Kvålsvoll
Bransjeaktør
Ja, det er tydeligvis et "håndverk" å få tynet mest mulig lyd inn på minst mulig dynamikkområde. og fremdeles få det til å låte bra.Det kreves faktisk en del innsats for å få det til å bli så høyt, så på en måte kan du si det er et håndverk...Dette er ikke engang en gjevn dur, det er støy. Bandet ble betenkt så håper de snur. Selv på de små tannoyene jeg har på kontoret var det direkte uspillbart. Det er for meg en gåte hvordan en lydtekniker i studio mener dette kan anses som et godt håndtverk.Dette er ikke trøkk. Det er en jevn dur. Trøkk krever da vitterlig noe mer dynamikk enn dette. Du får si meninga di om miksen...
Mange lydteknikere legger stor prestisje i dette.
(fx Gearslutz-forumet er en god kilde for å finne mareritthistorier om hvordan lyd oppfattes av enkelte.)
Dette er en av faktorene som vil forsinke utviklingen tilbake til bedre lyd.
Utviklingen mot bedre lyd tror jeg presses fram av forbrukerne, og det har faktisk allerede pågått en stund nå.
Det ble nettopp publisert et AES-paper om Loudness War og utviklingen fem til i dag, der de studerte hvordan dette utvikler seg over tid.
For enkelte kategorier musikk og media blir det verre før det blir bedre - film, klassisk musikk, jazz står for tur, mye vond lyd er i vente der, mens pop, rock, electronica nå blir bedre.
H.R: Du fant vel fram noe godlyd og demonstrerte "trøkk" for de besøkende, slik at de fikk oppleve forskjellen?