Jeg fant de fem første av Little Feat på Amazone en stund før jul. Disse er IKKE remasters og BILLIG. Se link http://www.amazon.co.uk/Original-Al...7B64/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326534633&sr=8-1Mr-T skrev:Jeg har hatt meg en Little Feat kveld her, og oppdaget jo at disse platene som kom på CD midt på 80-tallet låter svært godt. Og MASVIS støtter opp under det. Legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB.
Little Feat - Dixie Chicken
Enig. Kjøpte nylig denne og flere fra samme artist. veldig bra. Susanna Wallumrød. http://www.amazon.co.uk/Grief-Could...=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1326535106&sr=1-1Hedde skrev:Vi får fokusere litt på gode nye cd utgivelser også i denne tråden. Min erfaring med jazz på ECM katalogen er at de har hold sin sti ren hele tida. Jeg kommer ikke på ett eksempel på klipping eller limitering på disse. Det er ikke sånn at jazz generellt slipper unna dårlig masteringjobber, men noen skal ha skryt.
Takk for info. Interessant. Mvhvredensgnag skrev:Litt om arbeidet med Brothers in Arms:
Det er gjort mye rart med stemmen til den gode Hans for at drøvelen skal klirre mot svelget.Asbjørn skrev:Snodig sak: Hans Theessink "Bridges" (2004).
Asymmetrisk ulinearitet - skal vi tippe at det er tilført andreordens forvrengning i bøtter og spann for å få det der til å låte ørevennlig?
Mobile Fidelity versjonen:Mr-T skrev:Jeg har hatt meg en Little Feat kveld her, og oppdaget jo at disse platene som kom på CD midt på 80-tallet låter svært godt. Og MASVIS støtter opp under det. Legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB.
Little Feat - Dixie Chicken
Klarer du å utdype litt hva du mener? Vil en slik forskjell på minus og plusssiden kunne forklares med 2.ordens harmoniske?Asbjørn skrev:Snodig sak: Hans Theessink "Bridges" (2004). Låter bra til å være så "loud", men hele bølgeformen er asymmetrisk med mer klipping på minussiden enn på plussiden.
.....
Asymmetrisk ulinearitet - skal vi tippe at det er tilført andreordens forvrengning i bøtter og spann for å få det der til å låte ørevennlig?
Ja, som sitatet ditt sier: Asymmetrisk ulinearitet fører til likeordens forvrengning, symmetrisk ulinearitet til oddeordens forvrengning. I utgangspunktet er kompresjon en ulinearitet. Signalet skrus opp i nivå, men det er ikke plass til toppene, så de skrus opp mindre enn de svake delene av signalet. Det er ingen spesiell grunn til at det skulle bli asymmetrisk, så "loudness" fører gjerne til store mengder oddeordens forvrengningskomponenter og hard og øretrettende lyd.Hedde skrev:Klarer du å utdype litt hva du mener? Vil en slik forskjell på minus og plusssiden kunne forklares med 2.ordens harmoniske?
NADKRAFT skrev:Folkens!
Her er noe dere MÅ se, ihvertfall hvis du er litt over snittet interessert i "loudness war"
Her en veldig god forklaring på hva "loudness war" er, hva det gjør med musikken osv.
En 20 min lang video av selveste Bob Katz. Anbefales!
Han tar utgangspunkt i historie, artister som avviser ferdig materialet fordi det lyder for lavt og diverse utstyr som blir brukt.
http://www.youtube.com/watch?v=u9Fb3rWNWDA
Denne komposisjonen er i stor utstrekning sotto voce og ostinato med innlagte "klavértramp". Den skal "ligge der den ligger" for at man skal få den opplevelsen Pärt skapte.atledreier skrev:Det var da VELDIG lavt det skulle være da. Det er jo ikke et mål i seg selv å ha det lavt. Vil tro en del mikrodynamikk er gjemt langt nede i støyen et sted på det opptaket?
Kommer an på om du står på dirigentpodiet eller sitter 15 meter ut i salen...........atledreier skrev:Så om jeg har et kalibrert kinoanlegg å spille på så vil MV-2dB være en grei retningslinje for klassisk musikk. Høres lavt ut for et fullt orkester, dog?
Standardisert replaygain + referansenivå for RMS hadde gjort susen.Mr-T skrev:Realistisk i forhold til en ekte akustisk virkelighet ja.... men lydnivået i virkeligheten kommer an på type musikk, lokalet og hvor man sitter hen også. Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare på.
Egentig burde alle CD'er inneholde et kalibreringstrack så man kan stille "riktig" lydnivå i forhold til hva produsentens intensjon har vært, eller at det blir en standard for hvor høyt 0 dBFS skal være, akkurat som det er på film (med sin standard for -20 dB)
En konsert med PA-anlegg er ikke akkurat det jeg tenkte på. Ja, det er som oftest 30 dB for høyt.