There is honor in being a Dog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Hva blir forskjellen på disse nye og de du har Dog?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Først og fremst nye elementer virker det som, keramisk element i bassen, nye mellomtoner - ser ut som diskanten kan være ny også(eller oppgradert). Det er litt tidlig å si :) Men såvidt jeg skjønner er det signifikante forskjeller i ytelse - skal bli spennende å lese mer om det!

O.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mer info omsider, dette blir nok spennende saker:

"Once this design element was in place, the Ref 3.1's deliberate but minor response dip between 2 and 3kHz at the mechanical crossover region became very audible. This is due to a mismatched dispersion pattern between the upper range of our hyperbolic carbon-fiber mids and the lower range of the tweeter. I thus revisited the geometry of the stainless steel spheres and added a bezel to tweak the dispersion pattern. (By the way, the bezel which is machined to achieve the perfect geometry also utilizes a proprietary decoupling material before contacting the sphere. This prevents vibrations from reentering the transducer. This is essential since we hard-mount the dynamic drivers on all our reference products utilizing a single point fastening system. It locks the transducer's motor structure as opposed to the conventional screws-through-the-basket-flange method which softens the attack too much for the implementation of our OPT technology. Only when the motor assembly is firmly locked and properly torqued can the OPT system perform as intended.)"

og...

"Presto, suddenly I had perfect linearity. As a result, transient fidelity in that critical range shot up. But now the old woofer proved too slow. Yes, it's all interrelated. I had to go to a ceramic-coated aluminum unit and change its series-filter inductor to an E-core and lower the winding gauge to 20AWG. Huge! Subjective bass speed went up but far more importantly, I was now able to 'line up' the transient behavior across the audible range. Hence the combination of these (mostly mechanical) addresses was dubbed optimized pulse technology. That's exactly what it does."

Og om de nye føttene:

"In production, there may be an extension on the Ref 3.5 frame so the outrigger rods integrate more gracefully. The rods will look like they are piercing through the speaker chassis instead of being bolted on as though an afterthought. Neither of the two bases shown will be used and the 10" ceramic/aluminum woofer will have a black-colored cone in final production."
    "With this in place, one steps into a realm where even the smallest of mechanical adjustments become audible. Driver mount torque is super critical now. The only way to guarantee non-changing parameters is stainless steel. Aluminum and regular steel are too soft. Forget wood or MDF. They won't hold. I've also improved the speaker's lateral stability with stainless steel outriggers. Those created a significant bass improvement by annihilating the side-firing woofer's tendency to want to displace the speaker. But not only are the attachment points of those outriggers to the enclosure vital, I found that where the rear brace needed to be, it didn't couple to the floor sufficiently far back. Now I had to change the straight brace to a curved one. Simply moving the straight one farther back was inferior. And so forth."

http://www.6moons.com/industryfeatures/gallo09/opt.html

O glede!

Har selv ryddet litt i galskapen mens jeg venter - poster nok noen nye bilder snart...

O.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Sånn. Litt mer peace of mind i stua.

Ut med heslige(men praktiske når man har småtasser) skap og gutterom/lytterom-rack, inn med...IKEA! :)
    Jeg er jo egentlig en Montana-mann, men akkurat her og nå ble dette en bedre løsning(høyden er viktig, for å unngå ivrige barnehender noen måneder til), vil ikke skru bein på
    montana-hyller, alle mine moduler derfra blir nå brukt til bøker og fyller en vegg et annet sted.

Så får vi se om det holder da..jeg er ikke veldig fan av kvaliteten på IKEA-saker, men så koster det også nær null.
    I dette tilfellet ser det lovende ut!

Lydmessig ble det en markant forbedring også, mer luft rundt galloene gjør sitt, i tillegg til at det blir mindre rot
    mellom dem. Bredere og dypere lydbilder som resultat, og klarere mellomtone. Som en bonus fikk jeg ryddet og ordnet i kabelhelvetet - og ikke minst plassert det blytunge PSUet til ASR langt fra kontrollenheten. Den gode doktoren mener at dette er essensielt for best performance, noe jeg gir ham rett i.

Min kjære Zaptotecske Armadillo fra Oaxaca følger trofast med selvsagt, nå skal jeg bare finne en solid blokk å legge under vinylsnurreren, så skal far kunne kose seg med barbaresco i glasset og vellyd fra kjeller eller vinyl. Akkurat nå inne i en Bill Evans-periode(Riverside-perioden), så det er bare å glede seg ;)

Forøvrig ingen endringer...ikke verst bare det!

O.

H

Hugh

Gjest
    Dette ble lekkert og mye luftigere enn tidligere. Så flott at det bare må låte suverent....

Har du tatt nostalgitrippen med Lloyd også?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk Hugh, ja - det så forjævlig ut :D

Men jeg måtte gjøre det sånn en periode, nå er jentene veldig klar over at skivene er "pappasss", og prioriterer heller å sitte i barcelonaen sammen med meg å høre på "solaman!"(Egner, Vuggevise fra Hakkebakkeskogen) eller lese om Serafin, Plum og Hercules mens vi hører på noe far liker :)

Jeg har dessverre stor grad av uorden i LPene mine, men har store planer om å finne både Rattlesnakes og Mainstream i løpet av helgen - den tripen skal jeg ha!

O.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pent, Dog. Det skader nok ikke med en gjeng LP-rygger som frontvegg nei.
    IKEA Expedit er fine greier. La merke til at impulse hadde en 5x5 full av kultur i nyleiligheten sin. Den gjorde seg ikke bort sammen med blant annet Wegner og Corbusier der.

Hva gjelder Lloyd Cole: Jeg hadde ikke alle de riktige antennene den gang. "Bloody English" sitter fremdeles litt dypt. Mr. DeVille har jeg derimot en god samling av.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk Valentino, ja - så rene former gjør seg ikke bort noe sted. Men materialene er forferdelige. Ser ikke bort fra at jeg får noen til å bygge en identisk sak til meg med skikkelige greier, overflatebehandlet og lakkert etter alle kunstens regler. Kanskje med 2 hyller til...det er noe å tenke på. Men kjenner jeg en møbelsnekker? Hm.

5x5 har vi nede i filmrommet, full av dvder :)

Ikke Lloyd Cole sier du? Spesielt Rattlesnakes bør du låne ørene til...DeVille er aldri feil.

O.

R

RoDa

Gjest
    Flott bilde, Dog!
    Smakfullt oppsett, en nytelse å se (og sikkert å høre også)

R

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk RoDa - works for me!(lyden altså).

O.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Snart ett år siden gitt...og det har nok vært et av de travleste i mitt purunge liv. Men musikk har det blitt. Mye. Og ingenting er oppgradert eller endret. Tror jeg skjønner Schäfer litt, det er så tungt og gedigent at man orker ikke :) Også spiller det jo bra da.

Når det er sagt...det rykker litt innimellom. Få tak i en Hovland pre med riaa f.eks. Eller en Cary. Ble svært glad i SLP-98 når jeg hadde den... Og da måtte jeg hatt et annet effektrinn. Kanskje monoblokker? Kanskje nymotens saker med energieffektivitet som en bonus?
    Men hva?

Høyttalere skal det fortsatt mye til å bytte, og jeg tør ikke høre på ref 5...men kanskje de nyeste dipolene fra Jamo kunne vært noe?

Transporteren kunne sikkert fått konkurranse fra Linn. Eller noen andre. Men hva?

VPIen med XX2 står fjellstøtt, men har alltid hatt lyst på en GyroDec SE...

Oppsummert, er ganske frisk, men ikke helt altså ;D

O.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen O :) :)

Godt å se deg på banen igjen.
    Travle år kan være en berikelse på mange måter- som jeg er rimelig sikker på at det også har vært for deg.
    Og- du høres ikke heeelt frisk ut da- med de tankene du nå har i hodet. ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det tyder på at du FAKTISK har et godt anlegg, når du i løpet av siste året ikke har byttet noe. Er ikke det et sunnhetstegn? Men selvsagt blir det mindre aktivitet og interesse i en tråd som dette.. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med nydelig anlegg og fantastisk smakfull lyttestol, Ole! En fryd å se på, så da kan jeg tenke meg at det låter fremragende. Du har virkelig smak, mann! Godt å se at du ramler innom her om dagen også, og ikke bare er å se på fb........ ;D Du har vært savnet!

Preamp, sier du? Vel, jeg skal mase for mye om hva jeg synes du burde investere i i så fall. Særlig om innebygget riaa er litt av poenget. Du vet jo hva jeg mener. Men jeg kan bidra med et bilde av boksen. Du ser at det står navnet ditt på en sånn, ikke sant?

Vedlegg

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Dog skrev:
    ...............................
    Når det er sagt...det rykker litt innimellom. Få tak i en Hovland pre med riaa f.eks. Eller en Cary. Ble svært glad i SLP-98 når jeg hadde den... Og da måtte jeg hatt et annet effektrinn. Kanskje monoblokker? Kanskje nymotens saker med energieffektivitet som en bonus?
    ...............................

O.

Da drister jeg meg til med et forslag på amp: Samme som dine kjære ht blir testet på av mister Gallo himself.
    Eller kanskje aller helst 2 stk, i mono konfig... da skullle det ikke skorte på krefter vil jeg tro..

eller i sort..

Jeg har en selv, og tja.. ser ikke bort fra det en dag blir 2...

Litt info MONO:
    http://www.spectronaudio.com/monoblocks.htm

Litt info STEREO
    http://www.spectronaudio.com/musicianIII.htm

Tester:
    http://www.spectronaudio.com/reviews.htm

PS!

Min er ikke tilsalgs!

-Y

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.297
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Dog. Godt å se deg her igjen.
    Dog skrev:
    Høyttalere skal det fortsatt mye til å bytte, og jeg tør ikke høre på ref 5...men kanskje de nyeste dipolene fra Jamo kunne vært noe?
    Bor ikke du og coolbiz i nærheten av hverandre? Han har noen brukandes dipoler.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ihvertfall ett som gir meg musikkopplevelser jeg liker :)

Mye ramlet på plass når ASR kom i hus, da forsvant den store oppgraderingstrangen,
    men jeg følger med :)

Skifte fra cd-spiller til HD-basert løsning på digital var også en stor sak, Transporteren
    spiller bedre enn alle cd-spiller jeg har hatt(Lector & Meridian G08 var mine referanser)
    Men er litt nysjerrig på hva andre får til her(Bladelius, Linn m f.l)

Vi får se hva fremtiden bringer...

O.

Karma skrev:
    Det tyder på at du FAKTISK har et godt anlegg, når du i løpet av siste året ikke har byttet noe. Er ikke det et sunnhetstegn? Men selvsagt blir det mindre aktivitet og interesse i en tråd som dette.. ;)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    @emotikon Du sier noe! :) Å være småbarnsfar er nå en ting, men siste året har jobben + familie styrt det meste. Når det er sagt, man har alltid tid til å pusle med andre ting, men mye av drivkraften for hifi har vært å komme til et visst nivå, når det ble nådd ble det ikke så viktig lenger..hører like mye på musikk(eller mer) som før. Men man blir jo aldri helt frisk ;D

@YEL Jaså gitt! Så det er Spectron jeg har sett på en haug med bilder fra Vegas etc....det er jo interessant. Hvor kjøpte du din?

@impulse Og da må jeg jo ha en pre...hvis jeg skulle være så gal, og da skal jeg jaggu ha riaa iden. Trond - ja, Hovland er på shortlisten(det er bare to der) - og nå som de har gått konkurs går det en eller 2 veier med prisen. (Opp, som med brukte Patek Philippe, eller ned, som med vulgæriteter som Rolex) - så da får vi se ;)
    Men jeg misunner deg den ja...

@valentino Takk for det! Jeg er jo inne og sniker litt her innimellom...dette med dipol har jeg ikke sterke meninger om, men hørte på disse Jamo R 909 for en tid tilbake, det var jo ikke så verst, og nå skjønner jeg at R 907 er både bedre og billigere..jeg er nok ikke i DIY-markedet for å si det sånn :) Og galloene holder stand og har skapt en eiendommelig lojalitet til Gallo som merkevare. (gode brukeropplevelser gjør gjerne det)

O.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    På den annen side, ref målinger, sitat fra Anthony Gallo:

" You see, the human brain is truly remarkable. Its ability to extrapolate and process a seemingly limitless amount of stimuli simultaneously is almost incomprehensible. To cut to the chase, our brains are more adept at processing chaotic non-symmetrical sounds. Those are mostly known as non-sinusoidal waves when they are in their electrical state. Once they get converted by the loudspeaker, they're considered pulses in the air as described earlier. Almost all naturally occurring sound is non-sinusoidal. Herein lies one of the problems. Loudspeaker testing software and measuring equipment are mostly designed to generate sinewave test signals which are very well controlled. Some tests are gated for impulse response and decay but most still generate sinewaves for test signals."

O.

A

Audio Optimum

Gjest
    Dog !

Kan du beskrive litt hvilke forskjeller du oppnådde med Mapleshade nå etter å
    ha hatt dem en stund....

mvh
    KP.. :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det er ikke lett å være presis på slike ting, som vi alle vet og leser i hifi-pressen til stadighet, det blir fort meningsløse floskler.

Men...kvelden jeg skiftet plattformene husker jeg fortsatt som en mindre åpenbaring, det var såpass stor forskjell. Syntes alt låt bedre og mer presist, bass(definisjon og dybde) og mellomtone(klarere!) spesielt og som følge av dette ble lydbildet både bedre definert og tydeligere om du vil. Det var såpass at det opplevdes som en stor og reell oppgradering. Gedigenheten i disse blokkene av lønn med massive føtter i messing får de originale sakene til å fremstå som ganske flimsete, i tillegg til at vinkelen galloene nå tiltes i åpenbart har mye å si.

Kan ikke annet enn å anbefale dette til alle galloeiere, billigste høyttalerne jeg har kjøpt noen gang ;)

Blir spennende å se hvordan den endelige løsningen for 3.5 blir...det vet kanskje du som forhandler?

O.

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Hei igjen!

Joda de har du nok sett rundt omkring Dog. Jeg kjøpte min spectron brukt. Den dagen lommeboka sier go go go, blir det en til... Ref PM ;)

Har også veldig lyst til å få tak i en av de multi kanal ampene.. miljøvennlige, ihverall mtp strømtrekk.. sånn litt..

-Y

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.127
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Bor ikke du og coolbiz i nærheten av hverandre? Han har noen brukandes dipoler.
    Dog skrev:
    ...
    @valentino Takk for det! Jeg er jo inne og sniker litt her innimellom...dette med dipol har jeg ikke sterke meninger om,
    ...
    jeg er nok ikke i DIY-markedet for å si det sånn :)
    Bare sånn for ordens skyld: Orion kan kjøpes som ferdigvare i tilnærmet enhver tresort eller lakkfarge du måtte ønske. Montana-hvitt, anyone? ;D

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Noe nytt her Dog? Forsterkere etc?

-Y

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Og i dag har "bikkja" fødselsdag! ;D Gratulerer med dagen, Dog! Måtte du få mye fint å fore anlegget med. ;D

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Slenger med et bein fra meg også

Mvh
    RBN

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har det blitt av dog??

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Han hører på musikk... kanskje? Henger meg på.. hvor er han??

-Y

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    I´m alive!

Men det er klart, når jeg får en advarsel om at det er over 120 dager siden siste innlegg, og at jeg bør revurdere det hele - så blir jeg usikker :D

Her har det ikke skjedd stort siden sist; galloer, asr, transporter, vpi, xx2, crystal cables etc.
    Still rocks. And rolls. And moves. Og gjør det fryktelig vanskelig å tenke seg noe annet. Litt med tiden å gjøre selvsagt, det er ikke bare bare.

Ingen nye barn heller. Men en ekstra katt kan jeg rapportere om, navngitt etter et av mine favorittband(hun heter Pixie). Og en helvetes mengde musikk, hvor mye vet jeg ikke - men der hviler jeg ikke.

Tenker litt på om det har skjedd noe i hifi-verden siden sist, noe signifikant, noe revolusjonerende...men sliter med å finne det. Innen hd-basert, forsterker teknologi, høyttaler-konsepter etc. Huh? ;) 3.5 har jeg fortsatt ikke hørt, vet ikke om jeg tør...ganske sikker på at det er solide saker. For mine spiller fortsatt fantastisk bra. Som en gammel vin etterhvert(over 5 år!)

So there you go. Dog got a new cat.

O.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.088
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro å høre, Dog.
    Fortsatt herlig kult oppsett du har!

R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Har fått høre forrige versjon av Galloene du har. Absolutt gode høyttalere, som, når de fikk tilstrekkelig kraft leverte en flott og imponerende lydbilde. Høyttalere jeg liker, det.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    En salt kjøter ønsker en annen kjøter velkommen tilbake! ;D

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Så...etter mange år og lite fremskritt i verden rundt meg, så har det altså skjedd. Jeg er interessert i et nytt produkt. Devialet. Enkelt og greit. Det kan bli en spennende høst.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Dog skrev:
    Så...etter mange år og lite fremskritt i verden rundt meg, så har det altså skjedd. Jeg er interessert i et nytt produkt. Devialet. Enkelt og greit. Det kan bli en spennende høst.
    Låter rimelig bra gjør den også så det skjønner jeg godt. Mer dynamisk alt i ett sak tror jeg det blir vanskelig å oppdrive, du vet du kan kjøre en pr kanal ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle gjerne testet Devialet i eget anlegg. Den kunne potensielt sett erstattet ganske mye..

Det kunne blitt et stusselig husalter om en liten badevekt skulle tatt funksjonen til hundre kilo elektronikk og kabler, men jeg har troen på lyden i denne.

Har du prøvd den i eget anlegg, Dog?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn