To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    iTakk for nyttige linker KJ.

Å kalle slike forskjeller for "dråpen i havet" ifht passive delefiltre viser mangel på praktisk forståelse. Helt fair, men prøve gjerne litt selv med like konfigurasjoner i et passivt delefilter så vil en fort oppleve at det kan høres forskjeller.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Påskeknasket kom tidlig i år gitt. En uvanlig interessant tråd...

flyer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    3
    Jadasan---------

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Mye snakk om små forskjeller her....

Er ikke det sånt som skaper det vi kaller musikk også...

Hvordan de beste behandler et anslag,former en tone.

Det som skiller de fra de nest beste liksom..

Bare nevner det.

Snakker om de beste musikerne,de store kunstnerne som behandler mange små detaljer på en litt annen måte enn andre og som får frem magien i musikken.

De små dråpene som gjør de unike....

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Det kommer vel av at brorparten av folk er normale og at det er et mindretall som lever inne i sin egne lille fantasiverden.
    Du har godt nok en speciel/unik evne i fornærmelsens kunst. Og samtidig sandsynligvis holde dig inde for forrummets reglement.
    Vet ikke om jeg vil takke for dette kompliment, men jeg kan opplyse om at mine evner til å få til godlyd er ennå større.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Bare nevner det.
    Kan det måles? Hvis ikke, så er det tull, placebo og en dråpe i stormfullt hav.

Ellers merker jeg meg at folk skryter av å ha svindyre kabler stuet bort. Litt rart all den tid det visstnok ikke er forskjell på kabler. Eller er det sånt at jo dyrere, jo dårligere låter det? Forteller forresten hvor mye penger flere har i dette overflodslandet, der folk heller stuer bort titusener av kr fremfor å omsette det på bruktbørsene. (Hørte forleden på radio at hele 90 000 barn i Norge lever under den norske fattigdomsgrensen, men det er seff OT).

Sist redigert:

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24

Bare nevner det.
    Kan det måles? Hvis ikke, så er det tull, placebo og en dråpe i stormfullt hav.

Ellers merker jeg meg at folk skryter av å ha svindyre kabler stuet bort. Litt rart all den tid det visstnok ikke er forskjell på kabler. Eller er det sånt at jo dyrere, jo dårligere låter det? Forteller forresten hvor mye penger flere har i dette overflodslandet, der folk heller stuer bort titusener av kr fremfor å omsette det på bruktbørsene. (Hørte forleden på radio at hele 90 000 barn i Norge lever under den norske fattigdomsgrensen, men det er seff OT).
    Har redigert innlegget får å få frem hva jeg mente.. Om det er målbart... Vel med ørene kanskje...

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    FINN – Lydtekniker

Just sayin'. Noen som søker?
    Er vel veldig få av oss her på dette forumet? Jeg vet om to-tre andre som driver som lydteknikere her inne.

Og når det er sagt, så er den bransjen totalt blottet for å tenke på de tingene som diskuteres her. Der går det mer i kvalitetsfokus på mikrofoner, preamp/miksepulter og anlegg (høyttalere). Aldri kabler. Mine lydkollegaer står bare å rister på hodet når noen i hifi begynner å snakke om kabel.

Er ikke det betenkelig? At den profesjonelle lydbransje ikke har samme kabelfokus. Hvorfor det mon tro? Jeg vil protestere sterkt hvis noen foreslår at de har dårligere hørsel eller lydgehør.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ellers merker jeg meg at folk skryter av å ha svindyre kabler stuet bort. Litt rart all den tid det visstnok ikke er forskjell på kabler.
    Nå misforstår du med vilje for å prøve å score et billig poeng, ikke sant? Eller ser du virkelig ikke sammenhengen?

De har kjøpt dyre kabler i den tro at dyre kabler gir bedre lyd, erfart det motsatte; at dyre kabler ikke gir bedre lyd, og nå støver kablene ned i en kjellerbod fordi de nå bruker lengre/kortere kabler, eller kabler med andre plugger/egenskaper.

Dette burde virkelig ikke være så vanskelig å skjønne, i hvert fall så lenge du faktisk gidder å lese det folk skriver. Og om de velger å selge kablene videre eller ikke er vel opp til dem, eller?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    FINN – Lydtekniker

Er vel veldig få av oss her på dette forumet? Jeg vet om to-tre andre som driver som lydteknikere her inne.

Og når det er sagt, så er den bransjen totalt blottet for å tenke på de tingene som diskuteres her. Der går det mer i kvalitetsfokus på mikrofoner, preamp/miksepulter og anlegg (høyttalere). Aldri kabler. Mine lydkollegaer står bare å rister på hodet når noen i hifi begynner å snakke om kabel.

Er ikke det betenkelig? At den profesjonelle lydbransje ikke har samme kabelfokus. Hvorfor det mon tro? Jeg vil protestere sterkt hvis noen foreslår at de har dårligere hørsel eller lydgehør.
    Det kan da ikke være betenkelig i det hele tatt! De som tross alt LEVER av lyd har fokus på det som er viktig - de som lever FOR lyd kan tillate seg å spre sine opptjente på fler områder.

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    FINN – Lydtekniker

Kan også ha noe med de hundrevis av meterne av kabel som må til i feks et lydstudio også?
    Og at de fleste hi-fi kabler ikke er laget for opp og ned kobling en del ganger om dagen?
    I et proff miljø er er fleksible og pålitelige kabler et must,nytter ikke med en stiv kabel der.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ellers merker jeg meg at folk skryter av å ha svindyre kabler stuet bort. Litt rart all den tid det visstnok ikke er forskjell på kabler.
    Nå misforstår du med vilje for å prøve å score et billig poeng, ikke sant? Eller ser du virkelig ikke sammenhengen?

De har kjøpt dyre kabler i den tro at dyre kabler gir bedre lyd, erfart det motsatte; at dyre kabler ikke gir bedre lyd, og nå støver kablene ned i en kjellerbod fordi de nå bruker lengre/kortere kabler, eller kabler med andre plugger/egenskaper.

Dette burde virkelig ikke være så vanskelig å skjønne, i hvert fall så lenge du faktisk gidder å lese det folk skriver. Og om de velger å selge kablene videre eller ikke er vel opp til dem, eller?
    Joa. Selv er jeg en snusfornuftig fyr, som ikke vasser i mye penger, så jeg ville heller korte de ned til passende lengder/sette på passende plugger osv. Men det er meg. Og selvsagt gjør folk som de vil, fordi de kan. Men det er vel ennå lov å være uenig om hvordan ting kommer bedre til nytte, håper jeg.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Joa. Selv er jeg en snusfornuftig fyr, som ikke vasser i mye penger, så jeg ville heller korte de ned til passende lengder/sette på passende plugger osv. Men det er meg. Og selvsagt gjør folk som de vil, fordi de kan. Men det er vel ennå lov å være uenig om hvordan ting kommer bedre til nytte, håper jeg.
    Joda, det er lov, absolutt. Og jeg ville vel også gjort som deg, enten solgt eller modifisert.

Bare synes posten din virket i overkant konfronterende. Eller skal man si "i overkant dansk". ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er nok få, ja. Å slippe typiske audiofile løs i en såpass kompleks verden? Jeg tror det hadde båret galt avsted....

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Og så synes jeg du overse at det er tusindvis og atter tusindvis af audiophile og velrenommerede audiophile konstruktører som har observeret disse ting, , det giver en anelse mere vægt vil jeg mene , end hvis det var mig alene som påstod det. så ville jeg kunne forstår at du evt sagde pis af med dig, og kom igen når du har noget mere.
    Selv din elskede astro fyr som du hiver ud af skabet ved enhver given lejlighed ville tage det mere alvorligt hvis der i stedet for en kom tusind og sagde de havde set noget mærkeligt på himlen.
    The plural of anecdote is not data.

Det er ganske mange flere mennesker som påstår at de har sett merkelige ting på himmelen enn det finnes kunder for esoterisk hifi. Sitatet fra deGrasse Tyson (come back when you have some other kind of evidence...) var faktisk del av et svar på spørsmålet om hvorvidt han tror på UFOer, som har blitt "observert" av ufattelig mange mennesker (svaret i sin helhet er i en youtube-video jeg har postet tidligere). Poenget var at viten fordrer bevis, det er hva som skiller det fra tro.

Et annet relevant sitat er Carl Sagans "Extraordinary claims require extraordinary evidence"; hvis du påstår at all kjent elektroteori er ubrukelig, mangelfull eller på én eller annen måte ikke kan forklare elektronikkretser til audiobruk, så er det en påstand som fordrer bevis langt utover at "jeg (eller vi) hører at det er sånn".

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Å kalle slike forskjeller for "dråpen i havet" ifht passive delefiltre viser mangel på praktisk forståelse. Helt fair, men prøve gjerne litt selv med like konfigurasjoner i et passivt delefilter så vil en fort oppleve at det kan høres forskjeller.
    Fanken, synd jeg ikke visste at dette var ubetydelig før, så kunne jeg klart meg med en liten skoeske:

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.913
    Torget vurderinger
    1

Vi leser og tolker sikkert litt ulikt, men jeg ser ikke så mange som avslår at passive komponenter (motstander, kondensatorer og spoler) kan ha en lydsignatur av betydning. I praksis avhenger det av hva komponentene brukes til og hvilke arbeidsbetingelse de har, og hvor mye forvrenging de bidrar med ift annen forvrenging i husalteret. Alle praktiske komponenter er imperfekte, de har parasittiske egenskaper feil og mangler av ulike valører.

Jeg er også av dem som mener at passive komponenter kan være lydlig helt transparente (dvs utover den funksjonen som komponenten har i en bestemt krets f.eks. i et delefilter) i praktisk bruk: Man må dog være påpasselig med komponentvalg og arbeidsbetingelser. Det er dessverre ikke alle komponenter som har like god og ærlig dokumentasjon, slike komponenter foretrekker jeg å holde meg unna.

I et passivt delefilter må man bla være særlig oppmerksom på komponentenes egenskaper med «høy» strøm. Hva den enkelte så foretrekker av nøytralitet eller litt ekstra farge i hverdagen, er det ikke godt å vite. Men et passivt delefilter er også et kråkereir av kompromisser i særdeleshet ift et digitalt delefilter (mm).

mvh
    KJ

• Liker
    Reaksjoner: HCS

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    199
    Og så synes jeg du overse at det er tusindvis og atter tusindvis af audiophile og velrenommerede audiophile konstruktører som har observeret disse ting, , det giver en anelse mere vægt vil jeg mene , end hvis det var mig alene som påstod det. så ville jeg kunne forstår at du evt sagde pis af med dig, og kom igen når du har noget mere.
    Selv din elskede astro fyr som du hiver ud af skabet ved enhver given lejlighed ville tage det mere alvorligt hvis der i stedet for en kom tusind og sagde de havde set noget mærkeligt på himlen.

Det er ganske mange flere mennesker som påstår at de har sett merkelige ting på himmelen enn det finnes kunder for esoterisk hifi. Sitatet fra deGrasse Tyson (come back when you have some other kind of evidence...) var faktisk del av et svar på spørsmålet om hvorvidt han tror på UFOer, som har blitt "observert" av ufattelig mange mennesker (svaret i sin helhet er i en youtube-video jeg har postet tidligere). Poenget var at viten fordrer bevis, det er hva som skiller det fra tro.

Et annet relevant sitat er Carl Sagans "Extraordinary claims require extraordinary evidence"; hvis du påstår at all kjent elektroteori er ubrukelig, mangelfull eller på én eller annen måte ikke kan forklare elektronikkretser til audiobruk, så er det en påstand som fordrer bevis langt utover at "jeg (eller vi) hører at det er sånn".
    Litt flåsete, men ...
    Regner med at du helt og fullstendig avviser at hunder kan brukes til å oppdage f.eks. Kreft. Lenge før våre instrumenter kan det.
    Her finnes det jo ikke fnugg av konkrete bevis som kan brukes.
    Vi har heller ikke noe som kan påvise rester av narkotika måneder etter flytting av dette. But still......

Hvis man må ha konkrete og håndfaste bevis på alt man opplever. Ja da lever man i en noe begrenset verden.
    Veldig kjekt å få det ned på papiret når vi vet, men å avvise alt kategorisk pga. egne preferanser. Opp til enhver det......

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden

Det er nok dessverre en generell tendens her inne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som Crusty forklarer ble de kjøpt i den tro at dette hadde betydning. De er ikke lenger i bruk fordi de har feil lengde og/eller feil kontakt etter andre endringer i anlegget, eller de er altfor stive og upraktiske. I noen tilfeller er de dårligere enn billige proffkabler: Gummimuffene på Furutech-kontakter morkner opp over tid og ser forjævlige ut.

Ettersom det viste seg at de "referansekablene" i virkeligheten ikke hadde noen betydning for lyden er det enklere å lage nye kabler av metervare enn å reterminere de gamle. Det låter jo likt. Høyttalerkablene fra Kimber har jeg reterminert i den ene enden (midlertidig koblet til to av polene på firepols Speakon-kontakter), men når jeg bygger nye forsterkere og behøver alle poler i begge ender fyker de ut, de også.

Fattige barn i Afrika skal man sikkert også tenke på, men jeg har ikke pushet sirkuskablene på bruktmarkedet fordi jeg innser at dette er tulleprodukter. F eks strømkabelen fra Transparent med enorme mengder smeltelim og noen stålringer inni den magiske boksen, eller høyttalerkablene fra Goertz med så høy kapasitans at det bare er flaks at de ikke ødela forsterkerene. Jeg har ikke mage til å legge ut annonser med blomstrende beskrivelse av slikt tøys. Min vurdering er at de er verdiløse, uansett hva jeg selv betalte for dem, men send meg gjerne en PM hvis du er interessert i å kjøpe dem.

Sist redigert:

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    199
    Ellers vil jeg til denne tråden si :
    Virkelig imponerende mange med masse flott kunnskap, både teoretisk og praktisk.
    Særlig godt synlig blant to av her.

Begge disse ( og mange flere) har rett, og feil.
    Jeg aner ikke hvor mange foredrag, og demoer jeg har deltatt på.
    Alt fra direkte sammenligning av live og opptak(direkte) med Franske Cabasse. Til Noel Lie sin atomfysikker brukt på kabler. Til uendelig mange utrolig flinke konstruktører som jeg ikke husker navnet på.

Alle hevder å ha rett ( selvsakt) og alle andre har mindre rett.
    Merkelig det der...
    At de fleste har noe for seg, er helt klart.
    Direkte sakt er alle "Såpekokere" ( ikke heng dere opp i dette da !!)
    Spesialisert seg enormt i en eller noen veier å gå. Og avviser kategorisk at andre ting er like viktig. Og hvorfor ? jo... dette er deres erfaring, og viten.
    Å fordype seg på alle felt, er heller vanskelig. Det er ikke mange orakler her i verden. Derfor må det bli slik også.
    Vi andre, som ikke har denne enorme viten, kan bare skumme fløten av arbeidet. Og enten like, eller ikke det de har gjort.

Nå finner nok flere av dere en eller flere veier å slakte dette innlegget på, Men det bryr jeg meg ikke om. Leverer ut mine meninger og erfaringer. Som har fungert helt ypperlig for meg opp gjennom ett etter hvert langt liv. Og har vel ganske mange ivrige entusiaster på samvittigheten i alle "leire"
    Er faktisk frekk nok til å tro at jeg har flere på samvittigheten en de aller fleste...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kabelbransjen.
    Det at mange konstruktører har spesialisert enormt og har mye for seg, tar jeg med en stor neve salt.
    Jeg tror ikke så mye av dette har noe annet for seg en lettvin profitt fra et naivt marked.

Edit: leste innlegget ditt litt for fort tokai, det var kanskje ikke bare kabelbransjen du siktet til, men hifi generelt.

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Det er ganske simpelthen intet mindre end utroligt hvordan du kan misforstår, og hvordan du kan lade være med at tænke selv.
    Jeg ved udmærket at der er mange flere end tusind som har set mærkelige ting på himlen, derfor mener jeg naturligvis 1000 som har set det samme mærkelige fænomen på himlen på en gang , det sker jo , og så bliver det altid taget mere alvorligt end hvis det bare er en enkelt , og man finder hurtigt ud af hvad de mange mennesker så den aften.

Sist redigert:

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    199
    Kabelbransjen.
    Det at mange konstruktører har spesialisert enormt og har mye for seg, tar jeg med en stor neve salt.
    Jeg tror ikke så mye av dette har noe annet for seg en lettvin profitt fra et naivt marked.
    Mitt innlegg var ikke spesielt myntet mot kabel bransjen. Men mot Hi-Fi verdenen generelt.
    Det burde du klart å lese ut av innlegget.
    At du ikke har funnet kabler av interesse, er en ærlig sak.
    Siden du også mener de kun skummer ett marked for profitt. Lurer jeg på hva du driver med som tydelig hvis er sååå ærlig at du beskylder "alle" som produserer kabel.
    At du sikkert har noe rett, Stemmer nok i denne bransjen. Som i alle andre bransjer.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    I dag lever jeg lykkelig med Klotz kabler fra pro bransjen, myke og deilige.
    Som Asbjørn, har også jeg kjøpt dyre kabler tidligere, og jeg følte meg lurt.
    Ikke av forhanldler, men av produsent.
    Jeg vil heller legge pengene i det som utgjør en hørbar forbedring.

A

ANM

Gjest
    Det er et tankekors og fantastisk at jeg sitter her på bøgda med min gamle TP lisse som tidligere utelukkende ble brukt til å overføre stemmer med en båndbredde på 4kHz og streamer høyoppløst musikk samtidig som jeg skriver dette vrøvlet. Det har vært studert og forsket på signaloverføring via kabel helt siden og før den første telegrafpålen ble hamret i jorda for snart 200 år siden. Likevel er det fortsatt noen som tror at overføring av lavfrekvens over noen få meter ikke er godt forstått. Det er i grunn også fantastisk.

Det finnes mange genier som har bidratt til at vi kan nyte musikk med høy troverdighet hjemme, og jeg vil på ingen måte undergrave intellektet til geniene i den audiofile kabelbransjen. Tenk de klarte å overbevise oppegående, velfungerende med middels til høy interesse for teknologi at kabler er like viktig om ikke viktigere enn resten av komponentene i kjeden og at vitenskapen ennå ikke klarer å vurdere alle egenskapene rundt disse magiske meterne med metall. Den virkelige genistreken er likevel at for hver boks trenger man jo minst 2 sett med kabler! Fantastisk!

Med ønsker om en fantastisk dag til alle audiofile venner og dansker!:)
    André

U

Utgattmedlem 762

Gjest

Litt flåsete, men ...
    Regner med at du helt og fullstendig avviser at hunder kan brukes til å oppdage f.eks. Kreft. Lenge før våre instrumenter kan det.
    Her finnes det jo ikke fnugg av konkrete bevis som kan brukes.
    Vi har heller ikke noe som kan påvise rester av narkotika måneder etter flytting av dette. But still......

Hvis man må ha konkrete og håndfaste bevis på alt man opplever. Ja da lever man i en noe begrenset verden.
    Veldig kjekt å få det ned på papiret når vi vet, men å avvise alt kategorisk pga. egne preferanser. Opp til enhver det......
    Om hunder kan oppdage kreft er noe det forskes på. Essensen i forskning er jo å finne ut ting vi per i dag ikke vet, men igjen, viten er evidensbasert. Derfor gir det ikke mening å diskutere hvorfor noe er slik og slik før det er kan bevises at ting faktisk er slik og slik. Jeg kan ikke diskutere med Kortvarig om hvorfor ulike materialer har ulik "materiallyd", all den tid det ikke finnes noen beviser for at et fenomen som "materiallyd" i det hele tatt eksisterer. Og enda mindre når alle kontrollerte forsøk tilsier at det ikke er noe som eksisterer, og all kjent elektroteori tilsier at det ikke er noe som eksisterer. Da er grunnlaget for diskusjonen meningsløs.

Og jeg kan heller ikke se at det er begrensende for en opplevelse å ville forstå hvorfor opplevelsen oppstår. Jeg kan sikkert oppleve mye rart om jeg går på en Nordost-demo, men jeg vil finne det langt mer begrensende å sluke salgstriksene rått enn å faktisk sette meg inn i litt grunnleggende psykologi om hvorfor slike demoer gjerne gir en (for selgeren) ønsket effekt. For all del, du kan bruke pengene dine på hva du vil, men rent personlig foretrekker jeg å gjøre informerte valg. Det finner jeg alt annet enn begrensende.

Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke mobb våre danske venner!
    Og særlig ikke Kortvarig Vinterand. Han er som hu derre polske langrennsløperen - svært viktig for interessen rundt sporten.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er et tankekors og fantastisk at jeg sitter her på bøgda med min gamle TP lisse som tidligere utelukkende ble brukt til å overføre stemmer med en båndbredde på 4kHz og streamer høyoppløst musikk samtidig som jeg skriver dette vrøvlet. Det har vært studert og forsket på signaloverføring via kabel helt siden og før den første telegrafpålen ble hamret i jorda for snart 200 år siden. Likevel er det fortsatt noen som tror at overføring av lavfrekvens over noen få meter ikke er godt forstått. Det er i grunn også fantastisk.

Det finnes mange genier som har bidratt til at vi kan nyte musikk med høy troverdighet hjemme, og jeg vil på ingen måte undergrave intellektet til geniene i den audiofile kabelbransjen. Tenk de klarte å overbevise oppegående, velfungerende med middels til høy interesse for teknologi at kabler er like viktig om ikke viktigere enn resten av komponentene i kjeden og at vitenskapen ennå ikke klarer å vurdere alle egenskapene rundt disse magiske meterne med metall. Den virkelige genistreken er likevel at for hver boks trenger man jo minst 2 sett med kabler! Fantastisk!

André
    Og som vanligt skriver du ikke skid , bidrager med nul og niks, andet end din foragt overfor dem som muligvis mener der er noget uafklaret her, og lad os nu bare tage alle passive komponenter med i diskussionen , for det er Same-shit det hele.

Og for at være helt ude i hampen, så du kan få bekræftet dine fordomme , så vil jeg ikke udelukke at det indirekte kan have noget med disse ting der står i denne artikel at gøre Hvorfor kan lys gå igennem glas – men ikke sten? | Videnskab.dk

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Keith O. Johnson, Reference Recordings

FINN – Lydtekniker

Når en hører på mye av det som gis ut tenker nå jeg at de må ha dårlig hørsel,gehør eller manglende evner til å være i faget
    på samme måte som det finnest elendige bilmekanikere,elektrikere,lærere,leger og kirurger.
    Mulig det også kan skyldes defekte,feilkonstruerte ører som ikke er istand til å få med seg all info.

http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/81697-hva-skjer-hvordan.html

Fra sjefskeptikeren:

"Eksakt hva som skjer kan være individavhengig, ettersom hjernen har lært seg hvordan lyd høres ut gjennom de tilkoblede ørene når lyden kommer fra forskjellige retninger"

"og formen på lytterens ørebrusk"

Når en hører på utgivelser fra f.eks Reference Recording er disse i en helt annen divisjon en de fleste andre.
    Om kabler betyr noe?

The Lifelong Quest For Musical Realism: Spectral Audio's Rick Fryer & Keith Johnson Talk With Robert Harley

Spectral Audio's Rick Fryer & Keith Johnson Talk With Robert Harley

the more one has to be very careful about the cable connecting the speaker

Litt om kabler også.....

Mulig han er kjøpt og betalt,men allikevel

Jim Merod is Professor of American Literature, jazz critic and writer. Prof. Merod has also been a jazz and blues recording and mastering engineer for more than twenty years. Recording only live jazz events, he has recorded the best - including Tito Puente, Joe Lovano, Tommy Flanagan, Sarah Vaughan, Eddie Palmieri, Wynton Marsalis, Ella Fitzgerald, Stan Getz, Tolu, Los Lobos, Ozomatli, and Luciana Souza.

Prof. Merod is also the co-author of legendary composer-saxophonist Benny Golson's autobiography, organizes the Jazz Monsters concert series at SOKA University in Orange County, CA and a reviewer for Positive Feedback Online magazine.

BluePort Jazz - Hosted by Jim Merod

vandenhul

Så får en ta skiene fatt i godværet.Ha en fortsatt god dag :)

t3.jpg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.106

André
    Det er også et tankekors at mange mener at 200 år gammel forståelse av grunnleggende sammenhenger på en magisk vis blir implementert ut til alt som er relevant «as times goes by».

Vi hadde en interessant diskusjon her på forumet en god tid tilbake om «settling time» i høyttalerkabler på grunn av varierende impedans i høyttaler og som funksjon av karakteristisk impedans i kabel (refleksjoner etter transmisjonslinjemodellen på korte kabler).
    Det er interessant å høre fra Brasil (fourth generation synchrotron light source) at deres raske korreksjon av magneter krever at de tar høyde for slik «settling time». De har ikke noe lengere vei til forsterkeren enn vi har. Hvorfor er de opptatt av kabelens karakterisere impedans?? Er det snakeoil selgere de har truffet??

Poenget er at man slett ikke skal utelukke noe bare fordi noen har internett i stua og at vi er i 2016. Ja, verden er fantastisk.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg kan ikke diskutere med Kortvarig om hvorfor ulike materialer har ulik "materiallyd", all den tid det ikke finnes noen beviser for at et fenomen som "materiallyd" i det hele tatt eksisterer. Og enda mindre når alle kontrollerte forsøk tilsier at det ikke er noe som eksisterer, og all kjent elektroteori tilsier at det ikke er noe som eksisterer. Da er grunnlaget for diskusjonen meningsløs.
    Som sagt er "materialelyd" er et forsøg på en beskrivelse af hvordan det opleves i mangel af bedre.

Det er ganske simpelthen forbløffende hvad der sker med lyden hvis man i den samme kabel-konstruktion udskifter kobber med finsølv, eller hvis man i den samme kondensator-konstruktion udskifter kobber med finsølv, eller hvis man i den samme svingspole udskifter kobber med finsølv, eller man i den samme spole udskifter kobber med finsølv.

Og så kan man i øvrigt får en anden lyd hvis der skrives guld i stedet for for finsølv, eller der skrives sølvplatineret kobber i stedet for finsølv, eller guldplatineret kobber i stedet for finsølv. Synes specielt at det er interessant at en platinering har så stor indflydelse på lyden som det faktisk har.
    Sølvplatinering er meget brugt inden for HF Gigahertz området, men du burde have minimal betydning/impact i audio-området.

Og der kan laves nøjagtig de samme analogier med isoleringsmaterialer , her er også lydforskelle afhængig af typen, derfor kan der laves et utal af kombinationer af lyd afhængig af det valgte ledemateriale og det valgte isoleringsmateriale

Og jeg ikke den eneste som har observeret dette, det har i tusindvis af audiophile og veluddannede konstruktører også gjort, konstruktører som udnytte dette fænomen i deres daglige arbejde.

Men man er nødt til at løsrive sig fra at sige at det ikke kan lade sig gøre og så ellers færdig slut , man er nødt til faktisk at prøve det af, eller for nogen til demonstrerer det for en.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest

André
    Og som vanligt skriver du ikke skid , bidrager med nul og niks, andet du giver udtryk for din foragt overfor dem som mener der muligvis er noget uafklaret her, og lad os nu bare tage alle passive komponenter med , for det er Same-shit det hele.

Og for at være helt ude i hampen så du kan få bekræftet dine fordomme , så vil jeg ikke udelukke at det indirekte kan have noget med disse ting der står i denne artikel at gøre Hvorfor kan lys gå igennem glas – men ikke sten? | Videnskab.dk
    God morgen Kortvarig! :)

Nei, du har absolutt rett, (ikke sarkastisk ment), jeg bidrar ikke med en dritt i denne debatten. Asbjørn og I_L klarer nemlig å representere mitt syn på en utmerket måte.

Har mine egne tanker om passive komponenter og mener at bidrag fra motstander og kondensatorer, under gitte betingelser, kan være hørbart. Massevis av litteratur om do and donts på det feltet. Den gangen jeg hadde mer hår og mindre grå, lekte jeg masse med konstruksjon av rørforsterkere og gjorde mange donts og fikk dermed erfare at kondensatorer absolutt er en levende del av kretsen.

Har dessverre lite kunnskap om høyttalerkonstruksjon, men var veldig interessert i emnene impedanser, konstantstrømkilder, regulering, avkobling av støy samt kretsresonanser. Har også, som nevnt tidligere i tråden, gjennom utdannelsen gjort mange forsøk på forskjellige kabler og ledere. For tiden er jeg mest opptatt av romakustikk og koser meg med.

Avslutningsvis vil jeg påpeke at du heller ikke bidrar med noe konstruktivt. Du kommer ved vage utsagn om perfekt elektronikk. Mistenker at du er selvlært og ikke evner å beskrive bildene du har i hodet på en måte som gjør dem nyttig i en seriøs vitenskapelig diskurs.

tokai

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Antall liker
    199
    Har en artig historie om hvor opptatt enkelte er av kabel. Får se om noen gidde å lese.

For endel år siden besøkte jeg Notodden Blues Festival. ( syntes blues er svært fasinerende)
    Den supre artisten "Mighty Sam Mcclain. Hadde den gang en vanvittig bra konsert på "støperiet". En fargerik person med mange spektakulære dame forhold, om man skal tro ham selv.
    Hadde en lengere hyggelig samtale med han etter konserten.

Den gang hadde han akkurat avsluttet avtalen med Audioquest. Der har spilte inn musikken sin. Audioquest lager også kabler.....
    Audioquest innspillinger er serdeles høyt verdsatt. Han gikk over til Telarc. Da disse ikke hadde kabelsyndromer.

McClain fortalte at: under en turne han og bandet hadde, og var i Mexico. Ble de kontaktet av Audioquest, til å kanselere neste konsert, for å fly tilbake til studio.
    Hvorfor ? jo.. de hadde nettopp utviklet en ny kabel. Da ville de at McClain skulle spille inn ett par låter på nytt med de mye kablene, for å høre om det var noen forskjell fra de gamle. !
    McClain syntes dette har helt tullete, men måtte dra til studio på grunn av kontrakten med de. Dette gadd han ikke. Derfor over til Telarc. Som heller ikke har så værst innspillinger.

Artig historie egentlig.
    Lurer på om Audioquest gjorde dette for å "lure folk, og tjene penger"
    Det hører med at denne kabelen aldrig kom på markedet.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

André
    Og som vanligt skriver du ikke skid , bidrager med nul og niks, andet du giver udtryk for din foragt overfor dem som mener der muligvis er noget uafklaret her, og lad os nu bare tage alle passive komponenter med , for det er Same-shit det hele.

Og for at være helt ude i hampen så du kan få bekræftet dine fordomme , så vil jeg ikke udelukke at det indirekte kan have noget med disse ting der står i denne artikel at gøre Hvorfor kan lys gå igennem glas – men ikke sten? | Videnskab.dk
    God morgen Kortvarig! :)

Nei, du har absolutt rett, (ikke sarkastisk ment), jeg bidrar ikke med en dritt i denne debatten. Asbjørn og I_L klarer nemlig å representere mitt syn på en utmerket måte.

Har mine egne tanker om passive komponenter og mener at bidrag fra motstander og kondensatorer, under gitte betingelser, kan være hørbart. Massevis av litteratur om do and donts på det feltet. Den gangen jeg hadde mer hår og mindre grå, lekte jeg masse med konstruksjon av rørforsterkere og gjorde mange donts og fikk dermed erfare at kondensatorer absolutt er en levende del av kretsen.

Har dessverre lite kunnskap om høyttalerkonstruksjon, men var veldig interessert i emnene impedanser, konstantstrømkilder, regulering, avkobling av støy samt kretsresonanser. Har også, som nevnt tidligere i tråden, gjennom utdannelsen gjort mange forsøk på forskjellige kabler og ledere. For tiden er jeg mest opptatt av romakustikk og koser meg med.

Avslutningsvis vil jeg påpeke at du heller ikke bidrar med noe konstruktivt. Du kommer ved vage utsagn om perfekt elektronikk. Mistenker at du er selvlært og ikke evner å beskrive bildene du har i hodet på en måte som gjør dem nyttig i en seriøs vitenskapelig diskurs.
    Jeg er ikke selvlært jeg er elektroniktekniker uddannet i 5 et halvt år først som elektronikmekaniker derefter videreuddannet som elektroniktekniker, dertil kan ligges utallige timers selvstudium af de emner vi her behandler.
    Og hvis du havde søgt efter eller set nogle af de mere tekniske indlæg jeg har skrevet , så ville du ikke et sekund have været i tvivl om dette.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest

André
    Det er også et tankekors at mange mener at 200 år gammel forståelse av grunnleggende sammenhenger på en magisk vis blir implementert ut til alt som er relevant «as times goes by».

Vi hadde en interessant diskusjon her på forumet en god tid tilbake om «settling time» i høyttalerkabler på grunn av varierende impedans i høyttaler og som funksjon av karakteristisk impedans i kabel (refleksjoner etter transmisjonslinjemodellen på korte kabler).
    Det er interessant å høre fra Brasil (f) at deres raske korreksjon av magneter krever at de tar høyde for slik «settling time». De har ikke noe lengere vei til forsterkeren enn vi har. Hvorfor er de opptatt av kabelens karakterisere impedans?? Er det snakeoil selgere de har truffet??

Poenget er at man slett ikke skal utelukke noe bare fordi noen har internett i stua og at vi er i 2016. Ja, verden er fantastisk.
    Ikke noe problem å måle refleksjoner i korte kabler, men kabelen må da fungere som bølgeleder, altså må bølgelengden på signalet være kort nok til å anta enn viss bølgeform i kabelen. Innen rf bruker man jo åpne korte kabelstumper, (kvartbølgeledere), som filter hvor refleksjonen kansellerer gitte frekvenser avhengig av lengden på stumpen. Analoge signalkabler 20-20k oppfører seg ikke som bølgeledere før du kanskje nærmer deg 1-3 km.

A

ANM

Gjest
    Jeg er ikke selvlært jeg er elektroniktekniker uddannet i 5 et halvt år først som elektronikmekaniker derefter videreuddannet som elektroniktekniker, dertil kan ligges utallige timers selvstudium af de emner vi her behandler.
    Og hvis du havde søgt efter eller set nogle af de mere tekniske indlæg jeg har skrevet , så ville du ikke et sekund have været i tvivl om dette.

Hahahaha! You're the man! Jeg orker virkelig ikke diskutere for mye med deg. Klarer ikke ta deg seriøst og du trenger virkelig en menighet om du forventer respekt.

Jeg husker fortsatt det første svaret du ga meg i en annen tråd jeg startet på dette forumet, der du ga meg kjeft for at jeg våget å stille et spørsmål du ikke kunne besvare. Du lovte i samme tråd å melde deg ut etter at høvdingen ryddet tråden for ditt vrøvl. Vis deg som en mann og stå for dine løfter! :cool:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Hahahaha! You're the man! Jeg orker virkelig ikke diskutere for mye med deg. Klarer ikke ta deg seriøst og du trenger virkelig en menighet om du forventer respekt.

Jeg husker fortsatt det første svaret du ga meg i en annen tråd jeg startet på dette forumet, der du ga meg kjeft for at jeg våget å stille et spørsmål du ikke kunne besvare. Du lovte i samme tråd å melde deg ut etter at høvdingen ryddet tråden for ditt vrøvl. Vis deg som en mann og stå for dine løfter! :cool:
    Jeg er åbenbart en idiot fordi først fordi du tror jeg er selvlært , derefter er jeg også en idiot fordi jeg sandsynligvis har mere uddannelse end dig. Ja ok det er ikke nemt.

Og jeg plejer altid at svarer beredvilligt på spørgsmål hvis jeg kan , og hvis jeg ikke kan, så siger jeg ganske simpelthen bare det.

Så jeg er rimelig sikker på at i den konversation du beskriver, der har garanteret været en del af dit trademark med i samtalen, det at pisse på og foragte folk du ikke er enig med , og det gør du konsekvent uden mod-augmenter, du fortæller bare man er en idiot.
    Er det sket skal jeg bestemt ikke udelukke at jeg har reageret som du beskriver.

Apropos emnet er dette vil også netop et tidspunkt som viser forskellen på debattørerne , jeg siger ikke at Asbjørn er idiot , jeg påstår at han overset noget i den praktiske del af hi-fi, som jeg har nævnt utallige gange lavede jeg de samme ting som Asbjørn for 20 25 år siden og kom frem til samme resultat som han, jeg har senere gentaget simulationer osv. og kun fået resultaterne bekræftet, jeg er absolut enig med Asbjørn hvis det kun skulle være på det grundlag.

Det eneste på den elektrisk front som har givet mig noget nyt er netop den tråd Hedde nævnte , der kom i hvert tilfælde en ting på bordet som jeg ikke havde hæftet mig ved før , men den ene ting har desværre intet med disse ting vi her diskuterer at gøre. Da det specifikt vedrøre højtalerkabler og meget lave belastninger.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn