Det der støtter jeg, etter som det er mer realistisk enn å stanse loudness war.Trane skrev:
Låter trist, flatt som ei pannekake. Det er ingen som husker hva dybde, luft og rom er lenger. Alt er bare en hard klump av lyd. Også her.Asbjørn skrev:Ferskvare. Leonard Cohen, "Old Ideas" (2012):
Kan vel ses på to måter:
- Hurra, gubben lager en plate med åpent, ukomprimert lydbilde!
- Faen, den klipper som bare rakkern!
Denne kunne med fordel vært mastret 7-8 dB lavere for å slippe brickwall limiting ved -0,02 dBFS. Kanskje den kommer på vinyl en gang?
Finnes kompetansen fortsatt i betydelig grad? De som gjorde ting på gamlemåten gir seg jo før eller siden...vredensgnag skrev:Hvorfor ikke fortsette å gjøre slike opptak, tro?
Ble til her:nb skrev:Jeg så på programmet "Landeplage" at Sputnik sine kassetter er spillt inn så live som det er mulig å gjøre det i studio - kassetten der "Skilles Johanne" er på tok rundt 3 timer å spille inn - noen som tør poste hvordan den ser ut i analyseprogrammet ;D
Regner med at det ble lagt minimalt med energi i postprossesering av det opptaket.
Det er et minst helt rack med kompressorer i det studioet, og det er sikkert en "default" setting på de fleste av dem. Trenger ikke spekulere så veldig lenge for å slå på en slik. Dette er ikke musikk jeg hører på til vanlig, for å si det slik, men nysgjerrigheten lenge leve:vredensgnag skrev:Ble til her:nb skrev:Jeg så på programmet "Landeplage" at Sputnik sine kassetter er spillt inn så live som det er mulig å gjøre det i studio - kassetten der "Skilles Johanne" er på tok rundt 3 timer å spille inn - noen som tør poste hvordan den ser ut i analyseprogrammet ;D
Regner med at det ble lagt minimalt med energi i postprossesering av det opptaket.
Er faktisk en god del tilbydere som har blåst liv i metodene fra dengang, og som nå forlater det studiosyntetiske idealet som fikk utvikle seg, der lydteknikernes hang til å mekke og skru druknet musikkens evne til å ta sjelen til lytterne.nb skrev:Finnes kompetansen fortsatt i betydelig grad? De som gjorde ting på gamlemåten gir seg jo før eller siden...vredensgnag skrev:Hvorfor ikke fortsette å gjøre slike opptak, tro?
Er det noen som har prøvd andre titler fra Original Album Series, evt. Original Album Classics?Akapaz skrev:Takk for tipset, fikk Little Feat-boksen i posten i dag. Aldri hørt Little Feat før men det virker lovendeEndreS skrev:Jeg fant de fem første av Little Feat på Amazone en stund før jul. Disse er IKKE remasters og BILLIG. Se link http://www.amazon.co.uk/Original-Al...7B64/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326534633&sr=8-1Mr-T skrev:Jeg har hatt meg en Little Feat kveld her, og oppdaget jo at disse platene som kom på CD midt på 80-tallet låter svært godt. Og MASVIS støtter opp under det. Legg merke til at ingen spor peaker til 0 dB.
Little Feat - Dixie Chicken
I samme serie finner man Rickie Lee Jones, heller ikke de er remasters. Jeg kjøpte også Joni Mitchell, disse er remastred, men ikke helt ødelagt.
E
Du, og andre, må bare skrike ut om du/dere kommer over liknende bokser med uremasterede plater av andre orkestre. Har veldig lyst på full Rush- eller The Who-katalog, men ønsker ikke å kjøpe plater bare for å kjøpe når de 99,9% sannsynlig er remastere og blir stående uspilte i hylla.
"Jammen, hør så jævla fet remasteren er blitt. Jammen var det mer å hente!"Mr-T skrev:Japp, lyden VAR bedre før, og folk begynner sakte men sikkert å innse akkurat det.
Uten å vite, så tipper eg at Mudcrutch plata gjør det mer enn gjennomsnittlig bra i en MASVIS-analyse. Den er vel fra 2009 eller deromkring, og kvalifiserer vel til en ny innspilling.vredensgnag skrev:...Mr-T skrev:Japp, lyden VAR bedre før, og folk begynner sakte men sikkert å innse akkurat det.
Kanskje vi må ha en tråd der vi identifiserer NYE innspillinger som er gjort etter optimal oppskrift? De finnes da.
Nå har musikkbransjen bedrevet aktiv dødshjelp på seg selv på flere måter det siste tiåret, så at de skulle rote til lyden på platene i tillegg burde strengt tatt ikke fremstå som så veldig utrolig.vredensgnag skrev:[Blant annet har jeg fått den innsikten at musikkbransjen tok livet av musikken, så utrolig det enn høres ut.
Jeg går og innbiller meg at «Original Album Series» fra Rhino er ubesudlet. 5 CD-er i boks til rundt 10 pund.OAlex skrev:Det ble utgitt remastrede versjoner av hele (?) Talking Heads katalogen for noen år siden. En musikkjournalist mente at spesiellt de tidligste albumene hadde blitt mye bedre. Jeg har hørt endel på originalutgivelsen av Talking Heads 77, og har stussa endel over at denne skulle ha dårlig lyd. Nå har jeg riktignok ikke hørt remasteren. Den er kanhende bedre enn originalen (skeptisk).
Poenget er at mange ikke hører forskjell, eller sågar foretrekker de remastrede utgivelsene. I tillegg er musikkbransjen interessert i å gi ut musikk på nytt. Derfor tror jeg at elendigheten vil fortsette. Jeg vedder på at det kommer en serie med "Original Masters" om noen år.
Hm.. Kanskje på tide å investere..Dr Dong skrev:Jeg går og innbiller meg at «Original Album Series» fra Rhino er ubesudlet. 5 CD-er i boks til rundt 10 pund.OAlex skrev:Det ble utgitt remastrede versjoner av hele (?) Talking Heads katalogen for noen år siden. En musikkjournalist mente at spesiellt de tidligste albumene hadde blitt mye bedre. Jeg har hørt endel på originalutgivelsen av Talking Heads 77, og har stussa endel over at denne skulle ha dårlig lyd. Nå har jeg riktignok ikke hørt remasteren. Den er kanhende bedre enn originalen (skeptisk).
Poenget er at mange ikke hører forskjell, eller sågar foretrekker de remastrede utgivelsene. I tillegg er musikkbransjen interessert i å gi ut musikk på nytt. Derfor tror jeg at elendigheten vil fortsette. Jeg vedder på at det kommer en serie med "Original Masters" om noen år.
http://store.paulmccartney.com/mccartney/audio-details.htmlPeak limiting is a process that increases the loudness of music. It is achieved by holding the loudest peaks down and raising the overall level of the music. Much depends on the amount of limiting applied, but at its most extreme the result can be a serious reduction in the dynamic range and often audible distortion.
The release of The Beatles' remasters in 2009 saw a marked change in attitudes towards these issues, where both noise reduction and limiting were used sparingly with the aim of representing the master tapes more accurately.
Such is the case with this newly remastered CD of McCartney: tape noise reduction has scarcely been used and the degree of limiting is subtle. In addition digital technology has advanced with the ability now to offer recordings in 24 bit/96kHz. The high resolution version is being made available via download and is being offered in two formats: limited, which is comparable in volume to the remastered CD, and un-limited, which in comparison with the limited version will sound quieter, but retain the dynamic range of the original master recording.
Allan Rouse, Abbey Road Studios