Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Dette vet du ingenting om.

    Når kan vi forvente at du reiser på besøk til SAL?
    Både jeg og SAL venter spent på resultatet fra den seansen som SAL har utfordret deg til. Hvorfor tør du ikke å stille opp ??? ;D

    NB: du er jo også en selvutnevnt ekspert her på sentralen :eek:
    Så mitt poeng vedrørende du-vet-hvilken-CD-spiller brukt i et anlegg til 2 mill(?) tels ikke? Som sagt har du gjennomført den testen du selv etterlyser og ettertrykkelig publisert resultatet i flere innlegg her på sentralen. Det er mulig du ikke ser det selv, men det er det ikke så mye jeg får gjort med. Den ene gromspilleren etter den andre ble vraket til fordel for den nå famøse CD-spilleren. Kandidat til "verdens beste" i test i Hjemmekino. Bruk søkefunksjonen om du ikke husker det. Så poenget til orso er fint illustrert, man kan komme langt med enkel elektronikk som ikke trenger å koste så mye, noe mellom andre jeg har hevdet ganske mange gangerm til varierende grader av uenighet. Lyden i din residens er sikkert fortreffelig, og nesten garantert bedre enn min egen.

    I den grad man bryr seg om slikt, så er flere av komponentene på Stereophiles A+ liste mye billigere enn komponenter som kun er rangert som A og B, så det er ikke slik at dette er et veldig outert standpunkt.

    Så et lite kurs i elementær logikk: La oss anta - for the sake of the argument, at f.eks jeg dro på besøk til f.eks SAL eller noen andre med fjongt utstyr og lyttet på f.eks kabler. Om jeg ikke evner å høre noen forksjell, så vil da dere anta at jeg er en elendig lytter (noe dere muligens mener allerede, i så måte ville det bli bekreftet). Selv om jeg genuint hadde hørt en tydelig forksjell, så kunne jeg fortsatt bare si at jeg ikke hørte noen forskjell, og dere ville fått bekreftet at jeg er en elendig lytter. Seansen ville blitt mer interessant om jeg tok med meg f.eks en ok DVD-spiller, en pro-DAC eller lignende. Og dersom ikke f.eks SAL la oss si 8 av 10 ganger blindt klarer å høre forskjell OG foretrekke sin egen spiller, så bytter vi spiller. Han har da fått like god eller bedre lyd, og alle burde være fornøyde.

    Jeg har vært på seanser på Lyric, på Oslo HiFI-Center, på NAT, på HiFi-klubben og fått demonstrert de påstått fantastiske egenskapene til ymse deler av denne hobbyen og vært på vekkelsesmøte i regi av Nordost, uten å blitt nenveverdig imponert av akkurat den biten (men hørt mye god lyd, det er ikke det). Så din eventuelle antagelse om at jeg ikke har prøvd har jeg litt problemer med å skjønne. Eller mener du at utstyret som er tilgjengelig på slike steder ikke egener seg til å demonstere f.eks kabelforskjeller?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    mutz skrev:
    orso skrev:
    Nå har jeg aldri prøvd DacMagic, men vil tro at det leverer nærmere 90% sammenlignet med det aller beste. Elvis har helt rett. Høyttalerne og rommet vil langt større lydmessig forbedring. Samtidig tror jeg nok de siste prosentene på bedre elektronikk vil være enda mer hørbart i et virkelig godt oppsett og dermed ikke uvesentlig. Dog synes jeg der rart at folk prioriterer disse få prosentene i større grad enn f.eks gjøre noe med samspillet høyttaler/rom.
    Du vil aldri klare å fintune rommet på en slik måte at unotene i elektronikken forsvinner. Tvert imot. Har du gunstig akustikk vil disse unotene tre frem i lydbildet og oppleves mer forstyrrende. Når noen mener at elektronikken betyr 0,1 % for opplevelsen mistenker jeg at de fortsatt har litt å jobbe med i forhold til akustikk.
    Jeg er ikke uenig i det. Jeg hadde en forsterker med en del forvrengning, spesielt i bassen. Det er klart det er mye bedre å fjerne problemet med roten.
    Men det er vel ikke sikkert DacMagic har noen direkte unoter? Tror nok det er mer sansynlig at det finnes noe som er enda mer transparent og åpent. 90% var vel vill gjetting, men poenget mitt var at det neppe er så store forskjeller på en god DAC og en i øverste klasse. Jeg opplever større forskjeller på forsterkere enn kilder.
    Jeg er helt sikker på at den har hørbare unoter sammenlignet med bedre saker. Og siden jeg mener at hørbart er det samme som målbart, finnes det sikkert målinger som bekrefter forvrengningsfenomener på denne. Men da nytter det ikke å måle frekvensgang. Og hva er transparent og åpent? Er ikke det fravær av forvrengning?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig du har rett i det Mutz. Jeg tenkte først og fremst på lavere støygulv som gjør at det låter renere og åpnere. Men vet ikke sikkert.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hva er topic?
    Dyrt er bare tull?
    Hva heter dette nettstedet?
    Så, så.

    Jeg minner om Kong Haakon berømmelige ord; "Jeg er også kommunistenes konge”.
    -Høvdingen er også høvding for brønnpisserne. HFS er også et sted for de som oppretter og deltar i tråder som denne. I yttringsfrihetens navn er det plass til tråder á la "hifi er dyrt og kjøperne er idioter". Når åpningsinnlegget legger opp til det, så blir det faktisk ikke off-topic.

    Å bedrive slik svartmaling i "vanlige" tråder er imidlertid off-topic og usaklig.
     
    N

    nb

    Gjest
    RoDa skrev:
    Hva betyr det?
    At en kunde som kjøper et kostbart system, for eksempel Gaia fra Midgard audio, må være istand til å forstå hva som teknisk skiller det fra et rimeligere system? Hvis ikke så er kunden lurt? Eller kanskje han må ha en kamerat som er teknisk begavet som derfor kan fortelle han om systemet er verdt pengene eller ei?

    R
    Det betyr mellom annet at et produkt ikke nødvendigvis blir bedre av at det er fremtstillt på en irrasjonell måte i små serier i vesten, distribuert gjennom et par-tre ledd før det når sluttbruker og selges med relativt høy avanse i salgsleddet, alternativ at man tar noe temmelig mainstream, pakker det pent inn og setter en høy prislapp på det. Så lenge man vet hva man faktisk kjøper, så kan man knappest påstå at noen har blitt lurt - grunnene til å velge det ene fremfor det andre kan være såmangt. Men åpningsinnleggets poeng er at man i ganske mange tilfeller faktisk ikke vet det. Sannsynligvis får man sånn ca hva man betaler for om man kjøper fra en av de store trauste japsene f.eks, beveger man seg over i det smalere markedet er det nok til tider litt mer uklart.

    Hvor mye bedre ble DP etter at de begynte å selge det på Oslo HiFi-Center, om jeg ikke husker helt feil så skjedde det ganske mye med prisen på de da.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    nb skrev:
    Det betyr mellom annet at et produkt ikke nødvendigvis blir bedre av at det er fremtstillt på en irrasjonell måte i små serier i vesten, distribuert gjennom et par-tre ledd før det når sluttbruker og selges med relativt høy avanse i salgsleddet, alternativ at man tar noe temmelig mainstream, pakker det pent inn og setter en høy prislapp på det. Så lenge man vet hva man faktisk kjøper, så kan man knappest påstå at noen har blitt lurt - grunnene til å velge det ene fremfor det andre kan være såmangt. Men åpningsinnleggets poeng er at man i ganske mange tilfeller faktisk ikke vet det. Sannsynligvis får man sånn ca hva man betaler for om man kjøper fra en av de store trauste japsene f.eks, beveger man seg over i det smalere markedet er det nok til tider litt mer uklart.
    Her er vi faktisk veldig enige!!
    Sony XA5400ES viser jo med all mulig tydelighet hvilke fordeler en storprodusent har!

    R
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Og det er akkurat det vi skal gjøre hjemme hos deg. Finne ut av ting. Det å finne ut av ting er jo nettopp hensikten med denne seansen hjemme hos deg.
    Jeg kan vurdere å ta utfordringen på en del premisser.

    For det første synes jeg vi skal teste i et bedre anlegg enn mitt. Frekvensgangen i mitt har sine svakheter p.g.a. av det jeg forfekter: Samspillet rom og høyttalere. Det bør være et oppsett med både god akustikk og høyttalere som måler meget bra.

    Så må det være nivåmatching mellom komponentene.

    I tillegg til seende testing må det også utføres blindtesting. Ikke nødvendigvis ABX, men en blindtest med AB i det minste. Lytter kan bestemme hvor lenge han vil høre.

    Vi må få et visst antall lyttere med i testen. Ser for meg både folk fra hifi miljøet og andre. Mulig jeg kan skaffe en del folk fra proff miljøet som er folk med meget god lyttetrening.

    Jeg har følgende elektronikk jeg kan stille med i en slik test:
    1. Lynx Two-B lydkort- kilde
    Dette er et seks kanals lydkort som har en nypris i dag på 9-10k. Teste mot Edge CD spiller?

    2. NAD T 175 surround prosessor- forforsterker
    En hjemmekinoforforsterker hvor mye penger er lagt i mange kanaler, prosessering/dekoding av lydformater, lydkorreksjon, videochip som oppskalerer, en haug med inn og utganger osv. Koster 20k. Teste mot Edge forforsterkeren din?

    3. ICE effektrinn (2x60W)
    Denne kjenner vel de fleste. Kommer ikke på modulnavnet i farten, men den samme som Tangen selger. Egentlig en firekanals forsterker. Kjøpt hos en dataleverandør og den har kun minijack utganger, slik at overganger må brukes. Sikkert ikke all verdens PSU, men pytt så. Kan brokobles til 2x120W, men da må noen med bedre teknisk innsikt enn meg gjøre det. Kostet ca. 6k.
     
    M

    musicus

    Gjest
    pedal skrev:
    RoDa skrev:
    Hva er topic?
    Dyrt er bare tull?
    Hva heter dette nettstedet?
    Så, så.

    Jeg minner om Kong Haakon berømmelige ord; "Jeg er også kommunistenes konge”.
    -Høvdingen er også høvding for brønnpisserne. HFS er også et sted for de som oppretter og deltar i tråder som denne. I yttringsfrihetens navn er det plass til tråder á la "hifi er dyrt og kjøperne er idioter". Når åpningsinnlegget legger opp til det, så blir det faktisk ikke off-topic.

    Å bedrive slik svartmaling i "vanlige" tråder er imidlertid off-topic og usaklig.
    Det er tydeligvis forskjellige oppfattelser av svartmaling også, synes forøvrig det var berettigede spissformulerte spm...

    forøvrig kudos til orso, som iaf synes å ville ta utfordringen, det skal bli spennende å følge...

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kabler kan også testes. Har ultrabillige kabler som jeg tror er like bra som noe annet.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    Kjør test, ingen Nb takter nå Orso! ::)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vi snakker om å teste i ditt oppsett hjemme hos deg. Ikke å løpe til andre for å få hjelp. Din elektronikk er god nok. Jeg antar du har valgt din egen elektronikk fordi den er fornuftig konstruert og av den grunn er den god nok? Det er jo ikke forskjell på elektronikk når du kommer over et vist nivå etter dine egne uttalelser.
    Jeg antar også at rommet ditt er mer enn godt nok akustisk. Dette baserere jeg på alle dine uttalelser her på sentralen om akustikk og tiltak som du har gjennomført hjemme hos deg selv.
    Etter å ha fulgt med på mange av dine innlegg her på sentralen sitter jeg igjen med et inntrykk av at du er en ekspert innenfor denne hobbyen, og at du har enorm erfaring med komponenter i alle prisklasser(også fra 100000/200000 kroner og oppover), samt innenfor problemstillinger rundt temaet akustikk. Har jeg tatt feil? Har du ikke denne kompetansen?
    Hvis du sitter med denne kompetansen, så burde en slik seanse hjemme hos deg være uproblematisk.

    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Og det er akkurat det vi skal gjøre hjemme hos deg. Finne ut av ting. Det å finne ut av ting er jo nettopp hensikten med denne seansen hjemme hos deg.
    Jeg kan vurdere å ta utfordringen på en del premisser.

    For det første synes jeg vi skal teste i et bedre anlegg enn mitt. Frekvensgangen i mitt har sine svakheter p.g.a. av det jeg forfekter: Samspillet rom og høyttalere. Det bør være et oppsett med både god akustikk og høyttalere som måler meget bra.

    Så må det være nivåmatching mellom komponentene.

    I tillegg til seende testing må det også utføres blindtesting. Ikke nødvendigvis ABX, men en blindtest med AB i det minste. Lytter kan bestemme hvor lenge han vil høre.

    Vi må få et visst antall lyttere med i testen. Ser for meg både folk fra hifi miljøet og andre. Mulig jeg kan skaffe en del folk fra proff miljøet som er folk med meget god lyttetrening.

    Jeg har følgende elektronikk jeg kan stille med en slik test:
    1. Lynx Two-B lydkort- kilde
    Dette er et seks kanals lydkort som har en nypris i dag på 9-10k. Teste mot Edge CD spiller?

    2. NAD T 175 surround prosessor- forforsterker
    En hjemmekinoforforsterker hvor mye penger er lagt i mange kanaler, prosessering/dekoding av lydformater, lydkorreksjon, videochip som oppskalerer, en haug med inn og utganger osv. Koster 20k. Teste mot Edge forforsterkeren din?

    3. ICE effektrinn (2x60W)
    Denne kjenner vel de fleste. Kommer ikke på modulnavnet i farten, men den samme som Tangen selger. Egentlig en firekanals forsterker. Kjøpt hos en dataleverandør og den har kun minijack utganger, slik at overganger må brukes. Sikkert ikke all verdens PSU, men pytt så. Kan brokobles til 2x120W, men da må noen med bedre teknisk innsikt enn meg gjøre det. Kostet ca. 6k.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Denne saken er vi nok ikke enige om.

    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
    Vi andre?
    Er du talsmann for meg og alle oss andre?
    Hva vet du om hva jeg mener?
    Jeg sitter nemmelig også med det inntrykket at orso er litt av en ekspert på både det ene og det andre!
    Noe som jeg selv forøvrig absolutt ikke er på noe som helst!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    Vi får ta det med teskje da:

    Du skriver at Orso hevder: "Det er jo ikke forskjell på elektronikk når du kommer over et vist nivå etter dine egne uttalelser."

    Du må komme med en link/et sitat som bekrefter dette (og mange andre påstander).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    svingen68 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
    Vi andre?
    Er du talsmann for meg og alle oss andre?
    Hva vet du om hva jeg mener?
    Jeg sitter nemmelig også med det inntrykket at orso er litt av en ekspert på både det ene og det andre!
    Noe som jeg selv forøvrig absolutt ikke er på noe som helst!
    Jeg skriver at vi andre kan lese det Orso skriver på HFS. Beklager om jeg tok feil der, men jeg antok at de som skriver på HFS også kan lese.

    Forøvrig synes jeg det Endre skriver ikke er i nærheten av sitater, men mer typiske resultater av skumlesing som medfører at man ser rødt til tider, og dermed skaper seg et bilde av hva en person mener uten egentlig å ha lest hva vedkommende skriver. En forferdelig uting som det er mye av på dette forumet.


    Det holder å lese denne tråden, selv ikke trådens tema virker særlig debattverdig for enkelte. Trådstarter hevder at i dagens marked finnes det en rekke eksempler på at man bare kan jekke prisen i været så er det high end, og da kan man argumentere som man vil uten snev av faglig etterrettelighet. Allikevel tolker en del dette helt åpenbart som en trussel mot alt dyrt utstyr. Dette farger ikke bare måten enkelte skriver på men det farger også deres syn på de som stiller seg bak trådens tema. Et forenkelt eksempel:

    Tema: Frekvensgang er viktig
    Feiltolkning: Frekvensgang er det eneste som er viktig
    Innlegg: Jeg er enig i trådens tema, at frekvensgang er viktig.
    Følgefeiltolkning: Han mener at frekvensgang er det eneste som betyr noe.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
    Du snakker nok ikke for så mange som du ønsker ::)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    svingen68 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
    Vi andre?
    Er du talsmann for meg og alle oss andre?
    Hva vet du om hva jeg mener?
    Jeg sitter nemmelig også med det inntrykket at orso er litt av en ekspert på både det ene og det andre!
    Noe som jeg selv forøvrig absolutt ikke er på noe som helst!

    Forøvrig synes jeg det Endre skriver ikke er i nærheten av sitater, men mer typiske resultater av skumlesing som medfører at man ser rødt til tider, og dermed skaper seg et bilde av hva en person mener uten egentlig å ha lest hva vedkommende skriver. En forferdelig uting som det er mye av på dette forumet.
    Jeg synes det bra at Endre tar bladet fra munnen og kaller en spade en for en spade, de andre tolkningene du fremhever her tar jeg med en teskje, om enn ikke den samme skjeen som deg...

    igjen, kudos til orso om dette blir noe av....

    mvh
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    svingen68 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg synes det er unødvendig av deg å skrive slik Endre. De fleste av påstandene dine er temmelig fjernt fra den virkeligheten vi andre også kan lese om.
    Vi andre?
    Er du talsmann for meg og alle oss andre?
    Hva vet du om hva jeg mener?
    Jeg sitter nemmelig også med det inntrykket at orso er litt av en ekspert på både det ene og det andre!
    Noe som jeg selv forøvrig absolutt ikke er på noe som helst!
    Jeg skriver at vi andre kan lese det Orso skriver på HFS. Beklager om jeg tok feil der, men jeg antok at de som skriver på HFS også kan lese.

    Forøvrig synes jeg det Endre skriver ikke er i nærheten av sitater, men mer typiske resultater av skumlesing som medfører at man ser rødt til tider, og dermed skaper seg et bilde av hva en person mener uten egentlig å ha lest hva vedkommende skriver. En forferdelig uting som det er mye av på dette forumet.
    Joda ,lese er såvidt det er innenfor kompetansenvået, mitt problem var heller at du også vet hvordan vi andre tolker og oppfatter det vi leser og hva vi mener virkeligheten er?!?
    Anyways, pleier aldri å skrive i slike tråder som dette. Tror jeg skal fortsette med det, ville bare presisere at du på ingen måte representerer meg :)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns innlegget til Endre umuliggjør muligheten for at Orso tar oppdraget. Innlegget var det vi kaller for et ballespark der jeg kommer fra.

    Ellers syns jeg Orso har gode poenger i akustikkdebatten.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    Har tidl. spørt Snickers om han ikke vil komme med 2 stk. midgaard 600w og teste de mot mine 450w forsterkere, det ble jo også den gang hevdet at de skulle være like bra som dyre greier! Du er velkommen til å demonstrere de hos meg Snickers, jeg kjøper de av deg om dette spiller i nærheten av mine 450 wattere!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    SAL skrev:
    Har tidl. spørt Snickers om han ikke vil komme med 2 stk. midgaard 600w og teste de mot mine 450w forsterkere, det ble jo også den gang hevdet at de skulle være like bra som dyre greier! Du er velkommen til å demonstrere de hos meg Snickers, jeg kjøper de av deg om dette spiller i nærheten av mine 450 wattere!
    De har ikke vært i produksjon på en god stund. Det er også det svaret du har fått tidligere.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    Snickers-is skrev:
    SAL skrev:
    Har tidl. spørt Snickers om han ikke vil komme med 2 stk. midgaard 600w og teste de mot mine 450w forsterkere, det ble jo også den gang hevdet at de skulle være like bra som dyre greier! Du er velkommen til å demonstrere de hos meg Snickers, jeg kjøper de av deg om dette spiller i nærheten av mine 450 wattere!
    De har ikke vært i produksjon på en god stund. Det er også det svaret du har fått tidligere.
    Men de er like gode som hevdet, så vi kan ikke prøve dette pga. at de ikke er produksjon? Skaff ett par brukte da vel, jeg kjøper de jeg!
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Sitat" fra Orso

    Ligger forskjeller på god elektronikk.......?
    « Lagt ut: oktober 04, 2009, 13:08:04 » Sitat

    --------------------------------------------------------------------------------

    Ligger forskjeller på god elektronikk (hvis man ser borti ifra det billigste) stort sett i litt ulik klangbalanse?

    En forsterker kan ha litt mer nivå i mellombassen, en mer i mellomtonen som skaper varme, en med mer nivå i deler av diskantgjengivelsen som gir mer "luft", en med avrulling i toppen som gjør alt blir "silkemykt", noe med veldig lite egenlyd osv. Og det tilsvarende med kilder.

    Er det egentlig noe særlig forskjell på elektronikk når man kommer opp på et vist nivå utover dette? "Vist nivå" vil være relativt, men mye tyder på at god elektronikk på billigere og billigere.

    Og kan i så fall ulik klangbalanse egentlig beskrives som kvalitative forskjeller?
    Innebærer ikke det at det er litt bingo hva som vil matche best i et anlegg og ens preferanser? Driver vi egentlig på med EQ når vi leter etter matchende elektronikk?

    Sitat slutt"


    Snickers-is skrev:
    Vi får ta det med teskje da:

    Du skriver at Orso hevder: "Det er jo ikke forskjell på elektronikk når du kommer over et vist nivå etter dine egne uttalelser."

    Du må komme med en link/et sitat som bekrefter dette (og mange andre påstander).
     
    N

    nb

    Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Ligger forskjeller på god elektronikk (hvis man ser borti ifra det billigste) stort sett i litt ulik klangbalanse?

    En forsterker kan ha litt mer nivå i mellombassen, en mer i mellomtonen som skaper varme, en med mer nivå i deler av diskantgjengivelsen som gir mer "luft", en med avrulling i toppen som gjør alt blir "silkemykt", noe med veldig lite egenlyd osv. Og det tilsvarende med kilder.

    Er det egentlig noe særlig forskjell på elektronikk når man kommer opp på et vist nivå utover dette? "Vist nivå" vil være relativt, men mye tyder på at god elektronikk på billigere og billigere.

    Og kan i så fall ulik klangbalanse egentlig beskrives som kvalitative forskjeller?
    Innebærer ikke det at det er litt bingo hva som vil matche best i et anlegg og ens preferanser? Driver vi egentlig på med EQ når vi leter etter matchende elektronikk?
    Hint: Spørsmålstegn. De sitatene innholder en rekke spørsmål og kun en påstand. Nemlig at god elektronikk blir billigere og billigere. Neppe veldig kontroversielt. Se f.eks på Oppo sin multispiller. Eller Sony sin.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    SAL skrev:
    Har tidl. spørt Snickers om han ikke vil komme med 2 stk. midgaard 600w og teste de mot mine 450w forsterkere, det ble jo også den gang hevdet at de skulle være like bra som dyre greier! Du er velkommen til å demonstrere de hos meg Snickers, jeg kjøper de av deg om dette spiller i nærheten av mine 450 wattere!
    De har ikke vært i produksjon på en god stund. Det er også det svaret du har fått tidligere.
    Men de er like gode som hevdet, så vi kan ikke prøve dette pga. at de ikke er produksjon? Skaff ett par brukte da vel, jeg kjøper de jeg!
    Hvorfor skal jeg tråle bruktmarkedet for å kjøpe et sett brukte forsterkere som du kanskje er interessert i å kjøpe? Jeg har faktisk litt annet å bruke tiden min på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    Endre Askeland skrev:
    Sitat" fra Orso

    Ligger forskjeller på god elektronikk.......?
    « Lagt ut: oktober 04, 2009, 13:08:04 » Sitat

    --------------------------------------------------------------------------------

    Ligger forskjeller på god elektronikk (hvis man ser borti ifra det billigste) stort sett i litt ulik klangbalanse?

    En forsterker kan ha litt mer nivå i mellombassen, en mer i mellomtonen som skaper varme, en med mer nivå i deler av diskantgjengivelsen som gir mer "luft", en med avrulling i toppen som gjør alt blir "silkemykt", noe med veldig lite egenlyd osv. Og det tilsvarende med kilder.

    Er det egentlig noe særlig forskjell på elektronikk når man kommer opp på et vist nivå utover dette? "Vist nivå" vil være relativt, men mye tyder på at god elektronikk på billigere og billigere.

    Og kan i så fall ulik klangbalanse egentlig beskrives som kvalitative forskjeller?
    Innebærer ikke det at det er litt bingo hva som vil matche best i et anlegg og ens preferanser? Driver vi egentlig på med EQ når vi leter etter matchende elektronikk?

    Sitat slutt"


    Snickers-is skrev:
    Vi får ta det med teskje da:

    Du skriver at Orso hevder: "Det er jo ikke forskjell på elektronikk når du kommer over et vist nivå etter dine egne uttalelser."

    Du må komme med en link/et sitat som bekrefter dette (og mange andre påstander).
    Ja, her er det en rekke spørsmål, er det noen påstander her som er uriktige? Du spiller jo selv på en CD-spiller som i utgangspunktet er ganske rimelig så det burde ikke ligge noe dynamitt i dette her for deg?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    Snickers-is skrev:
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    SAL skrev:
    Har tidl. spørt Snickers om han ikke vil komme med 2 stk. midgaard 600w og teste de mot mine 450w forsterkere, det ble jo også den gang hevdet at de skulle være like bra som dyre greier! Du er velkommen til å demonstrere de hos meg Snickers, jeg kjøper de av deg om dette spiller i nærheten av mine 450 wattere!
    De har ikke vært i produksjon på en god stund. Det er også det svaret du har fått tidligere.
    Men de er like gode som hevdet, så vi kan ikke prøve dette pga. at de ikke er produksjon? Skaff ett par brukte da vel, jeg kjøper de jeg!
    Hvorfor skal jeg tråle bruktmarkedet for å kjøpe et sett brukte forsterkere som du kanskje er interessert i å kjøpe? Jeg har faktisk litt annet å bruke tiden min på.
    2 grunner, du kan bevise hvor gode de er, og du kan tjene raske kroner! Jeg betaler deg nypris for brukte uansett stand! Tråle trenger du ikke, de står stadig til salgs på sentralen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.407
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Mener vi testa noen sånne bokser i gamle kjelleren Sal som DFM lånte av Busk spilte vel greit , Men vet vel ikke om de kan måle seg med store tunge transistor slutt trinn ;)
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Hmm.. kremt.. synes du virkelig det??? Er ikke poenget at du selv må finne ut hvor gode produkter er før du eventuellt kjøper de, eller pleier du å kjøpe utstyr bare fordi at andre eventuellt sier at produktet er bra?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    X-250 skrev:
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Mener vi testa noen sånne bokser i gamle kjelleren Sal som DFM lånte av Busk spilte vel greit , Men vet vel ikke om de kan måle seg med store tunge transistor slutt trinn ;)
    Ja, Pass X-250`n din var helt klart overlegen!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    maskinisten skrev:
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Hmm.. kremt.. synes du virkelig det??? Er ikke poenget at du selv må finne ut hvor gode produkter er før du eventuellt kjøper de, eller pleier du å kjøpe utstyr bare fordi at andre eventuellt sier at produktet er bra?
    Ja, i tidl. diskusjoner har bla.a. Snickers hevdet at de er like gode som det dyreste, da hadde vel vært naturlig for en produsent å bli med på en test av dette? ;)
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    SAL skrev:
    maskinisten skrev:
    SAL skrev:
    Snickers-is skrev:
    Dersom du hadde vært reelt interessert hadde du kjøpt et par brukte som du allikevel kunne fått igjen alle pengene for.
    Merkelig svar fra selger/produsent, jeg vil kjøpe de av deg, du trenger bare å demonstrere at de virkelig er så gode som hevdet!
    Hmm.. kremt.. synes du virkelig det??? Er ikke poenget at du selv må finne ut hvor gode produkter er før du eventuellt kjøper de, eller pleier du å kjøpe utstyr bare fordi at andre eventuellt sier at produktet er bra?
    Ja, i tidl. diskusjoner har bla. annet Snicker hevdet at de er like gode som det dyreste, da hadde vel vært naturlig for en produsent å bli med på en test av dette? ;)
    Men til syvende og sist er det vel dine egne ører som bør avgjøre om de passer til dine egne preferanser. Derfor skjønner jeg ikke at du på død og liv skal ha produsenten med på utprøvingen, og spesiellt ikke lenge etter at produksjonen av Oberon har opphørt.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.926
    Antall liker
    5.965
    Torget vurderinger
    2
    Ærlig talt folkens - begynner ikke dette å bli litt for dumt.

    Mvh
    Høvdingen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn