Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    SAL skrev:
    maskinisten skrev:
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Hmm.. kremt.. synes du virkelig det??? Er ikke poenget at du selv må finne ut hvor gode produkter er før du eventuellt kjøper de, eller pleier du å kjøpe utstyr bare fordi at andre eventuellt sier at produktet er bra?
    Ja, i tidl. diskusjoner har bla.a. Snickers hevdet at de er like gode som det dyreste, da hadde vel vært naturlig for en produsent å bli med på en test av dette? ;)
    Jeg har aldri formulert meg slik. Imidlertid har jeg blitt tolket slik at dem som ønsker å stille meg til veggs for alt mulig, og når man tolkes så er tydelig vis det viktigere enn hva man selv mener.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Sitat fra Orso:
    ---

724 Avdelingen for bildetråder / Mitt anlegg og billedtråder / Gaia juni 29, 2009, 15:36:59
    Jeg har mer eller mindre null tro på at bytte av komponenter skal forbedre systemet i særlig grad. Mulig at en bedre DAC og kan ha litt og si, men da snakker vi nok om en ørliten forbedring. Det er veldig små forskjeller på topp DACer dersom man ser bort ifra ulik klangbalanse. Ingen grunn til at bytte av effektrinn skulle ha noe særlig innvirkning i et system som dette. Så sant man ikke ønsker forvrengning da. Folk bør lese litt mindre i hifi blader.
    Bedre justerings muligheter har jeg derimot tro på. Akustiske tiltak også.

---------

332 Avdelingen for hifi / Hifi generelt / Overkill september 20, 2009, 14:41:18
    Sitat fra: Roysen på september 20, 2009, 14:19:00
    Sitat fra: orso på september 20, 2009, 14:14:54

Selv om den skulle ha referanse lyd i to kanaler, så sliter jeg med at den skal koste 100 000 Euro.

Jeg håper at vi som søker best mulig lyd (og bilde) uten at prislappen er styrende, også blir regnet som entusiaster.

Sitat fra: Roysen på september 20, 2009, 14:19:00
    ...men der jo ene og alene dere som har fokus på prislappen. Innser dere ikke det enkle faktum?

Mvh
    Roysen

Det er der jeg mener du er fordomsfull og tar feil. Det er flere av oss som kunne tatt seg råd til langt dyrere utstyr, men man ser ikke poenget. Hvorfor skal man bruke mer penger når man får samme gode lydkvalitet til mye mindre kronasje? Jeg snakker da først og fremst om kabler og elektronikk. Eller man velger å prioritere annerledes fordi man mener andre områder har langt større betydning for sluttresultatet.

---------

312 Avdelingen for teknikk og rom / DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc. / Bipolare Valentinos drodleDipol september 23, 2009, 13:08:05
    Sitat fra: Valentino på september 23, 2009, 13:00:28
    Rør er penisforlenger.

Jeg har talt. (Det er min tråd.)

Helt klart. Ekte menn bruker klasse D og har ikke behov for å endre frekvensresponsen eller dekke over romakustikken med forsterkeri.
    ------------

248 Avdelingen for hifi / Forskjeller og Testmetodikk / Ligger forskjeller på god elektronikk.......? oktober 06, 2009, 16:50:59
    La oss gå tilbake til topic. Det ble startet en annen tråd her om Bob Carver og Sunfire:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39444.0

Det står om det i Stereophile:
    http://www.stereophile.com/features/the_carver_challenge/

Forteller ikke dette at ulik lyd fra forsterkere skyldes ulik EQ? Strømforsyning som noen peker på har nok noe å si, men på gode produkter holder de alle høyt nivå og vi snakker uansett om små forskjeller. Jeg tror kvalitative forskjeller på god elektronikk er særdeles liten, men klangmessige ulikheter kan være store. Psykoakustikk er derimot meget viktig, noe også Bob Carver snakker om i noen av de videoene i "Bob Carver Q & A fra CarverFest 08" tråden.

-----

84 Avdelingen for bildetråder / Mitt anlegg og billedtråder / Gaia november 05, 2009, 09:32:37
    Sitat fra: Karma på november 05, 2009, 07:08:39
    Bedre justeringsmuligheter blir i høyeste grad som følge av bedre elektronikk.(Theseus)

Hehe. Men det blir ikke lett å skille hva som hva er hva når anlegget tar nye høydar. Noen vil konkludere med at det skyldes bedre elektronikk mens andre vil si det skyldes bedre justeringer. Furutinntatte tanker styrer.
    Personlig har jeg liten tro på at DACen i DEQX er noe særlig dårligere enn det beste der ute. Forskjeller på gode DACer er dessuten ekstremt liten. Se blindtesten til Valentino av DAAD (regnes som en av verdens beste av mange) mot Logitech Transporter.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37932.0

Og så er det jo lett ikke å vite når det er faktiske forskjeller om de av kvalitativ karakter eller skyldes ulik tonal balanse...

Om det er noe å hente på bedre forsterkeri er muligens noe mer sansynlig, men det er neppe noe haresprang. Blir artig å følge med på hva Theseus og ytterligere ratting vil gjøre.

--------

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Herr Askeland,

Jeg er ikke helt sikker på hva du forsøker å oppnå her, men folk må da få ha sine meninger uten at du skal lyse dem opp i rødt slik som du gjør her. Dette er jo uthenging, og hva er hensikten med det?

Jeg føler at denne tråden har kommet til sin ende. Angående lyttetest - dette blir som om du setter en kristen og muslim i samme rom, låser døren, og sier at de ikke får komme ut før de begge enten er kristne eller muslimer.

Ingenting vil endre seg etter en slik test, og det eneste som vil skje er debatt om hva som spilte best.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    10
    For meg blir det litt spesiellt at de som hevder ting ikke er interesert i å teste og faktisk finne ut av ting i praksis isteden for å bare prate? Jeg tror det faktisk kunne vært meget hyggelig og lærerikt for alle parter! ;) Dette er skrevet i beste mening!

Mvh.
    SAL

O

Oblivion

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Herr Askeland,

Jeg er ikke helt sikker på hva du forsøker å oppnå her, men folk må da få ha sine meninger uten at du skal lyse dem opp i rødt slik som du gjør her. Dette er jo uthenging, og hva er hensikten med det?

Jeg føler at denne tråden har kommet til sin ende. Angående lyttetest - dette blir som om du setter en kristen og muslim i samme rom, låser døren, og sier at de ikke får komme ut før de begge enten er kristne eller muslimer.

Ingenting vil endre seg etter en slik test, og det eneste som vil skje er debatt om hva som spilte best.
    Kjære Høvding,

Det jeg tror Askeland prøver på er som "om.s" skrev tidligere i tråden - han har tatt bladet fra munnen og kaller en spade for en spade.

Slik jeg ser det prøver Askeland å gjøre "noen" oppmerksom på at enkelt bryter forumreglene OG god folkeskikk til stadighet og burde kanskje vært moderert.

Mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Kjære Herr Høvding

Som du sikkert har fått med deg etter å ha lest de siste sidene med innlegg er de flere av oss på sentralen som over lengre tid har reagert over innleggene fra enkelte "eksperter" her på sentralen.
    Ja nå er det til og med et medlem som reagerer på din kommentar til meg.

Jeg synes ikke at det er urimelig at man kan forlange fra et medlem som kommer med ganske bastante uttalelser, at han også legger frem bevis for sine påstander.
    Jeg har vært så freidig å tilby å stille med dyr elektronikk for å gjennomføre en seanse slik at Orso kan demostrere at han har rett i sine påstander.
    Hvis Orso har rett, så vil jo det bety en enorm besparelse for oss alle. Da er det ingen som trenger å kjøpe dCS, Burmester, MBL, Halcro, Edge, Krell eller andre annerkjente merker.
    Ville ikke det være fint?

Høvdingen skrev:
    Herr Askeland,

O

Oblivion

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Herr Askeland,

Jeg føler at denne tråden har kommet til sin ende.
    Jeg synes det er på sin plass å ta med et utdrag fra forumreglene som jeg ser at blir brutt til stadighet - uten at det blir moderert eller effektuert utestengelser:

1) Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke.

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

(8.) Disse regler gjelder over hele HFS, også i OffTopic.

Husk at Hifisentralen ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med våre regler, og ellers med god folkeskikk.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår at kommentarer ala Orso eller NB kan provosere mange, men det er kun meninger. I alle setningene som du har uthevet så benyttes ordene "tror jeg" eller "mener jeg", og hvorfor skal ikke han få lov til å uttrykke det han selv mener. Hvilke regler er brutt her?

Jeg har selv særdeles kostbart utstyr, men jeg lar meg ikke provosere av slikt, og jeg bare overser det. Når vi leser at Oppo DVD-spiller til kr. 4-5000 får 100 av 100 i test i AV-versjonen av Stereophile, og når vi ser enkelte avsløringer av ulike high-end merker, så er det ikke så rart at folk blir skeptiske.

Det er mange ting som kan diskuteres når det gjelder high-end og priser, men jeg synes at dette kan skje uten at vi skal gå i tottene på hverandre eller henge ut hverandre, og uten at vi hele tiden skal oppfordre til lyttetester som ikke vil skape annet enn mere krangel. Hvis Orso mener at lydkortet spiller best, og Endre mener at Edge spiller best - hva har vi oppnådd da?

Mvh
    Høvdingen

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.214
    Torget vurderinger
    1
    Orso har flere ganger her på HFS fremholdt sin begrensede erfaring med high-end utstyr. Han har også laget en tråd hvor han ber om hjelp til å få bedre lyd (Slakt anlegget mitt). Forøvrig eier han et høyst middelmådig anlegg med stort sett budsjettkomponenter.

Også jeg har lest Orso's forsøk på å definere hva som er high end. Men for å parafrasere Einstein, så vil jeg si at man skal ta alle medlemmers synsinger på alvor, men heller ikke for alvorlig...

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Jeg forstår at kommentarer ala Orso eller NB kan provosere mange, men det er kun meninger. I alle setningene som du har uthevet så benyttes ordene "tror jeg" eller "mener jeg", og hvorfor skal ikke han få lov til å uttrykke det han selv mener. Hvilke regler er brutt her?

Jeg har selv særdeles kostbart utstyr, men jeg lar meg ikke provosere av slikt, og jeg bare overser det. Når vi leser at Oppo DVD-spiller til kr. 4-5000 får 100 av 100 i test i AV-versjonen av Stereophile, og når vi ser enkelte avsløringer av ulike high-end merker, så er det ikke så rart at folk blir skeptiske.

Det er mange ting som kan diskuteres når det gjelder high-end og priser, men jeg synes at dette kan skje uten at vi skal gå i tottene på hverandre eller henge ut hverandre, og uten at vi hele tiden skal oppfordre til lyttetester som ikke vil skape annet enn mere krangel. Hvis Orso mener at lydkortet spiller best, og du mener at Edge spiller best - hva har vi oppnådd da?

han har tatt bladet fra munnen og kaller en spade for en spade.
    Betyr ikke dette at han har skiftet mening og nå snakker sant og direkte om tema? Her mistet du meg ihvertfall.

Mvh
    Høvdingen
    Prøv å les dine egen forumregler og gi et nytt og bedre svar...

Jeg synes det er på sin plass å ta med et utdrag fra forumreglene som jeg ser at blir brutt til stadighet - uten at det blir moderert eller effektuert utestengelser:

1) Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke.

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

Husk at Hifisentralen ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med våre regler, og ellers med god folkeskikk.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har skrevet reglene og kjenner dem godt.

Jeg kommer aldri til å moderere eller slette en mening eller holdning, men jeg vil angripe personangrep, stadig gjentagelser og den type saker. Jeg har forøvrig snakket til flere medlemmer i det siste angående gjentagelser, og jeg er av den oppfatning av vi skal så langt som mulig forsøke å holde tråder til tema uten avsporing som f.eks. pris/ytelse diskusjon.

HFS er forøvrig et diskusjonsforum hvor det til tider kan gå nokså hett for seg, og hvis en lar seg provosere av andres meninger, uansett hva de måtte være (med unntak av personangrep), så er du på feil plass.

R

Roysen

Gjest
    Jeg er så evindelig lei av at moderatoerene på dette forumet ikke innser at det er deres modereringslinje som fører oss inn i denne typen diskusjoner og tråder gang på gang. Når det tillattes at udokumentert svada av typen Orso har presentert gang på gang om at det ikke er lydmessige forskjell av signifikant betydning over et visst pristak eller når en bransjeaktør som Snickers-Is som produserer relativt rimelige forsterker og kaller disse high-end for lov å uttale seg i slike diskusjoner, så må det også tillates at de som sitter inne med erfaringer som tilsier noe annet enn det disse presentere får lov å komme med sine motargumenter og evt. avkreve tester/beviser for slike påstander. Dette er da helt vanlig praksis og godtatt av ikke-troende på kabelhjørnet hvor man nærmest må presentere en forskningsrapport og ABX-tester for å bli trodd om sine opplevelser.

Det bør i det minste være lik behandling av alle meldemer uansett hvilket synspunkt de måtte ha. Jeg stiller meg 100% bak det som skrives av Endre Askeland, SAL og Oblivion i denne tråden.

Så jeg mener at Orso og Snickers-Is bør stille opp å disse utfordringene for ikke å virke helt useriøse og at Snickers-Is som bransjeaktør og produsent ikke skulle kunne klare å hoste opp et av sine egne produkter for å gjennomføre en slik test er vel ikke akkurat tillitsvekkende.

Mvh
    Roysen

O

Oblivion

Gjest
    Høvdingen skrev:

Jeg kommer aldri til å moderere eller slette en mening eller holdning, men jeg vil angripe personangrep, stadig gjentagelser og den type saker. Jeg har forøvrig snakket til flere medlemmer i det siste angående gjentagelser, og jeg er av den oppfatning av vi skal så langt som mulig forsøke å holde tråder til tema uten avsporing som f.eks. pris/ytelse diskusjon.

HFS er forøvrig et diskusjonsforum hvor det til tider kan gå nokså hett for seg, og hvis en lar seg provosere av andres meninger, uansett hva de måtte være (med unntak av personangrep), så er du på feil plass.
    Hva er da vitsen med forumregler når Høvdingen IKKE har til hensikt å følge dem??
    Hadde forumreglene vært fulgt hadde et mindre antall medlemmer blitt utestengt til fordel for alle de andre.
    Jeg tror jeg vil få medhold i følgende uttalelse:
    Majoriteten av HFS medlemmer utelater eller kvier seg for å skrive noe på HFS nettopp på grunn av den lille gruppen "kverulanter" som får lov til å herje som de vil.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Jeg er så evindelig lei av at moderatoerene på dette forumet ikke innser at det er deres modereringslinje som fører oss inn i denne typen diskusjoner og tråder gang på gang. Når det tillattes at udokumentert svada av typen Orso har presentert gang på gang om at det ikke er lydmessige forskjell av signifikant betydning over et visst pristak eller når en bransjeaktør som Snickers-Is som produserer relativt rimelige forsterker og kaller disse high-end for lov å uttale seg i slike diskusjoner, så må det også tillates at de som sitter inne med erfaringer som tilsier noe annet enn det disse presentere får lov å komme med sine motargumenter og evt. avkreve tester/beviser for slike påstander. Dette er da helt vanlig praksis og godtatt av ikke-troende på kabelhjørnet.
    Jeg skjønner veldig godt hva du skriver, men det du kaller udokumentert svada er som oftest bare meninger, og det som skaper diskusjonene er ikke meg eller de andre moderatorene, men medlemmer som deg og Endre som lar seg provosere.

Når det kommer tråder som f.eks. Goldmund tråden, ja da blir jeg usikker på hva jeg mener. Da blir vi moderatorer satt mellom barken og veden, og det er en vanskelig situasjon for oss. Det er ingen som hadde direkte bevis, men et titalls store amerikanske nettsteder har gått ut og kalt det for "sannsynlig svindel", og da må vi nesten tillatte at folk diskuterer det.

Det er veldig enkelt å skylde på oss, men det er ikke vi som diskuterer, og dette er som jeg sa i sted, et diskusjonsforum. Hvis vi skal ta bort brukere som NB og Orso så vil jo det være nokså kraftig sensur.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Hva er da vitsen med forumregler når Høvdingen IKKE har til hensikt å følge dem??
    Hadde forumreglene vært fulgt hadde et mindre antall medlemmer blitt utestengt til fordel for alle de andre.
    Majoriteten av HFS medlemmer utelater eller kvier seg for å skrive noe på HFS nettopp på grunn av den lille gruppen "kverulanter" som får lov til å herje som de vil.
    Vi bruker reglene hele tiden, men du må høre hva jeg sier. Jeg kan ikke slette meninger - jeg bedriver ikke sensur bare fordi en mening er motstridende mot hva du måtte like.

Når det gjelder gjentagelse, ubegrunnet kritikk, personangrep m.m. så blir jo det brukt daglig.

For å være mer konkret - er det noe spesielt du sikter til?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jævli rart at det stort sett alltid er de samma folka som snubler i det samma hølet hver gang. :p 8)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Du har ikke skjønt poenget mitt.
    Jeg antar at sentralen får nye medlemer?
    Det kan godt tenkes at disse nye medlemene ikke har så mye kjennskap til denne hobbyen, men de har lyst å lære mer.
    På sentralen får de opplæring i at de kan få en fantastisk bra lydkvalitet på øverste hylle for en relativt billig sum penger.
    Dette er vranglære etter mitt syn, og ikke god folkeskikk å lure folk til å tro at det er en enkel og billig vei til lydkvalitet av ypperste klasse.
    Men det virker på meg som moderatorene på sentralen synes det er ok å drive vranglære. Forstå det den som kan.

For det andre Thomas. Hvor har jeg sagt at Edge låter best?

Høvdingen skrev:

Det er mange ting som kan diskuteres når det gjelder high-end og priser, men jeg synes at dette kan skje uten at vi skal gå i tottene på hverandre eller henge ut hverandre, og uten at vi hele tiden skal oppfordre til lyttetester som ikke vil skape annet enn mere krangel. Hvis Orso mener at lydkortet spiller best, og Endre mener at Edge spiller best - hva har vi oppnådd da?

Mvh
    Høvdingen

O

Oblivion

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Oblivion skrev:
    Vi bruker reglene hele tiden, men du må høre hva jeg sier. Jeg kan ikke slette meninger - jeg bedriver ikke sensur bare fordi en mening er motstridende mot hva du måtte like.

Når det gjelder gjentagelse, ubegrunnet kritikk, personangrep m.m. så blir jo det brukt daglig.

For å være mer konkret - er det noe spesielt du sikter til?
    Tar med et utdrag av forumreglene enda en gang..

Ut fra dette utdraget av reglene går det veldig klart frem at et mindre antall medlemmer til stadig har brutt reglene uten konsekvenser.
    Dette burde Høvding og moderatorer begynne å slå ned på vegne av de 99,9% gjenværende medlemmene.

Helt konkret har jeg allerede nevnt det viktigste:
    Veldig mange medlemmer tør ikke / orker ikke / gidder ikke skrive innlegg på grunn av det lille antallet "kverulanter" / "forumregel brytere" som ødelegger for alle de andre...

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg stiller meg 100% bak din vurdering.

Oblivion skrev:
    Høvdingen skrev:

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Du har ikke sagt at Edge låter best, det var bare et illustrativt eksempel på hva som kunne skje hvis dere avholder en test hjemme hos deg. (jeg antok at du benytter Edge). Jeg kunne sagt at du ville kåret din egen spiller som best, mens Orso vil kåre det han tar med seg. Bare glem det.

Dette med nye medlemmer er et interessant tema. Jeg vet at jeg personlig har endret mange syn på hifi siden HFS startet for snart 10 år siden, og jeg lærer mye fra alle sider. Jeg har hørt på mye av det du har skrevet opp gjennom årene, men har jeg også lest hva mange andre har skrevet, og jeg har begynt å tenke meg litt om på hva som er bullshit og hva som virkelig har betydning, og målet må jo være å sitte igjen med mest mulig korrekt info.

Jeg tror faktisk en nykommer kan plukke ut mye interessant info på HFS. Det som kan gjøres bedre er å holde tråder til tema, og det er egentlig den eneste måten å luke ut useriøse innslag eller innslag som ikke er på sin plass.

Uansett, vi vet alle hvem "kverulantene" er, og som sagt, vi forsøker å ha en dialog med dem slik at ting kommer på riktig sted til riktig tid.

Personlig så synes jeg også det er flere av old-timerne som til stadighet kommer med slengkommentarer som de kunne spart seg for, og det er ikke bare kverulantene som kan skremme folk.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Registrerer med svært liten overraskelse at trådstarter ikke lenger deltar her.....
    Det er et mønster som går igjen her gang på gang- noenstarter en flametråd, og nå det blir riktig heftig, trekker vedkommende seg ut.

Høvding, du vet utmerket godt at jeg har vært med og skrevet de reglene som blir holdt frem i denne tråden. Det er kanskje på tide at du lar moderatorene dine bruke dem.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tåler såpass. Jeg synes det som Endre har hentet av hva jeg har skrevet tidligere er helt greit. Ofte er det slik at man danner seg nye erfaringer underveis, men pr. dags dato står jeg for disse sitatene. Noe er riktig nok tatt ut av sammenghengen og det mer spørsmål enn meninger. Det jeg skrev i Gaia tråden står jeg inne for og synes overhodet ikke er spesielt kontroversielt. De færresten her inne har dessuten ikke testet DACen i DEQX inngående. At det skal være store kvalitative forskjeller mellom en meget god DAC (som jeg anser DEQX for å være) og en som er bedre, har jeg til gode å se noen seriøse tester bekrefter. Hva folk opplever subjektivt forteller fryktelig lite. Jeg står også inne for at folk (inkludert meg) blander ulik klangbalanse og matching med kvalitative forskjeller. Det er nok ganske klar forskjell på f.eks hvordan EC sin topp CD spiller og en helt nøytral kilde låter. En del produkter har mye huslyd og da kan fort et produkt foretrekkes framfor et annet. Men betyr det at det foretrukne produktet i et spesifikt anlegg kan sies å være bedre?

Når det gjelder utfordringen, så tror jeg de fleste ser at Endre er mer opptatt å henge meg ut framfor å gjøre gode dokumenterbare tester. Jeg er veldig for slike tester og har for ikke så lenge siden undersøkt muligheten for å starte et lydlaug hvor blandt annet slikt kan utføres. Det håper jeg vi kommer i gang med og det hadde vært fint om blindtester av diverse kunne postes på sentralen. Skulle det vise seg at mine meninger og tanker rundt hifi er feil, så har jeg ikke noe problem med det. Men jeg savner gode argumenter og noen undersøkelser man kan peke på fra subjektivist leiren.

pedal har rett i jeg har lite erfaringer med high fidelity i eget hjem, men jeg har etterhvert fått lyttet til en del rundt omkring. Og det er ikke noe av dette som har rokkket på mine tanker om at høyttalere og akustikk er altoverksyggende for total resultatet. Tvert imot har mine lyttebesøk bekreftet dette i større og større grad. Jeg har hørt flere anlegg med svindyr elektronikk og kabler.

M

musicus

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Jeg stiller meg 100% bak din vurdering.

Oblivion skrev:
    Høvdingen skrev:

Jeg mener også mye av dette, uten å ønske noen utestengt av den grunn.

mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Som det går frem av tidligere innlegg så skulle seansen ikke avholdes hjemme hos meg.
    Siden du bringer opp spillere, så spiller jeg ikke på Edge for øyeblikket. Min Edge spiller er hos en ny lykkelig eier på østlandet. Du kan gjerne si at jeg er inne i en tenke seanse med tanke på ny kilde. dCS er jo noe som jeg tenker på av og til ;)
    Jeg har også fulgt med på det som har blitt skrevet på sentralen opp gjennom årene, og Bullshit filteret mitt er på hele tiden når jeg er på sentralen.
    Spørsmålet er hvor mye Bullshit man skal la passere før man finner det på sin plass å si at nok er nok.

Høvdingen skrev:
    Du har ikke sagt at Edge låter best, det var bare et illustrativt eksempel på hva som kunne skje hvis dere avholder en test hjemme hos deg. (jeg antok at du benytter Edge). Jeg kunne sagt at du ville kåret din egen spiller som best, mens Orso vil kåre det han tar med seg. Bare glem det.

Dette med nye medlemmer er et interessant tema. Jeg vet at jeg personlig har endret mange syn på hifi siden HFS startet for snart 10 år siden, og jeg lærer mye fra alle sider. Jeg har hørt på mye av det du har skrevet opp gjennom årene, men har jeg også begynt å tenke meg litt om på hva som er bullshit og hva som virkelig har betydning, og målet må jo være å sitte igjen med mest mulig korrekt info.

Jeg tror faktisk en nykommer kan plukke ut mye interessant info på HFS. Det som kan gjøres bedre er å holde tråder til tema, og det er egentlig den eneste måten å luke ut useriøse innslag eller innslag som ikke er på sin plass.

Uansett, vi vet alle hvem "kverulantene" er, og som sagt, vi forsøker å ha en dialog med dem slik at ting kommer på riktig sted til riktig tid.

Personlig så synes jeg også det er flere av old-timerne som til stadighet kommer med slengkommentarer som de kunne spart seg for, og det er ikke bare kverulantene som kan skremme folk.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.214
    Torget vurderinger
    1
    Med god hjelp fra Høvdingen, he-he, så har tråden dreid off-topic. Når skjeden først er skadd så benytter jeg anledningen til ytre noe jeg har fundert over en tid nå:

Jeg synes moderatorene gjør en ærverdig jobb. De stiller opp gratis for å rydde opp i andre debattanters manglende folkeskikk. Som belønning får de stort sett bare utakk. Når det er sagt, så kan man si at forumet er undermoderert. Det skulle vært mer moderering, men det skranter forståelig nok på resurser.

Til sammenligning er modereringen strammere på forumet til Steve Hofman og Audioasylum. Der kan man diskutere kabelgeometri i fred. Forsøk på latterliggjøring blir øyeblikkelig moderert.

Når det er sagt, så mener jeg at det skal være takhøyde her inne på HFS. Hvis noen vil opprette en tråd med tittel ”High end er idioti”, så vær så god. Da kan man diskutere rundt dette i den tråden. Men man kan ikke komme trekkende med sine idioti-teorier i tråder for øvrig. -Dette er et viktig prinsipp som jeg tror alle er med på.

Uten å nevne navn, så er det enkelte ”high-end skeptikere” her inne på HFS som stadig ynder å fremheve hvor dyrt, dårlig og ille det står til med bransjen, utstyret og brukerne. (Siste trenden er tom. å ta det inn i sin signatur, for liksom skikkelig ”gni det inn”). Siden HFS faktisk er et forum for nettopp Hi-Fi entusiaster, så mener jeg at de nevnte ”skeptikerne” må kjenne sin besøkelsestid. Helt konkret at ”brønnpissingen” begrenses til tråder hvor det er passende.

Denne grensedragningen er en utfordring. Hva er ”passende”? Hvis noen åpner en tråd med ”hvor mye skal jeg bruke på kabler?”, så mener jeg at det fritt frem å poste om alt fra grøftekabel til Odin. Men hvis noen åpner en tråd om ”Mine nye BlackMagic gir meg en oktav ekstra i bassen”, så får skeptikerne holde sarkasmen for seg selv.

Jeg tolker dette som at Høvdingen faktisk jobber med saken og holder de verste brønnpisserne i ørene. (Brønnpisser høres litt brutalt ut. Les eventuelt Skeptikere eller Vriompeiser):
    Høvdingen skrev:
    Jeg har forøvrig snakket til flere medlemmer i det siste angående gjentagelser, og jeg er av den oppfatning av vi skal så langt som mulig forsøke å holde tråder til tema uten avsporing som f.eks. pris/ytelse diskusjon.
    Godt!

------------------

For øvrig synes jeg HFS er et riktig så trivelig forum. Ja, nærmest som en eksklusiv herreklubb. Med både nyhetsstoff, teknikk og musikk. Og selve rosinen i pølsa; Off-Topic hvor vi kan utveksle matoppskrifter, personkriser og morsomheter. Det morsomme er at vi går inn/ut av svingdørene, underforumene i mellom. Samme bruker kan være knøl i kabeldebatten men briljant i sjakktråden. Ja jeg tror jeg avrunder her med å si at alle er velkommen til å poste i Sjakktråden. (Boffen kan her være litt grumpy, men det er egentlig bare godt ment).

Heia Hifisentralen og dens mangfold!

EDIT: Skal også nevnes at "skeptikerne" tidvis har gode poenger. Det er vitterlig innslag av humbug i Hi-Fi bransjen. Greit å få en påminnelse en gang i blant. (Alt med måte, dog).

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    Registrerer med svært liten overraskelse at trådstarter ikke lenger deltar her.....
    Det er et mønster som går igjen her gang på gang- noenstarter en flametråd, og nå det blir riktig heftig, trekker vedkommende seg ut.
    Temaer som omhandler "hva som er best" går dessverre aldri bra, og nå har jeg avsporet denne tråden skikkelig, men den var i mine øyne ikke på vei til noe fornuftig sted.

tkr skrev:
    Høvding, du vet utmerket godt at jeg har vært med og skrevet de reglene som blir holdt frem i denne tråden. Det er kanskje på tide at du lar moderatorene dine bruke dem.

Jeg mente ikke å ta kreditt for reglene alene (jeg mente vel bare at jeg kjenner dem godt), og du har rett i at moderatorene burde bruke dem. Jeg står ikke i veien for dem, men det er nok det at det ikke alltid er så enkelt. Det blir ramaskrik hver gang noe røres, men jeg ser at diskusjoner av typen vi har her og nå kommer oftere og oftere, så vi får kjøre en hardere linje fremover.

Jeg tror at det som nesten er vanskeligst er alle forklaringene som må gjøres i etterkant av moderering.

Jeg sitter kanskje med en følelse at vi bør lage en tråd hvor vi diskuterer hva vi ønsker ut av HFS, og dette rundt håndheving av reglene. Jeg kunne godt tenkt meg å høre flere meninger. Når jeg går rundt på forumet og leser forskjellig tråder så synes jeg faktisk ikke det er så mange overtramp, og en kan f.eks. ikke forvente at det vil gå rolig for seg når en starter en tråd under "Forskjeller og testmetodikk". Denne kategorien ble jo også laget for å skille ut den type debatter, da vi tidligere så at det er disse temaene som skaper største meningsforskjeller.

Jeg er litt usikker på om det faktisk er så ille her inne. Når jeg leser på forumene til DN og diskusjon.no så skulle en jo tro at det var mennesker som aldri har fått noen oppdragelse. Der kan en prate om dårlig moderering.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.415
    pedal skrev:
    Uten å nevne navn, så er det enkelte ”high-end skeptikere” her inne på HFS som stadig ynder å fremheve hvor dyrt, dårlig og ille det står til med bransjen, utstyret og brukerne. (Siste trenden er tom. å ta det inn i sin signatur, for liksom skikkelig ”gni det inn”). Siden HFS faktisk er et forum for nettopp Hi-Fi entusiaster, så mener jeg at de nevnte ”skeptikerne” må kjenne sin besøkelsestid. Helt konkret at ”brønnpissingen” begrenses til tråder hvor det er passende.
    De holder seg heldigvis stort sett unna Vinyl avdelingen. Og det må de gjerne fortsette med.

M

musicus

Gjest
    Høvdingen skrev:
    tkr skrev:
    Temaer som omhandler "hva som er best" går dessverre aldri bra, og nå har jeg avsporet denne tråden skikkelig, men den var i mine øyne ikke på vei til noe fornuftig sted.

tkr skrev:
    Jeg mente ikke å ta kreditt for reglene alene (jeg mente vel bare at jeg kjenner dem godt), og du har rett i at moderatorene burde bruke dem. Jeg står ikke i veien for dem, men det er nok det at det ikke alltid er så enkelt. Det blir ramaskrik hver gang noe røres, men jeg ser at diskusjoner av typen vi har her og nå kommer oftere og oftere, så vi får kjøre en hardere linje fremover.

Jeg tror at det som nesten er vanskeligst er alle forklaringene som må gjøres i etterkant av moderering.

Jeg sitter kanskje med en følelse at vi bør lage en tråd hvor vi diskuterer hva vi ønsker ut av HFS, og dette rundt håndheving av reglene. Jeg kunne godt tenkt meg å høre flere meninger. Når jeg går rundt på forumet og leser forskjellig tråder så synes jeg faktisk ikke det er så mange overtramp, og en kan f.eks. ikke forvente at det vil gå rolig for seg når en starter en tråd under "Forskjeller og testmetodikk". Denne kategorien ble jo også laget for å skille ut den type debatter, da vi tidligere så at det er disse temaene som skaper største meningsforskjeller.

Jeg er litt usikker på om det faktisk er så ille her inne. Når jeg leser på forumene til DN og diskusjon.no så skulle en jo tro at det var mennesker som aldri har fått noen oppdragelse. Der kan en prate om dårlig moderering.
    Selv tror jeg du har berørt mye av svaret i innlegg #180

"Det som kan gjøres bedre er å holde tråder til tema, og det er egentlig den eneste måten å luke ut useriøse innslag eller innslag som ikke er på sin plass."

Pedal er også innom det samme.

For egen del får folk diskutere hva de vil og på vilket nivå de ønsker, men det er denne til tider grenseløse kuppingen av tråder eller hva man skal kalle den som irriterer og gjør det utrivelig og som jeg vet, mange drar seg fra å delta i diskusjoner pga.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høvdingen skrev:
    tkr skrev:

tkr skrev:

Med respekt å melde, Thomas, er dette du skriver en gedigen ansvarsfraskrivelse.

I siste instans er det du, som eier, høvding og overdommer på HFS, som bestemmer hvordan reglene skal implementeres, hhv hvor mye "slakk" som skal gis.

mvh

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    Vil bare minne om at Orso's påstand om små hørbare forskjeller mellom billig og dyr elektronikk som her kalles "udokumentert vranglære" og "svada" faktisk er ganske godt dokumentert gjennom blindtester andre steder på internett utenfor sandkassa her på HFS.

Stå på Orso, og alle andre som banner i kjerka :D

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Pedal er også innom det samme, for min egen del får folk diskutere hva de vil og på vilket nivå de ønsker, men det er denne til tider grenseløse kuppingen eller hva man skal kalle den som irriterer og gjør det utrivelig og som jeg vet, mange drar seg fra å delta i diskusjoner pga.
    Kupping er noe av det vanskeligste å løse da det ofte kan være vanskelig å skille mellom useriøs og seriøs "kupping".

Når det er tydelig useriøs kupping så bør brukerne bli flinkere til å bruke "rapporter til moderator", for da får vi umiddelbar beskjed. Vi kommer ofte for sent, og det er ikke noe moro å slette 5 sider med innlegg for at tråden skal komme tilbake til "seriøs" tema.

Det skrives noe sånt som 500 innlegg hver dag, og jeg rekker kanskje å lese 20 av dem.

R

Roysen

Gjest
    Jeg gjentar gjerne meg selv: jeg tror moderatorene må finne ut hva de ønsker med forumet. Ønsker de å tiltrekke seg seriøse bransjeaktører og hifi entusiaster eller ønsker man å være et mer utvannet forum hvor mer useriøse diskusjoner som dette får florere. Sistnevnte strategi tror jeg er av mindre interesse for førstnevnte gruppe. Det er ingen sak å definere seg et foremål med forumet dersom man hadde ønsket dette om at det f.eks. skal være fremmende for hifi som hobby og dermed forme reglementet deretter. Det ser imidlertid ut som om viljen til dette ikke er til stede og da må man regne med at tråder som dette vil gro som ugress.

Mvh
    Roysen

Focalmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    1
    Uansett hvordan du vrir og vrenger på det er trådens tema helt bak mål imo. Hva f"/%%" er best, eller for den saks skyld bedre?? Det er jo nærmest som å stille spørsmålet: Hvor langt er et tau?............ Individualitet avgjør dette, og so what om en Sony 5400 cd spiller er forrykende god til prisen, skal alle liksom mene at den er den ultimate da eller, og også kjøpe den? Det er et enormt antall faktorer som spiller inn, og uante mengder kombinasjoner og kriterier som skal innfries, selv i et rent stereo oppsett! SMAKEN ER DELT, og er man ærlig med seg selv så innrømmer man at man ikke har smakt alt for mye på den typen kake det her snakkes om. Jeg "digger" ikke ting over mitt eget prisnivå før jeg etterhvert har råd til det, og merkelig nok kommer jo erfaringen sist i rekken(misunnelsen tror jeg kommer først)... Tror de færreste i tråden har ekte bred high end erfaring, og kudos til de som faktisk har!

Personlig skjelden jeg melder meg på i denne type flaming tråder, men føler etterhvert for å få bremset disse kverulantene med tydelig begrenset erfaring littegrann ihvertfall. Kjenner INGEN av deltagerene i tråden, så er det sagt. Har vært leser av sentralen i årevis, og mener å huske "orso" som temmelig fersk bruker. Har flere ganger siste perioden stusset over mye av det han har skrevet, som Endre også har klippet ut endel av. Jeg har flere ganger måttet sjekke om det står "bransjeaktør" under brukernavnet, da utsagnene flere ganger har vært drøye og evnt. ganske revolusjonerende. Har faktisk konkludert med at han er en relativt uerfaren hifi sjel, som har behov for å skrive mye og sikkert oppnå mange innlegg av diverse årsaker...

Men hvor ble det av Elvisruler som startet denne snevre tråden?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Før jeg svarer på et par andre innlegg så vil jeg minne om at dette er en kategori hvor vi nesten må forvente tråder av denne typen her, eller iallefall nærme.

For et par år siden florerte det med "forskjellstråder" (hva er best, pris/ytelse osv.) under Hifi Generelt, og kategorien "Forskjeller og testmetodikk" ble opprettet for å skille ut disse. Hvis en ikke liker slike tråder så er det jo bare og ikke lese dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    loFi skrev:
    Vil bare minne om at Orso's påstand om små hørbare forskjeller mellom billig og dyr elektronikk som her kalles "udokumentert vranglære" og "svada" faktisk er ganske godt dokumentert gjennom blindtester andre steder på internett utenfor sandkassa her på HFS.

Stå på Orso, og alle andre som banner i kjerka :D
    opplysende om du legger ved noen linker

M

musicus

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Pedal er også innom det samme, for min egen del får folk diskutere hva de vil og på vilket nivå de ønsker, men det er denne til tider grenseløse kuppingen eller hva man skal kalle den som irriterer og gjør det utrivelig og som jeg vet, mange drar seg fra å delta i diskusjoner pga.
    Kupping er noe av det vanskeligste å løse da det ofte kan være vanskelig å skille mellom useriøs og seriøs "kupping".

Når det er tydelig useriøs kupping så bør brukerne bli flinkere til å bruke "rapporter til moderator", for da får vi umiddelbar beskjed. Vi kommer ofte for sent, og det er ikke noe moro å slette 5 sider med innlegg for at tråden skal komme tilbake til "seriøs" tema.

Det skrives noe sånt som 500 innlegg hver dag, og jeg rekker kanskje å lese 20 av dem.
    Jeg ser den med mengden innlegg som skal leses. Kuppet var kanskje ikke rette ordet, kverulering er kanskje mer dekkende med tanke på hva vi her diskuterer.

Pedal sier det egentlig godt i sitt innlegg lenger opp, mangefold er bra, trådens tema bør respekteres (modereres), samme hva som diskuteres, det bør være plass til begge leire, både for nykommere, gamle, tech gutta og de som vil dele erfaringer og opplevelser uten videre dokumentasjon enn hva de selv opplever.

mvh

R

Rojoh

Gjest
    Åpningsinnlegget til ElvisRuler var utelukkende ment som en provokasjon og hadde null opplysningsverdi. Ei heller bar det preg av oppriktig nysgjerrighet, informasjonssug eller behov for å lære noe. Say no more... Kast skitstøvelen ut.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    Med respekt å melde, Thomas, er dette du skriver en gedigen ansvarsfraskrivelse.

I siste instans er det du, som eier, høvding og overdommer på HFS, som bestemmer hvordan reglene skal implementeres, hhv hvor mye "slakk" som skal gis.
    Kanskje jeg formulerte meg dårlig - jeg mente bare å si at moderatorene har fått full fullmakt til å håndheve reglene fullt ut slik de ser best, og at jeg ikke står i veien for dere utøvelse. De trenger med andre ikke tenke på hva jeg vil mene, men jeg følger selvfølgelig med. Dette er den eneste måten vi kan være effektive på ettersom vi sitter på alle landets kanter. Du og jeg hadde jo en heftig disputt over at jeg overprøvde deg, og i dag så går jeg ikke i bena på en moderator så sant han ikke gjør noe som er helt på trynet. En lærer så lenge en lever.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Jeg gjentar gjerne meg selv: jeg tror moderatorene må finne ut hva de ønsker med forumet.
    Jeg tror du glemmer en vesentlig del - det er brukerne som utgjør forumet, ikke moderatorene eller meg.

Så jeg kan jo spørre deg som bruker - hva vil du ha ut av HFS?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn