mutz skrev:
orso skrev:
La meg si at jeg ikke tror EQ kan ratte forskjeller av kvalitativ karakter. Bare så det er sagt.
Ellers ville jeg tro det er mulig i en del sammenhenger, men ikke alltid.
Bob Carver er nevnt. Han klart å kopiere en kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en billig transistor. Men han endre motstand og annen innmat. Han brukte ikke EQ.
Jeg lurer i grunnen på dette selv. Noen som vet om det er gjort noe videre forskning på det?
Fikk ikke helt taket på hva du sier her. Mener du at EQ ikke kan påvirke ytelsen positivt i et anlegg?
Jo. Det mener jeg i høyeste grad. Du spurte om det var mulig å kopiere enn annen forsterker med f.eks Doxa. Og det tror jeg langt på vei er mulig, men det må være langt enklere å bruke en transarent forsterker til slikt formål (hvis Doxa ikke skulle være det). Derimot så tror ikke EQ kan kompensere for kvalitative forskjeller som f.eks det å dra vanskelige laster, men det er jo egentlig innlysende og var forsåvidt unødvendig å nevne.
Jeg har stor tro på EQ i anlegg. Jeg har hevdet at vi burde større grad legge vekt på det framfor å lete etter best "EQ" med elektronikk matching. Det kan være en utfordring å sette opp, men det burde for eksempel være mulig å leie inn kompetanse fra proff miljøet til å bruke god tid på å sette opp parametrisk equalizer. Det tror jeg faktisk sammen med fornuftig, god, men rimelig elektronikk kan banke mange kostbare anlegg ned i støvlene.
Oi, nå blir det bråk igjen. ;D