Snickers-is
Bransjeaktør
Nå blander du litt her.Oblivion skrev:Ja det kan det, men det er bare "tullprat".
Blindtester kan sannsynligvis IKKE brukes til noe fornuftig.
Dette kommer jeg ikke å diskutere eller forsvare og det er å betrakte som min personlige holdning.
På samme måten som at synet kanskje bruker så mye som 15 minutter på å justere seg når lysforholdene endrer seg så har hørselen en tilsvarende delay...
OG dette har ikke bare med sensorene i øyne og ører å gjøre, men med hvordan hjernen fungerer og bearbeider informasjonene...
Som utdannet sonaroperatør vet jeg også av erfaring at det tar mange minutter fra en tar på hodetelefonen og begynner å lytte til hva som skjer i havet til hjernen har bearbeidet inntrykkene og informasjonene kan brukes / beskrives.
Synet bruker riktignok en stund på å tilpasse seg nye lysforhold. Det betyr ikke at man ikke kan se forskjell på ulike farger, lysnivåer osv før denne tiden.
På samme måte kan man høre endringer i nivå, pitch osv på sonaren selv om evnen til å systematisere informasjonen krever en viss ro og tilpasning.
Om ørene ikke kan avgjøre hva som er best (noe som ikke er en ABX-test sin oppgave) så vil de kunne identifisere om noe er ulikt.
Det er heller ikke noe i en ABX-test som sier at man ikke kan bruke mye tid på den. Det eneste kravet er at lytteren kun får bruke ørene til å identifisere lyden.