Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sjekket Monica Heldal, Boy from the north?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk ut adelen sin siste video og nyt den nydelige lyden! .......Not!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ref grafen over. Jeg skjønner ikke hvor man ikke kan mastre det bare 2-3 dB lavere? Det vil fortsatt være svinehøyt, men burde låte mye mye bedre...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.672
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Jeg fikk en rask lytt på lavt nivå i går kveld og jeg tror ikke dette kommer til å bli et referanse album, men musikken er bra.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det deles - tro det eller ei, ikke ut poeng for å gjette ja eller nei på om dette låter mer enn greit.....

    Album details - Dynamic Range Database
    Nei, får jeg ikke poeng, gidder jeg ikke gjette;)

    Jeg ble gjort oppmerksom på Dynamic Range Database av herr emotikon i en annen tråd i dag, og har snoket litt der.
    For meg ligger vel verdien av denne i at man kan sammenligne ulike utgaver av et album som man vurderer å kjøpe. Men jeg tror ikke at jeg vil la være å kjøpe musikk jeg gjerne vil ha om den får lave verdier.

    For eksempel kan DRB være nyttig i min jakt på den lydmessig beste utgaven av Mike Oldfields Ommadawn ;):

    Album list - Dynamic Range Database

    Edit: Hvor kommer forresten disse ratingene fra? Er det egne folk som vurderer dette, eller er det brukere som gir input'en?
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Slik ser en ur-CD fra 1984 ut. Vangelis "Mask"
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    En til som også var en stor hit - AHA - Hunting high and low (1985). Sånn skal det gjøres!

    aha.gif
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.518
    Torget vurderinger
    49
    Tony Joe White - The Path Of A Decent Groove 1993

    Folder.jpg


    TJW.gif
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Ahhhhh, target CD er inngangen til god CD lyd. Har Hotel California på target CD hjemme samt noen andre. 80 tallet :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Nope. Target CD er den du har bilde av med farget innersirkel og yttersirkel som et trådkors. Det var førstepressene fra Warner med subsidiarys den gangen :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    3.518
    Torget vurderinger
    49
    Nope. Target CD er den du har bilde av med farget innersirkel og yttersirkel som et trådkors. dett var førstepressene fra Warner med subsidiarys den gangen :)
    Har noen Target, og også noen Toshiba Black Triangle også er tidlige mastere, god og naturlig dynamikk på disse i forhold til nyere crap 8)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Mye av target CD`ne var produsert i Tyskland av Polygram. Stort sett var alt som var produsert i Japan for det europeiske markedet føstepresser. Toshiba produserte for EMI, Sony for CBS, Epic og andre, Sanyo for Chrysalis. Meget bra lyd i disse, og har en del av disse hjemme. Synd det ikke fortsatte slik :(
     
    Sist redigert:

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Neil Young kan det med god lyd. Her er plata Harvest fra 1972, utgitt på CD i 1983 - Reprise 2277-2 (WG Target).

    Harvest.gif
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Kom over Van Halens 1984 i WG Target-versjon.
    Noen som har en annen utgivelse å sammenligne den med?

    1984.gif
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Tror target utgivelsene er førstepressene fra WG da CD gjorde inntog i Norge. Har selv Nightflight på japan press fra Donald Fagen, samt Hotel California og en del andre. Dette er versjonene å kjøpe hvis en skal ha den beste CD lyden :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Lee Ritenours Festival fra 1988 - før the loudness war...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Her er Big Country's "The Seer" fra 1986. Kjøpt den dagen den kom ut. Låter fælt som alt annet fra det bandet - høres ut som det er tatt opp i en hangar med dårlig akkustikk.
    Kompresjon er ikke den eneste form for styggedom....
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Smaken er som baken tydeligvis... for jeg digger Big Country. Synes det låter veldig kult. Herlig 80-talls-sound.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om god 1980-talls sound. Det kan godt lyde pigg, som i de fleste utgivelsene til The The. Men det blir ikke bedre når det lages remastere, og man merker forskjellen om man sammenligner en tidlig utgivelse mot en såkalt forbedret remaster.

    Her er en grei oversikt:

    Album list - Dynamic Range Database
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Har den første skiva av Big country som heter The Crossing med In A Big Country og Chance. Gode musikere og god produsent i Steve Lillywhite :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.164
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Digga Big C den gangen de kom, og lytter gjerne fortsatt på dem. En Makaløst bra trummis i bandet!
    ang The The lyttet på Mind Bomb uk org pr heromdagen spitze lyd!
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Mark Brzeszici heter han vel, og mye brukt som studiomusiker i Uk...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Har den første skiva av Big country som heter The Crossing med In A Big Country og Chance. Gode musikere og god produsent i Steve Lillywhite :)

    Synes det er den værst produserte plata på planeten. Den låter skinnflatt og man kan tydelig høre at instrumentene er tatt opp til forskjellig tid i forskjellig rom. Det smelter aldri sammen til en helhelt. Tror det er den plata med dårligst lyd i samlingen. Steve Lillywhite er helt inkompetent som produsent. Han får alt til å låte umusikalsk og manipulert.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Usikker på om det er en DDD eller ADD/AAD innspilling. Har vinylen på Japan press hjemme :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om det er en DDD eller ADD/AAD innspilling. Har vinylen på Japan press hjemme :)
    Jeg har første CD utgivele av alle Big Country platene.
    Dette bandet har fått strupet sin suksess pga av elendig lyd....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Om god 1980-talls sound. Det kan godt lyde pigg, som i de fleste utgivelsene til The The. Men det blir ikke bedre når det lages remastere, og man merker forskjellen om man sammenligner en tidlig utgivelse mot en såkalt forbedret remaster.

    Her er en grei oversikt:

    Album list - Dynamic Range Database
    The The låter ikke så ille. Det er mer de dominerende synthtrommene som daterer bandet.
    Her er en CD av Soul Mining. Det er en Nice Price utgivelse. Står ingenting om remaster.....Ser ikke slik ut heller...
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skrev ikke at The The låter ille - de er en av mine favorittgrupper, og de utnytter dynamikken. Det jeg skrev var at det er mye bra 1980-tallssound, men at man skal passe på å få tak i rett master.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.164
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har den første skiva av Big country som heter The Crossing med In A Big Country og Chance. Gode musikere og god produsent i Steve Lillywhite :)

    Synes det er den værst produserte plata på planeten. Den låter skinnflatt og man kan tydelig høre at instrumentene er tatt opp til forskjellig tid i forskjellig rom. Det smelter aldri sammen til en helhelt. Tror det er den plata med dårligst lyd i samlingen. Steve Lillywhite er helt inkompetent som produsent. Han får alt til å låte umusikalsk og manipulert.
    Faktiskt enig med deg voff, dem har ikke speciellt god lyd på platene for og va litt snillt sagt! Men 7" låter betydligt bedre:cool:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.062
    Antall liker
    12.170
    Sted
    Hus
    Jeg kjøper også stort sett bare vinyl, og i de tilfellene det blir cd, så kjøper jeg japanske utgaver eller japanske utgaver for det europeiske markedet tilbake på 80 tallet da ikke dette var noe problem.......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.163
    Antall liker
    8.537
    Torget vurderinger
    1
    Skrev ikke at The The låter ille - de er en av mine favorittgrupper, og de utnytter dynamikken. Det jeg skrev var at det er mye bra 1980-tallssound, men at man skal passe på å få tak i rett master.
    Det har du rett i, men det er mye dårlig 80-tallsound derute. Vil gå så langt at 80-tallet defineres nærmest av det selv om det har blitt mye værre senere. For pop og rock tror jeg det lydmessig beste året var 1976; utrolig mange vellydende plater fra det året...
    På 80-tallet begynte digitalteknikk å bli betalbart og det økte mulighetene for voldtekt av signalet....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Usikker på om det er en DDD eller ADD/AAD innspilling. Har vinylen på Japan press hjemme :)
    Jeg har første CD utgivele av alle Big Country platene.
    Dette bandet har fått strupet sin suksess pga av elendig lyd....
    The Crossing låter ikke så bra nei... men den solgte flere millioner.
    Steeltown synes jeg låter veldig godt, og den solgte bare moderat ...

    Og logikken blir da at jo bedre lyden er, jo mindre selger det?

    hehe
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn