^ Prøvde å lytte gjennom den der en gang til nå i kveld. Jeg kom gjennom, men spor 6 er ikke noen god reklame for ting som er lagd i Detroit. ReplayGain vil skru ned CD'en med 7,5 dB, og det virker som en god idé.
Derimot leste jeg en
plateanmeldelse her om dagen av Michael Kiwanuka's "Home Again" (2012), hvor det sto
Det gjelder bare å spille hans debutalbum Home again med volumet skrudd høyt nok.
...
Som sagt, med volumet på fullt.
Når den plata dessuten er kåret til
"The Sound of 2012" av selveste BBC blir jeg jo litt nysgjerrig. Plata kom i posten i dag, og den låter luftig, varmt og nært, nesten litt "audiofilt" med en vokal og kassegitar som er en god del større enn naturen ville ha det til.
Dette er resultatet når den legges under røntgenapparatet:
Tydelig komprimert, men dyktig gjort, sånn at den hardheten av digital klipping og brick wall limiting heldigvis ikke er der. Minner litt om Phantom Limb i uttrykket. Replay Gain vil skru ned plata med 6,2 dB, men dette låter likevel bra, IMHO. Legg også merke til at tittelsporet og radiohiten "Home Again"
ikke er det hardest komprimerte sporet på plata, så dette tyder kanskje på at ting beveger seg i riktig retning. Hvis dette er lyden av 2012, så låter 2012 bedre enn 2011.