Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Jeg med min store lanker ;) Har mer enn nok med Merkur 34C HD men det er sikkert smak og behag der og vil jeg tro ;D
    Blader har jeg ikke testet ut - bruker feather og den liker jeg godt (kanskje bare inntil jeg får testet andre) for meg så er komboen som hånd i hanske ...
    Jeg har en Weishi med TTO som er ganske grei, ganske lik den du har, men jeg lurte på om man kan justere vinkelen på Merkur 34C HD?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kouros vekker minner, ja :D

    Legger med noen flere fra fordums tid etter eget minne.











     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fahrenheit har jo hatt et kraftig comeback med åttitalls-revivalen de siste årene. Jeg mener å ha sett den duften godt eksponert på taxfree både her og der, men kanskje det er en bølge som er på borte igjen? Mener også at Kouros dukket opp flere steder for et par år siden. Men alt i alt er nok tilbakevendingen til både Fahrenheit og Kouros et tidsfenomen som forsvinner etterhvert.

    Det som er litt morsomt er at den duften jeg ser på som mest tidløs fra åttitallet ikke har fått samme renessanse som de to jeg nevner her, og da sikter jeg til Egoïste. Med sitt kraftige innslag av eikefat så er det kanskje farlig å møte onkel på veiene, men den har da til gjengjeld en stil som aldri kan gå av mote. Det har alltid vært mandig å dufte av mild bourbon-fyll. ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner at neste smaling av HFS medlemmer kan lukte et helt parfymeri. Rene Tupperware-partyet... ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når vi først er inne på det og er litt OT:

    Jean Paul Gaultier "Le Man"


    Brukte denne i 9 år, og fikk nærmest ikke bruke annet....
    Har et par slike i skapet enda. De damene jeg har kjent en del år, foretrekker denne.

    Nye damer, nye smaker (lukter)
    Nå er det slikt som gjelder:
    DKNY (Donna Karan of New York) "Be Delicious"


    Og det som er trenden nå- i følge min tante som nettopp gikk inn i sitt 52. år som sjef i et større parfymeri- damene vil ha gutta til å lukte friskere/luftigere.
    Så da kjøpte jeg denne hos henne-
    Den funker!! ;)
    Prada "Infusion"


    Liker egentlig ikke å lese i denne tråden - fort å få ideèr om at Julie...ææh..Gilette ikke duger lenger.....
    Noen som kan finne frem til "Juliette-reklamen" fra "Gullfisken" noen år tilbake?
    (har søkt her og der)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Siden vi er så godt i gang bjornh, her er dagens flasker i hylla ;)









    Pluss ett par til, kommer ikke på de :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den Attitude-flasken er jo rålekker. Ser ut som en dyr fransk lighter (de som nevner Zippo får en smekk for ignorans).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vann ser ut til å være fellesnevner for dagens motedufter. Jeg har i lenger tid merket meg at de lette, moderne duftene kalles vann-dufter. En vanlig ingrediens tipper jeg er vetiver, som jo har den friske renhetslukten som er så populær. For min del synes jeg enkelte av disse blir litt vel metroseksuelle for en voksen kar som meg. Et eksempel er CK One, som da også markedsføres som unisex. Man blir ikke helt mannfolk når ordet unisex dukker opp for min del. ::)

    Slem nå?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    For noen år siden var denne en fast følgesvenn:

    Fikk en kommentar her fra ei som også kunne tenkt seg denne som følgesvenn på turer.....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Vann ser ut til å være fellesnevner for dagens motedufter. Jeg har i lenger tid merket meg at de lette, moderne duftene kalles vann-dufter. En vanlig ingrediens tipper jeg er vetiver, som jo har den friske renhetslukten som er så populær. For min del synes jeg enkelte av disse blir litt vel metroseksuelle for en voksen kar som meg. Et eksempel er CK One, som da også markedsføres som unisex. Man blir ikke helt mannfolk når ordet unisex dukker opp for min del. ::)

    Slem nå?
    Riktig baluba.
    Den Pradaen jeg har er en vetiver.
    Så du er en skikkelig "Old Spicetype"? Har en gammel flaske stående- av gammeltypen. Mulig den har gått i arv fra morfar.... Skal få den billig. NOT ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte faktisk en flaske Old Spice på M/S Jupiter en gang i tiden, fordi jeg trengte noe billig. Det morsomme var at på den tiden var det vanlig å lage :-X når den duften ble diskutert, og jeg la alltid merke til hvem som var mest skråsikker og vemmet i sin omtale av "gammelmannslukten". Selvfølgelig badet jeg ikke i parfymen som en gammel araber, men likevel var det morsomt hver gang en kritisk røst ikke klarte å kjenne igjen Old Spice når de ble konfrontert med den fra min kropp.

