SelvfølgeligYEL skrev:Er jeg å regne som fornuftig jeg da, som eier av Bryston? Si det til frua mi!! Gjør det, gjør det!!
-y
Hvorfor så nysgjerrig? Jeg har ikke forsterkere tl 250.000 kroner, mine ligger på ca 75.000,- Vil du vite hvorfor jeg kjøpte forsterkerene? Because I bloody felt like it, thats why. Jeg sjekket de ikke opp mot en NAD til 5000, en Brystom til 30.000,- eller en Edge til 250.000,- so sue me.ElvisRuler skrev:Kult dersom du har kjøpt effektforsterker til 250.000,-.
Kan du fortelle litt om hvorfor du valgte akkurat den du valgte, pris, design, tekniske løsninger eller annet? Er rett og slett nysgjerrig.
Klart det er greit. Ikke la deg trekke HC. Hvis vi gir vedkommende mer oppmerksomhet nå kan vi risikere at han når så mange innlegg at han oppgraderes fra hifi-interessert til hifi-entusiast og da er vi i skikkelig trøbbel her ;DHC skrev:Hvorfor så nysgjerrig? Jeg har ikke forsterkere tl 250.000 kroner, mine ligger på ca 75.000,- Vil du vite hvorfor jeg kjøpte forsterkerene? Because I bloody felt like it, thats why. Jeg sjekket de ikke opp mot en NAD til 5000, en Brystom til 30.000,- eller en Edge til 250.000,- so sue me.ElvisRuler skrev:Kult dersom du har kjøpt effektforsterker til 250.000,-.
Kan du fortelle litt om hvorfor du valgte akkurat den du valgte, pris, design, tekniske løsninger eller annet? Er rett og slett nysgjerrig.
Hvorfor er det bare de som drister seg til å kjøpe dyre komponenter som må redgjøre for beveggrunner? Jeg vet at mine forsterkere ikke er 10 ganger bedre enn en NAD C275BEE men jeg hadde lyst på de likevel. Er det greit eller?
Hehe - helt enig! Man kjøper de tingene man kjøper, fordi man har lyst til å kjøpe dem. Mine lyster stoppet ikke før jeg fikk meg tre - nåja, i det minste to - noenlunde likeverdige anlegg på et visst nivå. Ingen TRENGER jo noe slikt, men jeg hadde altså lyst. Det ble ikke foretatt noen sammenligninger med NAD - no offense - eller noe annet i den prisklassen her i gården, heller.HC skrev:Hvorfor så nysgjerrig? Jeg har ikke forsterkere tl 250.000 kroner, mine ligger på ca 75.000,- Vil du vite hvorfor jeg kjøpte forsterkerene? Because I bloody felt like it, thats why. Jeg sjekket de ikke opp mot en NAD til 5000, en Brystom til 30.000,- eller en Edge til 250.000,- so sue me.ElvisRuler skrev:Kult dersom du har kjøpt effektforsterker til 250.000,-.
Hvorfor er det bare de som drister seg til å kjøpe dyre komponenter som må redgjøre for beveggrunner? Jeg vet at mine forsterkere ikke er 10 ganger bedre enn en NAD C275BEE men jeg hadde lyst på de likevel. Er det greit eller?
Igen aner du ikke hvad du snakker om, prøv og kom ud sammen med andre og lyt på forskellige ting osv. kort sagt eksperimenter, prøv at lave hifi apparaterne selv fra grunden af, så vil du opdage at det er ikke som du tror det er, slet ikke.ElvisRuler skrev:Man kan snakke om matching, lydkvalitet, kropp og sjel, hva vet jeg. Min helt klare oppfatning er imidlertid at såfremt kilden har en grei kvalitet, i dette tilfellet en MacMini optisk til en DacMagic DA konverter er det høytalere og rom som gir 99.999% av opplevd lydbilde.
Gi meg nummeret til fruen du så skal jeg fortelle henne det og mereYEL skrev:Er jeg å regne som fornuftig jeg da, som eier av Bryston? Si det til frua mi!! Gjør det, gjør det!!
-y
Jamen dog det var jo omkring anden verdenskrig, måske det er på tide at bestille et par høre-apparater.ElvisRuler skrev:Lydarne - du er på bærtur, igjen!
Dersom du vurderer systemet ditt uten å ta hensyn til lytterommet, eller ikke innser at lytterommet har svært stor betydning for lyden bør du snarest trekke deg ut, ta en pause - lese deg opp litt og komme tilbake som en litt visere mann.
(Forøvrig konstruerte jeg min første forsterker dengang vi måtte bruke rør - transistorer var dårlige og vanskelig å få tak i)
Hifigreier er - overfladisk sett - relativt like. Signal inn - signal ut. Tilsynelatende enkle greier. Det forhindrer dem ikke i å låte forskjellig. Muligens veldig marginalt forskjellig. So what? Poenget er at et man ikke kan bruke vanlige logikk til å forutsi hvordan et hifioppsett vil låte. Halvbra + halvbra kan bli elendig - eller kjempebra - ikke naturgitt at halvbra + halvbra blir halvbra. Dette er ikke-additive, ikke-lineære og relativt uforutsigbare fenomener. Den DacMagicen som litt ovenfor her ble vurdert til 90% av en dyr DAC, viste seg å bli uutholdelig i mitt anlegg nr. 1. Mens den DACen jeg har valgt å bruke - inntil videre- og som sikkert ikke scorer veldig mye høyere enn DacMagic på en skala fra 0 til 100 - har holdt stand i tre år. En 0,001% forbedring kan virke ubetydelig - men i et større samspill kan den vise seg å bli helt avgjørende.ElvisRuler skrev:Det interessante her er jo at det å konstruere kilder, forsterkere, en DACer osv. er relativt enkelt sammenlignet med å lage en nøytral høytaler. Ser man på forsterkereksempelet overnfor i tråden er det jo faktisk ikke markedsført hvilke forskjeller som utgjør prisen. Mistanken er jo at de faktisk er realtivt like, kanskje med noe mer kritisk utvalg av utgangstransistorer, enkeltkomponenter etc. Derimot finnes det et vell av forskjellige høytalerkonstruksjoner som alle gir betydelig forskjellig lydsignatur, og forskjellig i forskjellige rom. Tror jeg kunne kjent igjen en rekke forskjellige høytalerkonstruksjoner i blindtest, tror ikke jeg ville kjent igjen så veldig mange forsterkerkonstruksjoner.
Slapp helt av , ikke fornærmetElvisRuler skrev:Helt greit for meg å kjøpe noe fordi man har lyst! Gjør det selv med jevne mellomrom. Lurte bare på om det var noe helt spesifikt du lette etter eller fant. Beklager dersom jeg fornærmet deg.
orso skrev:Vet ikke om jeg synes det er greit at folk kjøper svært kostbart utstyr i troen på at det låter bedre. Kjøper man det av andre grunner (eierglede osv.) blir det noe helt annet.
Det må da være fint for folk og vite hva de faktisk betaler for.
Både Edge og Golmund har blitt avslørt med buksen nede og det er ingen grunn til å tro at de ikke forekommer med andre merker og andre produkter. I disse tilfellene er det etter mitt syn på kanten til ren svindel. I andre tilfeller snakker vi om produkter som holdet svært høyt nivå, men hvor man i tillegg betaler mye for merkevare, luksus følelse og pen innpakning.
Hva som er best i eget oppsett, kan jo også være ganske tilfeldig. Matching er langt viktigere enn prislapp. Når man vurderer et dyrt produkt burde man jo også om mulig måle det opp mot rimeligere produkter med annen klangbalanse. Kanskje forsterkeren til 60k passer mye bedre til anlegget enn den til 200k. Bedre lyd og penger spart.
Endre Askeland skrev:Det eneste vi to kan være enige om er at rommet må spille på lag med høyttalerene for å få maksimal lydkvalitet ut fra høyttalerene.
Du er jo en selvutnevnt ekspert på både elektronikk og akustikk.
For å bevise dine eminente kunnskaper så bør du invitere til en lydseanse hjemme hos deg der du demostrerer effektene av billig elektronikk kontra dyr elektronikk. Jeg skal være behjelpelig med å skaffe dyr elektronikk. Du kan sikkert skaffe billig elektronikk. Hvis ikke så skal jeg sikkert klare å hjelpe på dette området også.
Du bør inviterer så mange som mulig. Hvis du sliter med å skaffe folk til seansen skal jeg hjelpe deg med dette også.
Det hadde vært svært interessant å få en praktisk demostrasjon av alt som du lirer av deg på sentralen. Lytterommet ditt må være helt fantastisk. Jeg gleder meg til å få høre hvordan det spiller i lytterommet ditt.
Tar du utfordringen?
Mbare skrev:Og så forsøker vi å holde oss til topic og ikke gli over i krangling og personangrep.
Mbare - moderator
Jeg vet ikke om barnehageretorikk er på et lavt nok nivå for enkelte på Hifisentralen. Steng hele tråden, når kom det noe godt ut av en slik tråd? Noen idiotforklarer noen fordi de kjøper dyrt utstyr, andre flexer med hifimusklene og utfordrer til duell :.Mbare skrev:Og så forsøker vi å holde oss til topic og ikke gli over i krangling og personangrep.
Mbare - moderator
Bra vi er enige om det.Endre Askeland skrev:Det eneste vi to kan være enige om er at rommet må spille på lag med høyttalerene for å få maksimal lydkvalitet ut fra høyttalerene.
Det var vel og ta litt hardt i? Har jo lært meg litt om akustikk etter hvert og prøver å gi tips til folk som spør om råd.Endre Askeland skrev:Du er jo en selvutnevnt ekspert på både elektronikk og akustikk.
Noe slikt hadde faktisk vært veldig interessant, men mener jo at elektronikk må holde et visst nivå. Jeg har aldri uttalt at det ikke er forskjeller på elektronikk, men har hevdet at man stanger i taket når det gjelder kvalitet mye tidligere enn f.eks hva hifi bladet skal ha oss til å tro. Men og teste noe som holder høy kvalitet til relativt lav pris mot noe svært kostbart, hadde vært interessant.Endre Askeland skrev:For å bevise dine eminente kunnskaper så bør du invitere til en lydseanse hjemme hos deg der du demostrerer effektene av billig elektronikk kontra dyr elektronikk. Jeg skal være behjelpelig med å skaffe dyr elektronikk. Du kan sikkert skaffe billig elektronikk. Hvis ikke så skal jeg sikkert klare å hjelpe på dette området også.
Du bør inviterer så mange som mulig. Hvis du sliter med å skaffe folk til seansen skal jeg hjelpe deg med dette også.
Det hadde vært svært interessant å få en praktisk demostrasjon av alt som du lirer av deg på sentralen. Lytterommet ditt må være helt fantastisk. Jeg gleder meg til å få høre hvordan det spiller i lytterommet ditt.
Tar du utfordringen?
Pinlig dårlig innlegg spør du meg.ElvisRuler skrev:Det må jo være direkte pinlig å kjøpe papphøytalere i trekabinetter med spoler, kondensatorer og motstander som deleflltre til 50.000,- kroner?
Utstyret koster mer og mer og foskjellen mellom teknisk verdi og butikkpris er astronomisk!
orso skrev:Bra vi er enige om det.Endre Askeland skrev:Det eneste vi to kan være enige om er at rommet må spille på lag med høyttalerene for å få maksimal lydkvalitet ut fra høyttalerene.
Det var vel og ta litt hardt i? Har jo lært meg litt om akustikk etter hvert og prøver å gi tips til folk som spør om råd.Endre Askeland skrev:Du er jo en selvutnevnt ekspert på både elektronikk og akustikk.
Noe slikt hadde faktisk vært veldig interessant, men mener jo at elektronikk må holde et visst nivå. Jeg har aldri uttalt at det ikke er forskjeller på elektronikk, men har hevdet at man stanger i taket når det gjelder kvalitet mye tidligere enn f.eks hva hifi bladet skal ha oss til å tro. Men og teste noe som holder høy kvalitet til relativt lav pris mot noe svært kostbart, hadde vært interessant.Endre Askeland skrev:For å bevise dine eminente kunnskaper så bør du invitere til en lydseanse hjemme hos deg der du demostrerer effektene av billig elektronikk kontra dyr elektronikk. Jeg skal være behjelpelig med å skaffe dyr elektronikk. Du kan sikkert skaffe billig elektronikk. Hvis ikke så skal jeg sikkert klare å hjelpe på dette området også.
Tar du utfordringen?
Nei, rommet mitt er ikke fantastisk. Det har jeg heller hevdet. Tvert imot er det ekstreme utfordringer p.g.a. rommet assymetriske utfordring. Men jeg har fått det til å låte bra alikevel. I en slik test du skisserer synes jeg dog bør utprøves i flere anlegg og kanskje aller helst også i et referanserom med høyttalere som måler med fin linær frekvensgang. Da kan først begynne å si noe om elektronikken opp mot hverandre.
Du skal ikke se bort ifra at det vil etterhvert dukke opp noe slike tester. Blindtesting også selvfølgelig.
La oss si at du har en høyttaler du liker signaturen på, som spiller på lag med rommet ditt, og musikken du liker passer høyttaleren. Vil du da automatisk like lyden fra en annen (dyrere?) høyttaler bedre om du kjøper det? Det er langt fra noen selvfølge. Valg av riktig høyttaler er vanskelig, avhengig av rom, musikksmak, økonomi..vredensgnag skrev:(4) Er selvsagt også viktig, men her er HiFi ekstremt umodent, eller hva skal man kalle det når et kabelbytte sammenlignes med effekten av å bytte høyttalere - eller til og med påstås å langt overgå hva man ville fått om man byttet høyttalere ... ? For bare å nevne ett av mange eksempler.
Du overdriver i sterk grad. Jeg har hevdet at det finnes kilder i proff verden som ikke koster all verden som er like bra som det dyreste der ute. Utover det, kjenner jeg meg ikke så godt igjen i det du beskriver. Det er klart jeg mener det er kvalitative forskjeller på en f.eks NAD sin billigste forsterker og en Bryston. Tror nok mer dette handler om hvordan du tolker det jeg har skrevet.Endre Askeland skrev:Du er skarp i dine uttalerser her på sentralen. Du har ved mange anledninger påstått at billig godt konstruert elektronikk er mer enn godt nok. Å kjøpe noe dyrere er bare tull. Hvis folk kjøper noe som er dyrere så skyldes det kun fordi folk er på jakt etter noe som gir eierglede eller luksusfølelse. Disse produktene gir ikke bedre lydkvalitet enn dine forslag til elektronikk som er god nok. Dette gjentar du om og om igjen her på sentralen.
Pga dette bør du kjøre i gang en seanse der du beviser dine påstander. Hvilken dyr elektronikk som din elektronikk vil møte trenger ikke du å vite noe om før selve seansen starter, fordi den skal jo ikke være bedre enn din billige elektronikk, eller hva.....
Du får se på det som en overraskelse
Du drar noen merkelig konklusjoner. Når det gjelder lytteseanen hos Renessaince, så står jeg 100% inne for det jeg sa. Jeg sa først og fremst at bassen ikke var bra og det hadde med det faktum at lytteposisjonen var kloss på bakvegg. Det burde være lov å hevde at man ikke synes at bassgjengivelsen var god når man er på lytteseanse og skal gi en tilbakemelding. Må mitt eget rom være bedre på alle områder for å kunne si noe om problemer i andre rom? Det blir en rar tankerekke. Nå skal du også huske på at Roald sin butikk er todelt og det er to lytteposisjoner der. I den andre lytteposisjonen har jeg hatt meget gode lytteopplevelser med flere høyttalere. Men i den andre, opplevde jeg som sagt at bassen ikke var bra. Selv om mine praktiske erfaringer med akustikk først og fremst er gjort i eget rom, så har jeg lest nok til å vite litt generelt om akustikk. Men noe ekspert er jeg ikke, og jeg lærer stadig. [/quote]Endre Askeland skrev:Du sier at rommet ditt ikke er særlig godt akustisk. Dette betyr jo at dine praktiske erfaringer med å optimalisere et lytterom akustisk, begrenser seg til dine egne erfaringer med ditt eget lytterom.
Likevel så kommer du med uttalerser om akustisk behandlig av lytterom som om du og kun du kan noe om dette. Det er jo ikke lenge siden du kritiserte et lytterom i en butikk i Bergen, som faktisk er et meget godt lytterom. I og med at du kom med denne kritikken så må jo ditt lytterom være bedre akustisk enn nevnte lytterom. I så fall gir dette oss et meget godt utgangspunkt for å kjøre denne seansen hjemme hos deg.
Jeg har vel ikke sagt direkte nei. Men det er klart at når du kommer med feile beskyldninger, legger opp til en tåpelig "krig" om hvem som har rett og det faktum at du sansynligvis allerede har bestemt for hva utfallet av en slik test skal bli så er det ikke så veldig interessant. Jeg er absolutt åpen for gode og kritiske tilbakemeldinger om mitt eget anlegg fra andre. Tester av elektronikk og annet er også i høyeste grad interessant. Men jeg ser for meg at slikt forekommer i mer konstruktive forum.Endre Askeland skrev:Jeg registrerer at du ikke tar oppfordringen til å kjøre en slik seanse hjemme hos deg som jeg foreslår.
Hva skyldes dette?
Tar du en NB?
Du vil aldri klare å fintune rommet på en slik måte at unotene i elektronikken forsvinner. Tvert imot. Har du gunstig akustikk vil disse unotene tre frem i lydbildet og oppleves mer forstyrrende. Når noen mener at elektronikken betyr 0,1 % for opplevelsen mistenker jeg at de fortsatt har litt å jobbe med i forhold til akustikk.orso skrev:Nå har jeg aldri prøvd DacMagic, men vil tro at det leverer nærmere 90% sammenlignet med det aller beste. Elvis har helt rett. Høyttalerne og rommet vil langt større lydmessig forbedring. Samtidig tror jeg nok de siste prosentene på bedre elektronikk vil være enda mer hørbart i et virkelig godt oppsett og dermed ikke uvesentlig. Dog synes jeg der rart at folk prioriterer disse få prosentene i større grad enn f.eks gjøre noe med samspillet høyttaler/rom.
orso skrev:Du overdriver i sterk grad. Jeg har hevdet at det finnes kilder i proff verden som ikke koster all verden som er like bra som det dyreste der ute. Utover det, kjenner jeg meg ikke så godt igjen i det du beskriver. Det er klart jeg mener det er kvalitative forskjeller på en f.eks NAD sin billigste forsterker og en Bryston. Tror nok mer dette handler om hvordan du tolker det jeg har skrevet.Endre Askeland skrev:Du er skarp i dine uttalerser her på sentralen. Du har ved mange anledninger påstått at billig godt konstruert elektronikk er mer enn godt nok. Å kjøpe noe dyrere er bare tull. Hvis folk kjøper noe som er dyrere så skyldes det kun fordi folk er på jakt etter noe som gir eierglede eller luksusfølelse. Disse produktene gir ikke bedre lydkvalitet enn dine forslag til elektronikk som er god nok. Dette gjentar du om og om igjen her på sentralen.
Pga dette bør du kjøre i gang en seanse der du beviser dine påstander. Hvilken dyr elektronikk som din elektronikk vil møte trenger ikke du å vite noe om før selve seansen starter, fordi den skal jo ikke være bedre enn din billige elektronikk, eller hva.....
Du får se på det som en overraskelse
Du drar noen merkelig konklusjoner. Når det gjelder lytteseanen hos Renessaince, så står jeg 100% inne for det jeg sa. Jeg sa først og fremst at bassen ikke var bra og det hadde med det faktum at lytteposisjonen var kloss på bakvegg. Det burde være lov å hevde at man ikke synes at bassgjengivelsen var god når man er på lytteseanse og skal gi en tilbakemelding. Må mitt eget rom være bedre på alle områder for å kunne si noe om problemer i andre rom? Det blir en rar tankerekke. Nå skal du også huske på at Roald sin butikk er todelt og det er to lytteposisjoner der. I den andre lytteposisjonen har jeg hatt meget gode lytteopplevelser med flere høyttalere. Men i den andre, opplevde jeg som sagt at bassen ikke var bra. Selv om mine praktiske erfaringer med akustikk først og fremst er gjort i eget rom, så har jeg lest nok til å vite litt generelt om akustikk. Men noe ekspert er jeg ikke, og jeg lærer stadig.Endre Askeland skrev:Du sier at rommet ditt ikke er særlig godt akustisk. Dette betyr jo at dine praktiske erfaringer med å optimalisere et lytterom akustisk, begrenser seg til dine egne erfaringer med ditt eget lytterom.
Likevel så kommer du med uttalerser om akustisk behandlig av lytterom som om du og kun du kan noe om dette. Det er jo ikke lenge siden du kritiserte et lytterom i en butikk i Bergen, som faktisk er et meget godt lytterom. I og med at du kom med denne kritikken så må jo ditt lytterom være bedre akustisk enn nevnte lytterom. I så fall gir dette oss et meget godt utgangspunkt for å kjøre denne seansen hjemme hos deg.
Jeg har vel ikke sagt direkte nei. Men det er klart at når du kommer med feile beskyldninger, legger opp til en tåpelig "krig" om hvem som har rett og det faktum at du sansynligvis allerede har bestemt for hva utfallet av en slik test skal bli så er det ikke så veldig interessant. Jeg er absolutt åpen for gode og kritiske tilbakemeldinger om mitt eget anlegg fra andre. Tester av elektronikk og annet er også i høyeste grad interessant. Men jeg ser for meg at slikt forekommer i mer konstruktive forum.Endre Askeland skrev:Jeg registrerer at du ikke tar oppfordringen til å kjøre en slik seanse hjemme hos deg som jeg foreslår.
Hva skyldes dette?
Tar du en NB?
Meget så enig med vg, for engang skyld .vredensgnag skrev:Jeg syns mange av disse diskusjonene strander.
Personlig er jeg uinteressert i prisdimensjonen - er det tilstrekkelig attråverdig, betaler man prisen, også om funksjonen ikke er i topp.
Den dimensjonen - den personlige tilfredsstillelsen (og se på det ordet - til freds stillelse) - kan være verdt mange penger, uten at man rasjonelt kan forklare utlegget.
Jeg er ikke uenig i det. Jeg hadde en forsterker med en del forvrengning, spesielt i bassen. Det er klart det er mye bedre å fjerne problemet med roten.mutz skrev:Du vil aldri klare å fintune rommet på en slik måte at unotene i elektronikken forsvinner. Tvert imot. Har du gunstig akustikk vil disse unotene tre frem i lydbildet og oppleves mer forstyrrende. Når noen mener at elektronikken betyr 0,1 % for opplevelsen mistenker jeg at de fortsatt har litt å jobbe med i forhold til akustikk.orso skrev:Nå har jeg aldri prøvd DacMagic, men vil tro at det leverer nærmere 90% sammenlignet med det aller beste. Elvis har helt rett. Høyttalerne og rommet vil langt større lydmessig forbedring. Samtidig tror jeg nok de siste prosentene på bedre elektronikk vil være enda mer hørbart i et virkelig godt oppsett og dermed ikke uvesentlig. Dog synes jeg der rart at folk prioriterer disse få prosentene i større grad enn f.eks gjøre noe med samspillet høyttaler/rom.
Jeg er villig til å ta en liknende utfordring. Poenget må vel være og faktisk finne svar på ting og ikke vinne en diskusjon.Endre Askeland skrev:Jeg registrerer at du fortsatt ikke tar utfordringen. Man kan bare lure på hvorfor..... ???
Jeg velger å se på det som at du tar en NB
orso skrev:Jeg er villig til å ta en liknende utfordring. Poenget må vel være og faktisk finne svar på ting og ikke vinne en diskusjon.Endre Askeland skrev:Jeg registrerer at du fortsatt ikke tar utfordringen. Man kan bare lure på hvorfor..... ???
Jeg velger å se på det som at du tar en NB
Om du gidder å lese de første innleggene så ser du at topic handler om at utstyr selges og forsvares på sviktende kunnskapsgrunnlag ut fra feilaktig påståtte kvalitative egenskaper.RoDa skrev:Hva er topic?
Dyrt er bare tull?
Og det er vel, minst, ett par besservisseres, jevne holdning, sammenfattet!!RoDa skrev:orso skrev:Vet ikke om jeg synes det er greit at folk kjøper svært kostbart utstyr i troen på at det låter bedre. Kjøper man det av andre grunner (eierglede osv.) blir det noe helt annet.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
DU vet ikke helt om DU synes det er greit??
R