Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Ja, ikke underlig om en komplett meksikansk blåserekke kjører alt i topp, omtrent som når ørene zoner ut på live-konsert med samme trøkk. Vet ikke om det opptaket er "halvoffisielt" eller bootleg, kan ha vært vanskelig å ri nivået.
    Litt verre enn som så, er jeg redd for:


    Limiteren på den blåserekka legger på lokket ganske hardt.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fint sammenligningsgrunnlag, det der. Når man lytter til dem er det som om lyden "folder seg inn over seg selv" når orkesteret egentlig skal kunne gå til 11.

    De jeg linket til nettopp, fra SF, tviler jeg på ser slik ut!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Apropos balubas brannfakkel: På opptakene fra archive.org har ikke bandet fått lov til å høre eller godkjenne mix & master før opptaket slippes ut i verden...

    Det er heller ikke noen fat cat fra plateselskapet som brøler "Make it loud, 'cause loud sells!" Who cares, når hele greia gis bort gratis uansett?
    He he he ;)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Paul Mccartney er tidligere i tråden omtalt som en som muligens har sett lyset. Hvordan stiller det seg med hans helt ferske utgivelse, "Kisses On The Bottom" hvor han blir kompet av Diana Cralls gruppe. Er det noen som vet?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    23
    Tusen takk for å ha gjort meg oppmerksom på Live music archive. Var borte i noe lignende for et par år siden men det var en kommersielt side.

    Har alltid vært glad i Iver Kleive og Knut Reiersrud sin Blå Koral. Har den bare på vinyl, så når jeg så den på Gubemusic så slo jeg til. Spretten lyd.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Fint sammenligningsgrunnlag, det der. Når man lytter til dem er det som om lyden "folder seg inn over seg selv" når orkesteret egentlig skal kunne gå til 11.

    De jeg linket til nettopp, fra SF, tviler jeg på ser slik ut!
    De er nok også skrudd litt høyt etter min smak, men det skjer jo ganske mye i lydbildet før limiteren slår inn:
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Akkurat den leste jeg var "dithered" og gjort om til 16bits, kan være at han som gjorde opptaket vred på en knapp eller to i tillegg. Følte det var horn på venstre side som det enten var lunger og lepper store som kveiter bak, eller også ble det gitt påhjelp.

    Uansett en flott konsert. Vi bør starte den LMA-tråden. Umulig å sjekke alt, så her må det flere par ører til.

    Hittil i februar er det lagt opp godt over 700 konserter!

     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    "Rolling in the Deep" burde vært mye bedre enn den er. Blir liksom ikke noe impact når refrenget kommer. Aner ikke hvordan det ser ut, men jeg syns det burde trøkket enda mer.
    Den nye plata har jeg ikke hørt annet enn på radio.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    helarn skrev:
    Paul Mccartney er tidligere i tråden omtalt som en som muligens har sett lyset. Hvordan stiller det seg med hans helt ferske utgivelse, "Kisses On The Bottom" hvor han blir kompet av Diana Cralls gruppe. Er det noen som vet?
    Jeg har denne på cd, og har hørt på den i noen dager nå.
    I mine ører er dette kremlyd; luftig, med bra dynamikk, og lite komprimering.
    Men den kan virke litt "høy", kan være et faresignal.
    Er det noen som har målinger på denne, MasVis eller noe annet...?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et av medlemmene på WBF har tatt for seg Adele, så langt han orket.

    Hey Frank, I had some time to listen to up to song 5. I had to turn it off after that and put in something that sounded a bit more pleasing to these ears. I dig her music but it sounds better in the car with a boatload of ambient noise and I'll reserve listening to it again for just that. Listening to it in the car. Anyhoo, at a volume level of about 8:30 [which was about all I could stand] on the dial, I gave her CD another whirl so that I could offer my observations to you. Forgive my way of typing this out. I just started writing things down on a piece of paper and whatever hit my fancy to write down is how it's gonna be offered in this observation.

    First off, it's mixed hot. There are little to no dynamics in the recording whatsoever. The bass riffs hit too hard with too much unnatural reverb or butchering, maybe both. The background singers sound fake at times. There is very little detail and things just sound congested. Nothing was really palpable. Horrible imaging when compared to a well recorded album. Impact?.....I don't think they know the definition or that it even exists. I can detect a slight noise during the recording and the noise floor on certain instruments and singers is high. The piano sounds like arse and is not at all accurate with no detail or naturalness to it at all, whether it is played by itself our during a busy passage.

    In general, there is very little stereo separation and none of the voices sound natural. In fact, nothing really sounds real and it sounds as if it is restricted. There are no microdynamics, subtleties or inner detail, let alone texture to most everything in the recording. There is an unnatural balance of frequencies and absolutely no definition in the drums. At times, I wonder if they actually used a drum or if they did, what the hell was wrong with them? No natural rolloff of many instruments and speaking of the instruments, at times they are in front of Adele. I don't understand why she's so far back sometimes. The bass guitar has no texture whatsoever, you hear the notes [not very clear] but that's about all you get. One last thing. It's like there is no crescendo throughout the first 5 songs. Everything seems to be on or at the same level. Overall, a very bad recording.

    Simply comparing it to the Sarah McGlachlin CD I was listening too last night, Adele's recording is a joke. Sarah's piano was very fluid, natural, had a seemingly infinite amount of subtleties, nuances, texture, rolloff and you could even hear when the pedal was lifted up and down...and this happened whether or not the piano was the only thing playing or the passage was a busy one.


    http://www.whatsbestforum.com/showt...musicians-become&p=89937&viewfull=1#post89937
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    vredensgnag skrev:
    Seks Grammys til Adele - noen som har hørt den?

    Litt om hvordan det ble til - rattehimmelen er nær:

    http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/it-0911.htm
    DR Database Adele
    Her er Adele "21" i en vinylrip med DR 11 ifølge databasen over. Crest factor fra 14.2 til 18.7 dB ifølge MasVis. Ikke så steingæli, men ikke noen ny favoritt heller. Stemmen hennes låter anstrengt og presset med en "kunstig" lydkvalitet, og bakgrunnskoret er formodentlig tatt opp med blikkboks som mikrofon. For mine ører låter denne verre enn hva MasVis-grafene skulle tyde på. Det er interessant å sammenligne med Sharon Jones' "I Learned the Hard Way". Den låter også alt annet enn naturlig, men den er gjenkjennelig som 60-tallssounden av båndkompresjon og rør-preamper som ruller av i begge ender av frekvensbåndet. "21" har en annen og mer "moderne" sound, men sterkt farget av all prosesseringen.



    Jeg har ikke lyst til å finne ut hvordan CD-utgaven låter. DR 5. :p
     

    Vedlegg

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan forsikre deg om at det låter ille. Har spilt cd-ene hennes bare én gang. Det var mer enn nok.
    Hva så med Paul Mccartney? Ingen som vet? Personlig synes jeg den låter virkelig fint, selv på cd. Vinylutgaven er underveis fra Sambandsstatane.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Trane skrev:
    vredensgnag skrev:
    Seks Grammys til Adele - noen som har hørt den?

    Litt om hvordan det ble til - rattehimmelen er nær:

    http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/it-0911.htm
    DR Database Adele
    Her er Adele "21" i en vinylrip med DR 11 ifølge databasen over. Crest factor fra 14.2 til 18.7 dB ifølge MasVis. Ikke så steingæli, men ikke noen ny favoritt heller. Stemmen hennes låter anstrengt og presset med en "kunstig" lydkvalitet, og bakgrunnskoret er formodentlig tatt opp med blikkboks som mikrofon. For mine ører låter denne verre enn hva MasVis-grafene skulle tyde på. Det er interessant å sammenligne med Sharon Jones' "I Learned the Hard Way". Den låter også alt annet enn naturlig, men den er gjenkjennelig som 60-tallssounden av båndkompresjon og rør-preamper som ruller av i begge ender av frekvensbåndet. "21" har en annen og mer "moderne" sound, men sterkt farget av all prosesseringen.

    Jeg har ikke lyst til å finne ut hvordan CD-utgaven låter. DR 5. :p
    Aksman rip ?

    Jeg har gitt den noen runder i håp om at stemmen hennes skulle komme til sin rett, men ei. Bedre enn CD'n jeg hørste en gang, men som du skriver låter det anstrengt og presset, låtene glir i hverandre som en grå masse uten farger og variasjon. Blir irritert av å høre på den. Forferdelig synd når damen ellers er veldig bra.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Anbefaler Adele - Rolling in the deep fra årets Grammy utdeling.
    Her kommer stemmen til sin rett uten den forferdelige skruinga fra albumet .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    Asbjørn skrev:
    Trane skrev:
    vredensgnag skrev:
    Seks Grammys til Adele - noen som har hørt den?

    Litt om hvordan det ble til - rattehimmelen er nær:

    http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/it-0911.htm
    DR Database Adele
    Her er Adele "21" i en vinylrip med DR 11 ifølge databasen over. Crest factor fra 14.2 til 18.7 dB ifølge MasVis. Ikke så steingæli, men ikke noen ny favoritt heller. Stemmen hennes låter anstrengt og presset med en "kunstig" lydkvalitet, og bakgrunnskoret er formodentlig tatt opp med blikkboks som mikrofon. For mine ører låter denne verre enn hva MasVis-grafene skulle tyde på. Det er interessant å sammenligne med Sharon Jones' "I Learned the Hard Way". Den låter også alt annet enn naturlig, men den er gjenkjennelig som 60-tallssounden av båndkompresjon og rør-preamper som ruller av i begge ender av frekvensbåndet. "21" har en annen og mer "moderne" sound, men sterkt farget av all prosesseringen.

    Jeg har ikke lyst til å finne ut hvordan CD-utgaven låter. DR 5. :p
    Aksman rip ?

    Jeg har gitt den noen runder i håp om at stemmen hennes skulle komme til sin rett, men ei. Bedre enn CD'n jeg hørste en gang, men som du skriver låter det anstrengt og presset, låtene glir i hverandre som en grå masse uten farger og variasjon. Blir irritert av å høre på den. Forferdelig synd når damen ellers er veldig bra.
    Jepp, det er den. Jeg anser det som "fair use for critical or educational purpose", for den blir ikke liggende på harddisken veldig lenge. Edit: Borte vekk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, hør på liveopptak fra archive.org i stedet. Her er en gjeng ungdommer som spiller bluegrass, tatt opp fra miksepulten på konserten, normalisert og komprimert (!), og likevel er det mye mer levende enn hva platebransjen tillater oss å kjøpe i butikk. Crest factor 18 - 22 er omtrent som man forventer å finne i levende musikk.



    http://www.archive.org/details/infamousstringdusters2009-07-18.soundboard.flac16

    Det er tusenvis av andre opptak der også, mange minst like bra som dette, i lossless 16-bits og 24-bits oppløsning.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    ^Det høres jo ut som om de står med en mikrofon midt i salen?

    (Lyttet til spor 2 på den linken du gav, strømmet)
    Ja, to stykk Microtech Gefell M300 i et DIN-par i to meters høyde rett foran miksepulten, om jeg forstår det riktig. Klangbalansen er jo preget av det, med mye reflektert lyd og lite direktelyd, men poenget her var altså dynamikken.

    Du finner mengder av andre innspillinger som er tatt opp på andre måter. Egentlig litt interessant å sammenligne hvordan forskjellige mikrofonteknikker gir ulike resultater. Av de jeg har hørt på så langt er kanskje dette de som jeg synes låter best totalt sett:

    http://www.archive.org/details/borisgarcia2010-04-03.wklitz.flac24
    http://www.archive.org/details/jwpp2007-11-17.akg414.sbd.2496

    Der hentes direktelyden fra miksepulten og mikses med passe mye romklang fra et separat mikrofonpar.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    OK, poenget er vel formidlet allerede, men her er en omdreining til på temaet. Drive-By Truckers, sporet "Ronnie and Neil" fra CD'en "Southern Rock Opera" (2001) og samme sang fra et konsertopptak fra 22 oktober 2011: (http://www.archive.org/details/dbt2011-10-22.flac24).



    Å, er det sånn den sangen skal låte? ::)
    Kjørte noen dbt plater gjennom MasVis, og det så rett og slett brutalt ut :(
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Asbjørn skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Det høres jo ut som om de står med en mikrofon midt i salen?

    (Lyttet til spor 2 på den linken du gav, strømmet)
    Ja, to stykk Microtech Gefell M300 i et DIN-par i to meters høyde rett foran miksepulten, om jeg forstår det riktig. Klangbalansen er jo preget av det, med mye reflektert lyd og lite direktelyd, men poenget her var altså dynamikken.

    Du finner mengder av andre innspillinger som er tatt opp på andre måter. Egentlig litt interessant å sammenligne hvordan forskjellige mikrofonteknikker gir ulike resultater. Av de jeg har hørt på så langt er kanskje dette de som jeg synes låter best totalt sett:

    http://www.archive.org/details/borisgarcia2010-04-03.wklitz.flac24
    http://www.archive.org/details/jwpp2007-11-17.akg414.sbd.2496

    Der hentes direktelyden fra miksepulten og mikses med passe mye romklang fra et separat mikrofonpar.
    Har ikke hørt opptakene her, men går ut fra at at det er snakk om forskjellige konserter?.. i tillegg til mik.oppsett og mik.plassering vil jo da også forskjellige lokaler og plassering av musikere/instrumenter gi vesentlige "avvik" i forhold til et slikt sammenligningsgrunnlag.

    mvh e
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Make It Rain" med Keith Greeninger & Dayan Kai, "Recorded, mixed & mastered by Cookie Marenco" (2009), lastet ned fra http://keithdayan.downloadsnow.net/ som 24/96 og nedsamplet til 16/48 for MasVis:

    Edit: Denne låter veldig bra. Det er nok både limitere og kompressorer i bruk, men Cookie har funnet et nokså perfekt kompromiss mellom audiofil detaljering og troverdig dynamikk. Snadder.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Mastered for iTunes: Music as the Artist and Sound Engineer Intended", Apple Computer Inc., Feb 2012:

    Be Aware of Dynamic Range and Clipping
    Whether you’re mastering a whisper-quiet zen flute tone poem or a heavy metal guitar
    fest, volume is a key issue. The main tools used in mastering—equalization,
    compression, limiting, or combinations of these—are all different ways of controlling
    aspects of volume. Making decisions about gain levels, dynamic range, and frequency
    response is what mastering is all about.

    Many artists and producers feel that louder is better. The trend for louder music has
    resulted in both ardent fans of high volumes and backlash from audiophiles, a
    controversy known as “the loudness wars.” This is solely an issue with music. Movies, for
    example, have very detailed standards for the final mastering volume of a film’s
    soundtrack. The music world doesn’t have any such standard, and in recent years the de
    facto process has been to make masters as loud as possible. While some feel that overly
    loud mastering ruins music by not giving it room to breathe, others feel that the
    aesthetic of loudness can be an appropriate artistic choice for particular songs or
    albums.

    Analog masters traditionally have volume levels set as high as possible, just shy of
    oversaturation, to improve the signal-to-noise ratio (SNR). With digital masters, the goal
    is to achieve the highest gain possible without losing information about the original file
    due to clipping.

    With digital files, there’s a limit to how loud you can make a track: 0dBFS. Trying to
    increase a track’s overall loudness beyond this point results in distortion caused by
    clipping and a loss in dynamic range. The quietest parts of a song increase in volume,
    yet the louder parts don’t gain loudness due to the upper limits of the digital format.
    A less obvious issue when setting gain for digital masters can occur on playback.
    Whether it's a compressed file like an AAC file or an uncompressed file such as a CD,
    digital data goes through several processes to be converted to an analog signal for
    playback.

    One common process is called oversampling. This upsamples the digital data at four
    times the original sample rate to improve the quality of the digital audio signal being
    converted to analog. If the original digital audio data is at 0dBFS, oversampling can
    result in undesirable clipping. And if the original was already clipped, oversampling can
    make it worse. A growing consensus is emerging that digital masters should have a
    small amount of headroom (roughly 1dB) in order to avoid such clipping.

    In both digital and analog, the highest possible level will vary from track to track,
    depending on the material being mastered. Your decision about the volume and
    loudness of your tracks is a technical and creative choice. You might decide to take the
    listener on a dynamic journey through an album as a complete work, raising and
    lowering the volume level across the sequence of tracks to increase the music’s
    emotional impact. Alternately, you might pursue the loudest possible signal at all times.
    Whatever you decide—exquisitely overdriven and loud, or exquisitely nuanced and
    tasteful—we will be sure to encode it and reproduce it accurately. We only ask that you
    avoid clipping the signal.
    http://images.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/docs/mastered_for_itunes.pdf
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Interessant artikkel fra den "andre siden" om man vil, som kan gi et innblikk i hvordan man bør og kan tenke i miks/master.

    Koster 1 pund dessverre om man vil ha hele.....


    http://www.soundonsound.com/sos/mar12/articles/loudness.htm



    Blir forresten spennende å høre hvordan Apples forsøk på bedre lyd slår ut. Det skulle vært interessant å få vite hele prosessen bak,
    men det tror jeg Apple neppe går ut med.

    Her må du velge mellom (noe satt på spissen):
    "exquisitely overdriven and loud, or exquisitely nuanced and tasteful" ;D. Noe jeg regner med betegner valget mellom standard iTunes og dette nye iTunes plus...

    Får de det til må jo det være en bra ting!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Plukket med meg denne på salg samtidig med noe annet. Halvdan Sivertsen "40+" (2005). Det er veldig vanskelig å beskrive lydkvaliteten uten å ty til kav nordnorske ord og vendinger.





    Hvorfor i hete hule helvete skal man absolutt mastre visesang som om det var Metallica?
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kunne ikke finne noen analyse på Jøkleba Live her. En ganske kul plate med god dynamikk.
    Noen som kan ta en analyse?
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Har ikkje den, men Jøkleba! er og ei veldig bra plate med trøkk.



     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er tydeligvis originalen, for slik ser den plata ut i gjenutgivelsen "jøkleba! / nu jøk?" fra 2011. Helt ødelagt, dessverre. Opptil 10 dB dynamikk kuttet vekk, og i stedet får man den harde og forvrengte lyden av digital klipping. Spar pengene.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Har ett par "gamle" Jøkleba, låter veldig bra syns jeg.

    Noen som har sjekket Cassandra Wilson " new moon daughter " ?

    /jan
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Her er Jøkleba - Live

    Det er frapperende dynamikk på opptaket, så man har en viss forståelse for at det måtte peak-limites i mastering. Men det låter bra dette her!
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn