Jeg kjøpte faktisk en flaske Old Spice på M/S Jupiter en gang i tiden, fordi jeg trengte noe billig. Det morsomme var at på den tiden var det vanlig å lage :-X når den duften ble diskutert, og jeg la alltid merke til hvem som var mest skråsikker og vemmet i sin omtale av "gammelmannslukten". Selvfølgelig badet jeg ikke i parfymen som en gammel araber, men likevel var det morsomt hver gang en kritisk røst ikke klarte å kjenne igjen Old Spice når de ble konfrontert med den fra min kropp.
Jeg gjorde faktisk et nummer av det i en periode. Når jeg skulle møte noen som hadde uttalt seg om temaet (spesielt jenter som refererte til sin ekle, gamle onkel osv) passet jeg på å bruke Old Spice på en diskret og måteholden måte. Kommentarene jeg fikk på krydderet var av typen "deilig lukt - hva er det?", eller "spennende - er det en ny type?". Alle ble like forbauset da jeg fortalte hva de hadde kjent lukten av, og flere nektet å tro det uten bevis. ;D
Det er klart at det har noe med porsjonering å gjøre, og det har også noe med hvordan den individuelle kropp reagerer på krydderet - men jeg er også helt sikker på at det var preget av å være en motemening. Jeg misstenkte flere for å aldri egentlig ha kjent lukten av Old Spice før de traff meg. På slutten av åttitallet var lukter for menn en stor greie, og alle kule folk hadde en mening om at dyr parfyme var flotte saker, og at en gammeldags aftershave var nødt til å lukte pyton. Noe de fleste dufter gjør hvis du bruker dem til å desinfisere hele overkroppen, slik vanen var for mange på åttitallet.
Nå er det mange år siden jeg har kjent lukten av både Old Spice og Brut 33. Jeg tror ikke noen av de ville vært aktuelle for meg uansett i dag. Til det er de typiske luktene fra min barndom for tunge, og det tyngste jeg takler er Le Male. Selv den er litt på grensen, og må porsjoneres med spesielt stort omhu. Og sammenlignet med billige lukter som den Adidas-en jeg har til hverdags så er ikke de gamle merkene spesielt sofistikerte heller. Den anbefales forresten for de som liker maskulint krydret lukt uten for mye sødme, mye tre og et lite hint av sitrus. Og jeg mener å kjenne igjen litt vetiver i bakgrunnen også, men siden jeg ikke har esken lenger så kan jeg ikke sjekke innholdet.