Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Nettopp.
De vil kunne legge frem opplysninger som mange mindre viderekommende ikke vil være med på at er viktige.
Det finnes jo så mange objektiv som er nesten like bra og koster bare en brøkdel av pengene.
Hvorfor skal vi kjøpe det dyreste objektivet når bare et fåtall personer tror det er mulig å se forskjell på det sammenlignet med ett som koster en tidel av summen?
Hva i all verden er det du snakker om? Er det ikke lett synlige tekniske forskjeller på dyre og billige objektiver? Det finnes skarphetsmålinger for senter, senterfelt og kant for ulike blendere og brennvidder, det finnes målinger for vignettering, for blur, CA, geometriske feil osv. Forskjellene på disse parametrene er rimelig enorme fra billigobjektiver til dyre objektiver.
Man kan fint lese seg til et godt objektiv gjennom tekniske data og målinger, og så kjøpe det for å oppleve at det fungerer etter hensikten.
Sjekk for eksempel forskjellen her. De som ikke ser forskjell på disse to er simpelt hen blinde.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=6&APIComp=0
Jeg snakker om forskjeller som er målbare, men som ikke nødvendigvis er mulig å se for hvermannsen, uansett hvor slagkraftige målingene måtte være.
For eksempel mitt F1.8 50mm faste objektiv fra Canon. Mulig det finnes et bedre til åtte ganger prisen, men vil jeg til mitt bruk merke forskjell? Vil det bortsett fra i ekstreme tilfeller være forskjeller i daglig bruk?
Det jeg har uthevet er jo akkurat stikk i strid med hva som anbefales folk å gjøre innen hifi.
Altså lese hvor mye bedre Bryston er enn NAD for deretter å kjøpe og konstatere at "Ja, sånn er det".
Linken din er sikkert vel og bra, selv om kildekritikklampa blinker her.
Hvor relevant er dette som vises for daglig bruk av objektivet? Klart det er kult å vise til målinger som er mulig å få frem og støtte seg til de, men dersom de ikke er relevante for normal bruk, hva så?
(Husker du diskusjonen vi hadde om forskjeller i arbeidstemperatur på nytt og gammelt Midgard-design? Du viste til datablad fra produsenten som viste at det var mulig å se endrede målinger ved endret temperatur. Jane kom inn og sa at dette hadde null relevans i daglig bruk og at det måtte ekstreme tilfeller til for at dette i det hele tatt kunne skje. Relevansen til det vi diskuterer nå er at det alltid er mulig å finne målbare forskjeller, det blir når de målbare forskjellene får betydning at det blir interessant.)
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Hvorfor skal man kjøpe en Bryston toppmodell med beviselig bedre målinger enn en rimelig Cambridge når de uansett ikke er mulig å høre forskjell på i skikkelige abx blindtester?
Det er for meg ukjent at man ikke kan høre forskjell på de to, men på visse laster er det rimelig å anta at det er slik.
Nettopp. Da altså at de målbare forskjeller kan vise seg å ha null relevans for annet enn trygghetsfølelsen. Det er trygt å vite at det nye objektivet måler bedre enn det gamle, og det er trygt å vite at den nye forsterkeren måler bedre enn den gamle.
Men hvordan kan vi være sikker på at de bedre målingene betyr bedre lyd/bilde?
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Hvorfor skal man kjøpe Gaia-systemet når det ikke finnes dokumenterte målinger og abx blindtester som beviser at dette låter bedre enn konkurrerende systemer til småpenger i sammenligning?
Jeg tror det har vært nevnt en gang før, men abx-tester kan altså ikke fastslå hva som er best.
La meg omformulere: Hvorfor skal man kjøpe Gaia-systemet (eller andre meget kostbare systemer) når det ikke finnes dokumenterte målinger og abx-tester som beviser at dete låter forskjellig fra konkurrerende systemer til småpenger i sammenligning?
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Jo, det finnes gode teorier fra konstruktøren, og det finnes mange synsinger og lytteinntrykk (av typen som ikke er verdt noe) fra personer som har hørt systemet.
Det finnes noen påstander om at han har nektet noen å gjøre målinger også...
Fint om du svarer, istedet for å hinte til tidligere hendelser. Legg merke til at jeg argumenter på sak og ikke person.
Dette er også ment for andre medlemmer på sentralen, og ikke nødvendigvis dialog mellom kun oss to.
Det jeg mener er at Gaia-systemet er godt beskrevet i teorier, og det finnes mange seende lytteinntrykk fra besøkende som forteller at dette er et vellydende system. Men i relevans til trådstart: Hvordan kan man finne bevis for at det er et godt system? Hvilket faktaunderlag kan man støtte seg til uten å måtte ty til egen synsing? Systemet koster masse penger, og for noen som ElvisRuler må det da kunne vise til teknisk dokumentasjon og beviser som rettferdiggjør et større utlegg enn andre systemer.
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Men dette er ikke unikt for dette systemet, hvor er bevisene? Hvor er målingene og dokumentasjonen som viser de potensielle kjøperne at dette systemet er verdt 750.000,-?
Vet du om en bedre dokumentert konstruksjon?
Dessverre vet jeg ikke hvor jeg kan finne de tekniske beskrivelser og dokumentasjonen for Gaia.
Så frem til jeg finner slik dokumentasjon så kan jeg ikke svare på spørsmålet.
Fint om du kan linke til teknisk dokumentasjon av systemet.
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
EDIT: Dette som er forsøk på å vise at "bevisene" for "best lyd" ikke er der, man blir "dessverre" nødt til å ta noen personlige valg.
Det du skriver viser jo bare at du vet lite om optikk, og at du bruker påstanden om at du skal ha blitt nektet å måle frekvensgangen til Gaia som "bevis" for at man ikke kan måle kvalitative parametre.
At jeg kan lite om optikk for være så. Mitt poeng er at løsrevne måltall som viser forskjeller ikke er det samme som bevis for reelle forskjeller i daglig bruk.
Fint om vi kan argumentere sak og ikke person.
Det finnes jo ingen målinger å se for potensielle kjøpere av Gaia-systemet?
Hva jeg prøver å vise er at det ikke er enkelt og kun se på teknisk informasjon og ymse bevis for at det ene låter bedre enn det andre.
R