Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Da tar du det jo for gitt at musikere ikke har greie på hva som er god lyd?
I senere tid har vi fått eksempel på kjente artister( f.eks. Dylan) som er bekymret for den dårlige lyden. Hvorfor tar ikke disse artistene selv mer styring?
Vet ikke. Mitt inntrykk er at musikere ikke er spesielt opptatt av lydkvalitet. De er musikknerder, ikke lydnerder. Derimot er de opptatt av at ting selger, for det er det som skaffer dem mat på bordet.
Jeg har kalt His Bobness en "skinnhellig faen" tidligere i tråden, ettersom han klager på alle andres lydkvalitet samtidig med at han gir ut det samme mølet selv. Aner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. McCartney kan ha sett lyset, men bare etter å ha gitt ut "Back in the World" som låt
pyton.
Tenk på at musikerne veldig ofte hører den ferdige MIKSEN og godkjenner den, ikke den ferdige masteren. Det kan være himmelvidt forskjell på dynamikken og til dels lyden på miks og master. Det er som regel de som utgir som godkjenner masteren. Det kan også være artisten, men musikerne er nok som Asbjørn nevner, atskillig mer opptatt av musikk, utførelse og komponering enn lyd.
Det er sjeldent at folk har tid og mulighet til å lære begge håndverk tilfredstillende, for ikke å snakke om å ha nok interesse for begge. Det er vel ofte musikere som tidlig finner ut at de har mer interesse av den tekniske siden som blir lydteknikere. Veldig mange er ganske gode til å spille instrumenter.
Det er et viktig innlegg av vredensgnag, som forteller endel om hvordan bransjen virker. Man får beskjed om å gjøre sånn og sånn, slik at det skal matche konkurrentene. Ellers får man ikke den neste jobben osv. Det er heldigvis noen unntak som 2L, men de bestemmer mye selv, og det kan de gjøre så lenge de selv tar risikoen og betaler. Hadde det vært flere som var villige til å vise hvor bra det kan bli, selv med en økonomisk risiko, tror jeg mange andre hadde snudd også.
Men jo dårligere tider, jo mindre risiko er selskapene villige til å ta, så vi er delvis inne i en ond sirkel. Kanskje når bransjen får lagd seg en modell som både utgivere, tilbydere og artister kan tjene noen penger på, vil det skje en endring.
Det er kjedelig at økonomi skal være et hinder for åndelig utfoldelse og kvaliteten på den, men slik er det blitt etterhvert.