Tips til basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stram og fin bass i rakettene i går. :) Jepp, rommet er nok det svakeste leddet når det gjelder bass og prinsippene mindre vesentlig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Generelt sett, hvis man skal lage slike bassløsninger: Hvor lavt bør man dele når man plasserer bassenheten til siden for det som spiller de høyere frekvenser?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette så "forsvarlig" ut!
    Hvordan set er horn ut med en delig på 135 Hz.
    Hos meg spiller deling på 48db og i motfase med hovedsystemet best.

    Det er ikke alle som har plass til basshønn.
    Joda. Det må ikke være stort. Det er litt av det som er kult med horn suber. Kan gi veldig mye output og høy følsomhet med liten størrelse. Men det er jo ikke løsningen hvis man skal dele høyt. Da blir det fryktelig stort igjen.
    Vis vedlegget 235216
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Generelt sett, hvis man skal lage slike bassløsninger: Hvor lavt bør man dele når man plasserer bassenheten til siden for det som spiller de høyere frekvenser?
    Tja. Flere som deler ganske høyt til separate basser og har fått det til, men det krever nok mer av finjustering og løpetidskorrigering jo høyere man deler. Deler f.eks ikke Tangen ved 250 Hz eller er det enda høyere? Husker ikke i farten, men så er ikke han noe nybegynner heller. Selv syntes jeg det har fungert bra å dele ved 170 Hz og det har vært uten skikkelig tidskorrigering. Da har bassene stått på innsiden av høyttalerne slik at avstanden til lytteposisjonen har vært ganske lik som hovedhøyttalerne. Høyere enn det har ikke prøvd.

    Dette så "forsvarlig" ut!
    Hvordan set er horn ut med en delig på 135 Hz.
    Hos meg spiller deling på 48db og i motfase med hovedsystemet best.
    Spørs hvor dypt du skal. Klarer du meg bra nivå ned til ca. 35 Hz, så vil to slike på bilde under (Danley TH115) kunne duge. Er du heldig går det dypere med romforsterkning.
    DJGaFFLerigwithDanleyandEVs040.jpg


    Skal du være 100% sikker på bass som går minst flatt ned til 30 Hz og deles ved 135 Hz uten for mye EQ, så blir det nok fort stort ja.
    Her en en.
    maxresdefault.jpg

    http://www.danleysoundlabs.com/danley/wp-content/uploads/2012/04/TH-812-spec-sheet1.pdf
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    It is important to get the maximum from the room. In our room, when you play Jurassic park cinema track, when there is the dynosaurous coming, you orribly feel all the walls crashing down (many people got scared, now I normally ask if they are ready to be scared) is something that you cannot even get in a cinema show, this is because all the frequencies (low bass also) are focused all to the listening point, while in any cinema show you normally are not able to do it. The full 10 Hz frequency response depends on this. 5 Hz we cannot measure, but you can feel them easyly on your body. 30 Hz is lower in amplitude because of the phase of the emission made by the frontal speakers bass horn. Nothing in this Audio room has been done by a case and this is one of the topics that has been well thought before building it.
    If you have a look to the room again you will notice that it looks like that horns are continuing after the sub horn mouths for 10-20 Hz frequency range.
    The room itself as it has been shaped is a horn below 20 Hz, then actually the holes in the floor are not really the final mouths below this frequency and the length from the throat to the listening position is half of a wavelength of 10 Hz. That is why we are getting response down to 10Hz better than 30 Hz.

    spade.jpg


    horn sub 1.jpg


    subExp11eng.jpg


    subExp22eng.jpg


    subExp33eng.jpg


    subExp55eng.jpg


    subExp66eng.jpg


    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    It is important to get the maximum from the room. In our room, when you play Jurassic park cinema track, when there is the dynosaurous coming, you orribly feel all the walls crashing down (many people got scared, now I normally ask if they are ready to be scared) is something that you cannot even get in a cinema show, this is because all the frequencies (low bass also) are focused all to the listening point, while in any cinema show you normally are not able to do it. The full 10 Hz frequency response depends on this. 5 Hz we cannot measure, but you can feel them easyly on your body. 30 Hz is lower in amplitude because of the phase of the emission made by the frontal speakers bass horn. Nothing in this Audio room has been done by a case and this is one of the topics that has been well thought before building it.
    If you have a look to the room again you will notice that it looks like that horns are continuing after the sub horn mouths for 10-20 Hz frequency range.
    The room itself as it has been shaped is a horn below 20 Hz, then actually the holes in the floor are not really the final mouths below this frequency and the length from the throat to the listening position is half of a wavelength of 10 Hz. That is why we are getting response down to 10Hz better than 30 Hz.

    Vis vedlegget 235637


    Vis vedlegget 235631

    Vis vedlegget 235632

    Vis vedlegget 235633

    Vis vedlegget 235634

    Vis vedlegget 235635

    Vis vedlegget 235636

    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY
    Aha... Det var dette LMC var inne på tidligere i denne tråden.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.441
    Antall liker
    3.359
    huh, da har jeg jammen lest hele tråden.

    Interessant på flere måter, og hovedessensen er vel at det finnes minst 144 perfekte måter å gjøre ting på,
    og så må man følge sin egen vei. Jeg er i den morsomme posisjon at jeg skal bygge alt nytt, og vakler mellom
    3-veis system med åpen baffel opp til 300-400Hz og horn resten, eller 4-veis med med horn ned til ca 80Hz
    og ikke-bestemt-ennå-hva-slags-type-det-blir bass-system under der.
    Noe som blir poengtert i tråden er at man må velge mellom bassløsninger som setter rommet under trykk
    ( dvs basskasser av forskjellige typer ), eller løsninger som ikke gjøre det ( i praksis forskjellige typer dipoler).

    Skal bli morsomt å følge tråden videre!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    slowmotion, hvorfor tar du ikke like gjerne med horn fra 80 og ned?
    de er ikke mere enn 60x70x200
    kun 6 cm bredere enn BD tårna jeg hadde med 4x15
    mvh
    Leif
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.635
    Men er det effektiv hornladning til 20hz? Ett frontladet 30hz-horn har munning på...nesten 2meter?

    post-23736-1381986117235.jpg
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.441
    Antall liker
    3.359
    Men er det effektiv hornladning til 20hz? Ett frontladet 30hz-horn har munning på...nesten 2meter?
    Hvis man skal ha et teoretisk riktig 30Hz horn til friluft blir det ganske stort, ja.
    Over 11m langt hvis man regner fra 0. Det blir noe annet med praktiske horn til et vanlig lytterom.

    edit:

    Hvilket oversatt til praktiske forhold i et lytterom blir litt under 3m, sånn ca, omtrent.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Horn kan lages stort sett i alle størrelser og former.

    Det står litt enkelt forklart om dette i artikkelen jeg laget om kompakte hornsubwoofere.

    Basshorn som er så store at de har spredningskontroll blir enorme, alle praktiske basshorn har dimensjoner på munningen mye mindre enn bølgelengden.
    Hornet kan også lages slik at lengden blir vesentlig kortere enn bølgelengden.
    Horn for mellomtone og diskantområdet er fysisk store i forhold til bølgelengden og gir spredningskontroll og har jevn frekvensrespons over et greit frekvensområde, små basshorn vil ofte få veldig begrenset brukbar båndbredde og er rundstrålende akkurat som et lukket kabinett.
    Lager man et bakladehorn med veldig stort ladekammer og veldig kort og smalt horn så blir det en vanlig bassrefleksboks.
    Generelt så kan basshorn dimensjoneres i valgfri størrelse, og det er så enkelt at jo større jo mere lyd.

    Og det er hverken nødvendig eller praktisk å bygge om hele kjelleren til basshorn, inne i et normalt rom er det ikke noe problem å få nok kapasitet med langt enklere midler.

    Jeg liker horn - de er spennede, interessante, utfordrende.
    Gode basshorn kan også gi bra kapasitet i forhold til størrelse, forutsatt riktig design.
    Lyden er som regel overlegen, men det skyldes nok også at horn krever drivere av en annen type enn lukket kabinett - kraftig motor med høy Bl, trenger ikke så ekstremt stor slaglengde, kan gjerne ha lav mm.

    Hvordan det til slutt låter er uavhengig av prinsipp - så lenge det alltid er nok kapasitet og fullt frekvensområde, lyden bestemmes av hvordan det er satt opp og resulterende frekvens-impulsrespons.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De Danley-horna orso viste litt lenger oppe er interessante konstruksjoner. "Tapped horn" som utnytter lydbølgene fra begge sider av elementene for å oppnå vederstyggelige lydtrykk og effektiviteter i et visst frekvensbånd. Hvis man nøyer seg med 30-40 Hz blir det ikke så verst kompakt heller.

    Building a tapped horn

    Dette er en elegant løsning: http://www.hifisentralen.no/forumet...891-gonzo-nesten-dipol-sub-7.html#post1672602

    En til: http://www.avsforum.com/t/1358033/lilmikes-cinema-t-6
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    De Danley-horna orso viste litt lenger oppe er interessante konstruksjoner. "Tapped horn" som utnytter lydbølgene fra begge sider av elementene for å oppnå vederstyggelige lydtrykk og effektiviteter i et visst frekvensbånd. Hvis man nøyer seg med 30-40 Hz blir det ikke så verst kompakt heller. Building a tapped horn
    for mye THD!!!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når alt kommer til alt er den eneste måten å holde THD nede på, er å holde membranvandringen nede på et lavt nivå. Det kan oppnås med alle kjente konstruksjonstyper... men det vil kreve forskjellig mengde membranareal. Dipol i den ene enden av skalaen, og horn i den andre, for å si det enkelt.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurte på om jeg skulle prøve å lage en form for åpen baffel basstårn, jeg lurer da på hvilke elementer og forsterker som egner seg best? Jeg så for meg en liggende variant som jeg kanskje kan snike under stereo/tv-benken. Er ikke helt sikker enda, tanken var å bruke det sammen med OB fulltoner.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spørs jo hvor store elementer du tenker på da, men sjøl har jeg litt lyst til å teste noe sånt med en Dayton 15" som avshop selger ganske rimelig. Effektmessig så skal det ikke så mye til tror jeg, men det er viktig å huske at dipoler vil kreve EQ i en eller annen form.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Datt litt av her , men ; basstårn - dayton 15 . Hvis vi tenker tårn , blir det vel mange elementer og mye areal, med dèt blir noe av behovet for stor slaglengde borte og èn bør velge elementer på grunnlag av lydkvalitet fremfor x.max.

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter sigende så er lydkvaliteten på den aktuelle Dayton driveren veldig god. Det er derfor jeg tenker å prøve den.

    Men hvis man tenker dipol så får man egentlig aldri for mye slaglengde eller areal.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Dayton er sikkert et ok element , jeg kjenner det ikke.

    Bare et generelt innlegg mht trådtittel, og at jo mer areal - jo mindre bevegelse = bedre lyd.

    mvh
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    5.337
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ett lite spm med tanke på disse diy subben og basstårn. Vanligvis på ferdigbygdesubber så er det en plateforskerer, hvor man kan justere fase. Hvis man bygger noe selv og bestemmer seg for å kjøre en effekt i form av en ice modul eller lignende - hvordan justerer man da fasen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite spm med tanke på disse diy subben og basstårn. Vanligvis på ferdigbygdesubber så er det en plateforskerer, hvor man kan justere fase. Hvis man bygger noe selv og bestemmer seg for å kjøre en effekt i form av en ice modul eller lignende - hvordan justerer man da fasen?
    Eksternt delefilter. F.eks miniDSP.
    miniDSP 4x10 Hd | MiniDSP
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    5.337
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar :) da kan man i praksis ikke snike seg unna plateforsterker eller eksternt delefilter. Bruker en prossessor nå (marantz av7005) og så for meg muligheten til å slippe litt billigere unna.

    Da er nok det beste alternativet for meg som vurderer å bygge en for å teste nå iløpet av vinteren å kjøpe en plateforsker - for så når jeg skal gå all-in neste år med fire stykk å kjøpe dsp eller lignende da.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    5.337
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    ja, det er kanskje så enkelt :)

    utrolig spennende og mange muligheter med diy, aktiv deling og alt dette - men for en nybegynner er det mye å sluke over :) Har derfor tenkt til å begynne forsiktig med å bygge en hfs sub, noe som ser overkommelig ut :) Har jo i utgangspunktet det meste jeg trenger av justeringsmuligheter i prossessoren min, hvertfall sånn i første omgang. Er selvsagt mye å gå på der, når man først skjønner hva man driver med :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er mange som i sin tid bygget HFS Subwoofer (Designet av Stig Erik Tangen) og sikkert enda flere som har hørt denne.

    HFS subwoofer

    Hva er plusser og minuser med denne kontra andre bassløsninger dere har hørt?

    Håper det er greit at jeg låner et bilde av OMF.

    OMF6.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.883
    Antall liker
    9.320
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Spørs jo hvor store elementer du tenker på da, men sjøl har jeg litt lyst til å teste noe sånt med en Dayton 15" som avshop selger ganske rimelig. Effektmessig så skal det ikke så mye til tror jeg, men det er viktig å huske at dipoler vil kreve EQ i en eller annen form.
    Sitter med 2 stk Dayton nå med lukket kasse.
    planen er 4 stk.
    Denne.
    Dayton Audio RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm - Subwoofers - Loudspeaker Drivers By Type - Loudspeaker Components
    Er veldig fornøyd.

    Steinar.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Spørs jo hvor store elementer du tenker på da, men sjøl har jeg litt lyst til å teste noe sånt med en Dayton 15" som avshop selger ganske rimelig. Effektmessig så skal det ikke så mye til tror jeg, men det er viktig å huske at dipoler vil kreve EQ i en eller annen form.
    Sitter med 2 stk Dayton nå med lukket kasse.
    planen er 4 stk.
    Denne.
    Dayton Audio RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm - Subwoofers - Loudspeaker Drivers By Type - Loudspeaker Components
    Er veldig fornøyd.

    Steinar.
    Så bra du er fornøyd! Hvordan vil du beskrive bassen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.883
    Antall liker
    9.320
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dyp og stramm.
    Kjører med en Hypex DS 8.
    får en til før helgen, det er ikke kino bass.
    Trodde ikke jeg skulle bli så fornøyd med dette men det er jeg.
    planen er 2 og 2 på hverandre.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.883
    Antall liker
    9.320
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg

    2 på andre siden også.
    beklager litt rot her og dårlig bilde.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.883
    Antall liker
    9.320
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer nok ikke før sommeren.
    skal da lage 2stk kasser som er delt innvendig og bedre avstivet en de jeg har.

    Steinar.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Syns at bassene til steinost så spennende ut, gleder meg til å oppleve de!

    I mellomtiden legger jeg de siste meterne med gulv i det ni meter lange musikkrommet, glad for at jeg valgte gulvvarme.

    gulv.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mange som i sin tid bygget HFS Subwoofer (Designet av Stig Erik Tangen) og sikkert enda flere som har hørt denne.

    HFS subwoofer

    Hva er plusser og minuser med denne kontra andre bassløsninger dere har hørt?
    Jeg ble aldri helt fornøyd med de subbene!

    Jeg prøvde de litt Behringer delefilter og også med Tact 2.2. (aktiv deling).
    For meg ble de alltid litt fete og sidrumpa, og integrerte ikke spesielt godt med Avanti III . som var mye mer tørrer og mer punchy. Drev den gangen subbene med Crown K2, mens Avantiene hadde hver sin DP A1.

    Det skal sies at jeg var langt mer kunnskapsløs (om mulig) den gangen enn nå.....og Tangen som designet denne har nok gjort et solid arbeid, så potensiale er nok helt sikkert mye større enn hva jeg fikk ut!

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn