topline
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 30.11.2005
- Antall liker
- 0
Av alle hifilyriske ord og vendinger så tror jeg at "transparens" er det som sier meg aller minst noe som helst. Hvertfall hvis definisjonen er at det som går inn i forsterkeren skal være nøyaktig det samme som kommer ut (i enhver sammenheng og med enhver høyttaler). Da er det ikke mange forsterker kanditatene igjen der ute. Likefullt er dt mange som gir fin lyd, så da er kanskje ikke transparens så viktig likevel?KJ skrev:Det er et par-tre ting som er slående med «posisjonskrigen»:
2) «vi» er ikke i stand til å forholde oss til transparens som et «absolutt» begrep
mvh
KJ
Hva jeg imidlertid legger i ordet transparens er evnen til å skape det danskene kaller for "hul igjennom". Et åpent lydbilde der du "ser" rett inn i opptaksrommet. Og der du fornemmer størrelsen på opptaksrommet (holografien), hører akustikken, om det er en kirke eller en liten bluesklubb. Der det er masse luft mellom utøverne, så du nærmest får følelsen av å kunne spasere inn på en imaginær scene foran deg.....dette forbinder jeg med transparens.
Det pussige er at de som snakker om transparens her ikke er så opptatt av denne 3D effekten, som hverfall for meg kjennetegner gode anlegg. Men så har vi tydeligvis også ganske ulike definisjoner på hva vi snakker om.. :