    Jeg gjorde faktisk et nummer av det i en periode. Når jeg skulle møte noen som hadde uttalt seg om temaet (spesielt jenter som refererte til sin ekle, gamle onkel osv) passet jeg på å bruke Old Spice på en diskret og måteholden måte. Kommentarene jeg fikk på krydderet var av typen "deilig lukt - hva er det?", eller "spennende - er det en ny type?". Alle ble like forbauset da jeg fortalte hva de hadde kjent lukten av, og flere nektet å tro det uten bevis. ;D

    Det er klart at det har noe med porsjonering å gjøre, og det har også noe med hvordan den individuelle kropp reagerer på krydderet - men jeg er også helt sikker på at det var preget av å være en motemening. Jeg misstenkte flere for å aldri egentlig ha kjent lukten av Old Spice før de traff meg. På slutten av åttitallet var lukter for menn en stor greie, og alle kule folk hadde en mening om at dyr parfyme var flotte saker, og at en gammeldags aftershave var nødt til å lukte pyton. Noe de fleste dufter gjør hvis du bruker dem til å desinfisere hele overkroppen, slik vanen var for mange på åttitallet.

    Nå er det mange år siden jeg har kjent lukten av både Old Spice og Brut 33. Jeg tror ikke noen av de ville vært aktuelle for meg uansett i dag. Til det er de typiske luktene fra min barndom for tunge, og det tyngste jeg takler er Le Male. Selv den er litt på grensen, og må porsjoneres med spesielt stort omhu. Og sammenlignet med billige lukter som den Adidas-en jeg har til hverdags så er ikke de gamle merkene spesielt sofistikerte heller. Den anbefales forresten for de som liker maskulint krydret lukt uten for mye sødme, mye tre og et lite hint av sitrus. Og jeg mener å kjenne igjen litt vetiver i bakgrunnen også, men siden jeg ikke har esken lenger så kan jeg ikke sjekke innholdet.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.108
    Sted
    Holmestrand
    baluba skrev:
    Jeg kjøpte faktisk en flaske Old Spice på M/S Jupiter en gang i tiden, fordi jeg trengte noe billig. Det morsomme var at på den tiden var det vanlig å lage :-X når den duften ble diskutert, og jeg la alltid merke til hvem som var mest skråsikker og vemmet i sin omtale av "gammelmannslukten". Selvfølgelig badet jeg ikke i parfymen som en gammel araber, men likevel var det morsomt hver gang en kritisk røst ikke klarte å kjenne igjen Old Spice når de ble konfrontert med den fra min kropp.

    Jeg gjorde faktisk et nummer av det i en periode. Når jeg skulle møte noen som hadde uttalt seg om temaet (spesielt jenter som refererte til sin ekle, gamle onkel osv) passet jeg på å bruke Old Spice på en diskret og måteholden måte. Kommentarene jeg fikk på krydderet var av typen "deilig lukt - hva er det?", eller "spennende - er det en ny type?". Alle ble like forbauset da jeg fortalte hva de hadde kjent lukten av, og flere nektet å tro det uten bevis. ;D

    Det er klart at det har noe med porsjonering å gjøre, og det har også noe med hvordan den individuelle kropp reagerer på krydderet - men jeg er også helt sikker på at det var preget av å være en motemening. Jeg misstenkte flere for å aldri egentlig ha kjent lukten av Old Spice før de traff meg. På slutten av åttitallet var lukter for menn en stor greie, og alle kule folk hadde en mening om at dyr parfyme var flotte saker, og at en gammeldags aftershave var nødt til å lukte pyton. Noe de fleste dufter gjør hvis du bruker dem til å desinfisere hele overkroppen, slik vanen var for mange på åttitallet.

    Nå er det mange år siden jeg har kjent lukten av både Old Spice og Brut 33. Jeg tror ikke noen av de ville vært aktuelle for meg uansett i dag. Til det er de typiske luktene fra min barndom for tunge, og det tyngste jeg takler er Le Male. Selv den er litt på grensen, og må porsjoneres med spesielt stort omhu. Og sammenlignet med billige lukter som den Adidas-en jeg har til hverdags så er ikke de gamle merkene spesielt sofistikerte heller. Den anbefales forresten for de som liker maskulint krydret lukt uten for mye sødme, mye tre og et lite hint av sitrus. Og jeg mener å kjenne igjen litt vetiver i bakgrunnen også, men siden jeg ikke har esken lenger så kan jeg ikke sjekke innholdet.
    baluba skrev:
    Jeg kjøpte faktisk en flaske Old Spice på M/S Jupiter en gang i tiden, fordi jeg trengte noe billig. Det morsomme var at på den tiden var det vanlig å lage :-X når den duften ble diskutert, og jeg la alltid merke til hvem som var mest skråsikker og vemmet i sin omtale av "gammelmannslukten". Selvfølgelig badet jeg ikke i parfymen som en gammel araber, men likevel var det morsomt hver gang en kritisk røst ikke klarte å kjenne igjen Old Spice når de ble konfrontert med den fra min kropp.

    Jeg gjorde faktisk et nummer av det i en periode. Når jeg skulle møte noen som hadde uttalt seg om temaet (spesielt jenter som refererte til sin ekle, gamle onkel osv) passet jeg på å bruke Old Spice på en diskret og måteholden måte. Kommentarene jeg fikk på krydderet var av typen "deilig lukt - hva er det?", eller "spennende - er det en ny type?". Alle ble like forbauset da jeg fortalte hva de hadde kjent lukten av, og flere nektet å tro det uten bevis. ;D

    Det er klart at det har noe med porsjonering å gjøre, og det har også noe med hvordan den individuelle kropp reagerer på krydderet - men jeg er også helt sikker på at det var preget av å være en motemening. Jeg misstenkte flere for å aldri egentlig ha kjent lukten av Old Spice før de traff meg. På slutten av åttitallet var lukter for menn en stor greie, og alle kule folk hadde en mening om at dyr parfyme var flotte saker, og at en gammeldags aftershave var nødt til å lukte pyton. Noe de fleste dufter gjør hvis du bruker dem til å desinfisere hele overkroppen, slik vanen var for mange på åttitallet.

    Nå er det mange år siden jeg har kjent lukten av både Old Spice og Brut 33. Jeg tror ikke noen av de ville vært aktuelle for meg uansett i dag. Til det er de typiske luktene fra min barndom for tunge, og det tyngste jeg takler er Le Male. Selv den er litt på grensen, og må porsjoneres med spesielt stort omhu. Og sammenlignet med billige lukter som den Adidas-en jeg har til hverdags så er ikke de gamle merkene spesielt sofistikerte heller. Den anbefales forresten for de som liker maskulint krydret lukt uten for mye sødme, mye tre og et lite hint av sitrus. Og jeg mener å kjenne igjen litt vetiver i bakgrunnen også, men siden jeg ikke har esken lenger så kan jeg ikke sjekke innholdet.
    Har aldri brukt Old Spice, men lukta er kun gode minner fra min kjære morfar. En stram kar som kjørte lastebil, alltid nybarbert med press i buksa og blankskjermlue. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Husker dere denne? Bladet besto av et langt bånd, og skulle nærmest skrus fram. Omtrent som et gammeldags kamera, der filmen skulle trekkes fram til neste bilde. Jeg hadde en slik en for maange år siden, men jeg har glemt hvordan høvelen var i bruk.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Colonel Conk barbersåpe i mandel, koster 55 kr på Barber Shop og er det største varpet jeg har vært borte i på lenge. Knallbra og lukter mandelkjernepudding :D Smører like bra som krem. Fin skål til såpa følger ikke med i prisen, men har du feks en treskål fra C&E fra tidligere såper, så passer de omtrent om hverandre.



    http://www.barbershop.no/barberprodukter/barbersape/colonel-conk-barbersape.html
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker denne: Merkur Vision

    Selve tyngden av den gjør det litt enklere å ikke øve press på høvelen under barbering. Dessuten er den bygget som en tank! Et lite aber er den kan bli litt glatt å holde i når man har hånden full av barberkrem, men det løses enkelt ved å surre på noe tjærebånd, plaster el.l. nederst på håndtaket.
    Fåes hos Fitjar Såpekokeri - og Barbershop. Men hos sistnevnte er det utsolgt.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Et lite spørsmål, dum som jeg er. Er det "stuerent" å bruke en høvel som passer moderne blader, så som f.eks Gilette? Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne godt tenke meg en høvel fra Kent, som bruker Mach 3 blader, men er åpen for andre løsninger.
    Nei det er IKKE stue rent ;D
    Alvor :
    Klart du kan :) Kommer bare ann på hvor mye du vil legge i tid med barberingen og hvor tett du vil ha den ...
    For tett blir det ikke med Gillete eller andre 4-5-6-7 bladers.. 8)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg bruker denne: Merkur Vision

    Selve tyngden av den gjør det litt enklere å ikke øve press på høvelen under barbering. Dessuten er den bygget som en tank! Et lite aber er den kan bli litt glatt å holde i når man har hånden full av barberkrem, men det løses enkelt ved å surre på noe tjærebånd, plaster el.l. nederst på håndtaket.
    Fåes hos Fitjar Såpekokeri - og Barbershop. Men hos sistnevnte er det utsolgt.
    Jeg bruker samme høvelen som deg. Min lukker skjevt og bladet er en grad eller to skråstilt. Skjevlukkingen gjør at den ene siden er vesentlig mer aggressiv enn den andre. Noe som ikke er uten betydning med nye Feather blader. Det kan sikkert fikses med litt forsiktig bruk av hammer, men jeg er skuffet over at en såpass dyr høvel ikke er bedre maskinert.
    I motsetning til deg synes jeg det er et problem at høvelen ikke er glatt nok, da mot ansiktet, mine vintage Gilettehøvler er glattere enn denne. Jeg bruker stort sett Crabtree barbersåpe så det er mulig at jeg vil få en bedre opplevelse med en annen såpe.
    Ble litt negativt dette, høvlen er rå å se på, gir den rette eksklusive følelsen å holde i og er justerbar.
    Kan ikke støtte anbefalingen helt uten forbehold. (at min Vision er et mandagseksemplar)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes egentlig det er helt ok, jeg. Men, det er lite tvil om at hvis man har skikkelig børste, skikkelig krem og alt mulig på plass, så må man imo også ha en skikkelig Safety Razor eller Single Blade for å få hele opplevelsen. Det er måten disse skjærer på som gjør hele barberopplevelen så skånsom som mulig og barbergleden total.

    Vidar P skrev:
    Et lite spørsmål, dum som jeg er. Er det "stuerent" å bruke en høvel som passer moderne blader, så som f.eks Gilette? Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne godt tenke meg en høvel fra Kent, som bruker Mach 3 blader, men er åpen for andre løsninger.



    http://www.kentbrushes.com/shopexd.asp?id=421&catid=69
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Etter mange år fengslet i uvitenhet/Gilette helvete, har jeg de to siste årene kommet fram til følgende produkter:

    Starter med denne fra Zirh *(funnet nå nylig, og den har en sinnsyk effekt!!!)



    Selve barberingen gjøres med en Merkur + Feather blader



    Avslutter bl.a med denne fra Hugo boss



    *: Har prøvd mye rart gjennom årene, men når jeg prøvde denne fikk jeg bakoversveis. Det er en krem, som ikke dekker hele ansiktet som en skum.. ligger kun som en tynn krem, og knapt synlig. Etter noen sekunder får huden "Fishermen Friends" følelse.. *merkelig, men god*. Og etter barbering er den langt tettere og glattere enn med noen annen skum eller gel.. Herved anbefalt!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg bestilt meg safety razor'en fra Feather, for å få testet ut denne:



    -den er ikke dyr, så da er det fortsatt penger til å teste ut noe mer kostbart.
     

    Vedlegg

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hatt denne.

    Synes den var litt raklete og hadde ikke nok tyngde. Ble fort gitt bort og Merkur høvelen overlevde.

    McLaren
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Er det TTO systemet du synes er raklete?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Naturligvis! Man vil da ikke at herren går seg bort.

    Merkurs mest populære (har jeg inntrykk av) finner du her:
    http://www.barbershop.no/barberutst...ovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html

    Jeg bruker den selv og synes det korte skaftet gjør den veldig håndterlig. Hvordan den brukes, linker til bruk og hva det måtte være er det mye av i starten på denne tråden. Man bruker ikke vekt på i det hele tatt, det gjør tyngden i høvelen.

    Når det gjelder blader: Feather sine er blant de beste, men også skarpeste, og er vel kanskje ikke de beste å begynne med. Gillettes Platinum er suverene, synes jeg. Mange steder på nettet finner du "Sample packs" med noen ulike typer i. Sender deg noen Israeli som du kan starte med, de er gode og skånsomme samtidig. De er også blant de aller rimeligste, jeg ga vel under 140 kr for 100 blader. Noen synes de er litt vel snille. De er uansett tilgjengelige fra en del steder i det store utland. Derby, Dovo, Merkur osv som en del fører, synes jeg personlig er mindre gode, og jeg mener å huske andre har ytret det samme i denne tråden.


    Vidar P skrev:
    Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    bjornh skrev:
    Er det TTO systemet du synes er raklete?
    Vekten, hodet bladet sitter i, mekanismen generelt sett var mindre solid enn jeg satt pris på.

    liker dessuten foretrekker jeg kortere skaft.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel kanskje behørig å igjen nevne mantic59 sine tips på youtube. Han har noen ganske fine tutorials. Vil til det kjedsommelig tipse om å lage skummet i ansiktet, ved år rotere rundt problemområdene får man en mer skånsom barbering, særlig hvis man barberer seg ofte. Barberere bruker bra med tid akkurat på det.

    http://www.youtube.com/watch?v=ufG1dPmVo8Q
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.108
    Sted
    Holmestrand
    bjornh skrev:
    Nå har jeg bestilt meg safety razor'en fra Feather, for å få testet ut denne:



    -den er ikke dyr, så da er det fortsatt penger til å teste ut noe mer kostbart.
    Må bare si det: Dette er en barberhøvel, eller bare høvel om man vil. Hvorfor i alle verden skal vi kalle det "safety razor"? :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Det er systemet som heter så. Jeg er forøvrig godt fornøyd med Weishi høvelen med sitt TTO system, med kort skaft. Rimelig er den også. Men er ikke av den aggressive typen. Jeg var mest interessert i å se hvordan Feather sin egen høvel er. Kan godt hende den er et godt supplement.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt disse. De er gode.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg fordrar ikke singelblad-barbering!!! Samtidig synes jeg at disse Gillettegreiene er både kjipe og dyre. Men MachIII gir langt bedre barbering enn hvilken som helst barbermaskin. Synes også at Gillette har elendig varighet på bladene. Noen som veit om liknende system som Gillette's ( multiblad ), men til bedre kvalitet og lengere holdbarhet på bladene?

    Mvh. VilhelmW
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Skal sjekke ut den der! Takk for tipset. Tror faktisk den høvelen som p.t. er i mit eie, heter Gillette Fusion, men prinsippet er jo det samme.

    Hva med disse Wilkinsom Sword-høvelene? Titanium, tror jeg den heter. Wilkinson er jo et gammelt, ærverdig fabrikat. Husker merket på barberbladene som min oldefar brukte.

    Dette med barberkniv ovelater jeg til profesjonelle barbere. Og ja, det er en nytelse å bli "tatt under kniven" av en barberer som kan sitt fag, enig i det. Singelblad-høvling synes ikke jeg har noe med "high-end" barbering å gjøre. Det er jo steingammel teknologi, noe a la jåleriet med å kjøre Harley Davidson motorsykler...

    ;D Mvh. VilhelmW
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    VilhelmW skrev:
    Skal sjekke ut den der! Takk for tipset. Tror faktisk den høvelen som p.t. er i mit eie, heter Gillette Fusion, men prinsippet er jo det samme.

    Hva med disse Wilkinsom Sword-høvelene? Titanium, tror jeg den heter. Wilkinson er jo et gammelt, ærverdig fabrikat. Husker merket på barberbladene som min oldefar brukte.
    Jeg tror dessverre ikke Wilkinson sine flerbladshøvler er noe bedre, også her vil det bygge seg opp såperester som gjør bladene sløve rimelig fort. Hyppig utbytting av blader er det Gillette tjener desidert mest penger på, så jeg tror nok Wilkinson håper på en tilsvarende melkeku. Razorpitt vil nok imidlertid ha samme effekt på WS-bladene.

    VilhelmW skrev:
    Dette med barberkniv ovelater jeg til profesjonelle barbere. Og ja, det er en nytelse å bli "tatt under kniven" av en barberer som kan sitt fag, enig i det. Singelblad-høvling synes ikke jeg har noe med "high-end" barbering å gjøre. Det er jo steingammel teknologi, noe a la jåleriet med å kjøre Harley Davidson motorsykler...

    ;D Mvh. VilhelmW
    Sa mannen med platespiller. ;)

    Jeg tror det er en av de første gangene jeg har sett noen foretrekke moderne flerbladshøvler fremfor tradisjonelle DE-høvler, hvis det er sånn å forstå at du har prøvd begge deler? Isåfall, hvilke DE-høvler har du prøvd? Og i hvilken setting? Hvis de ble brukt i lag med guffe på boks fra Gillette forstår jeg godt resultatet ikke ble bra. Jeg har DE-høvler fra 50-tallet og jeg har nyere Merkur-høvler og de gir alle et langt bedre resultat på kjakan min enn alle to, tre og fembladsvariantene jeg har eid opp gjennom årene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke Merkur'er er det du har?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn