Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    Ole I

    Gjest
    "Klarer man å kjøre MasVis på DVD-A utgivelsen? "

    Mr-T skrev:
    Ripp den og sample ned til 44/16 så går det.
    Beklager, men det klarte ikke min PC. Den leser ikke DVD-A.
    Nåvel - spiller forsåvidt ingen rolle.
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Ole I skrev:
    Det er vel mindre dynamikk i remaster? Ihvertfall på noen av sporene?
    Angående Neil Young så er vel de nyeste CD-utgavne HDCD kodet med Peak Extention. Det betyr at de må spilles av på riktig utstyr for å oppnå max dynamikk.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,38355.msg712934.html#msg712934

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,38355.msg712935.html#msg712935


    http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=4779208&postcount=706
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Det kan jo hende noen har tatt til vettet når det gjelder remasters? Vi har jo sett Pink Floyd "immersion remaster" som kom nylig, og den var jo bra.
    Du mener denne er bedre enn 1994-remasteren? Vurderer litt å kjøpe den, men venter foreløpig på SACDen. Noen som vet om det blir stereospor også på SACDen?

    Blackface er litt vanskelig å få tak i, og gjerne kostbar når man kommer over et eksemplar.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

    Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

    Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
    Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

    I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Jeg begynte å lage reklamefilmer da det kun var kinoreklame her hjemme. Vi mikset på Norsk Film, fikk lagt lyden over på optisk spor på 35mm, og sendte filmene avsted til Sverdrup Dahl Kinoreklame (long gone now).
    Før jeg ga instruks om massekopiering av en produksjon var det nødvendig å sjekke A-kopien. Det var en 35mm-kopi der lyssetting og lyd var slik man mente det skulle være. Jeg hadde en del kinomaskinister i Oslo som jeg pleide bestikke med en flaske god vin, og disse klippet mine A-kopier inn i SDs reklamerull for meg. Dermed kunne jeg vurdere kopien i forhold til andre reklamefilmer.

    Det gikk hurtig opp for meg at de sarte nyansene jeg likte å legge inn i lydsporet kunne jeg bare glemme, om noe av det skulle komme gjennom lydkanonadene på spesielt utenlandske reklamefilmer. Så det ble grei instruks i miksen - "Kjør det i topp, og fjern smådill."
    Hadde ikke noe valg. Husker da jeg hadde "test-premiere" på en VG-reklame, der en leilighet eksploderte. Carsten Byhring og en papegøye i leiligheten. Hadde styrt i lang tid med produksjonen og lagt mengder av detaljer i den lille filmsnutten, som endte med at vi faktisk sprengte en leilighet i en gate som var bygd opp på Norsk Film (jeg kjøpte retten til å bruke gaten i reklamefilm fra Blackout-produksjonen, som hadde laget gaten til spillefilmen).

    Kjøring av A-kopien på Colosseum ble en skikkelig let-down, selv om vi hadde tatt høyde for at vi ikke kunne ha stor dynamikk. Eksplosjonen styrte selvsagt ut-nivå, med det resultat at dialogen i forkant ble borte.

    Tilbake i miks, og jeg måtte fjerne nyanser og gå for kontentum. Such is life.

    Senere, med TV-reklame, var det bare å innse at man måtte ligge i taket om det skulle være noe poeng. Eneste gang jeg kunne leke var da jeg lagde reklamefilmer for NSB med Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Reiersrud. Disse var så lange at jeg kunne gå ut ifra at publikum glemte nivået de hadde vært i, og kunne være med på "mitt" nivå.

     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Asbjørn skrev:
    Karma skrev:
    Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

    Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
    Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

    I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
    Da tar du det jo for gitt at musikere ikke har greie på hva som er god lyd?

    I senere tid har vi fått eksempel på kjente artister( f.eks. Dylan) som er bekymret for den dårlige lyden. Hvorfor tar ikke disse artistene selv mer styring?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Da tar du det jo for gitt at musikere ikke har greie på hva som er god lyd?

    I senere tid har vi fått eksempel på kjente artister( f.eks. Dylan) som er bekymret for den dårlige lyden. Hvorfor tar ikke disse artistene selv mer styring?
    Vet ikke. Mitt inntrykk er at musikere ikke er spesielt opptatt av lydkvalitet. De er musikknerder, ikke lydnerder. Derimot er de opptatt av at ting selger, for det er det som skaffer dem mat på bordet.

    Jeg har kalt His Bobness en "skinnhellig faen" tidligere i tråden, ettersom han klager på alle andres lydkvalitet samtidig med at han gir ut det samme mølet selv. Aner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. McCartney kan ha sett lyset, men bare etter å ha gitt ut "Back in the World" som låt pyton.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    ^ Jeg begynte å lage reklamefilmer da det kun var kinoreklame her hjemme. Vi mikset på Norsk Film, fikk lagt lyden over på optisk spor på 35mm, og sendte filmene avsted til Sverdrup Dahl Kinoreklame (long gone now).
    Før jeg ga instruks om massekopiering av en produksjon var det nødvendig å sjekke A-kopien. Det var en 35mm-kopi der lyssetting og lyd var slik man mente det skulle være. Jeg hadde en del kinomaskinister i Oslo som jeg pleide bestikke med en flaske god vin, og disse klippet mine A-kopier inn i SDs reklamerull for meg. Dermed kunne jeg vurdere kopien i forhold til andre reklamefilmer.

    Det gikk hurtig opp for meg at de sarte nyansene jeg likte å legge inn i lydsporet kunne jeg bare glemme, om noe av det skulle komme gjennom lydkanonadene på spesielt utenlandske reklamefilmer. Så det ble grei instruks i miksen - "Kjør det i topp, og fjern smådill."
    Hadde ikke noe valg. Husker da jeg hadde "test-premiere" på en VG-reklame, der en leilighet eksploderte. Carsten Byhring og en papegøye i leiligheten. Hadde styrt i lang tid med produksjonen og lagt mengder av detaljer i den lille filmsnutten, som endte med at vi faktisk sprengte en leilighet i en gate som var bygd opp på Norsk Film (jeg kjøpte retten til å bruke gaten i reklamefilm fra Blackout-produksjonen, som hadde laget gaten til spillefilmen).

    Kjøring av A-kopien på Colosseum ble en skikkelig let-down, selv om vi hadde tatt høyde for at vi ikke kunne ha stor dynamikk. Eksplosjonen styrte selvsagt ut-nivå, med det resultat at dialogen i forkant ble borte.

    Tilbake i miks, og jeg måtte fjerne nyanser og gå for kontentum. Such is life.

    Senere, med TV-reklame, var det bare å innse at man måtte ligge i taket om det skulle være noe poeng. Eneste gang jeg kunne leke var da jeg lagde reklamefilmer for NSB med Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Reiersrud. Disse var så lange at jeg kunne gå ut ifra at publikum glemte nivået de hadde vært i, og kunne være med på "mitt" nivå.
    Litt OT: Var dette reklamen der papegøyen sier :"VG er en drittavis", og avslutter etter eksplosjonen med å si "VG er en dynamisk avis"?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Jeg la inn YouTube-versjonen av filmen over. Første reklamefilmen jeg regisserte.
    Men utfordringen vi stod overfor er sammenlignbar med den musikkbransjen møtte. Husker godt hvor frustrerte lydsjefene var over at de ikke fikk vise hva de kunne på reklamefilmer, pga dynamikk-krigen der.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    ^ Jeg la inn YouTube-versjonen av filmen over. Første reklamefilmen jeg regisserte.
    Men utfordringen vi stod overfor er sammenlignbar med den musikkbransjen møtte. Husker godt hvor frustrerte lydsjefene var over at de ikke fikk vise hva de kunne på reklamefilmer, pga dynamikk-krigen der.
    Der var den ja. Hvor lenge siden er denne ble vist på kino? Dere må ha gjort en god jobb siden jeg enda husker den.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Asbjørn skrev:
    Karma skrev:
    Da tar du det jo for gitt at musikere ikke har greie på hva som er god lyd?

    I senere tid har vi fått eksempel på kjente artister( f.eks. Dylan) som er bekymret for den dårlige lyden. Hvorfor tar ikke disse artistene selv mer styring?
    Vet ikke. Mitt inntrykk er at musikere ikke er spesielt opptatt av lydkvalitet. De er musikknerder, ikke lydnerder. Derimot er de opptatt av at ting selger, for det er det som skaffer dem mat på bordet.

    Jeg har kalt His Bobness en "skinnhellig faen" tidligere i tråden, ettersom han klager på alle andres lydkvalitet samtidig med at han gir ut det samme mølet selv. Aner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. McCartney kan ha sett lyset, men bare etter å ha gitt ut "Back in the World" som låt pyton.


    Tenk på at musikerne veldig ofte hører den ferdige MIKSEN og godkjenner den, ikke den ferdige masteren. Det kan være himmelvidt forskjell på dynamikken og til dels lyden på miks og master. Det er som regel de som utgir som godkjenner masteren. Det kan også være artisten, men musikerne er nok som Asbjørn nevner, atskillig mer opptatt av musikk, utførelse og komponering enn lyd.
    Det er sjeldent at folk har tid og mulighet til å lære begge håndverk tilfredstillende, for ikke å snakke om å ha nok interesse for begge. Det er vel ofte musikere som tidlig finner ut at de har mer interesse av den tekniske siden som blir lydteknikere. Veldig mange er ganske gode til å spille instrumenter.

    Det er et viktig innlegg av vredensgnag, som forteller endel om hvordan bransjen virker. Man får beskjed om å gjøre sånn og sånn, slik at det skal matche konkurrentene. Ellers får man ikke den neste jobben osv. Det er heldigvis noen unntak som 2L, men de bestemmer mye selv, og det kan de gjøre så lenge de selv tar risikoen og betaler. Hadde det vært flere som var villige til å vise hvor bra det kan bli, selv med en økonomisk risiko, tror jeg mange andre hadde snudd også.

    Men jo dårligere tider, jo mindre risiko er selskapene villige til å ta, så vi er delvis inne i en ond sirkel. Kanskje når bransjen får lagd seg en modell som både utgivere, tilbydere og artister kan tjene noen penger på, vil det skje en endring.
    Det er kjedelig at økonomi skal være et hinder for åndelig utfoldelse og kvaliteten på den, men slik er det blitt etterhvert.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en nyere utgivelse av Metallicas ...And Justice For All? Hadde vært morsom å se.

    Oppdaget at jeg har en utgave fra 1988 ;D (Vertigo 836062-2) Ser på kvitteringa at jeg kjøpte den 24.06.2006 hos Musikkverket. Var det ikke kommet noen remastere før den tid eller hadde jeg bare råflaks?
     

    Vedlegg

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Akapaz skrev:
    Noen som har en nyere utgivelse av Metallicas ...And Justice For All? Hadde vært morsom å se.

    Oppdaget at jeg har en utgave fra 1988 ;D (Vertigo 836062-2) Ser på kvitteringa at jeg kjøpte den 24.06.2006 hos Musikkverket. Var det ikke kommet noen remastere før den tid eller hadde jeg bare råflaks?
    Er ikke kommet noen remastere av de gamle metallica platene.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    trex skrev:
    Asbjørn skrev:
    Karma skrev:
    Da tar du det jo for gitt at musikere ikke har greie på hva som er god lyd?

    I senere tid har vi fått eksempel på kjente artister( f.eks. Dylan) som er bekymret for den dårlige lyden. Hvorfor tar ikke disse artistene selv mer styring?
    Vet ikke. Mitt inntrykk er at musikere ikke er spesielt opptatt av lydkvalitet. De er musikknerder, ikke lydnerder. Derimot er de opptatt av at ting selger, for det er det som skaffer dem mat på bordet.

    Jeg har kalt His Bobness en "skinnhellig faen" tidligere i tråden, ettersom han klager på alle andres lydkvalitet samtidig med at han gir ut det samme mølet selv. Aner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. McCartney kan ha sett lyset, men bare etter å ha gitt ut "Back in the World" som låt pyton.


    Tenk på at musikerne veldig ofte hører den ferdige MIKSEN og godkjenner den, ikke den ferdige masteren. Det kan være himmelvidt forskjell på dynamikken og til dels lyden på miks og master. Det er som regel de som utgir som godkjenner masteren. Det kan også være artisten, men musikerne er nok som Asbjørn nevner, atskillig mer opptatt av musikk, utførelse og komponering enn lyd.
    Det er sjeldent at folk har tid og mulighet til å lære begge håndverk tilfredstillende, for ikke å snakke om å ha nok interesse for begge. Det er vel ofte musikere som tidlig finner ut at de har mer interesse av den tekniske siden som blir lydteknikere. Veldig mange er ganske gode til å spille instrumenter.

    Det er et viktig innlegg av vredensgnag, som forteller endel om hvordan bransjen virker. Man får beskjed om å gjøre sånn og sånn, slik at det skal matche konkurrentene. Ellers får man ikke den neste jobben osv. Det er heldigvis noen unntak som 2L, men de bestemmer mye selv, og det kan de gjøre så lenge de selv tar risikoen og betaler. Hadde det vært flere som var villige til å vise hvor bra det kan bli, selv med en økonomisk risiko, tror jeg mange andre hadde snudd også.

    Men jo dårligere tider, jo mindre risiko er selskapene villige til å ta, så vi er delvis inne i en ond sirkel. Kanskje når bransjen får lagd seg en modell som både utgivere, tilbydere og artister kan tjene noen penger på, vil det skje en endring.
    Det er kjedelig at økonomi skal være et hinder for åndelig utfoldelse og kvaliteten på den, men slik er det blitt etterhvert.
    Ikke alltid så stor forskjell på miks og master versjoner lenger… veldig vanlig å presse miksen maksimalt – kanskje nettopp fordi man vil ha den godkjent av band/musikere.

    mvh e
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Akapaz skrev:
    Noen som har en nyere utgivelse av Metallicas ...And Justice For All? Hadde vært morsom å se.

    Oppdaget at jeg har en utgave fra 1988 ;D (Vertigo 836062-2) Ser på kvitteringa at jeg kjøpte den 24.06.2006 hos Musikkverket. Var det ikke kommet noen remastere før den tid eller hadde jeg bare råflaks?
    Er ihvertfall 3 mastringer av denne (om ikke flere). La oss kalle dem vanlig, gull-CD og japansk førstepressing. Den japanske er den beste/reneste/mest dynamikk.
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Ser på sidene til Platekompaniet at Radka Toneff Fairytales er kommet ut i remastered utgave. Sitat fra Platekompaniet: Denne remastrede utgaven har kraftig forbedret lyd. Monn det?

    Noen som har tilgang til denne utgaven og kan sjekke? Kanskje det er nødvendig å gi Platekompaniet en liten "korreksjon"?

    E
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Steely Dan - Aja

    Steve Hoffman mastering. Låter sjukt bra.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Ser bra ut!

    Og her er "originalen", dvs den første CD-utgivelsen, katalognr MCAD-37214. Den låter svært godt også! Nå har jeg ikke hørt Hoffmann masteren så jeg vet ikke hvordan den er i sammenligning.
     

    Vedlegg

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Skal være Hoffman masteren du har der T. Har to Aja CD utgivelser kanskje jeg har bytta om. Låter godt gjør de begge to.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Når det er utgivelser av denne kvalitet spiller det nå ikke så stor rolle.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Eneste problemet er at jeg synes Aja er døll kjedelig å høre på.... Gi meg heller denne:

     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snublet over Live Music Archive på Internet Archive her om dagen. Det er lovlige "bootlegs" av live-konserter i varierende kvalitet fra samme prosjekt som Internet Wayback Machine. Mye Americana, en del kjente artister, mange ukjente. Lydkvaliteten varierer også, men stort sett er ikke opptakene "mastret" med kompresjon, bare et flatt opptak til disk.

    Et eksempel:


    Kan også være verdt å titte innom http://bt.etree.org/
     

    Vedlegg

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Husker på slutten av 80-tallet, 87 eller noe? Da ble vi blendet av lyden på Chick Coreas Elektric Band. Noen som har sjekket denne?

    I ettertid lurer jeg på om man egentlig ble blendet av prestasjonene til musikerne, særlig trommis Dave Weckl. Han var en av de første jazztrommisene som aktivt, også live, brukte trigging av samples og sterkt prosessert trommelyd. Som funket helt konge live, men kanskje ble litt i overkant på skiva.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    LMA har mange skatter, og som du skriver er dette uprosesserte ting. Mange er også lovlige opptak, mens en del er bootlegs.

    Skrev om LMA her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,40663.msg754803.html#msg754803
    Ja, den tråden hadde jeg oversett. Det var verst for meg.
    vredensgnag skrev:
    Denne er suveren:

    http://www.archive.org/details/garaj2005-03-24.flac24

    Collection: : GarajMahal
    Band/Artist: Garaj Mahal
    Date: March 24, 2005 (check for other copies)
    Venue: Mexicali Blues **24-bit Recording**
    Location: Teaneck, NJ

    Source: {on stage } Neumann KM184> Oade w-mod. UA-5> USB> Soundforge 6.0 (24/48)>
    Lineage: Vaio VGN S270 > cdWave> FLAC Frontend
    Taped by: Rob Clarke
    Transferred by: Rob Clarke
    Keywords: Live concert
    24-bits innspilling, her nedsamplet til 16 bits for MasVis:


    Den låter riktig, riktig bra.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Godt å få bekreftet at ørene sitter hektet på som de skal.

    Det fine med LMA er at man i mange tilfeller finner opptak av konserter dagen etter at denne er avholdt!

    Mao. null dilling med det som er spilt inn. De bruker 24/96, det er tilgjengelig som FLAC, og er i mange tilfeller spilt inn fra optimal posisjon. (Flere av konsert-lokalene samarbeider med dem som spiller inn). Siden det legges inn utrolig mye må man enten gå etter andres vurderinger eller gå på jakt selv.

    En del fantastisk flotte liveopplevelser å hente der.

    Om man bare nøyde seg med Rob Clarkes innspillinger ville man få mer enn nok å ta av:
    http://www.archive.org/search.php?query=transferer:"Rob+Clarke"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slagverket på det Garaj Mahal opptaket over burde få noen og enhver til å smile av glede over hva som faktisk kan gjengis, om man vil. Spor to var det som fikk meg til å ta hendene-i-været dansen i lytterommet første gang jeg hørte dette. Satt gjennom hele konserten etter det sporet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BRANNFAKKEL TIL ALLE TEKNIKER-HATERE!

    Jeg har nettopp fått høre hvordan musikermiljøet i Oslo selv var de som startet loudness war i Norge. En på den tid anerkjent tekniker fikk hele tiden sine mikser og mastringer i retur fordi musikerne klaget over at de ikke var høye nok. Han fikk mer eller mindre sin karriere ødelagt av dette. Nesten alle rockemusikere i Norge var de som presset fram loudness war, med svake og økonomisk fornuftige teknikere som stille medløpere. De som våget å si ifra til musikerne at dette låter bæsj ble etterhvert boikottet, og fikk sine karrierer lagt i grus.

    Dette kommer direkte fra en av de som selv hadde en hit rundt midten av nittitallet. Navn på den edle tekniker og min kilde skal være unevnt, men kilden min er helt klar i sin tale: DETTE ER 100% MUSIKERNES EGEN FEIL. DE ØDELA KARRIEREN TIL DE FÅ TEKNIKERNE SOM VÅGET Å STÅ OPP MOT DEM.

    Mvh en som selv har vært profesjonell tekniker, og som har opplevd litt av det samme fra (heldigvis) ikke like innflydelsesrike musikere.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    På Firefox får jeg opp avspillingspanelet som LMA har laget, slik at man ikke behøver å laste ned, men kan streame direkte.

    Sjekk spor 6 her - Calexico har blåsere "on deck":
    http://www.archive.org/details/calexico2006-12-02..flac16
    Nokså OT, men eg såg Calexico på Roskilde (må ha vært 2000), og da det kom inn et helt mariachi-orkester på denne låta, med sombreros like store som parasoller, fikk eg en gåsehud av en annen verden. Noe av det aller gjeveste eg har opplevd live kanskje.

    Partiet fra ca 2:20 og utover i låta du linker til, er rett og slett gullende fint :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kveldens lytteseanse er sikret, merker jeg. Skal sjekke den.
    Ja, ikke underlig om en komplett meksikansk blåserekke kjører alt i topp, omtrent som når ørene zoner ut på live-konsert med samme trøkk. Vet ikke om det opptaket er "halvoffisielt" eller bootleg, kan ha vært vanskelig å ri nivået.

    Lytter til linken din nå, herlig live-trøkk.
    Prøvde vel egentlig å starte en LMA-anbefalinger tråd i sin tid. Kanskje vi skulle gjort det igjen? Folk har kjappere nedlasting nå, og enklere avspillingsmåter - det er mer musikk på LMA enn man kan nå over i løpet av et liv, så fint om man kommer med anbefalinger.

    Eneste som mangler nå er en kald halvliter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos balubas brannfakkel: På opptakene fra archive.org har ikke bandet fått lov til å høre eller godkjenne mix & master før opptaket slippes ut i verden...

    Det er heller ikke noen fat cat fra plateselskapet som brøler "Make it loud, 'cause loud sells!" Who cares, når hele greia gis bort gratis uansett?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn