V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er dog ikke så veldig bekymret.

Det er i alle fall ikke mye udemokratisk over vedtaket av finnmarkslov, som hadde flertallet i Stortinget bak seg. Om man er hoppende uenig i lovens innhold gjør den ikke udemokratisk. Sametinget er jo også en i aller høyeste grad demokratisk institusjon.

Tja mon det du.

Ut fra et slik resonement var apartheidpolitikken i Sør Afrika demokratisk. Den var jo vedtatt av parlamentet.
    Stortinget er da rimelig demokratisk i det minste? Med alle nordmenn som stemmer inn representanter og alt det der. At de delegerer noe makt til et Sameting etter Stortingsvedtak er en del av det politiske system. Stortinget gir og Stortinget tar.

Forøvrig mener jeg pent lite om samepolitikk. Det er ikke et område jeg ser noen grunn til å sette meg inn i. Mulig du har gode poenger, mulig ikke... retorikken har litt å gå på hvis den skal overbevise uinteresserte i alle fall.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På v år v ei gjennom et av Hamars kjøpesentre i dag kom V alentino og lilleV alentino ov er en forhåndstemmekiosk.

V alget er tatt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så dere innledningen til partilederutspørringen med Petter Schjerven og Lars Sponheim? Uforglemmelig da Sponheim bedyret at han var opptatt av lovlig nedlasting, og Schjerven kom tilbake med at han var mest opptatt av vinyl.

Jeg vil stemme på Petter Schjerven!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    På v år v ei gjennom et av Hamars kjøpesentre i dag kom V alentino og lilleV alentino over en forhåndstemmekiosk.

V alget er tatt.
    Venstre? :D :D :D

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Zomby_Woof skrev:
    Så dere innledningen til partilederutspørringen med Petter Schjerven og Lars Sponheim? Uforglemmelig da Sponheim bedyret at han var opptatt av lovlig nedlasting, og Schjerven kom tilbake med at han var mest opptatt av vinyl.

Jeg vil stemme på Petter Schjerven!
    Det er verdt noen poenger...

Finnes det forresten en oversikt over musikaliteten til kandidatene for de respektive partiene? Det ville vært en fabelaktig snappesnor for meg...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Om Allemannsretten:
    "Dette er ein rett som er ganske uvanleg elles i Europa, men som er hevdvunnen og lovfesta i Noreg, Sverige, Finland og delvis i Skottland."

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam

Sverige, Finland og Skotland er alle medlemmer av EU. Det er ingen verdens ting som tilsier at EU skulle ønske denne retten til livs i Norge heller. Det er forsåvdt greit å være mostander av EU, men det er jo litt unødvendig og dikte opp gruner til dette. Det finnes jo tilstrekkelig mange reelle saker man kan forsvare sin motstand med om man så ønsker.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1379097.ece

Noen som tror dette ville vært gjennomførbart i Norge pr i dag? Med konsesjonslovgiving og hele pakka? Noen som tror ferdselsnekt og oppsetteing av kameraer ville blitt tilatt i Norge i dag?

Noen som tror at akkurat det samme vil kunne skje i et EU tilpasset Norge som del av Forbundsstaten EU ?

Å unskyld, jeg glemte at det eneste som betyr noe er de økede alkoholkvotene som følger av medlemskap ! Dumme meg ! :-[

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1379097.ece

Noen som tror dette ville vært gjennomførbart i Norge pr i dag? Med konsesjonslovgiving og hele pakka? Noen som tror ferdselsnekt og oppsetteing av kameraer ville blitt tilatt i Norge i dag?

Noen som tror at akkurat det samme vil kunne skje i et EU tilpasset Norge som del av Forbundsstaten EU ?

Å unskyld, jeg glemte at det eneste som betyr noe er de økede alkoholkvotene som følger av medlemskap ! Dumme meg ! :-[
    Mener du kanskje at stedet burde blitt ekspropriert av staten og omgjort til en vernet bedrift?

Vi har forøvrig vår lov om fri ferdsel og restriksjoner på bygging i og avstengning av strandsonene. Men det tunge krefter som arbeider mot disse ordningene. Det er mange slike privateide øyer i den norske skjærgården også, ikke like store og flotte men mye det samme likevel.

Det spiller pent liten rolle om det er en Norsk eller Belgisk milliardær som eier holmen, med eller uten EU eller EØS.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Mener du kanskje at stedet burde blitt ekspropriert av staten og omgjort til en vernet bedrift?

Vi har forøvrig vår lov om fri ferdsel og restriksjoner på bygging i og avstengning av strandsonene. Men det tunge krefter som arbeider mot disse ordningene. Det er mange slike privateide øyer i den norske skjærgården også, ikke like store og flotte men mye det samme likevel.

Det spiller pent liten rolle om det er en Norsk eller Belgisk milliardær som eier holmen, med eller uten EU eller EØS.
    Nå har staten gjort det av og til. Bolærne ? Ringer det en bjelle ?

Sverige har også en lov om fri ferdsel, som er under press pga EU medlemskapet. Og som her effektivt er satt ut av spill.

Hvem som er eier og vedkommendes nasjonalitet spiller selvsagt ingen rolle. Det er kun nordmenn som har med seg den norske lovboka i ryggsekken og forventer at den skal gjelde for dem når de er på tur i Kongo !

Jeg vet at du og Venstre er for EU medlemskap, og jeg spår at dette blir en kamel dere må svelge om vi kommer inn!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nå har staten gjort det av og til. Bolærne ? Ringer det en bjelle ?
    Nei kjenner ikke til den saken. Men ser jo heller ikke noe galt i å sikre områder for allmenn benyttelse på denne måten dersom allmennhetens interesser er truet. Ingen dum måte å bruke statlige midler på, men det forutsetter jo at grunneierene får en akseptabel kompensasjon da. Det har staten råd til.

Sverige har også en lov om fri ferdsel, som er under press pga EU medlemskapet. Og som her effektivt er satt ut av spill.
    Vår lov om fri ferdsel er også truet. Men trusselen kommer innenifra. Frp er den sterkeste pådriver for å tillate privat avstenging og bygging i alle de attraktive strandsonene. Så er er en mye mer prekær trussel mot det norske folks friluftsinteresser enn et hypotetisk EU direktiv i det fjerne.

Hvem som er eier og vedkommendes nasjonalitet spiller selvsagt ingen rolle. Det er kun nordmenn som har med seg den norske lovboka i ryggsekken og forventer at den skal gjelde for dem når de er på tur i Kongo !
    Lover og regler skal være lik for alle i Norge, uansett nasjonalitet. Vi kan ikke lage noen lover for nordmenn og noen for alle andre.

Jeg vet at du og Venstre er for EU medlemskap, og jeg spår at dette blir en kamel dere må svelge om vi kommer inn!
    Håper ikke det. Fri ferdsel i naturen, i skogen, på fjellet og ved sjøen er svært viktig for allmennheten i Norge. Og jeg er dypt bekymret om det skulle komme under press enten det er fra EU eller Frp.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Ja, kom vi med i EU, ville 17. mai-feiring bli forbudt, ....var det også noen som hevdet en gang i tiden. .

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Kongsberg
    HA!

Sjokk at kverulanten Desphot gir sin stemme til kverulantpartiet
    Venstre og sjefskverulant Sponheim. Det er vel som forventet.

Det som overrasker meg litt ved det valget - er at de partiene som
    Venstre har sagt klart og tydelig at de ønsker å samarbeide med er -
    (Arbeiderpartiet), Høyre og ikke minst KRF.

Jeg syntes det er oppsiktsvekkende at relgionshateren Despherat,
    som forakter menneskesynet til FRP tydeligvis syntes at menneske-
    synet til samarbeidspartiet KRF tydeligvis er helt OK. Det står jo helt
    i stil med tidligere innlegg fra den kanten – DespNOT!

For å prøve å være litt seriøs; Sponheim har etter min mening sperret
    enhver mulighet for en ikkesosialistisk regjering etter valget. Om man
    på død og liv ønsker å minske Fremskrittspartiets inflytelse, hadde det
    vært langt bedre å ikke utelukke et slikt alternativ. I en samarbeids-
    regjering bestående av V, KRF, Høyre og FRP kunne de mer moderate
    kreftene kreftene fått til en ansvarlig politikk.

En regjering uten FRP må påregne å svelge langt større kameler og
    etterkomme flere av FRPs politiske saker enn en regjering der FRP
    er med. Et slikt prestisjetap for FRP koster selvfølgelig.

Et alternativ Bondevik 3 (Solberg 1) kan selvfølgelig IKKE svelge
    slike kameler og det er fåfengt å tro at FRP vil støtte en slik regjering
    uten å få massivt gjennomslag for sin egen politikk. For alle dem
    som kaller FRP for så forbannet uansvarlige bør vurdere den støtten
    partiet ga til Bondevik 1 og 2 og som etter min mening motbevise dette.
    FRP har bevist at de er et parti som er villige til å inngå kompromisser
    for å få en borgelig regjering - i motsetning til Venstre.

Da er det eneste alternativet som står igjen etter valget det nåværende
    rødgrønne alternative, en ren Arbeiderpartiregjering eller etter en (rask)
    eventuell regjeringskrise; en Arbeiderpartet/Venstreregjering. Kanskje
    det er planen?

Selv om jeg finner Sponheims utspill helt foraktelige og oppfordrer
    alle til ikke å stemme på den politiske narren, kan jeg ikke unngå å
    beundre det politiske håndverket i det hele. Sponheim har sann-
    synligvis gjort det eneste mulige håndgrepet som kunne hindre Venstre
    å avgå med en stille død. Venstre er jo rett å slett et slags Høyre light
    så hvorfor skal man stemme på lightversjonen? Greit, de har et par
    saker som skiller i partiprogrammet – som borgerlønn til alle, mer
    liberal innvandringspolitikk og NEI til utbygging i Lofoten (dette er
    selvfølgelig ikke populisme - da dette utrykket er forbeholdt FRP)
    men dette monner jo ikke noe særlig. Skole og denslags har jo
    allerede SV og Høyre kapret så da må man finne på noe nytt. Da
    Høyre gikk ut å sa seg villig til å samarbeide med FRP hadde man
    kampsaken. En sak som klart skilte dem fra den sukkerholdige versjonen
    de lett kan forveksles med.
    DA MÅ JO VI VÆRE I MOT ET SLIKT SAMMARBEIDE!
    Og det virker tydligvis. Uten denne åpenbaringen hadde sannsynligvis
    sperregrensen vært farlig nær for partiet.

Godt vALG.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Venstre er ikke landets eldste parti for ingenting.

Brekke har forøvrig rett i at jeg ikke har mye til overs for Krf, men noen må man samarbeide med hvis man vil oppnå innflytelse. De politiske kristne i Norge deler seg gjerne i to leire. De tradisjonelle troende. De er religiøse men likevel velmenende mennesker, og de har vist seg godt mulig å samarbeide med i tidligere regjeringer. Norsk politikk handler om å samarbeide og finne kompromisser, og krf er ikke helt umulige her. Historien er en god pekepinn. Det er en annen fraksjon av kristennorge som er mye mer dyster og skummel. Dette er kretsen rundt Norge i Dag, Dagen/Magazinet, Sæle, Livets Ord (eller hva de nå kaller seg). Dette er folk som er så langt ute i sin egen verdensforståelse at de ikke er mulig å forholde seg til i en regjeringssituasjon. Denne religiøse fraksjonen er en del av Frp.

Man kan ikke velge å ignorere de religiøse i Norge selv om man ikke deler deres syn. Selv jeg innser dette, selv om jeg neppe kan kalles en venn av religionene. Men man kan velge side mellom de moderate og de ekstreme kreftene.

Brekke bommer forøvrig i sin analyse når han ikke ser at den eneste mulige borgerlige regjeringen etter valget nå består av V, H, Krf. Det er ikke nødvendig å være enig med meg for å se dette. Det er bare å lese litt oppdatert politisk analyse i media nå.

Frp har forøvrig begått en gigantisk blunder i sin iver etter å fremstå som det troverdige borgerlige alternativet. De har kommet med skriftlige garantier om å ikke samarbeide om statsbudsjettet med en borgerlig regjering. De har dermed allerede sagt fra seg all innflytelse på i den viktigste saken i Stortinget. Det er ganske oppsiktsvekkende amatørmessig av dem (Jeg skulle likt å ha vært en flue på veggen hos Carl I. Hagen når ha så dette), men det er en klinkende klar beskjed til alle borgerlige sympatisører om at man ikke oppnår noe som helst med å stemme Frp når det kommer til budsjettene i årene som kommer.

En stemme til Frp er derfor på mange måter helt bortkastet hvis man ønsker et statsbudsjett som inneholder saker som er viktige for dem som sympatiserer med Frp. Den eneste løsningen de har for reell innflytelse nå er å stemme på et av de borgerlige alternativene, H, V eller Krf.

Toget er gått for en Frp/Høyre regjering og folk begynner å se dette. Frp sakker akterut på meningsmålingene og det eneste de sitter tilbake med er en bitterhet mot dem som har utmanøvrert dem i det politiske spill.

Valget står mellom en Stoltenbergregjering og en Solbergregjering med Venstre og Krf i statsråd, sammen med kongen da.

Venstre er ikke landets eldste parti for ingenting.

Spørsmålet er om man vil være på V innerlaget eller taperlaget på valgdagen.

Siden vi bare har to klare regjeringsalternativer nå bør folk først spørre seg om de ønsker en ny Stoltenbergregjering eller om de vil ha en Solbergregjering. Når det valget er tatt bør man stemme på henholdsvis AP, SV, SP eller H, V, Krf for å avgjøre styrkefoldet dem i mellom i den regjeringen man ønsker. Stemmer til partier som ikke vil få eller har sagt fra seg all reell innflytelse er bortkastede stemmer. Og en bortkastet stemme er vel ikke mye å trakte etter? De blir jo bare en innholdsløs symbolhandling etter mitt syn i allefall.

Jensen skled på et politisk bananskall og forstuet seg, men hun kommer nok sterk tilbake ved en senere anledning. Kanskje om 4-år hvis ikke en mer durkdreven leder har dukket opp i mellomtiden.

Godt V alg. ;)

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det viktigste nå er å bli kvitt:
    -Kongepudlene (Ap)
    -Sosialtaliban (SV)
    -Agrarnasjonalistene (Sp).

Alle regjeringer uten disse tre vil være en lykke for landet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BBking skrev:
    Det viktigste nå er å bli kvitt:
    -Kongepudlene (Ap)
    -Sosialtaliban (SV)
    -Agrarnasjonalistene (Sp).

Alle regjeringer uten disse tre vil være en lykke for landet.
    Du gjør valget lett for meg BBKing.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ahh, valget er tatt for min del, nå er det no turning back.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    V som i http://www.dagbladet.no/2009/09/09/nyheter/vigrid/skolevalg/8020587/

Det "morsomme" er at blant den gjengen der er homser like velkomne som i den "muslimske" bydelen Grønland. ::)
    Det er jo blitt stuerent å være Vigridsupporter også nå, så lenge man er veltalende og rund i kantene. Demokratisk mangfold og krav til "å respektere andres meninger" gjør at man ikke skal kunne snakke stygt om disse heilnorske guttene heller. Det er vel regnet som "brunbeising".

På en måte har jeg litt mer respekt for Vigrid enn for mange andre i samme gate. De pakker i hvertfall ikke inn sine meninger i politisk bomull som Demokratene & Co.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gode nyhetr på TV2 i dag. ;D

Venstre i motvind

For andre måling på rad får Venstre en oppslutning på 4,2 prosent. Partiet er dermed ikke så langt unna sperregrensa på fire prosent, som avgjør om de er med å kjempe om de 19 utjevningsmandatene. Venstre får på dagens beregninger sju mandater, tre færre enn de fikk i 2005.
    Aril Riise sier nå på TV2 at sauegjeteren er ute av tinget. ;D ;D

Sperregrensen er 4.0%. Er den ikke det tro? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Gode nyhetr på TV2 i dag. ;D

Venstre i motvind

For andre måling på rad får Venstre en oppslutning på 4,2 prosent. Partiet er dermed ikke så langt unna sperregrensa på fire prosent, som avgjør om de er med å kjempe om de 19 utjevningsmandatene. Venstre får på dagens beregninger sju mandater, tre færre enn de fikk i 2005.
    Aril Riise sier nå på TV2 at sauegjeteren er ute av tinget. ;D ;D

Sperregrensen er 4.0%. Er den ikke det tro? ;)
    Håper jo de får godt over 6% i alle fall, men 7 mandater er mer enn tilstrekkelig til å blokkere for Frp. Det er jo det viktigste.

Her et ungdomsbilde av Sponheim som passer på flokken og holder de stygge slemme frpulvene unna:

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Menn i kjortel som går rundt med en diger trekjepp og menger seg med unge gutter bekymrer meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dagens måling i NRK:

Dette gir seg utslag i følgende mandatfordeling:
    Ap - 65 mandater
    SV - 9 mandater
    Sp - 10 mandater
    KrF - 11 mandater
    V - 9 mandater
    H - 21 mandater
    Frp - 42 mandater
    Rødt - 2 mandater

Rødt litt på vippen, men

Fordeler man Rødt sine to mandater på nytt, vil ett gå til SV og ett til Venstre, og gir følgende fordeling:
    Ap - 65 mandater
    SV - 10 mandater
    Sp - 10 mandater
    KrF - 11 mandater
    V - 10 mandater
    H - 21 mandater
    Frp - 42 mandater
    Rødt - 0 mandater

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Venstre ja , litt idealistiske liksomkapitalister som ikke har fått det helt til å flytte fra landet...

Ikke helt sosialistiske , ikke helt borgerlige, ikke helt bønder og ikke helt liberalister, muligens småkulturelle....

Egentlig er det kun en interesseorganisasjon for at Hr Sponheim skal kunne få breie seg på Stortinget, og slippe å jobbe hjemme.

SP er likeledes kun et fagforbund for bondeinteressene.
    Sv er for statsansatte kommunister som synes AP er for borgerlig...

Forresten jeg har kommet til at de fleste på tinget og deromkring gi faen i land og folk, men ønsker kun å opprettholde sin egen posisjon og lekegrind på skattebetalernes regning...

Så i år ble det et rent (nytteløst?) protestvalg for å gi et hint om at jeg ikke finner meg i hva som helst...

Desverre er nok Gjestemedlems valgresonnement korrekt, vippepartier får alltid mer innflytelse en de fortjener..vi får se om det blir SP,SV eller V som kommer på vippen...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg kunne tenkt meg 4 år med FrP bare for å få skikk på veinettet vårt, som er under enhver kritikk.

A

AK27

Gjest
    Dere i Oslo må se til å stemme inn Erling Folkvord. Dere i Hordaland kan se å stemme inn Dale. Så stemmer jeg rødt her i Skien. Blir nok fint, tror dere ikke?

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    BT skrev:
    Jeg kunne tenkt meg 4 år med FrP bare for å få skikk på veinettet vårt, som er under enhver kritikk.
    En besværende tanke men det tar vel 40 år i få skikk på 40 års vanskjøtsel, og da er jo bilkjøring forbudt allikevel...

Sleiven

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Snedig at Erna plutselig seiler opp som en statsministerkandidat. Men hun burde gått i skole hos Willoch, som glatt ville parkert Stoltenberg i gårsdagens TV-duell. Det klarte ikke Erna, som nå fremstår så langt fra Jern-Erna som hun kan komme?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg bare minner om at polet er stengt på valgdagen, og at man bør planlegge i forhold. Selve valget virker mer hipp som happ, får jeg inntrykk av. Uansett vil den samme gjengen være på TV hver kveld, mens de krauner i vei om slikt de bryr seg om.

Dette valgets beste debatt/diskusjon skjedde da Aftenposten/NRK inviterte til en gjennomgang av de glemte sakene, de som ikke kom på agendaen hos partiene.

Flere saker der som ville fått meg til å støtte det partiet som tok dem opp.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6754652

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Jeg bare minner om at polet er stengt på valgdagen, og at man bør planlegge i forhold. Selve valget virker mer hipp som happ, får jeg inntrykk av. Uansett vil den samme gjengen være på TV hver kveld, mens de krauner i vei om slikt de bryr seg om.

Dette valgets beste debatt/diskusjon skjedde da Aftenposten/NRK inviterte til en gjennomgang av de glemte sakene, de som ikke kom på agendaen hos partiene.

Flere saker der som ville fått meg til å støtte det partiet som tok dem opp.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6754652
    Det plager meg å innrømme det, men jeg er faktisk enig med deg.

Opposisjonspartiene er mest opptatt av å rakke ned på alt som de mener ikke har gått bra med den sittende regjering, og hvem de vil leke med og ikke minst hvem de slett ikke vil leke med etter valget. Mobbing ville det blitt kalt dersom slikt skjedde i skolegården.

De rødgrønne er mest opptatt av å latterliggjøre opposisjonspartienes alternativer til egen politikk, og å få disse til å virke urealistiske. Problemet til den sittende regjering er at mange av fanesakene deres kan de ikke snakke høyt om fordi det de lovte før de kom i posisjon har på mange punkter ikke blitt innfridd. F.eks snakker ikke lenger Halvorsen sørlig høyt om å avskaffe fattigdommen i Norge, selv om den nå er minst like ille som da hun satt i opposisjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er liten grunn til å være stolt av politikerne våre. I beste fall er de administratorer, i verste fall er de selvopptatte kverulanter med markeringsbehov. De blir enige om noen saker de skal gå til valg på, og så feier de fint inn under teppet alle de sakene de har sviktet.

Jeg satt i bilen med en flere timers kjøretur foran meg, og kunne lytte til hele seansen om De glemte sakene. Det var en sterk opplevelse, siden den satte på spissen hvor tafatte partiene er blitt, og hvor hurtig de dropper valgløftene de kom i mål vha ved siste valg.

Jeg kjente ikke til hvor elendig man behandler fattige alenemødre, for eksempel, og hvor ekstremt urettferdig dette er, samtidig som politiske partier går god for denne praksisen.

Uansett - drittlei av å se disse mikrofontrynene på fjernsynet hver eneste kveld, året rundt. Vi har ikke politiske diskusjoner i Norge. Som du skriver, BT, er dette egentlig mobbing fløyene imellom, og slik sett helt uinteressant. For min del må gjerne Administrasjonspartiet få overta på kontinuerlig basis.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Uansett - drittlei av å se disse mikrofontrynene på fjernsynet hver eneste kveld, året rundt. Vi har ikke politiske diskusjoner i Norge. Som du skriver, BT, er dette egentlig mobbing fløyene imellom, og slik sett helt uinteressant. For min del må gjerne Administrasjonspartiet få overta på kontinuerlig basis.
    Jeg forhåndsstemte svært tidlig for å med god samvittighet kunne ignorere hele valgkampen. Min tilmålte tid ved frokostbordet har blitt merkbart mindre trivelig etter at nyhetsmorgen på P2 inkluderer en sekvens hvor politkere debatterer kakler i munnen på hverandre om ett eller annet tema.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    BT skrev:
    Vi får håpe at de blir så travle med veinettet at de ikke rekker å selge ut Statkraft og norsk vannkraft/elverk til utlendinger og private interesser...

Norsk vannkraft er arvesølvet som varer til evig tid og må være på "folkets" hender. Statlig eierskap er da alternativet. Å selge dette ut er like idiotisk om de "investeringene" Terra-kommunene drev med..

Vær klar over at det er vi norske strømforbrukere som kommer til å betale prisen for ren energi til Europa. Enhver kabel til utlandet fører til at Europeisk prisnivå på strøm innføres i Norge. Det er lønnsomt å sende strøm ut av Norge. Franskmenn som forbruker 5000 kwh i året har råd til å betale 2,5kr pr kwh. Så da sendes strømen dit. For at en stakkar i steinrøsa her opp skal overleve vinteren må han dermed også betale 2,5kr ,men da av et forbruk på 25000kwh (=62500kr/år)

Norsk kraftkrevende industri, basert på den grønneste energien som finnes, legges dermed også ned...

Vil vi virkelig at private og utenlandske interesser skal ta kontroll over norsk vannkraft, og stå fritt til å sende kraft til gode betalere utlandet og la oss betale prisen i dobbelt forstand? Det er nemlig det som kabler til utlandet og salg av Statkraft medfører.
    Å ha så mye makt over energiforsyningen kan utløse utpressing i ren mafiastil.
    Da er det i allefall bedre å ha nasjonalt eierskap og en viss politisk kontroll over systemet.

Til tross for at Statkraft og politikerne går i samme retning ofte uten å skjønne konsekvensene selv.. Men vi kan i allefall kaste dem , det kan vi ikke gjøre hvis Tysk Wassenkraft AG eier og styrer norske elverk...

Hva sier forresten Venstre om dette?. Tipper at de vil ha vindmøller og eksport til EU. De samme kablene som da brukes øker igjen kraftprisen i Norge, pga markedseffekten.

Når kablene til EU først er der, har man mistet kontrollen med norsk fossekraft. Energien flyter til den som betaler best! Det ser ikke ut til at norske poilitikere har fortsått rekkevidden av dette, og om de har så tier de om det!

Tenk på dette neste gang en politiker snakker varmt om eksport grønn norsk energi til Europa, det være seg vindmøller til havs, et jorde nær deg eller fossekraft. Det er DU som betaler av din egen lomme for denne grønne energien og subsidierer strømregningen til franske og tyske forbrukere( bare vent, kablene kommer...)..

Så lang har vi bare sett fordelen av kabler til Sverige og Danmark ved at vi har importert strøm i underkuddstider, og politikerne sluppet upopulære kraftutbygginger i Norge. Men nå kommer også regningen snart.

Noen trodde vi ville få billig bensin pga olje i Nordsjøen. Det skjedde ikke, og de samme mekanismen vil øke strømprisene i Norge.

Saklig innlegg eller ikke. Strømprisen vil øke uansett , da foretrekker jeg at penga går inn i den norske statkassen, fremfor internasjonale finansfond,selkaper eller i karibiske skatteparadis..

Bare synd man må stemme sosialistisk for å i vareta slike interesser
    Sleiven

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Godt innlegg Sleiven, jeg har forsøkt å uttrykke det samme i andre tråder her på forumet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Jeg forhåndsstemte svært tidlig for å med god samvittighet kunne ignorere hele valgkampen.
    Samme her og av samme grunn. I dag var det forøvrig Ap sin tur til å gi meg matpakke på bussen. Den var bedre enn høyre sin som jeg fikk forleden. Ved å forhåndsstemme slipper man også å la kvaliteten på matpakkene bestemme ens valg.....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Til Sleiven!

Angående vannkraft
    Jeg er for hjemfall (fordi den ikke hindrer investeringer dersom hjemfallsfristen er lang)
    Jeg er ikke bekymret for utenlandske aktører eller eiere
    Hva verdien av norsk vannkraft er veit jeg ikke - men jeg ser ikke noen voldsom prinsippiell forskjell på om det er staten eller andre som eier kraftproduksjon i Norge.
    Dersom staten selges ut sine eierinteresser ivannkraft, vil overskuddet bli brukt til å kjøpe annen virksomhet i utlandet - så avkastningen vil bli omtrent den samme (Det er altså ikke økonomiske motiver for at staten skal drive med kraftproduksjon)
    Staten eier i dag utenlandske selskaper for 1500 MRD - og det stiger rakst - bekymringen for at utlendinger skal "kjøpe opp Norge" er sterkt overdrevet - faktum er vel snarere det motsatte!

Angående elpriser, bensinpriser og grønn kraft.
    Jeg er for markedspris - enhver subsidiering er sløsing.
    Jeg skyter fra hofta - men er det ikke jævlig billig bensin i Saud Arabia...hvor mange bensingjerrige biler finner du der.
    Vi hadde politiske subsidiert strøm lenge i Norge - hvordan synes du norske holdninger til å spare strøm er i forhold til feks Frankriket på områder som:
    - å ikke holde hele huset varmt hele tiden
    - å ha innetemeperatur på 24+ grader - temperaturen justeres med vinduer!
    - ha lys på i rom som ikke er i bruk
    - ha masse utelys for det det er hyggelig
    - å ha en effektiv oppvarming med bruk av varmepumper, etterisolering, isolerglass osv.

Og ja...hvis man ønsker at vi skal bli mer energieffektive i Norge - altså bruke mindre olje, gass, diesel og elektrisitet - så må prisen opp. Det er det eneste språket folk skjønner - og det flotte med det, er at da blir det også de beste og mest effektive løsningene!

Her i Bergen har man faktisk åpnet kollektivfeltet for de som kjører 2+ i bilen....det sier faktisk litt!
    Energi er så billig i Norge at ingen gidder å bry seg om å prøve å redusere forbruket!

Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!

mvh
    OMF

edit : rettet opp 100 skrivefeil!

N

nb

Gjest
    Det tok det nordiske kraftmarkedet en vinter i 2002/2003(?) å få folk til å begynne med det miljørørsla ikke klarte på ørten år, nemlig få folk til å tenke i alle fall litt på eget strømforbruk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    nb skrev:
    Jeg forhåndsstemte svært tidlig for å med god samvittighet kunne ignorere hele valgkampen.
    Samme her og av samme grunn. I dag var det forøvrig Ap sin tur til å gi meg matpakke på bussen. Den var bedre enn høyre sin som jeg fikk forleden. Ved å forhåndsstemme slipper man også å la kvaliteten på matpakkene bestemme ens valg.....
    Høyre hadde god bolle og kaffe der jeg gikk på i dag, men å få V-reklameblad av selveste Abid Raja (;)) der jeg gikk av tok kaka.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!

mvh
    OMF

edit : rettet opp 100 skrivefeil!
    Det du skriver forutsetter et globalt marked.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn