Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Er jeg å regne som fornuftig jeg da, som eier av Bryston? Si det til frua mi!! Gjør det, gjør det!!

-y

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    To grøfter man kan havne i. Den ene er troen på at der knapt er kvalitetsforskjeller i det hele tatt. Den andre er troen på at det bare blir bedre og bedre jo høyere prisen er eller at kvalitet alltid følger pris. Begge er feil, tror nå jeg.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.006
    Torget vurderinger
    16
    ElvisRuler skrev:
    Kult dersom du har kjøpt effektforsterker til 250.000,-.

Kan du fortelle litt om hvorfor du valgte akkurat den du valgte, pris, design, tekniske løsninger eller annet? Er rett og slett nysgjerrig.
    Hvorfor så nysgjerrig? Jeg har ikke forsterkere tl 250.000 kroner, mine ligger på ca 75.000,- Vil du vite hvorfor jeg kjøpte forsterkerene? Because I bloody felt like it, thats why. Jeg sjekket de ikke opp mot en NAD til 5000, en Brystom til 30.000,- eller en Edge til 250.000,- so sue me.

Hvorfor er det bare de som drister seg til å kjøpe dyre komponenter som må redgjøre for beveggrunner? Jeg vet at mine forsterkere ikke er 10 ganger bedre enn en NAD C275BEE men jeg hadde lyst på de likevel. Er det greit eller?

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    HC skrev:
    ElvisRuler skrev:

Kan du fortelle litt om hvorfor du valgte akkurat den du valgte, pris, design, tekniske løsninger eller annet? Er rett og slett nysgjerrig.
    Hvorfor så nysgjerrig? Jeg har ikke forsterkere tl 250.000 kroner, mine ligger på ca 75.000,- Vil du vite hvorfor jeg kjøpte forsterkerene? Because I bloody felt like it, thats why. Jeg sjekket de ikke opp mot en NAD til 5000, en Brystom til 30.000,- eller en Edge til 250.000,- so sue me.

Hvorfor er det bare de som drister seg til å kjøpe dyre komponenter som må redgjøre for beveggrunner? Jeg vet at mine forsterkere ikke er 10 ganger bedre enn en NAD C275BEE men jeg hadde lyst på de likevel. Er det greit eller?
    Klart det er greit. Ikke la deg trekke HC. Hvis vi gir vedkommende mer oppmerksomhet nå kan vi risikere at han når så mange innlegg at han oppgraderes fra hifi-interessert til hifi-entusiast og da er vi i skikkelig trøbbel her ;D

Mvh Elektron

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    HC skrev:
    ElvisRuler skrev:

Hehe - helt enig! Man kjøper de tingene man kjøper, fordi man har lyst til å kjøpe dem. Mine lyster stoppet ikke før jeg fikk meg tre - nåja, i det minste to - noenlunde likeverdige anlegg på et visst nivå. Ingen TRENGER jo noe slikt, men jeg hadde altså lyst. Det ble ikke foretatt noen sammenligninger med NAD - no offense - eller noe annet i den prisklassen her i gården, heller.

Når vi nå allikevel er inne på NAD, kan vi følge opp HC's tanker og avkreve dem som velger å kjøpe NAD - eller tilsvarende i budsjettklassen - å redegjøre for SINE beveggrunner. Å avkreve dem at de gjør grundige sammenligninger av billig mot dyrt, slik at de kan dokumentere at de har kjøpt et anlegg som gir dem maksimal lytteglede og at de ikke fått seg en sekk med en katt i. Om det er feil å kjøpe for dyrt utstyr, er det neimen ikke noen mindre feil å kjøpe for billig utstyr.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    Helt greit for meg å kjøpe noe fordi man har lyst! Gjør det selv med jevne mellomrom. Lurte bare på om det var noe helt spesifikt du lette etter eller fant. Beklager dersom jeg fornærmet deg.

Med hensyn til grunner for å kjøpe NAD har jeg nettopp kjøpt en NAD C375BEE til anleg nr. 2. Mine kriterier var svært enkle:

1. Mest mulig effekt for pengene.
    2. Pre out - main inn. Driver 4 Bose 901, trenger EQ.
    3. Integrert for å redusere antall bokser.
    4. Hadde tenkt å bruker mellom 10 - 15 tusen side det bare er anlegg nr. 2 og står i mitt kombinerte musikk/trim/furterom.

Rommet er lydisolert fra resten av huset og jeg spiller friskt alt fra Wagner på vinyl til Zappa på MP3

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Joda – jeg ser i og for seg poenget ditt. Mye grei lyd i en slik NAD som du har kjøpt. Eller i en av de billigste Cambridgeforsterkerne som jeg nylig anbefalte en av mine venner å kjøpe.

For noen av oss er ikke dette nok. For slike som oss – i motsetning til Cambridge-vennen min, som ikke bryr seg det aller minste om lyd - blir det helt feil å kjøpe noe som er NESTEN godt nok. Finnes ikke mer bortkastede penger enn dem man bruker på ”nesten godt nok”. Den lille forskjellen mellom ”nesten godt nok” og ”godt nok” er utrolig enerverende og ødeleggende for både nattesøvn og sjelefred. Rent psykologisk er det antageligvis slik at jo mindre denne forskjellen er, desto mer enerverende og uutholdelig blir det. Her beveger vi oss fra en objektiv verden til det rent subjektive. Vi beveger oss bort fra en objektiv verdivurdering. Vi tester ut en høyttaler - eller en forsterker, you name it – og liker vi det vi hører, graver vi dypt i lommeboken og slår til. Det ER forskjeller – omenn objektivt sett små – men i enkelte tilfeller klaffer det til de grader. En liten forskjell på en eller annen parameter – og du flytter deg fra ”greit nok” til ”wow!”. Bare MÅ ha det. Vanskelig å forklare – men sånn er det.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    Man kan snakke om matching, lydkvalitet, kropp og sjel, hva vet jeg. Min helt klare oppfatning er imidlertid at såfremt kilden har en grei kvalitet, i dette tilfellet en MacMini optisk til en DacMagic DA konverter er det høytalere og rom som gir 99.999% av opplevd lydbilde.

Rommet er akustisk ok, men altfor lite til å ikke bidra vesentlig til farging av lyden, ca. 20m2. Derfor denne løsningen. I stuen, ca. 80m2. har jeg samme høytalere, Embla og Abrahamsen DAC og Pre. Det gir en helt annen og selvfølgelig bedre lyd. Heldigvis for meg tilhører jeg ikke den gruppen som må ha det man tror er perfekt anlegg for å nyte musikk. Dersom betngelsen for å nyte musikk er at man må ha noe man tror er et perfekt anlegg tror jeg det er en helt annen lidelse.......

L

Lydarne

Gjest
    ElvisRuler skrev:
    Man kan snakke om matching, lydkvalitet, kropp og sjel, hva vet jeg. Min helt klare oppfatning er imidlertid at såfremt kilden har en grei kvalitet, i dette tilfellet en MacMini optisk til en DacMagic DA konverter er det høytalere og rom som gir 99.999% av opplevd lydbilde.
    Igen aner du ikke hvad du snakker om, prøv og kom ud sammen med andre og lyt på forskellige ting osv. kort sagt eksperimenter, prøv at lave hifi apparaterne selv fra grunden af, så vil du opdage at det er ikke som du tror det er, slet ikke.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    Lydarne - du er på bærtur, igjen!

Dersom du vurderer systemet ditt uten å ta hensyn til lytterommet, eller ikke innser at lytterommet har svært stor betydning for lyden bør du snarest trekke deg ut, ta en pause - lese deg opp litt og komme tilbake som en litt visere mann.

(Forøvrig konstruerte jeg min første forsterker dengang vi måtte bruke rør - transistorer var dårlige og vanskelig å få tak i)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg aldri prøvd DacMagic, men vil tro at det leverer nærmere 90% sammenlignet med det aller beste. Elvis har helt rett. Høyttalerne og rommet vil langt større lydmessig forbedring. Samtidig tror jeg nok de siste prosentene på bedre elektronikk vil være enda mer hørbart i et virkelig godt oppsett og dermed ikke uvesentlig. Dog synes jeg der rart at folk prioriterer disse få prosentene i større grad enn f.eks gjøre noe med samspillet høyttaler/rom.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    YEL skrev:
    Er jeg å regne som fornuftig jeg da, som eier av Bryston? Si det til frua mi!! Gjør det, gjør det!!

-y
    Gi meg nummeret til fruen du så skal jeg fortelle henne det og mere ;)

Du er helt klart å regne som fornuftig.

L

Lydarne

Gjest
    ElvisRuler skrev:
    Lydarne - du er på bærtur, igjen!

Dersom du vurderer systemet ditt uten å ta hensyn til lytterommet, eller ikke innser at lytterommet har svært stor betydning for lyden bør du snarest trekke deg ut, ta en pause - lese deg opp litt og komme tilbake som en litt visere mann.

(Forøvrig konstruerte jeg min første forsterker dengang vi måtte bruke rør - transistorer var dårlige og vanskelig å få tak i)
    Jamen dog det var jo omkring anden verdenskrig, måske det er på tide at bestille et par høre-apparater.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    Som sagt Lydarne - les deg opp! Dette bærer ingen vei.

Med hensyn på farging av lyd - Ja jeg tror høytalere er den absolutt største fargemaskinen. Mine Bose 901 farger som Bose 901 gjør - og jeg liker fargen. tar man med rommet tror jeg at jeg har mine ord i behold dersom resten er av "grei" kvalitet. (Nok power, nok frekvensområde, riktig respons)

Det interessante her er jo at det å konstruere kilder, forsterkere, en DACer osv. er relativt enkelt sammenlignet med å lage en nøytral høytaler. Ser man på forsterkereksempelet overnfor i tråden er det jo faktisk ikke markedsført hvilke forskjeller som utgjør prisen. Mistanken er jo at de faktisk er realtivt like, kanskje med noe mer kritisk utvalg av utgangstransistorer, enkeltkomponenter etc. Derimot finnes det et vell av forskjellige høytalerkonstruksjoner som alle gir betydelig forskjellig lydsignatur, og forskjellig i forskjellige rom. Tror jeg kunne kjent igjen en rekke forskjellige høytalerkonstruksjoner i blindtest, tror ikke jeg ville kjent igjen så veldig mange forsterkerkonstruksjoner.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns mange av disse diskusjonene strander.
    Personlig er jeg uinteressert i prisdimensjonen - er det tilstrekkelig attråverdig, betaler man prisen, også om funksjonen ikke er i topp. Det var det som lå til grunn da jeg kjøpte en E-type, som riktignok var i mint-condition, men som naturligvis ikke leverte SOTA bilteknologi. Det var en rør-versjon av biler, og den ga full tilfredsstillelse i løpet av årene jeg eide den.

Den dimensjonen - den personlige tilfredsstillelsen (og se på det ordet - til freds stillelse) - kan være verdt mange penger, uten at man rasjonelt kan forklare utlegget.

Nå som Magnus Carlsen er i vinden er det mange barneforeldre som får spørsmål om innkjøp av sjakksett.

Her er to sett:

Det øverste koster USD 20 og brikkene veier 1,5kg til sammen - det under koster USD 600, og brikkene veier det samme.
    Man kan også få samme sett som under, i patinert bøk, og da koster det USD 2000. Da var det så dyrt og fint at Robb Report valgte å skrive om settet. Det første er laget av plast. De to andre av bøk og ibeholt.

Men det stanser ikke der, du kan kjøpe et Jaques of London Staunton sett til USD 6000.

Og du kan også få et sett som faktisk ligner ganske mye på det første, men som er håndskåret i sibirsk mammutelfenben, da koster det USD 13.000.

Mao en ekstrem akse i pris, rundt samme funksjon, men med visse utviklinger når det gjelder look&feel. Alle settene kommer fra samme leverandør.
    Du blir ikke automatisk bedre sjakkspiller om du spiller med et dyrere sett - og jeg mistenker at lyden blir ikke automatisk bedre fordi man har kjøpt rådyre komponenter. I noen tilfeller vil det bli en forbedring med dyrere komponenter, men i mange tilfeller er funksjonen ens - som i sjakk. Materialvalg og innpakning blir bedre, samtidig som håndverksdetaljer skjerpes ... det er en viktig del av opplevelsen, men har ingen innvirkning på funksjonen.

Akkurat dette burde det være mulig å diskutere uten at man blir beskyldt for å være misunnelig, døv eller tilsvarende: hvor får vi faktiske forbedringer, og hvor betaler vi bare mer uten å få mer?

Ellers er jeg sikker på at pris vil kunne ha mer å si i analoge signalkjeder enn i digitale, men dessverre har dette medført at produsenter ønsker å overføre de analoge prisforskjellene inn i den digitale produktfloraen, noe som fører til en rekke underlige argumenter for å forsvare spuriøse prisforskjeller.

Blir du banket i sjakk gjør det uansett like vondt med plastsettet til USD 20 som med elfenbenssettet til USD 13.000.

;D

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Måtte legge inn dette bildet separat.
    Så selv om det grønne brettet over gjør jobben, i den milde grad når det gjelder sjakk, er det liten tvil om at det gir en fin til freds stillelse å ha et set-up som det under.

Utfordringen er vel å finne ut av når det blir latterlig overkill ... ;D

(Table not included)

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ElvisRuler skrev:
    Det interessante her er jo at det å konstruere kilder, forsterkere, en DACer osv. er relativt enkelt sammenlignet med å lage en nøytral høytaler. Ser man på forsterkereksempelet overnfor i tråden er det jo faktisk ikke markedsført hvilke forskjeller som utgjør prisen. Mistanken er jo at de faktisk er realtivt like, kanskje med noe mer kritisk utvalg av utgangstransistorer, enkeltkomponenter etc. Derimot finnes det et vell av forskjellige høytalerkonstruksjoner som alle gir betydelig forskjellig lydsignatur, og forskjellig i forskjellige rom. Tror jeg kunne kjent igjen en rekke forskjellige høytalerkonstruksjoner i blindtest, tror ikke jeg ville kjent igjen så veldig mange forsterkerkonstruksjoner.
    Hifigreier er - overfladisk sett - relativt like. Signal inn - signal ut. Tilsynelatende enkle greier. Det forhindrer dem ikke i å låte forskjellig. Muligens veldig marginalt forskjellig. So what? Poenget er at et man ikke kan bruke vanlige logikk til å forutsi hvordan et hifioppsett vil låte. Halvbra + halvbra kan bli elendig - eller kjempebra - ikke naturgitt at halvbra + halvbra blir halvbra. Dette er ikke-additive, ikke-lineære og relativt uforutsigbare fenomener. Den DacMagicen som litt ovenfor her ble vurdert til 90% av en dyr DAC, viste seg å bli uutholdelig i mitt anlegg nr. 1. Mens den DACen jeg har valgt å bruke - inntil videre- og som sikkert ikke scorer veldig mye høyere enn DacMagic på en skala fra 0 til 100 - har holdt stand i tre år. En 0,001% forbedring kan virke ubetydelig - men i et større samspill kan den vise seg å bli helt avgjørende.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om jeg synes det er greit at folk kjøper svært kostbart utstyr i troen på at det låter bedre. Kjøper man det av andre grunner (eierglede osv.) blir det noe helt annet.
    Det må da være fint for folk og vite hva de faktisk betaler for.
    Både Edge og Golmund har blitt avslørt med buksen nede og det er ingen grunn til å tro at de ikke forekommer med andre merker og andre produkter. I disse tilfellene er det etter mitt syn på kanten til ren svindel. I andre tilfeller snakker vi om produkter som holdet svært høyt nivå, men hvor man i tillegg betaler mye for merkevare, luksus følelse og pen innpakning.

Hva som er best i eget oppsett, kan jo også være ganske tilfeldig. Matching er langt viktigere enn prislapp. Når man vurderer et dyrt produkt burde man jo også om mulig måle det opp mot rimeligere produkter med annen klangbalanse. Kanskje forsterkeren til 60k passer mye bedre til anlegget enn den til 200k. Bedre lyd og penger spart. :)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.006
    Torget vurderinger
    16
    ElvisRuler skrev:
    Helt greit for meg å kjøpe noe fordi man har lyst! Gjør det selv med jevne mellomrom. Lurte bare på om det var noe helt spesifikt du lette etter eller fant. Beklager dersom jeg fornærmet deg.
    Slapp helt av , ikke fornærmet :)
    Jeg synes bare slike tråder hvor en skal rasjonalisere sine hifi valg ikke ender i særlig konstruktive meningsutvekslinger. De starter nesten alltid med premisset: "dyrt utstyr forsvarer ikke prisen" og da er linjene allerede trukket og man er i skyttegravene på begge sider.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det eneste vi to kan være enige om er at rommet må spille på lag med høyttalerene for å få maksimal lydkvalitet ut fra høyttalerene.

Du er jo en selvutnevnt ekspert på både elektronikk og akustikk.

For å bevise dine eminente kunnskaper så bør du invitere til en lydseanse hjemme hos deg der du demostrerer effektene av billig elektronikk kontra dyr elektronikk. Jeg skal være behjelpelig med å skaffe dyr elektronikk. Du kan sikkert skaffe billig elektronikk. Hvis ikke så skal jeg sikkert klare å hjelpe på dette området også.
    Du bør inviterer så mange som mulig. Hvis du sliter med å skaffe folk til seansen skal jeg hjelpe deg med dette også.
    Det hadde vært svært interessant å få en praktisk demostrasjon av alt som du lirer av deg på sentralen. Lytterommet ditt må være helt fantastisk. Jeg gleder meg til å få høre hvordan det spiller i lytterommet ditt.
    Tar du utfordringen?

orso skrev:
    Vet ikke om jeg synes det er greit at folk kjøper svært kostbart utstyr i troen på at det låter bedre. Kjøper man det av andre grunner (eierglede osv.) blir det noe helt annet.
    Det må da være fint for folk og vite hva de faktisk betaler for.
    Både Edge og Golmund har blitt avslørt med buksen nede og det er ingen grunn til å tro at de ikke forekommer med andre merker og andre produkter. I disse tilfellene er det etter mitt syn på kanten til ren svindel. I andre tilfeller snakker vi om produkter som holdet svært høyt nivå, men hvor man i tillegg betaler mye for merkevare, luksus følelse og pen innpakning.

Hva som er best i eget oppsett, kan jo også være ganske tilfeldig. Matching er langt viktigere enn prislapp. Når man vurderer et dyrt produkt burde man jo også om mulig måle det opp mot rimeligere produkter med annen klangbalanse. Kanskje forsterkeren til 60k passer mye bedre til anlegget enn den til 200k. Bedre lyd og penger spart. :)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Når kan vi forvente at du reiser på besøk til SAL?
    Både jeg og SAL venter spent på resultatet fra den seansen som SAL har utfordret deg til. Hvorfor tør du ikke å stille opp ??? ;D

Endre Askeland skrev:
    Det eneste vi to kan være enige om er at rommet må spille på lag med høyttalerene for å få maksimal lydkvalitet ut fra høyttalerene.

For å bevise dine eminente kunnskaper så bør du invitere til en lydseanse hjemme hos deg der du demostrerer effektene av billig elektronikk kontra dyr elektronikk. Jeg skal være behjelpelig med å skaffe dyr elektronikk. Du kan sikkert skaffe billig elektronikk. Hvis ikke så skal jeg sikkert klare å hjelpe på dette området også.
    Du bør inviterer så mange som mulig. Hvis du sliter med å skaffe folk til seansen skal jeg hjelpe deg med dette også.
    Det hadde vært svært interessant å få en praktisk demostrasjon av alt som du lirer av deg på sentralen. Lytterommet ditt må være helt fantastisk. Jeg gleder meg til å få høre hvordan det spiller i lytterommet ditt.
    Tar du utfordringen?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Og så forsøker vi å holde oss til topic og ikke gli over i krangling og personangrep.

Mbare - moderator

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det har over lengre tid vært flere "eksperter" her på sentralen som har lirt av seg både det ene og det andre om både elektronikk og digitale kilder.

Nå er det på tide at disse personlighetene følger opp med handling og beviser at de har rett i uttalelsene sine, eller er det for mye å forlange?

Det er noe som heter: stor i ord, men liten på jord ;)

Mbare skrev:
    Og så forsøker vi å holde oss til topic og ikke gli over i krangling og personangrep.

Mbare - moderator

V

vredensgnag

Gjest
    Om vi så skal se på dette litt systematisk, så må vi kunne dele inn kvalitetselementene i steg.

1. Grunnsteg - dette skal komponentene være i stand til å yte, om ikke er de defekte.

2. Proprietær kompetanse - dvs. at komponentene er blitt tilført noe som er unikt for denne produsenten, og som vedkommende har enerett på.

3. Utførelsesdimensjonen.

4. Vektlegging - hvilken del av kjeden vi mener er viktigst.

For å snakke for min egen del, så er jeg helt uengasjert av (3) - for min del ville det perfekte hifi-anlegg være et som genererte lyden uten at jeg så en eneste komponent, med unntak av den jeg trengte for å velge musikk.

Når det gjelder (1) så har vi visse standarder å kunne referere til, og så lenge ytelsen matcher eller overgår disse, så er vi vel i mål.

(2) er interessant - før var det flere hifi-produsenter som satt med proprietær kompetanse, i dag er det mange som kjøper fra de samme kildene. Men fortsatt er det slik at ulike produsenter leverer ulike lydprodukter, kall det gjerne signaturer, og at disse i noen tilfeller er et resultat av patentbeskyttet komponentutførelse.

(4) Er selvsagt også viktig, men her er HiFi ekstremt umodent, eller hva skal man kalle det når et kabelbytte sammenlignes med effekten av å bytte høyttalere - eller til og med påstås å langt overgå hva man ville fått om man byttet høyttalere ... ? For bare å nevne ett av mange eksempler.

Orso får på pukkelen her, men det syns jeg er ufortjent. Han har konstant vært tydelig på at rom-høyttaler interaksjonen er langt det viktigste elementet.
    Neste gang du leser en hifi-anmeldelse fra en messe kan du reflektere over at skribentene veldig ofte snakker om XX-rommet, og YY-rommet, og vurderer disse. Så ubevisst er de ihvertfall klar over at det er rommet de anmelder, snarere enn komponentene.

;D

Nei, nå må jeg legge på røret. Skal i operaen i kveld. Lytte til en western.

J

Janpe

Gjest
    Mbare skrev:

Mbare - moderator
    Jeg vet ikke om barnehageretorikk er på et lavt nok nivå for enkelte på Hifisentralen. Steng hele tråden, når kom det noe godt ut av en slik tråd? Noen idiotforklarer noen fordi de kjøper dyrt utstyr, andre flexer med hifimusklene og utfordrer til duell ::).

JP

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Bra vi er enige om det.
    Endre Askeland skrev:
    Det var vel og ta litt hardt i? Har jo lært meg litt om akustikk etter hvert og prøver å gi tips til folk som spør om råd.
    Endre Askeland skrev:
    Tar du utfordringen?
    Noe slikt hadde faktisk vært veldig interessant, men mener jo at elektronikk må holde et visst nivå. Jeg har aldri uttalt at det ikke er forskjeller på elektronikk, men har hevdet at man stanger i taket når det gjelder kvalitet mye tidligere enn f.eks hva hifi bladet skal ha oss til å tro. Men og teste noe som holder høy kvalitet til relativt lav pris mot noe svært kostbart, hadde vært interessant.

Nei, rommet mitt er ikke fantastisk. Det har jeg heller hevdet. Tvert imot er det ekstreme utfordringer p.g.a. rommet assymetriske utfordring. Men jeg har fått det til å låte bra alikevel. I en slik test du skisserer synes jeg dog bør utprøves i flere anlegg og kanskje aller helst også i et referanserom med høyttalere som måler med fin linær frekvensgang. Da kan først begynne å si noe om elektronikken opp mot hverandre.

Du skal ikke se bort ifra at det vil etterhvert dukke opp noe slike tester. ;) Blindtesting også selvfølgelig.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.804
    Torget vurderinger
    1
    ElvisRuler skrev:
    Det må jo være direkte pinlig å kjøpe papphøytalere i trekabinetter med spoler, kondensatorer og motstander som deleflltre til 50.000,- kroner?

Utstyret koster mer og mer og foskjellen mellom teknisk verdi og butikkpris er astronomisk!
    Pinlig dårlig innlegg spør du meg.
    Hi-Fi utstyr har aldri, aldri, vært så bra og billig som nå. At det finnes dyr exotica som betjener en marginal del av markedet forandrer ikke dette.

PS: Kan ikke bare du og NB ta dette på en PM, da? ;)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Du er skarp i dine uttalerser her på sentralen. Du har ved mange anledninger påstått at billig godt konstruert elektronikk er mer enn godt nok. Å kjøpe noe dyrere er bare tull. Hvis folk kjøper noe som er dyrere så skyldes det kun fordi folk er på jakt etter noe som gir eierglede eller luksusfølelse. Disse produktene gir ikke bedre lydkvalitet enn dine forslag til elektronikk som er god nok. Dette gjentar du om og om igjen her på sentralen.
    Pga dette bør du kjøre i gang en seanse der du beviser dine påstander. Hvilken dyr elektronikk som din elektronikk vil møte trenger ikke du å vite noe om før selve seansen starter, fordi den skal jo ikke være bedre enn din billige elektronikk, eller hva..... ;)
    Du får se på det som en overraskelse :D
    Du sier at rommet ditt ikke er særlig godt akustisk. Dette betyr jo at dine praktiske erfaringer med å optimalisere et lytterom akustisk, begrenser seg til dine egne erfaringer med ditt eget lytterom.
    Likevel så kommer du med uttalerser om akustisk behandlig av lytterom som om du og kun du kan noe om dette. Det er jo ikke lenge siden du kritiserte et lytterom i en butikk i Bergen, som faktisk er et meget godt lytterom. I og med at du kom med denne kritikken så må jo ditt lytterom være bedre akustisk enn nevnte lytterom. I så fall gir dette oss et meget godt utgangspunkt for å kjøre denne seansen hjemme hos deg.
    Jeg registrerer at du ikke tar oppfordringen til å kjøre en slik seanse hjemme hos deg som jeg foreslår.
    Hva skyldes dette?
    Tar du en NB?

orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Bra vi er enige om det.
    Endre Askeland skrev:
    Det var vel og ta litt hardt i? Har jo lært meg litt om akustikk etter hvert og prøver å gi tips til folk som spør om råd.
    Endre Askeland skrev:
    Tar du utfordringen?
    Noe slikt hadde faktisk vært veldig interessant, men mener jo at elektronikk må holde et visst nivå. Jeg har aldri uttalt at det ikke er forskjeller på elektronikk, men har hevdet at man stanger i taket når det gjelder kvalitet mye tidligere enn f.eks hva hifi bladet skal ha oss til å tro. Men og teste noe som holder høy kvalitet til relativt lav pris mot noe svært kostbart, hadde vært interessant.

Nei, rommet mitt er ikke fantastisk. Det har jeg heller hevdet. Tvert imot er det ekstreme utfordringer p.g.a. rommet assymetriske utfordring. Men jeg har fått det til å låte bra alikevel. I en slik test du skisserer synes jeg dog bør utprøves i flere anlegg og kanskje aller helst også i et referanserom med høyttalere som måler med fin linær frekvensgang. Da kan først begynne å si noe om elektronikken opp mot hverandre.

Du skal ikke se bort ifra at det vil etterhvert dukke opp noe slike tester. ;) Blindtesting også selvfølgelig.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    (4) Er selvsagt også viktig, men her er HiFi ekstremt umodent, eller hva skal man kalle det når et kabelbytte sammenlignes med effekten av å bytte høyttalere - eller til og med påstås å langt overgå hva man ville fått om man byttet høyttalere ... ? For bare å nevne ett av mange eksempler.
    La oss si at du har en høyttaler du liker signaturen på, som spiller på lag med rommet ditt, og musikken du liker passer høyttaleren. Vil du da automatisk like lyden fra en annen (dyrere?) høyttaler bedre om du kjøper det? Det er langt fra noen selvfølge. Valg av riktig høyttaler er vanskelig, avhengig av rom, musikksmak, økonomi..
    Det gir ikke automatisk subjektivt bedre lyd å kjøpe en høyttaler som koster 20-30k mer..

Men et kabelbytte til noen få tusen kan gi deg enda mer glede av den lyden du allerede liker! Derfor syns jeg det er dustete å blande sammen prioriteringer av denne typen. ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Du er skarp i dine uttalerser her på sentralen. Du har ved mange anledninger påstått at billig godt konstruert elektronikk er mer enn godt nok. Å kjøpe noe dyrere er bare tull. Hvis folk kjøper noe som er dyrere så skyldes det kun fordi folk er på jakt etter noe som gir eierglede eller luksusfølelse. Disse produktene gir ikke bedre lydkvalitet enn dine forslag til elektronikk som er god nok. Dette gjentar du om og om igjen her på sentralen.
    Pga dette bør du kjøre i gang en seanse der du beviser dine påstander. Hvilken dyr elektronikk som din elektronikk vil møte trenger ikke du å vite noe om før selve seansen starter, fordi den skal jo ikke være bedre enn din billige elektronikk, eller hva..... ;)
    Du overdriver i sterk grad. Jeg har hevdet at det finnes kilder i proff verden som ikke koster all verden som er like bra som det dyreste der ute. Utover det, kjenner jeg meg ikke så godt igjen i det du beskriver. Det er klart jeg mener det er kvalitative forskjeller på en f.eks NAD sin billigste forsterker og en Bryston. Tror nok mer dette handler om hvordan du tolker det jeg har skrevet.
    Endre Askeland skrev:
    Du sier at rommet ditt ikke er særlig godt akustisk. Dette betyr jo at dine praktiske erfaringer med å optimalisere et lytterom akustisk, begrenser seg til dine egne erfaringer med ditt eget lytterom.
    Likevel så kommer du med uttalerser om akustisk behandlig av lytterom som om du og kun du kan noe om dette. Det er jo ikke lenge siden du kritiserte et lytterom i en butikk i Bergen, som faktisk er et meget godt lytterom. I og med at du kom med denne kritikken så må jo ditt lytterom være bedre akustisk enn nevnte lytterom. I så fall gir dette oss et meget godt utgangspunkt for å kjøre denne seansen hjemme hos deg.
    Du drar noen merkelig konklusjoner. Når det gjelder lytteseanen hos Renessaince, så står jeg 100% inne for det jeg sa. Jeg sa først og fremst at bassen ikke var bra og det hadde med det faktum at lytteposisjonen var kloss på bakvegg. Det burde være lov å hevde at man ikke synes at bassgjengivelsen var god når man er på lytteseanse og skal gi en tilbakemelding. Må mitt eget rom være bedre på alle områder for å kunne si noe om problemer i andre rom? Det blir en rar tankerekke. Nå skal du også huske på at Roald sin butikk er todelt og det er to lytteposisjoner der. I den andre lytteposisjonen har jeg hatt meget gode lytteopplevelser med flere høyttalere. Men i den andre, opplevde jeg som sagt at bassen ikke var bra. Selv om mine praktiske erfaringer med akustikk først og fremst er gjort i eget rom, så har jeg lest nok til å vite litt generelt om akustikk. Men noe ekspert er jeg ikke, og jeg lærer stadig. [/quote]
    Endre Askeland skrev:
    Jeg registrerer at du ikke tar oppfordringen til å kjøre en slik seanse hjemme hos deg som jeg foreslår.
    Hva skyldes dette?
    Tar du en NB?
    Jeg har vel ikke sagt direkte nei. Men det er klart at når du kommer med feile beskyldninger, legger opp til en tåpelig "krig" om hvem som har rett og det faktum at du sansynligvis allerede har bestemt for hva utfallet av en slik test skal bli så er det ikke så veldig interessant. Jeg er absolutt åpen for gode og kritiske tilbakemeldinger om mitt eget anlegg fra andre. Tester av elektronikk og annet er også i høyeste grad interessant. Men jeg ser for meg at slikt forekommer i mer konstruktive forum.

Vel, jeg skal ikke dra dette videre. Jeg er uenig med mye av beskyldningene dine. Det har uansett lite for seg og fortsette diskusjon frem og tilbake. Jeg ser heller at man diskuterer sak og ikke person.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Nå har jeg aldri prøvd DacMagic, men vil tro at det leverer nærmere 90% sammenlignet med det aller beste. Elvis har helt rett. Høyttalerne og rommet vil langt større lydmessig forbedring. Samtidig tror jeg nok de siste prosentene på bedre elektronikk vil være enda mer hørbart i et virkelig godt oppsett og dermed ikke uvesentlig. Dog synes jeg der rart at folk prioriterer disse få prosentene i større grad enn f.eks gjøre noe med samspillet høyttaler/rom.
    Du vil aldri klare å fintune rommet på en slik måte at unotene i elektronikken forsvinner. Tvert imot. Har du gunstig akustikk vil disse unotene tre frem i lydbildet og oppleves mer forstyrrende. Når noen mener at elektronikken betyr 0,1 % for opplevelsen mistenker jeg at de fortsatt har litt å jobbe med i forhold til akustikk.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg registrerer at du fortsatt ikke tar utfordringen. Man kan bare lure på hvorfor..... ??? ;)

orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Du overdriver i sterk grad. Jeg har hevdet at det finnes kilder i proff verden som ikke koster all verden som er like bra som det dyreste der ute. Utover det, kjenner jeg meg ikke så godt igjen i det du beskriver. Det er klart jeg mener det er kvalitative forskjeller på en f.eks NAD sin billigste forsterker og en Bryston. Tror nok mer dette handler om hvordan du tolker det jeg har skrevet.
    Endre Askeland skrev:
    Du drar noen merkelig konklusjoner. Når det gjelder lytteseanen hos Renessaince, så står jeg 100% inne for det jeg sa. Jeg sa først og fremst at bassen ikke var bra og det hadde med det faktum at lytteposisjonen var kloss på bakvegg. Det burde være lov å hevde at man ikke synes at bassgjengivelsen var god når man er på lytteseanse og skal gi en tilbakemelding. Må mitt eget rom være bedre på alle områder for å kunne si noe om problemer i andre rom? Det blir en rar tankerekke. Nå skal du også huske på at Roald sin butikk er todelt og det er to lytteposisjoner der. I den andre lytteposisjonen har jeg hatt meget gode lytteopplevelser med flere høyttalere. Men i den andre, opplevde jeg som sagt at bassen ikke var bra. Selv om mine praktiske erfaringer med akustikk først og fremst er gjort i eget rom, så har jeg lest nok til å vite litt generelt om akustikk. Men noe ekspert er jeg ikke, og jeg lærer stadig.
    Endre Askeland skrev:
    Hva skyldes dette?
    Tar du en NB?
    Jeg har vel ikke sagt direkte nei. Men det er klart at når du kommer med feile beskyldninger, legger opp til en tåpelig "krig" om hvem som har rett og det faktum at du sansynligvis allerede har bestemt for hva utfallet av en slik test skal bli så er det ikke så veldig interessant. Jeg er absolutt åpen for gode og kritiske tilbakemeldinger om mitt eget anlegg fra andre. Tester av elektronikk og annet er også i høyeste grad interessant. Men jeg ser for meg at slikt forekommer i mer konstruktive forum.

Vel, jeg skal ikke dra dette videre. Jeg er uenig med mye av beskyldningene dine. Det har uansett lite for seg og fortsette diskusjon frem og tilbake. Jeg ser heller at man diskuterer sak og ikke person.
    [/quote]

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg syns mange av disse diskusjonene strander.
    Personlig er jeg uinteressert i prisdimensjonen - er det tilstrekkelig attråverdig, betaler man prisen, også om funksjonen ikke er i topp.
    Den dimensjonen - den personlige tilfredsstillelsen (og se på det ordet - til freds stillelse) - kan være verdt mange penger, uten at man rasjonelt kan forklare utlegget.
    Meget så enig med vg, for engang skyld ;).
    Ett gammelt hfs ord er "feelgood faktoren" og den skal man ikke kimse av, og jeg skal lett innrömme at det/den er med i vurderingen når nye investeringer i anlegget planlegges.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    orso skrev:
    Du vil aldri klare å fintune rommet på en slik måte at unotene i elektronikken forsvinner. Tvert imot. Har du gunstig akustikk vil disse unotene tre frem i lydbildet og oppleves mer forstyrrende. Når noen mener at elektronikken betyr 0,1 % for opplevelsen mistenker jeg at de fortsatt har litt å jobbe med i forhold til akustikk.
    Jeg er ikke uenig i det. Jeg hadde en forsterker med en del forvrengning, spesielt i bassen. Det er klart det er mye bedre å fjerne problemet med roten.
    Men det er vel ikke sikkert DacMagic har noen direkte unoter? Tror nok det er mer sansynlig at det finnes noe som er enda mer transparent og åpent. 90% var vel vill gjetting, men poenget mitt var at det neppe er så store forskjeller på en god DAC og en i øverste klasse. Jeg opplever større forskjeller på forsterkere enn kilder.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Jeg registrerer at du fortsatt ikke tar utfordringen. Man kan bare lure på hvorfor..... ??? ;)

Jeg velger å se på det som at du tar en NB :eek:
    Jeg er villig til å ta en liknende utfordring. Poenget må vel være og faktisk finne svar på ting og ikke vinne en diskusjon.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Og det er akkurat det vi skal gjøre hjemme hos deg. Finne ut av ting. Det å finne ut av ting er jo nettopp hensikten med denne seansen hjemme hos deg.

orso skrev:
    Endre Askeland skrev:

Jeg velger å se på det som at du tar en NB :eek:
    Jeg er villig til å ta en liknende utfordring. Poenget må vel være og faktisk finne svar på ting og ikke vinne en diskusjon.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.264
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Hva er topic?
    Dyrt er bare tull?
    Om du gidder å lese de første innleggene så ser du at topic handler om at utstyr selges og forsvares på sviktende kunnskapsgrunnlag ut fra feilaktig påståtte kvalitative egenskaper.

Så vidt jeg kan se er det dette Orso, ElvisRuler og noen til vil til livs, og IKKE dyre produkter på generelt grunnlag.

M

musicus

Gjest
    RoDa skrev:
    orso skrev:

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

DU vet ikke helt om DU synes det er greit?? :eek: :eek: :eek:

R
    Og det er vel, minst, ett par besservisseres, jevne holdning, sammenfattet!!

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn