Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte kost i Firenze i 2001 etter et barberer besøk på ferie. Still going strong!
    Det var nok kvalitet han solgte!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hvilket merke var det ??

    room skrev:
    Kjøpte kost i Firenze i 2001 etter et barberer besøk på ferie. Still going strong!
    Det var nok kvalitet han solgte!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg tok 34 c og uten og ha prøvd den andre så satt den godt i hånden min ihvertfall. Kjøp flere blader og mer krem. ;D Etterhvert så kommer jeg til å kjøpe en bedre kost enn den som følger med .. MEN jeg måtte også prøve for å se hvordan det var ... OG det var virkelig en helt rå forskjell !!

    Jan_I skrev:
    Hei
    Vurderer å kjøpe et slikt startsett:
    http://www.barbershop.no/barbering-startsett-1.html
    MEN hvilken høvel skal/bør en ta?
    34c som har et kort og tykt skaft eller 23c som har langt og tynt skaft
    Noen tips ?
    Noe mer en bør ta med i samme bestilling ?
    Mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    jan#jan skrev:
    Hvilket merke var det ??

    room skrev:
    Kjøpte kost i Firenze i 2001 etter et barberer besøk på ferie. Still going strong!
    Det var nok kvalitet han solgte!
    Det vet jeg faktisk ikke. den er heller ikke merka på kosten. Skal i bryllup i cosa nostra land til sommeren og skal da innom barbereren. Hører med han da om han selger. Denne gangen er det ikke Firenze , men Roma.
    Fortsatt stor by, minst like store muligheter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, så man får ha meg unnskyldt om det har vært oppe før.
    Så på det startsettet at børsten var svinebust. Vil absolutt anbefale å prøve grevlingbust, det er en fryd.

    Selv bruker jeg Kent sin BK4 børste, grevlingbust. Bruker også Kent barbersåpe SB1 i ditto trekopp. Høvel varierer men jeg klarer meg fint med en vanlig Gilette Mach 3 Turbo.



    http://www.kentbrushes.com/shopdisplaycategories.asp?id=11&cat=Shaving+Products

    De selger Kent på parfymerier her i byen, for en anglofil som meg så er jo det en gudegave. Det er iallefall ingen vei tilbake til lavere grader utstyr når man først har opplevd de uendelige med slike børster og slik barbersåpe.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme jeg er inne på det, det er kanskje flere enn meg som i årevis har ergret seg over at flere av de klassiske aftershavene ikke er markedsført i Europa lengre. Her er noen dypt savnede klassikere;


    Mennen Skin Bracer (lansert 1954)


    Williams Ice Blue (lansert 1929)


    Faberge Brut (lansert 1964)

    Man finner historien til alle disse på Wikipedia.

    Som en kuriositet kan nevnes at både Skin Bracer (den originale) og Ice Blue har vunnet kontrollerte blindtester utført med kvinnelige poenggivere, med poengresultater langt bedre enn svinedyre aftershaver fra kjente motehus. Knapt noen overraskelse for oss som husker disse friske produktene, de er herlige å bruke etter barbering, og lukter vidunderlig. Damene kommenterer de den dag idag.

    Jeg har drevet utstrakt forskning på saken, og det viser seg at alle disse produktene er i produksjon, og markedsføres i Amerika. Så jeg har handlet lassevis av de, et realt lager på 15 flasker hver av Skin Bracer og Ice Blue (joda, det er nok, men de kom så fint under MVA-grensa). Så her i huset er de ikke lengre dypt savnet, men dypt verdsatt daglig.

    www.strawberrynet.com har Brut på glassflaske (10% frakt og pakking), og www.medshopexpress.com har Ice Blue og Skin Bracer med relativt rimelig frakt. Man får 6 stk 7oz (ca 200ml) flasker for under mva-grensa av begge disse merkene, og frakta er $14 med Deutsche Post om jeg ikke husker feil.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv brukte jeg denne versjonen av Faberge Brut da jeg startet med barbering. Jeg overtok et par flasker etter min far som hadde sluttet å bruke etterbarberingsvann på den tiden. Det var forresten samme type plastflaske også, ikke den mer vanlige glassflasken som ble solgt i Norge. Tabac var på den tiden direktørlukt her til lands...



    Men et spørsmål: Kan noen anbefale en helt nøytral balm som kan brukes sammen med eu de toilette fra et annet merke (for duftens skyld). Jeg kan jo ikke ha en balm for hver type parfume jeg bruker til forskjellige anledninger. Den bør være av den rimelige typen, for det skal være til daglig bruk. Huden min tåler stort sett det meste, så jeg har ikke spesielt behov for noen produkter for sensitiv hud. Til orientering så bruker jeg kun høvel når jeg skal ut på noe spesielt, ellers går det i Phillipshave. Den tiden da en romantiserende og forfengelig baluba daglig brukte kost og såpe er over. Siden huden min tåler det tok latskapen til slutt overhånd, og jeg savner ikke tidsbruken på badet om morgenen så veldig mye lenger. Bruker heller den tiden til ekstra fem minutter musikk før arbeid nå, men i helgene tar jeg meg gjerne tid til å nyte meg selv på badet. Tipper griseguttene blant oss har en kommentar til den siste setningen. ::)

    Men altså, en billig balm som er helt nøytral, og som dermed ikke torpederer mine favorittlukter.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Prorazo har en balm som ikke lukter for mye .. men om den er nøytral nok for deg vet jeg ikke ;)

    At det finnes grisgutter som liker seg på badet er ikke akkurat noe nytt baluba ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Modern til poden skal en tur til Roma en gang etter nasjonaldagen her hjemme, så jeg får sende henne til et parfymeri da. Takk for tipset, det blir sikkert helt topp med den balmen. Helt nøytral er det jo umulig å få en krem.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Selv brukte jeg denne versjonen av Faberge Brut da jeg startet med barbering. Jeg overtok et par flasker etter min far som hadde sluttet å bruke etterbarberingsvann på den tiden. Det var forresten samme type plastflaske også, ikke den mer vanlige glassflasken som ble solgt i Norge. Tabac var på den tiden direktørlukt her til lands...



    Men et spørsmål: Kan noen anbefale en helt nøytral balm som kan brukes sammen med eu de toilette fra et annet merke (for duftens skyld). Jeg kan jo ikke ha en balm for hver type parfume jeg bruker til forskjellige anledninger. Den bør være av den rimelige typen, for det skal være til daglig bruk. Huden min tåler stort sett det meste, så jeg har ikke spesielt behov for noen produkter for sensitiv hud. Til orientering så bruker jeg kun høvel når jeg skal ut på noe spesielt, ellers går det i Phillipshave. Den tiden da en romantiserende og forfengelig baluba daglig brukte kost og såpe er over. Siden huden min tåler det tok latskapen til slutt overhånd, og jeg savner ikke tidsbruken på badet om morgenen så veldig mye lenger. Bruker heller den tiden til ekstra fem minutter musikk før arbeid nå, men i helgene tar jeg meg gjerne tid til å nyte meg selv på badet. Tipper griseguttene blant oss har en kommentar til den siste setningen. ::)

    Men altså, en billig balm som er helt nøytral, og som dermed ikke torpederer mine favorittlukter.
    Spenol?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, hvorfor ikke?

    Jeg synes vel Spenol er litt tyktflytende til den bruken. Den må masseres mer inn i huden, mens en balm er mer flytende, og trenger ikke bearbeides så mye i ansiktet. Spenolen og annen hudkrem blir fort litt for fet til dette bruket etter min smak. Jeg bruker jo en ansiktskrem i dag også, men ønsker altså noe mer lettflytende i fremtiden.

    Men Spenol er sikkert undervurdert i dag, det tror jeg gjerne.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Tja, hvorfor ikke?

    Jeg synes vel Spenol er litt tyktflytende til den bruken. Den må masseres mer inn i huden, mens en balm er mer flytende, og trenger ikke bearbeides så mye i ansiktet. Spenolen og annen hudkrem blir fort litt for fet til dette bruket etter min smak. Jeg bruker jo en ansiktskrem i dag også, men ønsker altså noe mer lettflytende i fremtiden.

    Men Spenol er sikkert undervurdert i dag, det tror jeg gjerne.
    Ja, det var faktisk seriøst ment. På et eller annet forum (Fitjar Såpekokeri eller Barbershop.no?) leste jeg om en entusiast som brukte Spenol etter barberingen. Da står man fritt til å fjonge seg med den cologne man foretrekker.
    Jeg har et "problem" som ikke er helt det samme som ditt, men som ligner likevel. Jeg er på utkikk etter en barberkrem (helst krem, men er åpen for såpe) uten "egenlukt" slik at jeg kan bedåre damene med akkurat den aftershave-balmen jeg ønsker. På samme måte som deg; at jeg slipper å bruke barberkrem i samme duft som balmen. Jeg liker, og bruker, Truefitt&Hill's krem, balm og cologne i variantene Crafton og Trafalgar, og kunne tenke meg å ha en nøytral barberkrem. Jeg vet at T&H har en krem som heter "Ultimate Comfort" men er ikke sikker på om den er "unscented".
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig husker jeg Faberge Brut med gru. Hadde du først utsatt fjeset for den, luktet det Faberge overalt, i lange tider. Tabac var noe av det samme, men kanskje i litt mindre grad. Huff! ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Forøvrig husker jeg Faberge Brut med gru. Hadde du først utsatt fjeset for den, luktet det Faberge overalt, i lange tider. Tabac var noe av det samme, men kanskje i litt mindre grad. Huff! ;D
    Utvalget for folk flest var ikke så veldig stort for nesten 30 år siden, og fjongt var liksom fjongt da. En annen sak er at jeg føler i dag at det ikke var så ille som vi følte litt senere på åttitallet, da gammelmannslukt ble et begrep som skulle beskrive alt som var fælt. Mange av de rimeligere luktene fra seksti og syttitallet var nok ikke så ille som vi følte i virkeligheten. Skriver jeg, som så og si kun har dyre dufter på badet i dag. ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar; helt enig; Brut 33 var litt lovlig drøy i så måte ja. Veldig konsentrert og mektig.

    Den originale Brut var mye mer elegant og diskret, den som er linket i mitt innlegg over, og oppleves som seg hør og bør en aftershave på en gentleman; elegant og diskret. Forøvrig kan du trygt bruke Kent krem og såpe (som i mitt inllegg over); de er ultralett parfymert på en slik måte at man skal stikke snuten helt inn i kinnet etterpå om man skal ane en scent, og du er fri til å bruke hvilken som helst aftershave etterpå!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noe som vet hvor man kan kjøpe Pinaud's Clubman i Norge forresten?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Steinar; helt enig; Brut 33 var litt lovlig drøy i så måte ja. Veldig konsentrert og mektig.

    Den originale Brut var mye mer elegant og diskret, den som er linket i mitt innlegg over, og oppleves som seg hør og bør en aftershave på en gentleman; elegant og diskret. Forøvrig kan du trygt bruke Kent krem og såpe (som i mitt inllegg over); de er ultralett parfymert på en slik måte at man skal stikke snuten helt inn i kinnet etterpå om man skal ane en scent, og du er fri til å bruke hvilken som helst aftershave etterpå!
    Hvem glemmer vel gode gamle Old Spice? Nå er det vel så få som bruker den at det ville være litt kult å finne den fram igjen. Og for et utvalg de hadde! Det var gudhjelpemeg remedier for omtrent hva det skulle være. Fine julegaver var de óg.
    Husker også English Leather. For mange år siden fant jeg en annonse i - vel, Playboy. Dette var lenge før Internet og epost, og jeg brukte masse tid på jobben på å sende telexer i hytt og pine før jeg til slutt fant noen i USA som var villig til å sende det til Norge. Aner ikke om dette produktet fremdeles er å få.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne du tenker på?



    De har den her og der, f.eks her http://www.amazon.com/English-Leather-Dana-Men-Aftershave/dp/B000VOLLG2

    Jeg bruker Old Spice aftershave innimellom jeg også, en sjelden gang. Den er såpass sterk på lukt at jeg må skylle ansiktet med vann etter å ha applisert den, så blir den mye smoothere. Men det er en deilig lukt når den ikke er for sterk.

    Favorittene er likevel de tre på forrige side, dvs det er de som blir mest brukt, især Skin Bracer og Ice Blue.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Denne du tenker på?



    De har den her og der, f.eks her http://www.amazon.com/English-Leather-Dana-Men-Aftershave/dp/B000VOLLG2

    Jeg bruker Old Spice aftershave innimellom jeg også, en sjelden gang. Den er såpass sterk på lukt at jeg må skylle ansiktet med vann etter å ha applisert den, så blir den mye smoothere. Men det er en deilig lukt når den ikke er for sterk.

    Favorittene er likevel de tre på forrige side, dvs det er de som blir mest brukt, især Skin Bracer og Ice Blue.
    Det var den ja. I tillegg hadde de en variant som jeg tror et Timberline eller noe sånt, pluss en som jeg helt har glemt navnet på. Litt kult med den trekorken.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.467
    Antall liker
    26.625
    Torget vurderinger
    24
    Det ligger en herreforretning i Riddervoldsgate (Frogner) som har barberkoster av ymse slag, flere virkelig lekre, særlig en silver tip som jeg nok må ha siden jeg virkelig trenger ny.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Silver tip er noe for seg selv. Et lite tips som sikkert de fleste her vet, men nevner det allikevel; barberkoster skal henge når de ikke er i bruk, ikke stå. Bruk stativ!
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Bruker denne

    Lukter godt og er god mot sår hud fra barberingen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.068
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er det beste stedet å bestille Prorazo produkter fra?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Agreed. Støtt opp norske. Veldig mange "skjønnhetsprodukter" kommer over tollgrensa når man bestiller en del, da kan man like så godt handle fra dette stedet med utmerket service.

    jan#jan skrev:
    Beste vet jeg ikke . men jeg støtter norsk GOD service .. ;D
    Veldig hyggelig fyr som reagerer hurtig om ting ikke er som det skal !

    http://www.barbershop.no/
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.068
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Agreed. Støtt opp norske. Veldig mange "skjønnhetsprodukter" kommer over tollgrensa når man bestiller en del, da kan man like så godt handle fra dette stedet med utmerket service.

    jan#jan skrev:
    Beste vet jeg ikke . men jeg støtter norsk GOD service .. ;D
    Veldig hyggelig fyr som reagerer hurtig om ting ikke er som det skal !

    http://www.barbershop.no/
    Ja de er ikke ille. Tror jeg har handlet litt derfra før.

    Hva foretrekkes forresten av Merkur 34C HD (kort skaft) og Merkur 23C (langt skaft)?
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg med min store lanker ;) Har mer enn nok med Merkur 34C HD men det er sikkert smak og behag der og vil jeg tro ;D
    Blader har jeg ikke testet ut - bruker feather og den liker jeg godt (kanskje bare inntil jeg får testet andre) for meg så er komboen som hånd i hanske ...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Merkur 34'n kan man fint kjøpe fra Barber Shop. Jeg kjøpte min fra Classic Shaving, med toll og alt sammen lønte det seg ikke så veldig. Merkurbladene som følger med er ikke så gode, synes jeg. For de som tåler de skarpeste, er Feathers suverene. Selv liker jeg Gillette Platinum veldig godt, men også de klassiske Israeliene.

    Har en eldgammel Gillette-høvel som har lengre og tynnere skaft enn Merkuren, synes ikke den gir like god "kontroll". Barber Shop selger forrsten også noen rimelige plaststativ til børster, gjør jobben de. Man kan jo ha ett flott ett i stål osv, men jeg har den inne i skapet av hygeniske/plassårsaker, da er det jo hipp som happ. Ulempen er vel kanskje at den fort går i stykker i en toalettveske.

    Kan sterkt anbefale ansiktvaske fra men-U som Barber Shop har. men-U har veldig mye bra, også sjampoer. Hårvoksen er derimot noe herk.

    Her i huset bruker man Eau De Toilette, After Shave, After Shave Balm osv om hverandre. Akkurat går det mye i en som jeg brukte flittig i ungdommen

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Azzaro-en er en klassiker jeg husker med glede. Selv brukte jeg også den i gamle dager, men favoritten for omtrent 20 år siden var nok denne fra Chanel.



    Den savner jeg, så det er fullt mulig at jeg kjøper en slik neste gang jeg reiser ut av landet. Må ikke forveksles med den nyere duften Platinium E. Men den duften jeg brukte mest av på åttitallet var utvilsomt YSL Kouros, som jeg fortsatt har en halv flaske stående igjen av. Så heftig vaniljeduft tror jeg det kommer til å ta lang tid før jeg får brukt opp. Kanskje noe jeg kan gi videre til arveprinsen når han skal begynne å gå lå sokkedans?



    I dag bruker jeg hovedsaklig mer moderne dufter, og favoritten de siste ti årene har vært denne fra Armani. Den må heller ikke forveksles med nyere varianter som Code etc. Det er alltid en fare forbundet med å be andre handle for seg på taxfree, og det er at merkene kommer opp med så mange variasjoner som ser nesten make ut. Dette er altså den originale sorte duften til (Emporio) Armani. Det er den duften jeg bruker når jeg føler meg heldig, eller når jeg er i det flørtende humøret.



    Der var dagens definitive favoritt (de siste ti, tolv årene). Bulgari Blu har jeg hatt noen få år, og den bruker jeg jevnlig til mer daglig penbruk, for å si det slik. Den er diskret nok til å bruke til møter på jobben, for eksempel.



    Til daglig bruk på jobb og i vanlig sosialt samvær har jeg siden desember brukt Basi Homme.



    Og som reserve/variasjon til hverdagen har jeg i en årrekke hatt en flaske Adidas Urban Spice som fungerer ganske bra på min hud. Det er jo synergien med kroppslukt og hud som er avgjørende til syvende og sist, ikke prisen.



    Ellers står det en mengde flasker med småslumper liggende rundt omkring for når jeg føler for variasjon. På jobben har jeg liggende en test med Aqua Di Roma (Laura Biagiotti) i tilfelle jeg har et møte, og har glemt å ta på meg godlukt den dagen. Av småslumper stående på bad og soverom kan jeg nevne Vetiver, CK Truth, CK One (den er jeg altfor gammel til), Hugo Boss (kulen) og noen jeg ikke husker navnet på i farten.

    I tillegg til dette har jeg en tre kvart full flaske med Le Male fra superskrullen Gaultier. Den blir litt for macho på feil måte til å brukes for ofte, og normalt bruker jeg den bare når jeg skal i selskap med afrikanere. Det er en veldig populær lukt blant afrikanske menn, men for meg blir den veldig dyp. Jeg tror faktisk den har blitt mer brukt av venner som jeg har gått på byen med de siste årene. Men det er en flott flaske i en kul boks, så den sorterer under genren "kjekt å ha".



    Til slutt kan jeg nevne at jeg har en flaske Diesel Zero Plus Masculine stående på "gutterommet" i Kopervik, slik at jeg ikke trenger å ta med meg noen lukt når jeg reiser ned dit. Sett bort fra når jeg har bestemte planer som fordrer en bestemt lukt. Det betyr i praksis at jeg har med Armanis lille sorte i bagasjen.



    Dette er vel bare småbær i forhold til samlingen til enkelte av dere, tipper jeg... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn