Jeg har tenkt mye på det der med platespiller, og jeg skal øyeblikkelig slutte med argumentasjonen om "steingammel teknologi". Hjulet er også steingammel teknologi, men funker faktisk best til å flytte biler, sykler, tog osv. osv...så hvorfor skulle ikke en barberhøvel fra forrige århundre også funke?? Eller barberkniv, for den saks skyld? Mitt livs beste barberinger, har jeg hatt hos profesjonelle barberere, nettopp med varme håndklær, god såpe, kniv, og svært behagelig balm etterpå. Jeg må si som han ungkaren fra vestlandet som hadde vært på sitt første besøk på et såkalt "gledeshus" i København: "Fagfolk er nå fagfolk"!Svirre skrev:Sa mannen med platespiller.
Jeg tror det er en av de første gangene jeg har sett noen foretrekke moderne flerbladshøvler fremfor tradisjonelle DE-høvler, hvis det er sånn å forstå at du har prøvd begge deler? Isåfall, hvilke DE-høvler har du prøvd? Og i hvilken setting? Hvis de ble brukt i lag med guffe på boks fra Gillette forstår jeg godt resultatet ikke ble bra. Jeg har DE-høvler fra 50-tallet og jeg har nyere Merkur-høvler og de gir alle et langt bedre resultat på kjakan min enn alle to, tre og fembladsvariantene jeg har eid opp gjennom årene.
VilhelmW skrev:Jeg ga opp disse single-bladgreiene fordi jeg ble lei av kutt og evindelig teiping med Rizla-papir. Har slutta å røyke for mange år siden, så jeg har ikke sigarettpapir lenger, heller. Som sagt, singel-bladhøvling ble aldri det heilt store for meg. Mulig jeg har gått glipp av noe, i likhet med de som aldri har eidd vinylplater og -spiller...???
;D Mvh. VilhelmW
Dårlig holdbarhet på bladene er forretningsideen. Til gjengjeld er de veldig dyre...VilhelmW skrev:Jeg fordrar ikke singelblad-barbering!!! Samtidig synes jeg at disse Gillettegreiene er både kjipe og dyre. Men MachIII gir langt bedre barbering enn hvilken som helst barbermaskin. Synes også at Gillette har elendig varighet på bladene. Noen som veit om liknende system som Gillette's ( multiblad ), men til bedre kvalitet og lengere holdbarhet på bladene?
Mvh. VilhelmW
Har ikke vært mer avansert enn at jeg har brukt Gilette så lenge jeg kan huske.... :VilhelmW skrev:Jeg fordrar ikke singelblad-barbering!!! Samtidig synes jeg at disse Gillettegreiene er både kjipe og dyre. Men MachIII gir langt bedre barbering enn hvilken som helst barbermaskin. Synes også at Gillette har elendig varighet på bladene. Noen som veit om liknende system som Gillette's ( multiblad ), men til bedre kvalitet og lengere holdbarhet på bladene?
Mvh. VilhelmW
Hehe. Nei det er ikke alle som har sans for gleden ved å barbere seg på "skikkelig vis". Få bort skjegget og ferdig med dét.ArtDeco skrev:Jeg vil tro at man sparer vesentlig mer om man heller benytter barbersåpe istedet for skum på boks. Man kan også benytte refill om ønskelig.
Dessuten er DE en hyggelig hobby, noe man ikke kan si om Gilettes flerbladssystemer og skum på boks.
Når det er sagt så tror jeg ikke massene vil omvendes. Det tar lenger tid å barbere seg med håndslått skum og tid har de fleste av en eller annen grunn alt for lite av.
Næmen i alle dager. Der ramlet jammen noen Israeli-blader i postkassa gitt. Nå ble jeg suverent overrasket, det er som vanlig ikke ende på hvor vennlig du er MaHa. Jeg har ikke ord!MaHa skrev:Naturligvis! Man vil da ikke at herren går seg bort.
Merkurs mest populære (har jeg inntrykk av) finner du her:
http://www.barbershop.no/barberutst...ovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html
Jeg bruker den selv og synes det korte skaftet gjør den veldig håndterlig. Hvordan den brukes, linker til bruk og hva det måtte være er det mye av i starten på denne tråden. Man bruker ikke vekt på i det hele tatt, det gjør tyngden i høvelen.
Når det gjelder blader: Feather sine er blant de beste, men også skarpeste, og er vel kanskje ikke de beste å begynne med. Gillettes Platinum er suverene, synes jeg. Mange steder på nettet finner du "Sample packs" med noen ulike typer i. Sender deg noen Israeli som du kan starte med, de er gode og skånsomme samtidig. De er også blant de aller rimeligste, jeg ga vel under 140 kr for 100 blader. Noen synes de er litt vel snille. De er uansett tilgjengelige fra en del steder i det store utland. Derby, Dovo, Merkur osv som en del fører, synes jeg personlig er mindre gode, og jeg mener å huske andre har ytret det samme i denne tråden.
Vidar P skrev:Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
Pussig dette, jeg har også blitt møtt med kommentarer av samme type. Da jeg gikk over til skikkelig kost, såpe og god gammeldags Merkur-høvel (samt en Jagger-kniv jeg bruker i blant når jeg er tilstrekkelig våken og har tid om morgenen (eller 'tør å ta skrittet' som det så treffende ble formulert tidligere i denne tråden)) for to år siden, så skal det vel innrømmes at økonomi ikke akkurat var i tankene. Brukte vel noe sånt som 3K alt i alt den gangen (fire såper, flere pakninger med blad etc). Jeg har fortsatt både såpe og blad igjen, og er rimelig overbevist om at jeg ville brukt minst like mye på Gillette-produkter i samme periode. Så dette må da vel være et av de få områder high-end investering til syvende og sist ikke bare er bedre men også billigere enn budsjett-produkter?Steinar_Lund skrev:Jeg har forsøkt å reklamere for "gammeldags" barbering i min omgangskrets, men har gjerne blitt møtt med bemerkninger om at det blir så dyrt. Man skal ha høvel, kost, kopp el.l., og barberkrem/såpe som koster mer enn gel på Kiwi osv.
Jeg har for moro skyld satt opp et lite regnestykke. Dette blir svært omtrentlig, men det gir en viss idé om hva det koster:
La oss si at ved daglig barbering holder et blad, det være seg DE eller Mach3, en uke. Jeg så nylig Mach3-blader på Kiwi til ca 20kr/stk. Jeg har nylig kjøpt DE-blader på eBay til kr 1,22/stk.
Hvis man gir alle hemninger på båten og sier at et DE-blad koster TO gedigne kroner pr stk, vil det si en innsparing på 18 kroner pr. uke. I løpet av et år har man spart ca 930 kroner. For denne summen kan man få ganske gromt barberutstyr. Neste år er det ca 900 kroner netto i lomma - kanskje litt mindre hvis man tar høyde for at barberkrem/såpe koster noe mer enn gel eller hva man nå kjøper på Kiwi/Rimi/Rema.
Vidar P skrev:Næmen i alle dager. Der ramlet jammen noen Israeli-blader i postkassa gitt. Nå ble jeg suverent overrasket, det er som vanlig ikke ende på hvor vennlig du er MaHa. Jeg har ikke ord!MaHa skrev:Naturligvis! Man vil da ikke at herren går seg bort.
Merkurs mest populære (har jeg inntrykk av) finner du her:
http://www.barbershop.no/barberutst...ovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html
Jeg bruker den selv og synes det korte skaftet gjør den veldig håndterlig. Hvordan den brukes, linker til bruk og hva det måtte være er det mye av i starten på denne tråden. Man bruker ikke vekt på i det hele tatt, det gjør tyngden i høvelen.
Når det gjelder blader: Feather sine er blant de beste, men også skarpeste, og er vel kanskje ikke de beste å begynne med. Gillettes Platinum er suverene, synes jeg. Mange steder på nettet finner du "Sample packs" med noen ulike typer i. Sender deg noen Israeli som du kan starte med, de er gode og skånsomme samtidig. De er også blant de aller rimeligste, jeg ga vel under 140 kr for 100 blader. Noen synes de er litt vel snille. De er uansett tilgjengelige fra en del steder i det store utland. Derby, Dovo, Merkur osv som en del fører, synes jeg personlig er mindre gode, og jeg mener å huske andre har ytret det samme i denne tråden.
Vidar P skrev:Aha! Takker for opplysende svar som vanlig MaHa! Kan man håpe på at noen vil lede en blind hest til vannet også?
Nå er det bare å vente på at Merkur 34C-høvelen skal ramle i postkassa.
Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.Steinar_Lund skrev:Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
Går det så lang tid mellom hver gang du barberer deg at du ikke har fått prøvd herligheten enda?Steinar_Lund skrev:Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.Steinar_Lund skrev:Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
Pakken inneholdt 20 mindre pakker som hver inneholdt 5 små grønne konvolutter som hver inneholdt en hvit konvolutt som hver inneholdt et barberblad. Jeg føler meg omtrent som han Oluf da han sammenlignet ho Emma med Aftenposten - han måtte bla og bla før han kom til noe interessant. ;D
Nå gjenstår det bare å prøve herligheten.
Hehe. Neida, jeg har da prøvd den. Og faktum er at jeg synes det krever litt mer innsats enn før å bli ordentlig glatt. Men jeg vet ikke helt hva årsaken er. Samtidig som jeg begynte med de nye bladene byttet jeg nemlig barberkrem fra Truefitt&Hill'sbaluba skrev:Går det så lang tid mellom hver gang du barberer deg at du ikke har fått prøvd herligheten enda?Steinar_Lund skrev:Forleden dumpet det en pakke i postkassen min, med disse - made in Bangladesh.Steinar_Lund skrev:Har bestilt 100 av denne på eBay. Til den nette sum av NOK 122 inkl frakt. Skal bli spennende å prøve dem. Noen som har erfaring med denne?
Pakken inneholdt 20 mindre pakker som hver inneholdt 5 små grønne konvolutter som hver inneholdt en hvit konvolutt som hver inneholdt et barberblad. Jeg føler meg omtrent som han Oluf da han sammenlignet ho Emma med Aftenposten - han måtte bla og bla før han kom til noe interessant. ;D
Nå gjenstår det bare å prøve herligheten.
Denne er jo et must selv om det i forrige utgave som jeg har, er mest om klassisk britisk herremote. Den har jeg lest i mange ganger, en grunnbok. Men vel konservativ for mange norske menn, som heller har en mer tyskinspirert stil.MaHa skrev:Mulig det er nevnt før, men dette er en bok alle bør ha. Tar livet av en del myter rundt herre-etikette og forklarer hvordan alt er, slik du bare visste at det skulle være. En fantastisk bok man aldri blir lei av å lese i. Nå kommet i ny utgave for å skrive litt mer om italiensk herremote.
Jeg tipper du kjenner til Ruud & Rye-fiaskoen, så det er vel såpen du tenker på. Jeg kjøper mine i butikken Oliven som ligger i tverrgaten mellom Kaigaten og Marken, på nedsiden av ICA. Ellers tror jeg de fører Imperial Leather i mange andre innvandrerbutikker. Det er den mest populære såpen i de tidligere britiske koloniene.Steinar_Lund skrev:Du verden! Hvor i kongeriket kan man kjøpe slike?
Ja det var såpen jeg tenkte på. Kremt - jeg skal ikke gå HFS-labyrinten i næringen, så jeg går direkte til kjernen i problemet: I hvilken by ligger Oliven?baluba skrev:Jeg tipper du kjenner til Ruud & Rye-fiaskoen, så det er vel såpen du tenker på. Jeg kjøper mine i butikken Oliven som ligger i tverrgaten mellom Kaigaten og Marken, på nedsiden av ICA. Ellers tror jeg de fører Imperial Leather i mange andre innvandrerbutikker. Det er den mest populære såpen i de tidligere britiske koloniene.Steinar_Lund skrev:Du verden! Hvor i kongeriket kan man kjøpe slike?
NEI! Jeg kødder aldri med bergensere. Tør ikke. ;Ddag1234 skrev:Marken er en gate i Bergen, med eget Bauekorps. Tuller du med oss?
Enhver butikk i verden med en overvekt afrikanske kunder fører Imperial Leather. I alle fall norske innvandrerbutikker med arabiske eiere.Steinar_Lund skrev:NEI! Jeg kødder aldri med bergensere. Tør ikke. ;Ddag1234 skrev:Marken er en gate i Bergen, med eget Bauekorps. Tuller du med oss?
Og det har man i Bergen? ;D Seriøst; Jeg søkte på Gule Sider og det nærmeste jeg kom var Oliven Mat Limited i Lars Hilles gate. Er det den?baluba skrev:Enhver butikk i verden med en overvekt afrikanske kunder fører Imperial Leather. I alle fall norske innvandrerbutikker med arabiske eiere.Steinar_Lund skrev:NEI! Jeg kødder aldri med bergensere. Tør ikke. ;Ddag1234 skrev:Marken er en gate i Bergen, med eget Bauekorps. Tuller du med oss?
Ok men er det der butikken ligger?dag1234 skrev:Nå var det rett før halve byen og hele Sandviken sto på døren din! Lars Hillesgt er ikke langt fra Marken og Kaigt, og er gaten der Grieghallen ligger.
Det må du spørre baluba om, hvis han ikke er så fornærmet at han ikke vil snakke med deg. Jeg er ikke bergenser og har aldri hørt om sjappaSteinar_Lund skrev:Ok men er det der butikken ligger?dag1234 skrev:Nå var det rett før halve byen og hele Sandviken sto på døren din! Lars Hillesgt er ikke langt fra Marken og Kaigt, og er gaten der Grieghallen ligger.