlegg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Jeg liker de to første "pop" albumene til Phil Collins.. bare å innrømme det. Her fra første albumet "Face Value" utgitt i 1981. Blåserekka til Earth Wind & Fire, trommene....
    CD'en er ikke førstegenerasjon, men en tidlig utgivelse. Det er veldig bra lyd. Klippingen er nok på trommene trur eg.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Selv ikke "new age" musikk ala Enya er upåvirket av denne krigen. Først Watermark fra 1988, så Amarantine fra 2005. Nedoverbakke lydmessig dette her også. Førstnevnte låter veldig fint, og er mastret svært konservativt.

Vedlegg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Hot Club De Norvege med Ole Kvernberg & Jimmy Rosenberg. Som kontrast burde jeg tatt med en nyere amerikansk jazzskive, nesten uansett hva. Her er det headroom på alle spor.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Jeg tror de fleste var vant med den fete og litt komprimerte LP-lyden, og var uforbreredt på å høre full dynamikk. Jeg har vært der selv....

V

vredensgnag

Gjest
    Mye ironi i det som skjedde dengang CD-mediet kom.
    Det ble drevet av klassisk musikk - kapasiteten på en CD-skive ble bestemt av plassen man trenger for å avspille Beethovens 9. fra én CD.

På den tid hadde man gjort en overgang fra vinyl til kassett i hovedmarkedene for musikk, og vha Dolby-støyreduksjon hadde man fått gjort noe med tapesus. Likevel var bakgrunnsstøy, både på vinyl og bånd, noe som plaget spesielt dem som ønsket å ha et dynamisk spenn som tilsvarte det man fikk i en konsertsal.

Karajan og en bråte dirigenter og musikere lyttet til hva som skjedde med opptakene deres når de ble gjennomført digitalt, og ble overbegeistret. DDD ble et adelsmerke på LPer (og ses på med stor skepsis i dag) - selv om man ikke fikk avspille fra digitalmediet, så fikk man i hvertfall ned mer informasjon på vinylen, pga at generasjonstapene ble redusert.

Så kom CDene. La oss forsiktig påstå at herrene Fagen & Becker, Knopfler, Yo Yo Ma (og en haug andre), hadde gode ører og sterk musikkinnsikt også dengang. De omfavnet CD-mediet og begynte straks å gjøre opptak som skulle vise hva de nå kunne gjøre, som de ikke fikk til via analogkjeder.

Og fordi det spesielt var det store dynamikkspennet som tiltrakk dem, så la de innspillingene slik vi har sett dem i denne trådens Masvis-analyser.
    Og fordi produsenter alltid gjør hva de kan for å selge katalogen sin om igjen og om igjen, omfavnet man muligheten til å booste opptakene gjennom det vi kort kan kalle "Loudness Wars". Og folk utbrøt at "jøss, nå er musikken blitt mye høyere, og jeg hører flere detaljer."

Noe de like gjerne kunne gjort om de hadde skrudd opp volumet på sin opprinnelige CD. Men som vi vet er det solgt mye hifi og kilder gjennom tidene vha justering av utgangsnivået.

Naturligvis synd for alle som kastet sine tidlig-CDer, fordi de fikk den oppfatning at de var dårlige. Nå tråler audiofile verden etter disse ... ;D

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det ble drevet av klassisk musikk - kapasiteten på en CD-skive ble bestemt av plassen man trenger for å avspille Beethovens 9. fra én CD.
    Er dette en privat betraktning (som på ingen måte er dum), eller er det fakta? Har du noe spennende dokumentasjon på dette?

Ser det står på wikipedia, men jeg tar ikke alt som står der for "god fisk".

M

Mr-T

Gjest
    Historien bak den veldig merkelige sampleraten 44.100 Hz er også morsom. Sjekk det på wikipedia sjøl....

N

nb

Gjest
    Mr-T skrev:
    Historien bak den veldig merkelige sampleraten 44.100 Hz er også morsom. Sjekk det på wikipedia sjøl....
    Ja, det er i sannhet en festelig sak. Selvsagt hadde ingen valgt den sampleraten om det ikke var en meget spesiell grunn til det...

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:
    Er dette en privat betraktning (som på ingen måte er dum), eller er det fakta? Har du noe spennende dokumentasjon på dette?

Jeg ville avbefalt å være fryktelig skeptisk til Wikipedia - selvkorreksjonen som foregår der er mer effektiv enn selv det dyreste drivverks. Og akkurat dette er så fakta som det kan få blitt - var tom. et stort salgspoeng da CDer ble lansert.

Når det gjelder Wiki, så har de et kobbel redaktører som er fast ansatte, pluss en superhorv frivillige, som hele tiden vurderer bidrag og endringer. Og den selvkorreksjonen som er lagt inn viser seg å være meget presis. Man har gjort sammenligninger mellom etablerte oppslagsverk og Wiki, og Wiki faller meget godt ut.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg ville avbefalt å være fryktelig skeptisk til Wikipedia - selvkorreksjonen som foregår der er mer effektiv enn selv det dyreste drivverks. Og akkurat dette er så fakta som det kan få blitt - var tom. et stort salgspoeng da CDer ble lansert.

Når det gjelder Wiki, så har de et kobbel redaktører som er fast ansatte, pluss en superhorv frivillige, som hele tiden vurderer bidrag og endringer. Og den selvkorreksjonen som er lagt inn viser seg å være meget presis. Man har gjort sammenligninger mellom etablerte oppslagsverk og Wiki, og Wiki faller meget godt ut.
    Avbefalt? ;)

tyan

Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Når vi først er inne på samplingsfrekvens så kom jeg over denne i min søken etter mer info om cd formatet:

In this chart you can see the relationship between the sampling rate and the waveforms it's sampling. 1kHz will have 44.1 samples taken of each of it's waveform as its oscillating at 10,000 waveforms a second. 100Hz will have 441 samples taken of each of its waveforms. But 10kHz will have 4.41 samples taken of each of it's waveforms. Now look at the first waveform we drew. In that drawing we took 6 samples of the waveform and got an amplitude reading saying 0,2,2,0,2,2. imagine how inaccurate 4.41 samples are of a complex waveform. That is why digital high frequencies sound harsh!! The industry has constantly denied this factor and even gone to the extent of saying the hear can't distinguish between a square wave and a sine wave above 7kHz. Pigs Bum.

At a sampling rate of 96kHz you get 9.6 samples of a 10kHz wave and believe me, you can hear it.

In an article by Rupert Neve, I read recently, he said that we should aim for 24bit resolution and 192kHz sampling rate if we want to equal the quality of high quality analogue recording.

Jeg får ikke sjekket innholdet selv umiddelbart da jeg skal på jobb som vanlig men det var interressant.

N

nb

Gjest
    tyan skrev:
    Når vi først er inne på samplingsfrekvens så kom jeg over denne i min søken etter mer info om cd formatet:

In this chart you can see the relationship between the sampling rate and the waveforms it's sampling. 1kHz will have 44.1 samples taken of each of it's waveform as its oscillating at 10,000 waveforms a second. 100Hz will have 441 samples taken of each of its waveforms. But 10kHz will have 4.41 samples taken of each of it's waveforms. Now look at the first waveform we drew. In that drawing we took 6 samples of the waveform and got an amplitude reading saying 0,2,2,0,2,2. imagine how inaccurate 4.41 samples are of a complex waveform. That is why digital high frequencies sound harsh!! The industry has constantly denied this factor and even gone to the extent of saying the hear can't distinguish between a square wave and a sine wave above 7kHz. Pigs Bum.

At a sampling rate of 96kHz you get 9.6 samples of a 10kHz wave and believe me, you can hear it.

In an article by Rupert Neve, I read recently, he said that we should aim for 24bit resolution and 192kHz sampling rate if we want to equal the quality of high quality analogue recording.

Jeg får ikke sjekket innholdet selv umiddelbart da jeg skal på jobb som vanlig men det var interressant.
    Les Nyquist samplingteorem: Teoretisk kan bølgeformen gjenskapes nøyakitg opp til halve samplingfrekvensen.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    achri-d skrev:
    Dire Straits.....

Jeg lurer litt på hvorfor de originale ble forkastet av meg i sin tid - dvs på midten av nittitallet - da jeg heller begynte å spille de nye CDene og de gamle ble lagt bort (noen gitt bort dessverre). I den senere tid har jeg begynt å plukke dem frem igjen og opplever igjen og igjen at de gamle CDene virkelig er gode og ofte bedre enn nyere versjoner som her. I dette tilfellet er spesielt "private investigations" imponerende i den originale versjonen. Kan det være at utstyret nå til dags er bedre enn før slik at vi får ut potensialet de gamle hadde - de må jo alltid hatt et slikt potensiale? Mvh.
    Jeg tror du har rett. Utstyret for å spille av filene er mye bedre nå enn tidligere. I hvertfall er det slik jeg opplever det som observatør og bruker av utstyr i den betalbare klassen. Kanskje har noen hørt potensialet hele tida, men det er vondt å forklare det til oss andre som slet med jitter og annen fanskap. Selv ble jeg ikke overbevist om cd formatet før jeg hørte mykvareavspilling gjort på en god måte sammen med en god DA konverter. Da måtte JEG spise en kamel.

PS! Vi er vell ferdig med Nyquist nå vell ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.201
    Neil Young er frustrert!

"...I'm finding that I have a little bit of trouble with the quality of the sound of music today," Young said. "I don't like it. It just makes me angry. Not the quality of the music, but we're in the 21st century and we have the worst sound that we've ever had. It's worse than a 78 [rpm record]. Where are our geniuses? What happened?" Young argued that MP3s feature only 5 percent of the data from an original master file, which he sees as a major problem.

http://www.mtv.com/news/articles/1677694/sundance-film-festival-neil-young.jhtml

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Jeg vill likt at han Neil nevnte loudness war, eller mastering eller noe i den gata. Men dette er nok ett innlegg for HiRes formater. Hans argumenter rundt mp3 og tp5 (%) tyder på det.

tyan

Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Espen R skrev:
    Neil Young er frustrert!

"...I'm finding that I have a little bit of trouble with the quality of the sound of music today," Young said. "I don't like it. It just makes me angry. Not the quality of the music, but we're in the 21st century and we have the worst sound that we've ever had. It's worse than a 78 [rpm record]. Where are our geniuses? What happened?" Young argued that MP3s feature only 5 percent of the data from an original master file, which he sees as a major problem.

http://www.mtv.com/news/articles/1677694/sundance-film-festival-neil-young.jhtml
    "Geniene" sitter og grisekomprimerer musikken. Til 700 dollar i timen. Forresten glad for å se han tar til orde.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Grisekomprimering var ordet.

Nyquist sitt teorem sier at det holder med to samples for å gjennskape en sinuskurve. Altså to samples per bølge, eller halve samplingfrekvensen. Altså var tallene (eller framstillingen) helt på jordet. Nå er vi vell ferdige med den saken ;)

tyan

Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Hedde skrev:
    Grisekomprimering var ordet.

Nyquist sitt teorem sier at det holder med to samples for å gjennskape en sinuskurve. Altså to samples per bølge, eller halve samplingfrekvensen. Altså var tallene (eller framstillingen) helt på jordet. Nå er vi vell ferdige med den saken ;)
    Jo takk. ;) Min generelle misnøye med formatet fikk meg til å se på teorien bak. Men takke meg til piksler, bitdybder og 3d grafikk.. ;)

Akapaz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    EndreS skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har hatt meg en Little Feat kveld her, og oppdaget jo at disse platene som kom på CD midt på 80-tallet låter svært godt. Og MASVIS støtter opp under det. Legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB.

Little Feat - Dixie Chicken
    Jeg fant de fem første av Little Feat på Amazone en stund før jul. Disse er IKKE remasters og BILLIG. Se link http://www.amazon.co.uk/Original-Al...7B64/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326534633&sr=8-1

I samme serie finner man Rickie Lee Jones, heller ikke de er remasters. Jeg kjøpte også Joni Mitchell, disse er remastred, men ikke helt ødelagt.

E
    Takk for tipset, fikk Little Feat-boksen i posten i dag. Aldri hørt Little Feat før men det virker lovende ;)
    Du, og andre, må bare skrike ut om du/dere kommer over liknende bokser med uremasterede plater av andre orkestre. Har veldig lyst på full Rush- eller The Who-katalog, men ønsker ikke å kjøpe plater bare for å kjøpe når de 99,9% sannsynlig er remastere og blir stående uspilte i hylla.

tyan

Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Mitt i alle kommentarene var det en link til et intervju med Sean Beavan som faktisk var interressant..

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.741
    Rush "Exit stage..left"

Dette er ingen ny remaster. Enig med Akapaz, dere må bare skrike ut om dere kommer over liknende bokser med slikt.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg begynt å lage en liste (grovangivelse) over innspillinger nevnt i denne tråden. Har gått gjennom fire sider. Det ser ut til å være en formidabel jobb :) Men hvis bidragsyterne legger inn en linje på samme format som angitt under fra nå av, vil samling av dataene gå mye kjappere. God idè?

Artist, Album/utgivelse, Sang, Bruker, Side, Svar#
    John Hiatts, Bring The Family, , Baluba, 1, 10
    Kjøtt, , Metamorfose, Asbjørn, 2, 29
    Vømmøl Spellemannslag, Vømmøl'n/original 1974, , leifen, 3, 41
    Vømmøl Spellemannslag, Vømmøl'n/Universal 2009, , Asbjørn, 3, 43
    Vømmøl Spellemannslag, Samlealbum/2006, , Asbjørn, 3, 43
    Kjøtt, , Metamorfose, Asbjørn, 3, 46
    Metallica, Death Magnetic, , espege, 3, 49
    Radka Toneff, Fairytales/1986, , Asbjørn, 3, 51
    Iron Maiden, Somewhere Back in Time, Run to the hills, Asjørn, 3, 53
    Metallica, Death Magnetic, Broken beat and scarred, Dazed, 3, 54
    Roger Waters, , What God Wants - Part II, Dazed, 3, 59
    Mahler, , Symphoni No. 6 in A Minor - III-Andante moderato, Dazed, 4, 61
    Dire Straits, Love over Gold/original 1982, , Asbjørn, 4, 65
    Radka Toneff, Butterfly/2008, It's Been a Long Long Day, Asbjørn, 4, 68
    Various Artists, The Perfect Jazz Collection, , EndreS, 4, 69
    Nine Inch Nails, The Slip, Lights in the Sky, KJ, 4, 70
    Kari Bremnes, Månestein/KKV1997, Du har sett dem, oistinth, 4, 73
    Kari Bremnes, Månestein/KKV1997, At nokka ska forandre sæ, oistinth, 4, 75
    Kanye West, , All of the lights, Titleist, 4, 77
    Richard Strauss, Karajan.., Also spracht Zarathustra, KJ, 4, 79

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    OAlex skrev:
    Nå har jeg begynt å lage en liste (grovangivelse) over innspillinger nevnt i denne tråden. Har gått gjennom fire sider. Det ser ut til å være en formidabel jobb :) Men hvis bidragsyterne legger inn en linje på samme format som angitt under fra nå av, vil samling av dataene gå mye kjappere. God idè?

Vømmøl Spellemannslag, Vømmøl'n/Universal 2009, , Asbjørn, 3, 43
    Vømmøl Spellemannslag, Samlealbum/2006, , Asbjørn, 3, 43
    Kjøtt, , Metamorfose, Asbjørn, 3, 46
    Metallica, Death Magnetic, , espege, 3, 49
    Radka Toneff, Fairytales/1986, , Asbjørn, 3, 51
    Iron Maiden, Somewhere Back in Time, Run to the hills, Asjørn, 3, 53
    Metallica, Death Magnetic, Broken beat and scarred, Dazed, 3, 54
    Roger Waters, , What God Wants - Part II, Dazed, 3, 59
    Mahler, , Symphoni No. 6 in A Minor - III-Andante moderato, Dazed, 4, 61
    Dire Straits, Love over Gold/original 1982, , Asbjørn, 4, 65
    Radka Toneff, Butterfly/2008, It's Been a Long Long Day, Asbjørn, 4, 68
    Various Artists, The Perfect Jazz Collection, , EndreS, 4, 69
    Nine Inch Nails, The Slip, Lights in the Sky, KJ, 4, 70
    Kari Bremnes, Månestein/KKV1997, Du har sett dem, oistinth, 4, 73
    Kari Bremnes, Månestein/KKV1997, At nokka ska forandre sæ, oistinth, 4, 75
    Kanye West, , All of the lights, Titleist, 4, 77
    Richard Strauss, Karajan.., Also spracht Zarathustra, KJ, 4, 79
    Kan det kanskje være en idé å gjøre det samme som finger'n har gjort for albumstafetten? Samle alle analysene i en egen tråd? Og holde den fritt for andre innlegg? Nei, eg føler meg ikkje kallet til å gjøre det...

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Townes skrev:
    OAlex skrev:

...
    Kan det kanskje være en idé å gjøre det samme som finger'n har gjort for albumstafetten? Samle alle analysene i en egen tråd? Og holde den fritt for andre innlegg? Nei, eg føler meg ikkje kallet til å gjøre det...
    Selvfølgelig. Selvfølgelig.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Lamb of God - Resolution

Føler jeg har gjort et bra valg ved å kjøpe denne plata på vinyl 8)

Vedlegg

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    vredensgnag skrev:
    ^ Ser ut som om den har vært gjennom streng sensur.

Minner om hemmeligstemplede dokumenter som frigis.
    Ja, skulle trodd al gore hadde fått det slik han ville og musikk ble sensurert ;D

M

Mr-T

Gjest
    Det er jaggu meg godt gjort å få crestfaktoren under 9 dB. Jeg har prøvd å blodkomprimere sjøl, og det låter råfælt lenge før jeg er nede på 9 dB.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Har lastet ned Masvis. Men får ikke analysert FLAC files, får beskjed om at codec. Går inn på settings og må angi path for Flac.exe. Men, hvor ligger denne?

M

Mr-T

Gjest
    Du må laste ned og installere FLAC også... og evt LAME hvis du skal analysere MP3 filer. Google is your friend.....

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Mr-T skrev:
    Du må laste ned og installere FLAC også... og evt LAME hvis du skal analysere MP3 filer. Google is your friend.....
    Fant ut av det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn